Finansudvalget 2024-25
SB 6 1
Offentligt
2952015_0001.png
Beretning Nr. 6 Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
December 2024
— 6/2024
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Statens betalingsadfærd
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
6/2024
Beretning om
statens betalingsadfærd
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2024
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Statsministeren, udenrigsministeren, finansministeren, erhvervsministeren, skatteministeren, økonomi mini-
steren, justitsministeren, forsvarsministeren, udlændinge- og integrationsministeren, social- og boligministe-
ren, ældreministeren, indenrigs- og sundhedsministeren, beskæftigelsesministeren, uddannelses- og forsk-
ningsministeren, børne- og undervisningsministeren, kulturministeren, by-, land- og kirkeministeren, miljø- og
ligestillingsministeren, ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, digitaliseringsministeren, transport mini-
steren og klima-, energi- og forsyningsministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministrenes redegørelser.
På baggrund af ministrenes redegørelser og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i april 2025.
Ministrenes redegørelser, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2024, som afgives i februar 2026.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN: 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-852-8
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om statens betalingsadfærd
Ministerierne betalte 1,3 millioner fakturaer fra private leverandører i
2023. Overskrider ministerierne betalingsfristen, kan konsekvensen væ-
re, at de private leverandører mangler likviditet eller lider et rentetab, li-
gesom en overskridelse af betalingsfristen kan påføre staten omkostnin-
ger i form af rykkergebyrer og renter.
Formålet med undersøgelsen er at afdække, om staten har en tilfredsstil-
lende betalingsadfærd i aftaler med private leverandører, dvs. om ministe-
rierne betaler fakturaer fra private leverandører inden for højst 30 dage.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at ministerierne betalte
139.238 fakturaer for sent i 2023, hvilket udgjorde et beløb på i alt 8,8
mia. kr.
Statsrevisorerne skal særligt pege på Forsvarsministeriet, Indenrigs-
og Sundhedsministeriet og Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet,
som var de ministerier, der i 2023 betalte den største andel af deres
fakturaer for sent.
Når ministerierne betaler fakturaer for sent, er konsekvensen, at de
private leverandører kan blive påført tab og ekstra administration.
Staten er i 2023 blevet påført omkostninger på 4,3 mio. kr., som kun-
ne være undgået.
Statsrevisorerne hæfter sig ved følgende resultater fra undersøgelsen:
Forsvarsministeriet betalte 58.666 fakturaer for sent, svarende til 24 %
af deres fakturaer.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet betalte 6.803 fakturaer for sent, sva-
rende til 17 % af deres fakturaer.
9. december 2024
Serdal Benli
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
Mai Mercado
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet betalte 1.017 fakturaer for
sent, svarende til 15 % af deres fakturaer.
De 4 ministerier, der betalte den største andel af deres fakturaer til ti-
den, var Statsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Social-, Bolig- og
Ældreministeriet og Justitsministeriet.
Erhvervsministeriets departement har betalt den største andel af de-
res fakturaer for sent, hvorimod De Økonomiske Råd som den eneste
institution i staten har betalt alle fakturaer til tiden.
Ministeriernes udgifter til morarenter og gebyrer grundet for sen be-
taling udgjorde knap 4,3 mio. kr. i 2023. Heraf udgjorde Forsvarsmi-
nisteriets andel knap 1,9 mio. kr.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
.......................................................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
.......................................................................................................................
1
1.2. Baggrund
...............................................................................................................................................
3
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
........................................................................
5
2. Statens betalingsadfærd
...........................................................................................................
7
2.1. Fakturaer, der er betalt for sent – fordelt på ministerier
.................................................
7
2.2. Fakturaer, der er betalt for sent – fordelt på myndigheder og institutioner
........
10
2.3. Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
........................................................................................
12
Bilag 1. Metodisk tilgang
.................................................................................................................................
13
Bilag 2. Myndigheder og institutioner i undersøgelsen
.....................................................................
17
Bilag 3. Ministeriernes udgifter til morarenter og gebyrer til private leverandører
.............
21
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne undersøgelse og af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2,
i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører alle ministerier.
På flere ministerområder har der været udskiftning på ministerpos-
ter i undersøgelsesperioden 1. januar 2023 - 31. december 2023.
Rigsrevisionen har derfor ikke oplistet alle ministre.
Beretningen har i udkast været forelagt ministerierne, hvis be-
mærkninger i videst muligt omfang er afspejlet i beretningen.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
Indledning
|
1
Indledning |
1
1. Indledning
1.1.
Formål og konklusion
1. Denne beretning handler om, hvorvidt ministerierne betaler private leverandører til
tiden.
I beretningerne om revisionen af statsregnskabet for 2022 og for 2023 fandt Rigsre-
visionen, at Forsvarsministeriet havde en mangelfuld håndtering af fakturaer, der
medførte, at en række leverandører ikke fik betaling til tiden. Rigsrevisionen har på
den baggrund valgt at undersøge alle ministeriers betaling af fakturaer.
Ministerierne betalte 1,3 millioner fakturaer fra private leverandører i 2023. Overskri-
der ministerierne betalingsfristen, kan konsekvensen være, at de private leverandø-
rer mangler likviditet eller lider et rentetab i en kortere eller længere periode. Desu-
den kan leverandørerne få svært ved at betale egne regninger. En overskridelse af
betalingsfristen kan derudover påføre staten omkostninger i form af rykkergebyrer
og renter.
2. Det fremgår af renteloven, at en offentlig myndighed ikke kan aftale en betalings-
frist på mere end 30 dage, og at en leverandør, der ikke modtager betaling til tiden,
har ret til at opkræve renter, rykkergebyrer og kompensation. Ministerierne tilskyn-
des til at aftale en kortere betalingsfrist, forudsat at fristen sikrer den fornødne tid til
kontrol og godkendelse af fakturaen, inden den betales. Leverandøren kan vælge at gi-
ve en længere betalingsfrist, uden at det er aftalt. Der vil således være tilfælde, hvor
betalingsfristen er kortere eller længere end 30 dage. I denne beretning lægger vi til
grund, at en faktura er betalt rettidigt, hvis det sker inden for højst 30 dage.
3. Formålet med undersøgelsen er at afdække, om staten har en tilfredsstillende be-
talingsadfærd i aftaler med private leverandører, dvs. om ministerierne betaler faktu-
raer fra private leverandører inden for højst 30 dage.
Når vi bruger
ministerier,
omfatter det både departementet og de underliggende
myndigheder og institutioner, fx styrelser.
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i februar 2024.
For sen betaling
Vi definerer i denne undersø-
gelse
for sen betaling
af faktu-
raer til private leverandører
som betalinger, der sker sene-
re end 30 dage. Det gør vi med
udgangspunkt i Økonomisty-
relsens
”Vejledning
om beta-
lingsfrister og opkrævninger
af gebyrer og renter ved for-
sinket betaling”, hvor det frem-
går, at offentlige myndigheder
ikke kan aftale en betalings-
frist på mere end 30 dage.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0009.png
Indledning
|
1
2
| Indledning
Konklusion
I 2023 betalte ministerierne 89 % af deres fakturaer til tiden, mens 11 % blev
betalt for sent. Der er betydelig variation på tværs af ministerierne. Nogle
ministerier betaler stort set alle fakturaer til tiden, mens andre betaler 15 %
eller flere for sent. Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at nogle mi-
nisterier betaler en relativt høj andel af fakturaerne for sent. Konsekven-
sen er, at der er private leverandører, som ikke har fået deres penge til ti-
den, hvilket kan have påført leverandørerne et tab og kan have reduceret
deres betalingsevne.
