Statsrevisorerne 2022
10
Offentligt
2593650_0001.png
Statsrevisoranmodning
Undersøgelse af registreringsafgift på brugte køretøjer
For brugte køretøjer gælder, at køretøjets afgiftspligtige værdi skal fastsættes
som den almindelige pris uden registreringsafgift, jf. registreringsloven § 10,
stk. 1
1
. Reglerne gælder primært for brugte køretøjer, hvor der ikke tidligere
er betalt fuld registreringsafgift, dvs. brugte køretøjer, der importeres fra ud-
landet, og eller som tidligere har kørt under en leasingaftale.
Fastsættelse af køretøjets almindelige pris kan udføres af virksomheder, der
er registreret hos told- og skatteforvaltningen (den såkaldte selvangiverord-
ning). Registrerede virksomheder kan dels angive afgiften af et køretøj og
dels periodevis betale afgiften af køretøjer, som virksomheden har angivet af-
giften af, jf. registreringsloven §§ 14 og 15.
Den afgiftspligtige værdi af et brugt køretøj er køretøjets almindelige pris, ind-
befattet merværdiafgift, men uden afgift efter registreringsafgiftsloven, ved
salg til bruger her i landet. Værdien af et brugt køretøj ansættes med ud-
gangspunkt i prisen for et tilsvarende brugt køretøj eller for et køretøj af så
vidt muligt tilsvarende mærke og model i normalt vedligeholdt stand, jf. be-
kendtgørelsen om registreringsafgift, § 26, stk. 1-2
2
.
Statsrevisorerne anmoder Rigsrevisionen om at undersøge:
Om Skatteministeriet har udmøntet bestemmelserne i registreringsafgifts-
loven og bekendtgørelsen om registreringsafgift, så der er etableret et til-
strækkeligt grundlag for retvisende fastsættelser af brugte køretøjers al-
mindelige pris og afgiftspligt?
I hvilket omfang selvangiverordningen (registreringsloven §§ 14-15) rum-
mer risiko for, at de registrerede virksomheder angiver uensartede eller di-
rekte forkerte afgifter?
13. juni 2022
Godkendt på
statsrevisormødet 13.
juni 2022
1 LBK nr. 1194 af 2. juni 2021 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.
2
. Bekendtgørelse nr. 1030 af 25. maj 2021 om registreringsafgift.
Side 1 | 2
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 10: Statsrevisoranmodning om undersøgelse af registreringsafgift på brugte biler
2593650_0002.png
Om - og i hvilket omfang - Motorstyrelsen udnytter de kontrol- og sankti-
onsmuligheder, der fremgår af bestemmelserne i registreringsafgiftslo-
ven?
Om staten eventuelt har lidt et
provenutab i forbindelse med forkerte eller
utilstrækkelige værdifastsættelser efter registreringsafgiftslovens § 10?
Hvad er baggrunden for at man har afviklet selvanmelderordningen vedrø-
rende værdiansættelsen af eksportkøretøjer, men fastholdt at registrerede
virksomheder fortsat selv kan angive og betale afgiften på andre områ-
der?
Baggrund
I 2008 blev de danske regler om forholdsmæssig registreringsafgift - på bag-
grund af EU-dom – ændret således, at man kunne betale på grundlag af en
nedskrivning af køretøjets værdi over 13 år og mulighed for at genberegne
den forholdsmæssige afgift på grundlag af det faktiske værditab i leasingperi-
oden. Det er en del af registreringslovens selvangiverordning, at selvangiver
selv ansætter værdien af køretøjet efter registreringsafgiftslovens § 10. I
2017 indførtes der såkaldte genberegningsregler, hvor registreringsafgiften
skal genberegnes efter (nu) senest 3 måneder. Reglerne om værditabsbe-
regning og selvangiverordningen er også en del af genberegningsreglerne.
Motorstyrelsen foretager stikprøvevis kontrol.
Det har imidlertid vist sig, at reglerne giver mulighed for, at der foretages
Vidt forskellige værdifastsættelser af samme typer køretøjer og dermed
betales vidt forskellige registreringsafgifter (forholdsmæssigt) for samme
typer af brugte køretøjer.
At der i forbindelse med korttidsleasing og i forbindelse med afmelding af
køretøjet er risiko for, at der reelt ikke betales registreringsafgift for køre-
tøjet i perioden.
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen afgav Beretning nr. 4/2018 om refusion af
registreringsafgift ved eksport af brugte køretøjer i november 2018. Ifølge be-
retningen havde der været misbrug af ordningen, hvor selvanmeldere uberet-
tiget havde fået udbetalt eksportgodtgørelse til køretøjer, der ikke var beretti-
get hertil, og hvor køretøjer var blevet værdisat for højt. Statsrevisorerne
fandt Skatteministeriets forvaltning og kontrol meget utilfredsstillende, og
fandt det meget utilfredsstillende at Skatteministeriets kontrolindsats ikke
havde afspejlet SKATs viden om misbruget. Beretningen gav Skatteministe-
riet anledning til at øge kontrolindsatsen og til 1. juli 2020 at afskaffe selvan-
melderordningen, idet Motorstyrelsen fremover selv ville værdiansætte alle
eksportkøretøjer.
Side 2 | 2