Finansudvalget 2024-25
SB 14 1
Offentligt
3001705_0001.png
April 2025
— 14/2024
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Spillemyndighedens
indsats over for
onlinespil om penge
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
14/2024
Beretning om
Spillemyndighedens
indsats over for
onlinespil om penge
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2025
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Skatteministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i august 2025.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2024, som afgives i februar 2026.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
3001705_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-862-7
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
3001705_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om Spillemyndighedens indsats over
for onlinespil om penge
I 2012 blev det danske spilmarked delvist liberaliseret, så private kunne
søge om tilladelse til at udbyde spil. Danskerne brugte 5,4 mia. kr. i 2024
på onlinekasino og onlinevæddemål hos udbydere med tilladelser. Knap
500.000 voksne danskere har i varierende grad problemer, der er relate-
ret til pengespil. Det samme har ca. 24.500 unge under 18 år, selv om de
er for unge til, at de lovligt kan spille om penge.
Det er Spillemyndighedens opgave at føre tilsyn med spiludbydere, der
har tilladelse, overvåge spilmarkedet og reagere over for udbydere, der
ikke overholder spilleloven. I 2024 var Spillemyndighedens samlede be-
villing inkl. gebyrer på 98 mio. kr. Spiludbyderne finansierer ca. 95 % af
Spillemyndighedens budget gennem gebyrer, mens de sidste 5 % finan-
sieres af staten.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Spillemyndighedens ind-
sats over for onlinespil om penge har været tilfredsstillende i perioden
2020-2024.
Statsrevisorerne finder, at Spillemyndigheden under Skatteministe-
riet har haft en utilfredsstillende indsats over for onlinespil om pen-
ge. Spillemyndigheden har ikke systematisk og hurtigt fulgt op på,
om spiludbyderne efterkommer tilsynets indskærpelser.
Statsrevisorerne finder det meget utilfredsstillende, at der i gennem-
snit går ca. 14,5 måneder, fra Spillemyndigheden finder en hjemme-
side, der potentielt er ulovlig, til siden bliver blokeret. Konsekvensen
af dette er, at spillerne er dårligere beskyttet mod de problemer, som
spil kan medføre.
Statsrevisorerne finder det positivt, at Spillemyndigheden har ført til-
syn med alle spiludbydere, som har tilladelse til at udbyde onlinespil,
og systematisk har overvåget det ulovlige marked for onlinespil.
7. april 2025
Serdal Benli
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
Mai Mercado
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
3001705_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne hæfter sig ved følgende fra undersøgelsen:
Spillemyndigheden har over en 5-årig periode
med undtagelse af en-
kelte områder
ført tilsyn med alle de 40 spiludbydere, der har haft
tilladelse til at udbyde onlinespil. Tilsynet har omfattet de dele af spil-
leloven og bekendtgørelserne, der skal være med til at beskytte spiller-
ne mod at udvikle en problematisk spiladfærd.
Spillemyndigheden har givet 274 indskærpelser, foretaget 13 politian-
meldelser og givet 6 påtaler i forbindelse med regelbrud for onlinespil
i perioden 2020-2024. Spillemyndigheden har i perioden ikke anvendt
påbud, administrative bøder, ændrede vilkår i tilladelsen eller tilbage-
trækning af tilladelsen.
Hver fjerde spiludbyder er i undersøgelsesperioden blevet anmeldt til
politiet.
Spillemyndigheden har gennemgået 1.326 spilhjemmesider for at vur-
dere, om siderne er ulovlige. Spillemyndigheden har i perioden 2021-
2023 fundet 425 hjemmesider, som udbød spil ulovligt, heraf har Spil-
lemyndigheden taget initiativ til at få blokeret de 168 hjemmesider, der
ikke efterkom Spillemyndighedens henstillinger.
Spillemyndigheden har taget initiativ til at få blokeret 168 af de 425
hjemmesider, som de har vurderet udbød spil ulovligt. De resterende
257 hjemmesider har Spillemyndigheden ikke taget initiativ til at få blo-
keret, fordi siderne ikke længere var aktive, eller fordi Spillemyndighe-
den vurderede, at siderne var justeret, så de ikke længere var rettet
mod danske spillere.
Gennemgangen af de resterende 257 hjemmesider viser, at 24 af de 257
hjemmesider på undersøgelsestidspunktet var rettet mod danske spil-
lere.
Spillemyndigheden har ikke fulgt op på, om internetudbyderne reelt
blokerer de ulovlige hjemmesider, men har udarbejdet et softwarepro-
gram, som kan hjælpe med at føre tilsyn med dette. Programmet er ik-
ke taget i brug endnu.
Da der er udbydere, som overtræder de samme regler flere gange, anbe-
faler Rigsrevisionen, at Spillemyndigheden genovervejer sin praksis for
brug af reaktioner over for udbydere, som gentagne gange overtræder de
samme bestemmelser. Statsrevisorerne er enige i dette.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
.......................................................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
.......................................................................................................................
1
1.2. Baggrund
...............................................................................................................................................
3
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
........................................................................
4
2. Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge
............................................
7
2.1. Spillemyndighedens tilsyn og reaktioner over for spiludbydere, der har
tilladelse til at udbyde onlinespil
.................................................................................................
7
2.2. Spillemyndighedens reaktioner over for ejere af hjemmesider, der
udbyder spil ulovligt
.......................................................................................................................
13
Bilag 1. Metodisk tilgang
.................................................................................................................................
19
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne undersøgelse og af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2,
i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 9. Skatteministeriet.
I undersøgelsesperioden januar 2020 - december 2024 har der
været følgende ministre:
Morten Bødskov: juni 2019 - februar 2022
Jeppe Bruus: februar 2022 - august 2024
Rasmus Stoklund: august 2024 -
Beretningen har i udkast været forelagt Skatteministeriet, hvis be-
mærkninger i videst muligt omfang er afspejlet i beretningen.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
Indledning
|
1
Indledning |
1
1. Indledning
1.1.
Formål og konklusion
Tilsyn med onlinespil
om penge
1. Denne beretning handler om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om pen-
ge. Spillemyndigheden under Skatteministeriet har til opgave at udstede tilladelser til
udbydere af onlinespil og føre tilsyn med, at udbyderne overholder loven. Spillemyn-
digheden skal også begrænse ulovligt udbud af spil. Vi har særligt undersøgt den del
af indsatsen, der skal beskytte spillerne mod at udvikle spilafhængighed, og Spillemyn-
dighedens indsats for at få blokeret ulovlige hjemmesider.
2. Hvis Spillemyndigheden ikke har en tilstrækkelig indsats over for onlinespil om pen-
ge, er der risiko for, at spillerne ikke er beskyttet mod at blive udnyttet eller mod at ud-
vikle spilafhængighed.
Knap 500.000 voksne danskere har i varierende grad problemer, der er relateret til
pengespil. Det samme har ca. 24.500 unge under 18 år, selv om de er for unge til, at de
lovligt kan spille om penge. Problemerne er bl.a., at de har spillet for flere penge, end
de ønskede, og at nogle har udviklet ludomani. Dette fremgår af en undersøgelse af
pengespil og pengespilsproblemer i Danmark, som konsulenthuset Rambøll har fore-
taget for Skatteministeriet i maj 2022. Det fremgår også, at onlinekasino og onlinevæd-
demål er de foretrukne spil for personer med pengespilsproblemer.
3. Der har i perioden 2020-2024 været ca. 40 spiludbydere med tilladelse til at udby-
de onlinespil om penge i Danmark. Det er sket på ca. 125 hjemmesider. Tal fra Spille-
myndigheden viser, at danskerne i 2024 brugte 5,4 mia. kr. på onlinekasino og online-
væddemål hos udbydere med tilladelser. Det er mere end 3 gange så meget som i 2012,
som var det år, hvor spilmarkedet blev delvist liberaliseret i Danmark.
Spil på onlinekasino og onlinevæddemål udgjorde ca. 49
%
af omsætningen på penge-
spilsmarkedet i 2024. Det øvrige spil sker primært på lotterier (Lotto mv.) og i mindre
grad på fysiske kasinoer, spillemaskiner og væddemål i kiosker, spillehaller mv.
4. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Spillemyndighedens indsats over for
onlinespil om penge er tilfredsstillende. Undersøgelsen dækker perioden 2020-2024.
Vi besvarer følgende spørgsmål i beretningen:
Har Spillemyndigheden ført et tilfredsstillende tilsyn og reageret over for de udby-
dere af onlinespil om penge, der har tilladelse?
Har Spillemyndigheden reageret over for ejere af hjemmesider, der ulovligt udby-
der spil om penge?
Vi har undersøgt Spillemyn-
dighedens tilsyn med online-
kasino og onlinevæddemål,
der er reguleret i spilleloven
og i bekendtgørelserne om
henholdsvis onlinekasino og
online væddemål. Lotterier, fx
Lotto og Klasselotteriet, ind-
går ikke i undersøgelsen.
Pengespil
Pengespil er defineret ved, at
følgende forhold skal være op-
fyldt.
Der skal betales et indskud
af økonomisk værdi.
Der skal være et element af
tilfældighed.
Der kan gennem indskuddet
opnås en gevinst af økono-
misk værdi.
