Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
SB 5 4
Offentligt
2980910_0001.png
Marts 2025
Rigsrevisionens notat om
beretning om
indsatsen over for
trafikstøj
Statsrevisorerne beretning SB5/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om af 19. februar 2025 om beretning nr. 5/2024 om indsats over for trafikstøj
2980910_0002.png
3
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 5/2024 om indsatsen
over for trafikstøj
Transportministerens redegørelse af 17. januar 2025
Miljø- og ligestillingsministerens redegørelse af 20. januar 2025
19. februar 2025
RN 702/25
1. Rigsrevisionen gennemgår i dette notat de initiativer, som transportministeren og
miljø- og ligestillingsministeren vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærk-
ninger og beretningens konklusioner. Dette sker med henblik på at vurdere, om mini-
steriernes initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærk-
ninger og Rigsrevisionens beretning.
2. Som følge af den kongelige resolution af 29. august 2024 ændrede Miljøministeriet
navn til Miljø- og Ligestillingsministeriet.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Konklusion
Rigsrevisionen finder, at transportministeren og miljø- og ligestillingsministeren har
redegjort for, hvordan ministerierne vil følge op på Statsrevisorernes bemærkninger
og de væsentligste kritikpunkter i beretningen.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Miljø- og Ligestillingsministeriet har orien-
teret By-, Land- og Kirkeministeriet om, at ingen statslige myndigheder fører kontrol
med, om kommunerne overholder grænseværdierne for støj, når de planlægger nye
boliger langs kommunale veje. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen
kan afsluttes.
Transportministeren oplyser, at han anerkender, at støjhandlingsplanerne ikke har
overholdt alle formelle krav i bekendtgørelsen om støj, og finder det kritisabelt, at fle-
re støjkort og støjhandlingsplaner ikke er blevet indsendt til tiden.
Miljø- og ligestillingsministeren oplyser, at han ser med alvor på beretningens kritik-
punkter om støjkort og støjhandlingsplaner.
Begge ministre vil tage flere initiativer for at adressere Statsrevisorernes bemærkninger.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB5/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om af 19. februar 2025 om beretning nr. 5/2024 om indsats over for trafikstøj
2980910_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Transportministeriets og Miljø- og Ligestillingsministeriets arbejde med at sikre, at
støjkort og støjhandlingsplaner overholder tidsfrister og kravene til indhold i be-
kendtgørelsen om støj
Miljøstyrelsens arbejde med at opdatere den generelle vejledning om støjkortlæg-
ning og samle op på eventuelle mangler i den kommende udarbejdelse af støjkort
og støjhandlingsplaner
Transportministeriets og Miljø- og Ligestillingsministeriets initiativer med at priori-
tere mellem støjdæmpende initiativer
Miljøstyrelsens arbejde med at sikre et fysisk og administrativt tilsyn med Køben-
havns Lufthavn, som lever op til loven.
I. Baggrund
3. Rigsrevisionen afgav i november 2024 en beretning om indsatsen over for trafikstøj.
Beretningen handlede om, hvorvidt Transportministeriets og Miljø- og Ligestillingsmi-
nisteriets indsats over for trafikstøj var tilfredsstillende.
4. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at
Transportministeriet og Miljøministeriet ikke har sikret, at myndighederne overholder
en række krav fra bekendtgørelsen om støj. Konsekvensen af dette er, at myndigheder-
nes grundlag for at forebygge og begrænse støjens skadelige virkninger og borgernes
indsigt i myndighedernes indsats over for trafikstøj indskrænkes.
5. Hele sagen kan følges på
www.rigsrevisionen.dk
og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
6. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Støjkort og støjhandlings-
planer
II. Gennemgang af ministrenes redegørelser
Overholdelse af bekendtgørelsen om støj
Støjkort skal give overblik
over, hvor og hvor meget tra-
fikken støjer, og støjhand-
lingsplanerne skal vise, hvad
myndighederne vil gøre for at
håndtere trafikstøjen.
Bekendtgørelsen om støj fast-
sætter en række krav til ud-
formning, indhold og tidsfri-
ster for støjkort og støjhand-
lingsplaner.
Krav til støjkort og støjhandlingsplaner
7. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at hovedparten af de statslige myndigheder og
Movia havde overholdt kravene til indholdet i støjkortene, men ingen myndigheder
havde overholdt kravene til indholdet i støjhandlingsplanerne i alle årene.
