Beskæftigelsesudvalget 2024-25
SB 18 18
Offentligt
2939920_0001.png
Beretning Nr. 18 Rigsrevisionens § 18 stk. 4 notat af 14. november 2024 om beretning nr. 18/2023 om revisionen af statsregnskabet for 2023
December 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
revisionen af
statsregnskabet
for 2023
Statsrevisorerne beretning SB18/2023 - Bilag 18: Rigsrevisionens § 18 stk. 4 notat af 14. november 2024 om beretning nr. 18/2023 om revisionen af statsregnskabet for 2023
2939920_0002.png
3
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 18/2023 om revisionen af
statsregnskabet for 2023
Statsministerens redegørelse af 22. august 2024
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 16. september 2024
Skatteministerens redegørelse af 2. oktober 2024
Kirkeministerens redegørelse af 4. oktober 2024
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 8. oktober 2024
Forsvarsministerens redegørelse af 9. oktober 2024
Finansministerens redegørelser af 10. oktober 2024
Social- og boligministerens redegørelse af 10. oktober 2024
Transportministerens redegørelse af 10. oktober 2024
Justitsministerens redegørelse af 11. oktober 2024
Udenrigsministerens redegørelse af 11. oktober 2024
Erhvervsministerens redegørelse af 14. oktober 2024
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 14. oktober 2024
Ministeren for grøn treparts redegørelse af 14. oktober 2024
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 14. oktober 2024
Kulturministerens redegørelse af 15. oktober 2024
14. november 2024
RN 201/24
1. Notatet handler om de initiativer, som ministrene har iværksat og vil iværksætte på
baggrund af beretningen. Rigsrevisionen vurderer i notatet, om ministeriernes initiati-
ver adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsre-
visionens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Konklusion
Rigsrevisionen finder, at ministrene har redegjort for, hvordan ministerierne vil følge
op på Statsrevisorernes bemærkninger og de væsentligste kritikpunkter i beretningens
9 sager. Ministerierne har bl.a. taget flere konkrete initiativer for at forbedre styringen
af brugerrettigheder. På den baggrund vurderer Rigsrevisionen, at sagen om styring af
brugerrettigheder kan afsluttes for 12 ud af 14 ministerier.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen i de øvrige sager, hvor ministerierne bl.a. ar-
bejder på at understøtte en bedre regnskabsforvaltning og dermed forebygge fejl i kom-
mende regnskaber. Rigsrevisionen vil orientere Statsrevisorerne om udviklingen i sager-
ne i en kommende beretning om revisionen af statsregnskabet. Derfor vurderer Rigs-
revisionen, at denne beretning om revisionen af statsregnskabet for 2023 kan afsluttes.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB18/2023 - Bilag 18: Rigsrevisionens § 18 stk. 4 notat af 14. november 2024 om beretning nr. 18/2023 om revisionen af statsregnskabet for 2023
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2024 en beretning om revisionen af statsregnskabet
for 2023.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de, at det samlede
statsregnskab for 2023 er rigtigt og dermed uden væsentlige fejl. Statsregnskabet er
udarbejdet i overensstemmelse med bevillingslovene og statens regnskabsregler og
afspejler statens indtægter, udgifter, aktiver og passiver i 2023. Staten har desuden
brugt bevillingerne i overensstemmelse med disponeringsreglerne.
Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Rigsrevisionen har måttet tage forbe-
hold for Erhvervsministeriets, Social-, Bolig- og Ældreministeriets og Justitsministe-
riets dele af statsregnskabet for 2023.
Statsrevisorerne fandt det tilfredsstillende, at de øvrige ministeriers dele af statsregn-
skabet er uden væsentlige fejl og bevillingsafvigelser.
4. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
5. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
II. Gennemgang af ministrenes redegørelser
Hensættelse i Erhvervsministeriets regnskab svarer ikke til de forvente-
de udgifter, jf. beretningens pkt. 4-5
6. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Erhvervsministeriets hensættelse til
at afvikle olie- og gasproduktionen i Nordsøen er 1,1 mia. kr. højere end de forventede
udgifter. Det betyder, at ministeriets og statens overskud reelt er 1,1 mia. kr. højere end
oplyst i statsregnskabet for 2023.
Erhvervsministeren oplyser, at Erhvervsministeriet efter kritikken fra Rigsrevisionen
har været i dialog med Økonomistyrelsen om den fremtidig håndtering af hensættel-
sen. Den fremtidige praksis vil blive præsenteret for Rigsrevisionen, inden hensættel-
sen opgøres i forbindelse med årsafslutningen for 2024.
7. Rigsrevisionen vil fortsat følge Erhvervsministeriets arbejde med at opgøre hensæt-
telsen i overensstemmelse med statens regnskabsregler.
