Erhvervsudvalget 2022-23 (1. samling)
SB 7 3
Offentligt
2704050_0001.png
Maj 2023
Rigsrevisionens notat om
beretning om
lodsning i danske
farvande
Statsrevisorerne beretning SB7/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 10. maj 2023
2704050_0002.png
2.. 3.
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 7/2022 om lodsning i
danske farvande
Erhvervsministerens redegørelse af 12. april 2023
10. maj 2023
RN 307/23
1. Rigsrevisionen gennemgår i dette notat de initiativer, som erhvervsministeren har
iværksat som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusio-
ner. Dette sker med henblik på at vurdere, om Erhvervsministeriets initiativer adres-
serer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens
beretning.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
Konklusion
§
§ 18, stk. 4-notat
Erhvervsministeren fremhæver, at der har været en lang række formål med lovændrin-
gerne i 2006, 2013 og 2014, og at et nærmere blik på formålene med lovændringerne
og øvrige hensyn på området viser, at flere af de forskellige hensyn er vanskelige at ba-
lancere i praksis. Ministeren tager beretningens konklusioner og Statsrevisorernes be-
mærkninger til efterretning, og de vil indgå i det videre arbejde med at se på, om der
er behov for at justere i den gældende lovgivning.
Erhvervsministeren oplyser om en række initiativer, som Erhvervsministeriet og Dan-
Pilot har igangsat i forlængelse af beretningen. Erhvervsministeriet og DanPilot har
igangsat en proces med at revidere det strategiske styringsdokument, sætte rammer
for DanPilots opkøb og fastsætte nye finansielle målsætninger, som er baseret på et me-
re analytisk grundlag end de nuværende målsætninger. Ministeriet har desuden bedt
Søfartsstyrelsen om at gå i dialog med Forsvaret for at se på mulighederne for at etab-
lere et anråbsregime i Øresund. Ministeriet forventer at afslutte arbejdet med et ser-
vicetjek af lodsområdet i 2023. Endelig er ministeriet i gang med at udarbejde et kon-
cept for forsyningsbidraget med fastlæggelse af kriterier for, hvornår forsyningsbidra-
get aktiveres.
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Anråbsregime
Anråb er en opgave, der døg-
net rundt varetages af Forsva-
ret. Anråbsregimet i Storebælt
fungerer ved, at Forsvaret kal-
der skibe op, som ikke efterle-
ver anbefalingen om at benyt-
te lods.
Anråbet kan afklare, om skibe-
ne har lods ombord, og om ski-
bene er omfattet af IMO-anbe-
falingen. Anråbet kan endvi-
dere foranledige skibe, der er
omfattet af anbefalingen, til at
benytte lods.
Statsrevisorerne beretning SB7/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 10. maj 2023
2
IMO-anbefaling
Den Internationale Maritime
Organisation (IMO) er en orga-
nisation under FN. IMO har an-
svaret for at forbedre sikker-
heden og trygheden i interna-
tional shipping og undgå hav-
og miljøforurening fra skibe.
IMO anbefaler, at dybtgående
skibe og skibe med farlig last
benytter lods ved gennemsej-
ling af Øresund og på Rute T,
som går mellem Gedser og
Skagen via Storebælt.
Erhvervsministeren oplyser, at Erhvervsministeriet ikke deler Rigsrevisionens opfattel-
se af, at DanPilots priser generelt skulle falde. Ministeren oplyser samtidig, at hovedfor-
målet bag ændringen af lodsloven i 2014 var at modernisere lodssystemet med henblik
på mere konkurrence, lavere priser på transitlodsning og kundetilpassede lodsydelser.
