Statsrevisorerne 2022
11
Offentligt
2610219_0001.png
August 2022
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af en
større undersøgelse af
Forsvarsministeriets
økonomistyring af
forligsmidler i perioden
2018-2023
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 11: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2013
2.. 1.
Tilrettelæggelsesnotat til Statsrevisorerne
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Forsvars-
ministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden
2018-2023
10. august 2022
RN 407/22
I. Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 17. januar 2022 om en undersøgel-
se af Forsvarets økonomistyring, jf. rigsrevisorlovens § 8, stk. 1. Dette notat beskriver,
hvordan en større undersøgelse på området vil kunne tilrettelægges.
Undersøgelsen gennemføres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Statsrevi-
sorerne i januar 2023.
II. Baggrund
2. Forsvaret er
med ”Aftale på forsvarsområdet 2018-2023”,
der blev indgået den 28.
januar 2018, tilført et substantielt økonomisk løft, der er indfaset gradvist og resulterer
i, at Forsvarets årlige bevilling i 2023 er styrket med 4,8 mia. kr. Det substantielle løft
vil øge Forsvarets årlige bevilling med mere end 20 %.
Samme aftalekreds blev med
”Tillæg til aftale på forsvarsområdet 2018-2023”
i januar
2019 enige om at styrke forsvarsbudgettet yderligere med ekstra 1,5 mia. kr. i 2023.
Dermed vil forsvarsbudgettet opgjort i henhold til NATO’s definition af forsvarsudgif-
ter og med den daværende prognose for BNP samlet set udgøre 1,5 % af BNP i 2023.
De betydelige materielinvesteringer i forligsperioden betyder, at Danmark sigter mod
at leve op til NATO’s målsætning om, at 20
% af forsvarsbudgettet skal gå til investe-
ringer i nyt materiel.
Forsvarschefen bekendtgjorde i november 2021, at Forsvaret ikke når at have en
kampklar brigade i 2024 som aftalt, da det ikke er muligt at indkøbe alt det aftalte ud-
styr inden udgangen af 2023.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 11: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2013
2
3. Statsrevisorerne har anmodet Rigsrevisionen om at undersøge:
1)
om der har været budgetoverskridelser på andre dele af Forsvarsministeriets om-
2)
3)
4)
5)
råde, som har haft indvirkning på implementeringen af ”Aftale på forsvarsområdet
2018-2023”
hvordan det substantielle løft af Forsvarets bevilling er anvendt
hvordan Forsvarets økonomistyring sikrer, at øremærkede bevillinger anvendes til
de aftalte formål
hvilken indvirkning forsinkelsen af materielinvesteringer har på efterlevelsen af
målsætningen om at bruge 1,5 % af BNP på forsvarsbudgettet, herunder at 20 % af
forsvarsbudgettet skal gå til investeringer i nyt materiel
hvordan forsinkelsen må forventes at påvirke Forsvarets økonomi og kapacitet
over de kommende år.
I tillæg til anmodningen har Statsrevisorerne efterfølgende efterspurgt, at undersøgel-
sen også inddrager Forsvarsministeriets opfølgning på de seneste forsvarsaftalers ef-
fektiviseringsinitiativer, og at Forsvarsministeriets regler og praksis for økonomisty-
ring sammenlignes med andre ministeriers.
III. Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
4. Rigsrevisionen forventer at afgive beretningen til Statsrevisorernes møde i januar
2023, hvor Rigsrevisionen også afgiver en beretning om Forsvarsministeriets opbyg-
ning af en deployerbar brigade. Den samtidige rapportering af de 2 undersøgelser vil
således belyse styringen af forligsimplementeringen ud fra 2 vinkler. For det første vil
indeværende undersøgelse omhandle ministeriets økonomistyring af forligsøkono-
mien. For det andet vil undersøgelsen af opbygningen af brigaden særskilt omhandle
styringen af det økonomisk væsentligste forligsinitiativ.
5. Vi forventer at tilrettelægge undersøgelsen i 2 dele. Første del vil redegøre for sær-
lige bevillings- og regnskabsmæssige forhold for Forsvarsministeriets område. Anden
del vil belyse Forsvarsministeriets overordnede økonomistyring af forligsmidlerne.
