Sundhedsudvalget 2023-24
SB 13 2
Offentligt
2883132_0001.png
eretning Nr. 13 Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Center for Sundhed
Enhed for Hospitalsplanlægning
NOTAT
Til:
Indenrigs- og sundhedsministeriet
Journal-nr.: 23025780
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med mi-
nisteriets redegørelse til Statsrevisorerne vedr.
beretning nr. 13/2023 om overholdelse af mak-
simale ventetider for kræftpatienter
Indledning
Regionsrådet i Region Hovedstaden er af Indenrigs- og Sundhedsministeriet
blevet anmodet om at afgive udtalelse til brug for ministerens redegørelse til
Statsrevisorerne om Rigsrevisionens beretning nr. 13/2023 om overholdelse
af maksimale ventetider for kræftpatienter.
Region Hovedstadens udtalelse redegør for de foranstaltninger og overvejel-
ser, som Statsrevisorernes bemærkninger har givet anledning til, samt for de
foranstaltninger, som regionen allerede inden beretningen har iværksat og
gennemført. Endeligt er der en vurdering af betydningen af de igangsatte
genopretningsinitiativer på kræftområdet ift. at sikre overholdelse af de maksi-
male ventetider.
Statsrevisorernes bemærkninger
Statsrevisorerne påtaler skarpt, at regionerne og Indenrigs- og Sundhedsmini-
steriet ikke har sikret, at alle kræftpatienter starter i behandling i overensstem-
melse med reglerne om maksimale ventetider. Statsrevisorerne kritiserede
også den manglende overholdelse af patientrettighederne i 2018 og konstate-
rer, at ministeriet og regionerne på trods heraf endnu ikke har rettet op på den
manglende overholdelse af patientrettighederne.
1 af 4
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 2: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at regionerne i stort omfang ikke tilbyder
kræftpatienterne behandling et andet sted, når regionerne ikke kan overholde
patienternes ret til at starte i behandling inden for den maksimale ventetid.
Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at regionerne og Indenrigs- og Sundhedsmi-
nisteriet ikke er enige om, hvad et tilbud om behandling et andet sted skal in-
deholde, for at patientrettighederne er overholdt. Uenigheden har bl.a. bety-
det, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har monitoreret overholdelsen af pa-
tientrettighederne på et mangelfuldt og ikke retvisende grundlag, hvilket Stats-
revisorerne også kritiserede i 2018.
Region Hovedstadens udtalelse
Region Hovedstaden skal indledningsvis bemærke, at regionen anerkender at
dokumentationen af overholdelsen af patientrettighederne, herunder doku-
mentation i patienternes journaler af regionernes handlepligt, hvis tidsfristen til
behandling ikke kan overholdes, ikke har været konsekvent.
Dokumentation i patienternes journaler
Efter løbende dialog mellem hospitalerne og administrationen, vurderes det, at
den lovfastsatte praksis, som sikrer overholdelse af de maksimale ventetider,
generelt efterleves i Region Hovedstaden. Region Hovedstaden erkender dog,
som beskrevet, at dokumentationen i patienternes journaler ikke har været
konsekvent. Region Hovedstaden mener ikke, at der for den undersøgte peri-
ode kan stilles lighed mellem dokumentationen i patienternes journaler, og
det, som der er blevet talt om i samtalen mellem lægen og patienten.
At dialo-
gen med patienten ikke er dokumenteret i journalen, vil derfor forventeligt ge-
nerelt ikke have haft betydning.
Vi har allerede i foråret 2023 skærpet dokumentationskravet for vores hospita-
ler. Som konsekvens af resultaterne i Rigsrevisionens beretning, vil det også
fremadrettet være et fokusområde for Region Hovedstaden. Tydelig og præcis
dokumentation i journalen er med til at skabe tryghed for patienten – også ef-
ter samtalen med lægen – og sikkerhed for regionen om, at vi har levet op til
reglerne, som de står beskrevet i loven.
Tilbud om alternativt behandlingstilbud
Region Hovedstaden finder ikke, at der er belæg for, at Rigsrevisionen konklu-
derer, at regionerne for op mod 6.400 kræftpatienter ikke har overholdt kræft-
patienters ret til at få tilbudt behandling på et andet hospital. Resultaterne er
baseret på estimater fra stikprøvegennemgangen af 380 patientjournaler, hvis
fordeling er omregnet til den samlede populationen i den undersøgte periode.
Der er derfor tale om beregningstekniske estimater og ikke faktisk fundne
overskridelser af patientrettighederne.
2 af 4
Side 2
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 2: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Rigsrevisionen anvender Sundhedsstyrelsens notat fra april 2023, som præci-
serer regionernes handlepligt i reglerne om de maksimale ventetider, til bag-
udrettet revision. Det har været regionernes klare forståelse, at der i notatet
fremgik en ny fortolkning af handlepligten, og at notatet dermed ikke kan an-
vendes til bagudrettet revision af handlepligten.
Årsager til ventetid ud over de maksimale ventetider
Der er generelt tale om korte overskridelser af tidsfristen, når regionen ikke
har den nødvendige kapacitet til at kunne behandle en patient inden for tidsfri-
sten. Region Hovedstaden kan ud fra egne data se, at ca. 77 procent af kræft-
patienterne, som har ventet længere end tidsfristen grundet manglende kapa-
citet, modtager deres udredning eller behandling inden for syv dage ud over
de maksimale ventetider. Det er hospitalernes opfattelse, at næsten alle pa-
tienter ønsker at modtage behandling tæt på hjemmet fremfor at skulle rejse til
en anden region eller udlandet for at modtage behandling.
