Statsrevisorerne 2022
17
Offentligt
2634190_0001.png
November 2022
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af en
større undersøgelse af
registreringsafgift på
leasingkøretøjer
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 17: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af registreringsafgift på leasingkøretøjer
2.. 1.
Tilrettelæggelsesnotat til Statsrevisorerne
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af
registreringsafgift på leasingkøretøjer
12. oktober 2022
RN 1113/22
I. Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 13. juni 2022 om en undersøgelse af
registreringsafgift på brugte køretøjer, jf. rigsrevisorlovens § 8, stk. 1. Dette notat beskri-
ver, hvordan en større undersøgelse vil kunne tilrettelægges.
Undersøgelsen kan gennemføres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Stats-
revisorerne i sommeren 2023.
Registreringsafgift
Registreringsafgift er en punkt-
afgift, der betales, når et nyt
køretøj indregistreres og tages
i brug første gang, eller når et
brugt køretøj tages i brug efter
at være blevet importeret til
Danmark.
Adgang til selvanmelder-
og selvangiverordningen
II. Baggrund
2. Statsrevisorerne begrunder deres anmodning med, at reglerne vedrørende regi-
streringsafgift på leasingkøretøjer giver mulighed for:
at der foretages vidt forskellige værdifastsættelser af samme typer køretøjer, og
at der dermed betales vidt forskellige registreringsafgifter (forholdsmæssigt) for
samme typer af brugte køretøjer
at der i forbindelse med korttidsleasing og afmelding af køretøjet er risiko for, at
der reelt ikke betales registreringsafgift for køretøjet i perioden.
De 2 forhold, som Statsrevisorerne nævner, indebærer risiko for uregelmæssigheder
og svig. Det er i reglen leasingselskabet, som selv indberetter værdifastsættelse af
køretøjet og den deraf følgende registreringsafgift, selskabet skal afregne. At et lea-
singselskab selv kan indberette værdien af sine køretøjer og den tilhørende registre-
ringsafgift følger af mulighederne i de 2 ordninger
selvanmelderordningen
og
selvan-
giverordningen.
Selvanmelderordningen og selvangiverordningen
Det er Skattestyrelsen, der på
baggrund af en virksomheds
ansøgning giver virksomheden
adgang til selvanmelderord-
ningen. Virksomheder, der
handler med eller udlejer kø-
retøjer, kan ansøge om at bli-
ve registreret som selvanmel-
dere. Leasingselskaber, der er
registeret som selvanmeldere,
kan ansøge om at blive regi-
streret som selvangivere. Det
er Motorstyrelsen, der behand-
ler ansøgninger om at blive
selvangiver.
Det Digitale Motor-
register (DMR)
3. Selvanmelderordningen blev indført i 1971 for at lette de administrative omkostnin-
ger for myndighederne ved import af nye køretøjer. For brugte køretøjer blev selvan-
melderordningen indført i 2008. Ordningen indebærer, at selvanmeldere kan indtaste
køretøjets værdi i det Digitale Motorregister (DMR). Langt de fleste leasingselskaber
er selvanmeldere. Leasingselskaber, der er godkendt som selvanmeldere, kan ansø-
ge om at blive registreret som selvangivere.
Selvangiverordningen
blev indført efter
en lovændring i 2016 og giver leasingselskaber adgang til bl.a. selv at afregne
forholds-
mæssig registreringsafgift
i DMR. Langt de fleste leasingselskaber er selvangivere.
DMR indeholder oplysninger
om alle indregistrerede køre-
tøjer i Danmark, herunder om
køretøjets afgiftspligtige vær-
di, registreringsafgiften mv.
Desuden indeholder DMR en
række mere almene oplysnin-
ger om fx ejerforhold, regi-
streringsnummer, første ind-
registrering og tekniske infor-
mationer om køretøjet (fx
mærke, model og årgang).
Siden 2008 har Skattemini-
steriet været ansvarlig for ud-
vikling og vedligehold af regi-
stret, der blev digitaliseret i
juni 2012.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 17: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af registreringsafgift på leasingkøretøjer
2
Beregning af den for-
holdsmæssige registre-
ringsafgift
På basis af den afgiftspligtige
værdi og den deraf følgende
fulde registreringsafgift be-
regnes den forholdsmæssige
registreringsafgift ud fra kø-
retøjets alder (regnet fra før-
ste indregistrering) og leasing-
periodens varighed. Beregnin-
gen sker automatisk i DMR.
