Statsrevisorerne 2024-25
EB 2023 1
Offentligt
2975622_0001.png
Endelig betænkning
Februar 2025
Endelig betænkning
over statsregnskabet
for 2023
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
Indholdsfortegnelse
1. Statsrevisorernes indstilling til Folketinget om godkendelse af
statsregnskabet for 2023 ....................................................................................................................... 1
2. Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på ............................................... 3
3. Statsrevisorerne ........................................................................................................................................... 7
Bilag 1. Opfølgning på beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2023 ............. 11
Bilag 2. Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år........................................ 16
Bilag 3. Statsrevisorernes opfølgende bemærkninger ..................................................................... 21
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0003.png
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN 0107-0061
ISBN 978-87-7434-857-3
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0004.png
Statsrevisorernes indstilling til Folketinget om godkendelse af statsregnskabet for 2023 |
1
1. Statsrevisorernes indstilling
til Folketinget om godkendelse
af statsregnskabet for 2023
Indledning
Formålet med Endelig betænkning over statsregnskabet for 2023 er at give Folketin-
get et grundlag for at kunne godkende statsregnskabet på baggrund af Statsrevisorer-
nes indstilling og revisorernes bemærkninger, jf. grundlovens § 47 og statsrevisorlo-
vens § 5. Grundlaget for Statsrevisorernes indstilling er de 22 beretninger, som Stats-
revisorerne har afgivet til Folketinget vedrørende regnskabsåret 2023, inkl. beretnin-
gerne om revisionen af statsregnskabet for 2023 og revisionen af statens forvaltning
i 2023.
Statsrevisorerne
Statsrevisorernes indstilling
Statsrevisorerne indstiller til Folketinget, at statsregnskabet for 2023 kan
godkendes, men med bemærkning om, at Rigsrevisionen har taget forbe-
hold for 3 ministeriers dele af statsregnskabet.
Statsrevisorernes indstilling til Folketinget baserer sig på, at statsregnskabet
er rigtigt og dermed uden væsentlige fejl, og at der er en god og sikker regn-
skabsforvaltning i staten, når der ses bort fra virkningen af forbeholdene på
Erhvervsministeriets, Social-, Bolig- og Ældreministeriets og Justitsministe-
riets dele af statsregnskabet.
Statsrevisorernes indstilling baserer sig desuden på beretninger fra Rigsrevi-
sionen, som Statsrevisorerne har afgivet til Folketinget i perioden oktober
2023 - september 2024. Endelig er indstillingen baseret på opfølgningen på
beretningerne i form af ministrenes redegørelser, Rigsrevisionens notater
herom og Statsrevisorernes løbende opfølgning på uafsluttede beretningssa-
ger, jf. § 5 i lov om statsrevisorerne.
3. februar 2025
Serdal Benli
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
Mai Mercado
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0005.png
2
| Statsrevisorernes indstilling til Folketinget om godkendelse af statsregnskabet for 2023
Statsrevisorernes bemærkninger til statsregnskabet for 2023
Rigsrevisionen har taget forbehold for Erhvervsministeriets del af stats-
regnskabet. Forbeholdet skyldes, at en hensættelse til at afvikle olie- og
gasproduktionen i Nordsøen er 1,1 mia. kr. højere end de forventede ud-
gifter.
Rigsrevisionen har taget forbehold for, at Social-, Bolig- og Ældreministe-
riets hensættelser og tilgodehavender på boligområdet ikke er værdiansat
korrekt. Konsekvensen er, at ministeriets og dermed også statens overskud
reelt er 551,1 mio. kr. højere end oplyst i statsregnskabet.
Rigsrevisionen har taget forbehold for Justitsministeriets indtægter fra bø-
der, som indgår i forkert regnskabsår.
Rigsrevisionen fremhæver 2 forhold i Skatteministeriets og Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris regnskaber. Skatteministeriets opgørelse
af værdien af gæld til inddrivelse i statsregnskabet er fortsat forbundet
med usikkerhed, og der er usikkerhed forbundet med en hensættelse, som
vedrører erstatning og kompensation til minkavlere og følgeerhverv i Mini-
steriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris del af statsregnskabet. Frem-
hævelserne gør ikke, at der er tale om fejl i regnskaberne.
Rigsrevisionen har fundet svagheder og fejl i statsregnskabet på Erhvervs-
ministeriets og Transportministeriets områder, hvor der ikke er en korrekt
værdiansættelse af en række kapitalandele, som staten ejer. Derudover vi-
ser Rigsrevisionens revision, at Forsvarsministeriet fortsat har en svag regn-
skabsforvaltning. Rigsrevisionen finder desuden, at 14 ministerier kan for-
bedre deres styring af it-brugerrettigheder, mens 4 ministerier har mang-
ler i it-sikkerheden.
Statsrevisorernes udredning af tvivlsspørgsmål af betydning for Folketin-
gets godkendelse af statsregnskabet
Statsrevisorerne har på et møde den 21. november 2024 med Folketingets Fi-
nansudvalg og Skatteudvalg drøftet hovedbudskaberne i
beretning nr. 18/2023
om revisionen af statsregnskabet for 2023
og
beretning nr. 19/2023 om revisio-
nen af statens forvaltning i 2023.
Rigsrevisionen deltog i mødet.
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0006.png
Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på |
3
2. Sager, som Statsrevisorerne
gør Folketinget opmærksom på
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i 2023-2024
Statsrevisorerne afgav bemærkninger til alle 22 beretninger. Beretningerne er under-
søgelser af statslig virksomhed mv., der er udarbejdet af Rigsrevisionen på baggrund
af en anmodning fra Statsrevisorerne eller på Rigsrevisionens eget initiativ.
Beretninger til Folketinget i perioden oktober 2023 - september 2024
Beretning nr. 1/2023 om porteføljestyring af statens kritiske it-systemer
Beretning nr. 2/2023 om tilsyn og afgiftskontrol med spildevand
Beretning nr. 3/2023 om sagsforløb i familiesammenføringssager
Beretning nr. 4/2023 om byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland
Beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
Beretning nr. 6/2023 om it-sikkerheden på Statens It's servere
Beretning nr. 7/2023 om Forsvarsministeriets beredskab til at bekæmpe olie- og kemikalieforurening af havet
Beretning nr. 8/2023 om den forberedende grunduddannelse (FGU)
Beretning nr. 9/2023 om sagsforløb i det familieretlige system
Beretning nr. 10/2023 om overholdelse af udredningsretten for børn og unge i psykiatrien
Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer
Beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Beretning nr. 14/2023 om Finanstilsynets it-tilsyn
Beretning nr. 15/2023 om kontrollen med fødevareemballage
Beretning nr. 16/2023 om Forsvarsministeriets større anskaffelser af materiel
Beretning nr. 17/2023 om statens brug af fællesstatslige indkøbsaftaler
Beretning nr. 18/2023 om revisionen af statsregnskabet for 2023
Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
Beretning nr. 21/2023 om indsatsen for børn og unge, som har begået alvorlig kriminalitet
Beretning nr. 22/2023 om autorisation af udenlandske sundhedspersoner
Statsrevisorerne har fulgt op på alle beretningerne på grundlag af ministrenes redegø-
relser og rigsrevisors bemærkninger, jf. § 18 i lov om revisionen af statens regnskaber
m.m. En oversigt over ministerredegørelser og notater fremgår af bilag 1. Når Statsre-
visorerne følger op, vurderer de, om ministrene har iværksat foranstaltninger, der er så
tilfredsstillende, at sagen kan afsluttes, eller om sagen fortsat skal følges. De fortsatte
sager kan fx skyldes, at der foregår et administrativt udredningsarbejde, som skal af-
sluttes, eller at indsatsen på området endnu ikke vurderes at være tilfredsstillende.
