L 103 Forslag til lov om Den Europæiske Unions udvidelse med Bulgarien og Rumænien.

Af: Udenrigsminister Per Stig Møller (KF)
Udvalg: Europaudvalget
Samling: 2005-06
Status: Beretning afgivet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 08-12-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l103_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (8. december 2005)

 

 

Udenrigsministeren (Per Stig Møller):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om Den Europæiske Unions udvidelse med Bulgarien og Rumænien.

(Lovforslag nr. L 103).

Det fremsatte lovforslag vil gøre det muligt for Danmark at ratificere traktatkomplekset vedrørende Bulgarien og Rumæniens tiltrædelse til EU.

Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse til EU skal ses i naturlig forlængelse af udvidelsen med ti lande, som blev besluttet på Det Europæiske Råds møde i København den 12.-13. december, efter det var lykkedes det danske EU-formandskab at afslutte optagelsesforhandlingerne. Ved denne lejlighed satte Det Europæiske Råd som mål at optage Bulgarien og Rumænien som medlemmer i 2007 og vedtog Kommissionens køreplaner for landenes tiltrædelse samt en forøgelse af førtiltrædelsesbistanden. Den 14. december 2004 blev optagelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien endeligt afsluttet, og på mødet i Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2004 bød Rådet de to lande velkommen som medlemmer i 2007.

Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse til EU forventes i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i december 2004 at ville ske pr. 1. januar 2007, såfremt disse af Rådet er blevet vurderet klar til medlemskab. Sker dette ikke, har Rådet mulighed for at udskyde medlemskabet med ét år frem til 1. januar 2008. Derudover skal alle 25 EU-lande og de to nye medlemslande forinden have tilendebragt deres respektive ratifikationsprocedurer og rettidigt have deponeret ratifikationsinstrumenterne.

Det retlige grundlag for Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse bygger på samme principper som ved tidligere udvidelser, nemlig øjeblikkelig og fuld indpasning i institutionerne og €" bortset fra de fastsatte tidsbegrænsede overgangsforanstaltninger €" fuld accept af de grundlæggende traktater og institutionernes retsakter, hvori der kun foretages de tilpasninger, der er nødvendiggjort af tiltrædelsen. Som det var tilfældet i forbindelse med de ti landes tiltrædelse i 2004, er der i tiltrædelseskomplekset for Bulgarien og Rumænien på konkrete områder indbygget såkaldte beskyttelsesklausuler, der kan bringes i anvendelse, såfremt visse betingelser er opfyldt.

Tiltrædelsen nødvendiggør traktattilpasninger med henblik på at indpasse de nye medlems­lande i institutionerne. Udgangspunktet herfor er Nice-traktaten. Tiltrædelsesakten fastsætter på basis af de nugældende principper, hvor mange repræsentanter til Europa-Parlamentet, der skal vælges i hver ny medlemsstat, og hvilken stemmevægt de nye medlemslande tildeles i Rådet. For så vidt angår Kommissionen, vil de to landes tiltrædelse betyde, at bestemmelserne i protokol nr. 1 til Nice-traktaten træder i kraft, hvorefter den første Kommission efter optagelsen af det 27. medlemsland skal have færre medlemmer, end der er medlemslande, og at disse vælges på grundlag af en ordning med ligelig rotation mellem medlemsstaterne. Tiltrædelseskomplekset tager €" gennem en særlig tiltrædelsesprotokol €" højde for, at Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse også vil kunne ske på baggrund af forfatningstraktaten, såfremt denne på et tidspunkt måtte træde i kraft.

Foruden Folketingets samtykke til ratifikation af tiltrædelsestraktatkomplekset inde­holder lovforslaget en bestemmelse, som betyder, at traktatkompleksets enkelte bestemmelser får gyldighed i Danmark, når og således som de træder i kraft efter EU-retten. Tiltrædelsestraktaten omfatter alene de tiltrædende staters accept af de gældende EU-regler og de af tiltrædelsen nødvendiggjorte tilpasninger og overgangsforanstaltninger. Tiltrædelsestraktaten medfører således ikke nogen ændring i omfanget af de beføjelser, som Danmark har overdraget til EU€™s institutioner.

På nuværende tidspunkt har fire medlemslande ratificeret traktaten vedrørende Bulgarien og Rumæniens tiltrædelse til EU, og yderligere to lande har gennemført den parlamentariske procedure herfor. Hovedparten af de øvrige medlemslande ventes at gennemføre ratifikationsprocessen i løbet af de kommende tre til seks måneder.

Idet jeg i øvrigt henviser til de bemærkninger, der ledsager forslaget samt til den bilagte redegørelse for indholdet af tiltrædelseskomplekset, skal jeg tillade mig at anbefale det høje Tings velvillige behandling.