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i februar 2024.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
3001705_0009.png
Indledning
|
1
2
| Indledning
Konklusion
Spillemyndigheden under Skatteministeriet har ikke haft en tilfredsstillen-
de indsats over for onlinespil om penge. Spillemyndigheden har ført tilsyn
med alle spiludbydere, som har tilladelse til at udbyde onlinespil, og har
systematisk overvåget det ulovlige marked for onlinespil. Spillemyndighe-
den har imidlertid ikke systematisk fulgt op på, om spiludbyderne efter-
kommer tilsynets indskærpelser, og der går lang tid, fra Spillemyndighe-
den har fundet en hjemmeside, der udbyder spil ulovligt, til Spillemyndig-
heden anmoder en internetudbyder om at blokere siden. Konsekvensen er,
at spillere er ringere beskyttet mod de problemer, som spil kan medføre,
end de kunne være.
Spillemyndigheden har ført tilsyn med alle spiludbydere, der har tilladelser, men
opfølgningen på tilsynet er ikke tilfredsstillende
Spillemyndigheden har over en 5-årig periode ført tilsyn med, om alle spiludbydere ef-
terlever de regler, som skal beskytte spillerne. Der er dog enkelte områder, hvor tilsy-
net har været mindre omfattende.
Tilsynene har ført til, at Spillemyndigheden har givet 274 indskærpelser fordelt på alle
40 spiludbydere. Herudover har Spillemyndigheden givet 6 påtaler og har 13 gange po-
litianmeldt udbydere for regelbrud. Spillemyndigheden har ikke systematisk fulgt op
på, om de forhold, de har reageret på, er blevet bragt i orden. Spillemyndigheden har
vurderet, at der ikke var grundlag for at bruge sine øvrige reaktionsmuligheder, som
bl.a. omfatter muligheden for at ændre vilkårene i en udbyders tilladelse eller trække
en tilladelse tilbage. Da der er udbydere, som overtræder de samme regler flere gange,
anbefaler Rigsrevisionen, at Spillemyndigheden genovervejer sin praksis for brug af
reaktioner over for udbydere, som gentagne gange overtræder de samme bestemmel-
ser.
Blokering af hjemme-
sider, der udbyder spil
ulovligt
Når Spillemyndigheden finder
det relevant at tage initiativ til
at få blokeret en hjemmeside
der udbyder spil ulovligt, skal
de i første omgang anmode en
internetudbyder om at bloke-
re for sine kunders adgang til
siden. Af princip efterkommer
internetudbyderen ikke denne
anmodning. Spillemyndighe-
den skal derfor stævne inter-
netudbyderen ved retten. Hvis
retten giver Spillemyndighe-
den medhold, skal internetud-
byderen blokere for adgangen
til den ulovlige hjemmeside.
Spillemyndighedens reaktioner over for ulovlige hjemmesider er ikke tilfreds-
stillende
Spillemyndigheden har systematisk overvåget onlinemarkedet for pengespil og har fun-
det 425 hjemmesider, der udbyder spil ulovligt. Spillemyndigheden har sendt henstil-
linger til ejerne af hjemmesiderne om at ophøre med at udbyde spil ulovligt. Spillemyn-
digheden har også taget initiativ til at få blokeret adgangen til de hjemmesider, som ik-
ke har efterkommet henstillingen. I gennemsnit går der 9,2 måneder, fra Spillemyndig-
heden finder en hjemmeside, til de anmoder en internetudbyder om at blokere siden.
Spillerne har således i den periode fortsat mulighed for at tilgå den ulovlige hjemme-
side.
Blandt de hjemmesider, som Spillemyndigheden har fundet, var der 24 sider, som på
tidspunktet for Rigsrevisionens undersøgelse udbød spil ulovligt. Der er tale om sider,
som spiludbyderne midlertidigt havde lovliggjort, men Spillemyndigheden har ikke
fulgt op på, om de er blevet ulovlige igen.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
3001705_0010.png
Indledning
|
1
Indledning |
3
1.2. Baggrund
5. I 2012 blev det danske spilmarked delvist liberaliseret, så private kunne søge om til-
ladelse til at udbyde spil. Indtil da havde staten monopol på onlinespil om penge. Libe-
raliseringen skulle bl.a. give danske spillere frit valg mellem flere spil og spiludbydere
og skulle medvirke til, at danskernes spil sker inden for regulerede og kontrollerede
rammer.
Liberaliseringen skulle også ses i lyset af, at flere danske spillere var begyndt at spille
online hos udenlandske udbydere, der ikke var reguleret af dansk lovgivning. Det frem-
går af bemærkningerne til spilleloven, at udviklingen blev betragtet som bekymrende
i et samfundsmæssigt perspektiv, fordi udbud af spil kan være forbundet med negati-
ve effekter i form af kriminalitet og spilafhængighed (ludomani).
Ifølge bemærkningerne til spilleloven er onlinespil karakteriseret ved, at der altid er
adgang til at spille, og at der ikke er personlig kontakt mellem spiludbyder og spiller.
Spillerne risikerer at tabe mange penge på kort tid og at udvikle en spilafhængighed,
der kan gribe omfattende ind i deres liv. Det fremgår derfor af lovbemærkningerne, at
spillerne har behov for en stærkere forbrugerbeskyttelse end ved de traditionelle fy-
siske pengespil, og at der er behov for, at online spil om penge reguleres og kontrolle-
res intensivt.
Spillemyndighedens opgaver
Tilladelse til at udbyde
onlinespil om penge
Spiludbydere kan enten få til-
ladelse til at udbyde onlineka-
sino, onlinevæddemål eller
begge dele. Inden for online-
kasino kan udbyderne have
tilladelse til mange forskellige
typer spil, fx bingo, poker, rou-
lette og spilleautomater. On-
linevæddemål kan fx være
væddemål på sportsbegiven-
heder. Udbyderne må kun ud-
byde de spiltyper, som de har
tilladelse til.
6. Figur 1 viser de af Spillemyndighedens opgaver, som indgår i undersøgelsen.
Figur 1
Spillemyndighedens
øvrige opgaver
Spillemyndighedens opgaver i forhold til udbydere af onlinespil om
penge
Ud over at udstede tilladelser,
føre tilsyn og overvåge spil-
markedet har Spillemyndighe-
den bl.a. opgaver med oplys-
ning om spil, dialog og rådgiv-
ning samt internationalt myn-
dighedssamarbejde.
ONLINESPILMARKEDET
Spiludbydere
med tilladelse
Ulovlige
spiludbydere
Spiludbydere, der ikke
retter sig mod danske
spillere og derfor ikke
er ulovlige
Tilsyn
Overvågning af
spilmarkedet
Reaktioner over for
ulovlige hjemmesider
Ingen opgaver,
da området ikke er
reguleret af spilleloven
Reaktioner
ved regelbrud
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af spilleloven, bekendtgørelse om online væddemål, bekendtgørelse om
onlinekasino og bemærkninger til lovforslaget om spilleloven.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
4
| Indledning
Hvornår er hjemmesider
rettet mod danske spil-
lere?
Når Spillemyndigheden skal
vurdere, om en hjemmeside
er rettet mod danske spillere,
lægger de bl.a. vægt på, om
sidens indhold har danske
elementer, fx om siden er på
dansk, og om priserne står
anført i danske kroner.
Det er Spillemyndighedens opgave at føre tilsyn med spiludbydere, der har tilladelse,
og at reagere over for de udbydere, der ikke overholder spilleloven. Spillemyndighe-
den fører dels tilsyn i forbindelse med udstedelsen af en tilladelse, dels løbende, når
udbyderen har fået tilladelsen. Spillemyndigheden skal desuden overvåge spilmarke-
det og reagere over for ejere af hjemmesider, der er rettet mod danske spillere, hvis
ejeren ikke har en tilladelse.
Spiludbydere, som ikke retter deres spil mod danske spillere, er ikke omfattet af spil-
leloven. Spillemyndigheden har derfor ingen opgaver i forhold til at beskytte danske
spillere mod disse udbydere.
7. Spillemyndigheden har oplyst, at langt hovedparten af spil på onlinekasino og online-
væddemål foregår hos spiludbydere, der har tilladelse. Spillemyndigheden anslår, at
ca. 1,1 mio. danskere i 2022 har spillet online om penge, heraf har ca. 40.000 danskere
spillet om penge på hjemmesider, der ikke havde tilladelse.
Spillemyndighedens økonomi
Gebyrer for spiludbydere
Spiludbydere, der søger om
tilladelse til både onlinekasino
og onlinevæddemål, skal be-
tale et ansøgningsgebyr på ca.
458.000 kr. Udbydere, der
har fået tilladelse, skal betale
et årligt gebyr på mellem
68.000 kr. og 6,2 mio. kr. af-
hængigt af udbyderens ind-
tægt.
8. I 2024 var Spillemyndighedens samlede bevilling inkl. gebyrer på 98 mio. kr. Spilud-
byderne finansierer ca. 95 % af Spillemyndighedens budget gennem gebyrer, mens
de sidste 5 % finansieres af staten. Spillemyndighedens resurser følger derfor udvik-
lingen i antallet og størrelsen af udbydere med tilladelser.
På finansloven for 2024 var der afsat 48,3 mio. kr. til tilsynet med spiludbydere, sva-
rende til ca. 50 % af Spillemyndighedens budget, og 10,7 mio. kr. til arbejdet med at
udstede tilladelser. De sidste 39 mio. kr. var afsat til bl.a. generelle fællesomkostnin-
ger og oplysningskampagner om spil. Fra 2025 er beløbet, som er afsat til tilsyn på
finansloven, øget til ca. 62 mio. kr. Stigningen skyldes bl.a. øgede gebyrindtægter, og
at Spillemyndigheden har fået nye opgaver vedrørende matchfixing.
