Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
SB 8 1
Offentligt
2967174_0001.png
Beretning Nr. 8 Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Januar 2025
— 8/2024
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Tilsynet med muslinge-
fiskeri i Limfjorden
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
8/2024
Beretning om
Tilsynet med muslinge-
fiskeri i Limfjorden
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2025
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i maj 2025.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2024, som afgives i februar 2026.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN: 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-55-9
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om tilsynet med muslingefiskeri i
Limfjorden
Statsrevisorerne har anmodet om denne undersøgelse af tilsynet med
muslingefiskeri i Limfjorden.
I 2023 blev der fanget ca. 14.000 tons blåmuslinger og ca. 4.000 tons
hjertemuslinger i Limfjorden. Muslinger fiskes med redskaber, der skra-
ber muslinger op fra havbunden. Jo større motorkraft et fartøj har, desto
tungere redskaber kan fartøjet håndtere, og jo mere ødelæggende er det
for havbunden. Motorkraften på et fartøj har siden 1993 ikke måttet over-
stige 130 kW. I 2004 blev der indført et forbud mod at fiske med fartøjer,
hvis motorkraft er nedjusteret, fordi en nedjusteret motors kraft efterføl-
gende kan skrues op igen. I 2009 indførte EU regler om kontrol af motor-
kraften.
Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at Fødevareministeriet har ført et
yderst mangelfuldt tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden. Det
mangelfulde tilsyn medfører en risiko for, at muslingefiskeriet har på-
ført havmiljøet skade, og at det ikke har været bæredygtigt.
Statsrevisorerne påtaler skarpt, at Fødevareministeriet i 2 tilfælde har
givet Folketinget faktuelt forkerte oplysninger. Kun i det ene tilfælde
har ministeriet efterfølgende berigtiget oplysningerne.
Statsrevisorerne hæfter sig særligt ved følgende undersøgelsesresultater:
Fiskeristyrelsen har fra 2009 og frem til 2024 ikke haft en vejledning
for, hvordan kontrolenhederne skal føre kontrol med fartøjernes mo-
torkraft. Vejledningen er først udarbejdet medio 2024. Fiskeristyrelsen
har fortsat ikke en vejledning for kontrol med forbuddet mod at bruge
nedjusterede motorer, og styrelsen har i 2022-2024 fortolket forbuddet
i strid med bekendtgørelsen.
Fødevareministeriet har ikke udarbejdet tilstrækkelige regler, der be-
grænser muslingefiskeriet i Limfjorden.
20. januar 2025
Serdal Benli
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
Mai Mercado
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Fødevareministeriet begyndte først i 2021 at kontrollere, om reglerne
fra 2004 mod nedjusteret motorkraft i Limfjorden blev overholdt. Kon-
trollen har dog været helt utilstrækkelig.
Fødevareministeriets fastsættelse af regler om kvotekoncentration har
været mangelfuld, og kontrollen med reglerne har været utilstrække-
lig.
Fiskeristyrelsen har udstedt tilladelser til flere fangstandele, end styrel-
sen måtte, og fiskere har fået tilladelse til at udnytte fangstandele, som
de ikke ejede.
I 2018 advarede et kontrolfirma Fiskeristyrelsen om et muligt brud på
forbuddet mod nedjusterede motorer. Styrelsen reagerede ikke på ad-
varslen.
I 2021-2022 udførte et kontrolfirma en måling af motorkraften på 14
muslingefartøjer i Limfjorden. Firmaet konstaterede for stor motor-
kraft på 5 fartøjer. På 7 andre fartøjer fandt firmaet indikationer på
nedjusterede motorer og muligt brud på reglerne. Fiskeristyrelsen
konkluderede, at reglerne om motorkraft var overtrådt i 5 tilfælde,
men brugte ingen sanktioner. Styrelsen reagerede ikke på advarsler-
ne om de 7 andre fartøjer.
Rigsrevisionens gennemgang viser, at Fiskeristyrelsen har forskelsbe-
handlet fiskere ved behandling af overtrædelsessager vedrørende mo-
torkraft.
I 2022 suspenderede Fiskeristyrelsen kontrollen med muslingefartø-
jer i Limfjorden på et ukorrekt grundlag. Fiskeristyrelsen genoptog ik-
ke kontrollerne, på trods af at styrelsens direktion i 2023 fik forelagt
en indstilling om at genoptage kontrollen.
Statsrevisorerne er enige i Rigsrevisionens anbefalinger om, at Land-
brugs- og Fiskeristyrelsen gennemgår tilladelser for andre typer af kvo-
ter i dansk fiskeri for at undersøge, om der har været lignende fejl i ad-
ministrationen, og at Fødevareministeriet afklarer med Europa-Kommis-
sionen, om ministeriets fortolkning af fiskeri efter hjertemuslinger kan
betegnes som bifangst.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
.......................................................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
.......................................................................................................................
1
1.2. Baggrund
...............................................................................................................................................
4
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
........................................................................
5
2. Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
...........................................................................
7
2.1. Administrationsgrundlag
................................................................................................................
7
2.2. Kontroller
............................................................................................................................................
12
2.3. Sanktioner ved overtrædelser af lovgivning om motorkraft
.......................................
19
2.4. Orientering af Fødevareministeriet og Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg
...............................................................................................................................
22
Bilag 1. Statsrevisorernes anmodning
.....................................................................................................
26
Bilag 2. Metodisk tilgang
.................................................................................................................................
27
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Undersøgelsen er en statsrevisoranmodning, og Rigsrevisionen af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 8, stk. 1,
og § 17, stk. 2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af
19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 24. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri.
I undersøgelsesperioden januar 2019 - maj 2024 har der været føl-
gende ministre:
Eva Kjer Hansen: maj 2018 - juni 2019
Mogens Jensen: juni 2019 - november 2020
Rasmus Prehn: november 2020 - december 2022
Jacob Jensen: december 2022 -
Beretningen har i udkast været forelagt Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, hvis bemærkninger i videst muligt omfang er
afspejlet i beretningen.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Indledning |
1
Indledning |
1
1. Indledning
1.1.
Formål og konklusion
Som følge af en kongelig reso-
lution ændrede Fiskeristyrel-
sen navn til Landbrugs- og Fis-
keristyrelsen den 29. august
2024. Rigsrevisionen bruger
navnet Fiskeristyrelsen, da
undersøgelsesperioden ligger
før ændringen.
1. Denne beretning handler om Fiskeristyrelsens tilsyn med muslingefiskeri i Limfjor-
den i perioden 2019-2024. Vi undersøger, om tilsynet er sket på et dækkende grund-
lag og i overensstemmelse med gældende regler på området. Vi belyser også det fak-
tuelle grundlag for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris (herefter Fødeva-
reministeriet) orienteringer af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
2. Muslingefiskeri sker med redskaber, der påvirker havbunden. Derfor har Folketin-
get og EU på forskellig vis reguleret muslingefiskeriet og fastsat begrænsninger for
bl.a. redskaber og fartøjer. Jo større motorkraft et fartøj har, jo tungere redskaber
kan fartøjet håndtere, og jo mere ødelæggende er det for havbunden. Det er bl.a. for-
budt at bruge en motor, der er nedjusteret, fordi en nedjusteret motors kraft efterføl-
gende kan skrues op.
Der er også fastsat begrænsning for, hvor stor en mængde muslinger den enkelte fis-
ker må fange. Det fremgår af den fiskeritilladelse, som Fiskeristyrelsen udsteder, hvor
meget og i hvilke perioder, fiskeren må fiske. Det har betydning for beskyttelsen af
havmiljøet, at begrænsningerne for muslingefiskeriet i Limfjorden overholdes.
3. Det er Fiskeristyrelsen under Fødevareministeriet, der er ansvarlig for at føre tilsyn
med, at muslingefiskeriet foregår i overensstemmelse med de nationale regler og EU-
reglerne.
4. I perioden 2019-2024 har ca. 30 fartøjer haft tilladelse til at fiske muslinger i Lim-
fjorden. Muslingefiskeri i Limfjorden omfatter blåmuslinger og hjertemuslinger.
5. De senere år har medierne beskrevet, hvordan muslingefartøjer fisker med for stor
motorkraft i Limfjorden. Desuden er det blevet afdækket, at Fiskeristyrelsen tilsyne-
ladende ikke har reageret på advarsler om brud på reglerne om motorer. Det har og-
så fremgået i medierne, at Fiskeristyrelsen flere gange har konstateret ulovlige moto-
rer uden at sanktionere dette.
Rigsrevisionen har igangsat undersøgelsen i april 2024 på baggrund af en anmodning
fra Statsrevisorerne, jf. bilag 1, hvor Statsrevisorernes spørgsmål fremgår.
Fiskeriloven
Lovens formål er at sikre et
bæredygtigt grundlag for er-
hvervsmæssigt fiskeri og der-
til knyttede erhverv samt mu-
ligheden for rekreativt fiskeri.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0009.png
Indledning |
1
2
| Indledning
Konklusion
Fiskeristyrelsen under Fødevareministeriet har ført et kritisabelt tilsyn med
muslingefiskeriet i Limfjorden. Dermed er der risiko for, at muslingefiske-
riet har påført unødig skade på havmiljøet og ikke har været bæredygtigt.
Ministeriets oplysninger til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har på
grund af fejlagtige oplysninger fra styrelsen i 2 tilfælde været forkerte.
Fiskeristyrelsens administrationsgrundlag har været meget mangelfuldt
På trods af at der siden 2009 har været regler om, at der skal foretages kontrol af mo-
torkraft, har Fiskeristyrelsen først medio 2024 udarbejdet en vejledning i, hvordan
kontrolenhederne i Fiskeristyrelsen skal føre kontrol med, at fartøjer ikke har en mo-
torkraft, der overskrider den tilladte grænse. Fiskeristyrelsen har fortsat ikke beskrevet,
hvordan kontrollen med forbuddet mod at bruge nedjusterede motorer skal foregå,
og har i perioden 2022-2024 fortolket forbuddet mod at bruge nedjusterede motorer i
strid med bekendtgørelsen.
Fødevareministeriet har ikke udarbejdet tilstrækkelige regler, der begrænser fiskeriet
i Limfjorden for at beskytte havmiljøet og bestanden af muslinger. Ministeriet har bl.a.
ikke fastsat regler, der sikrer skånsomme fangstredskaber, som ministeriet i 2012 oply-
ste til Europa-Kommissionen, at ministeriet ville.
Fødevareministeriets og Fiskeristyrelsens kontrol af fartøjer og kvotekoncentra-
tion har været helt utilstrækkelig
Forbuddet mod at nedjustere motorkraften blev indført i 2004, og
EU’s
regler om at
kontrollere motorkraften blev indført i 2009. Fiskeristyrelsen håndhævede først reg-
lerne i Limfjorden i 2021, men håndhævelsen har været meget utilstrækkelig og har
ikke levet op til EU’s krav til kontrol.