Det kan også være, at en udvikling skal holdes under observation gennem en længere
periode.
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
4
| Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på
Sagerne i denne betænkning er opdelt efter de ministerområder, som fremgik af stats-
regnskabet for 2023.
19 af de 22 beretninger er udarbejdet på Rigsrevisionens eget initiativ, mens 3 beret-
ninger er udarbejdet på baggrund af anmodninger fra Statsrevisorerne. Statsrevisorer-
ne har anmodet om:
Beretning nr. 2/2023 om tilsyn og afgiftskontrol med spildevand
Beretning nr. 14/2023 om Finanstilsynets it-tilsyn
Beretning nr. 22/2023 om autorisation af udenlandske sundhedspersoner.
3 af de 22 beretninger vedrørende beretningsåret 2023 er afsluttet i denne betænk-
ning. Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har desuden fulgt op på 39 beretninger fra
tidligere år, hvoraf 13 sager er afsluttet, jf. bilag 2. I 14 af opfølgningssagerne afgav
Statsrevisorerne en opfølgende bemærkning, jf. bilag 3.
Ministre og forvaltning bliver altid orienteret om Statsrevisorernes og Rigsrevisionens
opfølgning på beretningssagerne efter det statsrevisormøde, hvor opfølgningen har
fundet sted.
Sager i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2023,
som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på
Statsrevisorerne har fundet anledning til at fremhæve 6 beretningssager på grund af
deres kritiske og/eller principielle karakter.
De ansvarlige ministre har afgivet redegørelser til Statsrevisorerne om, hvilke initiati-
ver de vil iværksætte på baggrund af beretningerne for at imødegå kritikken og anbe-
falingerne. Rigsrevisionen og Statsrevisorerne vil følge op på ministrenes initiativer,
indtil der er fundet tilfredsstillende løsninger på de påpegede problemer. Statsreviso-
rerne har ikke skønnet, at nogen af sagerne i denne endelige betænkning gør det på-
krævet at indstille til Folketinget at træffe en beslutning, jf. lov om statsrevisorerne,
§ 5, stk. 3.
Samfundskritiske it-systemer og servere bør beskyttes bedre mod
hackerangreb
Cyberangreb udgør en aktuel og nærværende trussel for offentlige institutioner. For
at imødekomme denne trussel er det essentielt, at de offentlige institutioner – særligt
i forhold til de samfundskritiske it-systemer – beskytter og opdaterer deres it-syste-
mer i overensstemmelse med anbefalinger og retningslinjer.
Beretning nr. 5/2023 om
statens it-beredskab II
var den anden undersøgelse af it-beredskabet for statens ca.
90 samfundskritiske it-systemer. Statsrevisorerne kritiserede, at der for 7 af de 12 un-
dersøgte samfundskritiske it-systemer ikke var sikret et tilfredsstillende it-beredskab,
hvilket indebar en risiko for, at staten ikke kunne opretholde løsningen af samfunds-
kritiske opgaver i tilfælde af større it-nedbrud, hackerangreb, fysiske skader e.l.
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på |
5
Beretning nr. 6/2023 om it-sikkerheden på Statens It's servere
viste, at Statens It ikke
havde sikret, at alle Statens It’s servere kunne sikkerhedsopdateres, og ikke havde
opgraderet eller nedlagt servere, i takt med at serverne ikke længere kan sikkerheds-
opdateres. Beretningen viste desuden, at Statens It manglede overblik over de serve-
re, de er ansvarlige for. Statsrevisorerne fandt dette bekymrende.
Statsrevisorerne har drøftet
beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
og
beret-
ning nr. 6/2023 om it-sikkerheden på Statens It’s servere
med finansministeren og di-
gitaliseringsministeren. Derudover har Statsrevisorerne mere generelt drøftet udfor-
dringer med it-sikkerhed og it-beredskab i staten, herunder resultaterne af de 2 beret-
ninger om statens it-beredskab II og om it-sikkerheden på Statens It’s servere, med
Folketingets It- og Digitaliseringsudvalg.
Forsvarsministeriets anskaffelser af forsvarsmateriel og varetagelse af
beredskabet til at bekæmpe olie- og kemikalieforurening af havet har
været kritisabelt
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har over en årrække kritiseret forvaltningen på en
række af Forsvarsministeriets områder. Med forsvarsforliget for 2024-2033 er For-
svarsministeriets bevilling blevet øget, og der er afsat ca. 190 mia. kr. til bl.a. investe-
ringer i nyt materiel over de næste 10 år. Dette medvirker til, at forsvarsområdet fort-
sat vil være et fokusområde for Statsrevisorerne i de kommende år.
I
beretning nr. 7/2023 om Forsvarsministeriets beredskab til at bekæmpe olie- og ke-
mikalieforurening af havet
fandt Statsrevisorerne det kritisabelt, at Forsvarsministe-
riets beredskab til at bekæmpe olie- og kemikalieforurening af havet ikke lever op til
lovgivningen på området og internationale forpligtelser. Statsrevisorerne så med stor
alvor på, at det danske havmiljø har været udsat for en unødig risiko for forurenings-
ulykker. Området er efterfølgende ressortoverført til det nye Ministerium for Sam-
fundssikkerhed og Beredskab.
Beretning nr. 16/2023 om Forsvarsministeriets større anskaffelser af materiel
viste, at
Forsvarsministeriets større materielanskaffelser ikke var gennemført til tiden og ofte
ikke var blevet leveret med det aftalte indhold. Det var samtidig uklart, om materiel-
anskaffelserne var foretaget inden for den økonomiske ramme, der fremgik af de akt-
stykker, som var tiltrådt af Folketingets Finansudvalg. Statsrevisorerne fandt dette
kritisabelt.
Statsrevisorerne har drøftet
beretningen om Forsvarsministeriets beredskab til at be-
kæmpe olie- og kemikalieforurening
med ministeren for samfundssikkerhed og be-
redskab. Derudover har Statsrevisorerne drøftet sagen med Folketingets Forsvars-,
Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg og Folketingets Miljø- og Fødevareud-
valg.
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
6
| Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på
Kritik af overholdelse af rettigheder og tidsfrister i sundhedsvæsenet
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har i flere beretninger peget på, at rettigheder og
tidsfrister i sundhedsvæsenet ofte ikke bliver overholdt i overensstemmelse med lo-
ven. Ofte er den enkelte borger ikke bekendt med de rettigheder, som loven giver.