Ministerierne betalte samlet 139.238 fakturaer for sent i 2023, hvilket udgjorde et
beløb på i alt 8,8 mia. kr.
De 3 ministerier, der i 2023 betalte den største andel af deres fakturaer for sent, var
Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Digitaliserings- og Ligestil-
lingsministeriet. Forsvarsministeriet betalte 58.666 af deres fakturaer for sent, svaren-
de til 24 % af deres fakturaer og et beløb på 3,5 mia. kr. Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet betalte 6.803 fakturaer for sent, svarende til 17 % af deres fakturaer og et beløb på
355 mio. kr. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet betalte 1.017 fakturaer for sent,
svarende til 15 % af deres fakturaer og et beløb på 278 mio. kr.
De 4 ministerier, der betalte den største andel af deres fakturaer til tiden, var Statsmi-
nisteriet, Beskæftigelsesministeriet, Social-, Bolig- og Ældreministeriet og Justitsmini-
steriet. Statsministeriet betalte 98 % af deres fakturaer til tiden. De 3 andre ministerier
betalte 95 % af deres fakturaer til tiden.
Staten brugte i gennemsnit 45 dage på at sagsbehandle de fakturaer, der blev betalt for
sent. Ud af de 45 dage brugte staten i gennemsnit 31 dage på den del af sagsbehandlin-
gen, der vedrørte kontrol af, om den leverede vare svarede til det bestilte.
Til sammenligning brugte staten i gennemsnit 13 dage på at sagsbehandle de fakturaer,
der blev betalt til tiden. Deraf brugte staten i gennemsnit 6 dage på den del af sagsbe-
handlingen, der vedrørte kontrol af den leverede vare.
Rigsrevisionen finder i lyset af undersøgelsens resultater, at ministerierne bør gøre en
større indsats for hurtigst muligt at udføre den fornødne kontrol og afklare eventuelle
tvister med leverandører, så betalingsfristen overholdes.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0010.png
Indledning
|
1
Indledning |
3
1.2. Baggrund
4. Alle ministerier skal følge rentelovens bestemmelse om, at de ikke må aftale en be-
talingsfrist på mere end 30 dage.
Der er stor forskel på, hvor mange fakturaer fra private leverandører de forskellige
ministerier modtager om året, og hvor stort et beløb fakturaerne løber op i. Nogle mi-
nisterier har mange fakturaer på mindre beløb, mens andre ministerier har få faktura-
er på store beløb. Ligeledes er der ministerier som fx Forsvarsministeriet og Trans-
portministeriet, der både har mange fakturaer, og hvor fakturaerne dækker over et
højt samlet beløb.
Figur 1 viser, hvor mange fakturaer fra private leverandører de enkelte ministerier be-
talte i 2023 ud af det samlede antal på ca. 1,3 millioner fakturaer.
Figur 1
Antal fakturaer fra private leverandører, som ministerierne betalte i
2023
Justitsministeriet
Forsvarsministeriet
Transportministeriet
Skatteministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
By-, Land- og Kirkeministeriet
Statsministeriet
Økonomiministeriet
352.259
240.621
198.238
89.797
84.189
52.721
40.849
30.184
26.015
23.813
23.040
21.248
19.880
19.617
17.716
12.362
10.183
6.907
2.339
1.448
743
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra ministerierne og udtræk fra ministeriernes lokale data-
varehuse (LDV).
Det fremgår af figur 1, at Justitsministeriet, Forsvarsministeriet og Transportministe-
riet har betalt det største antal fakturaer i 2023. De 3 ministerier håndterede mellem
ca. 198.000 og 352.000 fakturaer.
I modsatte ende ligger Statsministeriet og Økonomiministeriet, der betalte henholds-
vis 1.448 og 743 fakturaer i 2023.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0011.png
4
| Indledning
Ministeriernes håndtering af fakturaer
Indkøb af varer
Staten køber mange forskel-
lige varer og køber ind for bå-
de store og små beløb. Varer-
ne kan fx være rengøringsmid-
ler, kontorartikler, møbler og
biler, men også ydelser som fx
kurser.
5. Når ministerierne køber en vare eller tjenesteydelse (herefter varer) fra en leveran-
dør, modtager de en faktura, som automatisk eller af en medarbejder bliver indlæst i
et system til håndtering af fakturaer. Før ministerierne kan sende en faktura til beta-
ling i banken, skal den igennem en række sagsbehandlingstrin. Disse trin skal bl.a. sik-
re, at den fremsendte vare svarer til det, som blev bestilt og modtaget, og at fakturaen
er korrekt og overholder en række formelle krav om, at bl.a. udstedelsesdato, og leve-
randørens navn og adresse skal fremgå.
Figur 2 viser processen, fra en leverandør sender en faktura til et ministerie, til faktu-
raen sendes til betaling i banken.
Figur 2
Ministeriernes proces for betaling af fakturaer
LEVERANDØR
SENDER
FAKTURA
FAKTURA
INDLÆSES
I SYSTEM
VARE
MODTAGES OG
KONTROLLERES
FAKTURA
GODKENDES
FAKTURA
SENDES TIL
BETALING
Leverandøren
sender en
elektronisk
faktura
Fakturaen bliver
indlæst i ministeriets
fakturahåndterings-
system
En medarbejder i
ministeriet kontrollerer,
at de modtagne varer
svarer til bestillingen
En medarbejder i
ministeriet eftertjekker,
at fakturaen overholder
de formelle krav
Fakturaen bogføres
og sendes til betaling
i banken
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra ministerierne.
Statens Administration
Statens Administration er en
styrelse under Finansministe-
riet, der har til formål at effek-
tivisere den offentlige sektor
ved at samle administrative
driftsopgaver under sig. Sta-
tens Administration håndterer
bl.a. bogføring og betaling af
fakturaer på vegne af statslige
institutioner.
6. Statens Administration varetager opgaven med at bogføre og sende fakturaer til
betaling i banken for størstedelen af ministerierne, herunder for underliggende myn-
digheder og institutioner. Der er dog enkelte undtagelser, fx Forsvarsministeriet og
Skatteministeriet, som ikke bruger de fællesstatslige systemer til fakturahåndtering.
Statens Administration løser opgaven i henhold til aftaler med ministerierne om opga-
vesplit og ud fra servicemål. Enkelte af de ministerier, der bruger de fællesstatslige sy-
stemer til håndteringen af fakturaer, kan have en aftale med Statens Administration
om, at de selv udfører dele af opgaven med at bogføre og betale fakturaer. Det er i
sidste ende ministeriernes ansvar at sikre, at fakturaerne betales til tiden, også selv
om Statens Administration varetager en del af opgaven.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
Indledning |
5
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
Vurderingskriterier
7. Rigsrevisionens vurderingskriterie vedrørende overholdelse af betalingsfristen føl-
ger af renteloven (lovbek. nr. 459 af 13. maj 2014). Ifølge rentelovens § 3 b, stk. 1, kan
ministerierne ikke aftale en længere betalingsfrist end 30 dage fra den dag, de mod-
tager en faktura fra en privat leverandør.