Styrelsen suspenderede kontrollen i perioden
2022-2023 på et fejlagtigt grundlag. Styrelsen har ikke reageret på advarsler om regel-
brud i forhold til motorkraft eller nedjustering af motorer.
Fødevareministeriets fastsættelse af regler om kvotekoncentration har været mangel-
fuld. Ministeriet har på ét område ikke fastsat de regler, som fremgik af den politiske
aftale fra 2017, og har på 2 andre områder først fastsat regler om kvotekoncentration
henholdsvis 1�½ år og 3 år efter, den politiske aftale blev indgået. Fiskeristyrelsens kon-
trol med, om reglerne for kvotekoncentration for muslingefiskeri i Limfjorden er over-
holdt, har været utilstrækkelig.
Fiskeristyrelsen har ikke sanktioneret, når fartøjer bruger ulovlige motorer
Fiskeristyrelsen har i undersøgelsesperioden haft 5 sager i Limfjorden, hvor reglerne
om motorkraft er overtrådt. I ingen af sagerne har overtrædelsen ført til sanktioner.
Styrelsen satte 2 sager i bero på et ukorrekt grundlag. Efterfølgende blev den ene sag
henlagt, og den anden sag blev forældet. Rigsrevisionen kan konstatere, at Fiskeristy-
relsen har sagsbehandlet overtrædelsessager i og uden for Limfjorden forskelligt. Fis-
keristyrelsen fastsatte først retningslinjer om sanktionering 11 år efter, at EU’s r
egler
om kontrol af motorkraft blev indført.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0010.png
Indledning |
3
Fiskeristyrelsen har givet forkerte oplysninger
Fiskeristyrelsen har givet Fødevareministeriet faktuelt forkerte oplysninger i 3 kon-
krete tilfælde. Ministeriet har i 2 ud af de 3 tilfælde viderebragt disse oplysninger til
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg. I ét ud af de 2 tilfælde har ministeriet efterføl-
gende berigtiget oplysningerne.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0011.png
Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
|
1
4
| Indledning
1.2. Baggrund
Fartøjslicens, fiskeritilla-
delse og fangstandele
Det fremgår af kontrolforord-
ningen, at et fiskefartøj kun
må bruges til fiskeri, hvis det
har en gyldig fartøjslicens. Fis-
keristyrelsen skal sikre, at op-
lysningerne i fartøjslicensen er
korrekte.
Hvis man har en gyldig fartøjs-
licens, kan Fiskeristyrelsen ud-
stede en fiskeritilladelse, der
bl.a. fastsætter, hvilke arter,
hvor og hvor meget fiskeren
må fange med fartøjet. Styrel-
sen skal sikre, at tilladelserne
er korrekte. Styrelsen skal
bl.a. sikre, at fiskeritilladelsen
indeholder det korrekte antal
fangstandele.
En fangstandel giver adgang
til at fiske efter muslinger i
Limfjorden. Der kan maksi-
malt udstedes 50 fangstan-
dele til fiskeri efter muslinger i
Limfjorden. Hver fisker må
maksimalt eje 3 fangstandele.
6. For at kunne fiske efter muslinger i Limfjorden kræver det en
fartøjslicens,
en
fiske-
ritilladelse
og ejerskab af
fangstandele.
Fartøjslicensen indeholder bl.a. informationer om fartøjets motorkraft.
I fiskeritilladelsen fastsættes den mængde muslinger, som en fisker med et fartøj mak-
simalt må fange pr. uge. Mængden fastsættes på baggrund af de fangstandele, som
den enkelte fisker ejer. Én fangstandel har siden 2009 givet en fisker ret til at fange
45 tons muslinger om ugen.
Det er Fiskeristyrelsen, der udsteder fartøjslicenser og tilladelser til, at et fartøj må fis-
ke efter muslinger.
7. I 2023 blev der fanget ca. 14.000 tons blåmuslinger og ca. 4.000 tons hjertemuslin-
ger i Limfjorden. Hjertemuslinger må kun fanges som bifangst til blåmuslinger. Kilopri-
sen for hjertemuslinger er generelt højere end for blåmuslinger, og værdien af de fan-
gede hjertemuslinger i Limfjorden har i de fleste år siden 2016 oversteget værdien af
de fangede blåmuslinger.
8. Fiskeri efter muslinger foregår med et redskab, der skraber muslinger op fra hav-
bunden. Hvert muslingefartøj har én eller 2 muslingeskrabere på hver side af fartøjet.
Muslingeskraber.
Foto:
Morten Rasmussen/
Biofoto/Ritzau Scanpix
9. EU har i en række forordninger fastlagt kravene til Fiskeristyrelsens tilsyn med mus-
lingefiskeriet i Limfjorden. Styrelsens tilsyn er også underlagt en række danske regler.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Indledning |
5
Der er i alt 5 lokale kontrolenheder i Fiskeristyrelsen, som varetager kontrollen med
fiskeri. Kontrollen i Limfjorden er forankret i styrelsens kontrolenhed i Nykøbing Mors.
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
Vurderingskriterier
10. Vi har lagt EU-lovgivning, dansk lovgivning og politiske aftaler til grund for vurde-
ringskriterierne. Retskilderne er uddybet i kapitel 2 og i bilag 2. Vi besvarer 4 spørgs-
mål, der indrammer og supplerer de 8 spørgsmål, som fremgår af Statsrevisorernes
anmodning, jf. bilag 1.
For det første
har vi undersøgt, om Fiskeristyrelsen har et dækkende administrations-
grundlag for kontrollen af muslingefiskeriet i Limfjorden.
For det andet
har vi undersøgt, om Fiskeristyrelsen har ført en dækkende kontrol med
muslingefartøjers motorer, og om styrelsen har reageret på advarsler om brud på reg-
lerne om motorkraft og indikationer på overtrædelse af regler. Vi har endvidere under-
søgt styrelsens kontroller med overholdelse af reglerne om kvotekoncentration i Lim-
fjorden.
For det tredje
har vi undersøgt Fiskeristyrelsens sagsbehandling og sanktionering ved
regelbrud
.
For det fjerde
har vi undersøgt det faktuelle grundlag for Fiskeristyrelsens orientering
af Fødevareministeriet om muslingefiskeri i Limfjorden og det faktuelle grundlag for
Fødevareministeriets orientering af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg herom.
Metode
11. Undersøgelsen baserer sig på en gennemgang af lovgrundlaget og administrations-
grundlaget for Fiskeristyrelsens forvaltning af muslingefiskeriet med fokus på tilsynet
med fartøjernes motorkraft.
Vi har gennemgået alle Fiskeristyrelsens sager, der vedrører kontrol med og overtræ-
delse af regler for motorkraft på fartøjer, der fisker efter muslinger i Limfjorden. Vi
har også gennemgået al korrespondance mellem Fiskeristyrelsen og kontrolfirmaet
RDA Shiptech, som har gennemført de fysiske kontroller for styrelsen.
Endelig har vi gennemgået al udleveret korrespondance mellem Fiskeristyrelsen og
Fødevareministeriets departement samt alle ministeriets orienteringer af Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg vedrørende muslingefiskeri i Limfjorden.
Vi har ikke efterprøvet Fiskeristyrelsens vurdering i de enkelte kontrol- og sanktions-
sager, som er omtalt i beretningen, da det kræver en samlet faglig og skønsmæssig vur-
dering af hver enkelt sag.
12. Undersøgelsens metode og juridiske grundlag er uddybet i bilag 2.
13. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 2.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
6
| Indledning
Afgrænsning
14. Undersøgelsen omfatter Fiskeristyrelsens tilsyn med forvaltningen af muslingefis-
keriet i Limfjorden ud fra de kriterier der er nævnt ovenfor. Undersøgelsen dækker pri-
mært perioden januar 2019 - april 2024. Enkelte dele af undersøgelsen går dog længe-
re tilbage, fordi det er relevant for besvarelse af Statsrevisorernes spørgsmål.
Fiskeri efter muslinger foregår ikke kun i Limfjorden, men også i Isefjord, langs Jyllands
østkyst samt i Nordsøen. Denne beretning undersøger kun muslingefiskeri i Limfjorden,
jf. anmodningen fra Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden |
7
2. Tilsynet med muslinge-
fiskeri i Limfjorden
15. Dette kapitel handler om:
Fiskeristyrelsens administrationsgrundlag for muslingefiskeriet i Limfjorden (2.1)
Fiskeristyrelsens kontroller af muslingefiskeriet i Limfjorden (2.2)
Fiskeristyrelsens sanktioner ved konstaterede overtrædelser af bestemmelserne
for motorkraft (2.3)
det faktuelle grundlag for Fiskeristyrelsens orientering af Fødevareministeriet og
for ministeriets orientering af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg (2.4).
2.1. Administrationsgrundlag
16. Vi har undersøgt, om Fiskeristyrelsens administrationsgrundlag for muslingefiskeri
i Limfjorden har været dækkende. Dvs. om styrelsen har et grundlag for, hvordan de
vil føre kontrol med:
begrænsninger for fartøjernes motorer
begrænsninger for fangstredskaber
begrænsninger for fangstmængder
begrænsninger for fiskeri i sårbare områder.
Der er i lovgivningen fastsat en række begrænsninger for muslingefiskeriet i Limfjor-
den. Hensigten med begrænsningerne er bl.a. at beskytte havmiljøet.
17. Undersøgelsen viser, at Fiskeristyrelsens administrationsgrundlag har været me-
get mangelfuldt.
Begrænsninger for fartøjernes motorer
18. Der er 2 begrænsninger for motorerne på fartøjer, der fisker efter muslinger i Lim-
fjorden. For det første må motorkraften ikke være mere end 130 kW. Denne regel, som
har været gældende siden 1993, begrænser muligheden for fiskeri med tunge redska-
ber, som i højere grad kan påvirke havbunden. I 2009 indførte EU regler om, hvordan
kontrollen skal gennemføres. For det andet er der i 2004 indført et forbud mod at fis-
ke med fartøjer, hvis motorkraft er nedjusteret efter levering fra producenten. Bag-
grunden for dette forbud er bl.a., at en nedjusteret motor kan skrues op igen efterføl-
gende.
19. Undersøgelsen viser, at Fiskeristyrelsen ikke har udarbejdet et dækkende admini-
strationsgrundlag for kontrol af fartøjers motorkraft.
