Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
SB 20 2
Offentligt
2924292_0001.png
g kirkeministerens redegørelse af 10. oktober til beretning 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet og stifternes bidrag til redegørelsen
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning nr.
20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet.
I brev af 14. august 2024 har Statsrevisorerne bedt mig om at redegøre for de
foranstaltninger og overvejelser, som Rigsrevisionens beretningen nr. 20/2023
om stiftsrådenes afgørelser om tildeling af lån, giver anledning til.
Statsrevisorerne bemærker følgende til beretningen:
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at revisionen på By-, Land- og
Kirkeministeriets område har givet anledning til 6 kritiske udtalelser om
væsentlige regelbrud i stiftsråds afgørelser om til deling af lån fra kirke- og
præsteembedskapitalen.
Statsrevisorerne har bl.a. hæftet sig ved følgende revisionsresultater:
1. Stiftsrådene i Fyens Stift, Håderslev Stift, Københåvns Stift, Ribe Stift,
Aålborg Stift og Aårhus Stift hår ikke i tilstrækkelig gråd efterlevet de
regler, der skål sikre retmæssig tildeling åf lån.
2. Ingen åf de 6 stiftsråd hår sikret dokumentåtion for låners kreditståtus.
3. Den økonomiske størrelse åf regelbruddene for de 6 stifter vårierer frå
2,7 mio.kr. (Ribe Stift) til 103,7 mio.kr. (Håderslev Stift).
Indledningsvis vil jeg gengive Rigsrevisionens afsnit i beretning 20/2023 om
stiftsrådene og herunder mine beføjelser, som minister, over for stiftsrådene:
”Stiftsrådene
Dånmårk er inddelt i 10 stifter. I hvert stift er der et stiftsråd, som består åf
biskoppen, domprovsten, en repræsentånt for stiftets provster, 3 repræsen-
tånter for stiftets præster og en repræsentånt frå menighederne frå hvert
provsti. Stiftsrådets formål er bl.å. åt bestyre kirkernes og præsteembeder-
nes kåpitål på vegne åf menighedsrådene. Ståtsådministråtionen bistår
stiftsrådet med åt bestyre kirke- og præsteembedskåpitålen.
Kirkeministeriets tilsyns- og instruktionsbeføjelser
Stiftsrådet er ikke undergivet en ministers instruktions- og tilsynsbeføjelser
med hensyn til konkrete beslutninger. Kirkeministeriet kån således ikke
give stiftsrådet tjenestebefålinger og hår heller ikke ådgång til åt håndle i
dets sted. Ministeriet hår heller ikke et retligt ånsvår for stiftsrådets kon-
krete beslutninger om kåpitålerne og dermed heller ikke for de beslutnin-
ger, der dånner grundlåg for regnskåbet. Det er dog Kirkeministeriet, der
fåstsætter råmmerne for forvåltningen åf kirke- og præsteembedskåpitålen.
Det er også Kirkeministeriet, der fåstsætter nærmere regler om stifternes
Kirkeministeren
Kanal 21
Frederiksholms
Postboks 2123
Frederiksholms Kanal 21
1015 København K
1220 København K
www.km.dk
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 433271
Dette aktnr. bedes oplyst ved
henvendelse til ministeriet
Dato: 10. oktober 2024
Statsrevisorerne beretning SB20/2023 - Bilag 2: By- land- og kirkeministerens redegørelse af 10. oktober til beretning 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet og stifternes bidrag til redegørelsen
2924292_0002.png
forvåltning åf kåpitålerne, herunder om stiftsrådets åflæggelse åf regnskå-
ber, årsråpporter mv.
Kilde: Bekendtgørelse nr. 424 om lov om folkekirkens økonomi og Kirkemini-
steriets opsamlende høringsnotat af 9. oktober 2020.
Statsrevisorernes bemærkninger har givet anledning til følgende foranstaltnin-
ger og overvejelser i relation til hver de ovennævnte tre revisionsresultater:
Ad 1.
Stiftsrådene i Fyens Stift, Haderslev Stift, Københavns Stift, Ribe Stift, Aal-
borg Stift og Aarhus Stift har ikke i tilstrækkelig grad efterlevet de regler, der
skal sikre retmæssig tildeling af lån.
Lov om folkekirkens økonomi indeholder følgende bestemmelse:
§ 23 a. Stiftsrådet kan af hensyn til det kirkelige liv træffe beslutning om at
udskrive et bindende bidrag fra kirkekasserne til finansiering af aktiviteter
i stiftet. Bidraget kan ikke overstige 1 pct. af den lokale ligning i de enkelte
ligningsområder i stiftet.