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
Vurderingskriterier
9. Undersøgelsen af Spillemyndighedens tilsyn tager udgangspunkt i bestemmelser-
ne i spilleloven og i bekendtgørelserne om henholdsvis onlinekasino og online vædde-
mål.
Det fremgår af spillelovens § 46, at Spillemyndigheden fører tilsyn med de spiludby-
dere, der har tilladelse til at udbyde onlinespil. Spilleloven indeholder ikke specifikke
krav til, hvordan eller hvor ofte der skal føres tilsyn, men vi har lagt til grund, at Spille-
myndigheden har mulighed for at føre et intensivt tilsyn som følge af de resurser, der
er afsat til tilsynet.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
Indledning |
5
Vi har for det første lagt til grund, at Spillemyndigheden skal have ført tilsyn med alle
spiludbydere mindst én gang i løbet af en 5-årig periode, dvs. mindst én gang i under-
søgelsesperioden 2020-2024. Det har vi gjort, fordi udbyderne skal have fornyet de-
res tilladelse minimum hvert 5. år. For det andet har vi lagt til grund, at tilsynet inden
for de 5 år bør have omfattet de områder af spilleloven, der har til formål at beskytte
spillerne mod at udvikle en problematisk spiladfærd, da det fremgår af bemærknin-
gerne til spilleloven, at der skal være en stærk beskyttelse af forbrugerne og en inten-
siv kontrol på området.
Spillemyndigheden fører både tilsyn i forbindelse med behandlingen af spiludbyde-
rens ansøgning om tilladelse og senere som løbende tilsyn. Hvis Spillemyndigheden
bliver opmærksom på problemer, fx hvis udbyderen ikke sender dokumentation for
regelefterlevelsen i forbindelse med ansøgning om tilladelse, har vi lagt til grund, at
Spillemyndigheden bør følge op hurtigst muligt.
Det fremgår ikke af spilleloven, hvordan Spillemyndigheden skal reagere over for spil-
udbydere, som ikke har en tilladelse. Det fremgår imidlertid af bemærkningerne til lo-
ven, at Spillemyndigheden skal overvåge spilmarkedet og tage initiativ til at få stoppet
ulovligt udbud af spil gennem henstillinger og politianmeldelser. Det fremgår også af
lovbemærkningerne, at Spillemyndigheden kan tage initiativ til at få internetudbydere
til at blokere for adgangen til en hjemmeside, hvis Spillemyndigheden finder en side,
der udbyder spil ulovligt. Det er i sidste ende retten, der træffer afgørelse om, hvorvidt
der skal blokeres for adgangen til en hjemmeside.
Metode
10. Undersøgelsen baserer sig på en gennemgang af Spillemyndighedens interne pro-
ces- og arbejdsgangsbeskrivelser samt på Spillemyndighedens egne data for tilsyns-
aktiviteter og brug af reaktioner. For at vurdere, om Spillemyndigheden har ført et til-
fredsstillende tilsyn med spiludbydere, der har tilladelse, har vi opgjort, hvilke udbyde-
re og hvilke dele af spilleloven Spillemyndigheden har ført tilsyn med. Vi har opgjort,
hvor meget tilsyn Spillemyndigheden har ført med de lovbestemmelser, der vedrører
beskyttelse af spillerne. Desuden har vi gennemgået Spillemyndighedens opgørelser
over reaktioner over for udbydere, der ikke overholder spilleloven.
For de hjemmesider, som Spillemyndigheden har vurderet var ulovlige, har vi gennem-
gået Spillemyndighedens dokumentation for, om der er sendt henstillinger til ejerne
og taget initiativ til at få blokeret siderne. Vi har også kontrolleret, om hjemmesiderne
p.t. er aktive, og om siderne udbyder spil, der er rettet mod danske spillere.
11. Undersøgelsens metode uddybes i bilag 1.
12. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 1.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
6
| Indledning
Afgrænsning
Ifølge Center for Ludomani
stiger risikoen for spilafhæn-
gighed, jo hurtigere et spil er,
dvs. tiden mellem indsats og
eventuel gevinst.
13. Undersøgelsen omfatter Spillemyndighedens indsats over for udbydere af
online-
kasino
i form af bl.a. roulette, enarmede tyveknægte og poker samt
onlinevæddemål
i form af spil på sportsbegivenheder mv. Spil på onlinekasino og onlinevæddemål har
været stigende siden liberaliseringen, og samtidig er risikoen for at udvikle spilafhæn-
gighed efter Spillemyndighedens vurdering særlig stor på disse områder. Afgrænsnin-
gen betyder, at undersøgelsen ikke omfatter lotterispil, fx Lotto og Klasselotteriet. Dis-
se spil har en længere afviklingsperiode og er derfor vurderet som mindre afhængig-
hedsskabende.
Undersøgelsen omfatter heller ikke tilsyn med spil, der ikke er online, fx spilleautoma-
ter, fysiske kasinoer og hestevæddeløb.
Spilleloven regulerer også områder, som i mindre grad har til formål at beskytte spil-
lerne mod at udvikle spilafhængighed. Det gælder fx bestemmelser om opbevaring af
identitetsoplysninger og om tekniske krav til spilsystemer mv. Tilsynet med disse om-
råder indgår ikke i undersøgelsen.
Beretning om statens
indsats mod hvidvask og
finansiering af terrorisme
Rigsrevisionen undersøgte
Spillemyndighedens og en
række andre aktørers indsats
mod hvidvask og finansiering
af terrorisme. Undersøgelsen
viste, at Spillemyndigheden
havde ført tilsyn med ca. 25 %
af spiludbyderne i perioden
2016-2018.
Undersøgelsen omfatter heller ikke de opgaver, som Spillemyndigheden har i henhold
til hvidvaskloven. Emnet blev behandlet i Rigsrevisionens beretning om statens indsats
mod hvidvask og finansiering af terrorisme fra 2020.
Undersøgelsen af Spillemyndighedens tilsyn med spiludbydere, der har tilladelse, dæk-
ker perioden 2020-2024. I forhold til indsatsen mod hjemmesider, der udbyder spil
ulovligt, er undersøgelsen afgrænset til hjemmesider, som Spillemyndigheden har fun-
det i perioden 2021-2023. På grund af begrænsninger i Spillemyndighedens data ind-
går der ikke hjemmesider, der er fundet i 2020. Desuden er det for tidligt at undersø-
ge, hvordan Spillemyndigheden har forholdt sig til de ulovlige hjemmesider, som de
har fundet i 2024.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge |
7
2. Spillemyndighedens
indsats over for onlinespil
om penge
14. Dette kapitel handler om:
Spillemyndighedens tilsyn og reaktioner over for spiludbydere, der har tilladelse
til at udbyde onlinespil (afsnit 2.1)
Spillemyndighedens reaktioner over for ejere af hjemmesider, der udbyder spil
(afsnit 2.2).
2.1. Spillemyndighedens tilsyn og reaktioner over for
spiludbydere, der har tilladelse til at udbyde onlinespil
15. Vi har undersøgt, om Spillemyndigheden har ført et tilfredsstillende tilsyn med ud-
bydere af onlinespil. Undersøgelsen viser, at Spillemyndigheden har ført et omfatten-
de tilsyn, men der er dog enkelte områder med mindre omfattende tilsyn. Derudover
har Spillemyndigheden ikke fulgt systematisk op på, om spiludbyderne retter op på de
fejl, der er fundet i forbindelse med tilsynet.
Spillemyndighedens tilsyn med spiludbydere, der har tilladelse
16. Vi har kortlagt, om Spillemyndigheden inden for en 5-årig periode har ført tilsyn
med de 40 spiludbydere, der har eller har haft tilladelse til at udbyde onlinespil. Vi har
set på de bestemmelser i spilleloven og i bekendtgørelserne om henholdsvis onlineka-
sino og online væddemål, som i særlig grad har til formål at beskytte spillerne mod at
udvikle en problematisk spiladfærd.
Tabel 1 viser vores kortlægning af Spillemyndighedens tilsyn med udbydere af online-
spil om penge i perioden 2020-2024.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
3001705_0015.png
8
| Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge
Tabel 1
Kortlægning af Spillemyndighedens tilsyn med udbydere af onlinespil om penge i perioden
2020-2024
Område i lovgivningen
Registrering af spillere
(BOK
1)
, § 2, og BOV
1)
, § 2)
Spilkonto og betalinger
(BOK, § 5-10, og BOV, § 5-10)
Beskyttelse af spillerens midler
(BOK, § 11, og BOV, § 11)
Information til spilleren
(BOK, § 14-17, og BOV, § 12-14)
Salgsfremmende foranstaltninger
(BOK, § 29-30, og BOV, § 22-23)
Oplysningspligt, salg og markedsføring
(Spilleloven, § 33-36, BOK, § 28, og
BOV, § 21)
Selvudelukkelse fra spil
(BOK, § 23-25, og BOV, § 17-19)
Indbetalingsgrænser
(BOK, § 21, og BOV, § 15)
Spiladfærd
(BOK, § 22, stk. 1-2, og BOV, § 16, stk. 1-2)
Uddannelse af relevante medarbejdere
(BOK, § 22, stk. 4-5, og BOV, § 16, stk. 4-5)
Uddrag af bestemmelsernes indhold
Spillerne skal være registreret hos spiludbyderen, før de kan spille.
