Beretning Nr. 10 Beretning nr. 10/2024 om politiets brug af fotovogne til hastighedskontrol
Kort fortalt
Politiets brug af fotovogne til
hastighedskontrol
Konklusion
Politiets brug af fotovogne er ikke helt tilfredsstillende. Politiet kan i endnu højere grad placere fotovogne-
ne på de steder og de tidspunkter, hvor der er for høj fart og trafikuheld. Ved i højere grad at bruge tilgæn-
gelige data til at placere fotovognene vil politiet kunne bidrage mere til at reducere antallet af hastigheds-
overskridelser og uheld.
Statsrevisorerne udtaler
”Statsrevisorerne finder det ikke helt tilfredsstillende, at Ju-
stitsministeriet ikke har sikret, at politiet i højere grad har
placeret fotovogne på de strækninger og tidspunkter, hvor
der hyppigst er for høj fart og sker trafikuheld.
Statsrevisorerne skal pege på, at politiet kan bidrage til at
styrke trafiksikkerheden yderligere ved i endnu højere grad
at anvende tilgængelige data til at placere fotovognene på de
steder og tidspunkter, hvor der er for høj fart og trafikuheld”.
Ifølge flerårsaftalen om politiets og anklagemyndighedens
økonomi for 2021-2023 skal udvælgelsen af vejstrækninger
og tilrettelæggelsen af kontrolindsatsen foretages på bag-
grund af politiets vurdering af, hvor den færdselssikker-
hedsmæssige, tryghedsskabende og adfærdsregulerende
effekt af fotovogne er størst. Beretningen handler om den
del af indsatsen med fotovogne, der har til formål at ned-
sætte hastigheden og forebygge uheld.
Politiets planlægning af brugen af fotovogne er vigtig for at
få udnyttet fotovognene bedst muligt. I den forbindelse er
der 2 vigtige faktorer: placering på de strækninger, der har
mange hastighedsoverskridelser og uheld, og kontrol på
tidspunkter af døgnet og ugen, der svarer til mængden af
hastighedsoverskridelser og uheld.
Figuren nedenfor viser, at kontrolniveauet på hverdage
kl. 6.00-18.00 er højt i forhold til niveauet for hastigheds-
overskridelser og uheld, mens kontrolniveauet er lavt i
weekenden, om aftenen og om natten.
Politiets kontrolniveau sammenlignet med niveauet for ha-
stighedsoverskridelser og uheld på landsplan fordelt på hver-
dage samt i weekenden, om aftenen og om natten i perioden
2022-2023
80 %
70 %
60 %
50 %
40 %
30 %
20 %
10 %
0%
Hverdage kl. 6.00-18.00
Kontrolniveau
Weekend, aften og nat
Niveau for uheld
Væsentligste resultater af undersøgelsen
• I alle 12 politikredse er der strækninger, hvor politiet
ikke har opsat fotovogne, selv om strækningerne er
mere hastighedsbelastede end de strækninger, hvor
politiet har opsat fotovogne.
• På de
strækninger,
hvor politiet har placeret fotovog-
ne, er kontrolniveauet som oftest passende i forhold til
niveauet for hastighedsoverskridelser og uheld. Det er
dog muligt at flytte mindre dele af indsatsen fra over-
kontrollerede til underkontrollerede strækninger.
• Politiet kan også forbedre indsatsen i forhold til de
tidspunkter,
hvor politiet udfører hastighedskontrol,
ved fx at kontrollere mere i weekenden, om aftenen og
om natten.
Baggrund og formål med undersøgelsen
Beretningen handler om politiets brug af fotovogne til ha-
stighedskontrol. Fotovogne er et centralt værktøj i politiets
indsats mod for høj fart på vejene. Ca. 90 % af alle hastig-
hedsovertrædelser registreres ved brug af fotovogne.
Niveau for hastighedsoverskridelser
Læs hele rapporten på
www.rigsrevisionen.dk.
Kontakt Rigsrevisionens
eller Statsrevisorernes sekretariatschef Michala Krakauer på tlf. 33 37