8. Det fremgik af beretningen, at de fleste myndigheder sender støjkort og støjhand-
lingsplaner for sent til Miljøstyrelsen.
Statsrevisorerne beretning SB5/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om af 19. februar 2025 om beretning nr. 5/2024 om indsats over for trafikstøj
3
Transportministeren
9. Transportministeren oplyser, at processen vil blive søgt forbedret i samarbejde med
Miljøstyrelsen, jf. nedenfor.
Miljø- og ligestillingsministeren
10. Miljø- og ligestillingsministeren oplyser, at Miljøstyrelsen påtænker at indkalde de
relevante trafikmyndigheder til et opstartswebinar inden næste støjkortlægning i 2027.
Her vil bl.a. tidsplanen blive gennemgået. Desuden påtænkes det at sende påmindel-
ser om overholdelse af tidsfristerne til myndighederne før næste runde af kortlægnin-
ger sammen med en generel vejledning baseret på Rigsrevisionens beretning samt
øvrige interessenters bemærkninger.
Miljø- og ligestillingsministeren oplyser endvidere, at Miljøstyrelsen ved udarbejdelsen
af de kommende støjhandlingsplaner for Københavns Lufthavn vil være opmærksom
på, at alle oplysningerne i bekendtgørelsens § 26 indgår i planen.
11. Den kommende støjhandlingsplan skal indsendes i 2029. Rigsrevisionen vil følge
Transportministeriets og Miljø- og Ligestillingsministeriets arbejde med at sikre, at
støjkort og støjhandlingsplaner overholder tidsfrister og kravene til indhold i bekendt-
gørelsen om støj.
Opfølgning på støjkort og støjhandlingsplaner
12. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at Miljøstyrelsen havde gennemgået alle myndig-
heders støjkort og støjhandlingsplaner, men generelt ikke havde orienteret de konkrete
myndigheder, hvis kravene ikke var overholdt.
13. Rigsrevisionen anbefalede i beretningen, at Miljøstyrelsen kontakter myndighe-
derne, hvis der er mangler i støjkort og støjhandlingsplaner, selv om styrelsen ikke
har en handlepligt over for myndighederne.
14. Miljø- og ligestillingsministeren oplyser, at Miljøstyrelsen vil følge Rigsrevisionens
anbefaling.
Miljø- og ligestillingsministeren oplyser desuden, at Miljøstyrelsen i 2025 påtænker at
opdatere den generelle vejledning om støjkortlægning med fokus på hidtidige erfarin-
ger. Styrelsen påtænker endvidere ved næstkommende udarbejdelse af støjkort (2027)
og støjhandlingsplaner (2029) at gennemføre en generel opsamling af de eventuelle
mangler, der måtte være. Skulle der være et generelt mønster i manglerne, vil styrel-
sen benytte denne information til yderligere orientering af alle myndighederne.
15. Rigsrevisionen vil følge Miljøstyrelsens arbejde med at opdatere den generelle vej-
ledning om støjkortlægning og samle op på eventuelle mangler i den kommende ud-
arbejdelse af støjkort og støjhandlingsplaner.
§ 26 i bekendtgørelsen
om støj
I paragraffen fremgår de op-
lysninger, en støjhandlings-
plan mindst skal indeholde. Fx
skal støjhandlingsplanen inde-
holde en vurdering af det an-
slåede antal personer og boli-
ger, der udsættes for støj i de
støjkortlagte intervaller, og en
indkredsning af de problemer
og situationer, der skal forbed-
res, samt en prioritering heraf.
Statsrevisorerne beretning SB5/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om af 19. februar 2025 om beretning nr. 5/2024 om indsats over for trafikstøj
4
Prioritering mellem støjdæmpende initiativer
16. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at ingen af de statslige myndigheder havde le-
vet op til bekendtgørelsens krav om at beskrive, i hvilken rækkefølge de påtænkte at
gennemføre initiativerne i støjhandlingsplanerne.
