Beskæftigelsesudvalget 2024-25
SB 19 8
Offentligt
2927137_0001.png
r. 19 Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 28. oktober til beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023 og regionernes udtalelser
NOTAT
Til:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
8. oktober 2024
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeri-
ets redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr.
19/2023 om revision af statens forvaltning i 2023
Indledning
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har anmodet Regionsrådet i Region Hoved-
staden om at afgive en udtalelse til brug for ministerens redegørelse til Stats-
revisorerne om Rigsrevisionens beretning nr. 19/2023 om revisionen af sta-
tens forvaltning i 2023.
I beretningen fandt statsrevisorerne det utilfredsstillende, at der i de gennem-
gåede fratrædelsesaftaler har været regelbrud eller mangler i flere ministerier
samt i alle fem regioner. Statsrevisorerne har særligt hæftet sig ved, at 4 mini-
sterier (heriblandt Indenrigs- og Sundhedsministeriet) og alle 5 regioner ikke
overholder reglerne i halvdelen af de 98 fratrædelsesaftaler, som Rigsrevisio-
nen har gennemgået.
I indkaldelsesskrivelsen fra Folketingets Statsrevisorer til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet fremgår det, at ministeriet skal indhente udtalelser fra re-
gionsrådene i den anledning.
Region Hovedstadens udtalelse redegør for de foranstaltninger og overvejel-
ser, som Statsrevisorernes bemærkninger har givet anledning til, samt for de
foranstaltninger som regionen allerede inden beretningen har iværksat og
gennemført.
Statsrevisorernes bemærkninger
Det fremgår, at Rigsrevisionen har valgt at orientere Statsrevisorerne om sa-
gen, selv om regelbruddene ikke er væsentlige nok til en kritisk udtalelse, fordi
regelbruddene går igen på tværs af de 4 ministerier og de 5 regioner.
Statsrevisorerne beretning SB19/2023 - Bilag 8: Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 28. oktober til beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023 og regionernes udtalelser
Rigsrevisionen beretter i forhold til Region Hovedstaden særligt
at Region Hovedstaden har flest fratrædelsesaftaler (målt pr. mia. kr. i
lønudgift).
at Region Hovedstaden havde den næstdyreste udbetalte fratrædel-
sesgodtgørelse i perioden september 2022 - januar 2024
at Region Hovedstaden har indgået fratrædelsesaftaler med gunsti-
gere vilkår, end de almindelige overenskomstvilkår giver.
De gunstigere vilkår består i, at cheferne - mod et mindre overenskomstbe-
stemt fradrag i lønnen på ca. 400 kr. om måneden - fra ansættelsestidspunktet
har ret til en fratrædelsesgodtgørelse svarende til 12 måneders løn ved en af-
skedigelse. Sådanne vilkår bør ifølge reglerne kun aftales i ganske særlige til-
fælde.
Af 9 reviderede fratrædelsesaftaler fra Region Hovedstaden er der aftalt gun-
stigere vilkår fra ansættelsestidspunktet i 4 af de 9 aftaler. Det fremgår, at che-
ferne i 2 af de 4 tilfælde fratrådte inden for de første år af ansættelsen, og at
konsekvensen var, at de 2 chefer fik mere, end de ville have været berettiget
til efter de almindelige vilkår; henholdsvis 12 måneders fratrædelsesgodtgø-
relse i stedet for 8 måneder, svarende til ekstra kr. 450.000, og 12 måneders
fratrædelsesgodtgørelse i stedet for 10 måneder, svarende til kr. 250.000.
Region Hovedstadens udtalelse
Rigsrevisionen anfører, at reglerne ikke følges, hvilket giver indtryk af, at de
vilkår, som Region Hovedstaden i nogle tilfælde har aftalt i forbindelse med
ansættelse af chefer, er i strid med gældende regler og aftaler. Dette er ifølge
Region Hovedstadens vurdering ikke tilfældet.
For så vidt angår Rigsrevisionens bemærkning omkring vilkår i forhold til fra-
trædelsesgodtgørelse bemærker Region Hovedstaden, at rammeaftale om
kontraktansættelse blev indgået mellem Regionernes Lønnings- og Takst-
nævn (herefter RLTN) og DJØF m.fl. ved overenskomstfornyelsen i 2008 og
senest fornyet i 2018. Regionerne har selv siden 2016 jfr. vejledning fra RLTN
haft hjemmel til efter aftalens § 9 at veksle en del af lønnen til andre elementer
ved en fastsat vekslingstarif (standardfradrag)
fx yderligere fratrædelses-
godtgørelse ved uansøgt afsked. Region Hovedstaden har gjort Rigsrevisio-
nen opmærksom på dette.
Det er Rigsrevisionens tilbagemelding, at det alene bør ske i helt særlige til-
fælde. Region Hovedstaden deler denne opfattelse, men præciserer, at det
ikke er et regelbrud at aftale forbedrede vilkår så længe, det er indenfor ram-
merne fastsat i Rammeaftale om kontraktansættelse, og den fastsatte veks-
lingstarif følges.
Det bemærkes i den forbindelse, at Region Hovedstaden siden foråret 2020
har haft som fast praksis, at der ikke aftales forbedringer om fratrædelsesgodt-
gørelse ved ansættelser, men at optjeningsprincippet i rammeaftalens § 5 føl-
ges.
Side 2
Statsrevisorerne beretning SB19/2023 - Bilag 8: Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 28. oktober til beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023 og regionernes udtalelser
Ansættelsesaftalerne i de 4 sager, som Rigsrevisionen har haft udtaget til revi-
sion og som omtales i beretningen, er alle indgået før Region Hovedstaden
ændrede praksis. Dette er Rigsrevision orienteret om.
For så vidt angår Rigsrevisionens beretning om, at Region Hovedstaden har
haft den næststørste udbetalte fratrædelsesgodtgørelse i en given revideret
periode, bemærkes særskilt, at udbetalingen af fratrædelsesgodtgørelse i
denne sag skete efter de overenskomstfastsatte standardvilkår for udbetaling
af fratrædelsesgodtgørelser. Det betyder, at udbetalingen var begrundet i ordi-
nære minimumsvilkår og ikke aftalte forbedringer.
Side 3