Rigsrevisionen konstaterer, at formålet med konkurrenceudsættelsen i lovene fra 2006
og 2014 var at skabe mere konkurrence og lavere priser, så flere skibe tager lods om
bord til gavn for sejlads- og miljøsikkerheden i danske farvande. Rigsrevisionen bemær-
ker, at DanPilot nedsatte taksterne for transitlodsning den 1. januar 2023. Rigsrevisio-
nen vurderer, at sagen om priser ikke kan bringes videre, og at denne del af sagen kan
afsluttes.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Erhvervsministeriets arbejde med at opstille retningsgivende rammer for DanPilots
opkøb af ejerandele i konkurrerende lodserier
Erhvervsministeriets initiativer for at højne lodsanvendelsen, herunder ministeriets
dialog med Forsvaret om mulighederne for at etablere et anråbsregime, og ministe-
riets færdiggørelse af arbejdet med servicetjekket af lodsområdet
Erhvervsministeriets arbejde med at færdigudvikle konceptet for forsyningsbidraget
med fastlæggelse af kriterier for, hvornår forsyningsbidraget aktiveres
Erhvervsministeriets og DanPilots arbejde med at opstille målsætninger, herunder
finansielle målsætninger, som er baseret på et mere analytisk grundlag end de nu-
værende målsætninger.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2022 en beretning om lodsning i danske farvande.
Beretningen handlede om Erhvervsministeriets understøttelse af indfrielsen af Folke-
tingets overordnede intentioner på lodsområdet. I beretningen undersøgte vi indfriel-
sen af formålene med konkurrenceudsættelsen af lodsområdet og etableringen af
DanPilot som selvstændig offentlig virksomhed, og om DanPilot havde sikret en pro-
duktivitetsforbedring siden etableringen som selvstændig offentlig virksomhed. Ho-
vedformålene med konkurrenceudsættelsen var at skabe mere konkurrence og lave-
re priser, så flere skibe tager lods om bord til gavn for sejlads- og miljøsikkerheden i
danske farvande. Formålet med omdannelsen af DanPilot til en selvstændig offentlig
virksomhed var at skabe grundlaget for en mere effektiv drift af DanPilot.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at Er-
hvervsministeriet ikke i tilfredsstillende grad havde understøttet Folketingets intentio-
ner med konkurrenceudsættelsen af lodsområdet og etableringen af DanPilot som
selvstændig offentlig virksomhed. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at in-
gen af hovedformålene var opnået. Konkurrencen på lodsmarkedet var begrænset,
gennemsnitsprisen var ikke faldet for alle typer lodsninger, og der var sket et fald i
lodsanvendelsen. Det medførte en risiko for, at sejlads- og miljøsikkerheden i danske
farvande forværres. Statsrevisorerne bemærkede desuden, at DanPilot ikke havde
indfriet Erhvervsministeriets produktivitetsmål. DanPilots produktivitet var faldet med
9 % siden 2013. Det havde forringet mulighederne for lavere priser på lodsning.
Statsrevisorerne beretning SB7/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 10. maj 2023
3
Det fremgik også af beretningen, at Erhvervsministeriet ikke havde udviklet en model
for det forsyningsbidrag til DanPilot, som Folketinget vedtog i 2014.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
5. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Konkurrence
6. Statsrevisorerne bemærkede, at Erhvervsministeriet ikke havde udnyttet sine mu-
ligheder fuldt ud til at understøtte konkurrencen på lodsområdet ved fx at opsætte
rammer for DanPilots opkøb af ejerandele i konkurrerende lodserier. Statsrevisorer-
ne bemærkede desuden, at konkurrenceudsættelsen er særegen i nordisk perspek-
tiv, idet lodsning er en statslig myndighedsopgave i Norge, Finland og Sverige.
Det fremgik også af beretningen, at DanPilot enten havde opkøbt alle ejerandele i 3
konkurrerende lodserier eller gjort dem til datterselskaber, og at DanPilot i 2021 gen-
nemførte knap 9 ud af 10 lodsninger i danske farvande. Rigsrevisionens undersøgelse
viste desuden, at DanPilot var i en situation, hvor de kunne gennemføre yderligere op-
køb.