Økonomistyrelsen har i 2022 udgivet
”Vejledning
om betalingsfrister og opkrævning
af gebyrer og renter ved forsinket betaling”, som vejleder offentlige myndigheder om
gældende regler for betalingsfrister. Af vejledningen fremgår det, at offentlige myn-
digheder ikke kan aftale en længere betalingsfrist end 30 dage, da de 30 dage sikrer
en rimelig behandlingstid af en faktura. Det fremgår også af vejledningen, at offentli-
ge myndigheder tilskyndes til at overveje muligheden for en kortere betalingsfrist end
de 30 dage forudsat, at det giver den fornødne tid til kontrol og godkendelse af faktu-
raen. Det står leverandøren frit for at give ministerierne en længere betalingsfrist, uden
at det er aftalt med den offentlige myndighed.
Der vil derfor være tilfælde, hvor betalingsfristen på en faktura er kortere end 30 da-
ge, fx hvis en offentlig myndighed på eget initiativ aftaler en kortere betalingsfrist. Der
vil ligeledes være tilfælde, hvor betalingsfristen er længere end 30 dage, fx hvis en pri-
vat leverandør sender en faktura med en betalingsfrist på fx løbende måned plus 30
dage, og dermed mister retten til at kræve betaling inden for senest 30 dage.
Der kan således både være tilfælde, hvor betalingsfristen er kortere, og tilfælde, hvor
fristen er længere end 30 dage. I denne undersøgelse lægger vi til grund, at betalingen
er sket for sent, hvis betalingen sker efter 30 dage.
8. Det fremgår ydermere af Økonomistyrelsens vejledning, at myndigheder skal have
gode processer, der sikrer, at fakturaer betales rettidigt. Der er ikke en norm for, hvor
lang tid de forskellige trin af sagsbehandlingen af fakturaer bør tage. Sagsbehandlin-
gen skal dog tilrettelægges, så betalingsfristen overholdes. Vi har kortlagt, hvor læn-
ge ministerierne har brugt på de forskellige trin i sagsbehandlingen. Formålet er at gi-
ve inspiration til, hvor ministerierne kan forbedre deres processer.
Metode
9. Undersøgelsen baserer sig på analyse af data fra de it-systemer, som ministerier-
ne bruger til fakturahåndtering. De enkelte ministerier har selv adgang til de data, der
indgår i undersøgelsen, fx i form af data fra deres lokale datavarehus (LDV).
10. For at undersøge, om ministerierne har betalt private leverandører for sent, har vi
beregnet betalingstiden som forskellen mellem den dato, hvor fakturaen er modtaget
i ministeriets it-system, og den dato, hvor fakturaen er sendt til betaling i banken. Hvis
betalingstiden overskrider 30 dage, anser vi fakturaen som værende for sent betalt,
også selv om leverandøren har sendt en faktura med betalingsfrist på mere eller min-
dre end 30 dage.
Vi har beregnet andelen af for sent betalte fakturaer for henholdsvis staten, de enkel-
te ministerområder og de underliggende myndigheder og institutioner.
Lokalt datavarehus (LDV)
LDV er et datavarehus, som
samler forskellige data for of-
fentlige institutioner. LDV in-
deholder bl.a. data om indkøb
fra systemet IndFak. Derud-
over indeholder LDV standard-
rapporten
”Rettidig
Betaling”,
som kan give indblik i sagsbe-
handlingen af og betalingsti-
den for fakturaer.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
6
| Indledning
11. Vi har undersøgt, hvor lang tid ministerierne bruger på at sagsbehandle fakturaer.
Vi undersøger dette, da et højt tidsforbrug i hele eller dele af sagsbehandlingen kan væ-
re udtryk for, at ministeriets interne processer kan forbedres. Vi har analyseret, hvor
lang tid ministerierne i gennemsnit bruger på at kontrollere, at varer svarer til det be-
stilte, samt hvor lang tid ministerierne bruger på at godkende og betale fakturaerne.
Vores analyse af trinene i sagsbehandlingen giver et samlet statsligt gennemsnit.
12. For at understøtte revisionen, har vi holdt møder med ministerierne, hvor vi har drøf-
tet undersøgelsens metode. Derudover har vi været i dialog med ministerierne om
udvalgte problemstillinger vedrørende undersøgelsens afgrænsning samt datasæt,
bl.a. omregning af fakturaer med udenlandsk valuta og frasortering af fakturaer fra
offentlige leverandører.
13. Undersøgelsens metode uddybes i bilag 1.
14. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 1.
Afgrænsning
15. Undersøgelsen omfatter alle ministerier, herunder underliggende myndigheder og
institutioner. Der er tale om i alt 134 statslige myndigheder og institutioner. I bilag 1
fremgår det, hvordan vi har udvalgt dem, og i bilag 2 ses den fulde oversigt over myn-
digheder og institutioner.
Vi har afgrænset os fra at undersøge betalingsadfærden i de selvejende statsfinansie-
rede institutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet, Børne- og Undervis-
ningsministeriet og Kulturministeriet.
16. Forsvarsministeriet, Transportministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet
indgår ikke i kortlægningen af, hvor lang tid ministerierne bruger på de enkelte trin i
sagsbehandlingen af fakturaer. Det skyldes, at data ikke er sammenlignelige med de
øvrige ministeriers.
17. Undersøgelsen omfatter kun betalingen af fakturaer fra private leverandører. Un-
dersøgelsen er afgrænset til fakturaer, der er betalt i perioden 1. januar 2023 - 31. de-
cember 2023, og vi undersøger således et helt regnskabsår.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
Statens betalingsadfærd |
7
2. Statens
betalingsadfærd
18. Dette kapitel handler om, hvorvidt ministerierne betaler fakturaer fra private leve-
randører inden for højst 30 dage.
19. Undersøgelsen viser, at alle 21 ministerier har fakturaer i 2023, der er betalt for sent.
Staten betalte i 2023 samlet set 11 % af fakturaer fra private leverandører for sent. For
de enkelte ministerier drejer det sig om mellem 2 % og 24 % af deres fakturaer.
2.1. Fakturaer, der er betalt for sent
fordelt på mini-
sterier
20. Undersøgelsen viser, at ministerierne i 2023 samlet set betalte 139.238 fakturaer
for sent ud af i alt 1,3 millioner fakturaer. Det svarer til 11 % af de fakturaer, som mini-
sterierne betalte i 2023. De for sent betalte fakturaer udgjorde i alt 8,8 mia. kr. Der er
stor variation mellem ministerierne i forhold til, hvor stor en andel fakturaer, hvor stort
et antal fakturaer, og hvor store beløb det drejer sig om.
21. Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Digitaliserings- og Lige-
stillingsministeriet har den største andel af fakturaer, der blev betalt for sent.
