Sundhedsudvalget 2023-24
SB 13 3
Offentligt
2894189_0001.png
Beretning Nr. 13 Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat af 5. juli 2024 om beretning 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
August 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
overholdelse af de
maksimale ventetider
for kræftpatienter
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 3: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat af 5. juli 2024 om beretning 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2894189_0002.png
3
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse
af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 18. juni 2024
5. juli 2024
RN 407/24
1. Rigsrevisionen gennemgår i dette notat de initiativer, som indenrigs- og sundheds-
ministeren og regionerne har iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorer-
nes bemærkninger og beretningens konklusioner. Dette sker med henblik på at vurde-
re, om Indenrigs- og Sundhedsministeriets og regionernes initiativer adresserer den
kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
Konklusion
§
§ 18, stk. 4-notat
Rigsrevisionen finder, at indenrigs- og sundhedsministeren har redegjort for, hvordan
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil følge op på de væsentligste kritikpunkter i beret-
ningen og Statsrevisorernes bemærkninger.
Indenrigs- og sundhedsministeren ser på Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes
bemærkninger med stor alvor. Ministeren oplyser, at regeringen i foråret 2023
inden
Rigsrevisionen igangsatte sin undersøgelse
iværksatte en række genopretningsinitiati-
ver på kræftområdet. Initiativerne skal sikre, at patientrettighederne i de maksimale
ventetider overholdes. Initiativerne omfatter bl.a. en opdateret vejledning om reglerne
om de maksimale ventetider, en ny national monitorering af reglerne og etableringen
af en ny specialenhed, som skal samarbejde om behandlingskapaciteten på tværs af re-
gionerne.
Indenrigs- og sundhedsministeren forventer, at alle initiativer bliver gennemført i løbet
af 2024 og 2025.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
regionernes arbejde med at sikre, at kræftpatienter starter i behandling i overens-
stemmelse med reglerne om de maksimale ventetider
Indenrigs- og Sundhedsministeriets og regionernes arbejde med at understøtte en
ensartet og korrekt fortolkning af reglerne om de maksimale ventetider
Indenrigs- og Sundhedsministeriets arbejde med at indføre en retvisende overvåg-
ning af overholdelsen af reglerne om de maksimale ventetider
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 3: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat af 5. juli 2024 om beretning 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2
Indenrigs- og Sundhedsministeriets og regionernes arbejde med at sikre, at patien-
ter kan henvises til Sundhedsstyrelsen, hvis regionen ikke kan finde et andet be-
handlingstilbud
Indenrigs- og Sundhedsministeriets arbejde med at sikre kendskab til ledig behand-
lingskapacitet.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i april 2024 en beretning om overholdelse af de maksimale
ventetider for kræftpatienter. Beretningen handlede om, hvorvidt regionerne og Inden-
rigs- og sundhedsministeriet sikrer, at kræftpatienter starter i behandling i overens-
stemmelse med reglerne om de maksimale ventetider.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, påtalte de skarpt, at regionerne og In-
denrigs- og Sundhedsministeriet ikke har sikret, at alle kræftpatienter starter i behand-
ling i overensstemmelse med reglerne om de maksimale ventetider. Statsrevisorerne
kritiserede også den manglende overholdelse af patientrettighederne i 2018 og kon-
staterede, at ministeriet og regionerne på trods heraf endnu ikke har rettet op på den
manglende overholdelse af patientrettighederne.
Statsrevisorerne fandt det kritisabelt, at regionerne i stort omfang ikke tilbyder kræft-
patienterne behandling et andet sted, når regionerne ikke kan overholde patienternes
ret til at starte i behandling inden for den maksimale ventetid.
Statsrevisorerne kritiserede skarpt, at regionerne og Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet ikke er enige om, hvad et tilbud om behandling et andet sted skal indeholde, for at
patientrettighederne er overholdt. Uenigheden har bl.a. betydet, at Indenrigs- og Sund-
hedsministeriet har monitoreret overholdelsen af patientrettighederne på et mangel-
fuldt og ikke retvisende grundlag, hvilket Statsrevisorerne også kritiserede i 2018.
