Finansudvalget 2022-23 (1. samling)
SB 3 1
Offentligt
2636480_0001.png
November 2022
— 3/2022
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Statens it-beredskab
Statsrevisorerne beretning SB3/2022 - Bilag 1: Beretning om statens it-beredskab
3/2022
Beretning om
statens it-beredskab
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2022
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Ministrene afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministrenes redegørelser.
På baggrund af ministrenes redegørelser og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i april 2023.
Ministrenes redegørelser, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2022, som afgives i februar 2024.
Statsrevisorerne beretning SB3/2022 - Bilag 1: Beretning om statens it-beredskab
2636480_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Stibo Complete lager og logistik
Vandtårnsvej 83A
2860 Søborg
Tlf.: 4322 7300
[email protected]
www.stibocomplete.dk
ISSN 2245-3008
ISBN trykt 978-87-7434-777-4
ISBN online 978-87-7434-778-1
Statsrevisorerne beretning SB3/2022 - Bilag 1: Beretning om statens it-beredskab
2636480_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om statens it-beredskab
Statsrevisorerne har anmodet om denne undersøgelse af, om staten har
et tilfredsstillende it-beredskab.
Undersøgelsen viser, at it-beredskabet for 13 udvalgte samfundskritiske
systemer er så utilfredsstillende, at det har været nødvendigt for Rigsre-
visionen at afgive en fortrolig beretning herom til Statsrevisorerne og i
forlængelse heraf denne korte beretning.
Statsrevisorerne kritiserer, at de undersøgte myndigheder ikke har
et tilfredsstillende it-beredskab, der kan sikre, at en række samfunds-
kritiske opgaver uforstyrret og fortsat kan løses, selv om der skulle
ske større it-nedbrud eller datatab.
Statsrevisorerne finder det særdeles nødvendigt, at de undersøgte
myndigheder hurtigst muligt får rettet op på de mangler i it-beredska-
bet, som Rigsrevisionen har påpeget. Det gælder ikke mindst udarbej-
delse af tilfredsstillende reetableringsplaner, der kan sikre, at myn-
dighederne hurtigt kan vende tilbage til normal drift i tilfælde af
større it-nedbrud, hackerangreb, fysiske skader e.l.
Statsrevisorerne forventer, at alle de statslige myndigheder på bag-
grund af denne beretning undersøger og sikrer et effektivt it-bered-
skab. Statsrevisorerne vil desuden følge op med yderligere beretnin-
ger om it-beredskabet for andre samfundskritiske it-systemer.
Selv om ministeriernes svarfrist er lovbestemt til mindst 2 måneder, fin-
der Statsrevisorerne, at de ansvarlige ministre bør komme med deres re-
degørelse hurtigst muligt og helst inden 1 måned, da Rigsrevisionen har
konstateret meget alvorlige sikkerhedsbrister i de 13 samfundskritiske
systemer.
4. november 2022
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Troels Lund Poulsen
Sophie Løhde
Mikkel Irminger Sarbo
Serdal Benli
Statsrevisorerne beretning SB3/2022 - Bilag 1: Beretning om statens it-beredskab
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
........................................................................................................................................................
1
2. Baggrund og hovedkonklusioner
..........................................................................................................
2
3. Metode for Rigsrevisionens vurdering af it-beredskabet
..........................................................
6
Undersøgelsen er en statsrevisoranmodning, og Rigsrevisionen af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 8, stk. 1,
og § 17, stk. 2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af
19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen har i udkast været forelagt de undersøgte ministerier.
Statsrevisorerne beretning SB3/2022 - Bilag 1: Beretning om statens it-beredskab
2
|
Baggrund og hovedkonklusioner.. Indledning
|
1.
Indledning |
1
1. Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede i oktober 2021 Rigsrevisionen om at undersøge statens
it-beredskab. Rigsrevisionen har afsluttet undersøgelsen og har afgivet resultaterne i
en fortrolig beretning til Statsrevisorerne, idet beretningen indeholder vurderinger af
sikkerhedsmæssige procedurer i relation til samfundskritiske offentlige it-systemer.
Rigsrevisionen offentliggør i forlængelse heraf denne korte beretning om statens it-
beredskab, der ikke indeholder fortrolige oplysninger.
2. Rigsrevisionen forventer, at den korte beretning kan bidrage til, at både de myndig-
heder, der har været involveret i beretningen, og andre myndigheder får et øget fokus
på it-beredskab.