I
beretning nr. 10/2023 om overholdelse af udredningsretten for børn og unge i psykia-
trien
kritiserede Statsrevisorerne skarpt, at regionerne ikke havde sikret, at børn og
unge i psykiatrien blev udredt og fik information om deres rettigheder i overensstem-
melse med loven. Statsrevisorerne fandt det kritisabelt, at børn og unges udrednings-
forløb i 2022 i gennemsnit var næsten 4 gange længere end de lovpligtige 30 dage.
Kræft er den hyppigste dødsårsag i Danmark, og hvert år bliver ca. 45.000 danskere
ramt af sygdommen. Hurtig behandling er afgørende for kræftpatienters overlevelse.
I
beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
påtalte Statsrevisorerne det skarpt, at regionerne og Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet ikke havde sikret, at alle kræftpatienter startede i behandling i overensstemmelse
med reglerne om maksimale ventetider. Statsrevisorerne havde også kritiseret den
manglende overholdelse af patientrettighederne i 2018. Derudover viste undersøgel-
sen, at regionerne ofte ikke tilbød kræftpatienterne behandling et andet sted, når re-
gionerne ikke kunne overholde patienternes ret til at starte i behandling inden for den
maksimale ventetid.
Statsrevisorerne har drøftet
beretningen om overholdelse af de maksimale ventetider
for kræftpatienter
med Folketingets Sundhedsudvalg.
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0010.png
Statsrevisorerne |
7
3. Statsrevisorerne
Statsrevisorkollegiet i 2022-2026
Statsrevisorerne konstituerer sig årligt. Senest konstituerede Statsrevisorerne sig den
23. september 2024 med Serdal Benli (SF) som formand og Leif Lahn Jensen (S) som
næstformand. Mette Abildgaard genindtræder som formand efter endt barselsorlov.
Statsrevisorer og stedfortrædere pr. 3. februar 2025
Statsrevisorer
Serdal Benli (udpeget af SF), formand
Leif Lahn Jensen (S), næstformand
Mikkel Irminger Sarbo (udpeget af RV)
Lars Christian Lilleholt (V)
Monika Rubin (M)
Mai Mercado (KF)
Stedfortræder for Mette Abildgaard (KF)
Stedfortrædere
Vagn Kjær-Hansen (udpeget af SF)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Svend Thorhauge (udpeget af RV)
Jan E. Jørgensen (V)
Mohammad Rona (M)
Sekretariatschef Michala Krakauer er leder af Statsrevisorernes Sekretariat med
souschef Morten Brædstrup-Holm som stedfortræder.
Statsrevisorerne udpeges for en periode på 4 år. Dog kan der ske ændringer i kolle-
giets sammensætning, fx hvis en statsrevisor bliver minister og derfor ikke længere
kan være statsrevisor.
Perioden, de nuværende statsrevisorer er valgt inden for, strækker sig fra 1. oktober
2022 til 30. september 2026. Folketinget valgte den 17. maj 2022 disse statsrevisorer
og stedfortrædere for perioden:
Statsrevisorer
Leif Lahn Jensen (S)
Holger K. Nielsen (udpeget af SF)
Mikkel Irminger Sarbo (udpeget af RV)
Troels Lund Poulsen (V)
Sophie Løhde (V)
Mette Abildgaard (KF)
Stedfortrædere
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Vagn Kjær-Hansen (udpeget af SF)
Svend Thorhauge (udpeget af RV)
Thomas Danielsen (V)
Lars Christian Lilleholt (V)
Mai Mercado (KF)
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
8
| Statsrevisorerne
Siden den 17. maj 2022 er der sket følgende ændringer i sammensætningen af stats-
revisorkollegiet:
Socialistisk Folkeparti udpegede den 5. september 2022 Serdal Benli (SF) i stedet
for Holger K. Nielsen (SF) med virkning fra 1. oktober 2022.
Venstre udpegede med virkning fra den 15. december 2022 MF Lars Christian Lil-
leholt (V) som statsrevisor og MF Morten Dahlin (V) som stedfortræder, da Troels
Lund Poulsen og Thomas Danielsen blev udpeget som ministre.
Moderaterne udpegede med virkning fra den 15. december 2022 MF Monika Rubin
som statsrevisor, da Sophie Løhde blev udpeget minister. Med virkning fra den
12. januar 2023 udpegede Moderaterne MF Mohammad Rona (M) som stedfortræ-
der.
Venstre udpegede med virkning fra den 21. december 2023 MF Torsten Schack
Pedersen (V) som stedfortræder, da MF Morten Dahlin (V) blev udpeget som mini-
ster den 23. november 2023.
Statsrevisorerne tilkaldte pr. 26. august 2024 stedfortræder Mai Mercado (KF), da
statsrevisor Mette Abildgaard gik på barselsorlov den 26. august 2024.
Venstre udpegede med virkning fra den 10. september 2024 MF Jan E. Jørgensen
(V) som stedfortræder, da MF Torsten Schack Pedersen (V) blev udpeget som mi-
nister den 27. august 2024.
Oplysninger om Statsrevisorernes inhabilitet
En statsrevisor er inhabil i en revisionssag, hvis vedkommende har en personlig eller
økonomisk interesse i sagens udfald eller i samme sag har været repræsentant for no-
gen, der har en sådan interesse. Det gælder også i de tilfælde, hvor en statsrevisors
ægtefælle, beslægtede eller besvogrede, søskendebørn eller andre nærtstående har
interesse i sagens udfald. Inhabilitet foreligger også, hvis en statsrevisor deltager eller
har deltaget i ledelsen eller har været nært tilknyttet en offentlig myndighed, et selskab,
en forening eller anden privat juridisk person, der har særlig interesse i sagens udfald.
Desuden er en statsrevisor inhabil, når sagen vedrører revision af en offentlig myndig-
hed, hvor den pågældende statsrevisor tidligere har medvirket ved afgørelser eller
ved gennemførelsen af de foranstaltninger, som revisionssagen vedrører. Det kan fx
være tilfældet, hvis en statsrevisor er tidligere minister. Set over en årrække er dette
den hyppigste årsag til en statsrevisors erklæring om inhabilitet. Endelig er en statsre-
visor inhabil, hvis der i øvrigt kan opstå tvivl om vedkommendes upartiskhed.
Det er den enkelte statsrevisors ansvar selv at gøre opmærksom på eventuel inhabi-
litet. Er en statsrevisor inhabil i forhold til en revisionssag, er det fast kutyme, at den
han/hun ikke medvirker ved behandlingen af sagen. I praksis foregår det på den måde,
at den pågældende statsrevisor forlader statsrevisormødet, mens sagen behandles.