Forsvarsministeriet har betalt 24 % af deres fakturaer for sent i 2023, mens Indenrigs-
og Sundhedsministeriet og Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet har betalt hen-
holdsvis 17 % og 15 % af deres fakturaer for sent. For Forsvarsministeriet er der tale
om 58.666 fakturaer, svarende til et beløb på 3,5 mia. kr. Indenrigs- og Sundhedsmi-
nisteriet har betalt 6.803 fakturaer for sent, hvilket svarer til et beløb på 355 mio. kr.,
mens det for Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet drejer sig om 1.017 fakturaer,
hvilket svarer til et beløb på 278 mio. kr.
22. Forsvarsministeriet har anerkendt, at der er væsentlige udfordringer med at beta-
le fakturaer til tiden, og at den nuværende forvaltning langt fra er tilfredsstillende. Mi-
nisteriet har oplyst, at der er behov for at forbedre indkøbsprocesser og betalingsfor-
retninger, og ministeriet vil bruge undersøgelsens resultater som afsæt til at forbedre
forvaltningen.
23. Undersøgelsen viser, at Statsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Social-, Bo-
lig- og Ældreministeriet og Justitsministeriet er de ministerier, som har betalt den
største andel af deres fakturaer til tiden. Statsministeriet har betalt 98 % af faktura-
erne til tiden, mens de 3 andre ministerier har betalt 95 % af deres fakturaer til tiden.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0015.png
8
| Statens betalingsadfærd
24. Tabel 1 viser, hvor stor en andel af fakturaerne de enkelte ministerier har betalt for
sent, samt hvor mange fakturaer, og hvor store beløb det drejer sig om.
Tabel 1
For sent betalte fakturaer i 2023
Ministerie
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
By-, Land- og Kirkeministeriet
Økonomiministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Skatteministeriet
Udenrigsministeriet
Erhvervsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Finansministeriet
Kulturministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Miljøministeriet
Transportministeriet
Justitsministeriet
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Statsministeriet
Samlet for staten
Andel fakturaer, der
er betalt for sent
24 %
17 %
15 %
14 %
13 %
12 %
11 %
11 %
11 %
10 %
10 %
10 %
9%
9%
7%
7%
7%
5%
5%
5%
2%
Antal fakturaer, der er
betalt for sent
58.666
6.803
1.017
1.409
2.554
273
83
3.284
9.565
2.220
2.403
1.898
2.157
7.645
1.278
3.699
13.840
18.459
1.340
618
27
139.238
Beløb for de for sent
betalte fakturaer
3,5 mia. kr.
355 mio. kr.
278 mio. kr.
85 mio. kr.
133 mio. kr.
3,4 mio. kr.
1,8 mio. kr.
153 mio. kr.
1 mia. kr.
95 mio. kr.
164 mio. kr.
43 mio. kr.
311 mio. kr.
176 mio. kr.
53 mio. kr.
140 mio. kr.
1,4 mia. kr.
841 mio. kr.
42 mio. kr.
33 mio. kr.
0,7 mio. kr.
8,8 mia. kr.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra ministerierne og udtræk fra ministeriernes lokale datavarehuse (LDV).
Det fremgår af tabel 1, at ministerierne har betalt mellem 2 % og 24 % af fakturaerne
for sent. Det fremgår desuden, at antallet af for sent betalte fakturaer varierer mellem
27 og ca. 59.000 fakturaer. Der er også variationer i de beløb, som de enkelte ministe-
rier har betalt for sent. Beløbene varierer mellem 0,7 mio. kr. og 3,5 mia. kr.
25. Vi har ikke afdækket nogen tydelig sammenhæng mellem de enkelte fakturaers
beløbsstørrelse, og om fakturaerne betales for sent. Vi konstaterer, at der både er ta-
le om store og små beløb. Der er blandt de fakturaer, der er betalt for sent, både ek-
sempler på varer som kontorartikler, it-udstyr og konsulentydelser.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
Statens betalingsadfærd |
9
26. Vores undersøgelse viser, at tvister med leverandører eller mangelfulde fakturaer
kan medføre, at ministerierne betaler for sent. Tvister kan fx være uenighed om varer
eller om det opkrævede beløb. Det er vigtigt, at ministerierne kontrollerer de modtag-
ne varer, da staten ellers risikerer at betale for forkerte varer, defekte varer eller for
varer, der ikke er modtaget.
Digitaliseringsministeriet har bemærket, at de som nyoprettet ministerie efter folke-
tingsvalget i 2022 havde udfordringer med at overholde betalingsfristen, da både ad-
ministrative funktioner og korrekte processer skulle implementeres. Ministeriet har
bl.a. nævnt, at det i en periode ikke var muligt at sende fakturaer til dem, og at faktura-
erne i den periode ikke kunne håndteres, da systemerne ikke var klar.
27. Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Digitaliseringsministeriet og Indenrigs- og
Sundhedsministeriet har gjort opmærksom på, at nogle af deres leverandører har gi-
vet en betalingsfrist på mere end 30 dage, når de har sendt en faktura. Ministerierne
har påpeget, at fakturaen i undersøgelsen vil fremstå som for sent betalt, selv om mi-
nisterierne vurderer, at fakturaen er betalt til tiden, i og med at den bliver betalt inden
for den frist, som leverandørerne har sat.
Rigsrevisionen bemærker hertil, at der vil være tilfælde, hvor betalingsfristen er kor-
tere eller længere end 30 dage, og at vi med udgangspunkt i renteloven og Økonomi-
styrelsens vejledning i denne undersøgelse fokuserer på, om offentlige myndigheder
betaler fakturaer fra private leverandører inden for højst 30 dage. Da vi ikke har gen-
nemgået hver enkelt faktura, kan vi ikke vurdere, hvor mange af de for sent betalte
fakturaer det drejer sig om.
28. Ministerierne har også nævnt andre årsager til, at betalingsfristen overskrides. An-
dre årsager kan bl.a. være tekniske udfordringer, fx at fakturaen er sendt til en forkert
modtager, at fakturaen er modtaget henover en sommerferieperiode, eller at der er
foretaget interne flytninger og rokeringer, så den medarbejder, der skal håndtere fak-
turaen, ikke længere sidder i samme stilling.
29. Private leverandører har ret til at opkræve morarenter og gebyrer fra staten, når
betalingsfristen overskrides. Staten har betalt 4,3 mio. kr. i morarenter og gebyrer til
private leverandører i 2023. Forsvarsministeriet, der er statens største indkøber, har
betalt mest (1,9 mio. kr.) i morarenter og gebyrer i 2023, og Statsministeriet har betalt
mindst (2.312 kr.).
Bilag 3 viser de enkelte ministeriers udgifter til morarenter og gebyrer til private leve-
randører i 2023. Udgifterne til morarenter og gebyrer afspejler udelukkende de krav,
som de private leverandører har gjort gældende. Det betyder, at beløbene kunne ha-
ve været højere, hvis leverandørerne i alle tilfældet havde opkrævet de morarenter og
gebyrer, som de har haft krav på. Vores analyse tyder på, at leverandører kun i be-
grænset omfang opkræver morarenter og gebyrer fra ministerierne.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0017.png
10
| Statens betalingsadfærd
2.2. Fakturaer, der er betalt for sent
fordelt på myn-
digheder og institutioner
30. Da ministerierne har forskellige antal underliggende myndigheder og institutio-
ner, og de håndterer varierende mængder af fakturaer, har vi undersøgt betalingsad-
færd på myndigheds- og institutionsniveau.
