Statsrevisorerne 2024
7
Offentligt
2852191_0001.png
Statsrevisoranmodning
Anmodning om undersøgelse af Fiskeristyrelsens tilsyn med
muslingefiskeri i Limfjorden
16. april 2024
J.nr.:24-000460-9
Limfjorden er et af flere steder i Danmark, hvor fiskerierhvervet foretager
muslingefiskeri. Fiskerierhvervet er reguleret af en række danske og internati-
onale love og regler, der skal sikre beskyttelse og ophjælpning af levende
ressourcer i salt- og ferskvand samt beskyttelse af andet dyre- og planteliv, at
sikre et bæredygtigt grundlag for erhvervsmæssigt fiskeri og dertil knyttede
erhverv samt muligheden for rekreativt fiskeri.
TV 2 har for nyligt omtalt, at minimum 11 ud af 30 skibe i Limfjorden har fisket
med ulovligt store motorer i årevis, og at Fiskeristyrelsen selv har konstateret
ulovligt store motorer ved deres egne kontroller uden at sanktionere disse.
Det er derfor relevant at undersøge Fiskeristyrelsens tilsyn og sanktionsprak-
sis generelt i relation til fiskeri i Limfjorden.
Ifølge TV2 suspenderede Fiskeristyrelsen al kontrol med motorkraft i over
et år og undlod at gå videre med sager om ulovligt meget motorkraft på et
grundlag, som ifølge eksperter var direkte forkert. Derudover blev Fiskeri-
styrelsen ifølge TV 2 Fiskeristyrelsen advaret om systematisk snyd med fy-
siske kontroller af motorer uden tilsyneladende at reagere på de advarsler.
Det fremgår også af TV 2’s afdækning, at Fiskeristyrelsen ændrede fortolk-
ningen af nedbremsningsforbuddet, hvilket ifølge eksperter TV2 har talt
med, er i strid med lovens ord og formål.
Det fremgår også af TV2 artikler, at Fiskeristyrelsen i flere tilfælde har leveret
forkerte eller misvisende oplysninger til enten ministeriet eller til Folketinget.
Ifølge eksperter i forvaltningsret har Fiskeristyrelsen i 2020 afgivet vildle-
dende oplysninger til Folketinget. Et eksempel omhandler et svar til Folketin-
get vedrørende den motorkapacitet, som fiskerne anvender i Limfjorden. Det
Side 1 | 3
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2024 nr. 7: Statsrevisorernes anmodning om undersøgelse af Fiskeristyrelsens tilsyn med muslingefiskeri i Limfjorden
2852191_0002.png
er derfor også relevant at undersøge, hvilke oplysninger Ministeriet for Føde-
varer, Landbrug og Fiskeri havde, og hvilke oplysninger ministeriet videregav
til Folketinget.
Anmodning
Statsrevisorerne anmoder Rigsrevisionen om at undersøge, om Fiskeristyrel-
sen i perioden 2019-2024 har ført et tilfredsstillende tilsyn med muslingefi-
skeri i Limfjorden?
I den forbindelse ønskes en opgørelse og vurdering af
Har Fiskeristyrelsens administrationsgrundlag været dækkende?
Har Fiskeristyrelsens kontroller af ulovligt nedbremsede motorer og
brud på motorbegrænsningerne været dækkende?
Har Fiskeristyrelsen sanktioneret, når kontrollerne har vist overtræ-
delse af reglerne, og hvilke sanktioner har Fiskeristyrelsens anvendt?
Har Fiskeristyrelsen suspenderet kontrol af motorkraft og sagsbe-
handlet sager om brug af ulovligt meget motorkraft på et sagligt kor-
rekt grundlag?
Har Fiskeristyrelsen reageret tilstrækkeligt på de advarsler om snyd
med fysiske kontroller, som styrelsen modtog fra kontrolfirmaet RDA
Shiptech?
Er Fiskeristyrelsens fortolkningsændring af nedbremsningsforbuddet
inden for lovens rammer og har ændringen været kommunikeret til
departementet, Folketinget og fiskeriets interessenter?
Hvilket faktuelt grundlag lå til grund for styrelsens orienteringer om
mulig ulovlig brug af motorkraft i Limfjorden til Ministeriet for Fødeva-
rer, Landbrug og Fiskeri
Hvilket faktuelt grundlag lå til grund for Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri oplysninger til Folketinget?
Baggrund
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er ansvarlig myndighed for at
administrere og kontrollere fiskeriet i Limfjorden. Fiskeriet i Limfjorden er
både reguleret af EU-regler og nationale regler. Fiskeristyrelsen skal sikre, at
de regler for fiskeri i Limfjorden, der er fastsat i medfør af EU’s habitatdirektiv
og vandrammedirektiv og i medfør af EU-kontrolforordningen for fiskeriet
overholdes. Herudover er der fastsat danske regler på området, der fremgår
af Fiskeriloven, jf. lovbekendtgørelse nr. LBK nr 205 af 01/03/2023, Bekendt-
gørelse nr 870 af 21/06/2023 om fartøjer, der anvendes til erhvervsmæssigt
fiskeri i saltvand og Bekendtgørelse nr 2298 af 3/12/2021 om regulering af fi-
skeri efter muslinger og østers. Reglerne sætter kapacitetsbegrænsninger i
bl.a. Limfjorden, ligesom der er fastsat en række begrænsninger på, hvilke fi-
skeredskaber et fartøj må anvende i specifikke områder. Hensigten med
disse begrænsninger er at beskytte havmiljøet. De nationale regler for kapa-
citetsbegrænsninger blev indført i 2004, som bl.a. betød, at en motor ikke
måtte ”nedbremses”. På en nedbremset motor er der sat en begrænsning på
Side 2 | 3
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2024 nr. 7: Statsrevisorernes anmodning om undersøgelse af Fiskeristyrelsens tilsyn med muslingefiskeri i Limfjorden
2852191_0003.png
den effekt, som motoren yder. Når motoren er nedbremset kan den på papi-
ret se lovlig ud. Motorens begrænsning kan efterfølgende fjernes. Større mo-
torer kan slæbe tungere muslingeskrabere, som kan skade havmiljøet og
medvirke til at skabe iltsvind.
Side 3 | 3