For køretøjer op til 3 måneder
skal der betales 2 % af den be-
regnede (fulde) registrerings-
afgift pr. påbegyndt måned.
For køretøjer over 3 måneder
og indtil 36 måneder skal der
betales 1 %. Efter 36 måneder
skal der betales 0,5 % pr. på-
begyndt måned. Desuden til-
lægger staten et rentetillæg,
der beregnes ud fra restafgif-
ten.
Beregningsmetoden, der blev
indført efter en lovændring i
2008, indebærer, at der er en
indbygget forventning om, at
det største værditab sker i de
første måneder. Leasingsel-
skabet skal derfor betale rela-
tivt set mere i forholdsmæssig
registreringsafgift i de første
måneder efter køretøjets
første indregistrering.
Køretøjets registreringsafgift
er afskrevet efter ca. 13 år, hvis
køretøjets værditab følger det
forventede afskrivningsforløb,
der er indbygget i beregnings-
metoden.
Nedenfor gennemgår vi kort, hvilke risici der kan være forbundet med forholdsmæs-
sig registreringsafgift og korttidsleasing, når det er et leasingselskab, der selv indbe-
retter i DMR. I de senere år er det næsten 50 % af alle importerede brugte køretøjer
og ca. 40 % af de importerede nye køretøjer, der anvendes til leasing.
Forholdsmæssig registreringsafgift og refusion heraf
4. Muligheden for, at leasingselskaber selv kan afregne forholdsmæssig registrerings-
afgift, gælder kun for leasingkøretøjer og indebærer, at leasingselskaber kan afregne
forskellig registreringsafgift for samme type køretøj. Muligheden for forholdsmæssig
registreringsafgift indebærer også risiko for, at staten mister indtægter, hvis selvan-
melder- og selvangiverordningerne misbruges.
Forholdsmæssig registreringsafgift indebærer konkret, at leasingselskabet kun skal
afregne en vis andel af den fulde registreringsafgift. Den andel skal være proportional
med den periode, leasingkøretøjet anvendes, dvs. den afhænger af den enkelte leasing-
aftales varighed. Andelen afhænger også af køretøjets alder. Jo nyere køretøjet er, de-
sto mere skal der afregnes. Betalingen skal falde før start af en leasingaftale. Langt
de fleste leasingselskaber afregner forholdsmæssig registreringsafgift.
Leasingselskaber kan, udover at afregne forholdsmæssig registreringsafgift, få
refun-
deret forholdsmæssig registreringsafgift
ud fra det faktiske værditab på køretøjet i
leasingperioden.
Den forholdsmæssige registreringsafgift forventes at afspejle afskrivningsforløbet for
de fleste biler. Hvis værditabet efter endt leasing imidlertid viser sig at være mindre
end forudsat i beregningen, er der betalt for meget forholdsmæssig registreringsafgift.
Angiver leasingselskabet fx, at køretøjet slet ikke har tabt i værdi i leasingperioden,
kan leasingselskabet få den afregnede forholdsmæssige registreringsafgift eksklu-
sive rentetillæg refunderet. Hvis leasingselskabet er selvangiver, kan selskabet selv
foretage en værditabsberegning direkte i DMR efter en endt leasingperiode og heref-
ter anmode om refusion. Boks 1 viser et eksempel på dette.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 17: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af registreringsafgift på leasingkøretøjer
2634190_0004.png
3
Boks 1
Eksempel på risiko for uregelmæssigheder og svig ved værdi-
tabsberegninger i forbindelse med forholdsmæssig registre-
ringsafgift
Leasingselskab A og leasingselskab B, der begge er selvangivere og betaler forholds-
mæssig registreringsafgift, ejer begge et leasingkøretøj af samme mærke, model og år-
gang. Køretøjerne er i samme stand, før de 2 selskaber leaser køretøjerne ud, leasingpe-
rioden er af samme varighed, og efter leasingperioden er de 2 køretøjer i samme stand.
Alligevel betaler leasingselskaberne forskellig forholdsmæssig registreringsafgift i for-
bindelse med leasingaftalen.
Leasingselskab A vurderer efter endt leasing, at køretøjet har tabt i værdi svarende til
det forventede værditab. Derfor anmoder leasingselskabet ikke om refusion af den for-
holdsmæssige registreringsafgift, som selskabet afregnede til Motorstyrelsen ved lea-
singaftalens start.