31. Undersøgelsen viser, at Erhvervsministeriets departement har betalt den største
andel af deres fakturaer for sent, hvorimod De Økonomiske Råd som den eneste insti-
tution i staten har betalt alle fakturaer til tiden.
Tabel 2 viser de 10 myndigheder og institutioner, der har betalt den største andel af
deres fakturaer for sent i 2023.
Tabel 2
De 10 myndigheder og institutioner med den største andel for sent
betalte fakturaer
Myndighed eller institution
(ministerie)
Andel
(antal fakturaer)
Beløb for
de for sent
betalte
fakturaer
3,9 mio. kr.
1,1 mio. kr.
3,46 mia. kr.
270 mio. kr.
45 mio. kr.
6,2 mio. kr.
11 mio. kr.
1,8 mio. kr.
17 mio. kr.
66 mio. kr.
Erhvervsministeriets departement
(Erhvervsministeriet)
Klimarådet
(Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet)
Forsvarskommandoen
1)
(Forsvarsministeriet)
Digitaliseringsstyrelsen
(Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet)
Indenrigs- og Sundhedsministeriets departement
(Indenrigs- og Sundhedsministeriet)
Beredskabsstyrelsen
(Forsvarsministeriet)
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(Børne- og Undervisningsministeriet)
Økonomiministeriets departement
(Økonomiministeriet)
Statens Museum for Kunst
(Kulturministeriet)
Energistyrelsen
(Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet)
1)
29 %
(824 fakturaer)
26 %
(70 fakturaer)
25 %
(57.733 fakturaer)
23 %
(798 fakturaer)
23 %
(426 fakturaer)
21 %
(508 fakturaer)
21 %
(682 fakturaer)
21 %
(83 fakturaer)
20 %
(746 fakturaer)
20 %
(1.032 fakturaer)
I denne undersøgelse dækker Forsvarskommandoen over den samlede bogføringskreds og dermed også
over Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, Forsvarsmi-
nisteriets Personalestyrelse, Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse og Hjemmeværnet.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra ministerierne og udtræk fra institutionernes lokale data-
varehuse (LDV).
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0018.png
Statens betalingsadfærd |
11
Det fremgår af tabel 2, at alle 10 myndigheder eller institutioner har betalt 20 % af de-
res fakturaer eller derover for sent. For Erhvervsministeriets departements drejer det
sig om 29 % af deres fakturaer.
Forsvarskommandoen ligger med 25 % tæt på de 9 andre, hvad angår andelen af fak-
turaer, der er betalt for sent. Forsvarskommandoen er en stor indkøber og adskiller
sig derfor i antallet af fakturaer og i beløbsstørrelse.
32. Undersøgelsen viser, at de institutioner, der betaler flest fakturaer til tiden, hånd-
terer forholdsvis færre fakturaer. Som tidligere nævnt er De Økonomiske Råd den
eneste institution i staten, der betalte alle fakturaer (342) til tiden i 2023. Derudover
har 6 institutioner betalt mindre end 1 % af deres fakturaer for sent i 2023. De 6 insti-
tutioner er: Dansk Sprognævn, Det Grønne Museum, Kommissarius ved Statens Ek-
spropriationer på Øerne, Den Hirschsprungske Samling, Det Kongelige Akademi for
de Skønne Kunster (Akademirådet) og Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i
Jylland. Disse institutioner betalte hver især mellem 120 og 1.299 fakturaer i alt i 2023.
Tabel 3 viser de 5 institutioner, der har betalt flere end 2.000 fakturaer i 2023, og som
har betalt flest til tiden.
Tabel 3
Forsvarskommandoen
I undersøgelsen er Forsvars-
kommandoen ikke én myndig-
hed, men dækker over flere
styrelser og institutioner på
Forsvarsministeriets område,
herunder Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse, Forsvars-
ministeriets Materiel- og Ind-
købsstyrelse, Forsvarsmini-
steriets Personalestyrelse,
Forsvarsministeriets Regn-
skabsstyrelse og Hjemme-
værnet.
De 5 institutioner, der har betalt færrest fakturaer for sent
Institution
(ministerie)
Andel
(antal fakturaer)
Beløb for
de for sent
betalte
fakturaer
61,1 mio. kr.
0,4 mio. kr.
0,3 mio. kr.
0,5 mio. kr.
Vejdirektoratet
(Transportministeriet)
Styrelsen for Patientklager
(Indenrigs- og Sundhedsministeriet)
Den Danske Filmskole
(Kulturministeriet)
Nota – Nationalbibliotek for mennesker med
læsevanskeligheder
(Kulturministeriet)
Finanstilsynet
(Erhvervsministeriet)
1,0 %
(790 fakturaer)
1,7 %
(45 fakturaer)
2,0 %
(40 fakturaer)
2,0 %
(56 fakturaer)
2,7 %
(64 fakturaer)
3,0 mio. kr.
Note: Tabellen medtager ikke de 64 myndigheder, der har betalt færre end 2.000 fakturaer i 2023.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra ministerierne og udtræk fra institutionernes lokale
datavarehuse (LDV).
Det fremgår af tabel 3, at de 5 institutioner har betalt 97 % eller flere af deres faktura-
er til tiden. Vejdirektoratet har betalt 77.668 fakturaer i 2023, hvoraf 99 % er betalt til
tiden. De øvrige 4 institutioner har betalt mellem 2.000 og 3.000 fakturaer i 2023.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
Metodisk tilgang
|
1
12
| Statens betalingsadfærd
2.3. Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
33. Vi har undersøgt, hvor lang tid staten brugte på at sagsbehandle fakturaer. Vi har
ikke skelnet mellem aktiv sagsbehandlingstid og den tid, sagen ligger stille. Vi har ana-
lyseret, hvor lang tid ministerierne bruger, fra de har modtaget fakturaen, til de har kon-
trolleret, at varen svarer til det bestilte, og herefter godkendt og betalt fakturaen. I den-
ne del af analysen indgår der ikke fakturaer fra Forsvarsministeriet, Transportmini-
steriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet, da data vedrørende de forskellige trin i
sagsbehandlingen ikke er sammenlignelige med de øvrige ministeriers.
34. Undersøgelsen viser, at staten i gennemsnit brugte 45 dage på at sagsbehandle
de fakturaer, der bliver betalt for sent. Heraf brugte staten 31 dage på den del af sags-
behandlingen, der vedrører kontrol af, om den leverede vare svarer til det bestilte. Til
sammenligning brugte staten i gennemsnit 13 dage på at sagsbehandle de fakturaer,
der betales til tiden. I de tilfælde brugte ministerierne i gennemsnit 6 dage på at kon-
trollere, at den leverede vare var modtaget.
35. Undersøgelsen viser, at Statens Administration i gennemsnit brugte 7 dage på at
sende fakturaerne til betaling, hvad angår de fakturaer, der er betalt for sent. Gennem-
snittet dækker over et spænd fra 0,5 dage til 11 dage.