Statsrevisorerne beretning SB3/2022 - Bilag 1: Beretning om statens it-beredskab
2
| Baggrund og hovedkonklusioner
2. Baggrund og
hovedkonklusioner
3. Offentlige myndigheder er afhængige af it-systemer for at kunne løse deres opga-
ver. Større it-nedbrud og tab af data i myndighedernes samfundskritiske it-systemer
kan have store konsekvenser for både staten, borgere og virksomheder. Det er derfor
afgørende, at myndighederne har et tilstrækkeligt it-beredskab på plads, inden der
sker et større it-nedbrud eller datatab, så myndighederne kan minimere konsekven-
serne af nedbruddet.
4. Formålet med Rigsrevisionens undersøgelse er at vurdere, om staten har et tilfreds-
stillende it-beredskab for udvalgte samfundskritiske it-systemer, så staten kan opret-
holde samfundskritiske funktioner i tilfælde af større it-hændelser. Derudover har vi
undersøgt Digitaliseringsstyrelsens vejledningsindsats vedrørende it-beredskab. Un-
dersøgelsesperioden er 2019-2021.
5. Staten har ifølge Digitaliseringsstyrelsen ca. 4.200 it-systemer. Rigsrevisionen har
undersøgt 13 samfundskritiske it-systemer, som understøtter vigtige opgaver for sam-
fundet.
Undersøgelsen fokuserer på myndighedernes kortlægning af samfundskritiske it-sy-
stemer og udarbejdelse af risikovurderinger samt på 2 overordnede typer af it-bered-
skabsplaner, som skal håndtere forskellige opgaver inden for it-beredskabet:
reetableringsplaner
for, hvordan it-systemet skal reetableres ved datatab eller
nedbrud på systemet
krisestyringsplaner
for myndighedernes interne håndtering af større it-hændel-
ser.
Større it-hændelser, hvor
myndighederne har brug
for et it-beredskab
Større it-hændelser kan være
situationer, hvor et it-system
bliver utilgængeligt, fx ved
hackerangreb, fysiske skader
på datacentre eller fejl på ser-
vere.
Større it-hændelser kan også
indebære tab af data i et it-sy-
stem. Datatab kan opstå ved,
at data ikke kan genskabes ud
fra en backup, fx efter et it-
nedbrud eller hackerangreb.
Datatab kan også opstå ved,
at fejlbehæftede data kopie-
res til flere servere eller it-sy-
stemer.
Typer af it-beredskabs-
planer
Reetableringsplan: Plan for,
hvordan et it-system rent
teknisk skal reetableres i en
beredskabssituation.
Krisestyringsplan: Plan for
myndighedernes interne kri-
sestyring i en beredskabs-
situation med større it-ned-
brud.
Statsrevisorerne beretning SB3/2022 - Bilag 1: Beretning om statens it-beredskab
2636480_0008.png
2
|
Baggrund og hovedkonklusioner.. Baggrund og hovedkonklusioner
|
1.
Baggrund og hovedkonklusioner |
3
Undersøgelsens hovedkonklusioner
De undersøgte myndigheder har ikke sikret et tilfredsstillende it-beredskab
for de 13 udvalgte samfundskritiske it-systemer. Særligt er it-beredskabet
utilfredsstillende for én af de undersøgte myndigheder, hvor undersøgelsen
har omfattet flere it-systemer. Konsekvensen af manglerne i it-beredskabet
er, at der er risiko for, at it-nedbrud og datatab medfører, at staten ikke
kan opretholde eller markant får forstyrret samfundskritiske opgaver.
Der er dog forskelle i it-beredskabet inden for de undersøgte myndigheder.
Konklusionen baseres på følgende:
Grundlaget for it-beredskabet
Myndighederne har kortlagt, hvilke samfundskritiske it-systemer de har. Myndigheder-
ne har dog ikke for alle de udvalgte it-systemer et overblik over, hvilke andre it-syste-
mer der er afgørende for, at de udvalgte it-systemer kan fungere. Det er vigtigt, at myn-
dighederne har et overblik over disse afhængigheder, da et nedbrud på støttesystemer,
platforme mv. også kan betyde, at de samfundskritiske it-systemer ikke fungerer.
Myndighederne har udarbejdet risikovurderinger for 10 af de 13 udvalgte it-systemer.
Det er vigtigt, at myndighederne risikovurderer de samfundskritiske it-systemer, så ri-
sikovurderingerne kan operationaliseres og anvendes til at håndtere de identificerede
risici ved tilrettelæggelsen af it-beredskabet.
