Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
SB 12 4
Offentligt
2867214_0001.png
Beretning Nr. 12 Digitalisering- og ligestillingsministerens redegørelse til beretning 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Statsrevisorernes sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 742
Doknr.
79398
Dato
14-05-2024
Ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning nr. 12/2023 om Digital tilgængelighed i
staten og regionerne
I brev af 16. april 2024 har Statsrevisorerne anmodet mig om at redgøre for de foranstaltnin-
ger og overvejelser, som beretning nr. 12/2023 om Digital tilgængelighed i staten og regio-
nerne giver anledning til.
Indledningsvist finder jeg, at beretningen i sin helhed er et værdifuldt bidrag til arbejdet med
webtilgængelighed på tværs af den offentlige sektor.
Formålet med webtilgængelighedsloven er at sikre, at alle kan anvende det offentliges web-
steder og mobilapplikationer, herunder også brugere med funktionsnedsættelse. Jeg vil der-
for gerne kvittere for, at Rigsrevisionen af egen drift har taget området op til revision.
Rigsrevisionen har i undersøgelsen påvist tilgængelighedsfejl på forsiden af seks websteder
under Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet. Det er ikke tilfredsstillende, og jeg kan oplyse,
at størstedelen af fejlene allerede er rettet.
Dertil tager jeg bemærkningerne vedrørende Digitaliseringsstyrelsens monitorerings- og til-
synsproces til efterretning. Det er vigtigt for mig, at der føres tilstrækkelig kontrol med offent-
lige myndigheders og offentligretlige organers overholdelse af webtilgængelighedsloven.
Jeg hæfter mig ved, at der er mange gode takter i Digitaliseringsstyrelsens varetagelse af kon-
trolopgaven. Således finder jeg det positivt, at Digitaliseringsstyrelsens tilsyn fuldt ud overhol-
der kravene til stikprøvens størrelse, sammensætning og interessentinddragelse, at styrelsens
praksis for opfølgning og tilbagemelding i tilsynet lever op til reglerne, samt at kravene til til-
synets gennemførelse i hovedtræk overholdes
.
Angående Rigsrevisionens kritik er det aftalt med Digitaliseringsstyrelsen, at de følger op på
følgende måde og med fortsat fokus på tilsynets omkostningseffektivitet:
1. Digitaliseringsstyrelsen vil implementere nye metoder til supplering af tilgængelighedser-
klæringer i WAS-Tool
Rigsrevisionen erklærer sig først og fremmest enig med Digitaliseringsstyrelsen i, at det er de
offentlige myndigheders ansvar at afgive tilgængelighedserklæringer for deres websteder og
vurdere, om de er omfattet af webtilgængelighedsloven, men det kritiseres, at tilsynet med
ministeriernes og regionernes websteder ikke er gennemført på et dækkende grundlag.
Vurderingen begrundes blandt andet med, at undersøgelsen viser, at 18 pct. af ministeriernes
og regionernes websteder ikke er registreret i WAS-Tool, og at de websteder, hvor der ikke
forefindes tilgængelighedserklæringer, overholder færre af tilgængelighedskravene.
Statsrevisorerne beretning SB12/2023 - Bilag 4: Digitalisering- og ligestillingsministerens redegørelse til beretning 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2867214_0002.png
Rigsrevisionen finder på denne baggrund, at Digitaliseringsstyrelsen bør sikre, at alle offent-
lige websteder har en sandsynlighed for at blive udtaget til tilsyn.
Digitaliseringsstyrelsen oplyser hertil, at det ikke
uden et meget stort ressourcetræk
er
muligt at sikre, at der er oprettet tilgængelighedserklæringer i WAS-Tool for alle websteder
omfattet af loven. Det forklares både ved den hast, med hvilken offentlige websteder opret-
tes, lukkes og opdateres, men også ved, at der ikke findes en udtømmende liste over offent-
ligretlige organer i Danmark eller deres websteder.
Styrelsen vil dog i sit videre arbejde implementere nye risikobaserede metoder for supplering
af listen af tilgængelighedserklæringer i WAS-Tool, så offentlige myndigheder og offentligret-
lige organer i videre omfang understøttes i regelefterlevelsen. Der forventes hertil at kunne
anvendes et værktøj til at identificere mulige websteder under en given organisation. De fore-
løbige undersøgelser viser, at dette kan supplere listen af tilgængelighedserklæringer for et
bredt udsnit af de organisationer, der er underlagt lovens krav, herunder også kommuner og
offentligretlige organer.
Digitaliseringsstyrelsen vil desuden periode- og stikprøvevist foretage rundspørger hos offent-
lige myndigheder om mobilapplikationer omfattet af loven, der ikke kan fremfindes med
værktøjet.