En række ministerier har oplyst, at de oplever, at Statens Administration kan være for-
sinkede med at sende fakturaen til betaling i banken. Finansministeriet har gjort op-
mærksom på, at der kan være flere årsager til, at Statens Administration kan blive for-
sinkede i denne del af processen. Fx kan en faktura mangle informationer om leveran-
døren, så betalingen ikke kan gennemføres, og fakturaen i stedet må sendes tilbage
til ministeriet, eller ministeriet kan bede Statens Administration om ikke at betale fak-
turaen, før en tvist med leverandøren er afklaret. Ventetiden vil tælle med i Statens
Administrations sagsbehandlingstid.
Rigsrevisionen har i forbindelse med undersøgelsen konstateret, at der mellem nogle
ministerier og Statens Administration er en forskellig opfattelse af Statens Administra-
tions servicemål. Der kan derfor være behov for, at ministerierne og Statens Admini-
stration fremadrettet sikrer sig, at der er en fælles forståelse af og enighed om opga-
vesplittet i sagsbehandlingens sidste trin og om, hvad servicemålene dækker over.
Rigsrevisionen anerkender, at sagsbehandlingstiden hos Statens Administration kan
forsinke ministeriets behandling af fakturaer. Rigsrevisionen bemærker dog, at det er
ministeriernes ansvar at sikre, at betalingsfristen overholdes.
36. Flere af ministerier har i øvrigt nævnt, at Statens Administration i nogle uger af de-
cember 2023 havde problemer med at gennemføre de daglige overførsler af beta-
lingsfiler fra Navision til banken, hvilket kan have bidraget til, at fakturaer har overskre-
det betalingsfristen.
Rigsrevisionen, den 28. november 2024
Birgitte Hansen
/Stine Dahlgaard
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
Metodisk tilgang |
13
Bilag 1. Metodisk tilgang
Undersøgelsen bygger på en gennemgang af data om ministeriernes betaling af faktu-
raer fra private leverandører i 2023. Formålet med gennemgangen har været at under-
søge, om ministerier og underliggende myndigheder og institutioner betaler private le-
verandører til tiden, og hvor lang tid ministerierne bruger på de forskellige trin i sags-
behandlingsprocessen.
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter, herunder:
bekendtgørelse nr. 459 af 13. maj 2014 af lov om renter og andre forhold ved for-
sinket betaling (renteloven)
bekendtgørelse nr. 206 af 11. marts 2011 om elektronisk afregning med offentlige
myndigheder
Økonomistyrelsens
”Vejledning
om betalingsfrister og opkrævning af gebyrer og
renter ved forsinket betaling” fra september 2022
direktiv 2011/7/EU af 16. februar 2011 om bekæmpelse af forsinket betaling i han-
delstransaktioner
Økonomistyrelsens
”Generel
servicebeskrivelse” fra marts 2020
Statens Administrations servicebeskrivelse ”Kreditorhåndtering”.
Population
Undersøgelsens grundlag er fakturaer fra private leverandører, som er blevet betalt
af ministerierne i 2023. Ministerier dækker i denne undersøgelse over regnskabsfø-
rende institutioner med driftsbevilling. Vi undersøger kun de bogføringskredse, der
vedrører drift.
Undersøgelsen er afgrænset fra betalingsadfærden i de selvejende statsfinansierede
institutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet, Børne- og Undervisnings-
ministeriet og Kulturministeriet samt Politiets Efterretningstjeneste og Forsvarets Ef-
terretningstjeneste.
Undersøgelsen dækker 134 statslige myndigheder og institutioner fordelt på de 21 mi-
nisterområder, jf. bilag 2.
Data
Undersøgelsen omfatter data om sagsbehandling og betaling af fakturaer, der stam-
mer fra de systemer, som ministerierne bruger, når de håndterer fakturaer. Vi har selv
kunnet trække data fra det fællesstatslige lokale datavarehus (LDV) for de 116 myndig-
heder og institutioner, der er kunder hos Statens Administration. Data stammer her
fra Økonomistyrelsens autogenererede LDV-rapport
”Rettidig
Betaling”, som løbende
udarbejdes for myndighederne og institutionerne. Rapporten indeholder en række
oplysninger for hver enkelt faktura, bl.a. dato for, hvornår en faktura er registreret,
modtaget, og hvornår den er sendt til betaling i banken. Vi har trukket rapporter for
hele 2022 og 2023. Vi har trukket rapporterne fra 2022 for at sikre, at de fakturaer,
der er udstedt i 2022, men betalt i 2023, også indgår i undersøgelsen. Vi har en for-
ventning om, at det er meget få fakturaer, der ikke er betalt efter ét års behandlings-
tid.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
14
| Metodisk tilgang
Derfor har vi afgrænset os fra at undersøge fakturaer, der er udstedt før 2022. Om-
vendt medtager vi ikke fakturaer i undersøgelsen, som er udstedt i 2023, men først er
betalt i 2024.
Data er trukket for de bogføringskredse, som myndighederne og institutionerne bru-
ger til driftsomkostninger. Vi har således afgrænset undersøgelsen fra de bogførings-
kredse, der fx bruges til administration af tilskud, udgiftsbaserede anlægsbevillinger
til infrastruktur og nationalejendom. Vi har ikke haft mulighed for selv at trække data
for de 18 myndigheder og institutioner, der ikke er kunder hos Statens Administration.
Det skyldes, at disse myndigheder og institutioner bruger systemer, der er bygget op
omkring software fra SAP, hvorfor disses data ikke er tilgængelige via det fællesstats-
lige datavarehus (LDV). Vi har i stedet modtaget data direkte fra disse myndigheder
og institutioner.
Ministerierne kan kontrollere og godkende indkøb, uanset om de bruger fællesstats-
lige systemer eller systemer, der er bygget op omkring software fra SAP.
På baggrund af ministeriernes høringssvar har vi korrigeret en række beløbsopgørel-
ser. Det skyldes, at de angivne beløb i Økonomistyrelsens standardrapport
”Rettidig
Betaling” ikke altid er omregnet til danske kroner, selv om de i rapporten fremgår som
sådan. Vi har korrigeret fejlen for de sent betalte fakturaer ved at sammenholde data
fra rapporten med de bogførte beløb i virksomhedernes regnskaber, hvorefter even-
tuelle afvigelser er rettet i vores datagrundlag. For Det Kongelige Teater og Kapel un-
der Kulturministeriet er vi ikke i stand til at sammenholde 170 fakturaer med beløbs-
opgørelserne i regnskabet. Disse fakturaer er derfor taget ud af undersøgelsen.
Data fra Forsvarsministeriet samt en stor del af data fra Transportministeriet og In-
denrigs- og Sundhedsministeriet er ikke en til en sammenlignelige med de øvrige mi-
nisteriers data, når det gælder de forskellige trin i sagsbehandlingen af fakturaer (fx
processen for kontrol og modtagelse af varer og for godkendelse af faktura). De 3 mi-
nisterier indgår derfor ikke i den del af undersøgelsen, hvor vi undersøger tidsforbru-
get i de forskellige trin i sagsbehandlingen (afsnit 2.3.).
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0022.png
Metodisk tilgang |
15
Tabel A viser de variable, som vi har brugt til at undersøge, om ministerierne betaler
private leverandører til tiden, samt hvor lang tid ministerierne bruger på at sagsbe-
handle fakturaer.
Tabel A
Variable, der er brugt i undersøgelsen, og beregning af resultater
Undersøgelsesspørgsmål
Betaler ministerierne fakturaer fra private
leverandører inden for højst 30 dage?