Spiludbyderen skal oprette en spilkonto for hver spiller, der giver spille-
ren adgang til oplysninger om bl.a. egen spilhistorik og egne ind- og ud-
betalinger.
Spiludbyderen skal have en såkaldt modregningsfri konto i et pengeinsti-
tut, som holdes adskilt fra udbyderens egne midler. Kontoen skal dermed
beskytte spillernes penge i tilfælde af, at udbyderen bliver insolvent.
Alle informationer skal være til rådighed på dansk. På hjemmesiden skal
der bl.a. være information om aldersgrænser og potentielle skadevirknin-
ger ved spil.
Begrænsninger på spiludbyderens salgsfremmende foranstaltninger.
Fx må udbyderen kun uddele vouchers og give tilbud, der har en værdi på
under 1.000 kr.
Spiludbyderen skal bl.a. gøre alle relevante oplysninger om spillet lettil-
gængelige, skal angive gevinstchancen korrekt, må ikke yde kredit og
må ikke henvende sig til børn og unge under 18 år.
Spiludbyderen skal have en selvudelukkelsesfunktion og kontrollere, om
spillere har tilmeldt sig ROFUS (Register Over Frivilligt Udelukkede Spil-
lere).
Spiludbyderen skal sikre, at spillerne har sat en indbetalingsgrænse for,
hvor mange penge de kan spille for.
Spiludbyderen skal gøre sig bekendt med den enkelte spillers spiladfærd
og spilmønster og træffe foranstaltninger for at forebygge og forhindre,
at spilleren udvikler en problematisk spiladfærd.
Spiludbyderen skal have uddannelses- og instruktionsprogrammer for
relevante medarbejdere, så de lærer at forebygge og forhindre spilaf-
hængighed.
Spiludbydere,
som har fået tilsyn
Alle
Alle
37 ud af 40
Alle
Alle
Alle
Alle
Alle
Alle
7 ud af 40
1)
Paragrafferne henviser til spilleloven, bekendtgørelse om onlinekasino (BOK) og bekendtgørelse om online væddemål (BOV).
Kilde:
Rigsrevisionens gennemgang og kortlægning af Spillemyndighedens tilsynsaktiviteter.
Det fremgår af tabel 1, at Spillemyndigheden over en 5-årig periode
med undtagelse
af enkelte områder
har ført tilsyn med alle de 40 spiludbydere, der har haft tilladelse
til at udbyde onlinespil. Tilsynet har omfattet de dele af spilleloven og bekendtgørel-
serne, der skal være med til at beskytte spillerne mod at udvikle en problematisk spil-
adfærd. På en del af områderne er der spiludbydere, som har fået tilsyn flere gange i
løbet af perioden. I forhold til området vedrørende uddannelse af relevante medarbej-
dere har Spillemyndigheden dog kun ført tilsyn med 7 af de 40 udbydere i perioden.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge |
9
17. Vores kortlægning viser, at Spillemyndigheden på området vedrørende spiladfærd
har været længe om at føre tilsyn med enkelte spiludbydere, selv om Spillemyndighe-
den har vidst, at der kunne være problemer. Spiludbyderne skal gøre sig bekendt med
den enkelte spillers spiladfærd og spilmønster og træffe foranstaltninger for at fore-
bygge og forhindre, at spilleren udvikler en problematisk spiladfærd. Spillemyndighe-
den fører bl.a. tilsyn med dette i forbindelse med, at virksomhederne søger om tilladel-
se til at udbyde spil. Vores kortlægning viser, at 4 udbydere ikke redegjorde for dette,
da de blev bedt om det i forbindelse med deres ansøgning om tilladelse. Efterfølgende
gik der 1-3 år, før Spillemyndigheden førte tilsyn med, om de 4 udbydere levede op til
kravet.
18. Det har ikke været muligt at opgøre et samlet resultat af Spillemyndighedens tilsyn.
Det skyldes, at Spillemyndigheden kun dokumenterer resultatet af de tilsyn, der har
givet anledning til en reaktion over for en spiludbyder.
Spillemyndighedens reaktioner i tilfælde, hvor spiludbyderne over-
træder reglerne
19. Vi har undersøgt, i hvilket omfang Spillemyndigheden har reageret over for spilud-
bydere, når Spillemyndigheden har konstateret regelbrud. Derudover har vi undersøgt,
om Spillemyndigheden har fulgt op på, om udbyderne efterfølgende har rettet op på
regelbrud.
20. Boks 1 viser Spillemyndighedens reaktionsmuligheder ved regelbrud.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
3001705_0017.png
10
| Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge
Boks 1
Spillemyndighedens reaktionsmuligheder ved regelbrud
Indskærpelse
En indskærpelse er et brev til spiludbyderen, hvor det indskærpes, hvordan reglerne er,
og på hvilke områder udbyderen ikke overholder reglerne. En indskærpelse er ikke en
juridisk afgørelse, men kan ses som en form for advarsel.
Påbud og påtale
Spilleloven er pr. 1. juli 2024 ændret, så Spillemyndigheden kan give påbud og påtaler.
Med påbud kan Spillemyndigheden kræve, at et forhold bringes i orden eller ophører
straks eller inden for en fastsat frist. En påtale kan gives for et regelbrud, der ikke læn-
gere er aktuelt. Det kan fx være et regelbrud i forbindelse med en markedsføringskam-
pagne, som er afsluttet. Påbud og påtaler skal efter en overgangsperiode erstatte bru-
gen af indskærpelser og er modsat indskærpelser en juridisk afgørelse.
Administrativ bøde
En administrativ bøde kan udstedes, når Spillemyndigheden konstaterer et regelbrud,
som spiludbyderen erkender sig skyldig i og erklærer sig enig i at skulle betale en bøde
for. Bøden udstedes administrativt, dvs. uden en retssag.
Politianmeldelse
En politianmeldelse kan blive aktuel, hvis der er handlet groft uagtsomt eller forsætligt.
Vurderingen af dette beror bl.a. på, om spiludbyderen gentagne gange har overtrådt den
samme bestemmelse. Overtrædelse af spilleloven kan medføre fængsels- eller bøde-
straf. Bøder udmåles på baggrund af virksomhedens omsætning og lovovertrædelsens
karakter. Bøderne kan variere fra 10.000 kr. til mere end 3 mio. kr.
Ændrede vilkår i tilladelsen
Spillemyndigheden kan ændre vilkårene for en spiludbyders tilladelse. Spillemyndighe-
den har fx tidligere ændret en udbyders vilkår, så udbyderen blev pålagt at sende regn-
skaber flere gange om året til Spillemyndigheden.
Tilbagetrækning af tilladelsen
Ved grove eller gentagne overtrædelser af spillelovgivningen har Spillemyndigheden mu-
lighed for at tilbagekalde en tilladelse til at udbyde spil.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af spilleloven, bekendtgørelse om onlinekasino, bekendtgørelse
om online væddemål samt Spillemyndighedens interne retningslinjer og vejledninger.
Der er ikke nærmere regler for, hvilke reaktionsmuligheder Spillemyndigheden skal
bruge i forskellige typer af sager. Spillemyndigheden kan reagere ud fra en konkret
vurdering i den enkelte sag. Vi har ikke efterprøvet vurderingen, da det vil kræve en
samlet faglig og skønsmæssig vurdering af de enkelte sager.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
3001705_0018.png
Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge |
11
21. Vi har opgjort Spillemyndighedens reaktioner ved regelbrud i perioden 2020-
2024, jf. tabel 2.
Tabel 2
Spillemyndighedens reaktioner ved regelbrud i perioden 2020-2024
Indskærpelse
274
1)
Påbud
1)
0
Påtale
1)
6
Administrativ
bøde
0
Politi-
anmeldelse
13
Ændrede
vilkår
i tilladelsen
0
Tilbage-
trækning af
tilladelsen
0
Spillemyndigheden fik hjemmel til at udstede påbud og påtaler pr. 1. juli 2024. De øvrige reaktionsmuligheder har været gældende i hele under-
søgelsesperioden.
Note: Tabellen omfatter reaktioner til spiludbydere, der har haft tilladelse til at udbyde onlinespil i mindst 12 måneder i undersøgelsesperioden.
Kilde:
Rigsrevisonen på baggrund af oplysninger fra Spillemyndigheden.
Det fremgår af tabel 2, at Spillemyndigheden har givet 274 indskærpelser, foretaget
13 politianmeldelser og givet 6 påtaler i undersøgelsesperioden. Spillemyndigheden
har ikke brugt de øvrige reaktionsmuligheder i perioden.
Alle spiludbydere har fået én eller flere indskærpelser. En indskærpelse omhandler
ofte flere bestemmelser i spilleloven eller bekendtgørelserne. Salgsfremmende foran-
staltninger og markedsføring er de områder i lovgivningen, der er givet flest indskær-
pelser for. Fem af udbyderne har hver fået mere end ti indskærpelser. For de fem ud-
bydere er der flere gange givet indskærpelser vedrørende de samme lovbestemmel-
ser. Ifølge Spillemyndighedens interne retningslinjer skal en indskærpelse som ud-
gangspunkt ikke bruges over for den samme udbyder vedrørende identiske forhold.
I disse tilfælde skal der efter en konkret vurdering tages stilling til, om overtrædelsen
i stedet bør politianmeldes.
