Sundhedsudvalget 2024-25
SB 9 1
Offentligt
2967177_0001.png
Januar 2025
— 9/2024
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Regionernes beskyttelse
af sundhedsdata mod
cyberangreb
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
9/2024
Beretning om
regionernes beskyttelse
af sundhedsdata mod
cyberangreb
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2025
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Indenrigs- og sundhedsministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i august 2025.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2024, som afgives i februar 2026.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN: 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-856-6
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om regionernes beskyttelse af sund-
hedsdata mod cyberangreb
Det danske sundhedsvæsen er blandt de mest digitale sundhedsvæsener
i verden. Sundhedsdata, som før fandtes i fysiske papirjournaler, findes
nu som digitale sundhedsdata, bl.a. i de elektroniske patientjournaler,
som er et af sundhedspersonalets vigtigste værktøjer i hverdagen.
Center for Cybersikkerhed vurderede i maj 2024, at truslen fra cyberkri-
minalitet og cyberspionage mod den danske sundhedssektor er meget høj.
Et succesfuldt cyberangreb kan sætte hospitalernes kritiske it-infrastruk-
tur ud af drift med den konsekvens, at patienter ikke kan få den nødven-
dige behandling.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om regionerne i tilstrække-
ligt omfang beskytter sundhedsdata i hospitalsvæsenet mod cyberangreb.
Vurderingen sker på baggrund af 15 konkrete vurderingskriterier, som
Rigsrevisionen har defineret på baggrund af den internationale standard
for informationssikkerhed ISO 27001 og vejledningen ”Cyberforsvar der
virker” fra Center for Cybersikkerhed.
Statsrevisorerne finder, at regionernes beskyttelse af sundhedsdata
ikke er helt tilfredsstillende. Dermed er der risiko for, at følsomme
og fortrolige sundhedsdata kommer i hænderne på uvedkommende
eller ikke er pålidelige og tilgængelige, når der er brug for dem.
Statsrevisorerne konstaterer, at regionerne generelt har gjort en ind-
sats for at forhindre, at hackere opnår adgang til sundhedsdata. Alle
regionerne har desuden forbedret deres cybersikkerhed i undersøgel-
sesperioden.
20. januar 2025
Serdal Benli
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
Mai Mercado
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne bemærker følgende:
Alle regionerne har politikker og retningslinjer for, hvordan de skal be-
skytte sundhedsdata.
Region Syddanmark og Region Hovedstaden mangler at vurdere, hvor
kritiske de enkelte it-systemer er for hospitalsdriften.
Region Sjælland og Region Syddanmark har ikke fulgt samlet op på re-
sultaterne af deres sårbarhedsskanninger på ledelsesniveau.
Region Sjælland mangler at udarbejde risikovurderinger og handlepla-
ner for sikkerheden omkring sundhedsdata.
Alle regionerne har generelt iværksat tiltag, der skal forhindre, at
hackere kan opnå adgang til regionernes netværk med sundhedsdata.
Alle regionerne på nær Region Hovedstaden anvender multifaktorlo-
gin på netværksudstyret for at forhindre, at hackere opnår adgang til
netværket.
Region Hovedstaden har ikke segmenteret netværket for at forhindre
spredning af cyberangreb.
Alle regionerne har et beredskab til at håndtere konsekvenserne af cy-
berangreb, men dele af beredskabet er mangelfuldt i Region Midtjyl-
land, Region Nordjylland og Region Syddanmark.
Alle regionerne har beredskabsplaner til at håndtere cyberangreb, der
rammer de elektroniske patientjournaler, men Region Midtjylland og
Region Syddanmark har ikke testet deres beredskabsplaner regelmæs-
sigt.
Alle regionerne har taget backup af de elektroniske patientjournaler,
men Region Nordjylland og Region Syddanmark har ikke i tilstrække-
ligt omfang testet, om deres backup kan bruges til at reetablere de elek-
troniske patientjournaler ved nedbrud.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
.......................................................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
.......................................................................................................................
1
1.2. Baggrund
...............................................................................................................................................
4
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
........................................................................
6
2. Regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb...................................... 8
2.1. Grundlag for at beskytte sundhedsdata mod cyberangreb
..........................................
9
2.2. Beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
.............................................................
12
2.3. Beredskab til at håndtere cyberangreb
...............................................................................
18
Bilag 1. Metodisk tilgang
.................................................................................................................................
20
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne undersøgelse og af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2,
i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 4, stk. 1, nr. 1, jf. § 6 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 16. Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet.
I undersøgelsesperioden 2. januar - 31. oktober 2024 har der været
følgende ministre:
Sophie Løhde: december 2022 -
Beretningen har i udkast været forelagt Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet, hvis bemærkninger i videst muligt omfang er afspejlet i
beretningen.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
Indledning
|
1
Indledning |
1
1. Indledning
1.1.
Formål og konklusion
1. Denne beretning handler om, hvad regionerne gør for at beskytte hospitalernes
sundhedsdata mod cyberangreb. Sundhedsdata kan fx være journaler, prøvesvar og
røntgenbilleder.
2. Center for Cybersikkerhed vurderede i maj 2024, at truslen fra cyberkriminalitet
og cyberspionage mod den danske sundhedssektor er meget høj. Et succesfuldt cy-
berangreb kan sætte hospitalernes kritiske it-infrastruktur ud af drift med den konse-
kvens, at patienter ikke kan få den nødvendige behandling. Det kan også betyde, at
borgeres personlige helbredsoplysninger bliver ændret, slettet eller videregivet til
uvedkommende.
3. Det danske sundhedsvæsen er blandt de mest digitale sundhedsvæsener i verden.
Sundhedsdata, som før fandtes i fysiske papirjournaler, findes nu som digitale sund-
hedsdata, bl.a. i de elektroniske patientjournaler, som er et af sundhedspersonalets
vigtigste værktøjer i hverdagen. Digitaliseringen understøtter, at sundhedspersonalet
har adgang til personlige helbredsoplysninger på tværs af sundhedsvæsenet, så pa-
tienterne kan få et sammenhængende behandlingsforløb.
Den udbredte digitalisering betyder, at det danske sundhedsvæsen er sårbart over
for cyberangreb. Sundhedsdata er værdifulde for cyberkriminelle og for fremmede
stater, der kan opnå økonomiske eller teknologiske fordele ved cyberspionage. Cy-
berkriminelle kan fx bruge sundhedsdata til at afpresse borgere og organisationer.
4. Regionerne har ansvaret for de offentlige hospitalers it-systemer, der opbevarer
og giver sundhedspersonalet adgang til sundhedsdata.
Regionerne har med aftalen
”Fællesregional
Informationssikkerhedspolitik” skullet
følge kravene i den internationale standard for informationssikkerhed ISO 27001 si-
den januar 2017. ISO 27001 opstiller en række overordnede og generelle krav til ar-
bejdet med informationssikkerhed. Rigsrevisionens undersøgelse tager
ligesom
Rigsrevisionens øvrige undersøgelser af it- og cybersikkerhed
udgangspunkt i ISO
27001.
Center for Cybersikker-
hed
Center for Cybersikkerhed er
en del af Forsvarets Efterret-
ningstjeneste under Forsvars-
ministeriet. Center for Cyber-
sikkerhed er sat i verden for at
hjælpe danske myndigheder
og virksomheder med at fore-
bygge, imødegå og beskytte
sig mod cyberangreb.
Kritisk it-infrastruktur
Ifølge Center for Cybersikker-
hed er kritisk it-infrastruktur
digitale elementer, som under-
støtter behandlingen af data,
der er nødvendige for at kun-
ne opretholde eller genopret-
te samfundsvigtige funktioner.
Cybersikkerhed og
it-sikkerhed
Cybersikkerhed
omfatter be-
skyttelse mod digitale angreb
rettet mod data eller systemer
via en ekstern forbindelse, fx
gennem internettet.
It-sikkerhed
omhandler mere
bredt informationssikkerhed
for data, der behandles i it-sy-
stemer.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2
| Indledning
Rigsrevisionen har opstillet 15 konkrete vurderingskriterier, som vi har udledt af ISO
27001 og af anbefalingerne fra Center for Cybersikkerhed. Nogle af hovedelemen-
terne er, at regionerne skal have dækkende viden om sårbarhederne i regionernes
netværk og i de it-systemer, der indeholder sundhedsdata, ligesom regionerne skal
tage de nødvendige skridt til løbende at beskytte sundhedsdata mod cyberangreb.
Derudover skal regionerne have et beredskab til at håndtere konsekvenserne af cy-
berangreb, der rammer it-systemer med sundhedsdata.
5. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om regionerne i tilstrækkeligt omfang
beskytter sundhedsdata i hospitalsvæsenet mod cyberangreb. Vi besvarer følgende
spørgsmål i beretningen:
Har regionerne et tilstrækkeligt grundlag for at beskytte sundhedsdata mod cy-
berangreb?
Har regionerne iværksat tilstrækkelige tiltag til at beskytte sundhedsdata mod cy-
berangreb?
Har regionerne et beredskab til at håndtere konsekvenserne af cyberangreb, der
rammer de elektroniske patientjournaler?
Vi har undersøgt regionernes beskyttelse af deres netværk og de it-systemer med
sundhedsdata, som regionerne vurderer som kritiske for hospitalsdriften. Hver region
har 10-20 it-systemer med sundhedsdata, som er kritiske for hospitalsdriften, fx elek-
troniske patientjournaler, røntgensystemer og blodprøvesystemer. I det tredje spørgs-
mål har vi fokus på de elektroniske patientjournaler, som ifølge regionerne er de it-sy-
stemer med sundhedsdata, som er mest kritiske for hospitalsdriften.
6. Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i december 2023.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0010.png
Indledning
|
1
Indledning |
3
Konklusion
Regionernes indsats for at beskytte sundhedsdata er ikke helt tilfredsstillen-
de. Regionerne har beskyttet sundhedsdata mod cyberangreb, men alle re-
gioner kan forbedre deres beskyttelse. Regionerne har generelt gjort en ind-
sats for at forhindre, at hackere opnår adgang til sundhedsdata, men har
ikke gjort nok for at begrænse skaderne af cyberangreb i de tilfælde, hvor
hackere er lykkedes med at opnå adgang til sundhedsdata. Konsekvensen
er, at hackere har lettere ved at sprede deres angreb og potentielt sætte
større dele af hospitalsvæsenet ud af drift.
Regionernes grundlag for at beskytte sundhedsdata mod cyberangreb varierer
Alle regionerne har politikker og retningslinjer for, hvordan de skal beskytte sundheds-
data. Alle regionerne har desuden et overblik over deres it-systemer med sundhedsda-
ta og foretager sårbarhedsskanninger. 2 af regionerne mangler dog at vurdere, hvor kri-
tiske it-systemerne er for hospitalsdriften, og 2 af regionerne mangler at følge samlet op
på sårbarhedsskanningerne på ledelsesniveau. Endelig mangler en enkelt region at ud-
arbejde risikovurderinger og handleplaner for sikkerheden omkring sundhedsdata.
Regionerne har iværksat flere relevante tiltag til at beskytte sundhedsdata mod
cyberangreb, men har ikke gjort nok for at begrænse skaderne af succesfulde cy-
berangreb
Alle regionerne har generelt iværksat tiltag, der skal forhindre, at hackere kan opnå ad-
gang til regionernes netværk med sundhedsdata. Tiltagene kan fx være at bruge sikre
passwords og sikkerhedsopdatere netværksudstyret. Undersøgelsen viser dog, at regio-
nerne ikke har gjort nok for at forhindre spredning af succesfulde cyberangreb. Fx har
regionerne kun i begrænset omfang arbejdet med at adskille deres kritiske it-systemer
med sundhedsdata i segmenter. Desuden har flere af regionerne bl.a. ikke sikkerheds-
opdateret pc’er og mobiltelefoner med adgang til sundhedsdata.
Regionernes beredskab i forhold til de elektroniske patientjournaler varierer
2 af regionerne har et beredskab til at håndtere konsekvenserne af cyberangreb, der
rammer de elektroniske patientjournaler. De øvrige 3 regioner har forskellige mangler i
deres beredskab. Undersøgelsen viser fx, at 2 af regionerne ikke har testet deres bered-
skab regelmæssigt og heller ikke har beskrivelser af, hvordan de elektroniske patient-
journaler skal reetableres. Alle regionerne har taget backup af de elektroniske patient-
journaler, men 2 af regionerne har ikke i tilstrækkeligt omfang testet, om deres backup
kan bruges til at reetablere de elektroniske patientjournaler ved nedbrud.
Alle regionerne har forbedret deres sikkerhed i undersøgelsesperioden på baggrund af
Rigsrevisionens resultater og har oplyst, at de fortsat vil arbejde med at forbedre deres
beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0011.png
Regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
|
1
4
| Indledning
1.2. Baggrund
7. Der er ifølge Center for Cybersikkerhed en alvorlig cybertrussel mod sundhedssek-
toren i Danmark. Truslen kommer særligt fra cyberkriminelle og fra fremmede stater
i form af cyberspionage.
Flere europæiske lande har allerede været ramt af cyberangreb i sundhedsvæsenet.
Boks 1 viser eksempler på cyberangreb mod sundhedsvæsenet i Irland, Tyskland og
England.
Boks 1
Eksempler på cyberangreb
Cyberangreb mod sundhedsvæsenet i Irland
I maj 2021 blev det irske sundhedsvæsen ramt af et cyberangreb. Hackerne krypterede
sundhedsdata og forlangte en løsesum for at genetablere adgangen. Angrebet resulte-
rede i omfattende aflysninger af behandlinger. Desuden blev 520 patienters følsomme
personoplysninger offentliggjort på internettet. Det irske sundhedsvæsen har pr. april
2023 informeret over 90.000 borgere om, at deres sundhedsdata er blevet berørt af
angrebet.
Cyberangreb mod 3 hospitaler i Tyskland
Hackere udførte et cyberangreb mod 3 hospitaler i Tyskland den 24. december 2023.
Ifølge hospitalerne var der tale om et angreb, hvor sundhedsdata blev krypteret. Angre-
bet resulterede i, at de 3 hospitaler i en periode ikke kunne bruge flere af deres it-syste-
mer, og at akutpatienter måtte omdirigeres til andre hospitaler.
Cyberangreb mod sundhedsvæsenet i England
Den 3. juni 2024 blev det engelske sundhedsvæsen ramt af et cyberangreb. Hackerne
krypterede data om over 300 millioner kontakter mellem patienter og sundhedsvæsenet
og forlangte en løsesum for at genetablere adgangen. De krypterede data dækker bl.a.
over svar på blodprøver vedrørende kræft og seksuelt overførte sygdomme. En mindre
del af de krypterede data er blevet offentliggjort på internettet. I 2 uger efter angrebet
blev over 1.000 planlagte operationer aflyst, herunder kræftbehandlinger og organtrans-
plantationer.
Regionernes sundhedsdata
8. Regionerne behandler årligt tusindvis af patienter på de offentlige hospitaler. Når
man som patient får behandling på et hospital, registrerer sundhedspersonalet følsom-
me personoplysninger. Oplysningerne bliver en del af de sundhedsdata, som regioner-
ne har ansvaret for, og som er nødvendige for at opretholde hospitalernes kritiske
funktioner.
Sundhedsdata tilgås af sundhedspersonalet gennem it-systemer, der er forbundet i
regionernes netværk. Alle de offentlige hospitaler håndterer fx sundhedsdata i elek-
troniske patientjournaler. De elektroniske patientjournaler samler mange forskellige
former for sundhedsdata ét sted. Figur 1 viser et udsnit af de sundhedsdata, de elek-
troniske patientjournaler indeholder.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0012.png
Indledning |
5
Figur 1
Sundhedsdata i de elektroniske patientjournaler
ELEKTRONISK
PATIENTJOURNAL
Sundheds-
personalets
journalnoter
Svar på blodprøver,
røntgenbilleder og
andre kliniske
målinger
Patientens
sygdomshistorik
og diagnoser
Oplysninger om
medicinering
Overblik over
bookede
undersøgelser,
operationer m.m.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra regionerne.
9. Regionerne skal beskytte deres netværk og de it-systemer, der indeholder sund-
hedsdata, mod cyberangreb. Det skal de gøre på 2 måder.
For det første skal regionerne sikre, at det ikke er muligt for hackere at komme ind i
netværkene gennem det netværksudstyr, der forbinder netværkene til internettet.
Det kaldes den
eksterne sikring.
Det kan fx ske ved at stille krav om sikre passwords
og multifaktorlogin på netværksudstyret.
For det andet skal regionerne forhindre, at hackere kan sprede deres cyberangreb,
hvis de først har opnået adgang til netværkene. Det kaldes den
interne sikring.
Det
kan fx gøres ved at inddele netværkene i mindre dele (segmenter), så hackerne ikke
kan bevæge sig fra ét it-system til et andet. Hvis hackerne først har opnået adgang til
regionernes netværk, netværksudstyr og
pc’er m.m.
inden for netværket, kan hack-
erne fx lukke for regionernes internetadgang, slette data og skabe driftsforstyrrelser.
