Finansudvalget 2023-24
SB 2 3
Offentligt
2799958_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Den 8. december 2023
Ministerredegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 2/2023 om
tilsyn og afgiftskontrol med spildevand
I brev af 10. oktober 2023 har Statsrevisorerne anmodet mig om at redegøre for de
foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 2/2023 om tilsyn og
afgiftskontrol med spildevand giver anledning til.
Jeg ser med stor alvor på de kritikpunkter, der rejses. Der er tale om fejl og
mangler, som skal rettes op så hurtigt som muligt.
Statsrevisorerne kritiserer, at Miljøministeriets tilsyn med udledning af spildevand
har været utilstrækkeligt i forhold til:
1)
2)
3)
overblik over, hvem der har tilladelse til at udlede spildevand,
kontrol med, om vilkårene for tilladelserne er overholdt, og
relevant håndhævelse af miljøbeskyttelsesloven ved lovovertrædelser.
Jeg vil følge op på kritikken ved at ændre spildevandsbekendtgørelsen og
derigennem give Miljøstyrelsen bedre vilkår for at føre tilsyn med udledninger af
spildevand.
Statsrevisorerne påpeger, at det er et problem, at Miljøstyrelsen ikke har
elektronisk adgang til alle udledningstilladelser, når de ikke er lagt ind i
miljødatabasen PULS (PunktUdledningsSystem). Udfordringen er, at der i dag
ikke er krav om, at kommunerne skal lægge gamle udledningstilladelser for
overløb ind i PULS-databasen. Daværende miljøminister Lea Wermelin stillede i
2019 krav om, at alle nye udledningstilladelser til regnbetingede udledninger,
herunder overløbsbygværker, skal være tilgængelige for Miljøstyrelsen i PULS. Det
er 18 procent af tilladelserne for overløb så i dag.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
Statsrevisorerne beretning SB2/2023 - Bilag 3: Miljøministerens redegørelse af 8. december 2023 til Statsrevisorernes beretning nr. 2/2023 om tilsyn og afgiftskontrol med spildevand
For de resterende 82 procent bliver Miljøstyrelsen nødt til at anmode om dem, når
de er på tilsyn.
Jeg ønsker at styrke Miljøstyrelsen mulighed for at føre effektivt tilsyn med de
ældre tilladelser. Derfor vil jeg aftale med kommunerne, at de lægger alle de ældre
tilladelser
altså de 82 procent - ind i PULS databasen, så styrelsen får
elektronisk adgang til dem.
Rigsrevisionen påpeger, at der er fundet fejl i 361 ud af godt 20.000
indberetninger. Det er ikke tilfredsstillende. Myndighederne har dog - trods disse
fejl - et overblik over både overløb og separate regnvandsudledninger. Alle kendte
udledningssteder er registreret i PULS. Miljøstyrelsen har efter, at Rigsrevisionen
påbegyndte deres undersøgelse, indført et nyt it-system, der giver en alarm, hvis
der er fejlindberetninger. Det skulle fange de åbenlyse fejl.
Jeg vil derudover - for yderligere at sikre bedre data - ændre på, hvem der er
forpligtet til at lægge data om konkrete overløbsmængder ind i PULS-databasen. I
dag er kommunerne ansvarlige. De får i langt de fleste tilfælde data om overløb fra
spildevandsselskaberne. Fremover skal spildevandsselskaberne have ansvaret for
at indberette data direkte til PULS databasen. Det har flere fordele. Dels bliver der
et led mindre i indberetningskæden
og dermed mindre administrativt arbejde og
færre fejlkilder. Dels bliver det muligt for Miljøstyrelsen at sanktionere de
spildevandsselskaber, der ikke indberetter data tilfredsstillende. Miljøstyrelsen har
i dag ikke muligheder for at håndhæve manglende indberetning af data overfor
kommunerne.
Disse tiltag skulle gerne sikre, at vi får endnu bedre data, som Miljøstyrelsen kan
føre tilsyn på baggrund af.
Jeg har endvidere aftalt med Miljøstyrelsen, at de følger op på Statsrevisorernes
kritik på følgende måde:
1. Grundlaget for udvælgelsen af spildevandsudledninger er
utilstrækkeligt.
1.1.
Manglende overblik over udledningstilladelser.