Det fremgår også af beretningen, at kræftpatienters lovbestemte ret til at blive henvist
til Sundhedsstyrelsen med henblik på at finde et sygehus, der kan starte behandling
inden for de maksimale ventetider, ikke eksisterer i praksis. Statsrevisorerne hæftede
sig i den forbindelse ved, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke har levet op til lo-
vens krav om kendskab til ledig behandlingskapacitet i Danmark og i udlandet.
4. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
5. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 3: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat af 5. juli 2024 om beretning 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
3
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
6. Indenrigs- og sundhedsministeren har indhentet udtalelser fra regionerne i forbin-
delse med ministerredegørelsen.
Overholdelse af reglerne om de maksimale ventetider
7. Statsrevisorerne påtalte skarpt, at regionerne og Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet ikke har sikret, at alle kræftpatienter starter i behandling i overensstemmelse med
reglerne om de maksimale ventetider. Det skyldes, at regionerne i stort omfang ikke
tilbyder kræftpatienterne behandling et andet sted, når regionerne ikke kan overholde
patienternes ret til at starte i behandling inden for den maksimale ventetid.
8. Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser, at regeringen i foråret 2023 iværksatte
en række nødvendige genopretningsinitiativer på kræftområdet ansporet af kræftsa-
gen på Aarhus Universitetshospital. Det drejer
sig bl.a. om initiativerne ”Genopretning
af kræftområdet”
fra marts 2023 og ”Ny
sundhedspakke”
fra maj 2023. Der er med ini-
tiativerne afsat i alt 400 mio. kr. i 2023 og 2024 til en ekstraordinær og akut indsats
på kræftområdet, bl.a. til at styrke kapaciteten på landets kræftafdelinger. Genopret-
ningsinitiativerne på kræftområdet skal sikre, at patientrettighederne overholdes.
Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser, at der med regeringens genopretningsplan
fra marts 2023 bl.a. også blev iværksat en indsats for styrket regeloverholdelse på
kræftområdet. Som en del af indsatsen har Sundhedsstyrelsen i samarbejde med re-
gionerne og Danske Regioner opdateret vejledningen om maksimale ventetider. Op-
dateringen har til formål at skabe klarhed over reglerne, så det sikres, at kræftpatien-
ter får den information og de behandlingstilbud, som de har krav på. Vejledningen er
offentliggjort den 10. april 2024.
Ifølge indenrigs- og sundhedsministeren tydeliggør vejledningen en række centrale
forhold. Det drejer sig bl.a. om regionernes pligt til at tilbyde patienten behandling in-
den for tidsfristerne, krav til dokumentation og præcisering af patientgruppen, der er
omfattet af reglerne, herunder hvornår reglerne lovligt kan afviges af hensyn til patien-
tens helbred.
9. Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser, at regionerne er enige i, at den nye vej-
ledning skaber klarhed over reglerne. Region Midtjylland, Region Nordjylland og Re-
gion Sjælland opfordrer samtidig til, at der fastlægges en tilgang til at afklare usikker-
heder og tvivlsspørgsmål for at sikre en ensartet forståelse af reglerne.
Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser også, at der er behov for, at der løbende
arbejdes med at implementere vejledningen. Sundhedsstyrelsen planlægger derfor
at følge op på vejledningen med en række møder i perioden 2024-2025 med relevan-
te aktører, som bruger vejledningen i praksis. Formålet med opfølgningen er at sikre
en bedre og tættere dialog mellem brugerne af vejledningen og Sundhedsstyrelsen.
Genopretning af kræft-
området fra marts 2023
Genopretningen omfatter en
række initiativer, bl.a. en gen-
nemgang af udfordringer på
kræftområdet på tværs af
landet, en styrket regelover-
holdelse og en forstærket ind-
beretning af ventetider og po-
tentielle overskridelser af de
maksimale ventetider til myn-
dighederne.
