Finansudvalget 2024-25
SB 6 14
Offentligt
2980793_0001.png
Beretning Nr. 6 Digitaliseringsministerens redegørelse af 7. februar 2025 om beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
Statsrevisorernes sekretariat
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 3805
Doknr.
118709
Dato
07-02-2025
Ministerredegørelse vedrørende Rigsrevisionens beretning nr. 6/2024 om statens
betalingsadfærd
Ved brev af 10. december 2024 har Statsrevisorerne anmodet mig om at redgøre for de foran-
staltninger og overvejelser, som beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd har givet
anledning til.
Indledningsvist finder jeg, at beretningen berører et vigtigt emne vedrørende forholdet mel-
lem staten og de private leverandører, som staten benytter sig af. Jeg konstaterer i den for-
bindelse, at Rigsrevisionen konkluderer, at 11 pct. af statens fakturaer for 2023 er blevet be-
talt for sent, og særligt vedrørende Digitaliseringsministeriet at 15 pct. af fakturaerne ikke er
betalt inden for rentelovens betalingsfrist på 30 dage. Jeg noterer mig hertil, at Statsreviso-
rerne finder det utilfredsstillende, ministerierne betalte 139.238 fakturaer for sent i 2023,
svarende til et beløb på i alt 8,8 mia. kr., samt at Statsrevisorerne fremhæver Digitaliserings-
ministeriet som værende i blandt de tre ministerier, der i 2023 betalte en væsentlig andel af
sine fakturerer for sent.
Jeg hæfter mig endvidere ved, at for sent betalte fakturer kan føre til administrative og øko-
nomiske ekstraomkostninger for de private leverandører, som staten anvender. Jeg finder det
hertil vigtigt, at statens betalingsadfærd ikke ligger private leverandører til last, og at staten
overholder de betalingsvilkår, som fremgår af renteloven. Hertil finder jeg det uhensigtsmæs-
sigt, at statens udgifter til rykkergebyrer og renter forøges som følge af dårlig betalingsadfærd
i staten. Jeg bemærker dog, at rentelovens bestemmelse om en 30 dages frist ikke gælder,
hvis fordringshaver udtrykkeligt har godkendt en længere godkendelses- eller kontrolproce-
dure, såfremt sådan procedure ikke er urimelig over for fordringshaver.
Det fremgår af Rigsrevisionens beretning, at Digitaliseringsstyrelsen er iblandt de 10 myndig-
heder med den største andel af for sent betalte fakturaer, herunder at Digitaliseringsstyrelsen
har betalt 23 pct. af deres fakturaer for sent, hvilket udgør en samlet fakturasum på 270 mio.
kr. Jeg anerkender i den forbindelse Rigsrevisionens kritik, og ministeriet vil derfor aktivt ar-
bejde på at nedbringe antallet af for sent betalte fakturaer.
Digitaliseringsstyrelsen oplyser mig, at styrelsen følger op på dette gennem implementering
af flere tiltag, som skal sikre rettidig betaling af fakturaer fremadrettet, jf. nedenfor. Det skal
dog bemærkes, at Digitaliseringsstyrelsen til tider oplever uenigheder med leverandører i for-
hold til, om ydelser er leveret i rette kvalitet, hvilket medvirker til, at nogle fakturaer bliver
betalt senere end betalingsfristen. Dertil er Digitaliseringsministeriets andel af statsligt betalte
morarenter relativt lav set i sammenhæng med ministeriets øvrige placering i beretningen,
hvilket kan forklares med, at der ikke må opkræves morarenter, såfremt der pågår tvist med
leverandøren. Det indikerer, at en væsentlig andel af den fakturasum, der af Rigsrevisionen er
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 14: Digitaliseringsministerens redegørelse af 7. februar 2025 om beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2980793_0002.png
opgjort som for sent betalt, snarere omhandler tvister med leverandøren end styrelsens beta-
lingsadfærd.
Konkrete tiltag, som skal sikre rettidig betaling af fakturaer fremadrettet:
Øjeblikkelige varsler i IndFak og RejsUd (implementeret 12-09-2024).
o
Ved brugeroprettelse i fakturahåndteringssystemet IndFak og afregningssy-
stemet RejsUd er øjeblikkelige varsler slået til, således at den relevante va-
remodtager bliver notificeret øjeblikkeligt, når en faktura skal behandles.
Denne opsætning er også slået til for eksisterende varemodtagere og dispo-
nenter. Dette er implementeret i samarbejde med SAM.
Kvartalvise gennemgange af varemodtagerliste (implementeret 23-09-2024)
o
Digitaliseringsstyrelsens økonomifunktion gennemgår kvartalvist SAM’s va-
remodtagerliste for at sikre, at listen er aktuel og retvisende. Dette gøres for
at undgå, at fakturaer afventer behandling hos medarbejdere, som ikke
længere skal modtage fakturaer. Dette er implementeret i samarbejde med
SAM.
Øgede kommunikationsindsatser angående fraværsassistenter i økonomisystemerne
IndFak og RejsUd (implementeret 13-12-2024)
o
Digitaliseringsstyrelsen styrker indsatsen med at informere medarbejdere
om, hvordan de opretter fraværsassistenter i IndFak og RejsUd, således at
de selvstændigt kan opsætte denne funktion i forbindelse med ferie, barsel,
orlov m.m. Det første tiltag under dette punkt var en intranet-nyhed den
13-12-2024, som indeholdt en vejledning til, hvordan man opretter fraværs-
assistenter i økonomisystemerne. Det planlægges derudover at sende sæ-
sonrelevante mail-påmindelser til varemodtagere og disponenter eksempel-
vis i forbindelse med sommer- eller juleferie.
Øget kommunikationsindsats angående frister for godkendelse (23-01-2025)
o
Digitaliseringsstyrelsen styrker indsatsen med at informere relevante med-
arbejdere og chefer om fristerne for varemodtagelse og godkendelse i Ind-
Fak og RejsUd. For at sikre en højere andel af rettidigt betalte fakturaer har
relevante medarbejdere og chefer modtaget en mail med beskrivelse af pro-
ces og frister for varemodtagelse og godkendelse i IndFak. Informationen er
ligeledes gjort tilgængelig på intranettet.
Derudover vil Digitaliseringsstyrelsen ved uenigheder med leverandører i samarbejde med le-
verandøren søge at opdele fakturaer, så uenigheder ikke spærrer for betaling af de ydelser,
der er enighed om. Forventningen er, at det kan bidrage til at sænke det beløb, som styrelsen
betaler for sent. Endelig vil DIGST også fortsætte dialog med Statens Administration (SAM) om
potentielt yderligere tiltag.
Herudover gør jeg opmærksom på, at der for undersøgelsesåret 2023 generelt har været for-
sinkelser i departementets fakturabetalinger, blandt andet i medfør af, at ministeriet var un-
der systemmæssig oprettelse samtidig med, at regnskabsfunktionen oplevede personalemæs-
sige udfordringer. Det er på nuværende tidspunkt min vurdering, at de nævnte driftsmæssige
udfordringer er løst, og at der ved Rigsrevisionens opfølgning på beretningen vil tegne sig et
mere positivt billede af departementets betalingsadfærd.
En kopi af redegørelsen er fremsendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
2