Leasingselskab B vurderer, at der efter endt leasing har været et mindre værditab på
køretøjet end forventet. På baggrund af indberetningen af, at værditabet har været min-
dre end forventet, anmoder leasingselskab B om at få refunderet tilsvarende forholds-
mæssig registeringsafgift.
Hermed er der for den pågældende periode afregnet forskellig registreringsafgift for 2
ens køretøjer. Hvis leasingselskab B ved en fejl eller med forsæt har indberettet et min-
dre værditab, end der faktisk har været i leasingperioden, har staten tabt tilsvarende
forholdsmæssig registreringsafgift.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Motorstyrelsen.
Korttidsleasing og risiko for reelt ingen betaling af registreringsafgift
5. Ved korttidsleasing kan der ved refusion af forholdsmæssig registreringsafgift op-
stå samme situation som i forbindelse med leasing i øvrigt. Hvis leasingselskabet ind-
beretter, at køretøjet ikke har tabt i værdi i leasingperioden, kan korttidsleasede kø-
retøjer reelt køre afgiftsfrit i hele leasingperioden, som typisk er på ca. 1-3 måneder.
Hvis køretøjet ikke har tabt værdi i leasingperioden, er dette legitimt ud fra den gæl-
dende lovgivning. Har køretøjet omvendt tabt i værdi, men leasingselskabet indberet-
ter, at der intet værditab har været, er der tale om en fejl eller svig
og staten mister
provenu svarende til refusionen af forholdsmæssig registreringsafgift.
Konkret kan korttidsleasing fx bestå i såkaldt sæsonleasing, hvor et køretøj leases for
fx 3 måneder ad gangen. Herved kan kunden lease et køretøj, der fx egner sig særligt
til brug om sommeren i sommerhalvåret.
6.
Forholdsmæssig
registreringsafgift er en undtagelse til registreringsloven, da ud-
gangspunktet er, at der skal afregnes fuld registreringsafgift af køretøjet på én gang.
De danske regler om forholdsmæssig registreringsafgift følger af EU-retten, som det
også fremgår af baggrunden for Statsrevisorernes anmodning. Det gælder både for
indførelsen af muligheden for forholdsmæssig registreringsafgift og for eventuel refu-
sion.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 17: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af registreringsafgift på leasingkøretøjer
4
7. Statsrevisorerne har stillet følgende spørgsmål:
1)
Om Skatteministeriet har udmøntet bestemmelserne i registreringsafgiftsloven
2)
3)
4)
5)
og bekendtgørelsen om registreringsafgift, så der er etableret et tilstrækkeligt
grundlag for retvisende fastsættelser af brugte køretøjers almindelige pris og af-
giftspligt?
I hvilket omfang selvangiverordningen rummer risiko for, at de registrerede virk-
somheder angiver uensartede eller direkte forkerte afgifter?
Om
og i hvilket omfang
Motorstyrelsen udnytter de kontrol- og sanktionsmu-
ligheder, der fremgår af bestemmelserne i registreringsafgiftsloven?
Om staten eventuelt har lidt et provenutab i forbindelse med forkerte eller util-
strækkelige værdifastsættelser efter registreringsafgiftslovens § 10?
Hvad er baggrunden for, at man har afviklet selvanmelderordningen vedrørende
værdiansættelsen af eksportkøretøjer, men fastholdt at registrerede virksomhe-
der fortsat selv kan angive og betale afgiften på andre områder?
Selvanmelderordningen
vedrørende eksport-
køretøjer
Rigsrevisionen har undersøgt
Skatteministeriets forvaltning
af udbetaling af eksportgodt-
gørelse til selvanmeldere i be-
retning nr. 4/2018 om refusion
af registreringsafgift ved ek-
sport af brugte køretøjer.
Statsrevisorerne fandt Skat-
teministeriets forvaltning og
kontrol meget utilfredsstillen-
de, ligesom Statsrevisorerne
fandt det meget utilfredsstil-
lende, at daværende SKATs
kontrolindsats ikke havde af-
spejlet SKATs viden om mis-
brug.
