Statsrevisorerne 2025
1
Offentligt
2973359_0001.png
Nr. 1 Notat om Rigsrevisionens opgaveportefølje for 2025
Februar 2025
Rigsrevisionens notat om
Rigsrevisionens
opgaveportefølje
for 2025
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2025 nr. 1: Notat om Rigsrevisionens opgaveportefølje for 2025
1
Faktuelt notat til Statsrevisorerne
1
Rigsrevisionens opgaveportefølje for 2025
21. januar 2025
RN 1901/25
I. Indledning
1. Formålet med dette notat er at orientere om Rigsrevisionens portefølje af opgaver
med revision af regnskaber for 2025. Notatet offentliggøres for at skabe gennemsig-
tighed om Rigsrevisionens opgaver.
Vi har årligt og senest i notat til Statsrevisorerne af 31. januar 2024 oplyst om opgave-
porteføljen. Der er siden sket nogle ændringer, som vi oplyser om i dette notat.
Bilag 1 indeholder en oversigt over de forventede opgaver for regnskabsåret 2025.
II. Revisionen af statsregnskabet
De 3 nye ministerområder
2. Ressortændringerne i august 2024 førte til oprettelsen af Ministeriet for Samfunds-
sikkerhed og Beredskab, Ældreministeriet og Ministeriet for Grøn Trepart. Vi forven-
ter derfor, at statsregnskabet for 2025 vil indeholde 24 ministerområder.
Statsregnskabet for 2024 forventes derimod at følge den oprindelige opdeling på
21 ministerområder, der blev fastlagt med finansloven for 2024. Det følger nemlig af
statsregnskabsloven, at statsregnskabet i sin opstilling skal følge årets finanslov med
de ændringer, der eventuelt fastsættes i tillægsbevillingsloven. Den opdeling af bevil-
lingerne på ministerområder, der fastlægges af finansloven og tillægsbevillingsloven,
gælder således for hele regnskabsåret.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2025 nr. 1: Notat om Rigsrevisionens opgaveportefølje for 2025
2
III. Ændringer i porteføljen af årsregnskaber
Kulturministeriet
3. I notatet af 31. januar 2024 oplyste vi, at der udestod en afklaring af Rigsrevisionens
opgaver med at revidere og påtegne årsregnskaberne for 7 TV 2-regioner. Kulturmini-
steriet forventede, at en planlagt ændring af radio- og tv-loven ville blive gennemført
i 2024, og vi ville derefter tage stilling til opgaverne.
Folketinget har siden seneste notat vedtaget ændringen af radio- og tv-loven, jf. lov nr.
675 af 11. juni 2024. Ændringen betyder, at bestemmelsen om Rigsrevisionens revision
af årsregnskaberne er ophævet. De 7 årsregnskaber revideres og påtegnes fra og med
2024 af godkendte revisorer fra private revisionsfirmaer. Disse 7 opgaver er således
bortfaldet i 2024.
Forsvarsministeriet
4. Revisionen af regnskaberne fra regionale NATO-hovedkvarterer går på skift mellem
rigsrevisionerne i de involverede lande. Vi har i 2024 stået for revisionen af årsregnska-
bet for NATO Headquarters Multinational Corps Northeast. Rotationen medfører, at
Rigsrevisionen ikke vil have opgaver i 2025 som følge af aftalerne.
NATO Headquarters Multinational Corps Northeast er et samarbejde mellem Dan-
mark, Tyskland og Polen. Hovedkvarteret er fysisk placeret i Polen, og revisionen ud-
føres på grundlag af aftaler mellem Rigsrevisionen og den polske og tyske rigsrevision
samt forsvarsministerierne i de 3 lande. Rigsrevisionen har varetaget revisionen af
regnskaberne for 2022, 2023 og 2024. Når revisionen af regnskaberne for 2024 er af-
sluttet, vil vi overdrage opgaven til den polske rigsrevision, der har ansvaret for regn-
skabsårene 2025, 2026 og 2027.
IV. Andre revisionsopgaver
Erklæringer om EU-tilskud
5. Danske statsinstitutioner kan på linje med andre ansøgere opnå tilskud til specifik-
ke formål i henhold til en række forskellige EU-ordninger. Det kan fx dreje sig om til-
skud til miljøprojekter eller interregionale udviklingsprojekter. Normalt er det en betin-
gelse, at modtageren af tilskuddet får sin revisor til at udarbejde en erklæring til brug
for den ansvarlige EU-myndighed. Dette har Rigsrevisionen derfor gjort, når de stats-
institutioner mv., der er omfattet af rigsrevisorlovens § 2, bad os om det.