Ny sundhedspakke fra
maj 2023
Sundhedspakken indeholder
en investering i kræftområdet
på i alt 400 mio. kr. i 2023 og
2024. Investeringen skal bl.a.
bruges på finansiering af ka-
pacitet, en ny patientrådgiv-
ning, en ny specialenhed for
samarbejde om kapacitet og
en forstærket model for over-
vågning af de maksimale ven-
tetider på kræftområdet.
Med sundhedspakken afsæt-
tes der fra 2025 yderligere
600 mio. kr. årligt til Kræftplan
V til fortsat videreudvikling og
fremtidssikring af kræftområ-
det.
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 3: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat af 5. juli 2024 om beretning 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
4
10. Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Nordjyl-
land påpeger i deres udtalelser til indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse, at
Rigsrevisionens undersøgelse ikke viser, om patientrettighederne faktisk er overholdt.
Ifølge regionerne viser undersøgelsen, om der i patientjournalerne mangler dokumen-
tation for, at kræftpatienterne har modtaget et tilbud om at starte i behandling på et
andet sygehus.
Regionerne anerkender, at der har været uklarhed om fortolkningen af reglerne. Re-
gion Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark og Region Nordjylland oply-
ser derudover, at der ikke er sket en konsekvent dokumentation af overholdelsen af
patientrettighederne i patienternes journaler.
Regionernes indvendinger til metoden kom allerede frem under Rigsrevisionens un-
dersøgelse og i forbindelse med høringen af beretningen. Indvendingerne er således
ikke nye for Rigsrevisionen og er afspejlet i beretningens pkt. 42. Som det fremgår
af beretningen, findes der ikke en retvisende national overvågning af overholdelsen
af rettighederne, hvilket Rigsrevisionen også kritiserede i 2018. Regionerne har ifølge
journalføringsbekendtgørelsen og vejledningen til bekendtgørelsen om maksimale
ventetider pligt til at dokumentere i journalerne, at patientrettighederne overholdes.
Vi har derfor undersøgt, om det fremgår af journalerne, at patientrettighederne er
overholdt. Vores vurderinger af patientjournalerne har været forelagt og drøftet på
møder med regionerne, og vurderingerne er blevet kvalificeret på baggrund af regio-
nernes bemærkninger. Rigsrevisionen kan på den baggrund fuldt ud stå inde for kon-
klusionerne og vurderingerne i beretningen.
11. Ifølge regionerne giver vores metode herudover ikke et retvisende billede af, om pa-
tientrettighederne er overholdt. Det skyldes ifølge regionerne, at der ikke er tale om
faktisk fundne overskridelser af patientrettighederne i 6.400 patientforløb, men der-
imod et beregnet antal overskridelser af patientrettighederne baseret på en stikprøve
på 380 tilfældigt udvalgte patientjournaler.
Rigsrevisionen bemærker hertil, at stikprøveanalyse er en helt almindelig og udbredt
samfundsvidenskabelig metode til at undersøge, hvor ofte et givent forhold optræder
i en population. Vores metode for stikprøveanalysen er beskrevet i beretningens me-
todebilag på s. 38. Her uddyber vi bl.a., hvilke patienter stikprøven er repræsentativ for,
og med hvilken sikkerhed vi udleder vores resultater.
12. Rigsrevisionen finder det positivt, at både Indenrigs- og Sundhedsministeriet og re-
gionerne har iværksat initiativer, der skal sikre, at kræftpatienter starter i behandling i
overensstemmelse med reglerne om de maksimale ventetider.
Rigsrevisionen vil fortsat følge regionernes arbejde med at sikre, at kræftpatienter
starter i behandling i overensstemmelse med reglerne om de maksimale ventetider.