Statsrevisorerne beretning SB18/2023 - Bilag 18: Rigsrevisionens § 18 stk. 4 notat af 14. november 2024 om beretning nr. 18/2023 om revisionen af statsregnskabet for 2023
3
Social-, Bolig- og Ældreministeriets hensættelser og tilgodehavender på
boligområdet er ikke værdiansat korrekt, jf. beretningens pkt. 6
8. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Social-, Bolig- og Ældreministeriet
ikke har reguleret hensættelser på boligområdet korrekt i 2023, og at ministeriets til-
godehavender er værdiansat 138,4 mio. kr. for lavt. Social-, Bolig- og Ældreministeriets
og dermed også statens overskud er derfor 551,1 mio. kr. højere end oplyst i statsregn-
skabet for 2023.
Social- og boligministeren oplyser, at hensættelserne nu er blevet bogført, og at de
konstaterede fejl er blevet rettet i Social- og Boligstyrelsens regnskab for 2024. Mini-
steren oplyser, at de konstaterede forhold skyldes en uhensigtsmæssig regnskabsfor-
valtning på boligområdet. Social- og Boligstyrelsen vil inden udgangen af 2024 have
revurderet sine interne kontroller og procedurer, så det sikres, at bl.a. hensættelser
opgøres og bogføres i det korrekte regnskabsår. Styrelsen har desuden opprioriteret
området for at mindske sårbarheden i forvaltningen.
9. Rigsrevisionen vil fortsat følge Social- og Boligministeriets arbejde med at forbedre
regnskabsforvaltningen på boligområdet.
Justitsministeriets indtægter fra bøder indgår i forkerte regnskabsår,
jf. beretningens pkt. 7
10. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Justitsministeriet ikke har sikret,
at indtægter fra bøder indregnes i det korrekte regnskabsår. Indtægter fra bøder på
mindst 587 mio. kr. indgår derfor i forkerte regnskabsår.
Justitsministeren oplyser, at den regnskabsmæssige fejl er opstået, fordi det it-sy-
stem, som anvendes til at registrere og opkræve bøder, er et ældre sagsbehandlings-
system, som ikke er designet til at understøtte regnskabsaflæggelsen i det korrekte
år. Ministeren oplyser også, at Rigspolitiet vil håndtere de regnskabstekniske proble-
mer, som den nuværende it-understøttelse medfører, ved at undgå, at der opstår ef-
terslæb på sagsbehandlingen
især omkring årsafslutningen. Derudover vil Rigspoli-
tiet udarbejde et forbedret dataudtræk over bøder, der ikke er sagsbehandlet, for at
kunne identificere store sagskomplekser med væsentlig regnskabsmæssig betyd-
ning.
11. Rigsrevisionen vil fortsat følge Justitsministeriets arbejde med at bogføre bøderne
i det korrekte regnskabsår.
Der er fortsat usikkerhed om værdien af gæld til inddrivelse hos Skatte-
ministeriet, jf. beretningens pkt. 9
12. Statsrevisorerne bemærkede, at Skatteministeriets opgørelse af værdien af gæld
til inddrivelse i statsregnskabet fortsat er forbundet med usikkerhed. Gæld til staten,
der er under inddrivelse, udgjorde 157,7 mia. kr. ved udgangen af 2023. Skatteministe-
riet vurderer dog, at gælden kun havde en værdi af 43,4 mia. kr. ved udgangen af 2023,
bl.a. fordi nogle skyldnere ikke har betalingsevne.
Det fremgik også af beretningen, at der var tvivl om retskraften af nogle gældsposter
og dermed, om de kan inddrives, ligesom Skatteministeriet endnu ikke kunne løninde-
holde på hele gælden.
Statsrevisorerne beretning SB18/2023 - Bilag 18: Rigsrevisionens § 18 stk. 4 notat af 14. november 2024 om beretning nr. 18/2023 om revisionen af statsregnskabet for 2023
4
Skatteministeren oplyser, at Gældsstyrelsen løbende arbejder med at optimere sin
kursværdimodel, så gældens værdiansættelse er så retvisende som muligt. Ministe-
ren oplyser desuden, at Gældsstyrelsen vil implementere en systemunderstøttet løn-
indeholdelse for skyldnere med gæld i DMI i efteråret 2024, hvilket vil reducere usik-
kerhederne yderligere.
