Finansudvalget 2024-25
SB 5 6
Offentligt
2945381_0001.png
December 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
statens it-beredskab II
Statsrevisorerne beretning SB5/2023 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024 om beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
2945381_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om statens it-beredskab II
(beretning nr. 5/2023)
26. november 2024
RN 1118/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om statens it-beredskab II, som blev
indledt med en beretning i december 2023. Opfølgningen sker med henblik på at vur-
dere, om ministeriernes initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorer-
nes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tidligere behandlet sagen i no-
tat til Statsrevisorerne af 5. marts 2024.
2. Beretningen handlede om, hvorvidt staten havde et tilfredsstillende it-beredskab for
12 udvalgte samfundskritiske it-systemer.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at der for 7 af de 12 un-
dersøgte samfundskritiske it-systemer ikke var sikret et tilfredsstillende it-beredskab.
Det indebar risiko for, at staten ikke kunne opretholde eller markant fik forstyrret løs-
ningen af samfundskritiske opgaver i tilfælde af større it-nedbrud, hackerangreb, fysi-
ske skader e.l. Statsrevisorerne fandt det særdeles nødvendigt, at de undersøgte myn-
digheder hurtigst muligt fik rettet op på de mangler, som Rigsrevisionen havde påpe-
get. Det gjaldt især test af it-beredskabsplanerne og kvaliteten af planerne.
4. Figur 1 viser de myndigheder og it-systemer, der indgik i undersøgelsen.
Figur 1
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Myndigheder og it-systemer i Rigsrevisionens undersøgelse
INDENRIGS- OG
SUNDHEDS-
MINISTERIET
ERHVERVS-
STYRELSEN
MYNDIGHED 1
MYNDIGHED 2
MYNDIGHED 3
MYNDIGHED 4
SØFARTS-
STYRELSEN
CPR-systemet
(System A)
System B
System C
System D
System E
System F
System G
System H
System I
System J
System K
System L
Statsrevisorerne beretning SB5/2023 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024 om beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
2945381_0003.png
2
Anonymisering
Notatet indeholder vurderin-
ger af sikkerhedsmæssige
procedurer i relation til offent-
lige it-systemer. Nogle af de
undersøgte myndigheder og
alle systemnavne med undta-
gelse af ét system er anony-
miseret i notatet. Det skyldes,
at myndighederne konkret
vurderer, at oplysninger om
myndighedernes it-beredskab
er fortrolige oplysninger. Rigs-
revisionen har ikke grundlag
for at tilsidesætte denne vur-
dering.
Ressortændringer
Digitalisereringsministeriet, som har overtaget ansvaret for CPR-systemet fra Inden-
rigs- og Sundhedsministeriet, har oplyst, at fortroligheden kan ophæves for systemet.
Siden afgivelsen af beretningen har myndighed 1 vurderet, at
system D
ikke længere
er samfundskritisk. Derfor indgår
system D
ikke i denne opfølgning.
Rigsrevisionen har på foranledning af Statsrevisorerne også fulgt op på Digitaliserings-
og Ligestillingsministeriets (nu Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab) vej-
ledninger om gennemførelse af reetableringstests og ministeriets initiativer, der skal
hjælpe myndighederne med at etablere et effektivt it-beredskab.
5. Det fremgik af beretningen, at ministerierne ikke havde sikret et tilfredsstillende it-
beredskab på forskellige områder. I dette notat følger vi op på følgende:
Indenrigs- og Sundhedsmini-
steriet og Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet var om-
fattet af den kongelige resolu-
tion af 29. august 2024. Det
betyder, at ansvaret for CPR-
systemet nu er overflyttet fra
Indenrigs- og Sundhedsmini-
steriet til det nye Digitalise-
ringsministerium. Arbejdet
med vejledninger for gennem-
førelse af reetableringstests
er overflyttet fra det gamle
Digitaliserings- og Ligestil-
lingsministerium til det nye
Ministerium for Samfunds-
sikkerhed og Beredskab.