Kapacitetsbekendt-
gørelsen
Kapacitetsbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 870/
2023) fastsætter bl.a. krav til
registrering af ejerforhold,
regler for modernisering af
fartøjer og grænser for fartø-
jers dimensioner og motor-
kraft i bl.a. Limfjorden.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0015.png
8
| Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Fiskeristyrelsen har først medio 2024 udarbejdet en vejledning til brug for kontrollen
af, at motorkraften ikke overskrider de fastsatte begrænsninger. Indtil vejledningen
forelå, brugte Fiskeristyrelsen tjeklister uden beskrivelser af konkrete kontrolhandlin-
ger, som fiskerikontrollen skulle foretage. Fiskeristyrelsen har oplyst, at styrelsen er
enig i, at tjeklisterne har været mangelfulde, og at dette er uhensigtsmæssigt, idet kon-
trolbeskrivelser skal sikre, at alle kontroller gennemføres korrekt.
Undersøgelsen viser også, at Fiskeristyrelsen ikke har udarbejdet en beskrivelse af
kontrollen med nedjusterede motorer. Fiskeristyrelsen har oplyst, at styrelsen har
igangsat arbejdet hermed.
Endelig viser undersøgelsen, at Fiskeristyrelsen i perioden 2022-2024 har brugt en for-
kert fortolkning af forbuddet mod at bruge nedjusterede motorer.
Som tidligere nævnt indførte Fødevareministeriet i 2004 et forbud mod at nedjustere
motorer, jf. kapacitetsbekendtgørelsen. Det fremgår af kapacitetsbekendtgørelsen, at
”Motoren
i det fartøj, der tillades anvendt til erhvervsmæssigt fiskeri, må ikke være ned-
bremset.”
Fiskeristyrelsen oplyste i 2020 Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg om, at det ale-
ne var producenten, der måtte fastsætte en motors kraft, inden den blev installeret i
fartøjet. Fiskeristyrelsen har oplyst, at styrelsen har haft denne fortolkning af forbud-
det mod at nedjustere motorer fra 2004 til 2022.
20. I februar 2022 ændrede Fiskeristyrelsen sin fortolkning, så andre professionelle
aktører end producenten kunne justere en motors kraft, inden den blev installeret i
fartøjet. Det betød, at fx leverandører og servicevirksomheder kunne nedjustere mo-
toren, før den blev installeret. Ændringen blev foretaget på baggrund af 2 konkrete
sager fra 2021, jf. boks 1.
Boks 1
2 sager om nedjusterede motorer
Sag 1:
Fiskeristyrelsen konstaterede i 2021, at et muslingefartøj havde en motorkraft, der
overskred begrænsningen i Limfjorden. Fiskeristyrelsens direktion godkendte i august
2021, at motorleverandøren nedjusterede motoren til at kunne yde den kraft, som fartøjs-
ejer havde fået oplyst ved købet af fartøjet, og godkendte, at fartøjet fortsat kunne bru-
ges til muslingefiskeriet under forudsætning af, at motordokumentationen blev tilpasset.
Sag 2:
I december 2021 rettede en dansk servicevirksomhed henvendelse til Fiskeristy-
relsen. Virksomheden spurgte styrelsen, om den måtte installere en motor, der i mod-
strid med reglerne var nedjusteret fra 140 kW til 129 kW. Fiskeristyrelsens direktion ac-
cepterede nedjusteringen og tiltrådte samtidig, at kapacitetsbekendtgørelsens bestem-
melse om justering af motorer generelt skulle omfortolkes.
Kilde:
Fiskeristyrelsen.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden |
9
Fiskeristyrelsen har oplyst, at fortolkningsændringen i 2022 var i strid med bekendt-
gørelsens ordlyd og formål, og at bekendtgørelsen ikke giver mulighed for, at motorer
kan nedjusteres, efter de er leveret fra producenten.
21. Fiskeristyrelsen har i forbindelse med denne undersøgelse oplyst, at styrelsen frem-
over vil bruge den korrekte fortolkning af forbuddet, dvs. at motoren i det fartøj, der
tillades brugt til erhvervsmæssigt fiskeri, ikke må være nedjusteret, efter den er leve-
ret fra producenten.
22. Vores gennemgang viser, at Fiskeristyrelsen har holdt Fødevareministeriets de-
partement orienteret om sin praksis for fortolkning. Den 21. januar 2022 blev Fødeva-
reministeriets departement orienteret om, at styrelsen ville ændre fortolkningen af
forbuddet i forbindelse med håndteringen af en konkret sag. Den 27. juni 2024 orien-
terede Fiskeristyrelsen endvidere Fødevareministeriet om, at styrelsen gik tilbage til
den oprindelige fortolkning. Fødevareministeriet har oplyst, at Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg blev orienteret om fortolkningsændringen den 28. juni 2024.
Fiskeristyrelsen har tilsvarende orienteret fiskeriets interessenter. Fortolkningsæn-
dringen blev ifølge Fiskeristyrelsen offentliggjort for fiskeriets interessenter ved et
opslag på styrelsens hjemmeside i november 2023. Styrelsen fjernede opslaget, da
styrelsen gik tilbage til sin oprindelige fortolkning.
Begrænsninger for fangstredskaber
23. Det fremgår af bemærkningerne til § 32 i fiskeriloven, at ministeren skal tage hen-
syn til at sikre et bæredygtigt fiskeri og bevarelsen af biodiversiteten i fiskevandene,
når der fastsættes regler om redskaber til optagning af bunddyr.
Fødevareministeriet forpligtede sig i vandplanerne i 2009 til at udvikle fiskeredskaber
til muslingefiskeriet i Limfjorden, der var mere skånsomme for havbunden. Fiskeristy-
relsen fik i den forbindelse DTU Aqua til at udvikle et mere skånsomt redskab til mus-
lingefiskeri.
Fiskeristyrelsen oplyste til Europa-Kommissionen i forbindelse med en traktatkræn-
kelsessag i 2012, at styrelsen havde indført krav om, at det redskab, som var udviklet
af DTU Aqua, skulle bruges i forbindelse med muslingefiskeri i Limfjorden. Fødevare-
ministeriet henviste i denne forbindelse til en rapport fra DTU Aqua, hvoraf det frem-
gik, at muslingeskraberen samlet vejede 123,4 kg.
24. Rigsrevisionens undersøgelse viser, at Fødevareministeriet har fastsat regler for
rammen på muslingeskraberen, som udgør en del af redskabet, men ministeriet har
ikke fastsat tilstrækkelige regler, som sikrer, at redskabet er mere skånsomt, da der
ikke er krav til totalvægten for muslingeskrabere i Limfjorden.
Fiskeristyrelsen konstaterede i 2021, at muslingefartøjer brugte redskaber med en to-
talvægt på op til 300 kg, hvilket er mere end den dobbelte vægt af den skånsomme
muslingeskraber. Det fremgår af Fiskeristyrelsens kontroller i perioden 2021-2022, at
18 ud af 20 kontrollerede fartøjer havde redskaber, der vejede mere end den skånsom-
me skraber. Det er fortsat tilladt at fiske efter muslinger med tunge redskaber.
Vandplaner
Danmark er i medfør af vand-
rammedirektivet forpligtet til
at udarbejde vandplaner, så
vandløb, søer, kystvande og
grundvandsforekomster i ud-
gangspunktet opfylder miljø-
målet ”god tilstand”. Vandram-
medirektivet er i Danmark im-
plementeret ved lov om vand-
planlægning og tilhørende be-
kendtgørelser, bl.a. miljømåls-
bekendtgørelsen, indsatsbe-
kendtgørelsen og overvåg-
ningsbekendtgørelsen. Fiske-
rilovgivningen, herunder god-
kendelser og administration,
skal være i overensstemmelse
hermed.
DTU Aqua
DTU Aqua er en underafdeling
af Danmarks Tekniske Univer-
sitet, der udfører forskning og
rådgivning inden for bl.a. hav-
miljø. DTU Aqua foretager bl.a.
på bestilling af Fiskeristyrel-
sen bestandsvurderinger af
havets resurser.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
10
| Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Begrænsninger for fangstmængder
FTA-bekendtgørelsen
Fartøjstilladelsesandele (FTA)
er reguleret i bekendtgørelse
nr. 2287 af 3. december 2021
om tilladelse til fiskeri efter
muslinger, østers samt kombi-
nationer heraf, herunder om
overdragelige fartøjstilladel-
sesandele. Én FTA giver ad-
gang til at fiske 45 tons blå-
muslinger om ugen. Der må i
alt være 50 FTA i Limfjorden.
I beretningen anvender vi be-
grebet fangstandele i stedet
for FTA.
25. Formålet med fiskeriloven er at sikre et bæredygtigt grundlag for erhvervsmæs-
sigt fiskeri. Det fremgår af § 2, stk. 4, i FTA-bekendtgørelsen, at regler og vilkår om mu-
ligheden for at udøve fiskeri efter muslinger og østers bl.a. fastsættes med hensyn til
bestanden.
Fødevareministeriet har oplyst, at ministeriet ikke er forpligtet til at vurdere bestan-
den for alle arter, men at ministeriet har varetaget hensynet til bestanden af muslin-
ger i forbindelse med reguleringen af muslingefiskeriet. Fiskeristyrelsen har desuden
oplyst, at DTU Aqua i 2009 vurderede, at det var bæredygtigt, at et fartøj maksimalt
måtte fiske 45 tons muslinger pr. uge i Løgstør Bredning, som er en del af Limfjorden.
26. Undersøgelsen viser, at fangstmængden for blåmuslinger har været fastsat til 45
tons pr. fangstandel pr. uge igennem hele undersøgelsesperioden. Fødevareministe-
riet har ikke vurderet bestanden af muslinger siden 2009. Rigsrevisionen kan på den
baggrund ikke se grundlaget for, hvordan ministeriet har varetaget bestanden i den
efterfølgende periode.
27. Som tidligere nævnt er hjertemuslinger en bifangst til blåmuslinger. I forbindelse
med en traktatkrænkelsessag mod Danmark i 2010-2012 bemærkede Europa-Kom-
missionen, at den tilladte bifangst på 49 % var høj, og at fiskeri efter hjertemuslinger
generelt anses for at være mere skadeligt for havbunden end fiskeri efter blåmuslin-
ger.
Fiskeristyrelsen oplyste i maj 2012 til Europa-Kommissionen, at styrelsen havde re-
duceret bifangstprocenten, så det kun var tilladt at have 10 % bifangst af hjertemus-
linger i Limfjorden.
Undersøgelsen viser, at Fiskeristyrelsen ikke fastsatte regler om maksimal bifangst
for hjertemuslinger på 10
%
i Limfjorden. Fiskeristyrelsen har i stedet fastholdt en
maksimal bifangst på 49
%.
Fødevareministeriet har oplyst, at det var en fejl, at Fis-
keristyrelsen oplyste til Europa-Kommissionen, at der maksimalt måtte være en bi-
fangst på 10 % i hele Limfjorden. Ministeriet har oplyst, at det burde have fremgået i
svaret til Europa-Kommissionen, at bifangsten på 10 % kun skulle gælde for Natura
2000-områder. Rigsrevisionen kan konstatere, at Fiskeristyrelsen har fastsat vilkår
for fiskerne om, at bifangst af hjertemuslinger maksimalt må udgøre 10 % i Natura
2000-områder.
