Sundhedsudvalget 2023-24
SB 13 2
Offentligt
2883136_0001.png
eretning Nr. 13 Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
29-04-2024
Region Nordjylland
Patientforløb og Økonomi
Sundhedsplanlægning
Niels Bohrs Vej 30
9220 Aalborg Øst
Region Nordjylland, Niels Bohrs Vej 30, 9220 Aalborg Øst
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Specialkonsulent
Sebastian Cristoffanini
Mobil 21289501
[email protected]
29. maj 2024
Udtalelse fra regionsrådet vedrørende Statsrevisorernes beretning om
overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Indenrigs- og Sundhedsministeren har bedt om regionsrådets udtalelse til Statsrevisorernes beret-
ning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter.
Nærværende udtalelse fra Regionsrådet i Region Nordjylland forholder sig, som ministeriet har an-
modet om, til hovedkonklusionerne fra Rigsrevisionen og bemærkninger fra Statsrevisorerne. Der-
udover vurderes betydning af de igangsatte genopretningsinitiativer på kræftområdet i forhold til at
sikre fremadrettet overholdelse af de maksimale ventetider.
Regionsrådet i Region Nordjylland tager Rigsrevisionens kritik alvorligt og anerkender, at der i perio-
den fra 2019 til starten af 2023 har været uklarhed om fortolkningen af reglerne, og at der ikke er
sket en konsekvent nok dokumentation af overholdelsen af patientrettighederne. Med den nye vej-
ledning fra Sundhedsstyrelsen og den nye nationale monitorering af maksimale ventetider er de vig-
tigste grundsten lagt for at rette op på dette. Det er dog samtidig Regionsrådets opfattelse, at Rigs-
revisionens beretning ikke giver et retvisende billede af regionernes aktuelle indsats på kræftområ-
det.
Bemærkninger til hovedkonklusioner
Regionsrådet anerkender, at der i undersøgelsesperioden har været uklarhed om fortolkningen af
reglerne. Det er dog Regionsrådets opfattelse, at Rigsrevisionens datagrundlag og metode ikke i til-
strækkelig grad kan underbygge udtalelserne fra Statsrevisorerne samt Rigsrevisionens konklusio-
ner. Som der redegøres for i afsnittet om ’igangsatte
og fremadrettede
initiativer’, kan Regionsrådet
heller ikke genkende det billede, der tegnes af regionernes indsats på kræftområdet.
Rigsrevisionens estimater er beregnet ud fra en stikprøveundersøgelse af 380 patientjournaler, der
er udtrukket fra et datagrundlag, som regionerne ikke finder retvisende og ikke har haft til formål at
monitorere de maksimale ventetider. Rigsrevisionens konklusioner bygger på, om der i disse 380
journaler er tilstrækkelig skriftlig dokumentation for overholdelsen af reglerne.
Side 1 af 3
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 2: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Rigsrevisionen sætter i undersøgelsen lighedstegn mellem utilstrækkelig dokumentation og mang-
lende overholdelse af reglerne om de maksimale ventetider. Manglende dokumentation er ikke nød-
vendigvis ensbetydende med, at patienterne ikke har fået et tilbud om at blive henvist til et hospital,
som kan behandle indenfor de maksimale ventetider. Det eneste, som Rigsrevisionen med sikker-
hed kan konkludere, er derfor, at det i en række forløb ikke er dokumenteret, at patienterne har fået
overholdt deres henvisningsret til andet tilbud.
Igangsatte og fremadrettede initiativer
For Regionsrådet er det en kerneopgave at sikre, at patienter med kræft får behandling til rette tid i
overensstemmelse med de maksimale ventetider.
Regionsrådet bifalder, at der med den nye vejledning fra Sundhedsstyrelsen om de maksimale ven-
tetider, nu bliver skabt én samlet referenceramme for fortolkning af reglerne på området på tværs af
Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientklager og Patienterstatningen samt regionerne, så tolknin-
gen fremadrettet ikke skal ske på baggrund af såvel forarbejder til lovgivningen som bekendtgørelse
og vejledning samt afgørelser i forbindelser med klager og ad hoc notater. Regionerne vil i den vi-
dere implementering og det løbende udviklingsarbejde have et særligt fokus på at sikre en fælles
forståelse af reglerne med Sundhedsstyrelsen og en stringent dokumentationspraksis.