Spillemyndigheden kan også vælge at foretage politianmeldelse eller bruge de øvrige
reaktioner uden forudgående indskærpelser. Dette kan bl.a. ske, hvis Spillemyndighe-
den vurderer, at en lovovertrædelse er særlig grov. 10 spiludbydere er i undersøgelses-
perioden blevet anmeldt til politiet. De er tilsammen anmeldt 13 gange. 4 af de anmeld-
te udbydere har forudgående fået en indskærpelse for brud på samme bestemmelser,
som de er blevet politianmeldt for.
Boks 2 viser eksempler på indskærpelser til spiludbydere.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
3001705_0019.png
12
| Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge
Boks 2
Eksempler på indskærpelser til spiludbydere
Eksempel 1
Over en periode på 7 måneder tabte en spiller ca. 3,4 mio. kr. Spiludbyderen havde på
grund af bekymring for spillerens spilmønster og niveau af indbetalinger kontaktet spil-
leren og fået at vide, at spilleren var sygemeldt uden anden indkomst end sygedagpen-
ge, og at spilleren havde smerter og søvnproblemer.
På trods af spillerens høje og eskalerende forbrug tog spiludbyderen ikke initiativ til ef-
fektivt at bremse spillerens problematiske spiladfærd. Spillemyndigheden gav udbyde-
ren en indskærpelse, fordi udbyderens handlemåde ikke var i overensstemmelse med
vilkåret i tilladelsen om, at
”der
skal drives forsvarlig drift med onlinekasino, så der ikke
opstår sociale, sundhedsmæssige eller ordensmæssige forhold”.
Eksempel 2
En spiludbyder fik en indskærpelse, fordi der på udbyderens facebookprofil hverken var
oplysninger om aldersgrænsen for spillet, om Spillemyndighedens hjælpelinje (StopSpil-
let) eller om muligheden for selvudelukkelse i ROFUS (Register Over Frivilligt Udelukke-
de Spillere). Desuden havde udbyderen ikke brugt Spillemyndighedens logo i sin mar-
kedsføring som påkrævet.
Kilde:
Rigsrevisionens sagsgennemgang.
22. Det fremgår af spilleloven, at Spillemyndigheden bl.a. kan tilbagekalde en tilladel-
se, hvis spiludbyderen groft eller gentagne gange overtræder loven. Spillemyndighe-
den har oplyst, at de anser det som et indgribende skridt at tilbagekalde en tilladelse.
Det er Spillemyndighedens vurdering, at man ikke nødvendigvis vil opnå den ønskede
effekt med en tilbagekaldelse af tilladelsen, da udbyderen kan fortsætte med at udby-
de spil uden en tilladelse, hvis hjemmesiden retter sig mod andre markeder end det
danske. Spillemyndigheden har senest i 2019 tilbagekaldt en tilladelse til onlinespil.
Spillemyndigheden har oplyst, at de ikke bruger administrative bøder. Spillemyndig-
heden vurderer, at det er relativt få sager, der potentielt kan resultere i bøder, og at sa-
gerne sjældent er ensartede. Derfor er det ifølge Spillemyndigheden ikke muligt at ha-
ve en praksis, der kan danne grundlag for at udstede administrative bøder.
23. Gennemgangen viser, at Spillemyndigheden frem til juli 2024 ikke har haft en fast
praksis for at følge op på, om de spiludbydere, der har fået en indskærpelse, har rettet
op på de konstaterede regelbrud. Det betyder, at udbydere kan undlade at rette op på
regelbrud, uden at Spillemyndigheden bliver opmærksom på det. Spillemyndigheden
har oplyst, at tilsynet på flere områder foretages årligt, hvorved Spillemyndigheden i
forbindelse med næste tilsyn kan blive opmærksom på, om udbyderen har rettet op på
regelbrud. Rigsrevisionen konstaterer, at tilsynene ikke systematisk omfatter spørgs-
målet om, hvorvidt udbyderne har efterkommet tidligere indskærpelser.
Spillemyndigheden har, efter denne undersøgelse er sat i gang, udarbejdet en proces
for opfølgning på indskærpelser. Rigsrevisionen anbefaler, at Spillemyndigheden gen-
overvejer sin praksis for, hvilke reaktioner de bruger over for spiludbydere, der gentag-
ne gange overtræder de samme bestemmelser.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
3001705_0020.png
Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge |
13
2.2. Spillemyndighedens reaktioner over for ejere af
hjemmesider, der udbyder spil ulovligt
24. Vi har undersøgt, om Spillemyndigheden har reageret over for ejere af hjemmesi-
der, der ulovligt udbyder spil om penge. Undersøgelsen viser, at Spillemyndigheden
løbende overvåger spilmarkedet for at finde hjemmesider, der udbyder spil ulovligt.
Spillemyndigheden har efterfølgende reageret over for hjemmesider, der udbød spil
ulovligt. Blandt de ulovlige hjemmesider, som Spillemyndigheden har fundet, var der
dog 24 sider, som på tidspunktet for Rigsrevisionens undersøgelse udbød spil ulov-
ligt. Der er tale om hjemmesider, som udbyderne midlertidigt havde lovliggjort, men
Spillemyndigheden har ikke fulgt op på, om de igen er blevet ulovlige. Der går i gen-
nemsnit 9,2 måneder, fra Spillemyndigheden finder en hjemmeside, der udbyder spil
ulovligt, til de anmoder en internetudbyder om at blokere for siden.
Overvågning af spilmarkedet med henblik på at finde ulovlige hjemme-
sider
25. Det fremgår af bemærkningerne til spilleloven, at Spillemyndigheden løbende skal
overvåge spilmarkedet og tage initiativ til at få stoppet udbuddet af ulovligt spil. Der
er dog ikke nogen krav i loven til, hvordan Spillemyndigheden skal overvåge spilmar-
kedet.
26. Gennemgangen viser, at Spillemyndigheden i samarbejde med Skattestyrelsens
Antisvindelenhed løbende overvåger onlinespilmarkedet for at finde potentielt ulov-
lige hjemmesider, jf. boks 3.
Boks 3
Overvågning af onlinespilmarkedet
1. Monitorering af nyregistrerede hjemmesider
Skattestyrelsen har i samarbejde med Spillemyndigheden udarbejdet søgeprofiler. Sø-
geprofilerne udsøger nyregistrerede hjemmesider, som er registreret af en dansk regi-
strant, danske IP-adresser og hjemmesider,
som slutter på ”.dk”. Nyregistrerede
hjem-
mesider, der matcher med en række søgeord såsom skinbetting, gambling, poker, væd-
demål og gevinst, udpeges af monitoreringen.
2. Manuelle søgninger på Google og Bing
Skattestyrelsen søger manuelt efter samme ord som i monitoreringen af hjemmesider.
Søgeresultaterne indeholder både nye og ældre hjemmesider og resultater fra sociale
medier, fx YouTube, Facebook og X.
3. Gennemgang af indekssider
Skattestyrelsen gennemgår indekssider, der rangordner hjemmesider med onlinespil. Et
eksempel på en indeksside er en side, der oplister bud på de ti bedste hjemmesider, der
udbyder onlinekasino.
På baggrund af de 3 tilgange danner Skattestyrelsen en bruttoliste over potentielt ulov-
lige hjemmesider. Listen bliver sorteret af en robot, som på baggrund af bl.a. hjemmesi-
dernes sprog og danske ord udpeger hjemmesider, der er relevante at undersøge nær-
mere. Den sorterede liste sendes til Spillemyndigheden 3-5 gange årligt.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Spillemyndigheden og Skattestyrelsen.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
3001705_0021.png
14
| Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge
Spillemyndigheden overvåger også selv onlinespilmarkedet. Spillemyndigheden køber
bl.a. adgang til en samlet liste over andre landes blokerede hjemmesider og måler her-
efter, om hjemmesiderne har internettrafik fra Danmark.
Henvendelser om poten-
tielt ulovlige spilsider
Spillemyndigheden opfordrer
på sin hjemmeside alle til at
henvende sig, hvis man finder
en spiludbyder uden tilladelse
eller finder reklamer for ulov-
ligt spil.
Derudover modtager Spillemyndigheden henvendelser om potentielt ulovlige hjemme-
sider fra spillere og fra spiludbydere med tilladelse.
Overvågningen af spilmarkedet har i perioden 2021-2023 ført til en bruttoliste med
3.931 potentielt ulovlige hjemmesider. Spillemyndigheden har foretaget en grovsorte-
ring og har frasorteret hjemmesider, som de umiddelbart vurderede ikke var ulovlige.
Herefter har Spillemyndigheden haft 1.326 hjemmesider, som de har gennemgået nær-
mere.
Spillemyndigheden har gennemgået de 1.326 hjemmesider for at vurdere, om sider-
ne er ulovlige, herunder om siderne er rettet mod danske spillere. På baggrund af gen-
nemgangen har Spillemyndigheden i perioden 2021-2023 fundet 425 hjemmesider,
som udbød spil ulovligt, fordi siderne var rettet mod det danske spilmarked uden at
have tilladelse til det.
Boks 4 viser indikatorer for, hvornår spil er rettet mod danske spillere.
Boks 4
Indikatorer for, hvornår spil er rettet mod danske spillere
Hjemmesiden indeholder tekster på dansk.
Priserne står anført i dansk valuta.
Det er muligt at bruge betalingskort, som kun virker i Danmark (fx Dankort).
Hjemmesiden har dansk kundeservice.
