Statsrevisorerne 2023
11
Offentligt
2813515_0001.png
Statsrevisoranmodning
Undersøgelse af tilsynet med trafikstøj
Miljøstyrelsen vurderede i 2003, at mellem 200 og 500 danskere årligt dør for
tidligt af vejstøj. Opgørelser fra Miljøministeriet viser, at ca. 723.000 boliger er
udsat for vejstøj, der overskrider den vejledende grænseværdi.
Myndighedernes opgave
Støjområdet er reguleret af EU direktiv 2002/49/EF, som er indarbejdet i
dansk lov i miljøbeskyttelseslovens § 14 a og støjkortlægningsbekendtgørel-
sen. Bekendtgørelsen angiver, at Miljøstyrelsen, hovedstadskommuner,
Transportministeriet og udvalgte trafikselskaber har et ansvar for at udar-
bejde støjkort og tilhørende støjhandlingsplaner fra transport og vej-, jern-
bane- og flytrafik. Miljøministeriet skal ifølge styrelsens egen vejledning sam-
menligne og videreformidle alle støjhandlingsplaner til EU. Miljøbeskyttelses-
loven indeholder ikke hjemmel til, at miljømyndigheder ved påbud eller lig-
nende kan gribe ind over for støj fra vejtrafik. Støjulemper fra veje søges i
stedet imødegået ved forebyggende hensyn i planlægningen.
Statsrevisorerne anmoder Rigsrevisionen om at undersøge
Har Miljøministeriet og Transportministeriet forvaltet støjområdet tilfredsstil-
lende?
På hvilken baggrund har Miljøstyrelsen fastsat de vejledende grænsevær-
dier for vejstøj?
Har Miljøministeriet og Transportministeriet efterlevet kravene i støjkort-
lægningsbekendtgørelsen?
Har Miljøministeriet og Transportministeriet fulgt op på egne og andre
myndigheders støjhandleplaner?
Har Miljøministeriet og Transportministeriet analyseret, hvor behovet for
støjdæmpende initiativer er størst og prioriteret herefter?
Har Miljøministeriet og Transportministeriet gennemført de støjdæmpende
initiativer, der fremgår af støjhandleplanerne?
6. november 2023
J.nr.:23-001082-3
Godkendt på
statsrevisormødet 6.
november 2023
Side 1 | 2
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 11: Statsrevisorernes anmodning om en undersøgelse af tilsynet med trafikstøj fra veje
2813515_0002.png
Hvordan indgår støjulemper fra veje i myndighedernes planlægning, fx
planlægning af støjdæmpende tiltag og trafikplanlægning?
Rigsrevisionen skal så vidt muligt vise i beretningen, hvordan vejstøj er for-
delt i Danmark.
Statsrevisorerne er opmærksomme på, at Rigsrevisionen ikke har mandat til
at revidere kommunernes forvaltning af støjområdet for kommunale veje.
Baggrund
Miljøstyrelsen har fastsat vejledende grænseværdier for vejstøj i forskellige
områder. Den vejledende grænseværdi for vejstøj er 58 dB
1
. Den gælder for
boligområder, børnehaver, vuggestuer, skoler, plejehjem, hospitaler, koloni-
haver, udendørs opholdsarealer og parker. For rekreative områder i det åbne
land, fx sommerhusområder og campingpladser, er grænseværdien for vej-
støj 53 dB. For hoteller, kontorer mv. er grænseværdien 63 dB. Boliger, der
udsættes for vejstøj over Lden 58 dB
2
betragtes som støjbelastede. Hvis de
udsættes for støj over Lden 68 dB, betragtes de som stærkt støjbelastede.
Til sammenligning er WHO’s vejledende retningslinjer for vejstøj 53 dB
(Lden) og 45 dB i aften- og nattetimerne
3
.
De statslige og kommunale vejmyndigheder har ansvaret for indsatsen mod
generende vejstøj ved eksisterende boliger. Vejdirektoratet er vejmyndighed
langs statsvejene (motorveje), mens de berørte kommuner har ansvaret
langs kommuneveje, hvor langt de fleste støjbelastede boliger findes.
Vejstøj kan reduceres på flere måder, fx støjvolde, støjdæmpende asfalt,
nedsættelse af hastigheden på udvalgte strækninger eller trafikplanlægning,
hvor især tung trafik ledes uden om boligområder.
Lyd og støj måles i enheden decibel (dB). Decibelskalaen for lydniveauet er logaritmisk, hvilket
fx betyder at en ændring på 10 dB giver en tidobling af lydenergien.
1
2
Lden er en fælles europæisk målestok for trafikstøj. Det er en gennemsnitsværdi over et år,
hvor der tages højde for, at støj om natten og om aftenen er mere generende end støj om da-
gen.
World Health Organization, Europe: Environmental Noise Guidelines for the European Region,
2018.
3
Side 2 | 2