Det er vigtigt at understrege, at den eksterne sikring aldrig kan blive så god, at regio-
nerne ikke behøver at implementere tiltag til at styrke den interne sikring. Det skyldes,
at truslen fra cyberangreb konstant forandrer sig i takt med den teknologiske udvik-
ling.
Multifaktorlogin
Multifaktorlogin er en login-
proces, hvor brugeren får ad-
gang på baggrund af sit bru-
gernavn og 2 eller flere fakto-
rer, fx:
noget brugeren ved
(fx password)
noget brugeren har
(fx mobiltelefon eller
nøglekort)
noget brugeren er
(fx ansigtsgenkendelse
eller fingeraftryk).
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
6
| Indledning
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
Vurderingskriterier
ISO 27001
ISO 27001 er den internationa-
le standard for informations-
sikkerhed. Vedligeholdelse af
ISO-standarderne varetages
af internationalt sammensatte
ekspertgrupper, der med jæv-
ne mellemrum vurderer beho-
vet for revision.
”Cyberforsvar der virker”
10. Regionerne har med aftalen
”Fællesregional
Informationssikkerhedspolitik” fra
2017 forpligtet sig til at efterleve den internationale standard for informationssikker-
hed ISO 27001. Undersøgelsen tager derfor udgangspunkt i kravene i ISO 27001.
Undersøgelsen tager også udgangspunkt i Center for Cybersikkerheds vejledning
”Cyberforsvar
der virker” (4. udgave fra juli 2023). Vejledningen beskriver sikringstil-
tag, der skal give en høj grad af beskyttelse mod cyberangreb.
På baggrund af ISO 27001 og
”Cyberforsvar
der virker” har vi defineret 15 konkrete
vurderingskriterier, som vi har undersøgt i hver af de 5 regioner. Sammenhængen
mellem de 15 vurderingskriterier, ISO 27001 og anbefalingerne fra Center fra Cyber-
sikkerhed er beskrevet i bilag 1.
Vi skal understrege, at de retningslinjer og anbefalinger, der ligger til grund for de 15
vurderingskriterier, ikke er statiske. Da risikobilledet løbende ændrer sig, vil anbefa-
linger til god praksis inden for cybersikkerhed også ændre sig. Opfyldelse af de 15 vur-
deringskriterier er dermed ikke ensbetydende med et tilstrækkeligt niveau af cyber-
sikkerhed fremover.
Metode
Center for Cybersikkerheds
grundlæggende vejledning om
cyberforsvar og håndtering af
cyberangreb udkom første
gang i 2013. Den seneste ud-
gave udkom i juli 2023 i en
opdateret version af udgaven
fra januar 2017.
11. Undersøgelsen er baseret på en dokumentgennemgang. Vi har bl.a. undersøgt re-
gionernes planer, retningslinjer og politikker, herunder deres risikovurderinger, it-be-
redskabsplaner, procesbeskrivelser for ændringer i firewallregler samt politikker for
it-sikkerhed, passwords og backup.
Vi har desuden set på, hvordan regionerne har implementeret tekniske tiltag til at be-
skytte hospitalsvæsenets sundhedsdata mod cyberangreb. Det har vi bl.a. gjort ved
at lade regionerne demonstrere deres tiltag i praksis. Vi har også gennemgået rappor-
ter, hvor regionernes
status på sikkerhedsopdateringer af servere, pc’er, mobiltelefo-
ner, tablets og netværksudstyr fremgår.
Gennemgangen af de 15 vurderingskriterier skal tages med det forbehold, at ikke alle
kriterierne er lige væsentlige i forhold til cybersikkerhed.
Vi har undersøgt regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb i perio-
den januar-oktober 2024. Flere af regionerne har forbedret deres sikkerhed i under-
søgelsesperioden. Undersøgelsens resultater er derfor et udtryk for regionernes be-
skyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb ved revisionens afslutning i oktober
2024.
12. Undersøgelsens metode og de 15 vurderingskriterier uddybes i bilag 1.
13. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 1.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
Indledning |
7
Afgrænsning
14. Undersøgelsen er afgrænset til regionernes beskyttelse af hospitalsvæsenets
sundhedsdata mod cyberangreb. Vi har ikke undersøgt beskyttelsen af sundheds-
data i praksissektoren, hvor ansvaret for cybersikkerheden påhviler de praktiseren-
de læger.
Vi vurderer, at de undersøgte tiltag er de væsentligste. Det vurderer vi på baggrund
af den aktuelle sikkerhedssituation, undersøgelsens genstandsfelt (sundhedsdata i
hospitalsvæsenet) og regionernes organisering af arbejdet med cybersikkerhed. Til-
tagene er dog ikke udtømmende i forhold til god cybersikkerhed. Vi har fx ikke under-
søgt den fysiske sikkerhed omkring servere.
15. Vi har undersøgt regionernes netværk og de it-systemer med sundhedsdata, som
regionerne vurderer som kritiske for hospitalsdriften. I afsnit 2.3 har vi afgrænset os
til at undersøge regionernes beredskab i forhold til de elektroniske patientjournaler.
Det har vi gjort, fordi de elektroniske patientjournaler
også ifølge regionerne
er de
it-systemer med sundhedsdata, som er mest kritiske for hospitalsvæsenet.
Forskelle i regionernes
elektroniske patientjour-
naler
Region Hovedstaden og Re-
gion Sjælland bruger Sund-
hedsplatformen, som er et
bredt dækkende it-system.
Sundhedsplatformen erstat-
ter op til 30 tidligere it-syste-
mer. Region Nordjylland, Re-
gion Midtjylland og Region
Syd bruger Columna Cis, som
ikke dækker så bredt, og der-
for har de 3 regioner andre
supplerende it-løsninger.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0015.png
8
| Regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2. Regionernes beskyttel-
se af sundhedsdata mod
cyberangreb
16. Dette kapitel handler om, hvorvidt regionerne beskytter hospitalsvæsenets sund-
hedsdata mod cyberangreb.
17. Figur 2 viser 3 overordnede indsatsområder til beskyttelse af sundhedsdata og ka-
pitlets struktur.
Figur 2
Indsatsområder og kapitlets struktur
AFSNIT 2.1
Har regionerne
et tilstrækkeligt
grundlag
for at beskytte sundhedsdata
mod cyberangreb?
AFSNIT 2.2
Har regionerne
iværksat tilstrækkelige tiltag
til at
beskytte
sundhedsdata
mod cyberangreb?
AFSNIT 2.3
Har regionerne
et
beredskab
til at håndtere
konsekvenserne af cyberangreb,
der rammer de elektroniske
patientjournaler?
Regionerne skal:
have overblik over it-systemer
med sundhedsdata
udføre sårbarhedsskanninger
og følge op på resultaterne på
ledelsesniveau
have opdaterede og ledelses-
godkendte risikovurderinger
og handleplaner
have politikker og retningslin-
jer for beskyttelse af sund-
hedsdata mod cyberangreb.
Regionerne skal:
sikre, at netværksudstyret er
sikkerhedsopdateret
have en hensigtsmæssig brug
af firewalls
bruge sikre passwords på
netværksudstyret
bruge multifaktorlogin på
netværksudstyret
implementere systematisk
logning og overvågning af
netværkstrafikken
segmentere netværket
• sikre, at pc’er, mobiltelefoner
og tablets med adgang til
sundhedsdata er sikkerheds-
opdaterede
sikre, at de servere, der er
kritiske for behandlingen af
sundhedsdata, er sikkerheds-
opdaterede.
Regionerne skal:
have opdaterede beredskabs-
planer for de elektroniske pa-
tientjournaler, herunder krise-
styringsplaner, nødplaner og
reetableringsplaner
tage backup af de elektroni-
ske patientjournaler
gennemføre regelmæssige re-
storetest af de elektroniske
patientjournaler.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af ISO 27001 og anbefalinger fra Center for Cybersikkerhed.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0016.png
Regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb |
9
18. Vi har undersøgt de 3 indsatsområder ved at gennemgå, om regionerne opfylder
konkrete vurderingskriterier. Figur 3 viser, hvor mange af kriterierne regionerne har
opfyldt.
Figur 3
Opfylder regionerne Rigsrevisionens vurderingskriterier?
REGION
NORDJYLLAND
3
REGION
MIDTJYLLAND
3
REGION
SYDDANMARK
1
REGION
SJÆLLAND
1
REGION
HOVEDSTADEN
2
2
4
11
11
9
4
9
10
Ja
Delvist
Nej
Note: Når vurderingskriteriet er opfyldt, markerer vi det med grønt. Et vurderingskriterie er delvist opfyldt og
markeres med gult, hvis vi vurderer, at en delmængde af de nødvendige elementer er til stede. Et vurde-
ringskriterie er ikke opfyldt og markeres med rødt, hvis ingen af de nødvendige elementer er til stede.