Spiludbuddet har en sammensætning, der gør, at det retter sig mod danske spillere,
fx ved at tilbyde væddemål på kampe i lavere danske fodboldrækker.
Der er danske symboler på hjemmesiden, fx den lille havfrue eller dannebrog.
Pengespil, der udbydes via Steam, fx lotteri med virtuelt tilbehør til computerspil
(skinbetting). Steam er en international platform, der bl.a. formilder computerspil.
Platformen kan tilgås på dansk og har kundesupport på dansk. Derfor anses spil på
platformen som værende udbudt i Danmark.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Spillemyndigheden.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge |
15
Henstillinger til ejere af ulovlige hjemmesider og politianmeldelser
27. Det fremgår af bemærkningerne til spilleloven, at Spillemyndigheden for at opret-
holde en effektiv beskyttelse af det lovlige spilmarked løbende skal tage initiativ til at
få stoppet udbuddet af ulovligt spil via henstillinger og politianmeldelser. Når Spille-
myndigheden finder en ulovlig hjemmeside, skal de først sende en henstilling til ejeren
af hjemmesiden, hvor de påpeger, hvilke regler der er overtrådt, og henstiller, at ejeren
retter ind efter dansk lovgivning. Efter 14 dage følger Spillemyndigheden op på, om
henstillingen er efterkommet. Hvis ejeren ikke har efterkommet henstillingen, kan Spil-
lemyndigheden anmelde ejeren til politiet.
28. Gennemgangen viser, at Spillemyndigheden har sendt henstillinger til ejerne af al-
le de ulovlige hjemmesider, bortset fra enkelte tilfælde, hvor det ikke har været muligt
at finde kontaktoplysninger på ejerne. Herudover har Spillemyndigheden i to tilfælde
politianmeldt ejere, der udbød spil ulovligt.
Blokering af adgangen til hjemmesider
Spillemyndighedens hen-
stilling til spiludbyder
Det fremgår af henstillingen,
at spiludbyderen risikerer føl-
gende ved fortsat at udbyde
spil ulovligt i Danmark:
Kundernes adgang til siden
29. Hvis en spiludbyder ikke efterkommer en henstilling eller ikke ændrer hjemmesi-
den, så den ikke længere retter sig mod danske spillere, kan Spillemyndigheden tage
initiativ til at få blokeret siden.
Det fremgår af spillelovens § 65, at det er ulovligt for en internetudbyder at udbyde in-
ternetadgang til en ulovlig hjemmeside. Det fremgår videre af bemærkningerne til lo-
ven, at Spillemyndigheden gennem dialog med internetudbydere skal forhindre for-
midling af internetadgang til ulovlige hjemmesider. Spillemyndigheden kan ikke selv
blokere for adgangen, men skal anmode internetudbyderne om at gøre det. I første
omgang anmoder Spillemyndigheden én internetudbyder om at blokere. Hvis den på-
gældende internetudbyder afslår anmodningen om at blokere siden, hvilket de altid
gør, sender Spillemyndigheden sagen til retten, som afgør, om der er tale om ulovligt
udbud af spil. Hvis retten afgør, at hjemmesidens udbud er ulovligt, skal internetudby-
deren herefter blokere for deres kunders adgang til siden. Samtidig sender Spillemyn-
digheden rettens afgørelse videre til Teleindustrien, der er brancheorganisation for in-
ternet- og teleudbydere. Teleindustrien beder herefter sine medlemmer, om også at
blokere for hjemmesiden. Blokeringen sker via en såkaldt DNS-blokering.
30. Gennemgangen viser, at Spillemyndigheden har taget initiativ til at få blokeret
168 af de 425 hjemmesider, som de har vurderet udbød spil ulovligt. De resterende
257 hjemmesider har Spillemyndigheden ikke taget initiativ til at få blokeret, fordi si-
derne ikke længere var aktive, eller fordi Spillemyndigheden vurderede, at siderne var
justeret, så de ikke længere var rettet mod danske spillere.
risikerer at blive blokeret
(DNS-blokering).
Kundernes pengeoverførs-
ler til og fra spiludbyderen
kan risikere at blive bloke-
ret (betalingsblokering).
Overtrædelsen af dansk
lovgivning risikerer at blive
meldt til dansk politi (politi-
anmeldelse).
Spillemyndigheden kan
kontakte myndighederne i
de lande, som har givet spil-
udbyderen tilladelse.
DNS-blokering af ulovlige
hjemmesider
Blokeringen sker i internetud-
bydernes DNS-database, som
er leddet mellem den internet-
adresse, der bliver tastet ind,
og den internetside, man kom-
mer ind på. Bliver en hjemme-
side DNS-blokeret, vil sidens
internetadresse ikke henvise
til den givne hjemmeside, men
brugerne vil i stedet blive mødt
af en advarsel fra Spillemyn-
digheden om, at hjemmesiden
ikke har tilladelse fra Spille-
myndigheden og er blokeret.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
3001705_0023.png
16
| Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge
Når Spillemyndigheden én gang har vurderet, at en hjemmeside er blevet lovliggjort,
tjekker de ikke systematisk siden igen for at se, om den forbliver lovlig. Vi har under-
søgt, om nogle af de 257 hjemmesider, der ikke er blevet blokeret, igen udbyder spil
ulovligt. Gennemgangen af de 257 hjemmesider
som det tog ca. 25 timer at gennem-
viser, at 24 af de 257 hjemmesider på undersøgelsestidspunktet var rettet mod
danske spillere. Spillemyndigheden har oplyst, at de på baggrund af Rigsrevisionens
undersøgelse vil indstille, at de 24 hjemmesider bliver blokeret i 2025. Gennemgan-
gen viser desuden, at de resterende hjemmesider p.t. enten er inaktive eller ikke læn-
gere udbyder spil rettet mod danske spillere. For de hjemmesider, som Spillemyndig-
heden har fået blokeret, har de en praksis, hvor de årligt genvurderer, om siderne er
blevet lovlige, så blokeringen skal ophæves.
31. Vi har beregnet, hvor lang tid der i gennemsnit går, fra Spillemyndigheden finder en
hjemmeside, der potentielt er ulovlig, til siden bliver blokeret. Gennemgangen viser, at
der i gennemsnit går ca. 14,5 måneder. I den periode er hjemmesiderne tilgængelige
for spillerne.
Figur 2 viser sagsbehandlingstiden for de tre skridt, der er i forbindelse med blokering
af en ulovlig hjemmeside.
Figur 2
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid i forbindelse med blokering af en ulovlig hjemmeside
Spillemyndigheden
9,2 måneder
14,5 måneder i alt
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Spillemyndigheden.
Internet-
udbyder
1,7 måneder
Retten
3,6 måneder
Det fremgår af figur 2, at der i gennemsnit går 9,2 måneder, fra Spillemyndigheden fin-
der en ulovlig hjemmeside, til de anmoder en internetudbyder om at blokere siden.
De 9,2 måneders sagsbehandlingstid består af 2 dele. Det tager i gennemsnit ca. 4,1
måned, fra Spillemyndigheden finder en potentielt ulovlig hjemmeside, til de har vur-
deret, om siden reelt er ulovlig, og sender en henstilling til ejeren af hjemmesiden. Ef-
terfølgende går der i gennemsnit ca. 5,1 måned, før Spillemyndigheden anmoder en
internetudbyder om at blokere for deres kunders adgang til hjemmesiden.
32. Spillemyndigheden har frem til 2024 anmodet internetudbyderne om at blokere
for deres kunders adgang til hjemmesiderne ca. én gang årligt. Hjemmesider, der er
fundet kort tid efter, at der er sendt en anmodning til en internetudbyder, har således
været aktive op mod et år, før de har kunnet indgå i næste anmodning.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
3001705_0024.png
Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge |
17
Spillemyndigheden har i forbindelse med Rigsrevisionens undersøgelse oplyst, at de
har ændret proceduren, så de fra 2024 iværksætter blokering af hjemmesider to gan-
ge om året. Det er endnu for tidligt at opgøre, hvor meget det vil nedbringe sagsbe-
handlingstiden.
Når en internetudbyder modtager en anmodning, afslår udbyderen altid at blokere
hjemmesiden. Derfor skal sagen sendes videre til retten. Det tager ca. 1,7 måneder, fra
internetudbyderen har modtaget anmodningen, til Spillemyndigheden har modtaget
internetudbyderens afslag og sender en stævning til retten. I retten tager det i gennem-
snit 3,6 måneder, før der træffes en afgørelse.
For de 10 % af de ulovlige hjemmesider, hvor det gik hurtigst, tog det i gennemsnit ca.
1,4 måneder, fra Spillemyndigheden havde fundet siden, til internetudbyderen blev
anmodet om at blokere siden, mens der for de 10 % af hjemmesiderne, hvor der gik
længst tid, i gennemsnit gik 17,2 måneder. Herefter kommer tiden frem til, at retten af-
siger dom om, at hjemmesiden skal blokeres. Det betyder, at nogle ejere af ulovlige
hjemmesider har kunnet fortsætte med at udbyde spil ulovligt til danskere i op mod
2 år efter, at Spillemyndigheden er blevet opmærksom på siderne.
33. Selv hvis en hjemmeside bliver blokeret, er det ikke ensbetydende med, at alle bru-
gere er udelukket fra siden. Det skyldes både tekniske forhold og den fremgangsmåde,
Spillemyndigheden har hjemmel til at bruge DNS-blokering, når de iværksætter bloke-
ring af hjemmesider, jf. boks 5.