Fangstrejse
Fiskeristyrelsen definerer en
fangstrejse som tidspunktet,
fra fartøjet forlader havnen, til
fartøjet er i en havn igen.
Når der fiskes efter blåmuslinger, definerer Fødevareministeriet og Fiskeristyrelsen bi-
fangst som fangster, der er foretaget på samme fangstrejse, også selv om der er fis-
ket særskilt efter hjertemuslinger på fangstrejsen. Rigsrevisionen anbefaler, at Føde-
vareministeriet afklarer med Europa-Kommissionen, om ministeriets fortolkning af
fiskeri efter hjertemuslinger kan betegnes som bifangst.
28. Fødevareministeriet anmodede i 2020 DTU Aqua om årligt at fastsætte bære-
dygtige kvoter for fiskeri af hjertemuslinger. Ministeriet har i perioden 2020-2023
ikke brugt DTU Aquas anbefalede kvote til at fastsætte en kvote for bifangst af hjer-
temuslinger.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden |
11
Rigsrevisionen kan konstatere, at der i perioden 2020-2023 er fanget flere hjertemus-
linger, end DTU Aqua vurderede var bæredygtigt. Den anbefalede kvote blev i de 3 år
overskredet med henholdsvis 6 %, 66 % og 29 %.
I efteråret 2023 påpegede DTU Aqua over for Fødevareministeriet, at bestanden af
hjertemuslinger kunne være i en kritisk forfatning. DTU Aqua anbefalede derfor, at kvo-
ten for fiskeri efter hjertemuslinger blev markant reduceret.
Fødevareministeriet har gældende fra 2024 fastsat en kvote for bifangst af hjertemus-
linger efter DTU Aquas anbefalinger inden for de områder, hvor DTU Aqua har vurde-
ret bestanden. Ministeriet har dog samtidig tilladt at fiske på en yderligere kvote for
hjertemuslinger i andre områder i Limfjorden, hvor bestanden ikke er vurderet.
Begrænsninger for fiskeri i sårbare områder
29. Vandplanten ålegræs er med til at sikre en god miljøtilstand i kystområder som fx
Limfjorden. I Limfjorden er der fastsat specifikke miljømål for ålegræs, der følger af
vandrammedirektivet. Fødevareministeriet er forpligtet til at sikre, at muslingefiske-
riet ikke hindrer, at miljømålene for ålegræs opfyldes.
30. Undersøgelsen viser, at Fødevareministeriet i perioden april 2021-2024 har tilladt
fiskeri efter muslinger i områder, hvor Miljøstyrelsen har problematiseret dette af hen-
syn til miljømålene for ålegræs i Limfjorden.
Fødevareministeriet sendte i 2021 en bekendtgørelse om muslingefiskeri i høring hos
Miljøstyrelsen. Her påpegede Miljøstyrelsen, at reglerne i bekendtgørelsen var proble-
matiske i forhold til reglerne i vandrammedirektivet. Miljøstyrelsen påpegede, at reg-
lerne var med til at hindre, at miljømålene for udbredelsen af ålegræs blev opfyldt. På
trods af Miljøstyrelsens høringssvar undlod Fødevareministeriet at ændre bekendtgø-
relsens regler vedrørende dybdegrænserne for fiskeri i Limfjorden.
Fødevareministeriet har oplyst, at ministeriet siden 2021 løbende har været i dialog
med Miljøstyrelsen om muslingefiskeriets påvirkning af ålegræs.
31. I oktober 2023 orienterede fødevareministeren fiskeriordførerne om, at det ikke
var muligt at fortsætte det nuværende muslingefiskeri i Limfjorden uden at være i
konflikt med reglerne i vandrammedirektivet. Fødevareministeriet vurderede, at i op
til 25 % af det område, hvor der foregår muslingefiskeri i Limfjorden, kunne fiskeriet
potentielt skade ålegræssets udbredelse.
Fødevareministeren oplyste derfor fiskeriordførerne om, at fremtidige tilladelser til fis-
keri efter muslinger i Limfjorden skulle sikre, at der ikke måtte fiskes i områder, hvor
der kan vokse ålegræs.
Ålegræs
Ålegræs vokser naturligt langs
de fleste af Danmarks kyster.
En naturlig forekomst af åle-
græs, som kun er svagt påvir-
ket af menneskelige aktivite-
ter, er vigtig for at sikre en god
miljøtilstand i de kystnære
økosystemer. Udbredelsen af
ålegræs er bestemt af lysfor-
holdene på havbunden.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
12
| Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2.2. Kontroller
Administrativ og fysisk
kontrol
Administrativ kontrol omfat-
ter gennemgang af dokumen-
ter og registre, fx tjek af, om
der er de samme oplysninger
om motorerne i Søfartsstyrel-
sen og i Fiskeristyrelsen.
Fysisk kontrol består af må-
ling af motorens kraft på far-
tøjets skrueaksel. Den fysiske
kontrol gennemføres med as-
sistance fra et eksternt firma.
32. For at undersøge, om Fiskeristyrelsens kontrol af muslingefartøjer i Limfjorden har
været dækkende, har vi set på, om Fiskeristyrelsen har:
kontrolleret, om reglerne for motorkraft er overholdt
kontrolleret, om forbuddet mod at nedjustere motorer er overholdt
reageret på advarsler om regelbrud
kontrolleret, om reglerne for kvotekoncentration er overholdt.
33. Undersøgelsen viser, at Fiskeristyrelsens kontrol af muslingefartøjer i Limfjorden
har været helt utilstrækkelig.
Kontrol af, om reglerne for motorkraft er overholdt
34. Vi har undersøgt, om Fiskeristyrelsen har kontrolleret, om reglerne for motorkraft
er overholdt i Limfjorden. Reglerne har været gældende siden 2009.
35. Fiskeristyrelsen er forpligtet til at udarbejde risikobaserede kontrolplaner og til at
gennemføre kontrol af fartøjers motorkraft. Det fremgår af EU’s kontrolforordning. EU
har i en anden forordning om kontrollen fastsat krav om, at kontrolplanerne bl.a. skal
omfatte fartøjer, som ved national eller EU-lovgivning er pålagt begrænsninger i motor-
kraft. I Limfjorden er der fastsat en national motorbegrænsning på 130 kW, som Fis-
keristyrelsen skal føre både administrativ og fysisk kontrol med overholdes.
36. Undersøgelsen viser, at både Fiskeristyrelsens planlægning og gennemførelse af
kontrol af motorkraft er meget mangelfuld. Styrelsen har ikke planlagt eller ført kon-
trol med motorkraften på muslingefartøjer i Limfjorden de første 12 år efter, at regler-
ne blev indført. Kontrollen har i de efterfølgende år været mangelfuld.
37. Undersøgelsen viser, at Fiskeristyrelsen har udarbejdet 3 kontrolplaner vedrøren-
de motorkraft i perioden 2020-2024. En kontrolplan indeholder bl.a. en beskrivelse
af omfanget af kontrollen og kriterier til udvælgelsen af fartøjer til kontrol.
Styrelsen har med udgangspunkt
i EU’s krav udarbejdet
én kontrolplan for hver af pe-
rioderne 2020-2021 og 2022-2023. Derudover iværksatte styrelsen en særlig kontrol-
plan, der var målrettet muslinge- og østersfartøjer i Limfjorden i perioden 2021-2022
(herefter Limfjordskampagnen). Den særlige kontrolplan blev iværksat på baggrund
af medieomtale.
38.
Den første kontrolplan
for perioden 2020-2021 var ikke i overensstemmelse med
EU’s
regler. Planen omfattede ikke fartøjer i Limfjorden, selv om der er krav herom, når
fartøjerne er omfattet af nationale regler om begrænsning i motorkraft.
39. Planlægningen af
Limfjordskampagnen 2021-2022
var mangelfuld. Fiskeristyrel-
sen havde ikke tilstrækkelige oplysninger om 25 % af fartøjerne. Bl.a. manglede der op-
lysninger om motortypen for flere af fartøjerne.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden |
13
Limfjordskampagnen blev desuden kun delvist gennemført, da Fiskeristyrelsen kun
gennemførte 10 af de 14 planlagte kontroller. Styrelsen har ingen dokumentation for,
hvorfor styrelsen ikke gennemførte de sidste 4 planlagte kontroller. De 4 planlagte
kontroller blev erstattet med kontrol af andre fartøjer i Limfjorden med en lavere risi-
kovurdering.
40.
Den anden kontrolplan
for perioden 2022-2023 skulle bestå af 7 administrative
kontroller og 5 fysiske kontroller med muslingefartøjer i Limfjorden. Fiskeristyrelsen
kan kun dokumentere, at én af de 7 administrative kontroller for Limfjorden blev gen-
nemført. Styrelsen gennemførte desuden ingen af de 5 planlagte fysiske kontroller i
Limfjorden. Det skyldes, at styrelsen suspenderede kontrollen.
41. Rigsrevisionens undersøgelse viser, at styrelsen suspenderede kontrollen på et
ukorrekt grundlag. Fartøjernes motorkraft er registreret i Søfartsstyrelsen, og det er
denne registrering, som Fiskeristyrelsen tager udgangspunkt i ved en kontrol.
Fiskeristyrelsen blev primo 2022 usikker på, om styrelsens egne målinger af motor-
kraft var sammenlignelige med Søfartsstyrelsens registrerede motorkraft. Derfor su-
spenderede Fiskeristyrelsen i efteråret 2022 den fysiske måling af motorkraft.
I august 2023 blev Fiskeristyrelsens direktion forelagt en indstilling om at genoptage
kontrollen. Det fremgik, at der ikke var noget til hinder for at genoptage kontrollen. Fis-
keristyrelsens direktion besluttede ikke at genoptage kontrollen.
Fiskeristyrelsen kunne efter dialog med Søfartsstyrelsen i foråret 2024 konstatere,
at Fiskeristyrelsens fysiske målinger af motorkraft var sammenlignelige med de stan-
darder for måling af motorkraft, som lå til grund for Søfartsstyrelsens registrerede mo-
torkraft.
Kontrol af, om forbuddet mod at nedjustere motorer er overholdt
42. Vi har undersøgt, om Fiskeristyrelsen har kontrolleret, om forbuddet mod at ned-
justere motorer er overholdt. Forbuddet er en dansk bestemmelse, der er indføjet i
kapacitetsbekendtgørelsen. Reglerne har været gældende siden 2004.
43. Undersøgelsen viser, at Fiskeristyrelsen de første 17 år, hvor reglerne har været
gældende, hverken har planlagt eller udført kontrol af, om motorer på fartøjer i Lim-
fjorden har været nedjusteret.
