Sundhedsudvalget 2023-24
SB 13 2
Offentligt
2883135_0001.png
eretning Nr. 13 Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Afdeling:
Sundhedsplanlægning
Journal nr.: 23/30630
Dato:
23. april 2024
Udarbejdet af:
E-mail: [email protected]
Telefon:
2157 0529
Udtalelse fra regionsrådet i Region Syddanmark vedr. beretning nr. 13/2023 om
overholdelse af maksimale ventetider for kræftpatienter
Regionsrådet skal hermed kvittere for muligheden for at afgive udtalelse til Statsrevisorernes
beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter.
Regionsrådet noterer sig at Statsrevisorerne skarpt påtaler, at regionerne og Indenrigs- og
Sundhedsministeriet ikke har sikret, at alle kræftpatienter starter i behandling i
overensstemmelse med reglerne om maksimale ventetider.
Regionsrådet tager desuden til efterretning, at Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at
regionerne i stort omfang ikke tilbyder kræftpatienterne behandling et andet sted, når
regionerne ikke kan overholde patienternes ret til at starte i behandling inden for den
maksimale ventetid.
Regionsrådet lægger stor vægt på at kræftpatienter skal tilbydes hurtig udredning og
behandling, og der skal ikke herske tvivl om, at det er afgørende, at rettighederne i tilknytning
til de maksimale ventetider, herunder den aktive handlepligt, bliver honoreret og behørigt
dokumenteret. Regionsrådet vil gerne beklage, hvor dette ikke sket, og der er, jf.
nedenstående, taget en række initiativer, der bl.a. skal styrke dokumentation af den aktive
handlepligt.
Regionsrådet kan konstatere, at Rigsrevisionens konklusioner om manglende overholdelse
af patientrettighederne primært er baseret på en stikprøve på landsplan på 380
patientjournaler, og hvor der anvendes en statistisk ekstrapolering til at anslå antallet af
overskridelser i en population. Det må derfor noteres, at der ikke at tale om, at man har
fastslået af patientrettighederne ikke er overholdt for mellem 3.100-6.400 konkret
identificerede patienter.
Region Syddanmark har – som udløber af Århus-sagen i 2023 og i dialog med
Sundhedsstyrelsen omkring Indenrigs- og Sundhedsministerens ”genopretningsplan på
kræftområdet” i 2023 taget en række initiativer, der har til formål styrke fokus på
regeloverholdelse, dokumentation og overvågning af de maksimale ventetider.
Der er udarbejdet en ny regional retningslinje for overholdelse af de maksimale
ventetider, som bl.a. har haft som formål fuldt ud at afspejle bl.a. de
fortolkninger/klarificeringer af den aktive handlepligt, som dialogen mellem
Sundhedsstyrelsen og regionerne i foråret 2023 tilvejebragte.
Der er udarbejdet nye patientbreve med information om rettighederne tilknyttet de
maksimale ventetider.
Side 1/3
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 2: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2883135_0002.png
Der etableres en styrket patientvejledning vedr. de maksimale ventetider, som bygges
oven på regionens eksisterende patientvejlederordning.
Der er indført obligatorisk registrering af de hidtidige frivillige forløbsmarkører for
maksimale ventetider og der er implementeret et hjælperedskab i regionens elektroniske
patientjournal – EPJ Syd, som skal understøtte afdelingerne i deres dokumentationspligt,
herunder at den aktive handlepligt dokumenteres og udføres korrekt.
De nye registreringer og funktionaliteten i EPJ Syd skal anvendes som datagrundlag i et nyt
regionalt monitoreringssystem af de maksimale ventetider, der også skal indgå i den nye
nationale indberetning og overvågning af de maksimale ventetider. Resultaterne fra dette
nye system viser at bekendtgørelsen i 1. kvartal 2024 har været overholdt i 99,8 pct. af
patientforløbene.
Regionsrådet noterer sig også, at det i foråret 2023 stod klart, at der har været en uklarhed
om forståelsen af fortolkningen af den aktive handlepligt, dvs. hvad patienten skal tilbydes i
det tilfælde, hvor sygehuset på grund af kapacitet ikke kan overholde de fastsatte tidsfrister
til opstart på udredning/behandling.
Der pågik i foråret 2023 derfor en proces mellem regioner og Sundhedsstyrelsen med
afklaring af fortolkning af denne handlepligt, som også har medført at Sundhedsstyrelsen har
foretaget en opdatering af den nationale vejledning til lovgivningen, som bl.a. skal
tydeliggøre hvordan handlepligten skal forstås. Denne vejledning er færdiggjort og
offentliggjort den 11. april 2024. Det længerevarende forløb med opdatering af denne
vejledning synes at være med til at understrege kompleksiteten.
Regionsrådet lægger vægt på, at understøtte rammevilkårene på regionens sygehuse,
herunder med initiativer, der kan bidrage til at styrke kapaciteten, og som kan dermed kan
bidrage til at de lovfæstede patientrettigheder kan efterleves. I en situation med mangel på
specialiseret sundhedspersonale, kan kapaciteten på nogle kræftområder periodevist være
udfordret.
På baggrund af de midler, som regionerne i 2024 er blevet tilført til en ekstraordinær indsats
på kræftområdet, har regionsrådet derfor afsat midler til forskellige initiativer, der skal bidrage
til styrke kapaciteten på kræftområdet.
Det drejer sig blandt andet om midler til ekstra uddannelsesforløb inden for radiologi og
patologi, som indgår i diagnostik af næsten alle kræftforløb. Derudover er der afsat midler til
afprøvning af honoreringsmodeller for ekstraarbejde på relevante afdelinger samt indføring af
kunstig intelligens i screeningsprogrammet for brystkræft. Endelig har regionsrådet tilført
ekstra midler til indkøb af medicoteknisk apparatur, hvor fokus er på udstyr, der kan have et
arbejdskraftsbesparende sigte, og dermed frigøre kapacitet.
Med ovenstående betoning af, at patientrettighederne skal sikres efterlevet, vil regionsrådet
samtidig gerne benytte lejligheden til at rejse en opmærksomhed på hvad der opleves at
være et tiltagende komplekst regelsæt med en tilknyttet øget registreringsbyrde for
sygehusene. Personalet skal være i stand at kunne navigere i parallelle regler vedr.
maksimale ventetider, forløbstider i kræftpakker og udredningsret, hvilket kan tage tid fra det
kliniske arbejde, og øger risikoen for at der over tid kan opstå misforståelser/fejltolkninger.
Side 2/3
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 2: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2883135_0003.png
Der ligger med andre ord en stor opgave i at uddanne/vedligeholde kendskab til
regelsættene.
I en balanceret respekt for patientrettighederne kunne det derfor overvejes om der er behov
for at igangsætte et mere gennemgribende ”serviceeftersyn” af området.
Side 3/3