Åbent samråd om Danske Bank hvidvasksagen og fit & proper-reglerne
Udvalg: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Mødedato: 11-10-2018
Starttidspunkt: 14.00
Sluttidspunkt: 15.00
Lokale: 1-133
Baggrundsmateriale
Samrådsspørgsmål
2018-19 Alm. del., samrådsspørgsmål HMinisteren bedes redegøre for, hvilke tidligere og nuværende lovgivningsmæssige begrænsninger, der ligger til grund for, at Finanstilsynet i afgørelsen af 3. maj 2018 "Danske Banks ledelse og styring i hvidvasksagen i den estiske filial" konkluderer, at "Finanstilsynet har vurderet, om der for den nuværende ledelse og ansatte i banken er grundlag for at rejse sager efter fit & proper-reglerne. Finanstilsynet har på det foreliggende grundlag ikke fundet tilstrækkeligt grundlag for at rejse sådanne sager", og ministeren bedes redegøre for, hvilke politiske initiativer ministeren på denne baggrund har tænkt sig at iværksætte.
Tidligere debatter
2017-18, ERU, Alm. del, Spm. 344, 19. september 2018 af Rune Lund (EL)
Ministeren bedes detaljeret redegøre for, hvilke tidligere og nuværende lovgivningsmæssige begrænsninger, der ligger til grund for, at Finanstilsynet i afgørelse af 3. maj 2018 "Danske Banks ledelse og styring i hvidvasksagen i den estiske filial" konkluderer, at "Finanstilsynet har vurderet, om der for den nuværende ledelse og ansatte i banken er grundlag for at rejse sager efter fit & proper-reglerne

2017-18, ERU, Alm. del, Spm. 199, 28. maj 2018. Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Er ministeren vidende om, der tidligere har været forberedt en fit & proper sag mod nuværende eller tidligere ledelsesmedlemmer eller ansatte i Danske Bank i forhold til sager om hvidvask, herunder specifikt i forhold til de i pressen omtalte sager om hvidvask af midler fra bl.a. Rusland gennem lande som Moldova, Letland og Estland?

2017-18, ERU, Alm. del, Spm. 193, 28. maj 2018, Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Uagtet, at Finanstilsynet naturligvis skal kunne agere som selvstændig uafhængig tilsynsinstitution, har ministeren som ressortminister for den finansielle sektor fået foretaget en selvstændig vurdering i sit ministerium af, om de i 2012, 2013 og 2014 gældende fit & proper regler generelt rummer hjemmel til at rejse sager/iværksætte sanktioner mod en banks ledelse for forhold som dem, der er beskrevet i Finanstilsynets afgørelse af 3. maj 2018, og vil ministeren i bekræftende fald redegøre for Erhvervsministeriet vurdering? Hvis en sådan vurdering ikke er foretaget, vil ministeren så bede sit ministerium om at få udarbejdet en sådan vurdering og orientere udvalget om resultatet?

2017-18, ERU, Alm. del, Spm. 168, 4. maj 2018, Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Der udbedes en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse

Relevante love og regler
Lov nr. 706 af 8. juni 2018 om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (Styrket indsats mod hvidvask m.v. i den finansielle sektor, indførelse af nye former for alternative investeringsfonde, ændring af grænsen for prospektpligt m.v.)
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.