44. Fiskeristyrelsen har oplyst, at kontrol af, om motorer har været nedjusteret, var
en del af den administrative kontrol i Limfjordskampagnen.
45. Vi kan konstatere, at der ikke foreligger nogen dokumentation for, at der i Limfjord-
skampagnen var planlagt kontrol af, om motorer var nedjusteret. Vi kan endvidere kon-
statere, at der i perioden 2004-2024 ikke blev foretaget fysisk kontrol af, om moto-
rer var nedjusteret, og at administrativ kontrol ikke indgik i de øvrige kontrolplaner.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0021.png
14
| Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
46. Vores gennemgang viser, at Fiskeristyrelsen i forbindelse med planlægningen af
Limfjordskampagnen registrerede den motorkraft, som motorerne bliver leveret med
fra producenterne. Det fremgår af Fiskeristyrelsens oplysninger, at 2 fartøjer havde
motortyper, som producenterne kun leverer med motorkraft, der er større end det
tilladte. Rigsrevisionen har fået bekræftet hos producenten, at de ikke leverer moto-
rer, der er nedjusteret. Fiskeristyrelsen reagerede ikke på, at der var indikationer på,
at de 2 fartøjer havde ulovlige motorer.
Fiskeristyrelsen har på baggrund af denne undersøgelse fra Rigsrevisionen igangsat
en nærmere undersøgelse af sagen. Styrelsens undersøgelse er endnu ikke afsluttet.
Reaktioner på advarsler om regelbrud
47. Vi har undersøgt, om Fiskeristyrelsen har reageret på advarsler om regelbrud i for-
hold til motorkraft eller nedjustering af motorer.
Kontrolfirma
Den fysiske kontrol gennem-
føres med assistance fra et
eksternt firma, fordi Fiskeri-
styrelsen ikke har de nødven-
dige kompetencer til at lave
fysiske kontroller af motor-
kraft.
48. Undersøgelsen viser, at Fiskeristyrelsen ikke har fulgt op på de advarsler om brud
på reglerne om motorkraft, som styrelsen har modtaget fra kontrolfirmaet. Styrelsen
har heller ikke fulgt op på en lang række indikationer på regelbrud, som kontrolfirmaet
og styrelsens egne kontrollører har konstateret ved den fysiske kontrol.
49. I 2018 fik Fiskeristyrelsen på baggrund af en anonym henvendelse et kontrolfirma
til at foretage en fysisk kontrol af et muslingefartøj. Da kontrolfirmaet konstaterede en
meget lav motorkraft, advarede firmaet styrelsen om, at motoren kunne være nedju-
steret. Styrelsen reagerede ikke på advarslen.
50. I 2021-2022 gennemførte kontrolfirmaet en måling af motorkraften på 14 muslin-
gefartøjer. Kontrolfirmaet konstaterede, at 5 fartøjer havde for stor motorkraft. Fis-
keristyrelsens sagsbehandling af disse overtrædelsessager behandles i afsnit 2.3.
Vores gennemgang viser, at kontrolfirmaet herudover advarede Fiskeristyrelsen om
7 fartøjer, hvor der var indikationer på nedjusterede motorer og muligt brud på regler-
ne i forbindelse med kontrolmålinger. Styrelsen reagerede ikke på advarslerne. Boks
2 viser eksempler på advarsler fra kontrolfirmaet.
Boks 2
Advarsler fra kontrolfirma
Fartøj 1:
Ved en fysisk kontrol kunne kontrolløren ikke få adgang til fartøjet, før ejeren mødte op. Inden kontrolløren fik ad -
gang, gik en person ned i motorrummet. Det fremgår videre, at motoren er elektronisk styret, og at kraften elektronisk var
blevet reduceret. Kontrolløren advarede om, at personen kunne have justeret på motoren, inden kontrollen blev udført.
Fartøj 2:
Kontrolfirmaet advarede Fiskeristyrelsen om, at den målte motorkraft på et fartøj var bemærkelsesværdigt lav.
Motoren kunne potentielt være mekanisk nedjusteret. Kontrolfirmaet anbefalede, at styrelsen efterfølgende burde følge
dette fartøjs hastighed.
Fartøj 3:
Kontrolfirmaet advarede Fiskeristyrelsen om, at der på et fartøj var indikationer på, at motoren var nedjusteret.
Kilde:
Fiskeristyrelsen.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0022.png
Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden |
15
Vores gennemgang viser, at kontrolfirmaet for de 4 andre fartøjer har noteret en ræk-
ke observationer, som kunne indikere, at motoren var nedjusteret. Det drejer sig ty-
pisk om fartøjer, hvor den målte motorkraft var meget lav i forhold det, der var regi-
streret i fartøjsregistret.
51. Boks 3 viser 2 sager, hvor kontrolfirmaet genmålte motorkraften og i den forbin-
delse advarede om muligt brud på reglerne.
Boks 3
Advarsler i forbindelse med genmåling af motorer
Kontrolfirmaet gav flere advarsler om muligt regelbrud i 2 sager, hvor fartøjsejerne fik fo retaget en ny måling, fordi der var
målt overskridelse af den tilladte motorkraft. De nye målinger blev gennemført på fartøjsejernes eget initiativ og blev ikke
foretaget af kontrolfirmaet.
Fartøjsejernes egne målinger viste, at motorkraften ikke overskred begrænsningen. Kontrolfirmaet advarede mod at god-
tage fartøjsejerenes egne målinger, da der ikke forelå tilstrækkelig dokumentation for de brugte målemetoder, og da mo-
torkraften kunne være nedjusteret, inden målingen blev foretaget.
Fiskeristyrelsen bad kontrolfirmaet om at udføre en 3. måling af motorkraften på de 2 fartøjer. Hensigten var at efterprøve
fartøjsejernes egne målinger. Kontrolfirmaets 3. måling viste, at motorerne ikke længere overskred reglerne for motorkraft,
og bekræftede dermed ejernes egne målinger.
Kontrolfirmaet advarede efter den 3. måling Fiskeristyrelsen om, at motoren på det ene fartøj kunne ændres, så den ef ter-
følgende kunne yde en højere kraft. Firmaet advarede for det andet fartøj om, at forhold i motoren var væsentligt ændrede i
forhold til kontrolfirmaets første måling, herunder at der var sket en (yderligere) nedjustering af motorens kraft.
Kilde:
Fiskeristyrelsen.
Eksemplerne fra boks 3 viser, at kontrolfirmaet flere gange advarede Fiskeristyrelsen,
og at styrelsen ikke fulgte op på firmaets advarsler om, at fiskerne kan have nedjuste-
ret motorerne inden genmålingerne.
52. Fiskeristyrelsen har oplyst, at styrelsen i flere af sagerne burde have fulgt op på
kontrolfirmaets advarsler.
53. Vores gennemgang viser, at Fiskeristyrelsens egne kontrollører i forbindelse med
kontrollen af muslingefartøjer i Limfjorden også gjorde en række observationer, som
indikerede, at fartøjer overtrådte reglerne for motorkraft. Boks 4 viser eksempler på
dette.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0023.png
16
| Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Boks 4
Eksempler på indikationer på regelbrud, som Fiskeristyrelsen ikke har fulgt op på
Fiskeristyrelsen konstaterede, at 4 fartøjer havde (kraftige) hjælpemotorer. Fiskerikontrollen undersøgte ikke, om hjælpe-
motoren kunne øge fartøjets samlede motorkraft til fremdrift af fartøjet. Hvis dette var tilfældet, ville det have betydet, at
fartøjets samlede motorkraft overskred begrænsningen for motorkraft i Limfjorden.
Fiskeristyrelsen konstaterede for 5 fartøjer, at fiskerikontrolløren ikke kunne måle motorens kraft, fordi der ikke var adgang
til den del af motoren, som målingen skulle foretages på. Kontrolløren havde dermed ikke mulighed for at måle, om motor-
kraften overskred begrænsningen i Limfjorden.
For ét fartøj fremgår det af kontrolrapporten, at motoren var nedjusteret fra 250 kW.
Kilde:
Fiskeristyrelsen.
Fiskeristyrelsen fulgte ikke op på nogen af de konstaterede forhold fra boks 4.
54. Fiskeristyrelsen har oplyst, at styrelsen i flere af sagerne burde have fulgt op på
kontrollørernes observationer. Styrelsen har oplyst, at det er korrekt, at styrelsen på
baggrund af uklare interne forretningsgange ikke har reageret på de advarsler, som
kontrolfirmaet har beskrevet i sine kontrolrapporter. Ansvaret for opgaven er nu lagt
entydigt hos kontorcheferne i de regionale kontroller.
Kontrol af, om reglerne for kvotekoncentration er overholdt
55. Vi har undersøgt, om Fødevareministeriet har udstedt regler for kvotekoncentra-
tion, og om Fiskeristyrelsen har kontrolleret, om reglerne for kvotekoncentration for
muslingefiskeri i Limfjorden er overholdt. Reglerne skal sikre, at kvoterne ikke samles
på for få fiskere, og at kvoterne bruges af ejerne
det såkaldte aktivitetskrav. Herud-
over skal reglerne sikre, at der er en grænse for, hvor meget af en fangstandel der må
udlejes til andre fiskere.
56. Undersøgelsen viser, at Fødevareministeriets fastsættelse af regler om kvote-
koncentration har været mangelfuld. Ministeriet har på ét område ikke fastsat de reg-
ler, som fremgik af den politiske aftale fra 2017, og har på 2 andre områder først fast-
sat regler om kvotekoncentration henholdsvis 1�½ år og 3 år efter, den politiske aftale
blev indgået. Undersøgelsen viser også, at Fiskeristyrelsen ikke har ført en tilstrække-
lig kontrol med, om reglerne for kvotekoncentration for muslingefiskeri i Limfjorden
er overholdt.
57. I november 2017 blev der indgået en politisk aftale om indsats mod kvotekoncen-
tration i dansk fiskeri, herunder også for muslingefiskeri. Aftalen blev i juni 2018 sup-
pleret med en aftale om kvotekoncentration i Limfjorden. Et flertal i Miljø- og Fødeva-
reudvalget tildelte i februar 2019 den daværende minister en næse på grund af lang-
som implementering af aftalen fra juni 2018. Udvalget kritiserede, at bekendtgørelsen,
som udmøntede aftalen, først blev udstedt den 11. december 2018. Flertallet henstil-
lede på det kraftigste til, at ministeren fremadrettet loyalt og uden unødigt ophold fulg-
te det politiske flertal på fiskeriområdet.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden |
17
Fastsættelse af regler for kvotekoncentration i muslingefiskeriet
58. Vi har undersøgt, om Fødevareministeriet har fastsat de regler, som var forudsat i
de politiske aftaler fra 2017 og 2018.
Undersøgelsen viser, at Fødevareministeriet på 2 områder (krav om aktivitet og reg-
ler for ejerskab) har fastsat regler henholdsvis 1�½ år og 3 år efter, den politiske aftale
blev indgået. På et 3. område (bestemmende indflydelse) er der ikke indført regler end-
nu.