Sammenligninger mellem regionernes resultater skal tages med det forbehold, at ikke alle vurderings-
kriterier er lige vigtige i forhold til cybersikkerhed. For en uddybende oversigt, se tabel B i bilag 1.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra regionerne.
Det fremgår af figur 3, at alle regionerne opfylder mere end halvdelen af vurderingskri-
terierne for beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb. Alle regionerne har dog
også områder, hvor de kun delvist opfylder kriterierne. 3 regioner har desuden områ-
der, hvor de ikke opfylder kriterierne. Det betyder, at de 3 regioner på disse områder
ikke følger ISO 27001 og anbefalingerne fra Center for Cybersikkerhed.
I de følgende afsnit uddybes undersøgelsens resultater og indholdet af de enkelte vur-
deringskriterier.
2.1. Grundlag for at beskytte sundhedsdata mod cyber-
angreb
19. For at undersøge, om regionerne har et tilstrækkeligt grundlag for at beskytte
sundhedsdata mod cyberangreb, har vi undersøgt, om regionerne:
Sårbarhedsskanninger
har overblik over it-systemer med sundhedsdata
har udført sårbarhedsskanninger og fulgt op på resultaterne på ledelsesniveau
har opdaterede og ledelsesgodkendte risikovurderinger og handleplaner
har politikker og retningslinjer for beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb.
Hver region har 10-20 it-systemer med sundhedsdata, som er kritiske for hospitals-
driften.
Sårbarhedsskanninger er en
test af cybersikkerheden. En
sårbarhedsskanning simule-
rer delelementer af et cyber-
angreb ved at udsætte en or-
ganisations systemer og net-
værk for kendte trusler. For-
målet er at opdage eventuelle
sårbarheder.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0017.png
10
| Regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
20. Undersøgelsen viser, at grundlaget for at beskytte sundhedsdata mod cyberan-
greb varierer på tværs af regionerne. 2 af regionerne har et tilfredsstillende grundlag,
mens der er mangler hos de øvrige regioner, jf. tabel 1.
Tabel 1
Regionernes grundlag for at beskytte sundhedsdata mod cyberangreb
Region
Nordjylland
Har regionen overblik over it-systemer med
sundhedsdata?
Har regionen udført sårbarhedsskanninger og
fulgt op på resultaterne på ledelsesniveau?
Har regionen opdaterede og ledelsesgodkendte
risikovurderinger og handleplaner?
Har regionen politikker og retningslinjer for be-
skyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb?
Ja
Delvist
Nej
Note: Når vurderingskriteriet er opfyldt, markerer vi det med grønt. Et vurderingskriterie er delvist opfyldt og markeres med gult, hvis vi vurderer, at
en delmængde af de nødvendige elementer er til stede. Et vurderingskriterie er ikke opfyldt og markeres med rødt, hvis ingen af de nødvendige
elementer er til stede.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra regionerne.
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Sjælland
Region
Hovedstaden
I det følgende gennemgår vi de enkelte resultater.
Overblik over it-systemer med sundhedsdata
Overblik over it-systemer
med sundhedsdata
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
21. Regionerne skal have overblik over deres it-systemer for at efterleve ISO 27001.
Overblikket bør indeholde en angivelse af, hvem der har adgang til it-systemerne, og
regionernes vurdering af, hvor kritiske it-systemerne er for hospitalsdriften. Overblik-
ket skal danne grundlag for, at regionerne kan prioritere, hvilke tiltag der skal til for at
beskytte sundhedsdata mod cyberangreb. Overblikket er også afgørende for, at regio-
nerne kan prioritere, hvilke it-systemer der skal håndteres først i en krisesituation.
22. Undersøgelsen viser, at alle regionerne har overblik over deres it-systemer med
sundhedsdata. 2 af regionerne har dog ikke foretaget en systematisk vurdering af, hvor
kritiske it-systemerne er for hospitalsdriften. Det indebærer en risiko for, at regioner-
ne fejlvurderer, hvilke it-systemer der skal håndteres først i en krisesituation.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0018.png
Regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb |
11
Sårbarhedsskanninger og opfølgning på resultaterne på ledelsesniveau
23. Regionerne skal indhente viden om tekniske sårbarheder i deres it-løsninger og
evaluere sikkerheden på baggrund heraf for at efterleve ISO 27001. De tekniske sår-
barheder kan afdækkes på flere måder. Center for Cybersikkerhed fremhæver bl.a.
sårbarhedsskanninger som en metode til at teste den eksisterende sikkerhed.
24. Undersøgelsen viser, at alle regionerne har udført sårbarhedsskanninger. 2 af re-
gionerne har dog ikke fulgt samlet op på resultaterne af sårbarhedsskanningerne på
ledelsesniveau. Resultaterne af sårbarhedsskanningerne indgår således ikke som en
del af ledelsens grundlag for at prioritere mellem de tekniske tiltag, der skal minimere
hullerne i sikkerheden omkring sundhedsdata. Dermed er der risiko for, at regionerne
ikke får fulgt op på og prioriteret, at eventuelle sårbarheder løses. Der er også risiko
for, at hackere kan udnytte disse sårbarheder til at angribe it-systemer med sund-
hedsdata.
Opdaterede og ledelsesgodkendte risikovurderinger og handleplaner
Sårbarhedsskanninger
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
25. Regionerne skal udarbejde risikovurderinger og handleplaner som en del af ledel-
sens risikostyring for at efterleve ISO 27001. Risikovurderingerne og handleplanerne
skal være ledelsesgodkendte for bl.a. at sikre, at ledelsen er orienteret om de identifi-
cerede risici.
26. Undersøgelsen viser, at 4 af regionerne har opdaterede og ledelsesgodkendte ri-
sikovurderinger og handleplaner. Region Sjælland har ikke risikovurderet sine kritiske
it-systemer med sundhedsdata og har ikke udarbejdet tilhørende handleplaner. Der-
med har regionen ikke et tilstrækkeligt grundlag for at prioritere mellem de tekniske
tiltag, der kan øge cybersikkerheden.
Politikker og retningslinjer for beskyttelse af sundhedsdata mod cyber-
angreb
Risikovurderinger og
handleplaner
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
27. Regionerne skal have politikker og retningslinjer for cybersikkerheden for at efter-
leve ISO 27001 og anbefalingerne fra Center for Cybersikkerhed. Vi har undersøgt re-
gionernes politikker og retningslinjer for adgangsstyring, genoprettelse af data, it-be-
redskab og behandling af sundhedsdata.
28. Undersøgelsen viser, at alle regionerne har retningslinjer for beskyttelse af sund-
hedsdata på de indsatsområder, vi har undersøgt. Regionsrådene i de 5 regioner god-
kendte i 2017 en fællesregional informationssikkerhedspolitik. Alle regionerne har
herudover udarbejdet specifikke informationssikkerhedspolitikker for den enkelte
region.
Politikker og retnings-
linjer
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
12
| Regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2.2. Beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
Firewall
En firewall har til formål at
kontrollere netværkstrafik-
ken. Oftest sidder firewallen
mellem adgangen til et ube-
skyttet netværk, fx internettet,
og et beskyttet netværk.
Netværksudstyr
29. Regionerne skal iværksætte passende tiltag for at mindske tekniske sårbarheder
for at efterleve ISO 27001. Center for Cybersikkerhed anbefaler desuden en række
konkrete tekniske tiltag, som skal beskytte mod cyberangreb.
30. For det første har vi undersøgt den eksterne sikring af regionernes netværk. Den
eksterne sikring består af tiltag, der skal forhindre, at hackere opnår adgang til regio-
nernes netværk. Konkret har vi undersøgt, om regionerne:
Netværksudstyr dækker bl.a.
over routere, der forbinder re-
gionernes netværk med inter-
nettet, og firewalls, der be-
grænser, hvilken information
der kan modtages fra internet-
tet og sendes mellem it-syste-
merne.
Segmentering af net-
værket
har sikret, at netværksudstyret er sikkerhedsopdateret
har en hensigtsmæssig brug af firewalls
bruger sikre passwords på netværksudstyret
bruger multifaktorlogin på netværksudstyret
har implementeret systematisk logning og overvågning af netværkstrafikken.
Undersøgelsen viser, at alle regionerne
målt på de fleste parametre
har iværksat
tilstrækkelige tiltag til at styrke den eksterne sikring af deres netværk.
