Statsrevisorerne 2022
18
Offentligt
2636428_0001.png
November 2022
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af en
større undersøgelse af
engangstilskud til
varmehjælp
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 18: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse om engangstilskud til varmehjælp
2.. 1.
Tilrettelæggelsesnotat til Statsrevisorerne
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af engangs-
tilskud til varmehjælp
1. november 2022
RN 710/22
I. Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 19. september 2022 om en under-
søgelse af engangstilskud til varmehjælp, jf. rigsrevisorlovens § 8, stk. 1. Dette notat
beskriver, hvordan en større undersøgelse vil kunne tilrettelægges.
Undersøgelsen kan gennemføres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Stats-
revisorerne i foråret 2023.
II. Baggrund
2. Statsrevisorerne begrunder deres anmodning med, at over 400.000 husstande,
som har været ramt af høje varmeregninger, i august 2022 fik udbetalt et skattefrit en-
gangstilskud på 6.000 kr. Tilskuddene udgjorde i alt ca. 2,4 mia. kr.
3. Folketinget vedtog i april 2022 en lov om engangstilskud til husstande med lav ind-
komst og varmekilder omfattet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen
2021-2022 (lov nr. 445 af 12. april 2022). Loven udmøntede beslutningen om en mid-
lertidig og målrettet engangsvarmecheck, som blev indgået med
Aftale om målrettet
varmecheck
fra februar 2022 og
Tillægsaftale om målrettet varmecheck
fra marts
2022.
Formålet med engangstilskuddet (i det følgende kaldet varmehjælp) var at afbøde den
ekstraordinære situation for fyringssæsonen 2021-2022 for husstande, som er særligt
udsatte for prisstigninger, og som har indkomst under et vist niveau. Varmehjælpen
skulle således gå til husstande med en årlig samlet indkomst under 650.000 kr. og en
varmekilde, der var særligt ramt af store prisstigninger.
4. Det fremgår af loven, at tildelingen af varmehjælp skal ske automatisk uden ansøg-
ning og udelukkende på baggrund af registerdata opgjort på en fast skæringsdag. Hus-
stande, der ikke modtager varmehjælp på grund af fejl i datagrundlaget
der ikke er
selvforskyldte
kan inden for en periode, der fastsættes af Energistyrelsen, ansøge
om varmehjælp. Energistyrelsen forventer at åbne for ansøgningsrunden primo 2023.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 18: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse om engangstilskud til varmehjælp
2
Det fremgår af Statsrevisorernes anmodning, at Statsrevisorerne er opmærksomme
på, at loven regulerer en række forhold vedrørende den nærmere administration af
området, og at Folketinget blev gjort opmærksom på disse forhold, inden loven blev
vedtaget.
5. Statsrevisorerne har stillet følgende spørgsmål:
1)
om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har dokumenterede overvejelser om,
hvilke risici løsningen med automatisk udsøgning indebærer, og hvilke andre digi-
tale datakilder der har været overvejet
2)
om Energistyrelsen har etableret relevante kontroller i forbindelse med den auto-
matiske udsøgning
3)
hvor stort
omfanget er af ”fejludbetalinger”, dvs. uberettigede udbetalinger af til-
skud eller manglende udbetaling af tilskud til berettigede modtagere.
III. Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
6. Vi forventer at kunne besvare Statsrevisorernes spørgsmål. Formålet med under-
søgelsen vil være at vurdere, om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har haft en
tilfredsstillende udmøntning af engangstilskud til varmehjælp.
7. Rigsrevisionen forventer at tilrettelægge undersøgelsen i 3 dele.
Dokumenterede overvejelser om risici ved den automatiske udsøgning
og valget af datakilder
8. Undersøgelsens
første del
vil handle om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
dokumenterede overvejelser om risici ved den automatiske udsøgning af modtagere
af varmehjælp og valget af datakilder.
9. En række husstande modtog varmehjælp, selv om de ikke var i den målgruppe, der
var angivet i aftalen. En årsag hertil var bl.a. forkerte og forældede oplysninger i regi-
sterdata.
10. Det fremgår af lovforslaget, at varmehjælpen skulle udbetales hurtigst muligt. Kli-
ma-, Energi- og Forsyningsministeriet foreslog derfor en løsning, hvor modtagerne
blev fundet via automatisk udsøgning fremfor individuel ansøgning.
11. Modtagerne af varmehjælp blev automatisk identificeret på baggrund af følgende
registeroplysninger og øvrige eksisterende og tilgængelige datakilder:
Bygnings- og Boligregistret (BBR), der indeholder oplysninger om adresse, op-
varmningsmiddel og varmeinstallation, som var registreret den 1. januar 2022
plandata.dk, som indeholder oplysninger om, hvilke områder der havde registre-
ret fjernvarmeforsyning og gasforsyning den 21. marts 2022
SKAT, som har oplysninger om indkomsten for personer i indkomståret 2020
Det Centrale Personregister (CPR), som indeholder oplysninger om, hvilken per-
son der skal modtage varmehjælpen, og hvilke personer der indgår i opgørelsen af
husstandsindkomst
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 18: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse om engangstilskud til varmehjælp
3
Evidas GIS-information, som giver oplysninger om, hvor Evida havde registreret
gasdistributionsledninger den 25. marts 2022
Energinet, som giver oplysninger om husstande, som opvarmer med el og havde
et forbrug over 1.500 kWh i december 2021.