Tiltagene vil supplere Digitaliseringsstyrelsens eksisterende indberetningsadgang, hvor det er
muligt for enhver at underrette Digitaliseringsstyrelsen om manglende tilgængelighedserklæ-
ringer.
De nye foranstaltninger forventes iværksat inden årets udgang.
2. Digitaliseringsstyrelsens dybdegående monitoreringsmetode vil omfatte standardens sam-
lede krav
Rigsrevisionens undersøgelse kritiserer, at Digitaliseringsstyrelsen ikke helt overholder kra-
vene til den dybdegående testmetode, som er fastsat i Kommissionens gennemførelsesafgø-
relse (EU) 2018/1524.
Som det også fremgår af Rigsrevisionens beretning, gennemfører Digitaliseringsstyrelsen et
udbud af monitoreringsindsatsen i 2024, hvor der er fokus på, at den fremtidige evaluering af
websteder og mobilapplikationer sker med udgangspunkt i standarden EN 301 549 v.3.2.1.
Det kan yderligere bemærkes, at Digitaliseringsstyrelsens vejledning sker med udgangspunkt i
de samlede krav til offentlige websteder og mobilapplikationer, ligesom Digitaliseringsstyrel-
sen for at mindske barriererne for anvendelsen af EN 301 549 i samarbejde med Dansk Stan-
dard har oversat og frikøbt standarden til de myndigheder og offentligretlige organer, der er
omfattet af webtilgængelighedsloven.
Metoden for den dybdegående monitorering forventes at overholde gennemførelsesafgørel-
sens samlede krav fra den 1. september 2024.
3. Digitaliseringsstyrelsen vil i højere grad anvende lovens sanktionsmuligheder
Rigsrevisionen konkluderer, at Digitaliseringsstyrelsen i sit tilsyn ikke har anvendt alle lovens
sanktionsmuligheder, og at der ikke er fulgt tilstrækkeligt op på de påbud, der er givet.
Hertil oplyser Digitaliseringsstyrelsen, at indsatsen i de foregående monitoreringsperioder har
været fokuseret mod myndighedernes og de offentligretlige organers tilgængelighedserklæ-
ringer. Som oplyst til Rigsrevisionen, vurderedes det nødvendigt for at rette op på det relativt
høje antal fejl i tilgængelighedserklæringerne, ligesom hensynet har været, at erklæringen
omfatter en deklaration af hele webstedet/mobilapplikationen, og tilsynet derved giver inci-
tament for myndighederne/de offentligretlige organer til at forholde sig til løsningens sam-
lede tilgængelighed.
2
Statsrevisorerne beretning SB12/2023 - Bilag 4: Digitalisering- og ligestillingsministerens redegørelse til beretning 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2867214_0003.png
Digitaliseringsstyrelsen finder det fortsat væsentligt, at tilsynet omfatter en kontrol af tilgæn-
gelighedserklæringerne, men styrelsen vil i højere grad anvende lovens sanktionsmuligheder
fremadrettet. Særligt i forhold til at meddele påbud om fejlrettelse i relation til de testede
områder i løsningen med angivelse af en tidsfrist for, hvornår det pågældende forhold skal
være bragt i orden. Digitaliseringsstyrelsen vil desuden styrke kontrollen af myndighedernes
og de offentligretlige organers undtagelse af indhold efter reglen om uforholdsmæssig stor
byrde.
For så vidt angår bemærkningerne om opfølgning, påpeger Digitaliseringsstyrelsen, at en nylig
opgørelse viste, at ca. 96 pct. af alle påbud var opfyldt på tidspunktet for genmonitorering.
Dette understøtter, at en systematisk opfølgningsproces ikke hidtil har været påkrævet. Frem-
adrettet vil der som følge af Rigsrevisionens kritik blive fulgt op på påbud om fejlrettelse. Det
vil ske risikobaseret og i form af gentest efter den i afgørelsen fastsatte frist, når det vurderes
nødvendigt.
Det er Digitaliseringsstyrelsens hensigt, at tilsynsindsatsen også fremover skal være dialogba-
seret, og opfølgningsmøderne forventes også fremover at være et centralt redskab til at sikre,
at testresultaterne anvendes i forbedringsarbejdet hos myndighederne og de offentligretlige
organer. Det må dog bemærkes i forhold til beretningens punkt 66, at opfølgningsmøder kun
tilbydes i forbindelse med dybdegående monitoreringer.
Digitaliseringsstyrelsen vil også fortsat beregne en publiceret monitoreringsscore, der opsum-
merer testresultaterne og placerer løsningerne på en skala, der giver en forståelse for den op-
levede tilgængelighed i løsningen.
Digitaliseringsstyrelsen forventer at implementere ændringerne i tilsynsprocessen fra næste
monitoreringsperiode.
Redegørelsen er også sendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
3