31. For det andet har vi undersøgt den interne sikring af regionernes netværk. Den in-
terne sikring består af tiltag, som skal forhindre spredning af et eventuelt succesfuldt
cyberangreb. Det har vi gjort ved at undersøge, om regionerne:
har segmenteret netværket
har sikret, at
pc’er, mobiltelefoner og tablets med
adgang til sundhedsdata er sik-
kerhedsopdaterede
har sikret, at de servere, der er kritiske for behandlingen af sundhedsdata, er sik-
kerhedsopdaterede.
Et netværk er segmenteret,
når det er opdelt i afgrænsede
områder. Det medvirker fx til
at sikre, at cyberangreb ikke
kan sprede sig til alle it-syste-
merne.
Logning
Alle handlinger på regioner-
nes it-systemer efterlader et
digitalt fingeraftryk, som kan
opsamles i en log. Med lognin-
gen kan man spore hændel-
sesforløbet for tidligere cyber-
angreb, og man kan dermed
opnå værdifuld viden, der kan
bruges til at forebygge fremti-
dige angreb.
Undersøgelsen viser, at ingen af regionerne har iværksat tilstrækkelige tiltag til at for-
hindre spredning af succesfulde cyberangreb.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0020.png
Regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb |
13
Ekstern sikring af netværket mod cyberangreb
32. Tabel 2 viser resultatet af Rigsrevisionens undersøgelse af regionernes tiltag til at
forhindre, at hackere opnår adgang til netværket.
Tabel 2
Regionernes tiltag til at forhindre, at hackere opnår adgang til netværket
Region
Nordjylland
Har regionen sikret, at netværksudstyret er
sikkerhedsopdateret?
Har regionen en hensigtsmæssig brug af fire-
walls?
Bruger regionen sikre passwords på netværks-
udstyret?
Bruger regionen multifaktorlogin på netværks-
udstyret?
Har regionen implementeret systematisk
logning og overvågning af netværkstrafikken?
Ja
Delvist
Nej
Note: Når vurderingskriteriet er opfyldt, markerer vi det med grønt. Et vurderingskriterie er delvist opfyldt og markeres med gult, hvis vi vurderer, at
en delmængde af de nødvendige elementer er til stede. Et vurderingskriterie er ikke opfyldt og markeres med rød t, hvis ingen af de nødvendige
elementer er til stede.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra regionerne.
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Sjælland
Region
Hovedstaden
Sikkerhedsopdatering af netværksudstyret
33. Regionerne skal iværksætte passende tiltag for at minimere tekniske sårbarheder
for at efterleve ISO 27001. Opdateringer af software bør indgå som en del af dette ar-
bejde. Center for Cybersikkerhed anbefaler desuden, at al software, herunder soft-
ware på netværksudstyret, er sikkerhedsopdateret.
Regionernes netværksudstyr, fx routere og firewalls, er et attraktivt mål for hackere.
Hvis hackerne lykkes med at kompromittere netværksudstyret, kan de bruge det som
en adgang til at nå dybere ind i regionernes netværk. Vi har på den baggrund under-
søgt, om regionerne har sikret, at det netværksudstyr, der forbinder regionernes net-
værk med internettet, er sikkerhedsopdateret.
34. Undersøgelsen viser, at alle regionerne har sikret, at deres netværksudstyr er sik-
kerhedsopdateret.
Sikkerhedsopdatering af
netværksudstyret
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0021.png
14
| Regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
Hensigtsmæssig brug af
firewalls
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
Hensigtsmæssig brug af firewalls
35. Regionerne skal sikre, styre og kontrollere deres netværk og netværksudstyr, her-
under firewalls, for bl.a. at beskytte data i it-systemerne. Det følger af ISO 27001. Re-
gionernes firewalls skal sættes op, så de forhindrer uønsket datatrafik mellem regio-
nernes netværk og internettet. Det gør regionerne ved at sætte regler op for datatra-
fikken. For at sikre en hensigtsmæssig brug af firewalls skal regionerne derfor syste-
matisk gennemgå, om reglerne sikrer, at det kun er den ønskede datatrafik, der tilla-
des.
36. Undersøgelsen viser, at 4 af regionerne har en hensigtsmæssig brug af deres fire-
walls. Regionerne har en fast praksis for at gennemgå reglerne i deres firewalls. Region
Sjælland har ikke en fast praksis herfor, og gennemgangen sker mere sporadisk.
Sikre passwords på netværksudstyret
37. For at efterleve ISO 27001 skal regionernes medarbejdere bruge sikre passwords
i overensstemmelse med bedste praksis. Vi har undersøgt, om regionerne stiller krav
om, at medarbejdere med privilegeret adgang til netværksudstyret bruger passwords
med minimum 15 karakterer. Karaktererne skal bestå af tal, specialtegn samt store og
små bogstaver i overensstemmelse med anbefalingerne fra Center for Cybersikker-
hed. Lange og komplekse passwords er sværere for hackere at afkode. Det er særligt
vigtigt, at medarbejdere med adgang til netværksudstyret bruger sikre passwords, bl.a.
fordi deres adgang giver mulighed for, at hackere kan ændre i opsætningen af regio-
nernes firewalls i forbindelse med cyberangreb.
38. Undersøgelsen viser, at alle regionerne bruger passwords, der er i overensstem-
melse med anbefalingerne fra Center for Cybersikkerhed, når de logger ind på net-
værksudstyret.
Multifaktorlogin på netværksudstyret
39. For at efterleve ISO 27001 og anbefalingerne fra Center for Cybersikkerhed skal
regionerne bruge multifaktorlogin ved ekstern adgang til kritiske it-systemer. Ekstern
adgang er fx, når medarbejdere logger på hjemmefra, eller når en it-leverandør har ad-
gang til regionens it-systemer fra sin egen virksomhed. Multifaktorlogin betyder, at en
medarbejder skal bruge 2 eller flere faktorer for at opnå adgang til et it-system. En fak-
tor er fx et password, en kode sendt til en mobil enhed via en app eller biometriske da-
ta som fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse. Multifaktorlogin øger sikkerheden ved
login ved at sikre, at det er den korrekte bruger, der logger ind.
Vi har ligesom med sikre passwords afgrænset os til at undersøge, om medarbejdere
med privilegeret adgang til regionernes netværksudstyr bruger multifaktorlogin.
40. Undersøgelsen viser, at 4 af regionerne har implementeret multifaktorlogin ved log-
in på netværksudstyret. Hos Region Hovedstaden, som ikke bruger multifaktorlogin,
er der risiko for, at hackere kan opnå adgang til regionens netværk, hvis de stjæler bru-
gernavne og passwords fra brugerne.
Sikre passwords
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
Multifaktorlogin
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0022.png
Regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb |
15
Systematisk logning og overvågning af netværkstrafikken
41. Regionerne skal systematisk logge aktiviteter og hændelser, herunder netværks-
trafikken. Det følger af ISO 27001 og af anbefalingerne fra Center for Cybersikkerhed.
Formålet med logningen er bl.a. at identificere unormale trafikmønstre, der kan være
tegn på cyberangreb. Regionernes logning af netværkstrafikken vedrører både trafik-
ken inden for de regionale netværk og trafikken fra de regionale netværk til internet-
tet. Vi har undersøgt, om regionerne har implementeret systematisk logning og over-
vågning af netværkstrafikken.
42. Undersøgelsen viser, at 4 af regionerne har implementeret en systemunderstøttet
logning og overvågning af netværkstrafikken. Region Midtjyllands logning og overvåg-
ning er delvist systemunderstøttet. Det betyder, at regionen ikke har et fuldt overblik
over trafikken på sit netværk. Konsekvensen er, at der er større risiko for, at regionen
overser cyberangreb mod regionens netværk.
Intern sikring af netværket mod cyberangreb
Logning og overvågning
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
43. Tabel 3 viser resultatet af Rigsrevisionens undersøgelse af regionernes tiltag til at
forhindre spredning af cyberangreb.
Tabel 3
Regionernes tiltag for at forhindre spredning af cyberangreb
Region
Nordjylland
Har regionen segmenteret netværket?
Har regionen sikret, at pc’er, mobiltelefoner
og tablets med adgang til sundhedsdata er
sikkerhedsopdaterede?
Ja
Delvist
Nej
Note: Når vurderingskriteriet er opfyldt, markerer vi det med grønt. Et vurderingskriterie er delvist opfyldt og markeres med gult, hvis vi vurderer, at
en delmængde af de nødvendige elementer er til stede. Et vurderingskriterie er ikke opfyldt og markeres med rød t, hvis ingen af de nødvendige
elementer er til stede.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra regionerne.