Transportministeren
17. Transportministeren oplyser, at prioriteringen mellem de enkelte projekter sker én
gang om året i forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035. Midlerne bliver udmøntet ef-
ter indstilling fra Vejdirektoratet. Indstillingen tager udgangspunkt i et overslag over,
hvor meget det koster at støjsikre et område, i forhold til, hvor mange boliger der vil få
reduceret støjgenerne. Forligskredsen får herved et godt overblik over, hvor meget
støjreduktion man får for pengene. Det er ministerens oplevelse, at denne tilgang har
fungeret godt. Ministeren vil drøfte med forligspartierne, om de ønsker at gå over til
en anden model, hvor der gives mere langsigtede rammer, som Vejdirektoratet selv
udmønter gennem støjhandlingsplanerne uden en politisk proces. Denne model vil
ifølge ministeren gøre det muligt for Vejdirektoratet at udarbejde konkrete 5-årige
handlingsplaner.
Transportministeriet har oplyst til Rigsrevisionen, at forligskredsen bag Infrastruktur-
plan 2035 forventer at drøfte den fremtidige udmøntningsmodel den 12. marts 2025.
18. Transportministeren anerkender, at det kan blive mere tydeligt, hvordan Vejdirek-
toratet har udvalgt de endelige støjskærmsprojekter, der indstilles til forligskredsen.
Vejdirektoratet vil i 2. halvår 2025 udarbejde et forslag til en rangordning af mulige
fremtidige støjskærmsprojekter. Denne rangering vil skabe mere klarhed for støjbe-
lastede borgere, og give dem indsigt i, hvor deres område ligger blandt andre støjbe-
lastede områder.
19. Transportministeren oplyser videre, at Banedanmark fremadrettet vil inkludere
en nærmere beskrivelse og rangordning af initiativerne i handlingsplanerne, hvor det
er relevant.
Miljø- og ligestillingsministeren
20. Miljø- og ligestillingsministeren oplyser, at Miljøstyrelsen primo 2025 agter at
indgå i dialog med Københavns Lufthavn om at få prioriteret de initiativer, der alle-
rede er fastlagt i den nugældende støjhandlingsplan.
Miljøstyrelsen vil ved udarbejdelsen af den næste støjhandlingsplan for Københavns
Lufthavn have opmærksomhed på at prioritere i de initiativer, som fremgår af støj-
handlingsplanen.
21. Rigsrevisionen vil følge Transportministeriets og Miljø- og Ligestillingsministeriets
initiativer med at prioritere mellem støjdæmpende initiativer.
Statsrevisorerne beretning SB5/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om af 19. februar 2025 om beretning nr. 5/2024 om indsats over for trafikstøj
5
Tilsyn med Københavns Lufthavn
22. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at Miljøstyrelsen ikke havde ført et tilstrækkeligt
tilsyn med, om Københavns Lufthavn havde overholdt kravene til støj i sin miljøgodken-
delse i perioden 2015-2022. Statsrevisorerne hæftede sig også ved, at der i perioden
2012-2023 var fundet 44 overtrædelser af de bindende støjkrav i Københavns Luft-
havn om natten. Miljøstyrelsen havde ikke anvendt håndhævelsesmuligheder i 36 af
disse.
23. Det fremgik af beretningen, at Miljøstyrelsen skal føre fysiske og administrative
tilsyn med, at Københavns Lufthavn overholder kravene i miljøgodkendelsen.
Fysiske tilsyn
24. De fysiske tilsyn skal afholdes minimum hvert 3. år. Miljø- ligestillingsministeren op-
lyser, at Miljøstyrelsen har ført et tilsyn med Københavns lufthavn i 2015, hvilket bety-
der, at der i perioden 2018-2023 ikke har været et fysisk tilsyn. Miljøstyrelsen har ført
et fysisk tilsyn i oktober 2023.
25. Rigsrevisionen kan konstatere, at frekvensen er overholdt, hvis Miljøstyrelsen fører
et fysisk tilsyn inden oktober 2026.
Administrative tilsyn
26. Det fremgik af beretningen, at Miljøstyrelsen ikke kunne dokumentere, at der i pe-
rioder var gennemført et administrativt tilsyn.