Oplysninger om inhabilitet fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger til de enkelte
beretninger. I behandlingen af beretninger, der vedrører beretningsåret 2023, har der
været følgende 4 sager, hvor en statsrevisor har erklæret sig inhabil og dermed ikke
har deltaget i behandlingen af sagen:
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0012.png
Statsrevisorerne |
9
Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager
Sag
Opfølgning på beretning nr. 7/2021 om forvaltningen af olie- og gasrettighederne i Nordsøen
Opfølgning på beretning nr. 14/2021 om Energinets outsourcing af driften af forsyningskritisk it-infrastruktur
Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer
Beretning nr. 21/2023 om indsatsen over for børn og unge, som har begået alvorlig kriminalitet
Statsrevisor
Lars Christian Lilleholt
Lars Christian Lilleholt
Lars Christian Lilleholt
Mai Mercado
Møder med Folketingets udvalg og ministre
Statsrevisorerne har deltaget i møder med en række af Folketingets udvalg om beret-
ninger, som Statsrevisorerne har afgivet til Folketinget vedrørende beretningsåret
2023. På møderne med udvalgene giver Statsrevisorerne og Rigsrevisionen typisk en
teknisk og uddybende gennemgang af beretningen og dens konklusioner, og udvalget
får mulighed for at stille spørgsmål til beretningen. Statsrevisorerne har derudover
holdt en række møder med ministre om konkrete sager eller for at introducere nye mi-
nistre til samarbejdsfladerne mellem ministrene og Statsrevisorerne. Statsrevisorer-
ne har haft møder med følgende udvalg og ministre:
Møder med udvalg og ministre
Dato
15. november 2023
12. december 2023
22. februar 2024
29. februar 2024
Udvalg/minister
Miljø- og Fødevareudvalget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Finansminister Nicolai Wammen og
digitaliseringsminister Marie Bjerre
Forsvars-, Samfundssikkerheds-
og Beredskabsudvalget og Miljø-
og Fødevareudvalget
Folketingets udvalgsformænd
Sundhedsudvalget
Udlændinge- og integrationsminister
Kaare Dybvad Bek
Retsudvalget
Skatteminister Rasmus Stoklund
Finansudvalget og Skatteudvalget
Nr.
2/2023
3/2023
5/2023
6/2023
7/2023
Beretning
Tilsyn og afgiftskontrol med spildevand
Sagsforløb i familiesammenføringssager
Statens it-beredskab II
It-sikkerheden på Statens It’s servere
Forsvarsministeriets beredskab til at bekæmpe olie- og
kemikalieforurening af havet
Møde om Folketingets udvalgs brug af Statsrevisorernes
arbejde
7. maj 2024
28. maj 2024
12. juni 2024
26. september 2024
29. oktober 2024
21. november 2024
13/2023
3/2023
13/2018
Overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Sagsforløb i familiesammenføringssager
Opfølgning på beretning om Kriminalforsorgens indsats
over for dømte i og uden for fængslerne
Introduktionsmøde om Statsrevisorernes arbejde og
undersøgelser på Skatteministeriets område
18/2024
19/2024
20/2024
21/2023
Revisionen af statsregnskabet for 2023
Revisionen af statens forvaltning i 2023
Revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for
2023
Indsatsen over for børn og unge, som har begået alvorlig
kriminalitet
Introduktionsmøde om Statsrevisorernes arbejde og
undersøgelser på Ministeriet for Samfund og Beredskabs
område
16. januar 2025
20. januar 2025
Socialudvalget
Ministeren for samfundssikkerhed og
beredskab Torsten Schack Pedersen
It- og Digitaliseringsudvalget
22. januar 2025
3/2022
5/2023
Opfølgning på beretning om statens it-beredskab
Opfølgning på beretning om statens it-beredskab II
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
10
| Statsrevisorerne
Statsrevisorernes besigtigelser
I 2024 gennemførte Statsrevisorerne en besigtigelse af store bygge- og anlægspro-
jekter samt projekter om vedvarende energi. Statsrevisorernes besigtigelser sker i
henhold til § 4 i lov om statsrevisorerne, der vedrører Statsrevisorernes adgang til be-
sigtigelser og undersøgelser på stedet. Statsrevisorerne foretager ikke egentlig revi-
sion under deres besigtigelser, men fik ved besigtigelsen indsigt i en række offentlige
og offentligt støttede institutioner og projekter.
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0014.png
Opfølgning på beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2023 |
11
Bilag 1. Opfølgning på beretninger, der er behandlet i
Endelig betænkning 2023
Beretningerne og de dokumenter, der har ligget til grund for Statsrevisorernes be-
handling (ministerredegørelser, notater fra Rigsrevisionen og Statsrevisorernes be-
mærkninger), findes kun elektronisk på
www.ft.dk/statsrevisorerne.
Beretning nr. 1/2023 om porteføljestyring af statens kritiske it-systemer
Erhvervsministerens redegørelse af 27. november 2023
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 4. december 2023
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 7. december 2023
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 8. december 2023
Justitsministerens redegørelse af 11. december 2023 og udtalelse fra Domstols-
styrelsen
Finansministerens redegørelse af 11. december 2023
Rigsrevisionens notat af 4. januar 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 2/2023 om tilsyn og afgiftskontrol med spildevand
Skatteministerens redegørelse af 4. december 2023
Miljøministerens redegørelse af 8. december 2023
Rigsrevisionens notat af 5. januar 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 3/2023 om sagsforløb i familiesammenføringssager
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 3. januar 2024
Udlændinge- og integrationsministerens supplerende redegørelse af 30. januar
2024
Rigsrevisionens notat af 28. februar 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 18. marts 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 4/2023 om byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 8. marts 2024 og udtalelse
fra Regionsrådet i Region Hovedstaden
Rigsrevisionens notat af 3. april 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
Digitalisering- og ligestillingsministerens redegørelse af 22. januar 2024
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 23. januar 2024
Erhvervsministerens redegørelse af 29. januar 2024
Rigsrevisionens notat af 5. marts 2024
Rigsrevisionens notat af 26. november 2024.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
12
| Opfølgning på beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2023
Beretning nr. 6/2023 om it-sikkerheden på Statens It’s servere
Finansministerens redegørelse af 9. februar 2024
Rigsrevisionens notat af 4. marts 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 7/2023 om Forsvarsministeriets beredskab til at
bekæmpe olie- og kemikalieforurening af havet
Forsvarsministerens redegørelse af 23. marts 2024
Rigsrevisionens notat af 18. april 2024
Rigsrevisionens notat af 27. november 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 8/2023 om den forberedende grunduddannelse (FGU)
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 13. marts 2024
Rigsrevisionens notat af 3. april 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 9/2023 om sagsforløb i det familieretlige system
Justitsministerens redegørelse af 22. april 2024 og udtalelse fra Danmarks
Domstole
Social- og boligministerens redegørelse af 26. april 2024
Rigsrevisionens notat af 22. maj 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 10/2023 om overholdelse af udredningsretten for børn
og unge i psykiatrien
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 13. maj 2024 og udtalelser fra
regionerne
Rigsrevisionens notat af 29. maj 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra
grønne programmer
Miljøministerens redegørelse af 17. maj 2024
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 21. maj 2024
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 22. maj 2024
Rigsrevisionens notat af 21. juni 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 12. august 2024.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
Opfølgning på beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2023 |
13
Beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Statsministerens redegørelse af 2. maj 2024
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 13. maj 2024
Digitalisering- og ligestillingsministerens redegørelse af 14. maj 2024
Erhvervsministerens redegørelse af 29. maj 2024
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 19. juni 2024
Udenrigsministerens redegørelse af 22. juni 2024
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 24. juni 2024
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 28. juni 2024
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 3. juni 2024
Skatteministerens redegørelse af 4. juli 2024
Ældreministerens redegørelse af 6. august 2024
Kulturministerens redegørelse af 12. august 2024
Forsvarsministerens redegørelse af 12. august 2024
Miljøministerens redegørelse af 14. august 2024
Transportministerens redegørelse af 15. august 2024
Økonomiministerens redegørelse af 17. august 2024
Justitsministerens redegørelse af 17. august 2024
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 27. august 2024