Erhvervsministeren oplyser, at ministeren er enig i, at konkurrencen på lodsmarkedet
er begrænset. Ministeren oplyser også, at der er flere hensyn, og at opgaven er at ba-
lancere dem bedst muligt med henblik på at sikre sejlads- og miljøsikkerhed. DanPilot
er ifølge ministeren pålagt forsyningspligt ved lov. Ifølge ministeren er det derfor vig-
tigt for forsyningssikkerheden, at DanPilot har en størrelse og kapacitet, der gør det
muligt at løfte denne opgave. Så længe DanPilot har forsyningspligten, er det således
nødvendigt, at DanPilot er en central markedsaktør. Det er ministerens vurdering, at
den nuværende model
et konkurrenceudsat marked med en stærk statslig aktør
generelt set er den bedst egnede til at understøtte et sundt lodsmarked, fordi model-
len både indeholder et konkurrenceelement, som driver innovation og omkostningsef-
fektivitet, og sikrer en meget høj grad af forsyningssikkerhed. Ministeren oplyser sam-
tidig, at han er åben for at se på justeringer af reguleringen af lodsmarkedet, b.la. på
baggrund af input fra Rigsrevisionens beretning. Ministeren oplyser endelig, at den
teknologiske udvikling, der pågår på området, betyder, at man skal være varsom med
at ændre væsentligt i reguleringen på nuværende tidspunkt.
Erhvervsministeren oplyser desuden, at DanPilot ifølge lov om DanPilot har ret til at
købe ejerandele i andre virksomheder. Erhvervsministeriet vil dog i den kommende
revision af det strategiske styringsdokument bl.a. tilføje, at DanPilots opkøb skal væ-
re velbegrundede og under hensyntagen til en balancering af de overordnede formål
om dels sikring af konkurrence, dels bevarelse af forsyningssikkerhed. De enkelte op-
køb vil altid skulle foretages på baggrund af en konkret vurdering.
Statsrevisorerne beretning SB7/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 10. maj 2023
4
7. Rigsrevisionen finder det relevant, at Erhvervsministeriet vil opdatere det strategi-
ske styringsdokument med rammer for DanPilots opkøb. Rigsrevisionen vil fortsat føl-
ge Erhvervsministeriets arbejde med at opstille retningsgivende rammer for DanPilots
opkøb af ejerandele i konkurrerende lodserier.
Priser
8. Statsrevisorerne bemærkede, at Erhvervsministeriet ikke i tilstrækkelig grad har
understøttet lavere priser på lodsning, fx ved at udarbejde en prispolitik, som betød, at
DanPilot havde brugt sit overskud til at sænke priserne frem for til at øge sin soliditet
og foretage opkøb af konkurrerende lodserier. Siden 2013 var den gennemsnitlige pris
for DanPilots havnelodsninger steget med 42 %, gennemsnitsprisen på transitlodsnin-
ger var faldet med 4 %, mens den gennemsnitlige pris på transitlodsninger uden stor-
kunderabat var steget siden 2016.
Erhvervsministeren oplyser, at Erhvervsministeriet ikke deler Rigsrevisionens opfat-
telse af, at DanPilots priser generelt skulle falde. Det følger ifølge ministeren af lovæn-
dringen i 2014, at DanPilots priser for ikke-lodspligtige havnelodsninger kunne stige,
idet DanPilot fik mulighed for at tage markedspris for ydelsen. Ministeriet er endvide-
re ikke enig med Rigsrevisionen i, at det kan kritiseres, at faldet i priserne på transit-
lodsninger alene er sket på lodsninger med rabataftaler. For så vidt angår manglende
prispolitik er ministeriet ikke enig i nødvendigheden af en sådan politik. Ministeren be-
mærker dog, at DanPilot har oplyst, at DanPilot pr. 1. januar 2023 har nedsat takster-
ne på transitlodsninger med yderligere 3 %.
9. Rigsrevisionen kan konstatere, at Erhvervsministeriet ikke er enig i kritikken. Rigs-
revisionen konstaterer, at formålet med konkurrenceudsættelsen i lovene fra 2006
og 2014 var at skabe mere konkurrence og lavere priser, så flere skibe tager lods om-
bord til gavn for sejlads- og miljøsikkerheden i danske farvande. Rigsrevisionen be-
mærker, at erhvervsministeren selv oplyser i sin redegørelse, at hovedformålet bag
ændringen af lodsloven i 2014 var at modernisere lodssystemet med henblik på mere
konkurrence, lavere priser på transitlodsning og kundetilpassede lodsydelser. Rigs-
revisionen finder det positivt, at DanPilot pr. 1. januar 2023 har nedsat taksterne på
transitlodsning. Rigsrevisionen vurderer, at sagen om priser ikke kan bringes videre,
og at denne del af sagen kan afsluttes.