Rigsrevisionen vil herudover følge Indenrigs- og Sundhedsministeriets og regioner-
nes arbejde med at implementere den opdaterede vejledning, der skal understøtte
en ensartet og korrekt fortolkning af reglerne.
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 3: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat af 5. juli 2024 om beretning 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
5
Monitorering af overholdelsen af reglerne om de maksimale ventetider
13. Statsrevisorerne kritiserede skarpt, at uenigheden om fortolkningen af reglerne
bl.a. har betydet, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har monitoreret overholdelsen
af patientrettighederne på et mangelfuldt og ikke retvisende grundlag, hvilket Statsre-
visorerne også kritiserede i 2018.
Det fremgår af beretningen, at regionerne i undersøgelsesperioden havde indberettet
til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, at 745 patienter ikke havde fået overholdt deres
ret til at få tilbudt behandling på et andet sygehus. Rigsrevisionens gennemgang pe-
gede på, at der
afhængigt af om man bruger regionernes eller ministeriets tolkning
af reglen
havde været mellem 4 og 8 gange så mange overskridelser i undersøgel-
sesperioden 2019-2023.
14. Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser, at regeringen med
”Genopretning
af
kræftområdet” og
”Ny
sundhedspakke” har taget initiativ til at indføre en forstærket
indberetning og overvågning af ventetiderne på kræftområdet. Med overvågningen
vil Sundhedsstyrelsen fremover få et overblik over alle forløb, som er omfattet af de
maksimale ventetider på kræftområdet, herunder om reglerne er overholdt eller ej.
Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser desuden, at Sundhedsstyrelsen vurderer,
at den forstærkede overvågning vil medvirke til at identificere kapacitetsudfordringer
hurtigt, så der kan igangsættes indsatser med henblik på at styrke kapaciteten på det
konkrete område. Den forstærkede overvågning forventes også at understøtte, at pa-
tienter bliver tilbudt udredning og behandling inden for de maksimale ventetider.
Den nye nationale monitorering trådte i kraft den 1. januar 2024, og data for 1. kvartal
2024 blev offentliggjort i juni 2024. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er på nuværen-
de tidspunkt ved at afklare variable, som kan blive indarbejdet i overvågningen frem-
adrettet. Sundhedsstyrelsen planlægger at evaluere på den forstærkede overvågning
ved udgangen af 2024.
Indenrigs- og sundhedsministeren noterer sig, at det fremgår af flere af udtalelserne
fra regionerne, at den nye nationale monitorering af de maksimale ventetider vil sikre
et bedre overblik over overskridelser, herunder årsager til overskridelser, og bidrage
til overholdelse af patientrettighederne.
15. Rigsrevisionen finder det positivt, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet og regioner-
ne har indført en ny national monitorering på kræftområdet, som bl.a. har til formål at
understøtte overvågningen af, om reglerne om de maksimale ventetider overholdes
for alle kræftpatienter, der er omfattet af reglerne.
Rigsrevisionen vurderer, at det er en forudsætning for Indenrigs- og Sundhedsministe-
riets overvågning, at der er en ensartet fortolkning af reglerne, og at regionerne fore-
tager registreringer i overensstemmelse med reglerne om de maksimale ventetider.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Indenrigs- og Sundhedsministeriets og regionernes ar-
bejde med at sikre, at overvågningen af overholdelsen af reglerne om de maksimale
ventetider foretages på et retvisende grundlag, herunder at der er sikret en ensartet
registrering.
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 3: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat af 5. juli 2024 om beretning 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
6
Patienters ret til at blive henvist til behandling via Sundhedsstyrelsen
16. Statsrevisorerne bemærkede, at patienterne har en lovbestemt ret til at blive hen-
vist af regionerne til Sundhedsstyrelsen med henblik på, at styrelsen finder et sygehus,
der kan starte behandling inden for de maksimale ventetider. Denne patientrettighed
eksisterer ikke i praksis, da ingen patienter i perioden er blevet henvist til Sundheds-
styrelsen.