Kirkeministerens redegørelse af 28. august 2024
Finansministerens redegørelse af 28. august 2024
Social- og boligministerens redegørelse af 10. september 2024
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 19. september 2024 og
udtalelser fra regionerne
Rigsrevisionens notat af 14. oktober 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for
kræftpatienter
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 18. juni 2024 og udtalelser fra
regionerne
Rigsrevisionens notat af 5. juli 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 14/2023 om Finanstilsynets it-tilsyn
Erhvervsministerens redegørelse af 15. august 2024
Rigsrevisionens notat af 11. september 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 15/2023 om kontrollen med fødevareemballage
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 12. august 2024
Rigsrevisionens notat af 10. september 2024.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
14
| Opfølgning på beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2023
Beretning nr. 16/2023 om Forsvarsministeriets større anskaffelser af
materiel
Forsvarsministerens redegørelse af 12. september 2024
Rigsrevisionens notat af 7. oktober 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 17/2023 om statens brug af fællesstatslige indkøbsaftaler
Kulturministerens redegørelse af 29. august 2024
Finansministerens redegørelse af 30. august 2024
Erhvervsministerens redegørelse af 3. september 2024
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 9. september 2024
Justitsministerens redegørelse af 11. september 2024
Rigsrevisionens notat af 1. oktober 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 18/2023 om revisionen af statsregnskabet for 2023
Statsministerens redegørelse af 22. august 2024
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 16. september 2024
Skatteministeriets redegørelse af 2. oktober 2024
Kirkeministerens redegørelse af 4. oktober 2024
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 8. oktober 2024
Forsvarsministerens redegørelse af 9. oktober 2024
Finansministerens redegørelse af 10. oktober 2024
Social- og boligministerens redegørelse af 10. oktober 2024
Transportministerens redegørelse af 10. oktober 2024
Justitsministerens redegørelse af 11. oktober 2024
Udenrigsministerens redegørelse af 11. oktober 2024
Erhvervsministerens redegørelse af 14. oktober 2024
Ministeren for grøn treparts redegørelse af 14. oktober 2024
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 14. oktober 2024
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 14. oktober 2024
Kulturministerens redegørelse af 15. oktober 2024
Rigsrevisionens notat af 14. november 2024.
Afsluttet sag
Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
Skatteministerens redegørelse af 30. september 2024
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 8. oktober 2024
Transportministerens redegørelse af 10. oktober 2024
Justitsministerens redegørelse af 11. oktober 2024
Ministeren for grøn treparts redegørelse af 14. oktober 2024
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 14. oktober 2024
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 28. oktober 2024 og udtalelser
fra regionerne
Rigsrevisionens notat af 14. november 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 9. december 2024.
Afsluttet sag
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
Opfølgning på beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2023 |
15
Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for stats-
regnskabet for 2023
Kirkeministerens redegørelse af 10. oktober 2024 og udtalelser fra stiftsrådene
Kulturministerens redegørelse af 15. oktober 2024
Rigsrevisionens notat af 14. november 2024.
Afsluttet sag
Beretning nr. 21/2023 om indsatsen over for børn og unge, som har
begået alvorlig kriminalitet
Justitsministerens redegørelse af 25. november 2024
Social- og boligministerens redegørelse af 26. november 2024
Justitsministerens supplerende redegørelse af 10. december 2024
Social- og boligministerens supplerende redegørelse af 18. december 2024
Rigsrevisionens notat af 17. januar 2025.
Fortsat sag
Beretning nr. 22/2023 om autorisation af udenlandske sundheds-
personer
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 25. november 2024
Rigsrevisionens notat af 20. december 2024.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
16
| Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år
Bilag 2. Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende
tidligere år
Fortsatte beretninger vedrørende 2013
Beretning nr. 22/2013 om indsatsen over for hjemløse
Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. januar 2025.
Fortsat sag
Beretning nr. 24/2013 om problemerne med at udvikle og implementere
Fælles Medicinkort
Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. maj 2024.
Afsluttet sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2014
Beretning nr. 12/2014 om Forsvarets lagre
Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. august 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 23. september 2024.
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2015
Beretning nr. 11/2015 om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets
tilsyn med refusion af udbytteskat
Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. oktober 2024.
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2017
Beretning nr. 9/2017 om ministeriernes tilsyn med refusionen til
kommunerne
Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024.
Afsluttet sag
Beretning nr. 10/2017 om folkeskolereformen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. juli maj 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 12. august 2024.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år |
17
Beretning nr. 11/2017 om beskyttelse mod ransomwareangreb
Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 10. juni 2024.
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2018
Beretning nr. 7/2018 om rettidigheden i indsatsen over for
kræftpatienter
Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. april 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 10/2018 om flytningen af den forskningsbaserede
myndighedsbetjening på veterinærområdet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024.
Afsluttet sag
Beretning nr. 13/2018 om Kriminalforsorgens indsats over for
dømte i og uden for fængslerne
Rigsrevisionens fortsatte notat af 30. april 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 13. maj 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 16/2018 om Ankestyrelsens sagsbehandlingstider
og produktivitet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. maj 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 10. juni 2024.
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2019
Beretning nr. 5/2019 om lægemiddelanbefalinger
Rigsrevisionens fortsatte notat af 28. maj 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 10. juni 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 9/2019 om statens indsats mod hvidvask og
finansiering af terrorisme
Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2024.
Afsluttet sag
Beretning nr. 11/2019 ændringer i sygehusbyggerierne
Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. januar 2025.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
18
| Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år
Beretning nr. 14/2019 om regionernes grundlag for den økonomiske
styring af sygehusene
Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. september 2024.
Afsluttet sag
Beretning nr. 21/2019 om gevinstrealisering i statslige it-projekter
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. april 2024.
Afsluttet sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2020
Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. oktober 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 21. oktober 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 5/2020 om beslutningsfasen i statslige it-projekter
Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. februar 2024.
Afsluttet sag
Beretning nr. 6/2020 om Arbejdstilsynets tilsynseffektivitet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. januar 2025.
Afsluttet sag
Beretning nr. 8/2020 om politiets indsats i forhold til at rejse
sigtelser for indbrud
Rigsrevisionens fortsatte notat af 30. august 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 11/2020 om indsatsen for at nedbringe brug af
tvang i psykiatrien
Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. august 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 12/2020 om sagsbehandlingstider og produktivitet
i Nævnenes Hus
Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2025
Statsrevisorernes bemærkning af 20. januar 2025.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år |
19
Fortsatte beretninger vedrørende 2021
Beretning nr. 7/2021 om forvaltningen af olie- og gasrettighederne
i Nordsøen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. marts 2024.