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Sjælland
Region
Hovedstaden
Segmentering af netværket
44. For at efterleve ISO 27001 og anbefalingerne fra Center for Cybersikkerhed skal
regionerne segmentere deres netværk.
Segmentering betyder, at man opdeler netværket i mindre dele (segmenter). Opdelin-
gen begrænser netværkstrafikken mellem forskellige it-systemer inden for netværket.
På den måde kan man undgå, at et cyberangreb, der rammer ét it-system eller en min-
dre gruppe af it-systemer, spreder sig til andre it-systemer inden for netværket. Seg-
mentering er ifølge Center for Cybersikkerhed et af de vigtigste tiltag, som man kan
iværksætte for at begrænse skaderne af cyberangreb. På den baggrund har vi under-
søgt, om regionerne har segmenteret deres netværk.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0023.png
16
| Regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
45. Figur 4 viser, hvordan et cyberangreb kan sprede sig mellem it-systemer i et net-
værk, der er segmenteret, og i et netværk, der ikke er. Segmenteringen kan foregå på
forskellige niveauer og altså være mere eller mindre detaljeret. Man kan opdele net-
værket i grupper, men man kan også segmentere ned på hvert enkelt it-system. Den
sidstnævnte model giver den bedste beskyttelse, men er også den dyreste.
Venstre side af figuren viser, hvordan et cyberangreb kan sprede sig inden for et net-
værk, der ikke er segmenteret. Højre side viser, hvordan segmenteringen opdeler net-
værket i mindre segmenter, som forhindrer cyberangrebet i at sprede sig. Højre side
viser også, hvordan segmenteringen kan være mere eller mindre detaljeret.
Figur 4
Spredning af et cyberangreb
NETVÆRK UDEN SEGMENTERING
NETVÆRK MED SEGMENTERING
Cyberangreb
Cyberangreb
Kilde:
Rigsrevisionen.
Segmentering af net-
værket
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
Regionerne har oplyst, at det både er dyrt og tidskrævende at gennemføre en fuld-
stændig segmentering af deres netværk. Det skyldes bl.a., at det er teknisk vanskeligt
at segmentere ældre it-systemer. Ældre it-systemer er designet i en tid, før segmen-
tering blev almindelig praksis inden for arbejdet med cybersikkerhed. Det betyder, at
man ofte mangler viden om, hvordan de ældre it-systemer er forbundet til resten af
netværket. Igangsættelsen af segmenteringen indebærer derfor en risiko for, at man
sætter it-systemer ud af drift.
Der er ikke tydelige krav til, hvordan og i hvilken grad regionerne skal segmentere de-
res netværk. Vi har vurderet, om regionerne har segmenteret de it-systemer med
sundhedsdata, som regionerne selv vurderer er kritiske for hospitalsdriften.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0024.png
Regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb |
17
46. Undersøgelsen viser, at ingen af regionerne har foretaget en tilstrækkelig segmen-
tering af de it-systemer med sundhedsdata, som de selv vurderer er kritiske for hospi-
talsdriften. Region Hovedstaden har ikke segmenteret nogen af sine it-systemer med
sundhedsdata.
4 af regionerne har oplyst, at de er gået i gang med en mere detaljeret segmentering af
deres netværk. Region Hovedstaden har påbegyndt et mindre pilotprojekt vedrøren-
de segmentering på ét af regionens hospitaler, inden segmenteringen rulles ud på an-
dre hospitaler. Når Region Hovedstaden både mangler multifaktorlogin og segmente-
ring af sine it-systemer med sundhedsdata, øger det risikoen for succesfulde cyber-
angreb.
Region Midtjylland har fremført, at man helt eller delvist kan nå samme sikkerhed ved
hjælp af andre tiltag end segmentering, herunder intensiv overvågning. Rigsrevisionen
er enig i, at cybersikkerheden kan styrkes på flere måder, og at der findes flere meto-
der til at begrænse spredningen af cyberangreb. Aktuelt er segmentering af netværk
ifølge Center for Cybersikkerhed et af de væsentligste tiltag til at forhindre spredning
af cyberangreb. Rigsrevisionen har i forbindelse med undersøgelsen ikke set eksem-
pler på tiltag i regionerne, der kompenserer for manglende segmentering.
Sikkerhedsopdatering
af pc’er,
mobiltelefoner og tablets med adgang til sundheds-
data
47. For at efterleve ISO 27001 og anbefalingerne fra Center for Cybersikkerhed skal
regionerne
sørge for, at al software, herunder operativsystemer på pc’er, mobiltelefo-
ner og tablets, er sikkerhedsopdateret. Vi har undersøgt, om regionerne har sikret, at
operativsystemerne på pc’er, mobiltelefoner og tablets
med adgang til sundhedsdata
er sikkerhedsopdaterede.
48. Undersøgelsen viser, at 2 af regionerne har sikret, at
pc’er, mobiltelefoner og tab-
lets med adgang til sundhedsdata er sikkerhedsopdaterede.
3 af regionerne har et større antal enheder, som ikke er sikkerhedsopdaterede. Det er
enheder med adgang til sundhedsdata. Hvis operativsystemerne på fx regionernes
pc’er med sundhedsdata ikke
er sikkerhedsopdaterede, betyder det, at hackere kan
udnytte disse sårbarheder til at sprede et succesfuldt cyberangreb inden for regioner-
nes netværk.
Sikkerhedsopdatering af servere, der er kritiske for behandlingen af sundheds-
data
49. Regionerne skal sørge for, at deres servere er sikkerhedsopdaterede, for at efter-
leve ISO 27001 og anbefalingerne fra Center for Cybersikkerhed. Vi har undersøgt, om
regionerne har sikret, at operativsystemerne på de servere, der er kritiske for behand-
lingen af sundhedsdata, er sikkerhedsopdaterede.
50. Undersøgelsen viser, at kun én af regionerne har sikret, at alle servere, der er kri-
tiske for behandlingen af sundhedsdata, er sikkerhedsopdaterede. De øvrige regio-
ner har et mindre antal servere, der ikke er sikkerhedsopdaterede. Resultaterne er
ikke afrapporteret med angivelse af regionernes navne, da én af regionerne har rejst
spørgsmål om fortrolighed. Se en uddybende beskrivelse i bilag 1.
Sikkerhedsopdatering af
pc’er m.m.
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0025.png
18
| Regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2.3. Beredskab til at håndtere cyberangreb
3 typer af beredskabs-
planer
Krisestyringsplan: Plan for
myndighedernes krisestyring
og kommunikation til eksterne
parter.
Nødplan: Plan for, hvordan
myndigheden viderefører de
opgaver, som påvirkes, hvis
der er et nedbrud på kritiske
it-systemer.
Reetableringsplan: Plan for,
hvordan et it-system skal re-
etableres efter et nedbrud.
51. Vi har undersøgt, om regionerne har et beredskab til at håndtere konsekvenserne
af cyberangreb. De elektroniske patientjournaler er ifølge regionerne de it-systemer
med sundhedsdata, som er mest kritiske for hospitalsdriften. Vi har undersøgt, om re-
gionerne:
har opdaterede beredskabsplaner for de elektroniske patientjournaler, herunder
en krisestyringsplan, nødplan og reetableringsplan
har taget backup af de elektroniske patientjournaler
har gennemført regelmæssige restoretest af de elektroniske patientjournaler.
52. Undersøgelsen viser, at alle regionerne har et beredskab til at håndtere konsekven-
serne af cyberangreb, men at dele af beredskabet er mangelfuldt i 3 af regionerne.
53. Tabel 4 viser resultatet af vores undersøgelse.
Tabel 4
Regionernes beredskab til at håndtere konsekvenserne af cyberangreb, der rammer de
elektroniske patientjournaler
Region
Nordjylland
Har regionen en opdateret beredskabsplan for
de elektroniske patientjournaler, herunder en
krisestyringsplan, nødplan og reetablerings-
plan?
Har regionen taget backup af de elektroniske
patientjournaler?
Har regionen gennemført regelmæssige restore-
test af de elektroniske patientjournaler?
Ja
Delvist
Nej
Note: Når vurderingskriteriet er opfyldt, markerer vi det med grønt. Et vurderingskriterie er delvist opfyldt og markeres med gult, hvis vi vurderer, at
en delmængde af de nødvendige elementer er til stede. Et vurderingskriterie er ikke opfyldt og markeres med rød t, hvis ingen af de nødvendige
elementer er til stede.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra regionerne.