Vi vil besvare spørgsmålene inden for rammerne af en større undersøgelse om regi-
streringsafgift på leasingkøretøjer. Rigsrevisionen har i 2017 revideret forvaltningen
af registreringsafgift på leasingområdet. Revisionen er omtalt i Beretning om revisio-
nen af statsregnskabet for 2017, pkt. 94. Rigsrevisionen fandt bl.a., at der trods en lov-
ændring i 2017 med stramninger på leasingområdet stadig var behov for skærpet til-
syn på grund af risikoen for uregelmæssigheder og svig på området. Vi har også tidli-
gere revideret selvanmelderordningen i forhold til eksport af brugte køretøjer i en be-
retning, der blev afgivet i november 2018. Efterfølgende har Folketinget besluttet at af-
skaffe selvanmelderordningen i forbindelse med eksport pr. juli 2020. Vi vil derfor af-
grænse os fra at se på selvanmelderordningen i forhold til eksport.
III. Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
8. Vi forventer at kunne besvare Statsrevisorernes spørgsmål. Formålet med under-
søgelsen vil være at vurdere, om Skatteministeriet har sikret, at leasingselskaber af-
regner den registreringsafgift, de skal.
Overordnet vil vi undersøge perioden 2018-2022. I det omfang vi har brug for at bely-
se forhold før 2018, vil vi udvide perioden.
9. Rigsrevisionen forventer at opdele undersøgelsen i 4 dele.
Risiko
10. Vi vil undersøge, om Skatteministeriet i tilstrækkelig grad har afdækket risici ved
afregning af registreringsafgift på leasingkøretøjer og besvare Statsrevisorernes
spørgsmål nr. 2, 4 og 5. Spørgsmål 2 vil vi besvare ved at undersøge Motorstyrelsens
løbende overvågning af risici på leasingområdet og ved at se på styrelsens data for
udvalgte risikoindikatorer. Spørgsmål 4 vil vi besvare ved ud fra Skatteministeriets
egne kontroller og analyser at estimere et provenutab på de områder, hvor det er mu-
ligt. Spørgsmål 5 vil vi besvare på baggrund af Skatteministeriets interne dokumenter
og ministeriets lovbemærkninger mv. til lovforslaget om at afskaffe selvanmelderord-
ningen for eksportområdet.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 17: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af registreringsafgift på leasingkøretøjer
5
Forebyggende tiltag
11. Vi vil undersøge, om Skatteministeriet i tilfredsstillende grad har etableret forebyg-
gende tiltag, der understøtter, at leasingselskaber afregner korrekt registreringsafgift
og vil herunder besvare Statsrevisorernes spørgsmål 1. Vi vil bl.a. undersøge spørgs-
målet ved at se på Motorstyrelsens retningslinjer og vejledninger på området. Desuden
vil vi se på, om styrelsen bruger inddatakontroller, og om ministeriet fremsætter lov-
forslag, når de identificerer behov for at eliminere eller reducere hyppige fejl og risici.
Kontrol
12. Vi vil undersøge, om Skatteministeriet har udført en tilstrækkelig kontrol med af-
regningen af registreringsafgift på leasingkøretøjer (første halvdel af spørgsmål 3).
Det vil vi gøre ved at se på Motorstyrelsens gennemførelse af den risikobaserede kon-
trol med leasingselskaber. Vi vil også se på styrelsens gennemførelse af den kontrol,
der er nødvendig, for at styrelsen kan anvende sanktionsmulighederne på leasingom-
rådet. Vi vil desuden ud fra styrelsens data opgøre omfanget af kontroller og regule-
ringer på leasingområdet.
Sanktioner
13. Vi vil undersøge, om Skatteministeriet udnytter de sanktionsmuligheder, der frem-
går af bestemmelserne i registreringsafgiftsloven (anden halvdel af spørgsmål 3). Det
vil vi undersøge ved at se, om Motorstyrelsen udnytter hjemlen i de enkelte bestem-
melser til at sanktionere. Vi vil desuden belyse omfanget af Motorstyrelsens udnyt-
telse af sanktionsmuligheder via styrelsens egne opgørelser.
14. Rigsrevisionen har noteret sig nylig presseomtale af, at der kan være problemer
med Motorstyrelens forvaltning af, om forhandlere af motorcykler afregner korrekt
registreringsafgift. Vi vil derfor i forundersøgelsen undersøge mulighederne for, at der
afregnes ukorrekt registreringsafgift på motorcykler samt indikationer af det økono-
miske omfang. Vi vil på baggrund heraf vurdere, om det er relevant at inddrage motor-
cykelområdet i undersøgelsen.
15. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne
ske ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Birgitte Hansen