Statsrevisorerne kritiserer Miljøministeriet for ikke at have overblik over,
hvem der har tilladelse til at udlede spildevand og dermed ikke et
2
Statsrevisorerne beretning SB2/2023 - Bilag 3: Miljøministerens redegørelse af 8. december 2023 til Statsrevisorernes beretning nr. 2/2023 om tilsyn og afgiftskontrol med spildevand
2799958_0003.png
fuldstændigt grundlag for udvælgelsen af spildevandsudledere til tilsyn.
Statsrevisorerne hæfter sig særligt ved, at der i 2022 manglede 9 % af
tilladelserne til renseanlæg, 82 % af tilladelserne til overløb og 87 % af
tilladelserne til separate regnvandsudløb.
Det fremgår af beretningen, at det er Rigsrevisionens opfattelse, at
kendskab til tilladelserne og vilkårene heri er en forudsætning for, at
Miljøstyrelsen kan føre tilsyn med, om tilladelserne overholdes.
Grundlaget for Miljøstyrelsens tilsyn med renseanlæg, overløb og
regnvandsudløb er derfor utilstrækkeligt.
I forlængelse heraf ønsker Miljøstyrelsen at fremhæve, at der stadig føres
tilsyn med udledningerne, selv om der mangler en udledningstilladelse, og
overordnet er der gennem miljødatabasen PULS overblik over
udledningerne af spildevand fra spildevandsforsyningsselskabernes anlæg.
Følgende initiativer er iværksat af Miljøstyrelsen:
1) Miljøstyrelsen vil fortsætte dialogen med kommunerne om, hvordan
det sikres, at alle tilladelser indberettes. Miljøstyrelsen vil eksempelvis
tage emnet op på de faste årlige dialogmøder med kommunerne.
2) Miljøstyrelsen vil overfor de relevante kommuner følge op på, at de 9
% af tilladelserne til renseanlæg, som ifølge Rigsrevisionen ikke har en
tilladelse indberettet i den fællesoffentlige database PULS, bliver
indberettet hurtigst muligt. Det er kommunerne, der er forpligtet til at
indberette tilladelserne i PULS, og efter Miljøstyrelsens opgørelser
drejer det sig om 5,4 % af renseanlæggene og ikke 9 %.
1.2.
Manglende revurdering af tilladelser til særligt forurenende
virksomheder
Statsrevisorerne hæfter sig særligt ved, at Miljøstyrelsen i 10 ud af 77
tilfælde ikke har opfyldt lovkravet om løbende at revurdere tilladelserne til
direkte udledning af spildevand fra særligt forurenende virksomheder.
Følgende initiativer er iværksat af Miljøstyrelsen:
Miljøstyrelsen vil prioritere opgaven med revurdering af tilladelser forud
for andre opgaver. Dette giver rum for medarbejderne til at kunne arbejde
fokuseret på at få udarbejdet de udestående BREF-revurderinger.
Arbejdet vil foregå i mindre grupper, der arbejder intensivt på den
konkrete opgave i et afgrænset tidsrum.
Miljøstyrelsen har oprettet arbejdsgrupper med særligt fokus og styring
med henblik på at få udarbejdet BREF-revurderingerne i henhold til
følgende BREF’er:
CWW (Common Waste Water and Waste Gas
treatment/management systems in the chemical sector),
3
Statsrevisorerne beretning SB2/2023 - Bilag 3: Miljøministerens redegørelse af 8. december 2023 til Statsrevisorernes beretning nr. 2/2023 om tilsyn og afgiftskontrol med spildevand
2799958_0004.png
FDM (Food, Drink and Milk industries),
WI (Waste Incineration).
Efterfølgende vil der blive oprettet tilsvarende arbejdsgrupper med
henblik på at udarbejde de resterende udestående BREF-revurderinger.
2. Tilsyn med indberetninger og overholdelse af vilkår er ikke helt
tilstrækkeligt
2.1.
Tilsynet med overløb og separate regnvandsudløb er ikke dækkende,
herunder er der fejl i indberetningerne for disse udledninger
Statsrevisorerne kritiserer Miljøministeriet for ikke at have tilstrækkelig
kontrol med, om vilkårene for tilladelserne er overholdt. Statsrevisorerne
vurderer, at Miljøstyrelsen bør forholde sig til, om der er væsentlige fejl
eller mangler i kommunernes indberetninger, da det har betydning for
tilsynet med overholdelse af vilkårene i tilladelserne.