59. Aftalen om indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri fra november 2017 på-
lagde Fødevareministeriet at indføre regler om bestemmende indflydelse for fangst-
andele i muslingefiskeriet. Reglen om bestemmende indflydelse blev indført for at
modvirke stråmandsvirksomhed inden for fiskeriet. Stråmandsvirksomhed betyder i
denne forbindelse, at den fisker, der formelt står som ejer af en fangstandel, ikke er
den fisker, som i virkeligheden disponerer over fangstandelen. Det var hensigten, at
Fiskeristyrelsen skulle kontrollere for stråmandsvirksomhed ved at indhente oplys-
ninger om økonomiske mellemværender mellem fiskere.
Det fremgik videre af aftalen, at Folketinget skulle modtage et udkast til implemente-
ring af regler om bestemmende indflydelse i muslingefiskeriet inden udgangen af 1.
kvartal 2018. Fødevareministeriet oplyste 3. oktober 2019 til Folketingets fiskeriord-
fører, at der ved udgangen af 2019 ville blive indført regler om bestemmende indfly-
delse for fangstandele i muslingefiskeriet.
Undersøgelsen viser, at Fødevareministeriet endnu ikke har indført disse regler.
60. Rigsrevisionen kan konstatere, at Fiskeristyrelsen har givet tilladelse til, at fiskere
kan leje fartøjer med tilhørende fangstandele. Der er kun fastsat regler om ejerskab
og leje af fangstandele, men ikke om leje af fartøjer med tilhørende fangstandele. Det
betyder, at fiskere ved at leje et fartøj reelt kan få adgang til at fiske mere end det, fis-
keren maksimalt må eje eller leje sig til.
61. Der blev ligeledes fastsat et aktivitetskrav til muslingefartøjer som led i den politi-
ske aftale om kvotekoncentration i Limfjorden fra juni 2018. Det fremgår af aftalen, at
muslingefartøjer i Limfjorden skal være aktive for at kunne opretholde deres tilladel-
ser til fiskeri. Aktivitetskravet blev fastsat for at forhindre, at kvoter blev tilknyttet far-
tøjer, der ikke er aktive.
Vores gennemgang viser, at Fødevareministeriet først fastsatte et aktivitetskrav til
muslingefartøjer i en bekendtgørelse i november 2019. Det var 1�½ år efter, den politi-
ske aftale om kvotekoncentration i Limfjorden blev indgået.
Fødevareministeriet har oplyst, at der frem til den 8. november 2018 ikke var klarhed
om aftalen om kvotekoncentrations endelige karakter, og at der først herefter blev
opstartet en proces om indførelse af aktivitetskravet. Aktivitetskravet var planlagt til
at træde i kraft den 1. juli 2019. Da der blev udskrevet valg i maj 2019, blev processen
yderligere forsinket frem til november 2019.
Aftale om indsats mod
kvotekoncentration
Regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti,
Socialdemokratiet, Enhedsli-
sten, Alternativet, Det Radika-
le Venstre og Socialistisk Fol-
keparti indgik den 16. novem-
ber 2017 aftale om indsats
mod kvotekoncentration i
dansk fiskeri. Aftalen omfat-
tede også muslingefiskeriet.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
18
| Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
62. Det fremgik endvidere af aftale om kvotekoncentration i Limfjorden fra juni 2018,
at personer og selskaber maksimalt måtte eje 3 fangstandele til muslingefiskeri i Lim-
fjorden.
Undersøgelsen viser, at Fødevareministeriet indførte regler om personers ejerskab af
fangstandele i december 2018, men at ministeriet først indførte regler for selskabers
ejerskab af fangstandele i maj 2021
næsten 3 år efter indgåelsen af den politiske af-
tale.
Fiskeristyrelsens kontrol med kvotekoncentration
63. Vi har undersøgt, om Fiskeristyrelsen har kontrolleret efter de regler, der blev gen-
nemført på baggrund af de politiske aftaler i 2017 og 2018.
Undersøgelsen viser, at Fiskeristyrelsens kontrol med, om reglerne for kvotekoncen-
tration for muslingefiskeri i Limfjorden er overholdt, har været utilstrækkelig.
64. Det følger af bekendtgørelsen om tilladelse til muslingefiskeri, at der maksimalt
må tildeles 50 fangstandele til muslingefiskeri i Limfjorden årligt. Herudover fremgår
det af bekendtgørelsen, at hver fisker maksimalt må eje 3 fangstandele til muslingefis-
keri i Limfjorden. Videre fremgår det af bekendtgørelsen, at der maksimalt på udlejes
75 % af en fangstandel til andre fiskere i Limfjorden.
Fangstandele i muslinge-
fiskeriet
Én fangstandel giver adgang
til at fiske 45 tons blåmuslin-
ger pr. uge.
65. Vores undersøgelse viser, at Fiskeristyrelsen ved en fejl i perioder har udstedt til-
ladelse til at fiske på mere end 50 fangstandele, og at fiskere har fået tilladelse til at
udnytte fangstandele, som de ikke ejede. Fejlen er, at der har været overlappende pe-
rioder i de tilladelser, der er udstedt, efter fangstandele er overdraget mellem fiskere.
Fiskeristyrelsen har derved tilladt dobbeltfiskeri på fangstandele i perioder fra få uger
til flere måneder. Konsekvensen er videre, at styrelsen i perioder har tilladt fiskere at
udnytte flere end de 3 fangstandele, som det er tilladt at eje.
Fiskeristyrelsen har oplyst, at styrelsen er enig i, at der har været overlappende perio-
der i tilladelserne til fiskeri, og at dette er en fejl i administrationen. Styrelsen har op-
lyst, at det er en fejl, der er opstået, når styrelsen har administreret fiskeres overdra-
gelser af fangstandele mellem hinanden. Styrelsen har oplyst, at der ikke er foregået
et overfiskeri i Limfjorden. Fejlene i tilladelserne har efter Fiskeristyrelsens opfattelse
ikke haft nogen betydning.
Rigsrevisionen anbefaler, at Fiskeristyrelsen gennemgår tilladelser for de andre typer
af kvoter i dansk fiskeri for at undersøge, om der har været lignende fejl i administra-
tionen.
66. Hvis en fisker ikke vil bruge sin fangstandel i fx 3 måneder, kan fiskeren udleje den
til en anden fisker. Det fremgår af bekendtgørelsen om muslinge- og østersfiskeri, at
der maksimalt må udlejes 75 % af en fangstandel til at fiske blåmuslinger gennem et så-
kaldt puljefiskeri. Puljefiskeri er, når flere fiskere går sammen om at udleje/leje fangst-
mængder til hinanden. Fiskeristyrelsen har oplyst, at alle fartøjer, der fisker efter blå-
muslinger i Limfjorden, er organiseret i et puljefiskeri.
Puljefiskeri
Puljefiskeri er fiskeri, der op-
gøres i fællesskab mellem fis-
kere eller fiskeriselskaber med
fartøjer, som fiskerne eller fis-
keriselskaberne er ejere af,
således at en deltager med sit
fartøj kan benytte de fangst-
rettigheder, som er tilknyttet
en anden puljedeltagers fartøj.
I puljefiskeriet udlejes og lejes
tilladelser/kvoter/årsmæng-
der af fx blåmuslinger mellem
fiskere. Puljefiskeriet kan også
varetage køb og salg mellem
fiskere og skal indsende op-
lysninger om puljefiskeriets
aktiviteter til Fiskeristyrelsen.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden |
19
Det fremgår af bekendtgørelsen om puljefiskeri, at puljefiskeriet skal indsende en års-
opgørelse, som bl.a. skal indeholde oplysninger om den samlede fangst af muslinger i
Limfjorden. Det fremgår af aftalen om indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri
fra 2017, at Fiskeristyrelsen løbende skal følge med i lejeforholdene for kvoter. Fiske-
ristyrelsen ville i den forbindelse årligt fremlægge en skriftlig orientering for aftalekred-
sen om udviklingen i udlejningen af kvoter.
67. Undersøgelsen viser, at Fiskeristyrelsen aldrig har modtaget årsopgørelser fra pul-
jefiskeriet i Limfjorden og heller ikke har fulgt op på lejeforhold i muslingefiskeriet. Fis-
keristyrelsen ved derfor ikke, om der er udlejet mere end 75 % i puljefiskeriet i Lim-
fjorden. Styrelsen har derfor heller ikke afrapporteret om fiskernes lejeforhold til af-
talekredsen. Endvidere har styrelsen ikke ført kontrol med, om der er sket et overfis-
keri inden for puljefiskeriet.
Fiskeristyrelsen har oplyst, at styrelsen i 2024 har anmodet puljefiskeriet i Limfjords-
puljen om at indsende de manglende årsopgørelser for perioden 2018-2023. Fødeva-
reministeren har den 26. november 2024 orienteret Folketingets Miljø- og Fødevare-
udvalg om, at Fiskeristyrelsen årligt vil udarbejde en redegørelse om udviklingen i le-
jeforholdene for kvoter. Fødevareministeriet forventer, at en samlet opfølgning fra sty-
relsen vil foreligge primo 2025.
2.3. Sanktioner ved overtrædelser af lovgivning om mo-
torkraft
68. Vi har undersøgt, om Fiskeristyrelsen har sanktioneret fiskere, der overtræder fis-
kerilovgivningens bestemmelser om motorkraft, jf. artikel 39 i kontrolforordningen.
69. Fiskeristyrelsen har som tidligere nævnt haft 5 sager i Limfjorden, hvor reglerne
om motorkraft er overtrådt.
Undersøgelsen viser, at Fiskeristyrelsen ikke har sanktioneret i de tilfælde, hvor sty-
relsen har konstateret overtrædelser af motorkraftbegrænsningen i Limfjorden. Sty-
relsen har dermed ikke fulgt egne retningslinjer.
Undersøgelsen viser også, at Fiskeristyrelsen har sagsbehandlet fiskere i og uden for
Limfjorden forskelligt i overtrædelsessager. Fiskeristyrelsen har oplyst, at håndterin-
gen af overtrædelsessager ikke har været korrekt og tilfredsstillende, og styrelsen vil
rette op herpå.
70. Fiskeristyrelsen udarbejdede i forbindelse med en orientering af Folketingets Mil-
jø- og Fødevareudvalg i september 2020 retningslinjer for sanktionering ved overtræ-
delse af reglerne om motorkraft. Det er 11 år efter, at
EU’s
regler om kontrol trådte i
kraft. Det fremgår af retningslinjerne, at fiskeri med for stor motorkraft i områder med
motorkraftbegrænsning betragtes som grove forseelser uanset afvigelsens størrelse.