Lodsanvendelse
Flagstatsskrivelse
Søfartsstyrelsen kan sende en
underretning til søfartsmyn-
dighederne i det land, som et
skib er registreret i, hvis skibet
ikke efterlever IMO-anbefalin-
gen om at tage lods om bord.
Dette er i praksis den eneste
sanktion, der kan anvendes
over for udenlandske skibe,
som ikke lever op til IMO’s
lodsanbefaling
10. Det fremgik af beretningen, at Erhvervsministeriet kun havde udnyttet sine mulig-
heder for at understøtte øget lodsanvendelse på én af de 2 primære transitruter i dan-
ske farvande. Ministeriet havde fulgt udviklingen i lodsanvendelsen på Rute T via Sto-
rebælt, hvor lodsanvendelsen var faldet siden 2013. Ministeriet havde derimod ikke
anvendt tilgængelige data til at følge lodsanvendelsen i Øresund. Ministeriet vidste
derfor ikke, hvordan lodsanvendelsen havde udviklet sig på ruten gennem Øresund,
og havde ikke sendt flagstatsskrivelser, når skibe ikke fulgte IMO-anbefalingen om at
tage lods om bord og dermed potentielt udgjorde en fare for sejlads- og miljøsikker-
heden. Ministeriet igangsatte i 2018 et servicetjek af hele lodsområdet, som bl.a. skul-
le analysere mulighederne for at højne overholdelsen af IMO-anbefalingerne. Service-
tjekket skulle have været afsluttet i 2018.
Statsrevisorerne beretning SB7/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 10. maj 2023
5
Erhvervsministeren oplyser, at det er korrekt, at der er sket et mindre fald i lodsanven-
delsen for skibe, som IMO anbefaler at tage lods på den lange strækning gennem Sto-
rebælt. Ifølge ministeren er faldet dog mindre, end det fremstilles af Rigsrevisionen, da
IMO-anbefalingen blev justeret i 2014, så flere skibe blev omfattet. Rigsrevisionen be-
mærker, at der er tale om 2 forskellige opgørelsesperioder, og at det er afspejlet i be-
retningen, at IMO-anbefalingen blev ændret i 2014. Rigsrevisionens opgørelse i beret-
ningen omhandler faldet fra 2013 til 2021, som var Rigsrevisionens undersøgelsespe-
riode.
Erhvervsministeren oplyser endvidere, at Søfartsstyrelsen har adgang til data om
skibstrafikken i Øresund, men ikke til alle de data, der er relevante i forhold til at kon-
statere, om IMO-anbefalingen om anvendelse af lods ved gennemsejling via Øresund
overholdes. Anråb af skibe er en forudsætning for, at Søfartsstyrelsen har tilstrække-
ligt med oplysninger til at vurdere, om der skal sendes flagstatsskrivelser om manglen-
de efterlevelse af IMO-anbefalingen til den relevante udenlandske søfartsmyndighed.
På den baggrund har Erhvervsministeriet bedt Søfartsstyrelsen om at gå i dialog med
Forsvaret for at se på mulighederne for at etablere et anråbsregime.
Endelig oplyser erhvervsministeren, at arbejdet med servicetjekket af lodsområdet
fortsat pågår, og at det er forventningen, at arbejdet afsluttes i 2023.
11. Rigsrevisionen finder erhvervsministerens initiativer tilfredsstillende. Rigsrevisionen
vil fortsat følge Erhvervsministeriets initiativer for at højne lodsanvendelsen, herunder
ministeriets dialog med Forsvaret om mulighederne for at etablere et anråbsregime,
og ministeriets færdiggørelse af arbejdet med servicetjekket af lodsområdet.
