L 37 Forslag til lov om årpenge for prinsesse Alexandra.

Af: Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V)
Udvalg: Det Politisk-Økonomiske Udvalg
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 07-10-2004

Lovforslag som fremsat

20041_l37_som_fremsat (html)

L 37 (som fremsat): Forslag til lov om årpenge for prinsesse Alexandra.

Fremsat den 7. oktober 2004 af statsministeren (Anders Fogh Rasmussen)

Forslag

til

Lov om årpenge for prinsesse Alexandra

 

§ 1. For prinsesse Alexandra fastsættes en årpenge med et årligt grundbeløb, der udgør 1.526.000 kr.

Stk. 2. Årpengebeløbet udgør grundbeløbet reguleret pr. 1. april og 1. oktober i takt med udviklingen i Danmarks Statistiks lønindeks for statsansatte. Reguleringen sker i forhold til lønindekset for 4. kvartal 2000. Reguleringen pr. 1. april sker på baggrund af udviklingen i lønindekset til og med 4. kvartal i året forud for reguleringen. Reguleringen pr. 1. oktober sker på baggrund af udviklingen i lønindekset til og med 2. kvartal i året for reguleringen.

Stk. 3. Årpengebeløbet udbetales månedligt forud.

Stk. 4. Der ydes refusion af udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms efter de regler, der i øvrigt gælder for statsinstitutioner. Refusionen er årligt begrænset til en procentandel af årpengebeløbet svarende til den til enhver tid gældende momssats.

Stk. 5. Såfremt prinsesse Alexandra indgår nyt ægteskab, erstattes årpengebeløbet af en særlig ydelse med samme grundbeløb, i forhold til hvilken bestemmelserne i denne lov finder tilsvarende anvendelse, dog således, at momsrefusionsadgangen i henhold til stk. 4 bortfalder.

§ 2. Så længe prinsesse Alexandra oppebærer årpenge efter § 1, stk. 1, eller en særlig ydelse efter § 1, stk. 5, kan hun ikke modtage vederlag for statstjeneste.

§ 3. I lov nr. 1119 af 20. december 1995 om årpenge for Hans Kongelige Højhed Prins Joachim, som ændret ved lov nr. 491 af 7. juni 2001, foretages følgende ændring: I § 1, stk. 1 ændres "2.258.000 kr." til: "1.612.000 kr."

§ 4. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra den 1. oktober 2004.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Den 22. september 2004 har ministeren for familie- og forbrugeranliggender meddelt separationsbevilling til prins Joachim og prinsesse Alexandra, som har tilkendegivet, at de efterfølgende agter at indgive ansøgning om skilsmissebevilling. Der er mellem prins Joachim og prinsesse Alexandra enighed om vilkårene for separationen, såvel med hensyn til spørgsmålet om forældremyndighed som de indbyrdes økonomiske forhold. Både prinsen og prinsessen er indstillet på fortsat at varetage deres hidtidige opgaver og officielle pligter.

Forslaget har til formål at sikre det økonomiske grundlag for, at der kan skabes værdige rammer for prinsesse Alexandras fremtidige virke som medlem af Kongehuset. Der foreslås derfor i henhold til grundlovens § 11 og med virkning fra 1. oktober 2004 fastsat en særlig årpenge til prinsesse Alexandra. Årpengebeløbet foreslås efter drøftelser med Hoffet fastsat på et niveau, som muliggør en opretholdelse af prinsessens repræsentative aktiviteter og en i øvrigt standsmæssig livsførelse. Der er ved fastsættelsen af beløbet bl.a. taget højde for, at det mellem prins Joachim og prinsesse Alexandra er aftalt, at der ydes børnebidrag, og at prinsessen får overdraget en ubehæftet, standsmæssig bolig.

Den foreslåede ydelse til prinsesse Alexandra vil være livsvarig og påvirkes ikke af eventuel indgåelse af nyt ægteskab. I tilfælde af, at prinsessen indgår nyt ægteskab, vil hun imidlertid ikke længere have status som medlem af Kongehuset med den konsekvens, at de særlige skatte- og afgiftsmæssige begunstigelser, som i henhold til lovgivningen tilfalder visse medlemmer af Kongehuset, bortfalder. I forlængelse heraf lægges der i lovforslaget op til, at adgangen til refusion af ikke-fradragsberettiget købsmoms også bortfalder i tilfælde af, at prinsessen indgår nyt ægteskab.

Det foreslås, at der samtidig med fastsættelsen af en særlig årpenge til prinsesse Alexandra sker en tilpasning af prins Joachims årpengebeløb.

Økonomiske og administrative konsekvenser

På tidspunktet for lovforslagets udarbejdelse er lønindekset for 2. kvartal 2004 ikke kendt. Derfor er de økonomiske konsekvenser af lovforslaget beregnet på grundlag af det gældende lønindeks for 4. kvartal 2003 (niveau 1. april 2004).

Lovforslaget indebærer en årlig merudgift for staten svarende til forskellen mellem det nuværende grundbeløb til prins Joachim på 2.258.000 kr. og de nye grundbeløb på henholdsvis 1.612.000 kr. til prins Joachim og 1.526.000 kr. til prinsesse Alexandra.

Den nuværende årlige ydelse til prins Joachim udgør 2.567.443,52 kr. Med de nye grundbeløb vil helårsvirkningen være på sammenlagt 3.568.041,53 kr., fordelt med 1.832.913,62 kr. til prins Joachim og 1.735.127,91 kr. til prinsesse Alexandra. Det svarer til en årlig merudgift på 1.000.598 kr. Alle beløb er angivet i aktuelt niveau (1. april 2004).