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Sjælland
Region
Hovedstaden
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0026.png
Metodisk tilgang
|
1
Regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb |
19
Opdaterede beredskabsplaner for de elektroniske patientjournaler
54. Regionerne skal have et beredskab til at håndtere et cyberangreb, der sætter dele
af hospitalsvæsenet ud af drift. Det følger af ISO 27001 og af anbefalingerne fra Cen-
ter for Cybersikkerhed. Vi har derfor undersøgt, om regionerne har beredskabsplaner
for de elektroniske patientjournaler, herunder en krisestyringsplan, nødplan og reeta-
bleringsplan. Vi har desuden undersøgt, om planerne er opdaterede, og om regioner-
ne har testet dem regelmæssigt.
55. Undersøgelsen viser, at alle regionerne har beredskabsplaner til at håndtere cybe-
rangreb, der rammer de elektroniske patientjournaler. Region Midtjylland og Region
Syddanmark har dog ikke testet deres beredskabsplaner regelmæssigt. Når regioner-
ne ikke tester deres beredskabsplaner, er der risiko for, at de ikke tager højde for de
aktuelle cybertrusler. De 2 regioner mangler desuden planer for reetablering af de
elektroniske patientjournaler. Det medfører en risiko for, at regionerne ikke kan gen-
skabe de elektroniske patientjournaler inden for kort tid ved nedbrud.
Backup af de elektroniske patientjournaler
Beredskabsplaner
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
Backup
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
56. Regionerne skal som et led i deres efterlevelse af ISO 27001 løbende tage backup
af kritiske data og it-systemer.
57. Undersøgelsen viser, at alle regionerne løbende har taget backup af de elektroni-
ske patientjournaler.
Restoretest af de elektroniske patientjournaler
58. Regionerne skal gennemføre restoretest for at sikre, at de gemte backups kan
bruges til at gendanne de elektroniske patientjournaler. Det følger af ISO 27001. En
restoretest er en test af, om data og it-systemer kan gendannes ud fra en backup.
Testene er vigtige, fordi de viser, om backuppen fungerer efter hensigten, og om den
kan bruges i forbindelse med reetablering af de elektroniske patientjournaler. Hvis
regionerne ikke tester, har de ikke sikkerhed for, at sundhedsdata kan genskabes i
forbindelse med et cyberangreb.
59. Undersøgelsen viser, at 3 af regionerne har gennemført regelmæssige restoretest
af de elektroniske patientjournaler, og at de har gennemgået resultaterne systematisk.
Region Nordjylland har også gennemført regelmæssige restoretest, men har ikke sik-
ret, at resultaterne bliver gennemgået systematisk. Region Syddanmark har ikke gen-
nemført regelmæssige restoretest af de elektroniske patientjournaler.
Rigsrevisionen, den 9. januar 2025
Birgitte Hansen
/Signe Blaabjerg Christoffersen
Restoretest
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
20
| Metodisk tilgang
Bilag 1. Metodisk tilgang
I undersøgelsen indgår alle 5 regioner: Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region
Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Grundlaget for undersøgelsens vurderingskriterier
Undersøgelsens vurderingskriterier tager udgangspunkt i den internationale standard
for informationssikkerhed ISO 27001. Regionerne har med aftalen
”Fællesregional
In-
formationssikkerhedspolitik” fra 2017 forpligtet sig til at efterleve ISO 27001.
Undersøgelsens vurderingskriterier tager også udgangspunkt i Center for Cybersik-
kerheds vejledninger
”Cyberforsvar
der virker” (4. udgave fra juli 2023) og
”Password-
sikkerhed” (4. udgave fra oktober 2023). I
”Cyberforsvar
der virker” har Center for Cy-
bersikkerhed udarbejdet en liste med 10 områder med tekniske tiltag, der bør være en
prioritet i arbejdet med cybersikkerhed. Vi har valgt at fokusere på de vigtigste tiltag i
forhold til beskyttelsen af netværket omkring sundhedsdata.
Vurderingskriterierne i undersøgelsen er derfor dækkende for 5 af de 10 områder i
”Cyberforsvar
der virker”. Vi undersøger følgende områder:
opdatering af operativsystemer
segmentering af netværk
brug af sikre passwords og multifaktorlogin
backup og test af reetablering
logning.
De 5 områder dækker over tiltag til at beskytte mod, at hackere opnår uautoriseret ad-
gang til regionernes netværk (ekstern
sikring),
og tiltag til at begrænse skaden af et
succesfuldt cyberangreb (intern
sikring).
Vi undersøger ikke følgende områder:
adgangsstyring
antivirus, der beskytter klienter
fjernadgang til it-systemer
kryptering
whitelisting.
Undersøgelsen er derfor ikke udtømmende i forhold til alle tiltag, der kan bruges til at
forbedre cybersikkerheden i regionerne. Undersøgelsen giver derimod et indblik i re-
gionernes arbejde med at beskytte deres netværk omkring sundhedsdata mod cyber-
angreb.
Vi undersøger desuden ikke adgangsstyring af brugerkonti, fordi det tidligere har væ-
ret et centralt fokus i Rigsrevisionens
beretning om 3 regioners beskyttelse af adgan-
gen til it-systemer og sundhedsdata
fra 2017.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
Metodisk tilgang |
21
Vi vurderer, at de 5 undersøgte områder er de væsentligste. Det vurderer vi på bag-
grund af den aktuelle sikkerhedssituation, undersøgelsens genstandsfelt (sundheds-
data i hospitalsvæsenet) og regionernes organisering af arbejdet med cybersikker-
hed.
For nogle af undersøgelsens vurderingskriterier er ISO 27001 og Center for Cybersik-
kerheds vejledninger generelle eller forholder sig til cybersikkerhed på et mere over-
ordnet niveau. For disse vurderingskriterier har det derfor været nødvendigt at kon-
kretisere, hvad vi har lagt til grund for vores vurderinger. Det har gjort ved at bruge
ISO 27002, som er en vejledning i den praktiske gennemførelse af ISO 27001. Vi har i
visse tilfælde også fastsat vurderingskriterierne ud fra en konkret vurdering af, hvad
der er god praksis på området.
Én af regionerne har rejst spørgsmål om fortrolighed i forhold til enkelte dele af under-
søgelsen, men uden at konkretisere dette tilstrækkeligt til, at Rigsrevisionen kan anse
oplysningerne for at være fortrolige efter forvaltningsloven. Rigsrevisionen vurderer
derfor, at beretningen ikke indeholder fortrolige oplysninger. Rigsrevisionen har dog i
et enkelt tilfælde ikke afrapporteret resultatet med angivelse af regionernes navne.
Møder og dokumentgennemgang
Undersøgelsen baserer sig på møder med regionernes it-afdelinger og en gennem-
gang af dokumenter, der vedrører cybersikkerheden i regionerne.
Møder
Vi har holdt en række møder med regionerne om deres beskyttelse af sundhedsdata
mod cyberangreb. Formålet med møderne var at få en dybere forståelse af de forhold,
som vi har undersøgt, og at opklare eventuelle spørgsmål til det materiale, som regio-
nerne har udleveret. Regionerne blev desuden bedt om at demonstrere udvalgte tek-
niske tiltag i praksis på møderne, herunder implementeringen af sikre passwords, mul-
tifaktorlogin og ændringer i firewallregler.
Dokumentgennemgang
Vi har gennemgået en række dokumenter fra regionerne for at kunne besvare under-
søgelsens spørgsmål. Tabel A viser, hvilke dokumenter vi har gennemgået under hvert
enkelt vurderingskriterie i undersøgelsen.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0029.png
22
| Metodisk tilgang
Tabel A
Vurderingskriterier i forhold til regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
Vurderingskriterie
Har regionen overblik over it-systemer
med sundhedsdata?
Ophæng til vurderingskriterie
ISO 27001 og ISO 27002.
Metode
Dokumenter, der er gennemgået:
Fortegnelser over it-systemer med sund-
hedsdata.
Procesbeskrivelser for opdatering af forteg-
nelser over it-systemer med sundhedsdata.
Har regionen udført sårbarhedsskanninger
og fulgt op på resultaterne på ledelsesniveau?
ISO 27001 og ISO 27002.
Center for Cybersikkerheds vejledning
Dokumenter, der er gennemgået:
Resultater af sårbarhedsskanninger og
”Cyberforsvar der virker” (2023).
penetrationstest de seneste 2 år.
sårbarhedsskanninger.
Dokumenter, der beskriver opfølgningen på
Har regionen opdaterede og ledelsesgod-
kendte risikovurderinger og handleplaner?
ISO 27001 og ISO 27002.
Dokumenter, der er gennemgået:
Risikovurderinger og dokumentation for, at
vurderingerne er ledelsesgodkendt.
Handleplaner.
Har regionen politikker og retningslinjer for
beskyttelse af sundhedsdata mod cyber-
angreb?
ISO 27001 og ISO 27002.