Afsluttet sag
Beretning nr. 9/2021 om 5 statslige myndigheders efterlevelse af
20 tekniske minimumskrav til it-sikkerheden
Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. april 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 10/2021 om projekteringsfasen for Femern Bælt-
forbindelsen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 28. februar 2024.
Afsluttet sag
Beretning nr. 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 14/2021 om Energinets outsourcing af driften af
forsyningskritisk it-infrastruktur
Rigsrevisionens fortsatte notat af 22. maj 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 10. juni 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 16/2021 om byretternes sagsbehandlingstider for
straffesager
Rigsrevisionens fortsatte notat af 11. september 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 23. september 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 17/2021 om Kirkeministeriets forvaltning af Tros-
samfundsregistret
Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 18/2021 om sygehusberedskabet før og under
1. smittebølge af COVID-19
Rigsrevisionens fortsatte notat af 22. januar 2025.
Fortsat sag
Beretning nr. 21/2021 om fravær på erhvervsuddannelserne
Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. august 2024.
Afsluttet sag
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
20
| Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år
Fortsatte beretninger vedrørende 2022
Beretning nr. 1/2022 om Skatteministeriets kontrol af selskabsskatten
for store selskaber
Rigsrevisionens fortsatte notat af 28. august 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 2/2022 om indsatsen over for langvarigt ledige
Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. oktober 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 3/2022 om statens it-beredskab
Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 4/2022 om Kulturministeriets forvaltning af hjælpe-
pakker under COVID-19
Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. januar 2025.
Afsluttet sag
Beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande
Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. januar 2025.
Afsluttet sag
Beretning nr. 15/2022 om Miljøministeriets og Forsvarsministeriets
indsats mod PFAS
Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024.
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2023
Beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 7/2023 om Forsvarsministeriets beredskab til at bekæmpe
olie- og kemikalieforurening af havet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. november 2024.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0024.png
Statsrevisorernes opfølgende bemærkninger |
21
Bilag 3. Statsrevisorernes opfølgende bemærkninger
Statsrevisorerne har som led i opfølgningen afgivet bemærkninger til følgende beret-
ninger:
Beretninger vedrørende 2014
Beretning nr. 12/2014 om Forsvarets lagre
Statsrevisorerne konstaterer, at Forsvarsministeriet mere end 9 år efter, at beretning
nr. 12/2014 om Forsvarets lagre blev afgivet, ikke har opfyldt målsætningen om imple-
mentering af en ny proces for lagerstyring. Forsvaret har således kun implementeret
den nye proces i 12 af ministeriets i alt 56 kapacitetscentre. Forsvaret forventer først at
have gennemført en fuld implementering i 2026. Dette finder Statsrevisorerne utilfreds-
stillende.
Statsrevisorerne konstaterer endvidere, at der stadig pågår et arbejde med at bortskaf-
fe materiel, som ikke længere anvendes, til trods for at Forsvarsministeriet tidligere har
oplyst, at man forventede, at arbejdet ville være afsluttet ved udgangen af 2023. For-
svarsministeriet har i perioden 2015-2024 bortskaffet materiel for 15,8 mia. kr. ud af de
26,2 mia. kr., som ministeriet værdiansatte materiellet til ved gennemgangen i 2015. Det-
te finder Statsrevisorerne utilfredsstillende.
Statsrevisorerne skal opfordre forsvarsministeren til at opprioritere implementeringen
af den nye proces for lagerstyring og fremskynde saneringen af Forsvarets lagre, så ma-
teriel, som ikke længere anvendes, bortskaffes.
Statsrevisorerne, den 23. september 2024
Beretninger vedrørende 2017
Beretning nr. 10/2017 om folkeskolereformen
Statsrevisorerne konstaterer nu mere end 6 år efter, at beretningen blev afgivet, at Bør-
ne- og Undervisningsministeriets initiativer til at reducere brugen af vikarer ikke har haft
den fornødne fremdrift. Børne- og Undervisningsministeriet har ikke igangsat initiativer,
der eksplicit sigter mod at reducere brugen af vikarer i folkeskolerne siden Rigsrevisio-
nens seneste opfølgning i 2023. Dette finder Statsrevisorerne utilfredsstillende.
Statsrevisorerne skal opfordre børne- og undervisningsministeren til at opprioritere de
initiativer, som skal sikre, at brugen af vikarer i folkeskolerne kan følges, og som skal dan-
ne grundlag for at vurdere, om der skal igangsættes yderligere initiativer til at reducere
brugen af vikarer.
Statsrevisorerne, den 12. august 2024
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0025.png
22
| Statsrevisorernes opfølgende bemærkninger
Beretning nr. 11/2017 om beskyttelse mod ransomwareangreb
Statsrevisorerne inder det kritisabelt, at Banedanmark, Beredskabsstyrelsen, Sundheds-
datastyrelsen og Udenrigsministeriet fortsat ikke har implementeret alle tiltagene til be-
skyttelse mod ransomwareangreb 6 år efter, at sårbarheden i institutionernes it-sikker-
hed blev påpeget.
Statsrevisorerne finder det særligt kritisabelt, at Banedanmark og Udenrigsministeriet
fortsat mangler at implementere ufravigelige tekniske minimumskrav.
Statsrevisorerne skal på det kraftigste opfordre til, at Banedanmark, Beredskabsstyrel-
sen, Sundhedsdatastyrelsen og Udenrigsministeriet implementerer tiltagene til beskyt-
telse mod ransomwareangreb.
Statsrevisorerne skal på baggrund af sagen anmode digitaliseringsministeren om en
skriftlig redegørelse om fremdriften i implementeringen af tiltagene til beskyttelse mod
ransomwareangreb i Banedanmark, Beredskabsstyrelsen, Sundhedsdatastyrelsen og
Udenrigsministeriet.
Statsrevisorerne, den 10. juni 2024
Beretninger vedrørende 2018
Beretning nr. 13/2018 om Kriminalforsorgens indsats over for
dømte i og uden for fængslerne
Statsrevisorerne finder, at Justitsministeriets opfølgning på væsentlige dele af beretnin-
gen har været for langtrukken. Dette finder Statsrevisorerne utilfredsstillende.
Statsrevisorerne har tidligere påpeget den manglende fremdrift og kan nu konstatere, at
der mere end 4 år efter, at justitsministeren afgav sin redegørelse til beretningen, fortsat
ikke i tilstrækkeligt omfang er prioriteret og fremskyndet initiativer omkring tilsyn med
prøveløsladte og kontrol med fodlænkeafsonere, sådan som det blev stillet i udsigt i rede-
gørelsen.
Statsrevisorerne skal opfordre justitsministeren til at opprioritere implementeringen af
initiativerne, som skal medvirke til at fuldbyrde straffe til dømte i og uden for fængslerne.
