Statsrevisorerne 2022
5
Offentligt
2531639_0001.png
Statsrevisoranmodning
Undersøgelse af statens brug af interne og eksterne
kompetencer
21. februar 2022
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har de senere år afgivet en række beret-
ninger, som på tværs af ministerier indikerer, at statslige myndigheder ikke
har de nødvendige interne kompetencer til at løse eller styre indkøb af de op-
gaver, der hører til myndighedens ansvarsområde. Det gælder særligt opga-
veløsning på det juridiske og it-mæssige område.
Det tilkommer hver enkelt statslig myndighed at organisere sig på den mest
hensigtsmæssige måde, men ved den interne organisering har de enkelte
statslige myndigheder også ansvaret for, at de fornødne kompetencer er til
stede. I beretning nr. 20/2013 om statens brug af konsulenter kritiserede
Statsrevisorerne således, at statens konsulentkøb stadig kun i få tilfælde var
baseret på strategiske og dokumenterede overvejelser om, hvilke typer af op-
gaver der bedst løses af konsulenter.
Intern opgaveløsning bidrager til at opbygge og fastholde viden og kompe-
tencer i staten, ligesom det bidrager til, at udgifter til ekstern bistand reduce-
res.
Det er naturligt, at man i nogle tilfælde vælger at anvende ekstern bistand til
at løse opgaverne for at få tilgang til specialistkompetencer. På de områder,
hvor der vælges indkøb af opgaveløsning er det vigtigt, at man vedvarende
har de fornødne kompetencer internt til at sikre forvaltningsmæssig kontrol
over opgaveløsningen.
På den baggrund anmoder Statsrevisorerne Rigsrevisionen om at undersøge
Har statslige myndigheder en hensigtsmæssig brug af henholdsvis interne
og eksterne kompetencer på det juridiske og it-mæssige område og andre
områder, hvor der er konstateret store problemer med opgavevaretagel-
sen? Kan der peges på god praksis?
J.nr.:21-000950-2
Godkendt på
statsrevisormødet 21.
februar 2022
Side 1 | 3
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 5: Statsrevisoranmodning om undersøgelse af statens brug af interne og eksterne kompetencer
2531639_0002.png
Hvilke strategiske og dokumenterede overvejelser har ministerierne gjort
sig om fordelingen mellem interne og eksterne kompetencer og brug af
konsulentbistand?
Hvori ligger udfordringerne med at rekruttere og fastholde interne ekspert-
kompetencer inden for jura og it, fx aflønning? Spiller reglerne for stilling-
kontrol i praksis ind på valget af organisationsform i it-projekter herunder
fordeling mellem fastansatte og konsulenter? Er der forskelle mellem de
forskelle it-projekt rolletyper (fx projektleder, programleder, it-arkitekt, pro-
jektcontroller, kontraktjurist)?
Om der på alle ministerområder er en central juridisk enhed, som kan bi-
stå med juridisk sparring på ministerområdet, særligt inden for almindelig
forvaltningsret, databeskyttelsesret og kontraktstyring?
I hvilket omfang anvender statslige myndigheder ekstern juridisk bistand,
fx Kammeradvokaten, og hvad der kendetegner disse opgaver?
Hvori ligger udfordringerne med at rekruttere og fastholde interne ekspert-
kompetencer inden for jura og it, fx aflønning?
I hvilket omfang kan mangel på interne kompetencer tilskrives, at kompe-
tencerne er blevet outsourcet?
I hvilket omfang kan problemer i udvalgte statslige myndigheders opgave-
løsning tilskrives utilstrækkelige interne kompetencer eller uhensigtsmæs-
sig brug af ekstern konsulentbistand? Udvælgelsen kan ske ud fra de se-
nere års beretninger og problemer, der er noteret i forbindelse med årsre-
visionen.
Baggrund
Der kan bl.a. henvises til følgende beretninger:
Beretning nr. 20/2013 om statens brug af konsulenter
Beretning nr. 15/2009 om statens anvendelse af private konsulenter
Beretning nr. 8/2016 om statens udbud af it-drift og vedligeholdelse
Beretning nr. 19/2016 om regionernes brug af konsulenter
Beretning nr. 7/2019 om sikring af grundvandet mod pesticider
Beretning nr. 15/2020 om forvaltning af tilskud til landbrugere
Beretning nr. 4/2021 om Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
Beretning nr. 22/2018 om udvikling af det nye inddrivelsessystem og tilslut-
ning af fordringshavere
Beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurde-
ringssystem
Beretning 9/2012 om politiets it-system POLSAG
Ifølge Økonomistyrelsens retningslinjer af 21. januar 2021 om indkøb af juri-
diske ydelser bør statslige myndigheder som udgangspunkt selv løse juridi-
ske problemstillinger, der hører under den enkelte myndigheds ansvarsom-
råde, som led i den almindelige opgavevaretagelse.
Retningslinjerne berører, hvilke ressourcer og kompetencer som bør være til
stede i de forskellige ministerier og statslige myndigheder, og i hvilke tilfælde
Side 2 | 3
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 5: Statsrevisoranmodning om undersøgelse af statens brug af interne og eksterne kompetencer
2531639_0003.png
det kan være relevant at indhente ekstern juridisk bistand, herunder i hvilke
tilfælde der ikke bør indhentes sådan bistand. De enkelte statslige myndighe-
der bør sørge for at have relevante og tilstrækkelige juridiske kompetencer.
Det gælder navnlig, hvor der er tale om tilbagevendende problemstillinger. På
alle ministerområder bør der endvidere være en central juridisk enhed, som
kan bistå med juridisk sparring på ministerområdet, særligt inden for alminde-
lig forvaltningsret og databeskyttelsesret.
Side 3 | 3