myndighedernes arbejde med at udarbejde risikovurderinger af de udvalgte sam-
fundskritiske it-systemer (Erhvervsstyrelsen, myndighed 3 og myndighed 4)
myndighedernes arbejde med at implementere tilfredsstillende krisestyringspla-
ner og tests af planerne (Indenrigs- og Sundhedsministeriet, myndighed 1, myndig-
hed 2, myndighed 3, myndighed 4 og Søfartsstyrelsen)
myndighedernes arbejde med at implementere tilfredsstillende nødplaner og tests
af planerne (myndighed 1, myndighed 2, myndighed 3, myndighed 4 og Søfartssty-
relsen)
myndighedernes arbejde med at sikre tilfredsstillende reetableringsplaner, og at
der er udført tilfredsstillende reetableringstests (Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet, Erhvervsstyrelsen, myndighed 1, myndighed 2, myndighed 3, myndighed 4 og
Søfartsstyrelsen)
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn med it-beredskabet hos ministeriets
myndigheder
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets arbejde med vejledninger for gennem-
førelse af reetableringstests samt øvrige initiativer, der skal hjælpe myndigheder-
ne med at etablere et effektivt it-beredskab.
Konklusion
Myndighederne har på forskellige områder gennemført initiativer for at rette op på de-
res it-beredskab. Alle myndigheder har nu sikret tilfredsstillende risikovurderinger og
krisestyringsplaner. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har derudover som den eneste
myndighed sikret en tilfredsstillende reetableringsplan og test for sit it-system
(CPR-sy-
stemet).
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at en række af punkterne kan afslut-
tes. Figur 2 på s. 5 viser, hvor stor en andel af myndighedernes it-beredskab, som Rigs-
revisionen nu vurderer er tilfredsstillende.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at nogle myndigheder næsten er i mål med at sikre et
tilfredsstillende it-beredskab, mens andre myndigheder fortsat har store mangler. På
tværs af myndighederne er manglerne særligt udtalte i forhold til at sikre tilstrækkelige
reetableringstests.
Statsrevisorerne beretning SB5/2023 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024 om beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
2945381_0004.png
3
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
myndighedernes arbejde med at sikre tilfredsstillende tests af krisestyringsplanerne
(myndighed 1, myndighed 2 og myndighed 4)
myndighedernes arbejde med at implementere tilfredsstillende nødplaner og tests
af planerne (myndighed 1, myndighed 2, myndighed 4 og Søfartsstyrelsen)
myndighedernes arbejde med at sikre tilfredsstillende reetableringsplaner og tests
af planerne (Erhvervsstyrelsen, myndighed 1, myndighed 2, myndighed 3, myndig-
hed 4 og Søfartsstyrelsen)
Digitaliseringsministeriets tilsyn med it-beredskabet hos CPR-administrationen.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet har udar-
bejdet en vejledning til myndighederne om, hvordan de kan indarbejde krav til bl.a.
beredskabet i deres kontrakter med eksterne leverandører. Rigsrevisionen vurderer, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen vil dog fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs arbejde med en ny vejledning for
gennemførelse af reetableringstests for samfundskritiske it-systemer samt ministe-
riets arbejde med at implementere konkrete initiativer til håndtering af det fremti-
dige tilsyn med it-beredskabet i de statslige myndigheder og ministeriets initiativer
i forlængelse af den seneste modenhedsmåling.
II. Status på sagen
6. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Myndighedernes arbejde med at udarbejde risi-
kovurderinger af de udvalgte samfundskritiske it-
systemer.
2. Myndighedernes arbejde med at implementere
tilfredsstillende krisestyringsplaner og tests af pla-
nerne.
Status
Behandles og afsluttes i dette notat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Behandles i dette notat.
Opfølgningen på Indenrigs- og Sund-
hedsministeriets, myndighed 3’s og Sø-
fartsstyrelsens arbejde afsluttes med
dette notat, mens myndighed 1’s, myn-
dighed 2’s og myndigheds 4’s arbejde
fortsat følges.
Behandles i dette notat.
Opfølgningen på myndighed 3’s arbejde
afsluttes med dette notat, mens myndig-
hed 1’s, myndighed 2’s, myndighed 4’s
og Søfartsstyrelsens arbejde fortsat føl-
ges.