Derudover er der såvel nationalt som i de enkelte regioner igangsat en række initiativer igennem de
senere år, der har fokus på overholdelse af de maksimale ventetider. Dette gælder bl.a.:
Etablering af mere systematisk national registrering og monitorering af samtlige kræftforløb
omfattet af de maksimale ventetider fra 1. januar 2024. De første tal viser, at stort set alle de
patienter, der ønsker det, bliver behandlet indenfor tidsfristerne for maksimale ventetider.
Den nye monitoreringsmodel er udarbejdet i samarbejde med Sundhedsdatastyrelsen,
Sundhedsstyrelsen og regionerne.
Regionerne vil med den nye monitorering løbende kunne følge hvor mange patienter, som
på baggrund af kapacitetsproblemer, men
på et oplyst grundlag
accepterer at vente læn-
gere end tidsfristerne for at få behandling på deres primære hospital. Regionerne vil have et
helt særligt fokus på systematiske kapacitetsproblemer, og vil konsekvent inddrage Sund-
hedsstyrelsen tidligt i forhold til sådanne udfordringer.
Regionerne har styrket patientrådgivningen for patienter med livstruende sygdomme for at
sikre, at patienterne nemt og hurtigt kan komme i kontakt med en patientvejleder og få den
vejledning om deres patientrettigheder eller forløb, som de har behov for.
Der er etableret samarbejder indenfor de mest kritiske kræftområder og nedsat en special-
enhed. Enheden skal bl.a. understøtte regionerne i løbende overblik over ventetider og ef-
fektiv udnyttelse af behandlingskapaciteten på tværs af landet, ligesom den også skal un-
derstøtte regionernes brug af udenlandsk kapacitet med henblik på overholdelse af de mak-
simale ventetider. Alle regionerne har nu desuden placeret finansieringen af behandling i
udlandet centralt, således at hensynet til økonomi på den enkelte afdeling ikke kommer til
at være en barriere herfor.
Regionsrådene har løbende investeret midler med henblik på at øge behandlingskapacite-
ten, der skal sikre fortsat overholdelse af kræftpakker og de maksimale ventetider. I forlæn-
gelse af de ekstraordinære bevillinger til kræftområdet i 2023 og 2024 er der derfor behov
for, at der i Kræftplan V afsættes varige midler til at styrke kapaciteten fra 2025.
Side 2 af 3
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 2: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2883136_0003.png
Det bør nævnes, at Region Nordjylland i sommeren 2023 etablerede en systematisk registrering og
monitorering af samtlige kræftforløb omfattet af de maksimale ventetider svarende til den natio-
nale. Monitoreringen viser, at Region Nordjylland har haft 1 overskridelse ud af 2617 forløb af de
maksimale ventetider i forhold til behandling i perioden juli 2023
februar 2024. Det svarer til 0,04
% af behandlingsforløbene i regionen. Overskridelsen var på 2 dage.
Afslutningsvis er det vigtigt at være opmærksom på, at fortolkningen af patientrettighederne
her-
under samspillet mellem kræftpakker, ret til hurtig udredning og reglerne om maksimale ventetider
bliver meget kompleks i mødet med hverdagen i klinikken. For at sikre en ensartet implementering
af den reviderede vejledning vil Regionsrådet opfordre til, at Sundhedsstyrelsen i dialog med regio-
nerne systematiserer samarbejdet om løbende at kunne sikre afklaring af usikkerheder og tvivls-
spørgsmål, så der sikres en fælles fortolkning på tværs af regionerne og Sundhedsstyrelsen.
For så vidt angår patienternes ret til at blive henvist til Sundhedsstyrelsen med henblik på at finde et
sygehus, der kan starte behandling inden for de maksimale ventetider, vil regionerne gerne gå i dia-
log med Sundhedsstyrelsen om, hvordan denne ret kan administreres på den bedst mulige måde til
gavn for patienterne.
Med venlig hilsen
Mads Duedahl
Regionsrådsformand
Side 3 af 3