Variable
1)
og beregning
Betalingstiden er beregnet som:
Forskellen mellem datapunkterne
”overført_til_IndFak” og ”sendt_til_banken” er større end eller lig med 31 dage.
vare) er beregnet som:
Gennemsnitligt antal dage fra ”overført til IndFak” og ”1.
Godkender”.
som:
Gennemsnitligt antal dage fra ”1. Godkender” til ”2. Godkender”.
Gennemsnitligt
antal dage fra ”2. Godkender” til ”Sendt til banken”.
Tidsforbrug på sagsbehandlingstrin 1 (modtagelse af faktura og kontrol af
Tidsforbrug på sagsbehandlingstrin 2 (godkendelse af faktura) er beregnet
Tidsforbrug på sagsbehandlingstrin 3 (betaling af faktura) er beregnet som:
1)
For de institutioner, der bruger SAP-systemer til håndtering af fakturaer, kan navnene på variablerne adskille sig fra dem i tabellen.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Økonomistyrelsens standardrapport "Rettidig betaling
Frasortering af offentlige leverandører i datasættet
Datagrundlaget indeholdt oprindeligt oplysninger om fakturaer fra både private og
offentlige leverandører. Da undersøgelsen kun omhandler ministeriernes betaling af
fakturaer fra private leverandører, har vi frasorteret fakturaer fra offentlige leverandø-
rer. For at frasortere fakturaer fra offentlige leverandører har vi gennemgået hyppigt
forekommende, unikke leverandørnavne i ministeriernes data. På baggrund af gen-
nemgangen har vi udarbejdet en liste af tekststrenge, der ofte forekommer i de offent-
lige leverandørnavne
– fx ”minist”, ”museum” og ”kommune”. Ved hjælp af listen
har
vi fundet og frasorteret fakturaer fra offentlige leverandører.
Derefter har vi udtaget stikprøver i alle ministeriernes datasæt og har kontrolleret, at
de ikke indeholdt af fakturaer fra offentlige leverandører. Stikprøverne er repræsenta-
tive for alle fakturaer i undersøgelsen. Vi har på den baggrund udledt, at frasorteringen
af fakturaer fra offentlige leverandører i undersøgelsens datasæt er valid.
Møder
Vi har i februar 2024 præsenteret undersøgelsens metode for ministerierne og har haft
en dialog om datagrundlaget og om eventuelle datamæssige udfordringer.
Vi har ligeledes holdt møder med Økonomistyrelsen om de tilgængelige data i det fæl-
lesstatslige datavarehus (LDV) og om tolkningen af renteloven. Det har vi gjort for at
sikre, at vores fortolkning af centrale begreber som fx betalingsfrist er korrekt. Vi har
ligeledes holdt møder med udvalgte myndigheder og institutioner, der bruger SAP-sy-
stemer til håndtering af fakturaer. Formålet med disse møder har været at få indsigt i,
hvilket datagrundlag der er til stede, når data ikke ligger i de fællesstatslige systemer.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
Myndigheder og institutioner i undersøgelsen
|
1
16
| Metodisk tilgang
Analysemodel
I undersøgelsen vurderer vi, om ministerierne betaler fakturaer fra private leverandø-
rer inden for højst 30 dage. Vi har beregnet betalingstiden som forskellen mellem,
hvornår en faktura er modtaget i fakturahåndteringssystemet, og hvornår denne fak-
tura er sendt til betaling. Metoden er drøftet med Økonomistyrelsen. Alle ministerier
indgår i denne del af undersøgelsen.
Vi har i analysen opgjort, hvor stor en andel af ministeriernes fakturaer der er betalt
efter 30 dage. Andelen er beregnet for henholdsvis staten, ministerområder og for alle
ministeriernes underliggende myndigheder og institutioner. Andelen af de for sent be-
talte fakturaer for ministerområdet dækker over den spredning i betalingsadfærd,
der kan være inden for det enkelte ministerie (dvs. mellem de underliggende myndig-
heder og institutioner). Fx kan et ministerie have én underliggende myndighed eller in-
stitution, der betaler mange fakturaer efter 30 dage, mens de øvrige institutioner ofte
betaler inden for 30 dage. Det kan medføre, at ministeriet overordnet set ser ud til at
have en fornuftig betalingsadfærd, selv om én af myndighederne eller institutionerne
i vid udstrækning betaler fakturaer for sent. I beretningen fremhæver vi derfor, hvis
der er underliggende myndigheder eller institutioner, der henholdsvis betaler en stor
andel af deres fakturaer efter 30 dage, ligesom vi fremhæver myndigheder eller insti-
tutioner, der betaler en stor andel af deres fakturaer inden for 30 dage.
Herudover har vi undersøgt ministeriernes gennemsnitlige tidsforbrug i følgende
sagsbehandlingstrin:
Trin 1:
Sagsbehandlingstid er udregnet som det gennemsnitlige antal dage, fra mi-
nisterierne har modtaget fakturaen, til varen er kontrolleret og godkendt.
Trin 2:
Sagsbehandlingstid er udregnet som det gennemsnitlige antal dage, fra
varen er kontrolleret, til fakturaen er godkendt.
Trin 3:
Sagsbehandlingstid er udregnet som det gennemsnitlige antal dage, fra
fakturaen er godkendt, til Statens Administration/ministeriet sender fakturaen til
betaling i banken.
Vi har beregnet tidsforbruget som det gennemsnitlige antal dage, det tager ministeri-
erne at gennemføre de 3 trin i sagsbehandlingen. Vi har brugt disse målinger til at un-
dersøge sagsbehandlingstiden på tværs af ministerierne, dvs. for staten som helhed.
Vi har beregnet, hvor mange dage staten bruger på at sagsbehandle de fakturaer, som
betales inden for 30 dage, og de fakturaer, som betales efter 30 dage.
Kvalitetssikring
Undersøgelsen er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssikring, som
omfatter høring hos de reviderede samt ledelsesbehandling og sparring med chefer og
medarbejdere i Rigsrevisionen.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision, her-
under standarderne for større undersøgelser (SOR 3). Standarderne fastlægger, hvad
brugerne og offentligheden kan forvente af revisionen, for at der er tale om en god fag-
lig ydelse. Standarderne er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigsre-
visionernes internationale standarder (ISSAI 100-999).