Bevillings- og regnskabsreglerne på forsvarsområdet
6. I første del af undersøgelsen vil vi kort redegøre for de relevante bevillings- og regn-
skabsregler, der gælder på Forsvarsministeriets område, og for, hvor de afviger fra
reglerne for andre ministerområder.
Vores foreløbige gennemgang viser, at finansloven for forsvarsområdet på flere om-
råder adskiller sig fra de generelle bevillingsregler, hvilket har betydning for ramme-
betingelserne for Forsvarsministeriets økonomistyring. Vi forventer desuden i denne
del af undersøgelsen kort at ridse historikken op bag ministeriets tilrettelæggelse af
økonomistyringen på baggrund af Rigsrevisionens tidligere revisioner og opfølgninger
derpå.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 11: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2013
3
Forsvarsministeriets økonomiske styring af forligsmidler
7. Undersøgelsens anden del vil omhandle Forsvarsministeriets økonomistyring af im-
plementeringen af forsvarsaftalen.
Forsvarsministeriet er ikke lovmæssigt forpligtet til at følge op på anvendelsen af for-
ligsøkonomien eller på de enkelte forligsinitiativer på samme måde, som hvis der var
tale om øremærkede bevillinger på finansloven. Vi lægger til grund, at de øremærkede
bevillinger, som er omtalt i Statsrevisorernes spørgsmål 2, vedrører initiativer der lig-
ger inden for forliget. Givet fraværet af lovgivningsmæssige bindinger på Forsvarsmi-
nisteriets styring af forligsøkonomien forventer vi, at vores besvarelse af Statsreviso-
rernes spørgsmål, der relaterer sig til implementeringen af
”Aftale
på forsvarsområdet
2018-2023”, vil have en redegørende karakter.
8. For det første vil vi beskrive, i hvilket omfang Forsvarsministeriet har et samlet over-
blik over status for realiserede forligsrelaterede udgifter og effektiviseringer. Her vil vi
redegøre for ministeriets model for økonomistyringen og status i forhold til Statsrevi-
sorernes spørgsmål til forligsøkonomien (spørgsmål 1-3). Vi vil også redegøre for sta-
tus på, hvordan ministeriet har forbedret sin opfølgning på effektiviseringer siden sid-
ste forsvarsforlig.
9. Vi vil for det andet undersøge status for implementeringen af forligsrelaterede ma-
terielinvesteringsprojekter. For større materielinvesteringsprojekter er der regler for
forelæggelse for Finansudvalget, som stiller særlige krav til økonomistyringen. Vi vil og-
så undersøge Forsvarsministeriets forventninger til forsvarsbudgettets andel af BNP,
som estimeres ved større ændringer i de bagvedliggende forudsætninger (spørgsmål
4). Herunder vil vi gennemgå ministeriets forventninger til, hvordan forsinkelserne vil
påvirke Forsvarets økonomi og kapacitet over de kommende år (spørgsmål 5).
10. For det tredje vil vi i tillæg til besvarelsen af Statsrevisorernes spørgsmål undersø-
ge, på hvilket grundlag Forsvarsministeriet i 2021 opgjorde et merbevillingsbehov ved-
rørende driften af materiel og it i 2022 og 2023.
Vi forventer at redegøre for det konstaterede merbevillingsbehov i planlægnings-
grundlaget, som var genstand for et åbent samråd i Forsvarsudvalget den 21. januar
2022. Samrådet kom i forlængelse af en orientering til forligskredsen den 15. decem-
ber 2021, hvor Forsvarsministeriet oplyste, at der var opgjort et merbevillingsbehov
på 500 mio. kr. i 2022 og 500 mio. kr. i 2023. Ifølge ministeriet hænger dette sammen
med, at der siden indgåelsen af forsvarsforlig 2018-2023 løbende er foretaget en ræk-
ke prioriteringer, skaleringer og udskydelser på materielområdet, ligesom ministeriet
løbende har prioriteret yderligere midler til materieldrifts- og it-området (fx reserve-
dele, ammunition, missiler, brændstof, uniformer, vedligeholdelse af it-infrastruktur og
licenser).
11. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne ske
ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Birgitte Hansen