Statsrevisorerne, den 13. maj 2024
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0026.png
Statsrevisorernes opfølgende bemærkninger |
23
Beretning nr. 16/2018 om Ankestyrelsens sagsbehandlingstider
og produktivitet
Statsrevisorerne konstaterer, at skiftende ministerier i 22 år har haft en målsætning om
en sagsbehandlingstid på 13 uger for kommunale social- og beskæftigelsessager i Anke-
styrelsen, men at denne målsætning fortsat ikke er indfriet.
Statsrevisorerne finder, at Social-, Bolig- og Ældreministeriets indsats for at indfri mål-
sætningen om en sagsbehandlingstid på 13 uger har været meget langsommelig. Dette
finder Statsrevisorerne utilfredsstillende.
Statsrevisorerne skal opfordre social- og boligministeren til at opprioritere indsatsen i
Ankestyrelsen for at opnå målet om en maksimal sagsbehandlingstid på 13 uger i kom-
munale social- og beskæftigelsessager.
Statsrevisorerne, den 10. juni 2024
Beretninger vedrørende 2019
Beretning nr. 5/2019 om lægemiddelanbefalinger
Statsrevisorerne konstaterer nu 4 år efter, at beretningen blev afgivet, at Indenrigs- og
Sundhedsministeriets initiativer til at forbedre formidlingen af lægemiddelanbefalinger-
ne og til at sikre, at regionerne får viden om lægernes udskrivningsmønstre, så de kan
målrette deres indsatser, ikke har haft den fornødne fremdrift. Dette finder Statsreviso-
rerne utilfredsstillende.
Statsrevisorerne skal opfordre indenrigs- og sundhedsministeren til at opprioritere im-
plementeringen af initiativerne, som skal sikre, at lægemiddelanbefalingerne har størst
mulig effekt i behandlingen af patienter i almen praksis.
Statsrevisorerne, den 10. juni 2024
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0027.png
24
| Statsrevisorernes opfølgende bemærkninger
Beretninger vedrørende 2020
Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Statsrevisorerne konstaterer, at Transportministeriet i juli 2023 har overdraget Niels
Bohr Bygningen til Københavns Universitet, hvilket er ca. 7 år senere end planlagt. Trans-
portministeriet forventer, at den endelige pris for byggeriet vil være 5,3 mia. kr., hvilket
svarer til en fordyrelse på 3,1 mia. kr.
Boligministeren oplyste i sin redegørelse af 4. januar 2021 til Rigsrevisionens beretning,
at den særlige dialogbaserede model, der har været anvendt ved byggeriet af Niels Bohr
Bygningen, skulle tilpasses eller helt afskaffes, idet modellen gav uhensigtsmæssige ram-
mer for projektstyringen, bl.a. fordi den giver en uklar rollefordeling mellem kunden (uni-
versiteterne) og bygherren (Bygningsstyrelsen). For at afklare, om modellen fortsat skulle
anvendes i fremtidige byggeprojekter, blev der nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe,
som skulle analysere modellen. Den tværministerielle arbejdsgruppe skulle have afrap-
porteret sin analyse til Folketingets Økonomiudvalg med udgangen af 2022.
Statsrevisorerne konstaterer, at Transportministeriets arbejde med at afklare, om den
dialogbaserede aftalemodel fortsat skal anvendes i byggeprojekter, stadig pågår. Ana-
lysearbejdet er således forsinket med ca. 2 år. Tidsplanen for færdiggørelsen af analy-
searbejdet er endnu ikke fastlagt.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at der endnu ikke er sket en afklaring af, om
den dialogbaserede model fortsat skal anvendes i fremtidige byggeprojekter.
Statsrevisorerne, den 21. oktober 2024
Beretning nr. 4/2020 om Skatteministeriets kontrol med A-skat
Statsrevisorerne konstaterer, at Skatteministeriet knap 4 år efter, at beretningen om
Skatteministeriets kontrol med A-skat blev afgivet, fortsat ikke har nedbragt antallet og
andelen af foreløbige fastsættelser fra tidligere indkomstår, der forældes, fordi de efter
3 år stadig ikke er erstattet med reelle, korrekte indberetninger af A-skat. Det betyder,
at hverken virksomheden eller Skattestyrelsen nu længere har mulighed for at erstatte
disse foreløbige fastsættelser med de korrekte indberetninger på nær i helt særlige til-
fælde. Det medfører en risiko for, at nogle virksomheder kommer til at indberette for lidt
A-skat. Dette finder Statsrevisorerne utilfredsstillende.
Statsrevisorerne bemærker desuden, at Skattestyrelsen kun i meget få tilfælde sanktio-
nerer virksomheder, der undlader at indberette A-skat, selv om et flertal i Folketinget i
2021 indgik en politisk aftale om styrket skattekontrol, hvoraf det bl.a. fremgik, at der skul-
le indføres yderligere skærpelser af sanktioner i form af hårdere sanktioner ved manglen-
de indsendelse af oplysninger. Skattestyrelsen har øget sin brug af sanktioner i 1. halvår
2024.
Statsrevisorerne skal opfordre skatteministeren til at opprioritere implementeringen af
tiltagene, som skal sikre, at antallet og andelen af foreløbige fastsættelser fra tidligere
indkomstår nedbringes.
Statsrevisorerne, den 12. august 2024
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0028.png
Statsrevisorernes opfølgende bemærkninger |
25
Beretning nr. 12/2020 om sagsbehandlingstider og produktivitet
i Nævnenes Hus
Da Statsrevisorerne i 2021 afgav beretning nr. 12/2020 om sagsbehandlingstider og pro-
duktivitet i Nævnenes Hus til Folketinget, hæftede Statsrevisorerne sig b.la. ved, at Er-
hvervsministeriet ikke havde sikret en tilfredsstillende udvikling i produktiviteten og i be-
handlingen af klagesager efter etableringen af Nævnenes Hus.
Statsrevisorerne konstaterer, at sagsbehandlingstiden i Miljø- og Fødevareklagenævnet
knap 4 år efter beretningens afgivelse har været stigende, idet sagsbehandlingstiden er
steget fra 5,6 måneder i 1. halvår 2020 til 11 måneder i 2024.
Statsrevisorerne finder det meget utilfredsstillende, at Erhvervsministeriet – til trods for
at der er tilført flere resurser til området – ikke har sikret en tilfredsstillende udvikling i
sagsbehandlingstiden i Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Statsrevisorerne skal opfordre til, at Erhvervsministeriet har fokus på og understøtter, at
sagsbehandlingstiden i Miljø- og Fødevareklagenævnet nedbringes.
Statsrevisorerne, den 20. januar 2025
Beretninger vedrørende 2021
Beretning nr. 14/2021 om Energinets outsourcing af driften af
forsyningskritisk it-infrastruktur
Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at Energinet mere end 2 år efter, at beretningen
blev afgivet, fortsat ikke har implementeret 2 væsentlige tiltag, som bl.a. lå til grund for
beretningen, og som skulle have være gennemført senest ultimo 2023.