13. Rigsrevisionen vil fortsat følge Skatteministeriets arbejde med at værdiansætte
gæld til inddrivelse i statsregnskabet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris hensættelse til mink-
erstatninger er opgjort med usikkerhed, jf. beretningens pkt. 10
14. Statsrevisorerne bemærkede, at der er usikkerhed forbundet med en hensættelse
i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris del af statsregnskabet for 2023. Hen-
sættelsen vedrører erstatning og kompensation til minkavlere og følgeerhverv.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri oplyser, at Folketingets Finansudvalg og
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg blev orienteret om det seneste skøn i januar
2024. Der er fortsat stor usikkerhed forbundet med udgifterne, idet der skal afgøres
flere sager om nedlukningserstatning, herunder principielle klagesager, inden der kan
gives et mere pålideligt estimat for de samlede udgifter til erstatning mv. til minkvirk-
somheder.
15. Rigsrevisionen vil fortsat følge Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris op-
gørelse af hensættelsen til minkerstatninger.
Statens aktiver er værdiansat 4,1 mia. kr. for højt, jf. beretningens
pkt. 12-14
16. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Erhvervsministeriet og Transport-
ministeriet ikke har en korrekt værdiansættelse af en række af statens kapitalandele.
Erhvervsministeren oplyser, at Erhvervsministeriet har igangsat en proces, som skal
skabe øget klarhed over reglerne på området og de fremtidige arbejdsgange i forbin-
delse med årsafslutningen, især relateret til ministeriets selvstændige offentlige virk-
somheder. Ministeriet er desuden i dialog med Økonomistyrelsen og Rigsrevisionen
om den rette fremtidige praksis for håndtering af ordninger, som administreres af
Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO), hvor staten hæfter for tab, ligesom et
eventuelt overskud tilfalder staten.
Transportministeren vil sørge for, at Transportministeriet revurderer sin tidsplan i for-
bindelse med årsafslutningen, så selskaberne får mere til tid til at opgøre værdien af
statens kapitalandele.
17. Rigsrevisionen vil fortsat følge Erhvervsministeriets og Transportministeriets arbej-
de med at sikre en korrekt værdiansættelse af statens kapitalandele.
Statsrevisorerne beretning SB18/2023 - Bilag 18: Rigsrevisionens § 18 stk. 4 notat af 14. november 2024 om beretning nr. 18/2023 om revisionen af statsregnskabet for 2023
5
Forsvarsministeriet har fortsat en svag regnskabsforvaltning mv.,
jf. beretningens pkt. 15-17
18. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Forsvarsministeriet fortsat har en
svag regnskabsforvaltning.
Forsvarsministeren ser med stor alvor på, at Forsvarsministeriets regnskabsforvalt-
ning har svagheder, og at ministeriets kontrolmiljø og funktionsadskillelse fortsat kan
give anledning til kritik fra Statsrevisorerne og Rigsrevisionen. Ministeren redegør for
en række konkrete initiativer, der skal styrke funktionsadskillelsen og forbedre kon-
trolmiljøet og lagerstyringen. Initiativerne omfatter bl.a. en kvartalsvis kontrol af, at der
er overensstemmelse mellem de personer, som er bemyndiget til at godkende tillæg
mv., og personer, som reelt gør det. Initiativerne omfatter også systemunderstøttet
funktionsadskillelse for flere typer indkøb, forbedret rettidighed i betalinger og opda-
terede rammer for varemodtagelse. Ministeren oplyser desuden, at departementets
tilsyn på området styrkes, og at de ansvarlige myndigheder i relevant omfang vil blive
anmodet om at tage stilling til, om de konkrete tiltag skal suppleres af midlertidige,
kompenserende kontroller.
19. Rigsrevisionen vil fortsat følge Forsvarsministeriets arbejde med at styrke regn-
skabsforvaltningen.
14 ministerier kan forbedre deres styring af brugerrettigheder,
jf. beretningens pkt. 18-22
20. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at 14 ministerier har svagheder i de-
res styring af brugerrettigheder, da svaghederne kan udgøre en risiko for misbrug el-
ler fejl i kommende regnskaber.
Det fremgik af beretningen, at 8 ministerier allerede som opfølgning på revisionen hav-
de ændret praksis og sikret funktionsadskillelse og/eller styrket kontrollen, da Rigsre-
visionen afgav beretningen i august 2024. De 8 ministerier er Statsministeriet, Finans-
ministeriet, Erhvervsministeriet, Justitsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Social-
og Boligministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt By-, Land- og
Kirkeministeriet.
Justitsministeren oplyser, at en medarbejder i Datatilsynet ikke længere har adgang til
både at oprette og udbetale løn til sig selv og andre, og at en kontrol har vist, at med-
arbejderen ikke har godkendt egne inddatarapporteringer. Desuden oplyser ministe-
ren for fødevarer, landbrug og fiskeri, at Fiskeristyrelsen har implementeret ændrin-
ger, så der fremadrettet både gennemføres de fornødne løbende og supplerende kon-
troller. Departementet i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vil som led i til-
synsforpligtelsen følge op på Fiskeristyrelsens kontrol af brugere med udvidede rettig-
heder.