Boks 5
Begrænsninger i DNS-blokeringer
Der er flere grunde til, at spillere kan tilgå DNS-blokerede hjemmesider.
For det første er lokale, lukkede netværk ikke dækket af DNS-blokeringerne, hvilket og-
så fremgår af bemærkningerne til spilleloven. Det betyder fx, at unge som udgangspunkt
kan tilgå hjemmesiderne på skoler og uddannelsesinstitutioner, og at spillere kan få ad-
gang til de ulovlige hjemmesider via biblioteker, restauranter, virksomheder mv.
For det andet er det muligt at omgå blokeringen af de ulovlige hjemmesider ved at tilgå
dem via en VPN-forbindelse.
For det tredje iværksætter Spillemyndigheden blokeringerne via internet- og teleudby-
dernes brancheorganisation, Teleindustrien. Det medfører, at det kun er de internetud-
bydere, der er medlem af Teleindustrien, som bliver bedt om at blokere hjemmesider.
Efter vores undersøgelse er sat i gang, har Spillemyndigheden dog i 2024 anmodet tre
øvrige internetudbydere, der ikke er medlem af Teleindustrien, om også at blokere for
de ulovlige hjemmesider.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Spillemyndigheden.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
Metodisk tilgang
|
1
18
| Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge
Andre landes brug af
betalingsblokering
Ifølge Spillemyndigheden gør
4 lande (Tyskland, Tjekkiet,
Slovakiet og Litauen) brug af
betalingsblokering. Derudover
er der 4 lande, der ligesom
Danmark har hjemmel til det,
men som af forskellige grunde
ikke udnytter hjemlen. Det dre-
jer sig om Spanien, Frankrig,
Letland og Estland.
34. Det fremgår af spilleloven, at det ikke er tilladt at formidle betalinger til og fra ulov-
lige hjemmesider. Af bemærkningerne til loven fremgår det, at Spillemyndigheden har
mulighed for at iværksætte blokering af betalinger, så der ikke kan overføres penge
mellem spillerens og spiludbyderens konti.
Blokering af betalinger kræver, at Spillemyndigheden anmoder betalingsformilderne,
fx Nets, om at gøre det. Spillemyndigheden har ikke gjort brug af dette. Spillemyndig-
heden har oplyst, at det skyldes, at de vurderer, at DNS-blokeringen har en høj effek-
tivitet, og at der er vanskeligheder forbundet med betalingsblokeringen. Spillemyndig-
heden har desuden oplyst, at de vurderer, at det vil være relativt nemt for spiludbyder-
ne at omgå betalingsblokeringen, og at en blokering er forbundet med udgifter for be-
talingsformidlerne.
Rigsrevisionen kan konstatere, at betalingsblokering indgik som et væsentligt element
for at opretholde en effektiv beskyttelse af det lovlige spilmarked, da man ændrede
spilleloven og liberaliserede spilmarkedet i 2012. Det bemærkes desuden, at Spillemyn-
digheden i henstillingerne til ejere af hjemmesider, der udbyder spil ulovligt, skriver, at
siderne risikerer betalingsblokering, hvis de fortsætter med at udbyde spil ulovligt.
Opfølgning på internetudbydernes blokeringer
35. Gennemgangen viser, at Spillemyndigheden ikke har fulgt op på, om internetudby-
derne reelt blokerer de ulovlige hjemmesider. Spillemyndigheden har udarbejdet et
softwareprogram, som kan hjælpe med at føre tilsyn med dette. Programmet er ikke
taget i brug endnu.
Rigsrevisionen, den 27. marts 2025
Birgitte Hansen
/Niels Kjøller Petersen
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
Metodisk tilgang |
19
Bilag 1. Metodisk tilgang
Undersøgelsen bygger på en gennemgang af dokumenter og en kortlægning af Spille-
myndighedens tilsynsaktiviteter. Formålet med gennemgangen og kortlægningen har
været at undersøge Spillemyndighedens tilsyn med spiludbydere, der har tilladelse,
og Spillemyndighedens tilsyn med det ulovlige spilmarked. Undersøgelsens metode
er uddybet i dette bilag.
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået spillelovgivningen og en række af Spillemyndighedens interne
dokumenter, herunder:
Spillemyndighedens procesbeskrivelser for forskellige tilsynsformer
spiludbydernes certificeringsrapporter og årsredegørelser
spiludbydernes ansøgningsmateriale og Spillemyndighedens dokumentation for
sagsbehandlingen
oversigt over Spillemyndighedens gennemførte tilsyn i perioden 2020-2024
udvalgte tilsynssager
beskrivelser af Spillemyndighedens reaktionsmuligheder i forhold til onlinespil om
penge
oversigt over Spillemyndighedens indskærpelser og politianmeldelser i perioden
2020-2024
beskrivelser af Skattestyrelsens Antisvindelenheds og Spillemyndighedens ud-
søgningsmodeller for hjemmesider, der potentielt udbyder spil ulovligt
Spillemyndighedens procesbeskrivelser for blokering af hjemmesider og henstil-
linger
Spillemyndighedens henstillinger til internetudbydere om at blokere adgangen til
ulovlige hjemmesider
Spillemyndighedens stævninger til retten
Spillemyndighedens notater om DNS-blokering og betalingsblokering
oversigt over Spillemyndighedens blokering af hjemmesider og henstillinger i pe-
rioden 2020 - september 2024.
Spillemyndighedens tilsyn med de spiludbydere, som har tilladelse
Vi har set på, om tilsynet er ført på de lovområder, der skal være med til at beskytte
spillerne mod spilafhængighed. Vi har gennemgået tilsynsplaner og projektbeskrivel-
ser for Spillemyndighedens tilsyn i perioden januar 2020 - november 2024. Vi har
undersøgt, om alle spiludbyderne har fået tilsyn vedrørende de udvalgte lovområder
mindst én gang i løbet af den 5-årige periode, hvor deres tilladelse har været gælden-
de. For spiludbydere, der kun har haft tilladelse i en del af undersøgelsesperioden, har
vi undersøgt, om de har indgået i de tilsynsrunder, som har været gennemført på det
tidspunkt, hvor de har haft tilladelse.
Spillemyndigheden fører både tilsyn i forbindelse med, at de behandler udbyderens
ansøgning om tilladelse, og senere som løbende tilsyn. I de tilfælde, hvor Spillemyn-
digheden bliver opmærksom på problemer, fx hvis udbyderen undlader at sende do-
kumentation for regelefterlevelsen i forbindelse med ansøgningen om tilladelse, har
vi lagt til grund, at Spillemyndigheden bør iværksætte et tilsyn hurtigst muligt.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
20
| Metodisk tilgang
Undersøgelsen omfatter de bestemmelser i spillelovgivningen, som i særlig grad har
til formål at beskytte spillerne mod at udvikle spilafhængighed. Det drejer sig om føl-
gende områder:
registrering af spillere
(bekendtgørelse om onlinekasino, kapitel 2, og bekendtgø-
relse om online væddemål, kapitel 2)
spilkonto og betalinger
(bekendtgørelse om onlinekasino, kapitel 4, og bekendtgø-
relse om online væddemål, kapitel 4)
information til spilleren
(bekendtgørelse om onlinekasino, kapitel 5, og bekendtgø-
relse om online væddemål, kapitel 5)
ansvarligt spil
(bekendtgørelse om onlinekasino, kapitel 7, og bekendtgørelse om
online væddemål, kapitel 6)
markedsføring
(bekendtgørelse om onlinekasino, kapitel 8, og bekendtgørelse om
online væddemål, kapitel 7)
salgsfremmende foranstaltninger
(bekendtgørelse om onlinekasino, kapitel 9, og
bekendtgørelse om online væddemål, kapitel 8)
oplysningspligt, salg og markedsføring
(spilleloven, kapitel 5).
Undersøgelsen af Spillemyndighedens tilsyn med spiludbydere, der har tilladelse, om-
fatter alene udbydere, der har haft tilladelse til udbud af onlinekasino eller onlinevæd-
demål i mere end 12 måneder. For udbydere, der har haft tilladelse i mindre end 12 må-
neder, er perioden for kort til, at det kan vurderes, om tilsynet har været tilstrækkeligt.
Udbydere med en indtægtsbegrænset tilladelse indgår heller ikke i undersøgelsen.
Den indtægtsbegrænsede tilladelse gælder i op til 1 år og kan derefter søges fornyet.
Bruttospilleindtægten for udbydere med indtægtsbegrænsede tilladelser må ikke
overstige 1 mio. kr. (indskud minus gevinster). Der indgår 40 spiludbydere i undersø-
gelsen af tilsyn med udbydere, der har tilladelse (afsnit 2.1).
Ud over de områder af spillelovgivningen, som indgår i vores undersøgelse, fører Spil-
lemyndigheden også tilsyn med en række andre bestemmelser i spillelovgivningen,
som omhandler aftalt spil (matchfixing), opbevaring af identitetsoplysninger, suspen-
sion og lukning af spilkonto, spilsystemer og spiludbydernes behandling af klager fra
spillere. Disse områder indgår ikke i undersøgelsen.