3. Myndighedernes arbejde med at implementere
tilfredsstillende nødplaner og tests af planerne.
Statsrevisorerne beretning SB5/2023 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024 om beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
2945381_0005.png
4
Opfølgningspunkt
4. Myndighedernes arbejde med at sikre tilfreds-
stillende reetableringsplaner, og at der er udført
tilfredsstillende reetableringstests.
Status
Behandles i dette notat.
Opfølgningen på Indenrigs- og Sund-
hedsministeriets arbejde afsluttes med
dette notat, mens Erhvervsstyrelsens,
myndighed 1’s, myndighed 2’s, myndig-
heds 3’s, myndigheds 4’s og Søfartssty-
relsens arbejde fortsat følges.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
Vi vil desuden følge de supplerende initia-
tiver, som Statsrevisorerne bad digitalise-
rings- og ligestillingsministeren om at re-
degøre for i forlængelse af deres behand-
ling af notat af 5. marts 2024.
5. Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn med
it-beredskabet hos deres myndigheder.
6. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets arbej-
de med vejledninger for gennemførelse af reetable-
ringstests.
III. Ministeriernes initiativer
7. Vi gennemgår i det følgende ministeriernes initiativer i forhold til opfølgningspunk-
terne.
8. Opfølgningen er baseret på Rigsrevisionens gennemgang af dokumentation for
ministeriernes initiativer, bl.a. vedrørende krisestyringsplaner, nødplaner og reetable-
ringsplaner. Rigsrevisionen har desuden gennemgået tests af myndighedernes planer.
Rigsrevisionens opfølgning omfatter initiativer og forbedringer, der er foretaget siden
afgivelsen af beretningen og frem til og med oktober 2024.
9. Figur 2 viser, hvor stor en andel af de undersøgte myndigheders it-beredskab, der
blev vurderet tilfredsstillende i beretningen, og hvor stor en andel af myndighedernes
it-beredskab der vurderes at være tilfredsstillende ved denne opfølgning. Myndighe-
dernes resultater inden for de forskellige dele af it-beredskabet er udfoldet nedenfor.
Statsrevisorerne beretning SB5/2023 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024 om beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
2945381_0006.png
5
Figur 2
Status på myndighedernes it-beredskab
Indenrigs- og
Sundheds-
ministeriet
6%
29 %
100 %
90 %
80 %
70 %
Erhvervs-
styrelsen
15 %
Myndighed 1
Myndighed 2
Myndighed 3
Myndighed 4
Søfarts-
styrelsen
30 %
45 %
70 %
25 %
32 %
44 %
36 %
29 %
65 %
60 %
90 %
73 %
50 %
40 %
30 %
94 %
71 %
70 %
85 %
75 %
55 %
30 %
35 %
56 %
68 %
64 %
71 %
20 %
10 %
10 %
28 %
Beretning
Beretning
Beretning
Beretning
Beretning
Beretning
Beretning
Opfølgning
Opfølgning
Tilfredsstillende
Ikke tilfredsstillende
Note: Tallene er baseret på antallet af punkter, som myndighederne skal leve op til. Vi har vægtet punkterne ligeligt.
Kilde:
Rigsrevisionens vurdering på baggrund af dokumentation fra myndighederne.
Grundlaget for it-beredskabet
10. Det fremgik af beretningen, at Erhvervsstyrelsen, myndighed 3 og myndighed 4 ik-
ke havde udarbejdet tilstrækkelige risikovurderinger for alle deres undersøgte it-sy-
stemer.
11. Vores opfølgning viser, at alle myndighederne nu har udarbejdet risikovurderinger
for de undersøgte it-systemer. Rigsrevisionen vurderer, at denne del af sagen kan af-
sluttes.
Opfølgning
Opfølgning
Opfølgning
Opfølgning
Opfølgning
0%
Statsrevisorerne beretning SB5/2023 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024 om beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
2945381_0007.png
6
Krisestyringsplaner
12. Det fremgik af beretningen, at krisestyringsplanerne for myndighed 1, myndighed 2
og myndighed 3 ikke indeholdt alle de centrale elementer, som bør indgå i en krisesty-
ringsplan. Det fremgik også, at alle myndighederne med undtagelse af Erhvervsstyrel-
sen ikke havde sikret tilfredsstillende tests af deres krisestyringsplaner.