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0024.png
Myndigheder og institutioner i undersøgelsen |
17
Bilag 2. Myndigheder og institutioner i undersøgelsen
Tabel B
Ministerier og antal underliggende myndigheder og institutioner i undersøgelsen
Ministerie
(antal underliggende myndighed og institutioner)
§ 5. Statsministeriet (1)
§ 6. Udenrigsministeriet (1)
§ 7. Finansministeriet (6)
Myndigheder og institutioner
Statsministeriet, departementet
Udenrigsministeriet
Finansministeriet, departementet (herunder DREAM)
Kompetencesekretariatet
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Statens Administration
Statens It
Økonomistyrelsen
Erhvervsministeriet, departementet
Den Maritime Havarikommission
Erhvervsstyrelsen
Finanstilsynet
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Nævnenes Hus
Patent- og Varemærkestyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen
Søfartsstyrelsen
Skatteministeriet, departementet
Administrations- og Servicestyrelsen
Gældsstyrelsen
Motorstyrelsen
Skatteankestyrelsen
Skattestyrelsen
Spillemyndigheden
Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område (It-tilsynet)
Toldstyrelsen
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Vurderingsstyrelsen
§ 8. Erhvervsministeriet (9)
§ 9. Skatteministeriet (11)
§ 10. Økonomiministeriet (2)
§ 11. Justitsministeriet (9)
Økonomiministeriet, departementet
De Økonomiske Råd
Justitsministeriet, departementet
Civilstyrelsen
Datatilsynet
Domstolsstyrelsen
Kriminalforsorgen
Politi og anklagemyndighed
Politiklagemyndigheden og Bevismiddeltilsynet
Styrelsen for Forsyningssikkerhed
Tilsyn med efterretningstjenesterne
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0025.png
18
| Myndigheder og institutioner i undersøgelsen
Tabel B
fortsat
Ministerier og antal underliggende myndigheder og institutioner i undersøgelsen
Ministerie
(antal underliggende myndighed og institutioner)
§ 12. Forsvarsministeriet (3)
Institutioner
Forsvarsministeriet, departementet
Beredskabsstyrelsen
Forsvarskommandoen (som dækker over delregnskaber for en række
underliggende myndigheder og institutioner hos Forsvarsministeriet, fx
delregnskabet for Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse)
Udlændinge- og Integrationsministeriet, departementet
Hjemrejsestyrelsen
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Udlændingestyrelsen
Social-, Bolig- og Ældreministeriet, departementet
Ankestyrelsen
Børnerådet
Familieretshuset
Fællessekretariatet for DCH og Frivilligrådet
Rådet for Socialt Udsatte
Social- og Boligstyrelsen
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, departementet
CPR-administrationen
Lægemiddelstyrelsen
Nationalt Center for Etik
Nationalt Genom Center
Statens Serum Institut
Styrelsen for Patientklager
Styrelsen for Patientsikkerhed
Sundhedsdatastyrelsen
Sundhedsstyrelsen
VIVE
Beskæftigelsesministeriet, departementet
Arbejdstilsynet
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Styrelsen for arbejdsmarked og Rekruttering
Uddannelses- og Forskningsministeriets, departementet
Arkitektskolen i Århus
Danmarks Akkrediteringsinstitution
Dansk Dekommissionering
Det Kongelige Danske Kunstakademis skoler for Arkitektur, Design
og Konservering
Studenterrådgivningen
Studievalg Danmark
Uddannelses- og Forskningsstyrelsens IT
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet (4)
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet (7)
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet (11)
§ 17. Beskæftigelsesministeriet (4)
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet (9)
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0026.png
Myndigheder og institutioner i undersøgelsen |
19
Tabel B
fortsat
Ministerier og antal underliggende myndigheder og institutioner i undersøgelsen
Ministerie
(antal underliggende myndighed og institutioner)
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet (5)
Institutioner
Børne- og Undervisningsministeriet, departementet
Danmarks Evalueringsinstitut
Dansk Center for Undervisningsmiljø
Styrelsen for IT og Læring
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Kulturministeriet, departementet
Dansk Sprognævn
Den Danske Filmskole
Den Danske Scenekunstskole
Den Hirschsprungske Samling
Det Danske Filminstitut
Det Grønne Museum
Det Jyske Musikkonservatorium
Det Kgl. Bibliotek
Det Kongelige Danske Musikkonservatorium
Det Kongelige Akademi for de Skønne Kunster (Akademirådet)
Det Kongelige Teater og Kapel
Kunstakademiets Billedkunstskoler
Nationalmuseet
Nota
Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder
Ordrupgaard
Rigsarkivet
Rytmisk Musikkonservatorium
Slots- og Kulturstyrelsen
Statens Museum for Kunst
Statens Værksteder for Kunst
Syddansk Musikkonservatorium
§ 21. Kulturministeriet (22)
§ 22.
By-, Land- og Kirkeministeriet (2)
§ 23. Miljøministeriet (4)
By-, Land- og Kirkeministeriet, departementet
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Miljøministeriet, departementet
Danmarks Miljøportal
Digital miljøforvaltning
Miljøstyrelsen
Naturstyrelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, departementet
Fiskeristyrelsen
Fødevarestyrelsen
Landbrugsstyrelsen
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
(4)
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet (3)
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, departementet
Danmarks Statistik
Digitaliseringsstyrelsen
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0027.png
Ministeriernes udgifter til morarenter og gebyrer til private leverandører
|
1
20
| Myndigheder og institutioner i undersøgelsen
Tabel B
fortsat
Ministerier og antal underliggende myndigheder og institutioner i undersøgelsen
Ministerie
(antal underliggende myndighed og institutioner)
§ 28. Transportministeriet (9)
Institutioner
Transportministeriet, departementet
Banedanmark
Bygningsstyrelsen
Færdselsstyrelsen
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane
Kommissarius ved statens ekspropriationer i Jylland
Kommissarius ved statens ekspropriationer på øerne
Trafikstyrelsen
Vejdirektoratet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, departementet
Danmarks Meteorologiske Institut
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
Energistyrelsen
Forsyningstilsynet
Geodatastyrelsen
Klimarådet
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet (8)
Kilde:
Rigsrevisionen.
Statsrevisorerne beretning SB6/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 6/2024 om statens betalingsadfærd
2952015_0028.png
Ministeriernes udgifter til morarenter og gebyrer til private leverandører |
21
Bilag 3. Ministeriernes udgifter til morarenter og gebyrer
til private leverandører
Tabel C
Ministeriernes udgifter til morarenter og gebyrer i 2023
Ministerie
§ 5. Statsministeriet
§ 6. Udenrigsministeriet
§ 7. Finansministeriet
§ 8. Erhvervsministeriet
§ 9. Skatteministeriet
§ 10. Økonomiministeriet
§ 11. Justitsministeriet
§ 12. Forsvarsministeriet
1)
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
§ 21. Kulturministeriet
§ 22. By-, Land- og Kirkeministeriet
§ 23. Miljøministeriet
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
§ 28. Transportministeriet
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
I alt
1)
Udgifter til
morarenter og gebyrer
2.312 kr.
2.442 kr.
461.821 kr.
14.164 kr.
68.560 kr.
683 kr.
486.192 kr.
1.865.074 kr.
30.710 kr.
9.462 kr.
90.767 kr.
2.301 kr.
105.030 kr.
28. 058 kr.
234.600 kr.
3.342 kr.
45.957 kr.
85.290 kr.
28.883 kr.
507.989 kr.
196.545 kr.
4.270.179 kr.
Det fremgår af Rigsrevisionens beretning om revisionen af statsregnskabet for 2023, at Forsvars-ministeriet
ikke kunne opgøre udgifterne til renter, rykkergebyrer og inkassoudgifter, der var ved for sen betaling af
fakturaer. Derudover var fakturaer for 46,2 mio. kr. ikke færdigbehandlet til tiden, hvilket med førte, at disse
udgifter ikke blev medtaget i regnskabet for 2023.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af udtræk fra Statens Koncern System. Morarenter og gebyrer vedrørende
fakturagæld til private leverandører er bogført på regnskabskonto 26.81.