Da Statsrevisorerne afgav beretning nr. 14/2021 om Energinets outsourcing af driften af
forsyningskritisk it-infrastruktur til Folketinget, kritiserede de, at Energinets manglende
håndtering af sikkerhedsrisici før og under outsourcingforløbet havde ført til en unødig
risiko for kompromittering af forsyningssikkerheden, da man i 2020 outsourcede driften
af den forsyningskritiske it-infrastruktur. Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyste
i sin redegørelse til beretningen, at der hurtigst muligt ville blive igangsat en række initia-
tiver, som skulle adressere de konstaterede sikkerhedsrisici.
Statsrevisorerne konstaterer, at Energinet har iværksat en række relevante tiltag og im-
plementeret flere af anbefalingerne, men at der også fortsat udestår flere tiltag, som skul-
le rette op på de alvorlige mangler i den forsyningskritiske it-infrastruktur.
I lyset af sagens alvor forventer Statsrevisorerne, at implementeringen af anbefalingerne
til forbedring af Energinets it-sikkerhed fremskyndes. Statsrevisorerne vil anmode Rigs-
revisionen om en hurtig opfølgning herpå.
Statsrevisorerne, den 10. juni 2024
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0029.png
26
| Statsrevisorernes opfølgende bemærkninger
Beretning nr. 16/2021 om byretternes sagsbehandlingstider for
straffesager
Da Statsrevisorerne afgav beretning nr. 16/2021 om byretternes sagsbehandlingstider
for straffesager til Folketinget, fandt Statsrevisorerne det bekymrende, at den lange sags-
behandlingstid for straffesager i nogle tilfælde havde medført, at den dømte havde fået
strafrabat, og at Domstolsstyrelsen ikke havde fulgt op på udviklingen i tildelingen af
strafrabat. Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at Justitsministeriet og Domstolsstyrel-
sen mere end 2 år efter, at beretningen blev afgivet, fortsat ikke følger, i hvilket omfang
længden af sagsbehandlingstiden fører til, at der gives strafrabat.
Statsrevisorerne noterer sig, at det endnu ikke er lykkedes domstolene at vende udvik-
lingen i sagsbehandlingstiden for straffesager, idet sagsbehandlingstiden tværtimod er
steget med 15,2 % siden 2021 og fordoblet siden 2016.
Statsrevisorerne er opmærksomme på, at Folketinget med domstolenes flerårsaftale for
2024-2027 har afsat 700 mio. kr. til at nedbringe retternes sagsbehandlingstider, og at
det fremgår af flerårsaftalen, at det vil kræve en flerårig indsats at få reduceret sagsbe-
handlingstiderne, og at en større bunkebekæmpelsesindsats vil betyde, at sagsbehand-
lingstiden vil stige på kort sigt.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Domstolsstyrelsen endnu ikke har iværk-
sat de initiativer, der ifølge aftale med Justitsministeriet og Rigsadvokaten skulle styrke
kapacitetsstyringen og it-understøttelsen og dermed nedbringe sagsbehandlingstiden.
Statsrevisorerne anmoder justitsministeren og Domstolsstyrelsen om svar på, hvordan
og med hvilken tidshorisont initiativerne forventes iværksat og implementeret.
Statsrevisorerne vil anmode Rigsrevisionen om at følge udviklingen i sagsbehandlings-
tiden for straffesager tæt.
Statsrevisorerne, den 23. september 2024
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0030.png
Statsrevisorernes opfølgende bemærkninger |
27
Beretninger vedrørende 2023
Beretning nr. 3/2023 om sagsforløb i familiesammenførings-
sager
Statsrevisorerne konstaterer, at Udlændinge- og Integrationsministeriets opgørelsesme-
tode for sagsbehandlingstider adskiller sig fra Rigsrevisionens opgørelsesmetode, hvil-
ket betyder, at de sagsbehandlingstider, som udlændinge- og integrationsministeren op-
lyser i sin redegørelse, ikke kan sammenlignes direkte med sagsbehandlingstiderne i be-
retningen. Ministeriets opgørelsesmetode giver generelt kortere sagsbehandlingstider.
Rigsrevisionen konstaterer, at hvis den aktive sagsbehandlingstid i 2023 er den samme
som i 2022, vil der ud fra ministeriets oplyste sagsbehandlingstider i dag være en inaktiv
intern liggetid i Udlændingenævnet på over 90 % og en inaktiv intern liggetid på over 75
% i Udlændingestyrelsen.
Statsrevisorerne finder fortsat, at der er potentiale for at effektivisere Udlændinge- og
Integrationsministeriets sagsforløb i familiesammenføringssager, så de kan blive korte-
re, fx ved at øge anvendelsen af ministeriets data omkring familiesammenføringsager til
at finde effektiviseringsmuligheder.
Statsrevisorerne finder det vigtigt, at Udlændingenævnet og Udlændingestyrelsen opgør
og orienterer ansøgere om en realistisk forventet sagsbehandlingstid. Statsrevisorerne
har derfor anmodet Rigsrevisionen om fortsat at følge ministeriets arbejde med at opgø-
re og orientere ansøgerne om en realistisk forventet sagsbehandlingstid.
Statsrevisorerne vil på baggrund af sagen afholde et møde med udlændinge- og integra-
tionsministeren.
Statsrevisorerne, den 18. marts 2024
Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud
fra grønne programmer
Da Statsrevisorerne behandlede beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af
tilskud fra grønne programmer, fandt Statsrevisorerne det bl.a. utilfredsstillende, at det
ikke fremgik tydeligt af den eksterne evaluering for Det Fødevareteknologiske Program
og Det Energiteknologiske Program, hvilket grundlag konklusionerne hvilede på.
Fødevareministeren og klimaministeren oplyser i deres redegørelser til beretningen, at
de vil øge gennemsigtigheden om evalueringsdesign, datagrundlag og datagrundlag m.m.
i evalueringen af programmerne.
Statsrevisorerne har anmodet Rigsrevisionen om fortsat at følge, om evalueringsdesignet
til evalueringen af de 2 programmer skaber tilstrækkelig tydelighed om, hvilket grundlag
evalueringernes konklusioner kommer til at hvile på. Statsrevisorerne forventer, at Rigs-
revisionen rapporterer om status herfor inden sagens afslutning.
Statsrevisorerne, den 12. august 2024
Statsrevisorerne betænkning EB2023 - Bilag 1:
2975622_0031.png
28
| Statsrevisorernes opfølgende bemærkninger
Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i
2023
Da Statsrevisorerne afgav beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i
2023 til Folketinget, hæftede Statsrevisorerne sig ved, at 4 ministerier og alle 5 regioner
ikke havde overholdt reglerne i halvdelen af de 98 fratrædelsesaftaler, som Rigsrevisio-
nen har gennemgået.
Statsrevisorerne finder det vigtigt, at ministerier og regioner sikrer, at ansattes løn- og
ansættelsesvilkår følger regler og aftaler, fx når de indgår fratrædelsesaftaler. Statsrevi-
sorerne har derfor anmodet Rigsrevisionen om i en kommende beretning om revisionen
af statens forvaltning at følge, om de fratrædelsesaftaler, der fremadrettet bliver indgået i
ministerier og regioner, overholder reglerne for fratrædelsesaftaler.
Statsrevisorerne, den 9. december 2024