Langt størstedelen af alle kræftpatienter, som venter længere end de maksi-
male ventetider, venter af hensyn til patientens egen helbredstilstand eller ef-
ter patientens eget ønske.
Uklarhed og uenighed om reglerne
Region Hovedstaden anerkender, at der ikke har været en ens forståelse af
reglerne, og at dette først blev erkendt ved Sundhedsstyrelsens udsendelse af
præciserende notat vedr. handlepligten i april 2023. Region Hovedstaden an-
erkender, at uklarheden om reglerne har skabt utryghed for kræftpatienterne
og skabt tvivl om de får hurtig udredning og behandling.
Region Hovedstaden har handlet i god tro på baggrund af den information og
vejledning, som regionerne har fået fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet om,
hvordan reglerne om de maksimale ventetider skulle håndteres i praksis. Re-
gion Hovedstaden har derfor ikke oplevet, at der var uenighed mellem Inden-
rigs- og Sundhedsministeriet og regionerne om fortolkning af reglerne indtil
foråret 2023. Regionen mener derfor ikke, at Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet har været tydelige nok i deres vejledning og implementering af reglerne
om de maksimale ventetider.
Region Hovedstaden finder det positivt, at der nu er udarbejdet en klarere vej-
ledning til bekendtgørelsen om maksimale ventetider ved behandling af kræft
og visse tilstande ved iskæmiske hjertesygdomme, som regionerne kan an-
vende i praksis, og vurderer at der med den mere tydelige vejledning, er en
mere ensrettet forståelse af lovgivningen – som endeligt kommer alle kræftpa-
tienter til gavn.
Iværksatte og implementerede indsatser
De nationale indsatser på kræftområdet, der er igangsat eller implementeret
på kræftområdet i 2023-2024, vurderes samlet set at have løftet kræftområdet
3 af 4
Side 3
Statsrevisorerne beretning SB13/2023 - Bilag 2: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
væsentligt på landsplan. Den nye nationale monitorering af de maksimale ven-
tetider sikrer, at der på tværs af regionernes ses på tendenser i data, og det
kan sikres, at der er åbenhed om eventuelle udfordringer og at der bliver
igangsat indsatser på et nationalt plan. Monitoreringen vil dermed bidrage til at
sikre, at vi overholder patienternes rettigheder. Den etablerede specialenhed
for livstruende sygdomme vil forventeligt bidrage til, at der bliver delt viden om
ledig kapacitet på tværs af regionerne, at der er et overblik over mulige uden-
landske behandlingstilbud, og at samarbejdet mellem regionerne generelt styr-
kes bl.a. gennem konkrete kræftsamarbejder. Det vil forventeligt være med til
at sikre mere smidige og tidseffektive arbejdsgange, når patienterne ønsker et
alternativt udrednings- eller behandlingstilbud. Den styrkede patientvejledning
vil bidrage til en bedre forståelse af rettigheder og bedre vejledning for kræft-
patienterne, og det vil forventeligt skabe mere tryghed i kræftforløbet.
Udover rækken af nationale indsatser, har Region Hovedstaden også på bag-
grund af Rigsrevisionens beretning igangsat en nærmere undersøgelse af
kræftområdet. Der blev i foråret 2023 udført en undersøgelse af de største og
mest udfordrede kræftområder. Det blev på baggrund af undersøgelsen kon-
stateret, at nogle områder har været mere udfordrede end andre, men at der
ikke var væsentlige kapacitetsudfordringer i Region Hovedstaden, som ikke
var kendte.
I forbindelse med den nationale aftale om udmøntning af midler til en akut og
ekstraordinær indsats på kræftområdet, besluttede regionsrådet i Region Ho-
vedstaden i januar 2024 at give hospitalerne et permanent løft på kræftområ-
det fra 2024 og frem.
Kræftområdet har altid været fulgt tæt i Region Hovedstaden. Ledelsen i regio-
nen, politisk og administrativt har fulgt særligt forløbstiderne i kræftpakkerne
løbende. Dette er nu suppleret med månedlige data for kræftforløb omfattet af
de maksimale ventetider, og disse data indgår også i den nationale monitore-
ring af området. Region Hovedstaden bemærker, at opgørelserne fortsat pe-
ger på, at der ikke er væsentlige kapacitetsudfordringer i regionen.
Region Hovedstaden vurderer, at der efter ovenstående indsatser, fortsat er
behov for at se på de personalemæssige kapacitetsudfordringer, herunder
hvordan de knappe personaleressourcer prioriteres bedst muligt på kort sigt,
samt hvordan den fremadrettet kapacitet skal anvendes mest meningsfyldt for
medarbejdere og patienter. Region Hovedstaden vurderer endeligt, at de na-
tionale og regionale indsatser der er igangsat eller implementeret på kræftom-
rådet i 2023 og 2024, vil bidrage til, at patientrettighederne overholdes for
endnu flere kræftpatienter fremadrettet.
4 af 4
Side 4