Stk. 2. Bidraget anvendes efter stiftsrådets beslutning og kan bruges til føl-
gende aktiviteter:
1) Kommunikation mellem stiftet, menighedsråd og præster.
2) Formidling af kristendom.
3) Udviklingsprojekter inden for undervisning, diakoni, IT, medier, kirke-
musik og lignende, herunder analyser til forberedelse af sådanne projekter.
4) Mødeudgifter.
Stk. 3. Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om det bindende bidrag
for så vidt angår budget, regnskab m.v.
Stk. 4. Stiftsrådet har til opgave på menighedsrådenes vegne at bestyre kir-
kernes og præsteembedernes kapitaler. Gravstedskapitaler udbetales til
kirkekasserne efter et serieprincip.
Stk. 5. Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om kapitalernes besty-
relse, herunder om stiftsrådets aflæggelse af regnskaber, årsrapporter m.v.
Udgifterne til bestyrelse af kapitalerne afholdes efter kirkeministerens be-
stemmelse af de indtægter, der er forbundet med kapitalforvaltningen.
Stk. 6. Rigsrevisionen reviderer regnskaber og årsrapporter, som stiftsrå-
det skal aflægge efter regler fastsat i medfør af stk. 5.
Stk. 7. Stiftsrådet fastlægger stiftets udvalgsstruktur og bestemmer herun-
der, hvorvidt der skal nedsættes et særskilt udvalg til varetagelse af det
mellemkirkelige arbejde på stiftsniveau.
Bekendtgørelse om bestyrelse af kirke- og præsteembedskapitalen indeholder
følgende bestemmelse:
§ 8. Kirke- og præsteembedskapitalen kan udlånes til:
Akt nr.: 433271
Side 2
Statsrevisorerne beretning SB20/2023 - Bilag 2: By- land- og kirkeministerens redegørelse af 10. oktober til beretning 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet og stifternes bidrag til redegørelsen
2924292_0003.png
1) Kirker og præsteembeder i eller uden for stiftet på vilkår fastsat af det
udlånende stiftsråd.
2) Styrkelse af et andet stifts kirke- og præsteembedskapitalen på vilkår
fastsat af det udlånende stiftsråd.
Herudover har det enkelte stiftsråd fastsat en lånepolitik for tildeling af lån i
det enkelte stift, ligesom det enkelte stiftsråd årligt fastsætter en indlåns- og
udlånsrente i stiftet.
Jeg har anmodet de nævnte stiftsråd om at redegøre for, hvilke foranstaltninger
de vil gennemføre for at imødegå de kritikpunkter, som Statsrevisorerne rejser.
De respektive stiftsadministrationer har forelagt Rigsrevisionens beretning og
Statsrevisorernes bemærkninger for de enkelte stiftsråd, som har behandlet
disse på møder i stiftsrådene.
Jeg vedlægger til orientering den samlede redegørelse, jeg har modtaget fra
Aarhus Stift på vegne af de seks stiftsråd.
Ad 2.
Ingen af de 6 stiftsråd har sikret dokumentation for låners kreditstatus.
Jeg har noteret mig, at det af stiftsrådenes svar fremgår, at man fremadrettet vil
sikre dokumentation for låners kreditstatus. Haderslev Stiftsråd har angivet, at
dokumentation for lånernes kreditstatus (lån afgivet i 2023) er indhentet og
behandlet på et stiftsrådsmøde den 3. oktober 2024.
Ad 3.
Den økonomiske størrelse af regelbruddene for de 6 stifter varierer fra
2,7 mio.kr. (Ribe Stift) til 103,7 mio.kr. (Haderslev Stift).
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen har opgjort de økonomiske størrelser af
de nævnte regelbrud. Jeg noterer mig endvidere, at der ikke er tale om over-
trædelse af gældende lovgivning, men om en manglende overholdelse af de af
stiftsrådene fastsatte lånepolitikker.
Jeg har taget Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning al-
vorligt, idet jeg henholder mig til vedlagte redegørelse fra stiftsrådene.
Nærværende ministerredegørelse til Statsrevisorernes bemærkninger om
Stiftsrådenes forvaltning af lån fra kirke- og præsteembedskapitalen er ligele-
des fremsendt i kopi til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Akt nr.: 433271
Side 3
Morten Dahlin