Spillemyndighedens tilsyn med de spiludbydere, der har fået tilladelse til at udbyde
onlinespil, består af seks typer tilsyn. For det første fører Spillemyndigheden et indle-
dende tilsyn i forbindelse med, at spiludbyderne søger om tilladelse til at udbyde onli-
nespil. For det andet fører Spillemyndigheden et ad hoc-tilsyn, der oftest udføres på
baggrund af henvendelser fra borgere eller andre spiludbydere. For det tredje fører
Spillemyndigheden et tematisk tilsyn, hvor Spillemyndigheden udvælger et tema, som
de fører tilsyn med for alle spiludbydere. For det fjerde fører Spillemyndigheden et lø-
bende basistilsyn, hvor formålet er at sikre, at alle spiludbydere overholder grundlæg-
gende rapporterings- og underretningspligter. For det femte har Spillemyndigheden
siden 2022 udført såkaldte full scope-tilsyn, der er et omfattende tilsyn med en spil-
udbyders forpligtelser i forhold til ansvarligt spil. For det sjette fører Spillemyndighe-
den tilsyn via et såkaldt certificeringsprogram. Tilsynet i certificeringsprogrammet ud-
arbejdes af akkrediterede testvirksomheder. Det er Spillemyndigheden, der fastsæt-
ter kravene til certificeringerne og løbende opdaterer kravene, så de er tilpasset lov-
givningen. Testvirksomhederne undersøger bl.a., om spiludbyderne har selvudelukkel-
sesfunktioner til rådighed for spillerne.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
Metodisk tilgang |
21
Undersøgelsen omfatter alle Spillemyndighedens typer af tilsyn i forhold til onlinespil.
Vi har ikke sondret mellem de forskellige typer af tilsyn, men har undersøgt, hvilke lov-
bestemmelser der er ført tilsyn med, og hvilke spiludbydere der har deltaget i de for-
skellige tilsynsprojekter. Vi har ikke undersøgt Spillemyndighedens godkendelsespro-
ces for udbydere, der søger om tilladelse til at udbyde onlinespil. Det fremgår af spille-
lovens § 29, at
”tilladelse til udbud og arrangering af spil kan kun gives til ansøgere,
der må antages at kunne udøve virksomhed med spil på økonomisk og faglig forsvar-
lig vis”.
Spillemyndigheden skal således konkret vurdere, om udbyderne kan drive spil-
virksomhed på økonomisk og faglig forsvarlig vis. Dette indebærer en faglig og skøns-
mæssig vurdering, som vi ikke kan efterprøve.
Spillemyndighedens reaktioner i tilfælde, hvor spiludbyderne over-
træder reglerne
Vi har indhentet opgørelser over Spillemyndighedens brug af reaktioner i perioden
2020-2024. Af opgørelserne fremgår antallet af indskærpelser, påbud, påtaler, admi-
nistrative bøder, politianmeldelser, ændrede vilkår i tilladelser og tilbagetrækninger af
tilladelser, som Spillemyndigheden har brugt i undersøgelsesperioden. Undersøgelsen
omfatter Spillemyndighedens brug af reaktioner inden for de områder af spilleloven,
der indgår i undersøgelsen af Spillemyndighedens gennemførte tilsyn. Påbud og påta-
ler er reaktionsmuligheder, der er indført pr. 1. juli 2024. De øvrige reaktionsmulighe-
der har været gældende hele perioden.
Spillemyndigheden dokumenterer ikke systematisk, hvad de finder i deres tilsyn. Kun
i de sager, hvor Spillemyndigheden har sendt en indskærpelse eller politianmeldt spil-
udbyderen, er der dokumentation for resultaterne af tilsynet. Det er derfor ikke muligt
at undersøge, om Spillemyndigheden i tilsynet har fundet forhold, som de ikke har re-
ageret på.
Spillemyndighedens reaktioner over for ejere af hjemmesider, der
udbyder spil ulovligt
Vi har gennemgået Spillemyndighedens og Skattestyrelsens procesbeskrivelser for,
hvordan de overvåger spilmarkedet og finder hjemmesider, der udbyder spil ulovligt.
Herudover har vi gennemgået Spillemyndighedens dokumentation for overvågningen
i form af udsøgningsrapporter og registreringer af potentielt ulovlige hjemmesider. Re-
gistreringerne foretages i Spillemyndighedens markedsovervågningsark.
Undersøgelsen af Spillemyndighedens reaktioner over for ejere af hjemmesider, der
udbyder spil ulovligt, er afgrænset til hjemmesider, der er fundet i perioden 2021-2023.
Spillemyndighedens reaktioner over for ejere af ulovlige hjemmesider, der er fundet i
2020, indgår således ikke i undersøgelsen. 2020 indgår ikke, da det i Spillemyndighe-
dens data for 2020 ikke er muligt at skelne mellem ulovlige hjemmesider, der udbyder
spil, og hjemmesider, der reklamerer for spil. Spillemyndigheden har kun hjemmel til
at iværksætte blokeringer af hjemmesider, der udbyder spil ulovligt. Det er på grund
af sagsbehandlingstiden for tidligt at undersøge, om Spillemyndigheden har reageret
over for ejere af ulovlige hjemmesider, der er fundet i 2024.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
22
| Metodisk tilgang
På baggrund af Spillemyndighedens registreringer har vi opgjort, hvor mange hjem-
mesider, der efter Spillemyndighedens vurdering udbyder spil ulovligt. Vi har efterføl-
gende opgjort, hvor mange af hjemmesiderne der er blevet blokeret. Dette har vi op-
gjort på baggrund af Spillemyndighedens markedsovervågningsark, der indeholder
oplysninger om alle de hjemmesider, som Spillemyndigheden efter en grovsortering
har vurderet potentielt kan have ulovligt indhold. Vi har gennemgået alle de 425 hjem-
mesider, som Spillemyndigheden har fundet og vurderet ulovlige i undersøgelsespe-
rioden.
For de 257 hjemmesider, som Spillemyndigheden ikke har iværksat blokering af, har
vi undersøgt, om de er aktive og udbyder spil, der retter sig mod danske spillere. Vi har
i den forbindelse fundet 24 hjemmesider, som udbød spil ulovligt. Spillemyndigheden
har kvalitetssikret vores gennemgang af de hjemmesider, som vi har fundet.
For de resterende 168 hjemmesider, som Spillemyndigheden har fundet i undersøgel-
sesperioden og efterfølgende har iværksat blokering af, har vi undersøgt, om siderne
reelt er blokerede. Det har vi undersøgt ved at forsøge at tilgå hjemmesiderne via én
større internetudbyder. Gennemgangen viste, at internetudbyderen havde blokeret
for adgangen til hjemmesiderne. Gennemgangen kan dog ikke vise, om alle andre in-
ternetudbydere har blokeret for alle de 168 hjemmesider.
Beregning af sagsbehandlingstiden i forbindelse med blokering af ulovlige
hjemmesider
Beregningerne af sagsbehandlingstiden tager udgangspunkt i de 168 hjemmesider,
som Spillemyndigheden har fundet i perioden 2021-2023, og som efterfølgende er
blevet blokeret. Beregningerne er foretaget på baggrund af registreringer fra Spille-
myndighedens markedsovervågningsark, gennemgang af breve om anmodning fra
Spillemyndigheden til internetudbydere om at blokere de ulovlige hjemmesider, gen-
nemgang af Spillemyndighedens indsendte stævninger til retten og nyheder på Spil-
lemyndighedens hjemmeside om blokeringer af hjemmesider. Sagsbehandlingstiden
er beregnet fra den dato, Spillemyndigheden har noteret, at hjemmesiden er tilføjet
markedsovervågningsarket, til Spillemyndigheden har registreret, at retten har afsagt
dom om, at internetudbyderen skal blokere for adgangen til hjemmesiden. Beregnings-
metoden betyder, at sagsbehandlingstiden ikke indeholder den tid, der går, fra Skatte-
styrelsen eller Spillemyndigheden har udsøgt hjemmesiderne, til siderne er blevet
grovsorteret og tilføjet Spillemyndighedens markedsovervågningsark.
Vi har frasorteret 18 hjemmesider, hvor data har været mangelfulde, fx fordi der mang-
ler datoer eller har været registreret åbenlyst ukorrekte datoer. Frasorteringen bety-
der, at beregningen er foretaget på baggrund af 150 sager ud af de 168 blokerede
hjemmesider.
I Spillemyndighedens data optræder enkelte hjemmesider med flere datoer for, hvor-
når siderne er blevet fundet. I de tilfælde har vi brugt de datoer, der har givet den kor-
teste sagsbehandlingstid.
Statsrevisorerne beretning SB14/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning om Spillemyndighedens indsats over for onlinespil om penge (nr. 14/2024)
Metodisk tilgang |
23
Møder
Vi har løbende holdt møder med Skatteministeriet og Spillemyndigheden. Formålet
med møderne har bl.a. været at drøfte revisionsmaterialet, undersøgelsens kriterier
og at få indsigt i Spillemyndighedens indsats over for onlinespil.
Kvalitetssikring
Undersøgelsen er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssikring, som
omfatter høring hos den reviderede samt ledelsesbehandling og sparring med chefer
og medarbejdere i Rigsrevisionen. Gennemgangen er også kvalitetssikret ved, at do-
kumenter og analyser er behandlet og gennemgået af flere medarbejdere i Rigsrevi-
sionen.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision, her-
under standarderne for større undersøgelser (SOR 3). Standarderne fastlægger, hvad
brugerne og offentligheden kan forvente af revisionen, for at der er tale om en god fag-
lig ydelse. Standarderne er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigsre-
visionernes internationale standarder (ISSAI 100-999).