27. Miljø- og ligestillingsministeren oplyser, at Miljøstyrelsens administrative tilsyn tager
udgangspunkt i bl.a. årsrapporter. Ministeren oplyser også, at Miljøstyrelsen ikke mener,
at den manglende dokumentation på tilbagemeldinger fra Miljøstyrelsen vedrørende
årsrapporter kan tages som et udtryk for, at rapporterne ikke er gennemgået. Styrel-
sen har siden 2020 journaliseret kvitteringer og tilbagemeldinger på de modtagne års-
rapporter, og fremadrettet vil styrelsen fortsat være opmærksom på at journalisere
tilbagemeldinger på årsrapporter, uanset om der er bemærkninger til rapporterne el-
ler ej.
Overtrædelse af støjkrav
28. Miljø- og ligestillingsministeren oplyser, at det i tilfælde med overskridelser af det
maksimale støjniveau om natten har haft en betydning for Miljøstyrelsens vurdering,
hvis Københavns Lufthavn allerede har håndteret hændelsen i forhold til de involve-
rede luftfartsselskabet. Styrelsen vil gennemgå sagsgange for overskridelse af vilkår
med henblik på at sikre en tilstrækkelig myndighedshåndhævelse ved det fremadret-
tede tilsyn med Københavns Lufthavn.
Miljø- og Ligestillingsministeriet har oplyst, at Miljøstyrelsen er i gang med at gennem-
gå sagsgange for vilkårsoverskridelser, som forventes færdigt senest den 1. maj 2025.
29. Rigsrevisionen vil følge Miljøstyrelsens arbejde med at sikre et fysisk og admini-
strativt tilsyn med Københavns Lufthavn, som lever op til loven.
Statsrevisorerne beretning SB5/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om af 19. februar 2025 om beretning nr. 5/2024 om indsats over for trafikstøj
6
Indtænkning af trafikstøj i planlægningen
Ingen kontrol med overholdelse af grænseværdierne for støj ved kommunale veje
30. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at ca. 9 ud af 10 støjbelastede boliger fandtes
langs de kommunale veje, og at ingen statslige myndigheder førte kontrol med, om
kommunerne overholdt grænseværdierne, når de planlagde nye boliger langs kom-
munale veje.
31. Det fremgik af beretningen, at Vejdirektoratet og Banedanmark siden 2016 har haft
ansvaret for at gøre indsigelse, hvis kommunerne ikke overholder grænseværdierne
for støj i planlægningen af nye boliger og rekreative områder nær statslige veje og jern-
baner. Der skal kun gøres indsigelse, hvis staten efterfølgende kan få udgifter til fx en
støjskærm. Det fremgik også, at ingen statslige myndigheder skal føre kontrol med, om
kommunerne overholder grænseværdierne, når de planlægger at opføre nye boliger
langs de kommunale veje.
32. Miljø- og ligestillingsministeren oplyser, at han har noteret sig, at de udvalgte kom-
munecases i beretningen viser, at der kan være problemer i forhold til kommunernes
overholdelse af de i planloven fastsatte grænseværdier for nye boliger. Ministeren op-
lyser, at Miljø- og Ligestillingsministeriet har orienteret By-, Land- og Kirkeministeriet
om den rejste problemstilling i Rigsrevisionens beretning.
33. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Miljø- og Ligestillingsministeriet har
orienteret By-, Land- og Kirkeministeriet om den rejste problemstilling. Rigsrevisionen
vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Myndigheder, som skal
gøre indsigelse
Miljøministeriet og Natursty-
relsen havde ansvaret for at
gøre indsigelse over for den
kommunale planlægning frem
til 2016. Erhvervsministeriet
overtog ansvaret i 2016 og ud
delegerede opgaven til hen-
holdsvis Vejdirektoratet for
statslige veje og Banedan-
mark for statslige jernbaner. I
2021 overtog By-, Land- og
Kirkeministeriet ansvaret, men
opgaven forblev i Vejdirekto-
ratet og Banedanmark.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB5/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om af 19. februar 2025 om beretning nr. 5/2024 om indsats over for trafikstøj
2980910_0008.png
7
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Indsatsen over for
trafikstøj
(nr.
5/2024)
18-11-2024
Minister-
redegørelser:
Transport-
ministeren:
17-01-2025
Miljøministeren:
20-01-2025
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
21-11-2024
26-11-2024
Transport-
ministeren:
07-01-2025
(140)
Miljøministeren:
07-01-2025
(141)
Transport-
ministeren og
miljøministeren:
08-01-2025
(143)
Transport-
udvalget:
28-11-2024