Forsyningsbidrag på lodsområdet
12. Det fremgik af beretningen, at Erhvervsministeriet ikke havde udviklet en model for
det forsyningsbidrag til DanPilot, som Folketinget vedtog i 2014. Rigsrevisionen kon-
staterede, at det kan have medført usikkerhed for alle lodserier om, hvilke vilkår der
fremadrettet ville gælde for lodsmarkedet.
Erhvervsministeren oplyser, at Erhvervsministeriet indtil videre ikke har fundet det re-
levant at fremlægge en model, da DanPilots økonomi har været god, og det i forvejen
har været svært at få nye aktører ind på markedet. Ministeren anerkender dog, at Rigs-
revisionen har en anden vurdering, da Rigsrevisionen finder, at det kan have skabt
usikkerhed på markedet. Ministeren oplyser, at ministeriet er i gang med at udarbejde
et koncept for forsyningsbidraget med fastlæggelse af kriterier for, hvornår forsynings-
bidraget aktiveres. Ministeriet arbejder herfra videre på en konkret model, som kan im-
plementeres, hvis det bliver aktuelt. Modellen forventes at være færdigudviklet i 2023.
13. Rigsrevisionen finder Erhvervsministeriets initiativer relevante. Rigsrevisionen vil
fortsat følge ministeriets arbejde med at færdigudvikle konceptet for forsyningsbidra-
get med fastlæggelse af kriterier for, hvornår forsyningsbidraget aktiveres.
Statsrevisorerne beretning SB7/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 10. maj 2023
6
DanPilots produktivitet
14. Statsrevisorerne fandt det mindre hensigtsmæssigt, at Erhvervsministeriet og
DanPilots bestyrelse havde opstillet et produktivitetsmål, som var baseret på en stan-
dard frem for en egentlig analyse af potentialet for øget produktivitet. Statsrevisorer-
ne bemærkede desuden, at DanPilot ikke havde indfriet Erhvervsministeriets produk-
tivitetsmål. DanPilots produktivitet var faldet med 9 % siden 2013.
Erhvervsministeren oplyser, at Erhvervsministeriet og DanPilot har igangsat en proces
med revision af det strategiske styringsdokument. Det er ifølge ministeren hensigten
at fastsætte nye målsætninger, herunder finansielle målsætninger, som er baseret på
et mere analytisk grundlag end de nuværende målsætninger. Det er ifølge ministeren
planen, at arbejdet skal være afsluttet inden udgangen af 2023.
Erhvervsministeren oplyser desuden, at DanPilot hele tiden har haft som mål at blive
mere effektiv og har derfor sat gang i flere tiltag. For det første forventer DanPilot at
reducere omkostningerne på indkøbsområdet
og dermed forbedre produktiviteten
via udbud, markedsafdækning og organisering. For det andet har DanPilot igangsat
et projekt, der skal øge effektiviteten og forbedre arbejdsforholdene for den medarbej-
dergruppe, der står for planlægningen og fordelingen af lodser og bådførere. Dette
har en påvirkning på omkostninger til overtid for lodserne. For det tredje har DanPilot
iværksat en række initiativer med henblik på øget digitalisering af lodsområdet, hvilket
ligeledes forventes at øge effektiviteten.
15. Rigsrevisionen finder det relevant, at Erhvervsministeriet vil fastsætte nye finansi-
elle målsætninger på baggrund af et mere analytisk grundlag, og at DanPilot har sat
gang i tiltag for at forbedre produktiviteten. Rigsrevisionen vil fortsat følge Erhvervs-
ministeriet og DanPilots arbejde med at opstille målsætninger, herunder finansielle
målsætninger, som er baseret på et mere analytisk grundlag end de nuværende mål-
sætninger.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB7/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 10. maj 2023
2704050_0008.png
7
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Lodsning i danske
farvande
(nr.
7/2022)
12-12-2022
Minister-
redegørelse:
Erhvervsministeren:
12-04-2023
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Erhvervsudvalget:
12-01-2023
Finansudvalget:
12-01-2023
Erhvervsministeren:
12-01-2023
(18)
06-02-2023
(51)