Center for Cybersikkerheds vejledning
Dokumenter, der er gennemgået:
It-sikkerhedspolitikker og andre politikker,
”Cyberforsvar der virker” (2023).
der vedrører sundhedsdata.
sundhedsdata.
Rollebeskrivelser i forhold til adgangen til
Har regionen sikret, at netværksudstyret
er sikkerhedsopdateret?
ISO 27001 og ISO 27002.
Center for Cybersikkerheds vejledning
Dokumenter, der er gennemgået:
Oversigter over internetvendt netværks-
”Cyberforsvar der virker” (2023).
udstyr med angivelser af versioner af soft-
ware.
ware på internetvendt netværksudstyr.
Procesbeskrivelser for opdatering af soft-
Gennemgået i forbindelse med revisionsmødet:
Stikprøver af dokumentation af opdaterin-
ger af netværksudstyr i form af screenshots
fra sagsstyringssystemer.
Har regionen en hensigtsmæssig brug af
firewalls?
ISO 27001 og ISO 27002.
Dokumenter, der er gennemgået:
Oversigter over firewalls og firewallregler.
Procesbeskrivelser for oprettelse og ned-
læggelse af firewallregler.
Gennemgået i forbindelse med revisionsmødet:
Stikprøver af ændringer i firewallregler.
Bruger regionen sikre passwords på
netværksudstyret?
ISO 27001 og ISO 27002.
Center for Cybersikkerheds vejledning
Dokumenter, der er gennemgået:
Passwordpolitikker.
Lister med brugere, som har adgang til net-
”Passwordsikkerhed” (2023).
værksudstyret.
Gennemgået i forbindelse med revisionsmødet:
Stikprøver af implementeringen af pass-
wordpolitikken for brugere, som har adgang
til netværksudstyret.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0030.png
Metodisk tilgang |
23
Tabel A
fortsat
Vurderingskriterie
Bruger regionen multifaktorlogin på
netværksudstyret?
Ophæng til vurderingskriterie
ISO 27001 og ISO 27002.
Center for Cybersikkerheds vejledning
Metode
Dokumenter, der er gennemgået:
Politik for adgangsstyring, herunder multi-
”Passwordsikkerhed” (2023).
faktorlogin.
Lister med brugere, som har adgang til net-
værksudstyret.
Gennemgået i forbindelse med revisionsmødet:
Stikprøver af implementeringen af multi-
faktorlogin ved login på netværksudstyret.
Har regionen implementeret systematisk
logning og overvågning af netværkstrafikken?
ISO 27001 og ISO 27002.
Center for Cybersikkerheds vejledning
Dokumenter, der er gennemgået:
Retningslinjer for logning af netværkstrafik-
”Cyberforsvar der virker” (2023).
ken.
Proces for håndtering af alarmer.
Gennemgået i forbindelse med revisionsmødet:
Stikprøver af, hvilke alarmer der er opsat på
baggrund af logningen.
Har regionen segmenteret netværket?
ISO 27001 og ISO 27002.
Center for Cybersikkerheds vejledning
Dokumenter, der er gennemgået:
Beskrivelser af principper for segmentering.
Netværkstegninger, der viser segmenterin-
”Cyberforsvar der virker” (2023).
gen.
Har regionen sikret, at pc’er, mobiltelefoner
og tablets med adgang til sundhedsdata er
sikkerhedsopdaterede?
ISO 27001 og ISO 27002.
Center for Cybersikkerheds vejledning
Dokumenter, der er gennemgået:
Oversigter over operativsystemerne på
”Cyberforsvar der virker” (2023).
pc’er, mobiltelefoner og tablets med ad-
gang til sundhedsdata.
ring af pc’er, mobiltelefoner og tablets.
Procesbeskrivelser for sikkerhedsopdate-
Har regionen sikret, at servere, der er kritiske
for behandlingen af sundhedsdata, er sikker-
hedsopdaterede?
ISO 27001 og ISO 27002.
Center for Cybersikkerheds vejledning
Dokumenter, der er gennemgået:
Vurderingen af kriteriet er foretaget på bag-
”Cyberforsvar der virker” (2023).
grund af lister med servere fra hver region.
Regionerne er blevet bedt om at sende en
liste med servere, som regionen vurderer er
kritiske i forhold til sundhedsdata. Der kan
således være forskel på, hvor omfattende
listerne er.
ring af servere.
Procesbeskrivelser for sikkerhedsopdate-
Har regionen en opdateret beredskabsplan
for de elektroniske patientjournaler, herunder
en krisestyringsplan, nødplan og reetable-
ringsplan?
ISO 27001 og ISO 27002.
Center for Cybersikkerheds vejledning
Dokumenter, der er gennemgået:
It-beredskabsplaner, herunder krisesty-
”Cyberforsvar der virker” (2023).
ringsplaner, nødplaner og reetablerings-
planer.
af it-beredskabsplanerne.
Rapporter eller tilsvarende, der viser test
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0031.png
24
| Metodisk tilgang
Tabel A
fortsat
Vurderingskriterie
Har regionen taget backup af de elektroniske
patientjournaler?
Ophæng til vurderingskriterie
ISO 27001 og ISO 27002.
Metode
Dokumenter, der er gennemgået:
Politikker for backup.
Krav og retningslinjer for backup af de
elektroniske patientjournaler.
Gennemgået i forbindelse med revisionsmødet:
Dokumentation for, at der er taget backup,
bl.a. i form af screenshots.
Har regionen gennemført regelmæssige
restoretest af de elektroniske patient-
journaler?
ISO 27001 og ISO 27002.
Dokumenter, der er gennemgået:
Procesbeskrivelser og krav til restoretest.
Dokumentation for gennemførte restore-
test i 2023.
Kilde:
Rigsrevisionen.
Tabel B viser resultaterne af Rigsrevisionens gennemgang af regionernes beskyttelse
af sundhedsdata mod cyberangreb.
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2967177_0032.png
Metodisk tilgang |
25
Tabel B
Rigsrevisionens gennemgang af regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
2.1. Har regionerne et tilstrækkeligt grundlag for at beskytte sundhedsdata mod cyberangreb?
Region
Nordjylland
Har regionen overblik over it-systemer med sundhedsdata?
Har regionen udført sårbarhedsskanninger og fulgt op på
resultaterne på ledelsesniveau?
Har regionen opdaterede og ledelsesgodkendte risiko-
vurderinger og handleplaner?
Har regionen politikker og retningslinjer for beskyttelse af
sundhedsdata mod cyberangreb?
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Sjælland
Region
Hovedstaden
2.2. Har regionerne iværksat tilstrækkelige tiltag til at beskytte sundhedsdata mod cyberangreb? (ekstern sikring)
Region
Nordjylland
Har regionen sikret, at netværksudstyret er sikkerheds-
opdateret?
Har regionen en hensigtsmæssig brug af firewalls?
Bruger regionen sikre passwords på netværksudstyret?
Bruger regionen multifaktorlogin på netværksudstyret?
Har regionen implementeret systematisk logning og
overvågning af netværkstrafikken?
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Sjælland
Region
Hovedstaden
2.2. Har regionerne iværksat tilstrækkelige tiltag til at beskytte sundhedsdata mod cyberangreb? (intern sikring)
Region
Nordjylland
Har regionen segmenteret netværket?
Har regionen sikret, at pc’er, mobiltelefoner og tablets med
adgang til sundhedsdata er sikkerhedsopdaterede?
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Sjælland
Region
Hovedstaden
2.3. Har regionerne et beredskab til at håndtere konsekvenserne af cyberangreb, der rammer de elektroniske patientjournaler?
Region
Nordjylland
Har regionen en opdateret beredskabsplan for de elektroniske
patientjournaler, herunder en krisestyringsplan, nødplan og
reetableringsplan?
Har regionen taget backup af de elektroniske patientjournaler?
Har regionen gennemført regelmæssige restoretest af de
elektroniske patientjournaler?
Ja
Delvist
Nej
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra regionerne.
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Sjælland
Region
Hovedstaden
Statsrevisorerne beretning SB9/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 9/2024 om regionernes beskyttelse af sundhedsdata mod cyberangreb
26
| Metodisk tilgang
Kvalitetssikring
Undersøgelsen er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssikring, som
omfatter høring hos de reviderede samt ledelsesbehandling og sparring med chefer
og medarbejdere i Rigsrevisionen.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision, her-
under standarderne for større undersøgelser (SOR 3). Standarderne fastlægger, hvad
brugerne og offentligheden kan forvente af revisionen, for at der er tale om en god fag-
lig ydelse. Standarderne er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigsre-
visionernes internationale standarder (ISSAI 100-999).