Det fremgår af lovbemærkningerne til sundhedsloven, at Sundhedsstyrelsen har pligt
til at følge med i, hvor der er ledig behandlingskapacitet, da styrelsen skal kunne hen-
vise patienter til et behandlingstilbud meget hurtigt. Statsrevisorerne bemærkede, at
Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke havde levet op til lovens krav om kendskab til
ledig behandlingskapacitet i Danmark og i udlandet.
17. Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser, at det på baggrund af Rigsrevisionens
beretning er ministerens vurdering, at der er behov for yderligere at klargøre rammer
og praksis for samarbejdet mellem regionerne og Sundhedsstyrelsen om situationer,
hvor regionerne overvejer at overdrage handlepligten for en patient til Sundhedssty-
relsen.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil derfor bede Sundhedsstyrelsen gå i dialog med
regionerne i forhold til at tydeliggøre arbejdsgangene om overdragelse af handleplig-
ten til Sundhedsstyrelsen og systematisere vidensdelingen om udenlandske behand-
lingsmuligheder. Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyser, at initiativer forventes
gennemført i 2025.
18. Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser, at regeringen som en del af
”Ny
sund-
hedspakke” i maj 2023 afsatte penge til en ny tværregional specialenhed. Specialen-
heden skal styrke samarbejdet om kapacitet mellem regionerne og skabe et bedre
fælles vidensgrundlag for at gøre kapaciteten robust og handle på kapacitetsudfor-
dringer til gavn for patienter med livstruende sygdomme som kræft.
Det fremgår af indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse, at det er specialenhe-
dens opgave at understøtte opbygningen og udnyttelsen af behandlingskapaciteten
på tværs af landet. Specialenheden skal i den forbindelse understøtte hospitalsafde-
lingernes løbende overblik over ventetider til udredning og behandling på kræftområ-
det samt understøtte kapacitetsdeling. Specialenheden vil også bidrage til, at Sund-
hedsstyrelsen har et bedre overblik over behandlingsmuligheder i tilfælde, hvor regio-
nerne ønsker at henvise patienten til Sundhedsstyrelsen.
Det fremgår af indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse, at der er ansat med-
arbejdere og en sekretariatsleder til specialenheden, som er forankret i Region Hoved-
staden. Specialenheden er fortsat ved at fastlægge en plan for det videre arbejde.
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 3: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat af 5. juli 2024 om beretning 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
7
19. Rigsrevisionen finder det positivt, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har igang-
sat et arbejde med at afklare rammer og arbejdsgange om henvisning af patienter fra
regionerne til Sundhedsstyrelsen. Rigsrevisionen finder det også positivt, at Indenrigs-
og Sundhedsministeriet har nedsat en specialenhed, som følger med i ledig behand-
lingskapacitet, og som skal gøre det muligt for Sundhedsstyrelsen at have et overblik
over ledig behandlingskapacitet.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Indenrigs- og Sundhedsministeriets og regionernes ar-
bejde med at sikre, at Sundhedsstyrelsen hurtigt kan henvise kræftpatienter til be-
handling inden for de maksimale ventetider, hvis regionerne ikke kan finde et andet be-
handlingstilbud til patienten. Rigsrevisionen vil derfor også følge Indenrigs- og Sund-
hedsministeriets arbejde med at sikre kendskab til ledig behandlingskapacitet.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 3: Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat af 5. juli 2024 om beretning 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2894189_0009.png
8
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Overholdelse af
de maksimale
ventetider for
kræftpatienter
(nr.
13/2023)
15-04-2024
Minister-
redegørelse:
Indenrigs- og sund-
hedsministeren:
18-06-2024
Udtalelser fra
regionerne:
Flere udtalelser
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
18-04-2024
Sundhedsudvalget:
23-04-2024
28-05-2024
Sundhedsudvalget:
28-05-2024