Fiskeristyrelsen vil i sådanne tilfælde inddrage tilladelsen til fiskeri i 2 måneder. Fiske-
ristyrelsen har ikke udarbejdet retningslinjer for sanktionering ved overtrædelser af
forbuddet mod at nedjustere motorer.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0027.png
20
| Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Fiskeristyrelsen udarbejdede i september 2021 et internt notat, hvor styrelsen beskrev
en række kriterier, som skulle være opfyldt, før der kunne sanktioneres for overtræ-
delser af regler om motorkraft. I notatet blev der lagt vægt på, at der skulle være ty-
delige tegn på, at motoren var nedjusteret, og at fartøjsejer burde have indset, at fartø-
jet havde for stor motorkraft, før der kunne sanktioneres.
71. Vores gennemgang viser, at Fiskeristyrelsen i perioden 2021-2022 konstaterede 5
overtrædelser i Limfjorden. I 2 af de 5 sager overskred målingen ikke begrænsningen
på motorkraft på 130 kW, men overskred fartøjernes registrerede motorkraft med me-
re end 10 %, hvilket er styrelsens bagatelgrænse.
Fiskeristyrelsen sanktionerede ikke i disse 2 sager, fordi styrelsen vurderede, at over-
skridelserne ikke var grove, og at fartøjsejerne ikke havde været bevidste om over-
skridelserne. Styrelsen gav heller ikke fartøjsejerne en henstilling, hvilket ikke er i over-
ensstemmelse med styrelsens retningslinjer fra september 2020 om sanktionsprak-
sis.
I de 3 resterende sager viste målingerne, at motorernes kraft overskred grænsen på
130 kW. I ingen af disse sager sanktionerede styrelsen, selv om styrelsens retningslin-
jer fra september 2020 havde kategoriseret denne type overtrædelse som grov. Fis-
keristyrelsens begrundelse for ikke at sanktionere fremgår af boks 5.
Boks 5
Årsager til, at Fiskeristyrelsen ikke tildelte sanktioner i 3 til-
fælde
I én sag sanktionerede Fiskeristyrelsen ikke overtrædelsen, fordi styrelsen vurderede, at
fartøjsejer ikke var bevidst om, at motoren kunne yde 142 kW, som kontrollen viste. Det
skyldes, at fartøjsejeren kunne fremvise dokumentation til styrelsen for, at motoren i
2006 var blevet nedjusteret
hvilket dog også var ulovligt
til at kunne yde 125 kW.
Styrelsen gav fartøjsejeren lov til at nedjustere motoren igen, så den ikke overskred mo-
torkraftbegrænsningerne i Limfjorden, og så motoren kunne yde den kraft, som var op-
lyst ved købet af fartøjet.
I de sidste 2 sager fik fartøjsejerne som en del af høringsproceduren foretaget egne må-
linger, efter styrelsen havde foretaget sin kontrol. Sagsbehandlingen blev stoppet, fordi
fartøjsejernes egne målinger og kontrolfirmaets genmålinger ikke viste samme overskri-
delser, og fordi Fiskeristyrelsen blev usikker på, om styrelsens egne målinger af motor-
kraft var sammenlignelige med Søfartsstyrelsens registrerede motorkraft. Den ene sag
blev forældet, mens den anden sag blev henlagt.
Kilde:
Fiskeristyrelsen.
Vi kan konstatere, at Fiskeristyrelsen ikke har sanktioneret 3 overtrædelser af motor-
kraftbegrænsningerne i Limfjorden.
72. I perioden 2020-2021 sanktionerede Fiskeristyrelsen 4 fartøjer for overtrædelser
af reglerne om motorkraftbegrænsninger i områder uden for Limfjorden. Dette frem-
går af boks 6.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0028.png
Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden |
21
Boks 6
Sanktionering af fiskere uden for Limfjorden i perioden 2020-
2021
Fiskeristyrelsen sanktionerede i 4 sager om overtrædelse af motorkraftbestemmelser-
ne uden for Limfjorden.
Fiskeristyrelsen tildelte bøder for at have fisket med større motorkraft end den, der var
anført i fiskefartøjets licens. I 3 af de 4 bødesager krævede styrelsen, at fartøjsejer ski f-
tede motor for at kunne opretholde tilladelse til fiskeri i områder med motorkraftbegræns-
ning. De 3 fartøjsejere anmodede i forbindelse med sagsbehandlingen om tilladelse til at
nedjustere motorkraften til det, der var lovligt i områderne. Dette afviste styrelsen med
henvisning til forbuddet mod nedjustering af motorer. Fartøjsejerne måtte først fortsæt-
te med at fiske i områder med motorkraftbegrænsning, når motorerne var udskiftet. De
3 fartøjer fik derfor udskiftet deres motorer.
Kilde:
Fiskeristyrelsen.
73. Vores gennemgang viser, at Fiskeristyrelsen har forskelsbehandlet fiskere ved be-
handling af overtrædelsessager vedrørende motorkraft:
Fiskeristyrelsen gav lov til at nedjustere motoren på et fartøj i Limfjorden. Styrel-
sen havde ét år tidligere afvist 3 fiskere uden for Limfjordens anmodning om at
gøre det samme. De 3 fiskere blev pålagt at udskifte motorerne, hvis de ønskede
at fortsætte fiskeriet.
En fisker fra Limfjorden blev ikke sanktioneret for overtrædelsen af bestemmel-
ser om motorkraft. Sagen blev henlagt, mens fiskere uden for Limfjorden blev sank-
tioneret for samme overtrædelsestype.
74. Vores undersøgelse viser, at Fiskeristyrelsen satte 2 ud af 5 overtrædelsessager
fra Limfjorden i bero på et ukorrekt grundlag. Sagerne blev sat i bero på baggrund af
styrelsens usikkerhed om, hvorvidt styrelsens egne målinger af motorkraft var sam-
menlignelige med Søfartsstyrelsens registrerede motorkraft. Den ene sag blev foræl-
det og den anden sag blev henlagt. Boks 7 viser et eksempel på en af disse sager.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0029.png
22
| Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Boks 7
Sagsforløb for overtrædelsessag af et fartøj i Limfjorden
Et fartøj blev målt til at have en motorkraft på 159 kW i Limfjorden og overskred dermed
begrænsningerne. Ejeren blev i september 2022 sigtet af politiet for overtrædelsen. Sa-
gen blev sat i bero frem til april 2024, fordi der opstod usikkerhed om fastsættelsen af
motorkraften i Søfartsstyrelsens Skibsregister og Fiskeristyrelsens Fartøjsregister.
Det fremgår af en intern korrespondance i Fiskeristyrelsen fra den 22. april 2024, at tviv-
len omkring målingen af motorkraften ikke længere udgjorde et problem for de igangvæ-
rende overtrædelsessager. Søfartsstyrelsen havde på det tidspunkt bekræftet, at fast-
sættelsen af motorkraften i Søfartsstyrelsens Skibsregister var direkte sammenlignelig
med Fiskeristyrelsens kontrolmålinger.
Den 22. april 2024 sendte Fiskeristyrelsen en besked til politiet om, at sagen kunne af-
sluttes. Ejeren af fartøjet blev ikke straffet for overtrædelsen.
Boks 7 viser, at Fiskeristyrelsen meddelte politiet, at sagen skulle henlægges, selv om
styrelsen vurderede, at der var grundlag for at gå videre med sagen.
75. Fiskeristyrelsen har oplyst, at håndteringen af overtrædelsessager ikke har været
korrekt og tilfredsstillende.
Fiskeristyrelsen har endvidere oplyst, at styrelsen i forbindelse med en gennemgang
af motorkraftområdet medio 2024 konstaterede, at der ikke var udarbejdet beskrivel-
ser af kontrollen af motorkraft. Styrelsen kunne derfor ikke sikre, at kontrollen blev
udført ensartet mellem de enkelte kontrolenheder. Der har tillige ikke været udarbej-
det en instruks for håndtering af overtrædelsessager, hvilket har betydet, at det ikke
har været muligt at sikre en ensartet sanktionering i sagerne i kontrolenhederne. Sty-
relsen har oplyst, at der nu er udarbejdet en beskrivelse af kontrollen af begrænsnin-
gen af motorkraft, der bruges af kontrolenhederne, ligesom ansvaret for at sikre en
ensartet sanktionering nu er placeret entydigt hos kontorcheferne i de regionale kon-
troller.
2.4. Orientering af Fødevareministeriet og Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg
76. Vi har undersøgt det faktuelle grundlag for Fiskeristyrelsens orientering af Føde-
vareministeriets departement og det faktuelle grundlag for departementets oriente-
ring af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg om muslingefiskeri i Limfjorden.
77. Vi har gennemgået alle Fiskeristyrelsens skriftlige orienteringer og besvarelser til
departementet og departementets orienteringer og besvarelser til Folketingets Miljø-
og Fødevareudvalg, som vi har identificeret på baggrund af oplysninger fra ministeriet
og styrelsen. Vi har sammenholdt orienteringerne og besvarelserne med de oplysnin-
ger, som vi kan se, at Fiskeristyrelsen havde på daværende tidspunkt.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0030.png
Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden |
23
78. Undersøgelsen viser, at Fiskeristyrelsen i 3 sager om muslingefiskeri i Limfjorden
har givet faktuelt forkerte oplysninger til Fødevareministeriet. Undersøgelsen viser vi-
dere, at Fødevareministeriet i 2 ud af de 3 sager har videregivet disse oplysninger til
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg. I ét ud af de 2 tilfælde har ministeriet efterføl-
gende berigtiget oplysningerne.
Kontrolplan 2020-2021
79. Fiskeristyrelsen har i marts 2020 givet oplysninger om kontrolplan 2020-2021 til
Fødevareministeriet, der ikke var i overensstemmelse med det faktuelle grundlag. Mi-
nisteriet har videregivet disse oplysninger til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
80. Det fremgår af artikel 62 i Europa-Kommissionens forordning 404/2011, at alle
områder med motorkraftbegrænsninger skal indgå i kontrolplanerne. Fiskeristyrel-
sen oplyste til Fødevareministeriet, at styrelsen havde fulgt forordningen. Rigsrevisio-
nen kan konstatere, at styrelsen ikke har fulgt forordningen, fordi kontrolplanen ikke
omfattede fartøjer i Limfjorden, selv om der også er motorkraftbegrænsninger i Lim-
fjorden. Herudover oplyste styrelsen heller ikke, at kontrolplanen ikke omfattede 7
andre danske havområder med motorkraftbegrænsninger, som også er omfattet af
reglerne i forordningen.
Fødevareministeriet
videregav i april 2020 Fiskeristyrelsens oplysninger til fiskeri-
ordførerne samt i december 2020 i et svar på spørgsmål fra Miljø- og Fødevareud-
valget om udtagninger af fartøjer til kontrol på baggrund af styrelsens oplysninger.