Statsrevisorerne beretning SB18/2023 - Bilag 18: Rigsrevisionens § 18 stk. 4 notat af 14. november 2024 om beretning nr. 18/2023 om revisionen af statsregnskabet for 2023
6
Transportministeren, uddannelses- og forskningsministeren og kulturministeren op-
lyser, at der nu er etableret funktionsadskillelse. Desuden oplyser uddannelses- og
forskningsministeren, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har indført en halvår-
lig kontrol af brugerne i økonomisystemet for at sikre, at medarbejdere udelukkende
har adgange, som er begrundet i et arbejdsbetinget behov. Uddannelses- og Forsk-
ningsstyrelsen har desuden i september 2024 kortlagt kritiske rollekombinationer på
tværs af regnskabsbærende systemer og udført en supplerende kontrol ved kritiske
kombinationer. Kontrollen har ikke konstateret tilsigtede eller utilsigtede fejl. Endelig
oplyser kulturministeren, at Kulturministeriet har taget de nødvendige foranstaltnin-
ger, fx kompenserende kontroller, og at ministeriet har taget beretningens bemærk-
ninger til efterretning.
Udenrigsministeren oplyser, at Udenrigsministeriet har arbejdet på et nyt koncept for
brugerkontrol med særligt fokus på brugere med privilegerede rettigheder. Udenrigs-
ministeriet har i september 2024 gennemført den første brugerkontrol efter det nye
koncept, som fremover vil blive anvendt.
21. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at de 12 ministerier, der er omtalt oven-
for, har forbedret deres styring af brugerrettigheder. Rigsrevisionen har kontrolleret,
at de relevante ministerier nu har funktionsadskillelse i lønsystemerne. Rigsrevisionen
vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes for de 12 ministerier.
22. Skatteministeren oplyser, at Skatteministeriet løbende arbejder på at forbedre sty-
ringen af brugerrettigheder. Administrationen af brugerrettigheder for alle økonomi-
systemer er blevet migreret til et nyt, moderne system til styring af brugerrettigheder.
Ministeren oplyser også, at Skatteforvaltningen arbejder målrettet med at afdække
kritiske rettighedskombinationer på tværs af systemer, hvilket over de kommende år
vil forbedre Skatteministeriets kontrolmiljø i de regnskabsbærende systemer.
Forsvarsministeren oplyser, at Forsvarsministeriet har indført organisatorisk funktions-
adskillelse og kontrol for at rette op på, at en konkret brugeradministrator kunne om-
gå funktionsadskillelsen på lønområdet. Forsvarsministeriet har gennemført en analy-
se af kontrolmiljøet på lønområdet og vil på den baggrund overveje supplerende tiltag.
23. Rigsrevisionen vil fortsat følge Skatteministeriets og Forsvarsministeriets arbejde
med styring af brugerrettigheder i de systemer, der indgik i beretningen.
Statsrevisorerne beretning SB18/2023 - Bilag 18: Rigsrevisionens § 18 stk. 4 notat af 14. november 2024 om beretning nr. 18/2023 om revisionen af statsregnskabet for 2023
7
4 ministerier har mangler i it-styringen, jf. beretningens pkt. 23-28
24. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at 4 ministerier har mangler i deres
styring af it-sikkerheden i forretningskritiske systemer.
Justitsministeren, indenrigs- og sundhedsministeren, ministeren for grøn trepart og
uddannelses- og forskningsministeren redegør alle for en række konkrete initiativer,
der skal forbedre styringen af it-sikkerheden. Ministrene oplyser bl.a., at de relevante
styrelser har eller er i gang med at udarbejde og ledelsesgodkende risikovurderinger.
Styrelserne er desuden i gang med at sikre regelmæssig backup, test af backup og
planer for reetablering, ligesom styrelserne har udarbejdet nye retningslinjer for kon-
trol med tildelte rettigheder. Styrelserne er også i gang med at sikre adskillelse mel-
lem testmiljø og driftsmiljø. Initiativerne forventes implementeret frem mod juni 2025.
25. Rigsrevisionen vil fortsat følge de 4 ministeriers arbejde med at implementere ini-
tiativerne og forbedre styringen af it-sikkerheden.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB18/2023 - Bilag 18: Rigsrevisionens § 18 stk. 4 notat af 14. november 2024 om beretning nr. 18/2023 om revisionen af statsregnskabet for 2023
2939920_0009.png
8
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Revisionen af
statsregnskabet
for 2023
(nr.
18/2023)
12-08-2024
Minister-
redegørelser:
Flere minister-
redegørelser
Behandlet i
udvalg-
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
29-08-2024
Skatteudvalget:
18-09-2024
Finansudvalget:
21-11-2024
Forsvarsministeren:
22-08-2024
(238)