Vi vil undersøge, om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har dokumenteret, hvil-
ke risici der var ved en automatisk udsøgning med udgangspunkt i ovenstående data-
kilder. Vi vil i den forbindelse undersøge, om ministeriet overvejede, hvilke fordele og
ulemper der var ved en automatisk udsøgning fremfor andre løsninger.
Vi vil desuden undersøge, om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet afdækkede,
hvilke risici der var forbundet med de enkelte datakilder, og hvad den samlede risiko
var for, at den automatiske udsøgning medførte, at ikke-berettigede modtagere fik
varmehjælp.
12. Det fremgår af lovforslaget, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet havde mu-
lighed for at anvende andre registre, men at disse blev fravalgt med henvisning til hen-
synet til hurtig udbetaling og usikkerheder om datakvaliteten og muligheden for pro-
blemfri datasamkøring.
13. Det fremgår af lovforslaget, at der foruden Energistyrelsen har været flere aktører
involveret i arbejdet med at udmønte varmehjælpen. Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur har på vegne af Energistyrelsen haft ansvaret for den automatiske ud-
søgning af berettigede modtagere, da styrelsen har erfaring med dataindhentning og
datasamkøring. Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) har haft ansvaret for udbe-
talingen af varmehjælpen, da ATP har stor erfaring med udbetaling til store grupper af
borgere.
Vi vil undersøge, om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har afdækket risici og
inddraget de 2 aktører i fællesskab i afdækningen.
Etablering af relevante kontroller
14. Undersøgelsens
anden del
vil handle om Energistyrelsens etablering af relevante
kontroller i forbindelse med den automatiske udsøgning og efterfølgende udbetaling
af varmehjælp.
15. Energistyrelsen har det overordnede ansvar for udsøgningen og udbetalingen af
varmehjælp.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur, som også hører under Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet, har samkørt en række dataregistre for at kunne foretage udsøg-
ningen af berettigede tilskudsmodtagere. Flere af disse dataregistre har andre myn-
digheder ansvaret for. Data om indkomst for personer for skatteåret 2020 og BBR er
Skatteministeriets ansvar, data om gastributionsledninger er Evidas ansvar, data om
husstandens elektricitetsforbrug er Energinets ansvar, og ATP har ansvaret for at ud-
betale varmehjælpen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 18: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse om engangstilskud til varmehjælp
4
Vi har været i dialog med Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet om Statsrevisorer-
nes anmodning. Ministeriet har oplyst, at Deloitte har gennemgået, om Styrelsen for
Dataforsyning og Infrastruktur og ATP havde udarbejdet fyldestgørende metodebe-
skrivelser, fornødne kontroller og forretningsgange inden udbetalingen.
Vi vil undersøge, om Energistyrelsen har bedt dataejerne om at redegøre for, hvilket
kvalitetstjek dataejerne har foretaget af de data, der lå til grund for udsøgningen, og
hvad resultatet af kvalitetstjekket var. Vi vil også undersøge, om Energistyrelsen har
sikret, at Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur har gennemført kontroller af
samkøringen af de forskellige registre, så fejl i udsøgningen af berettigede tilskuds-
modtagere kunne undgås eller minimeres. Endelig vil vi undersøge, om der har været
overvejet andre kontroller i forbindelse med udbetalingen af varmehjælpen.
Omfanget af udbetalinger uden for den politisk tiltænkte målgruppe
16. Undersøgelsens
tredje del
vil handle om omfanget af udbetalinger til personer uden
for den politisk tiltænkte målgruppe.
17. Det er en fejludbetaling, hvis der er foretaget udbetaling til en person, hvor det ikke
er i overensstemmelse med loven.
Det fremgår af lovforslaget, at de anvendte datakilder ikke muliggør en præcis identi-
fikation af alle i den politisk tiltænkte målgruppe. Der kan derfor både være tilfælde,
hvor personer, som ikke er i den ønskede målgruppe, får varmehjælp, og tilfælde, hvor
personer, som er i den ønskede målgruppe, ikke får varmehjælp. Der er derfor ikke ta-
le om en ”fejludbetaling” i henhold til loven, hvis
varmehjælpen er udbetalt til en per-
son på baggrund af forkerte oplysninger i datakilderne, fx forkerte oplysninger i BBR.
En sådan udbetaling vil derimod være en udbetaling uden for den politisk tiltænkte
målgruppe.
18. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har oplyst, at ministeriet forventer at iværk-
sætte en undersøgelse af omfanget af udbetalinger uden for den politisk tiltænkte mål-
gruppe. Ministeriet forventer, at undersøgelsen vil være afsluttet primo 2023, hvis mi-
nisteriet ikke skal iværksætte hastende opgaver i forbindelse med energipolitiske til-
tag.
Vi vil
i det omfang det er muligt inden for den tidsmæssige udstrækning af Rigsrevi-
sionens undersøgelse
inddrage Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets undersø-
gelse og overveje, om der derudover er behov for supplerende analyser.
19. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne
ske ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Birgitte Hansen