Det fremgår af beretningen, at det er Rigsrevisionens opfattelse, at
Miljøstyrelsens tilsyn med overløb og regnvandsudløb ikke er dækkende,
og Miljøstyrelsen bør sikre, at der kan føres og bliver ført tilsyn med
overløb. Rigsrevisionen har endvidere fundet fejl og mangler i
indberetningerne for overløb og regnvandsudløb.
Miljøstyrelsen skal i tilknytning hertil oplyse, at kommunerne skal
indberette alt spildevand, der udledes til vandmiljøet fra danske
rensningsanlæg, overløbsbygværker, regnvandsudløb og nødoverløb fra
pumpestationer til databasen PULS. Indberetningerne skal bygge på
konkrete målinger og/eller modelberegninger. På baggrund af
indberetningerne har Miljøstyrelsen et overordnet overblik over
udledningernes omfang.
Rigsrevisionen har fundet fejl i 361 ud af godt 20.000 indberetninger,
hvilket ikke er tilfredsstillende. Efter Miljøstyrelsens vurdering påvirker
disse fejl ikke validiteten af de overordnede niveauer for udledningerne.
Men fejlene kan have lokal betydning for udledning og påvirkning af
recipienterne, ligesom omfanget af udledning fra de konkrete udløb kan
være behæftet med usikkerhed.
Følgende initiativer er iværksat af Miljøstyrelsen:
1) Miljøstyrelsens tilsynsenheder, der fører fysisk tilsyn med renseanlæg og
regnbetingede udledninger, herunder overløb, er i forbindelse med
omstruktureringen af spildevandstilsynet blevet samlet i færre
koncentrerede enheder for at sikre en større specialisering af
medarbejderne og bedre faglige fællesskaber. Dette sikrer også tilsynets
mulighed for at føre et styrket og mere ensrettet tilsyn med regnbetingede
udledninger, herunder overløb.
4
Statsrevisorerne beretning SB2/2023 - Bilag 3: Miljøministerens redegørelse af 8. december 2023 til Statsrevisorernes beretning nr. 2/2023 om tilsyn og afgiftskontrol med spildevand
2799958_0005.png
2) På de årlige dialogmøder med kommunerne vil Miljøstyrelsen fortsat tage
emnet op om, hvordan der skabes overblik over vilkår og indberetninger i
forhold til regnbetingede udledninger. Miljøstyrelsen vil løbende følge op
på effekten af indsatserne ved at følge udviklingen i indberettede data i
PULS og. indgå i dialog med kommunerne herom.
3) Miljøstyrelsen har primo 2023 fået udviklet et nyt værktøj, der kan lave
udtræk af de data, som kommunerne har lagt i PULS og samtidigt foretage
en kvalitetskontrol i forhold til Miljøstyrelsen anvisninger. Værktøjet viser
også,
hvor der er ”huller” i data,
så der kan rettes henvendelse til
kommuner for at få foretaget de nødvendige rettelser.
Miljøstyrelsen udarbejder en liste med de kommuner, hvor den seneste
indberetning for regnbetingede udledninger er mangelfuld eller opgjort på
et usikkert grundlag. Disse kommuner vil blive kontaktet og anmodet om
at deltage i et møde/webinar sammen med deres
spildevandsforsyningsselskab, første gang primo 2024 med henblik på at
forbedre indberetningerne fra de konkrete kommuner og forsyninger.
4) Miljøministeriets departement ønsker at ændre ansvaret for indberetning
af data om regnbetingede udledninger fra kommunerne til
spildevandsforsyningsselskaberne. Placeringen af ansvaret for
indberetninger hos forsyningsselskabet giver mulighed for, at
Miljøstyrelsen bedre kan følge op på manglende indberetninger, da
Miljøstyrelsen kan sanktionere forsyningsselskaberne for manglende
indberetninger.
2.2.
Manglende udførelse af basistilsyn med særligt forurenende
virksomheder
Statsrevisorerne hæfter sig særligt ved, at Miljøstyrelsen for 11 ud af 77
særligt forurenende virksomheder ikke har overholdt
miljøtilsynsbekendtgørelsens krav om, at der skal føres tilsyn mindst hvert
3. år.