13. Tabel 1 viser status for myndighedernes krisestyringsplaner og tests ved vores op-
følgning.
Tabel 1
Rigsrevisionens gennemgang af myndighedernes krisestyringsplaner og tests
Indenrigs-
og Sundheds-
ministeriet
Er der implementeret
en tilfredsstillende
krisestyringsplan
1)
Er krisestyrings-
planen blevet testet?
Ja
Delvist
Nej
1)
Erhvervs-
styrelsen
Myndighed
1
Myndighed
2
Myndighed
3
Myndighed
4
Søfarts-
styrelsen
Myndighedernes krisestyringsplaner indeholder alle de centrale elementer, der bør fremgå af en krisestyringsplan.
Note: Tabellen er en opdatering af figur 4 og tabel 3 i beretningen.
Kilde:
Rigsrevisionens vurdering på baggrund af dokumentation fra myndighederne.
Rigsrevisionen vil fortsat
følge
Krisestyrings-
plan
Indenrigs- og
Sundheds-
ministeriet
Erhvervs-
styrelsen
Myndighed 1
Myndighed 2
Myndighed 3
Myndighed 4
Plan Test
Nej
Nej
Det fremgår af tabel 1, at krisestyringsplanerne for alle myndigheder nu indeholder alle
de centrale elementer, som bør indgå i en krisestyringsplan.
Vores opfølgning viser desuden, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet og myndighed
3 i maj 2024 har testet sine krisestyringsplaner. Søfartsstyrelsen har testet sin krise-
styringsplan i marts 2024.
Endelig viser opfølgningen, at myndighed 1, myndighed 2 og myndighed 4 ikke siden
afgivelsen af beretningen har testet deres krisestyringsplaner. Myndighed 1 og myn-
dighed 2 oplyser, at de forventer at teste deres krisestyringsplaner i 4. kvartal 2024.
Myndighed 4 oplyser, at de har testet krisestyringsplanen, men Rigsrevisionen har ik-
ke modtaget dokumentation for testen.
Nødplaner for it-systemerne
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Ja
Nej
Ja
Nej
Søfartsstyrelsen Nej
14. Det fremgik af beretningen, at myndighed 1 og myndighed 2 slet ikke havde udar-
bejdet nødplaner for deres undersøgte it-systemer, mens myndighed 3 og myndig-
hed 4 ikke havde sikret tilfredsstillende nødplaner for deres it-systemer. Det fremgik
også, at det kun var Erhvervsstyrelsens nødplan, der var testet tilstrækkeligt.
15. Tabel 2 viser status for myndighedernes nødplaner og tests ved vores opfølgning.
Statsrevisorerne beretning SB5/2023 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024 om beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
2945381_0008.png
7
Tabel 2
Rigsrevisionens gennemgang af myndighedernes nødplaner og tests
Indenrigs-
og Sundheds-
ministeriet
It-system
Er der en nødplan,
som beskriver, hvilke
procedurer der skal
iværksættes for at
opretholde kritiske
opgaver og forret-
ningsprocesser?
Er det beskrevet i
nødplanen, hvor den
er tilgængelig?
Er nødplanen blevet
testet?
CPR-systemet
Erhvervs-
styrelsen
B
Myndighed
1
C
D
Myndighed
2
E
Myndighed
3
F
G
Myndighed
4
H
I
Søfarts-
styrelsen
J
K
L
-
-
Ja
Delvist
Nej
Ikke relevant
Note:
Ved ”-” er kriteriet ikke vurderet, da der ikke er udarbejdet en nødplan.
Grå baggrund betyder, at systemet ikke længere vurderes som sam-
fundskritisk. Tabellen er en opdatering af tabel 4 og tabel 5 i beretningen.
Kilde:
Rigsrevisionens vurdering på baggrund af dokumentation fra myndighederne.
Det fremgår af tabel 2, at myndighed 1, myndighed 3 og myndighed 4 siden afgivelsen
af beretningen har udarbejdet tilfredsstillende nødplaner for alle deres undersøgte it-
systemer.
Vores opfølgning viser desuden, at myndighed 3 har testet nødplanerne for begge sine
systemer. For begge de testrapporter, som Rigsrevisionen har modtaget fra myndig-
hed 3, gælder det dog, at testrapporterne ikke er dateret.
Endelig viser opfølgningen, at myndighed 2 fortsat ikke har udarbejdet en nødplan, og
at myndighed 1, myndighed 4 og Søfartsstyrelsen fortsat ikke har testet nødplanerne
for alle deres undersøgte it-systemer. Myndighed 1 og myndighed 4 oplyser, at de for-
venter at teste nødplanenerne for
system C
og
system I
i 4. kvartal 2024.
Reetableringsplaner for it-systemerne
Rigsrevisionen vil fortsat
følge
Nødplan
Erhvervs-
styrelsen
Myndighed 1
Myndighed 2
Myndighed 3
Myndighed 4
Plan Test
Nej
Nej
Ja
Nej
Nej
Nej
Ja
Ja
Nej
Ja
Ja
Søfartsstyrelsen Nej
16. Det fremgik af beretningen, at hovedparten af reetableringsplanerne for it-syste-
merne ikke var tilfredsstillende, og at der for 2 af it-systemerne
(system F
og
system G)
slet ikke var udarbejdet reetableringsplaner.
17. Tabel 3 viser status for myndighedernes reetableringsplaner ved vores opfølgning.
Statsrevisorerne beretning SB5/2023 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024 om beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
2945381_0009.png
8
Tabel 3
Rigsrevisionens gennemgang af myndighedernes reetableringsplaner
Indenrigs-
og Sundheds-
ministeriet
It-system
Aktivering og
deaktivering af re-
etableringsplanen
Tekniske aktiviteter
til reetablering af
systemet
Maksimal reetable-
ringstid (RTO)
Maksimalt tålt
datatab (RPO)
Kontaktoplysninger
Rolle- og ansvars-
fordeling
CPR-systemet
Erhvervs-
styrelsen
B
Myndighed
1
C
Myndighed
2
E
Myndighed
3
F
Myndighed
4
H
1)
Søfarts-
styrelsen
J
D
G
I
K
L
Ja
Delvist
Nej
Ikke relevant, da ansvaret for it-systemerne er ressortoverført til Statens It
1)
Siden afgivelsen af beretningen er ansvaret for at udarbejde en reetableringsplan for
system H
overflyttet til Statens It. Rigsrevisionen har derfor
ikke undersøgt reetableringsplanen for dette system.
Note: Grå baggrund betyder, at systemet ikke længere vurderes som samfundskritisk. Tabellen er en opdatering af figur 6 og figur 7 i beretningen.
Kilde:
Rigsrevisionens vurdering på baggrund af dokumentation fra myndighederne.
Det fremgår af tabel 3, at der for 4 af it-systemerne fortsat er flere mangler i reetable-
ringsplanerne
(system C, E, F
og
G).
Vores opfølgning viser desuden, at Erhvervsstyrelsen siden afgivelsen af beretningen
har sikret, at reetableringsplanen for styrelsens undersøgte it-system
(system B)
er
blevet opdateret, så den nu indeholder alle de centrale elementer, som bør fremgå af
en reetableringsplan.
Endelig viser opfølgningen, at myndighed 1 og myndighed 2 siden afgivelsen af beret-
ningen ikke har fået udarbejdet eller opdateret reetableringsplanerne for
system C
og
system E.
Myndighed 1 oplyser, at reetableringsplanen for
system C
skal udarbejdes i
4. kvartal 2024. Myndighed 2 oplyser, at en reetableringsplan for
system E
forventes
udarbejdet i 2. halvår 2024.
Myndighed 3 har nu sikret, at der er udarbejdet reetableringsplaner for
system F
og
sy-
stem G,
mens der på undersøgelsestidspunktet slet ikke forelå reetableringsplaner.
Reetableringsplanerne indeholder nu en del af de centrale elementer, der bør fremgå
af en reetableringsplan, men der er fortsat nogle mangler i begge planer. Rigsrevisio-
nen bemærker, at reetableringsplanerne for
system F
og
system G
ikke er daterede.
Statsrevisorerne beretning SB5/2023 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024 om beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
2945381_0010.png
9
18. Det fremgik også af beretningen, at reetableringsplanerne kun var blevet testet for
3 af de undersøgte it-systemer
(CPR-systemet, system B
og
system K).
Ingen af disse
tests var dog tilstrækkelige. De øvrige 9 it-systemer var ikke blevet testet.
19. Tabel 4 viser status for myndighedernes tests af reetableringsplanerne ved vores
opfølgning.
Tabel 4
Rigsrevisionens gennemgang af myndighedernes tests af reetableringsplaner
Indenrigs-
og Sundheds-
ministeriet
It-system
Er der udført en fuld
reetableringstest?
1)
Er reetableringstiden
(RTO) testet efter
fuld reetablering?
Er systemets funk-
tionalitet testet efter
fuld reetablering?
Ja
Delvist
Nej
1)
Erhvervs-
styrelsen
B
Myndighed
1
C
Myndighed
2
E
Myndighed
3
F
Myndighed
4
H
Søfarts-
styrelsen
J
CPR-systemet
D
G
I
K
L
Gul betyder, at der kun har været foretaget delvise reetableringstests, hvor dele af it-systemerne er reetableret i perioden januar 2020 - oktober
2024.
Note: Grå baggrund betyder, at systemet ikke længere vurderes som samfundskritisk. Tabellen er en opdatering af tabel 6 i beretningen.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra myndighederne.
Det fremgår af tabel 4, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet som den eneste myndig-
hed nu har sikret tilfredsstillende tests af sin reetableringsplan
(CPR-systemet).
Vores opfølgning viser desuden, at reetableringsplanerne for de resterende 10 it-sy-
stemer fortsat ikke er testet tilstrækkeligt, herunder at reetableringsplanerne for
sy-
stem C, E, F, G, H, I, J
og
L
slet ikke er testet i perioden januar 2020 - oktober 2024.
For Erhvervsstyrelsens undersøgte it-system er der ikke foretaget yderligere tests si-
den afgivelsen af beretningen. Erhvervsstyrelsen oplyser, at styrelsen forventer at fo-
retage en fuld test af systemet i slutningen af 4. kvartal 2024.
Endelig viser opfølgningen, at de øvrige myndigheder ikke har testet deres 9 under-
søgte it-systemer siden afgivelsen af beretningen. Myndighed 1 oplyser, at de har plan-
lagt en test af reetableringsplanen for
system C
i 1. kvartal 2025. Myndighed 2 oplyser,
at de forventer at teste reetableringsplanen for
system E
i 4. kvartal 2024. Samtidig
oplyser myndighed 3, at de forventer at teste reetableringsplanerne for
system F
og
system G
i 2. halvår 2024. Myndighed 4 oplyser, at de planlægger reetableringstests
af
system H
og
system I,
som de forventer at gennemføre i 1. halvår 2025.
Rigsrevisionen vil fortsat
følge
Reetablerings- Plan Test
plan
Indenrigs- og
Sundheds-
ministeriet
Erhvervs-
styrelsen
Myndighed 1
Myndighed 2
Myndighed 3
Myndighed 4
Nej
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Nej
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Søfartsstyrelsen Nej
Statsrevisorerne beretning SB5/2023 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024 om beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
2945381_0011.png
10
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Rigsrevisionen vil fortsat
følge
Tilsyn
Digitaliserings-
ministeriet
Erhvervsstyrelsen
Myndighed 1
Myndighed 2
Myndighed 3
Myndighed 4
Søfartsstyrelsen
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
20. Det fremgik af beretningen, at alle ministerier undtagen Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet havde ført tilsyn med it-beredskabet hos de undersøgte myndigheder.
21. Vores opfølgning viser, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke siden afgivelsen
af beretningen har ført tilsyn med CPR-administrationen. Opfølgningen viser også, at
Digitaliseringsministeriet, som den 29. august 2024 overtog ansvaret for området, ik-
ke har udført et tilsyn med it-beredskabet hos CPR-administrationen. Rigsrevisionen
vil fortsat følge Digitaliseringsministeriets tilsyn med it-beredskabet hos CPR-admini-
strationen.
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets arbejde med vejledninger
for gennemførelse af reetableringstests
22. Det fremgik af notat til Statsrevisorerne af 5. marts 2024, at Rigsrevisionen fortsat
ville følge Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets arbejde med vejledninger for gen-
nemførelse af reetableringstests. I forlængelse af behandlingen af notatet bad Stats-
revisorerne i april 2024 digitaliserings- og ligestillingsministeren om at redegøre for
status for en række initiativer. Det drejer sig om følgende initiativer:
nye krav til kontrakt- og leverandørstyring af samfundskritiske it-systemer
en ny vejledning for gennemførelse af reetableringstests for samfundskritiske it-
systemer
implementering af EU-direktivet om cyber- og informationssikkerhed (NIS 2-direk-
tivet), særligt i forhold til tilsynet med myndighedernes it-beredskab
en opfølgning på de modenhedsmålinger, som Digitaliseringsstyrelsen modtager
fra alle myndigheder, og hvilke initiativer målingerne har givet anledning til på it-be-
redskabsområdet.
Rigsrevisionen vil fortsat
følge
Vejledning
Krav til kontrakt- og
leverandørstyring
Vejledning for gen-
nemførelse af reeta-
bleringstests for sam-
fundskritiske it-sy-
stemer
Nej
Ja
Implementering af
ini-
Ja
tiativer vedrørende det
fremtidige tilsyn med
it-beredskabet i de
statslige myndigheder
Initiativer som følge af
den seneste moden-
hedsmåling
Ja
23. Opgaver relateret til vejledninger i it-sikkerhed er pr. 29. august 2024 ressortover-
ført til det nyoprettede Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab. Denne op-
følgning er primært baseret på oplysninger fra Digitaliserings- og Ligestillingsministe-
riet, dvs. forud for ressortoverdragelsen.
24. Vores opfølgning viser, at Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet har udarbejdet
et katalog over krav til kontrakt- og leverandørstyring for samfundskritiske it-syste-
mer, der blev offentliggjort i januar 2023. Kravene i kataloget retter sig mod samfunds-
kritiske it-systemer, hvor opgaven med drift af it-systemet er outsourcet til en ekstern
leverandør.
Det fremgår bl.a. i forbindelse med krav til leverandørstyring, at myndigheden med in-
put fra leverandøren skal udarbejde en beredskabsplan og sikre, at leverandørens it-
beredskabsplan for det samfundskritiske it-system understøtter planen. Ligeledes
fremgår det, at myndigheden i samarbejde med leverandøren skal teste beredskabs-
planen og øve it-beredskabet for det samfundskritiske it-system minimum én gang
om året eller ved væsentlige ændringer. Det er angivet i kataloget over krav, at det er
myndighedens eget ansvar at sikre, at kravene implementeres, herunder at der indfø-
jes relevante bestemmelser i myndighedernes kontrakter. Rigsrevisionen vurderer, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB5/2023 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024 om beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
11
25. Vores opfølgninger viser også, at Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet har ud-
arbejdet et udkast til en ny vejledning for gennemførelse af reetableringstests for sam-
fundskritiske it-systemer. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet oplyser, at vejled-
ningen forventes offentliggjort på sikkerdigital.dk inden udgangen af 2024. Ministeriet
for Samfundssikkerhed og Beredskab oplyser, at ministeriet ligeledes forventer at of-
fentliggøre vejledningen i 2024.
26. Vores opfølgning viser, at der endnu ikke er implementeret konkrete initiativer til
håndtering af det fremtidige tilsyn med de statslige myndigheders it-beredskab, hvil-
ket sker som led i implementeringen af NIS 2-direktivet. Digitaliserings- og Ligestillings-
ministeriet oplyser, at det bl.a. skyldes, at det endnu ikke er endeligt afklaret, hvor og
hvordan tilsynsansvaret og de øvrige opgaver skal fordeles mellem forskellige myn-
digheder. Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at styrelsen afventer den endelige NIS 2-lov
og forventer, at tilrettelæggelsen af tilsynet skal afstemmes mellem de forskellige sek-
tormyndigheder, så der kan udarbejdes en ensartet tilsynspraksis på tværs af sekto-
rer. Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab oplyser, at ministeriet forventer,
at loven om gennemførelse af NIS 2-direktivet træder i kraft den 1. juli 2025. Ministeriet
for Samfundssikkerhed og Beredskab oplyser desuden, at ministeriet etablerer en
NIS 2-taskforce, som får til opgave at sikre en bred inddragelse af myndigheder, virk-
somheder og brancheorganisationer. Derudover skal taskforcen påse udarbejdelse af
relevante vejledninger.
27. I relation til modenhedsmålingerne viser vores opfølgning, at den seneste ISO
27001-modenhedsmåling vedrørende it-beredskab blev udført i april 2024. Andelen
af myndigheder, som selv vurderer, at de har opnået fuld implementering af ISO 27001-
standarden for området
”beredskabsplaner”,
er steget lidt siden modenhedsmålingen
i 2023.
Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at styrelsen på baggrund af den seneste ISO 27001-
modenhedsmåling har gennemført en række interviews med cyber- og informations-
sikkerhedskoordinatorer i udvalgte myndigheder. Styrelsen oplyser også, at styrelsen
har igangsat en opdatering af det samlede vejledningsmateriale om beredskabssty-
ring for offentlige myndigheder. I den proces oplyser styrelsen, at der vil blive afholdt
brugerworkshops med repræsentanter fra statslige, kommunale og regionale myndig-
heder. Det er forventningen, at materialet opdateres i løbet af 2. halvår 2024. Ministe-
riet for Samfundssikkerhed og Beredskab oplyser, at ministeriet ligeledes forventer, at
den planlagte opdatering gennemføres i 2024. Derudover oplyser ministeriet, at der
inden udgangen af 2024 vil blive foretaget en begrænset opfølgning over for enkelte
myndigheder i forhold til myndighedernes ISO-målinger.
Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at der i foråret og sommeren 2024 blev igangsat et ar-
bejdet med en ny national strategi for cyber- og informationssikkerhed. I den forbindel-
se er der overvejelser om et selvstændigt initiativ, hvor vejledningen om beredskab
bredes yderligere ud i forskellige temaer, fx nødplaner. Digitaliseringsstyrelsen oply-
ser også, at arbejdet med en ny strategi er sat på hold på grund af ressortændringen
som følge af regeringsomdannelsen den 29. august 2024.
Sikkerdigital.dk
På sikkerdigital.dk kan borge-
re og myndigheder finde vi-
den, vejledninger og konkrete
værktøjer til en sikker digital
hverdag. Bag sikkerdigital.dk
står Ministeriet for Samfunds-
sikkerhed og Beredskab samt
en række samarbejdspartnere.
Statsrevisorerne beretning SB5/2023 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024 om beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
2945381_0013.png
12
Som følge af ressortændringen oplyser Ministeriet for Samfundssikkerhed og Bered-
skab, at tilrettelæggelsen af den fremtidige opgaveløsning vedrørende vejledning ge-
nerelt er ved at blive afklaret.
28. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
29. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB5/2023 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. november 2024 om beretning nr. 5/2023 om statens it-beredskab II
2945381_0014.png
13
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Statens it-bered-
skab II
(nr.
5/2023)
04-12-2023
Minister-
redegørelser:
Flere minister-
redegørelser
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Udvalget for
Digitalisering og It:
06-12-2023
Finansudvalget:
14-12-2023
Digitaliserings-
og ligestillings-
ministeren:
09-01-2024
(77)
Finansministeren:
09-01-2024
(78)
Udvalget for
Digitalisering og It:
09-01-2024
Finansministeren
og digitaliserings-
og ligestillings-
ministeren:
22-02-2024