Beretning Nr. 6 Social- og boligministerens redegørelse af 14. januar 2025 til beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 8389
Doknr.
952760
Dato
14-01-2025
Ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning nr. 6/2024 om statens
betalingsadfærd
Statsrevisorerne har i brev af 10. december 2024 anmodet mig om at redegøre
for de foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 6/2024 om statens
betalingsadfærd, har givet anledning til.
Jeg noterer mig, at Statsrevisorerne overordnet finder det utilfredsstillende, at
ministerierne betalte 139.238 fakturaer for sent i 2023, hvilket udgjorde et
beløb på i alt 8,8 mia. kr. samt at konsekvensen er, at de private leverandører
kan blive påført tab og ekstra administration, når ministerierne betaler fakturaer
for sent.
Jeg hæfter mig glædeligt ved, at Social- og Boligministeriet fremhæves som ét
ud af fire ministerier, der har betalt den største andel af fakturaer til tiden med
95 pct. rettidig betaling. Konklusionen vidner om gode og effektive processer i
ministeriet, der gør det muligt at overholde betalingsfristen for langt
hovedparten af fakturaerne på Social- og Boligministeriets område.
Selvom Social- og Boligministeriet bliver fremhævet positivt i beretningen, er
jeg opmærksom på, at ministeriet har afholdt udgifter til morarenter og gebyrer,
som følge af de fakturaer, der er blevet betalt for sent i 2023. Jeg noterer mig i
forlængelse heraf, at beløbsstørrelsen er i den laveste ende, jf. bilag 3 i
beretningen.
Afslutningsvist noterer jeg mig, at Rigsrevisionen anbefaler ministerierne at
gøre en større indsats i forhold til den del af sagsbehandlingen, der vedrører
udførelse af den fornødne kontrol af fakturaer, herunder afklare eventuelle
tvister med leverandører, så betalingsfristen overholdes.
Jeg vil, som følge af beretningens konklusioner, herunder i relation til
konsekvenserne for de private leverandører og potentielle omkostninger for
staten, sikre videreformidling af konklusionerne og ovenstående anbefaling til
de underliggende institutioner på Social- og Boligministeriets område med
henblik på eventuelle forbedringer af procedurerne for betaling af fakturaer.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
1