Finansudvalget 2024-25
SB 6 10
Offentligt
2976229_0001.png
Beretning Nr. 6 Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 4. februar 2025 om beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Ministerredegørelse til beretning nr. 6/2024 om statens betalingsad-
færd
Statsrevisorerne har den 10. december 2024 anmodet om en redegørelse
for de foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 6/2024 om sta-
tens betalingsadfærd giver anledning til.
Jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at mi-
nisterierne samlet set betalte 139.238 fakturaer eller 11 pct. for sent i
2023. Rigsrevisionen bemærker i forlængelse heraf, at ministerierne bør
gøre en større indsats for hurtigst muligt at udføre den fornødne kontrol
og afklare eventuelle tvister med leverandører, så betalingsfristen over-
holdes. Hertil fremgår det af beretningen, at Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet er en af de 10 myndigheder og institutioner med den største
andel for sent betalte fakturaer.
Statens Administration (SAM) varetager opgaven med at bogføre og
sende fakturaer til betaling i banken for de institutioner i Børne- og Un-
dervisningsministeriet, som er en del af Rigsrevisionens undersøgelse.
Rigsrevisionen lægger til grund, at det er ministeriernes ansvar at sikre, at
fakturaerne betales til tiden, upåagtet at SAM varetager en del af opga-
ven. Børne- og Undervisningsministeriet bemærker hertil, at ministeriet
ikke har instruktionsbeføjelse over for SAM, og det derfor ikke er muligt
at pålægge SAM at opprioritere opgaven.
Børne- og Undervisningsministeriet er enig i, at rettidig betaling er et vig-
tigt indsatsområde, og temaet har derfor været drøftet i den koncernfæl-
les ledelse i efteråret 2024 i forlængelse af beretningens offentliggørelse.
Hertil vil Børne- og Undervisningsministeriet indskærpe over for de un-
derliggende statslige institutioner, at der skal være øget fokus på at af-
klare evt. uenigheder eller tvister mellem leverandører og indkøbere så
betids, at det ikke påvirker betalingsfrister.
Dertil planlægger ministeriets koncernregnskabsfunktion, der er fælles for
departementet, Styrelsen for It og Læring og Styrelsen for Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet, at iværksætte en række forskellige initiativer
med henblik på at styrke fokus på rettidig betaling. Det drejer sig om føl-
gende:
4. februar 2025
Sagsnr.: 24/38598
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 10: Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 4. februar 2025 om beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2976229_0002.png
1. Fokus på rekvirenter
Øget fokus på de rekvirenter, der behandler mange fakturaer med henblik
på, at de pågældende medarbejdere er opmærksom på at opprioritere
fakturabehandlingsopgaven.
2. Statens Administration
Dialog med Statens Administration om overholdelse af myndighedens
kontraktlige forpligtelser ift. sagsbehandlingstid af modtagne leverandør-
fakturaer, jf. at både Rigsrevisionens og ministeriets egne data viser, at
Statens Administration ikke altid overholder de fastlagte servicemål.
3. ”Beredskabsplan”
Dialog
med relevante fagkontorer om udarbejdelse af ”beredskabsplaner”
ift. behandling af fakturaer i tilfælde af længerevarende fravær hos med-
arbejdere.
Ovenstående initiativer forventes implementeret inden udgangen af 2.
kvartal 2025.
Som led i Børne- og Undervisningsministeriets koncernstyring udarbejdes
koncernfælles nøgletal vedrørende økonomistyring og effektiv admini-
stration. Nøgletallene drøftes på møder med ledelsen fra underliggende
styrelser og statsinstitutioner efter behov med henblik på at kunne vur-
dere behovet for eventuelt særskilt opfølgning. Nøgletallene vil inden ud-
gangen af 2025 blive udvidet med nøgletal vedrørende rettidig betaling
under forudsætning af, at disse oplysninger kan trækkes i eksisterende
fællesstatslige systemer.
Det er min forventning, at ovenstående initiativer vil styrke fakturaadmini-
strationen og dermed fokus på rettidig betaling i ministeriet.
Børne og Undervisningsministeriet bemærker yderligere, at der i visse til-
fælde kan være helt legitime forhold, der begrunder, at en faktura betales
for sent, f.eks. i de situationer, hvor fakturaen har forkerte oplysninger, el-
ler hvor varen eller tjenesteydelsen ikke er modtaget som aftalt. Det vil
også gælde uagtet et øget fokus på hurtigere afklaring af evt. tvister. Der
vil derfor også fremover kunne være tilfælde, hvor for en for sen betaling
kan være udtryk for god og korrekt betalingsadfærd.
Kopi af dette brev er sendt til Rigsrevisionen på [email protected].
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye