Retsudvalget 2024-25
SB 21 4
Offentligt
2968672_0001.png
Beretning Nr. 21 Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om beretning nr. 21/2023 om indsatsen over for børn og unge, som har begået alvorlig kriminalitet
Februar 2025
Rigsrevisionens notat om
beretning om
indsatsen over for
børn og unge, som
har begået alvorlig
kriminalitet
Statsrevisorerne beretning SB21/2023 - Bilag 4: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om beretning nr. 21/2023 om indsatsen over for børn og unge, som har begået alvorlig kriminalitet
2968672_0002.png
3
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 21/2023 om indsatsen
over for børn og unge, som har begået alvorlig krimina-
litet
Justitsministerens redegørelse af 25. november 2024 og supplerende redegø-
relse af 10. december 2024
Social- og boligministerens redegørelse af 26. november 2024 og supplerende
redegørelse af 18. december 2024
17. januar 2025
RN 306/25
1. Rigsrevisionen gennemgår i dette notat de initiativer, som justitsministeren og social-
og boligministeren vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og
beretningens konklusioner. Dette sker med henblik på at vurdere, om Social- og Bo-
ligministeriets, Justitsministeriets og de underliggende institutioners initiativer adres-
serer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens
beretning.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Konklusion
Rigsrevisionen finder, at ministrene har redegjort for, hvordan ministerierne vil følge
op på Statsrevisorernes bemærkninger og de væsentligste kritikpunkter i beretningen.
Justitsministeren tager Rigsrevisionens overordnede konklusion og Statsrevisorernes
bemærkninger meget alvorligt. Ministeren oplyser, at Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Dom-
stolsstyrelsen og Ungdomskriminalitetsnævnet i forlængelse af reformen og i forbindel-
se med Rigsrevisionens undersøgelse har iværksat initiativer, der skal sikre, at myndig-
hederne i videst muligt omfang overholder målsætningerne for sagsbehandlingstider.
Endvidere vil Kriminalforsorgen fremadrettet sikre en mere ens praksis i ungekrimi-
nalforsorgen i forhold til brug af reaktioner og indberetninger, når børn og unge ikke
følger deres forbedringsforløb.
Social- og boligministeren tager til efterretning, at Statsrevisorerne kritiserer, at Social-,
Bolig- og Ældreministeriets (nu Social- og Boligministeriet) viden om og opfølgning på
kommunernes udmøntning af Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser har været util-
strækkelig og mangelfuld. Ministeren oplyser, at ministeriet fører et overordnet tilsyn,
men at det ikke indebærer en forpligtelse til aktivt at undersøge, hvordan alle regler,
som ministeriet er ansvarligt for, bliver administreret.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB21/2023 - Bilag 4: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om beretning nr. 21/2023 om indsatsen over for børn og unge, som har begået alvorlig kriminalitet
2968672_0003.png
2
Social- og Boligministeriet har dog sendt et hyrdebrev til alle landets kommuner, hvor
ministeriet gør opmærksom på, at kommunerne har pligt til at igangsætte Ungdomskri-
minalitetsnævnets afgørelser hurtigt. Ministeriet gør i samme brev også kommunerne
opmærksomme på, at de har pligt til at indberette oplysninger til Danmarks Statistik
om udmøntning af indsatserne efter Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Justitsministeriets og de underliggende myndigheders initiativer for at nedbringe
sagsbehandlingstiden for børn og unge, som har begået alvorlig kriminalitet, her-
under om indsatsen medfører en positiv udvikling i andelen af sager, hvor målsæt-
ningerne for sagsbehandlingstid overholdes
Justitsministeriets, herunder Kriminalforsorgens, indsats for at sikre en positiv ud-
vikling i overholdelsen af reglerne for reaktioner og indberetninger ved børn og un-
ges overtrædelser af forbedringsforløb
Social- og Boligministeriets indsats for at sikre, at kommunerne overholder lovkrav
om indberetning af oplysninger til Danmarks Statistik om udmøntning af Ungdoms-
kriminalitetsnævnets afgørelser.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i september 2024 en beretning om indsatsen over for børn og
unge, som har begået alvorlig kriminalitet. Beretningen handlede om, hvorvidt Justits-
ministeriet og Social- og Boligministeriet har sikret en hurtig og konsekvent indsats
over for børn og unge, der har begået alvorlig kriminalitet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det kritisabelt, at ingen af
myndighederne på Justitsministeriets område efterlever målsætningerne for sags-
behandlingstid over for børn og unge, som har begået alvorlig kriminalitet. Konsekven-
sen er, at perioden, fra politiet modtager en anmeldelse om kriminalitet, til barnet el-
ler den unge oplever en konsekvens af kriminaliteten, er væsentligt længere, end det
var tilsigtet med reformen.
Statsrevisorerne kritisererede endvidere, at Social- og Boligministeriets viden om og
opfølgning på kommunernes udmøntning af Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
har været utilstrækkelig og mangelfuld.
4. Hele sagen kan følges på
www.rigsrevisionen.dk
og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne
5. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Reform af indsatsen mod
ungdomskriminalitet
I 2018 besluttede Folketinget,
at indsatsen over for de børn
og unge, som begår alvorlig
kriminalitet, skulle være hurti-
gere, bedre koordineret og
mere konsekvent. Alvorlig kri-
minalitet er personfarlig krimi-
nalitet eller anden alvorlig kri-
minalitet, hvor straffeloven,
lov om euforiserende stoffer,
våbenloven eller knivloven
overtrædes. Loven om be-
kæmpelse af ungdomskrimi-
nalitet trådte i kraft den 1. ja-
nuar 2019, og der blev afsat
ca. 160 mio. kr. årligt til at gen-
nemføre reformen.
Statsrevisorerne beretning SB21/2023 - Bilag 4: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om beretning nr. 21/2023 om indsatsen over for børn og unge, som har begået alvorlig kriminalitet
3
II. Gennemgang af ministrenes redegørelser
Myndighedernes sagsbehandlingstider
6. Statsrevisorerne bemærkede, at ingen af myndighederne på Justitsministeriets om-
råde efterlever målsætningerne for sagsbehandlingstid over for børn og unge, som
har begået alvorlig kriminalitet. Det samlede forløb fra en anmeldelse af kriminalitet,
til barnet på 10-14 år påbegynder forbedringsforløbet, tager gennemsnitligt 142 dage.
For unge på 15-17 år tager det samlede forløb fra anmeldelse, til for bedringsforløbet
påbegyndes, gennemsnitligt 269 dage.
7. Justitsministeren oplyser, at Justitsministeriet og underliggende myndigheder har
taget Statsrevisorernes kritik af, at ingen af myndighederne fuldt ud lever op til mål-
sætningerne for sagsbehandlingstid, til efterretning. Ministeren oplyser videre, at der
alene er tale om målsætninger, som har til formål at sikre, at der ikke går for lang tid
fra den unges kriminalitet til samfundets reaktion. Det er ministeriets vurdering, at mål-
sætningerne i praksis er vanskelige at overholde, og der vil være en del sager, hvor
det ikke vil være muligt at overholde dem. Ministeriet understreger samtidig, at sager
om børn og unge, som har begået alvorlig kriminalitet, er et vigtigt og højt prioriteret
område, hvor ministeriet løbende har fokus på at sikre en effektiv sagsbehandling.
Rigsrevisionen bemærker, at det fremgår af bemærkningerne til loven, at reformen
indeholder
”en
række korte frister, der tilsammen skal sikre, at sager frem over kan
afgøres hurtigere, så børn og unge hurtigst muligt kan få den nødvendige støtte til at
komme ud af en kriminel løbebane”.
Justitsministeren oplyser, at siden indgåelse af Aftale om en reform af indsatsen mod
ungdomskriminalitet i 2018 og etableringen af Ungdomskriminalitetsnævnet den 1. ja-
nuar 2019 har myndighederne haft et stort fokus på at gennemføre reformen i overens-
stemmelse med den politiske aftale, og der er løbende iværksat forskellige tiltag. Myn-
dighederne på Justitsministeriet område har iværksat en række yderligere initiativer
rettet mod en bedre efterlevelse af målsætningerne for sagsbehandlingstid. De nye
initiativer er enten påbegyndt i løbet af undersøgelsesperioden eller vil blive igangsat.
Tiltagene fremgår af tabel 1.
Statsrevisorerne beretning SB21/2023 - Bilag 4: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om beretning nr. 21/2023 om indsatsen over for børn og unge, som har begået alvorlig kriminalitet
2968672_0005.png
4
Tabel 1
Myndighedernes tiltag for at efterleve målsætningerne for sagsbehandlingstid
Myndighed
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
Nye tiltag
Rigspolitiet
Har oprettet et udvalg med fokus på styrket
Opstart: 17. april 2024.
Afsluttet: Der er ikke sat en slutdato, og
Opstart: 15. februar 2023.
Afsluttet: Fokus fortsætter, så længe der er
Forventet tidspunkt for opstart og afslutning
af tiltag
sagsbehandling og sagsbehandlingstider.
udvalget fortsætter, så længe der er behov.
Koncernledelsen vil fortsat følge sagsbehand-
lingstider – og fremadrettet med særligt fokus
på de politikredse med størst udfordringer
med sagsbehandlingstider.
linjer for sagsbehandling til politikredsene og
efter behov tilrette og supplere vejledningen.
1)
behov.
Gennemgå vejledning med nationale retnings-
Opstart: 1. marts 2025.
Afsluttet: 30. oktober2025.
Opstart: 1. oktober 2024.
Afsluttet: 30. juni 2025.
Opstart: 1. januar 2025.
Afsluttet: 31. december 2025.
Justere it-værktøj, så sagsbehandlingstiden
for 10-14-årige kan opgøres mere præcist .
Rigsadvokaten
Behandling af sager til Ungdomskriminalitets-
nævnet vil indgå i politikredsenes lokale til-
synsplaner i 2025 med henblik på at under-
støtte en særlig tæt opfølgning.
Fælles seminar for nøglepersoner, der arbej-
der med sager til Ungdomskriminalitetsnæv-
net, med henblik på at dele best practice.
for at sikre hurtig oversendelse af sager til
Ungdomskriminalitetsnævnet.
om domstolenes økonomi 2024-2027.
Opstart: 12. december 2024.
Afsluttet: 31. december 2024.
Opstart: 1. februar 2025.
Afsluttet: 30. april 2025.
Opstart: 1. januar 2024.
Afsluttet: 31. december 2027.
Opstart: 26. november 2024.
Afsluttet: 30. juni 2025.
Opstart: 1. februar 2024.
Afsluttet: 30. juni 2025.
Undersøge behov for justering af retningslinjer
Domstolsstyrelsen
Ungdomskriminalitets-
nævnet
Tilførsel af ekstra resurser som følge af Aftale
Nævnet har taget initiativ til at få flere møde-
dage og er fortsat i dialog med retterne om
muligheden for dette.
Systematisk registrering af sager med mere
end 14 dages fristoverskridelse med henblik
på at sikre, at disse afvikles først.
1)
Politiets sagsbehandlingstid for 10-14-årige kan ikke opgøres præcist på grund af den hidtidige registreringspraksis.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af justitsministerens redegørelse.
Ud over de nævnte nye tiltag i tabel 1 fortsætter myndighederne en række eksiste-
rende indsatser, som skal bidrage til at nedbringe sagsbehandlingstiden.
Statsrevisorerne beretning SB21/2023 - Bilag 4: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om beretning nr. 21/2023 om indsatsen over for børn og unge, som har begået alvorlig kriminalitet
5
8. Rigsrevisionen vil følge Justitsministeriets og de underliggende myndigheders initi-
ativer for at nedbringe sagsbehandlingstiden for børn og unge, som har begået alvor-
lig kriminalitet, herunder om indsatsen medfører en positiv udvikling i andelen af sager,
hvor målsætningerne for sagsbehandlingstid overholdes.
Ungekriminalforsorgens tilsyn med børn og unge
9. Statsrevisorerne bemærkede, at ungekriminalforsorgen ofte ikke reagerer rettidigt
eller slet ikke, hvis barnet eller den unge ikke overholder sit forbedringsforløb. I perio-
den 2019-2023 har ungekriminalforsorgen ikke reageret rettidigt i 44 % af overtrædel-
serne.
10. Justitsministeren oplyser, at Justitsministeriet og Kriminalforsorgen har taget re-
sultatet til efterretning. Kriminalforsorgen oplyser, at der har været uens praksis i sags-
behandlingen i tilsyn med børn og unge i ungekriminalforsorgens enheder. Det har sær-
ligt været i tilfælde, hvor forældre eller anbringelsessted har været ansvarlig for ind-
satsen og ikke har overholdt tilsynssamtale eller foranstaltning. Kriminalforsorgen har
været i dialog med enhederne med henblik på at ensrette praksis. Kriminalforsorgen
har desuden indskærpet reglerne over for ungekriminalforsorgen og vil følge op med
en skriftlig indskærpelse til enhederne. Endelig vil Kriminalforsorgen fra den 1. februar
2025 udvide den eksisterende opfølgning, så der bliver udarbejdet månedlige opfølg-
ninger på manglende eller for sene reaktioner over for barnet eller den unge samt på
manglende indberetninger til Ungdomskriminalitetsnævnet.
11. Rigsrevisionen vil følge Justitsministeriets, herunder Kriminalforsorgens, indsats
for at sikre en positiv udvikling i overholdelsen af reglerne for reaktioner og indberet-
ninger ved børn og unges overtrædelser af forbedringsforløb.
Kommunernes fuldbyrdelse af nævnets afgørelse
12. Statsrevisorerne kritisererede, at Social- og Boligministeriets viden om og opfølg-
ning på kommunernes udmøntning af Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser har
været utilstrækkelig og mangelfuld. Statsrevisorerne bemærkede, at kommunerne i
hver 4. sag bruger mere end 3 uger på at igangsætte et forbedringsforløb, selv om for-
løbet burde igangsættes med det samme efter afgørelsen i Ungdomskriminalitets-
nævnet.
Statsrevisorerne var enige i Rigsrevisionens anbefaling om, at Social- og Boligministe-
riet bør følge op på undersøgelsens resultater, herunder tiden kommunerne bruger
på fuldbyrdelse af nævnets afgørelse. Statsrevisorerne var også enige med Rigsrevi-
sionen i, at Social-og Boligministeriet bør indskærpe over for kommunerne, at de har
pligt til at indberette til Danmarks Statistik om udmøntningen af Ungdomskriminali-
tetsnævnets afgørelser.
13. Social- og boligministeren tager til efterretning, at Statsrevisorerne kritiserer, at mi-
nisteriets viden om og opfølgning på kommunernes udmøntning af Ungdomskrimina-
litetsnævnets afgørelser har været utilstrækkelig og mangelfuld.
Statsrevisorerne beretning SB21/2023 - Bilag 4: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om beretning nr. 21/2023 om indsatsen over for børn og unge, som har begået alvorlig kriminalitet
6
Social- og boligministeren bemærker, at det indgik som et særskilt fokusområde i af-
talen om en reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet fra 2018, at der skulle sik-
res en effektiv implementering af og opfølgning på aftalen, herunder at Justitsministe-
riet skulle udarbejde en evalueringsplan for reformen og gennemføre en overordnet
evaluering af resultaterne af indsatsen. Justitsministeriet har løbende afrapporteret
politisk til forligskredsen, senest i april 2022. Social- og Boligministeriet har bidraget
til afrapporteringen med status for de initiativer i aftalen, der hører under ministeriets
ressort. Det er dog Rigsrevisionens vurdering, at den evaluering, der ligger til grund for
afrapporteringen, ikke har givet et dækkende billede af praksis i kommunerne, idet den
er baseret på relativt få personers vurderinger i et mindre antal kommuner. Dette frem-
går af punkt 33 i beretningen.
Herudover bemærker social- og boligministeren, at Social- og Boligministeriet fører
et overordnet tilsyn med, hvordan den lovgivning, der hører under ministeriets ressort,
generelt administreres, herunder om lovgivningen generelt overholdes, og om lovgiv-
ningen fortsat er hensigtsmæssig. Ministeriet bemærker, at dette ulovbestemte res-
sorttilsyn ikke indebærer en forpligtelse til aktivt at undersøge, hvordan alle regler,
som ministeriet er ansvarlig for, bliver administreret.
Social- og boligministeren bemærker videre, at der ikke er fastsat en konkret tidsfrist
for kommunerne i forhold til, hvor hurtigt de skal fuldbyrde en afgørelse fra Ungdoms-
kriminalitetsnævnet. Rigsrevisionens analyser tager udgangspunkt i, at ungekriminal-
forsorgen har sat en intern frist på 21 dage, før de rykker kommunen for ikke at have
igangsat et forbedringsforløb. Social- og Boligministeriet bemærker, at 21 dage i nog-
le sammenhænge ikke er lang tid, ligesom der kan være faglige grunde til at vente med
at igangsætte en indsats. Rigsrevisionen kan konstatere, at det fremgår af bemærknin-
gerne til lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, at forbedringsforløb skal igang-
sættes med det samme efter afgørelsen i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Endelig gør social- og boligministeren opmærksom på, at det er de enkelte kommunal-
bestyrelser, der har ansvaret for, at de enkelte kommuner overholder lovgivningen og
dermed udmønter afgørelserne fra Ungdomskriminalitetsnævnet rettidigt. Ministeren
er dog optaget af, at kommunerne lever op til deres forpligtelser til at sikre, at børn og
unge får igangsat en indsats, der skal få dem ud af kriminalitet. Derfor har Social- og
Boligministeriet den 4. december 2024 sendt et hyrdebrev til alle landets kommuner,
hvori ministeriet gør opmærksom på, at kommunerne har pligt til at igangsætte Ung-
domskriminalitetsnævnets afgørelser hurtigt. I hyrdebrevet gør ministeriet også op-
mærksom på, at kommunerne har pligt til at indberette oplysninger om udmøntning
af indsatserne til Danmarks Statistik.
14. Rigsrevisionen vil følge Social- og Boligministeriets indsats for at sikre, at kommu-
nerne overholder lovkrav om indberetning af oplysninger til Danmarks Statistik om ud-
møntning af Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB21/2023 - Bilag 4: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat om beretning nr. 21/2023 om indsatsen over for børn og unge, som har begået alvorlig kriminalitet
2968672_0008.png
7
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Indsatsen over for
børn og unge, som
har begået alvorlig
kriminalitet
(nr.
21/2023)
23-09-2024
Minister-
redegørelser:
Justitsministeren:
25-11-2024
Justitsministeren
(supplerende):
10-12-2024
Social- og bolig-
ministeren:
26-11-2024
Social- og bolig-
ministeren
(supplerende):
18-12-2024
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Socialudvalget:
26-09-2024
16-01-2025
Finansudvalget:
03-10-2024
Retsudvalget
24-10-2024