Merudgiften i 2004 vil være 250.149,50 kr. Frem til 1. oktober 2004 vil prins Joachim oppebære den nuværende årpenge svarende til et samlet beløb på 1.925.582,64 kr. Fra 1. oktober 2004 og året ud vil årpenge blive ydet efter de nye grundbeløb svarende til i alt 458.228,41 kr. til prins Joachim og 433.781,98 kr. til prinsesse Alexandra. Det samlede årpengebeløb i 2004 vil derfor være 2.817.593,02 kr. Alle beløb er angivet i aktuelt niveau (1. april 2004).

Merudgiften i 2004 vil blive optaget på forslag til lov om tillægsbevilling for 2004 under § 2. Medlemmer af det kongelige hus, mens merudgiften i 2005 vil blive optaget på forslag til lov om tillægsbevilling for 2005 under samme paragraf.

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

0,3 mill.kr. i 2004

1,0 mill.kr. fra 2005

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen af betydning

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Ingen EU-retlige aspekter

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

I henhold til grundlovens § 11 kan der for medlemmer af det kongelige hus bestemmes årpenge ved lov. Årpenge kan ikke uden Folketingets samtykke nydes i udlandet.

I stk. 1 fastsættes et grundbeløb for årpengeydelsen til prinsesse Alexandra, som skal danne grundlag for den fremtidige regulering. Ydelsen skal ud over underhold også dække rejser, repræsentation mv. Grundbeløbet fastsættes til 1.526.000 kr. Grundbeløbet vil i medfør af stk. 2 blive reguleret pr. 1. april og 1. oktober i takt med udviklingen i Danmarks Statistiks lønindeks for statsansatte. Reguleringen sker i forhold til lønindekset for 4. kvartal 2000. Der er tale om samme reguleringsmekanisme som i civillisteloven og de øvrige årpengelove. Årpengebeløbet vil efter regulering udgøre 1.735.127,91 kr. i aktuelt niveau (1. april 2004).

Det fastlægges med bestemmelsen i stk. 3, at årpengeydelsen til prinsesse Alexandra i lighed med statsydelsen til Civillisten og de øvrige årpengeydelser udbetales månedligt forud. Med bestemmelsen i stk. 4 fastlægges, at prinsesse Alexandra vil have adgang til refusion af ikke-fradragsberettiget købsmoms efter samme retningslinier som fastlagt i lov nr. 491 af 7. juni 2001.

Bestemmelsen i stk. 5 omhandler den situation, der opstår, såfremt prinsesse Alexandra måtte indgå nyt ægteskab og dermed ikke længere vil have status som medlem af Kongehuset. I så fald foreslås årpengebeløbet erstattet af en særlig ydelse med de under lovforslagets almindelige bemærkninger omtalte skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser. Bestemmelserne i lovforslaget vil finde tilsvarende anvendelse for denne ydelse, dog således, at momsrefusionsadgangen i henhold til stk. 4 vil bortfalde, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger. Den særlige ydelse vil ikke have karakter af årpenge i henhold til grundlovens § 11, hvorfor ydelsen også uden Folketingets samtykke vil kunne oppebæres i udlandet.

Til § 2

Med bestemmelsen fastslås i overensstemmelse med fast praksis, at så længe prinsesse Alexandra oppebærer årpenge eller den særlige ydelse, kan hun ikke modtage vederlag for statstjeneste.

Til § 3

Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger foreslås det, at der samtidig med fastsættelsen af en særlig årpenge til prinsesse Alexandra sker en tilpasning af prins Joachims årpengebeløb. Det foreslås at nedsætte det i lov om årpenge for Hans Kongelige Højhed Prins Joachim fastsatte grundbeløb med 646.000 kr. til 1.612.000 kr. Årpengebeløbet til prins Joachim vil efter regulering udgøre 1.832.913,62 kr. i aktuelt niveau (1. april 2004). Hoffet har bekræftet, at prins Joachim inden for rammerne af det nedsatte årpengebeløb vil kunne opretholde sine repræsentative aktiviteter og en i øvrigt standsmæssig livsførelse.

Til § 4

Det foreslås, at loven får virkning fra 1. oktober 2004.

Bestemmelsen indebærer, at prinsesse Alexandra ved første udbetaling af årpenge vil få et beløb, der dækker perioden tilbage til 1. oktober 2004.

Bestemmelsen indebærer endvidere, at prins Joachim indtil lovens vedtagelse vil få udbetalt et årpengebeløb, der er fastsat på grundlag af et grundbeløb på 2.258.000 kr. Efter lovens vedtagelse vil der ved den første udbetaling ske en modregning af prins Joachims årpengebeløb, der dækker perioden tilbage til 1. oktober 2004.

Bestemmelsen indebærer også, at ydelserne til prins Joachim og prinsesse Alexandra fra 1. oktober 2004 og fremefter vil blive fastsat på grundlag af de nye grundbeløb reguleret svarende til udviklingen i Danmarks Statistiks lønindeks for statsansatte.

Som anført under lovforslagets almindelige bemærkninger var lønindekset for 2. kvartal 2004 ikke kendt på tidspunktet for lovforslagets udarbejdelse. Den første regulering af beløbene efter lovens ikrafttrædelse vil skulle ske på baggrund af perioden fra 4. kvartal 2000 til 2. kvartal 2004 med virkning fra 1. oktober 2004.