Følgende initiativer er iværksat af Miljøstyrelsen:
Miljøstyrelsen vil ved næste tilsynsplanlægning planlægge således, at
antallet af årlige fysiske tilsyn fordeles jævnt ud over tilsynsperioden og
dermed giver en jævn årlig belastning. Det forventes at skabe et rum for at
gennemføre de krævede fysiske tilsyn.
Miljøstyrelsen bemærker, at udførelse af fysiske tilsyn i perioden 2020-
2021 blev besværliggjort af gentagne nedlukninger grundet corona-
pandemien.
3. Håndhævelse af Miljøbeskyttelsesloven
Statsrevisorerne finder Miljøministeriets relevante håndhævelse af
miljøbeskyttelsesloven ved lovovertrædelser for utilstrækkelig.
Statsrevisorerne hæfter sig særligt ved, at i 12 tilsynssager har
Miljøstyrelsen, i omkring halvdelen af tilfældene med manglende
5
Statsrevisorerne beretning SB2/2023 - Bilag 3: Miljøministerens redegørelse af 8. december 2023 til Statsrevisorernes beretning nr. 2/2023 om tilsyn og afgiftskontrol med spildevand
2799958_0006.png
tilladelser eller overtrædelser af vilkår, gjort brug af
håndhævelsesmulighederne henstilling og indskærpelse, men ikke hårdere
håndhævelsesmuligheder som fx politianmeldelse.
Rigsrevisionen anfører i beretningen, at Miljøstyrelsen håndhæver
miljøbeskyttelsesloven ud fra en konkret vurdering i den enkelte sag. I
perioden 2016-2022 har Miljøstyrelsen næsten udelukkende håndhævet
loven med henstillinger og indskærpelser. Miljøstyrelsen har derudover
givet 20 påbud og foretaget 4 politianmeldelser. I de 12 tilsynssager har
Miljøstyrelsen 21 gange fundet ulovlige udledninger af spildevand på grund
af manglende tilladelser. Rigsrevisionen konstaterer, at Miljøstyrelsen i lidt
under halvdelen af tilfældene ikke har brugt mulighederne for
håndhævelse af miljøbeskyttelsesloven.
Miljøstyrelsen bemærker i forlængelse heraf, at styrelsen har forskellige
muligheder for at håndhæve loven. Det kan være henstillinger,
indskærpelser, påbud og politianmeldelser. Miljøstyrelsen reagerer på
baggrund af, hvad der er proportionalt i det konkrete tilfælde, herunder
hvad der er nødvendigt og tilstrækkeligt.
Antallet af politianmeldelser i perioden hænger bl.a. sammen med, at
indskærpelser i en del af tilfældene har ført til, at forholdet er blevet
lovliggjort.
Følgende initiativer er iværksat af Miljøstyrelsen:
1) Miljøstyrelsens vejledning om håndhævelse af miljøbeskyttelsesloven er
under revision, og i den forbindelse har Miljøstyrelsen også fokus på
styrelsens håndhævelsespraksis, herunder praksis for indgivelse af
politianmeldelser samt, om der er behov for en ændret praksis for brugen
af bl.a. politianmeldelser på visse områder.
2) Miljøstyrelsen vil i første halvår af 2024 parallelt med udgivelsen af den
opdaterede håndhævelsesvejledning, gennemgå egen praksis for
håndhævelse henholdsvis for tilsynet med de særligt forurenende
virksomheder og spildevandsforsyningsselskaberne. Dette blandt andet
med henblik på opdatering af interne procedurer og paradigmer. Pointerne
fra den opdaterede håndhævelsesvejledning vil ved udgivelsen endvidere
blive indarbejdet i håndhævelsespraksis for henholdsvis tilsynet med de
særligt forurenende virksomheder og spildevandsforsyningsselskaberne.
3) Miljøstyrelsen vil ligeledes afholde interne kurser for henholdsvis tilsynet
med de særligt forurenende virksomheder og
spildevandsforsyningsselskaberne for at ensrette håndhævelse.
Jeg vil løbende følge op på, om Miljøstyrelsen følger op som aftalt.
6
Statsrevisorerne beretning SB2/2023 - Bilag 3: Miljøministerens redegørelse af 8. december 2023 til Statsrevisorernes beretning nr. 2/2023 om tilsyn og afgiftskontrol med spildevand
2799958_0007.png
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
7