Vi har i løbet af 2024 gennemgået disse erklæringsopgaver nærmere for at vurdere,
om det fortsat er hensigtsmæssigt, at de løses af Rigsrevisionen. Opgaverne har kun i
begrænset omfang sammenhæng med Rigsrevisionens revision af statsregnskabet.
Vi har derfor i december 2024 skrevet til ministerierne og orienteret om, at de frem-
over i stedet må benytte godkendte revisorer fra private revisionsfirmaer til disse op-
gaver. Ændringen gælder for nye ansøgninger om EU-tilskud fra og med 2025. Rigs-
revisionen vil i de kommende år fortsat have en opgave med at erklære os om de ek-
sisterende tilskud fra EU.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2025 nr. 1: Notat om Rigsrevisionens opgaveportefølje for 2025
3
V. Afslutning
6. Samlet set forventer Rigsrevisionen at have 70 opgaver med revision af offentlige
regnskaber for regnskabsåret 2025. Dette omfatter 28 erklæringer om statsregnska-
bet og dets paragraffer samt 42 opgaver med revision af andre årsregnskaber. Opga-
verne indebærer, at vi skal konkludere, om årets regnskaber er rigtige, og efterprøve,
om der forekommer væsentlige regelbrud eller forvaltningsmangler. Hertil kommer er-
klæringerne om EU-tilskud, der afvikles over de kommende år.
7. Der kan i løbet af året opstå ændringer, bl.a. som følge af ny lovgivning og admini-
strative beslutninger.
Birgitte Hansen
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2025 nr. 1: Notat om Rigsrevisionens opgaveportefølje for 2025
2973359_0005.png
4
Bilag 1. Oversigt over Rigsrevisionens forventede opgaver for regnskabsåret
2025
Større undersøgelser
Resultaterne af større undersøgelser af specifikke emner rapporteres i beretninger til Statsrevisorerne
Revision af statsregnskabet
Erklæring om statsregnskabet og beretningerne om revisionen af statsregnskabet og statens forvaltning
24 erklæringer om ministerområderne (jf. §§ 5-29 i finansloven for 2024)
3 erklæringer om statsregnskabets øvrige paragraffer (§§ 1-2, § 38 samt § 35, § 36, § 37, § 40, § 41 og § 42)
Revision af andre offentlige årsregnskaber
Udenrigsministeriet
Nordisk Kulturfond
Nordisk Ministerråd
Nordisk Ministerråds kontor i Riga
Nordisk Ministerråds kontor i Tallinn
Nordisk Ministerråds kontor i Vilnius
Nordisk Råd
Erhvervsministeriet
DANAK – Den Danske Akkrediteringsfond
DanPilot
EIFO – Danmarks Eksport- og Investeringsfond
EKF – Danmarks Eksportkredit
Finansiel Stabilitet
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
Nordic Patent Institute
Nordsøenheden
Nordsøfonden
Rejsegarantifonden
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
ICARS – International Centre for Antimicrobial Resistance Solutions
MedCom
Sundhed.dk
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Danmarks Grundforskningsfond
Børne- og Undervisningsministeriet
EuroSkills 2025 I/S
Andre revisionsopgaver
Erklæringer om EU-tilskud, der er tildelt før 2025
Erklæringer vedrørende BMVI-programperioden
2021-2027
Kulturministeriet
De Danske Kongers Kronologiske Samling
DR
By-, Land- og Kirkeministeriet
Folkekirkens fællesfond
Stiftsmidlerne, Københavns Stift
Stiftsmidlerne, Helsingør Stift
Stiftsmidlerne, Roskilde Stift
Stiftsmidlerne, Lolland-Falsters Stift
Stiftsmidlerne, Fyens Stift
Stiftsmidlerne, Haderslev Stift
Stiftsmidlerne, Ribe Stift
Stiftsmidlerne, Aarhus Stift
Stiftsmidlerne, Viborg Stift
Stiftsmidlerne, Aalborg Stift
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Den Danske Klimaskovfond
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Dansk Hunderegister
Transportministeriet
DOT – Din Offentlige Transport
DSB
Metroselskabet
Naviair
Udviklingsselskabet By & Havn
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Energinet