Fastsættelse af motorkraft
Andre områder med
motorkraftbegrænsning
Ud for Møns østkyst
Tannis Bugt
Ved Romsø
Ud for Thy-kysten
Ud for Hanstholm
Ud for Jyllands østkyst
Isefjord.
81. Fiskeristyrelsen har givet faktuelt forkerte oplysninger om, at producenter frem-
stiller motorer med en individuelt fastsat motorkraft på bestilling fra den enkelte fis-
ker. Fødevareministeren har videregivet disse oplysninger til Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg. Dette fremgår af boks 8.
Boks 8
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål fra Miljø- og Fø-
devareudvalget den 22. december 2020
Fødevareministeren
henholdte sig til Fiskeristyrelsens oplysninger i forbindelse med
svar på spørgsmål (nr. 392) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg,
at ”en
motor ofte
indkøbes til at yde en bestemt motorkraft. Det vil sige, at producenten fastsætter den
pågældende motor til at yde den ønskede motorkraft. Dermed kan motoren have en
fastsat motorkraft, der er lavere end det, som fremgår af et givent katalog.”
Kilde:
Fiskeristyrelsen.
82.
Fødevareministeren
videregav oplysningerne til Folketingets Miljø- og Fødevare-
udvalg den 22. december 2020.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0031.png
24
| Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
83. Fiskeristyrelsen har oplyst, at styrelsen i 2020 ikke havde undersøgt, om produ-
center fastsatte kraften af motorer på baggrund af specifikke kundeønsker. Dette
gav anledning til, at Fiskeristyrelsens bidrag til besvarelse af spørgsmål fra Folketin-
gets Miljø- og Fødevareudvalg på tilsvarende vis ikke var korrekt. Fiskeristyrelsen har
efterfølgende berigtiget oplysningerne fra boks 8 over for udvalget, idet styrelsen i
sin gennemgang vedrørende forvaltning af motorkraft- og redskabsområdet fra juni
2024 har oplyst, at styrelsens oprindelige forståelse af, hvordan motorkraft fastsæt-
tes, ikke var korrekt og fyldestgørende.
Fiskeristyrelsens sanktioner ved overtrædelse af regler om motorkraft
84. Rigsrevisionen kan konstatere, at Fiskeristyrelsen i september 2023 gav faktuelt
forkerte oplysninger til Fødevareministeriet om, hvorfor der ikke var sanktioneret i
overensstemmelse med de oplysninger, der er givet til Folketingets Miljø- og Fødeva-
reudvalg i september 2020. Dette fremgår af boks 9.
Boks 9
Forløb om Fiskeristyrelsens sanktionspraksis
Fiskeristyrelsen
redegjorde for sanktionspraksis til ministeriet i et notat af 1. september
2020. Det fremgik, ”at
overtrædelser konstateret ved fysisk kontrol i områder med kW-
begrænsning (fx område 22) betragtes som grove uanset afvigelsens størrelse. Fiskeri-
styrelsen vil i sådanne tilfælde inddrage licens i 2 måneder med fradrag af
årsmængder.”
Fiskeristyrelsens notat indgik efterfølgende i fødevareministerens oplysninger til Fol ke-
tingets fiskeriordførere den 3. september 2020.
Fødevareministeriet
blev i 2023 af en interessent i fiskeriet gjort opmærksom på, at Fis-
keristyrelsen ikke havde sanktioneret i overensstemmelse med den praksis, som frem-
gik af notatet af 1. september 2020. Fødevareministeriet efterspurgte derfor en forkla-
ring på, hvorfor tilladelser til fiskeri ikke var blevet inddraget i 2 måneder som oplyst til
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
Fiskeristyrelsen
oplyste den 23. september 2023 departementet om, at kriterierne for
at inddrage tilladelser til fiskeri i 2 måneder ikke var til stede i de konkrete overtrædel-
sessager. Det fremgår af notatet at Fiskeristyrelsen vurderer, ”at
ingen af fartøjerne har
fisket i kW-begrænset område i forbindelse med den fysiske kontrol.”
Herudover vurde-
rer Fiskeristyrelsen,
”at
der ikke har været juridisk grundlag for at træffe afgørelse om
inddragelse af fiskerilicens, hverken på grundlag af fiskeri i kW-begrænsede områder
eller ved gentagne overtrædelser. Det bemærkes videre, at de gennemførte kontroller
ikke afslørede, at der var tale om evt. manipulation af motorkraft, hvilket ellers ville kun-
ne begrunde en afgørelse om inddragelse af fiskerilicens.”
Kilde:
Fiskeristyrelsen.
85. Vi kan konstatere, at Fiskeristyrelsen gav Fødevareministeriet faktuelt forkerte
oplysninger. Vi kan således ud fra gennemgangen af sagerne konstatere, at der i de
konkrete sanktionssager var tale om fiskeri i områder med motorkraftbegrænsnin-
ger. Det fremgår også af en af sagerne, at der var tale om manipulation af motorkraft,
jf. boks 10.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0032.png
Tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden |
25
Boks 10
Konstatering af manipulation af motorkraft uden for Limfjor-
den
Ved en fysisk kontrol af et fartøj viste målingen klare tegn på, at der var manipuleret
med motorkraften. Ved første måling blev motorens maksimale kraft målt til 96 kW.
Kontrolløren kunne imidlertid konstatere, at motoren burde kunne yde en betydeligt
større kraft. Kontrolløren efterlyste en kontakt, der kunne udløse en større motorkraft.
Efter lidt betænkningstid låste ejeren af fartøjet et skab op og trykkede på en kontakt.
Fartøjets motorkraft kunne herefter måles til 343 kW.
Kilde:
Fiskeristyrelsen.
Det fremgår af Boks 10, at motoren på det pågældende fartøj var nedjusteret, og at
der var installeret en anordning, der kunne give motoren over 3 gange så meget mo-
torkraft, som den var registreret til at kunne yde.
Rigsrevisionen, den 9. januar 2025
Birgitte Hansen
/Claus Vejlø Thomsen
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
2967174_0033.png
Metodisk tilgang
|
1
26
| Statsrevisorernes anmodning
Bilag 1. Statsrevisorernes anmodning
Statsrevisorernes spørgsmål
Har Fiskeristyrelsens administrationsgrundlag været dækkende?
Har Fiskeristyrelsens kontroller af ulovligt nedbremsede motorer og brud på motorbegrænsnin-
gerne været dækkende?
Har Fiskeristyrelsen sanktioneret, når kontrollerne har vist overtrædelse af reglerne, og hvilke sank-
tioner har Fiskeristyrelsens anvendt?
Har Fiskeristyrelsen suspenderet kontrol af motorkraft og sagsbehandlet sager om brug af ulovligt
meget motorkraft på et sagligt korrekt grundlag?
Har Fiskeristyrelsen reageret tilstrækkeligt på de advarsler om snyd med fysiske kontroller, som
styrelsen modtog fra kontrolfirmaet RDA Shiptech?
Er Fiskeristyrelsens fortolkningsændring af nedbremsningsforbuddet inden for lovens rammer, og
har ændringen været kommunikeret til departementet, Folketinget og fiskeriets interessenter?
Hvilket faktuelt grundlag lå til grund for styrelsens orienteringer om mulig ulovlig brug af motorkraft i
Limfjorden til Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri?
Hvilket faktuelt grundlag lå til grund for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri s oplysninger
til Folketinget?
Her besvares spørgsmålet
Afsnit 2.1.
Afsnit 2.2.
Afsnit 2.3.
Afsnit 2.3.
Afsnit 2.2.
Afsnit 2.1 og 2.4.
Afsnit 2.4.
Afsnit 2.4.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Metodisk tilgang |
27
Bilag 2. Metodisk tilgang
Undersøgelsen bygger på gennemgang af dokumenter.
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter, herunder:
alle 46 sager om kontrol af motorkraft 2018, 2020-2023
alle 26 sager om overtrædelse af regler om motorkraft 2015, 2018 2021-2023
alle 745 tilladelser til muslingefiskeri i Limfjorden gennemgået ved brug af soft-
wareprogrammet NVivo
relevant lovgivning
oplysninger til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg vedrørende regulering af og
kontrol med muslingefiskeri i Limfjorden
korrespondance mellem Fiskeristyrelsen og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
korrespondance mellem Fiskeristyrelsen og kontrolfirmaet, der udførte de fysiske
målinger af motorkraften
Fiskeristyrelsens redegørelse af 24. juni 2024 om gennemgang vedrørende forvalt-
ning af motorkraft- og redskabsområdet.
Formålet med gennemgangen af dokumenterne har været at undersøge, om Fiskeri-
styrelsen i perioden 2019-2024 har ført et tilfredsstillende tilsyn med muslingefiskeri
i Limfjorden.
Væsentlige love, regler og politiske aftaler
Lov om fiskeri og fiskeopdræt (fiskeriloven) (jf. LBK nr. 205 af 1. marts 2023).
Forordning nr. 1224/2009 af 20. november 2009 om oprettelse af en EF-kontrol-
ordning med henblik på at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik
mv. (herefter kontrolforordningen).
Forordning nr. 404/2011 af 8. april 2011 om gennemførelsesbestemmelser til Rå-
dets forordning (EF) nr. 1224/2009.
Bekendtgørelse om fartøjer, der anvendes til erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand, jf.
seneste bekendtgørelse nr. 870 af 21/06/2023.
Bekendtgørelse nr. 2298 af 3. december 2021 om regulering af fiskeri efter mus-
linger og østers.
Bekendtgørelse nr. 2287 af 3. december 2021 om tilladelse til fiskeri efter muslin-
ger, østers samt kombinationer heraf, herunder om overdragelige fartøjstilladel-
sesandele (FTA-bekendtgørelsen).
Aftale mellem Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folke-
parti), Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Det Radi-
kale Venstre og Socialistisk Folkeparti om indsats mod kvotekoncentration i dansk
fiskeri af 16. november 2017.
Udmøntning af aftalen om indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri 19. juni.
2018. Alle Folketingets partier indgik aftaler som led i indsatsen mod kvotekoncen-
tration i dansk fiskeri.
Udmøntning af aftalen om indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri.
Statsrevisorerne beretning SB8/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
28
| Metodisk tilgang
Møder
Vi har holdt møde med Fødevareministeriet og Fiskeristyrelsen for at få indsigt i om-
rådet.
Kvalitetssikring
Undersøgelsen er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssikring, som
omfatter høring hos den reviderede samt ledelsesbehandling og sparring med chefer
og medarbejdere i Rigsrevisionen.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision, her-
under standarderne for større undersøgelser (SOR 3). Standarderne fastlægger, hvad
brugerne og offentligheden kan forvente af revisionen, for at der er tale om en god fag-
lig ydelse. Standarderne er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigs-
revisionernes internationale standarder (ISSAI 100-999).