Reetableringsplaner for it-systemerne
Myndighederne har ikke sikret, at der er udarbejdet tilfredsstillende reetableringspla-
ner for de 13 udvalgte samfundskritiske it-systemer. Reetableringsplanerne skal sikre,
at myndighederne hurtigst muligt kan vende tilbage til normal it-drift, hvis der sker et
nedbrud på ét af it-systemerne. Det kræver, at myndighederne har reetableringsplaner,
der indeholder en række centrale elementer, og at planerne er ajourført og testet.
Nogle af reetableringsplanerne har få mangler, mens størstedelen af planerne har flere
mangler. For ét af de undersøgte it-systemer er der slet ingen reetableringsplan. Figur 1
viser Rigsrevisionens vurdering af reetableringsplanerne for de 13 udvalgte it-systemer.
Statsrevisorerne beretning SB3/2022 - Bilag 1: Beretning om statens it-beredskab
2636480_0009.png
4
| Baggrund og hovedkonklusioner
Figur 1
Samlet vurdering af reetableringsplanerne for de 13 it-systemer
100
80
60
INGEN PLAN
Point
40
20
0
46
71
83
63
92
75
50
67
83
92
25
A
B
C
D
E
F
G
H
I
8
J
K
L
M
System
Centrale elementer i reetableringsplanen
Mangler i reetableringsplanen
Elementer, der ikke er relevante for it-systemet
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra de undersøgte myndigheder.
Ingen af reetableringsplanerne for de 13 udvalgte it-systemer er testet tilstrækkeligt, og
5 af systemerne er ikke blevet testet i perioden 2019-2021. Det betyder, at myndighe-
derne for hovedparten af it-systemerne reelt ikke ved, om systemerne kan reetableres
ved et totalt nedbrud, og hvor lang tid det vil tage at reetablere systemerne.
For de it-systemer, der driftes af eksterne leverandører, viser undersøgelsen, at myn-
dighedernes leverandørstyring ikke er tilstrækkelig. Fx er der for under halvdelen af
de eksternt driftede it-systemer stillet krav i kontrakten om, at leverandøren skal teste
reetablering af it-systemet.
Krisestyringsplaner
De undersøgte myndigheders planer for den interne krisestyring er i overvejende grad
tilfredsstillende. Myndighederne skal i deres krisestyringsplan bl.a. have klarlagt rolle-
og ansvarsfordelingen, og hvordan myndigheden skal kommunikere i tilfælde af en
større it-hændelse. Det er vigtigt, at disse forhold er på plads, før en større it-hændelse
opstår, for at minimere eventuelle følgevirkninger af et større it-nedbrud eller datatab.
Størstedelen af myndighedernes krisestyringsplaner indeholder alle centrale elementer,
som bør indgå i en krisestyringsplan. Dog er krisestyringsplanerne for enkelte af de un-
dersøgte myndigheder ikke helt tilfredsstillende.
Alle myndigheder med undtagelse af én myndighed har testet deres krisestyringsplan
i perioden 2019-2021. Det er vigtigt, at krisestyringsplanerne testes med jævne mellem-
rum for at sikre, at planerne er ajourført og understøtter en effektiv intern krisestyring.
Statsrevisorerne beretning SB3/2022 - Bilag 1: Beretning om statens it-beredskab
2636480_0010.png
Baggrund og hovedkonklusioner |
5
Digitaliseringsstyrelsens vejledning om it-beredskabet
Digitaliseringsstyrelsen har på tilfredsstillende vis vejledt de statslige myndigheder i
at implementere deres it-beredskab. Rigsrevisionen anbefaler dog, at Digitaliserings-
styrelsen fremadrettet systematisk undersøger myndighedernes behov for vejledning
for bedre at kunne understøtte myndighederne i at implementere et tilfredsstillende
it-beredskab.
Statsrevisorerne beretning SB3/2022 - Bilag 1: Beretning om statens it-beredskab
2
|
Metode for Rigsrevisionens vurdering af it-beredskabet.. Metode for Rigsrevisionens vurdering af it-beredskabet
|
1.
6
| Metode for Rigsrevisionens vurdering af it-beredskabet
3. Metode for Rigsrevi-
sionens vurdering af it-
beredskabet
Rigsrevisionens vurderinger af it-beredskabet er baseret på en række undersøgelses-
spørgsmål, som kort præsenteres nedenfor.
Grundlaget for it-beredskabet
Vi har undersøgt følgende:
Har myndighederne kortlagt, hvilke af deres it-systemer der er samfundskritiske?
Har myndighederne kortlagt, hvilke andre it-systemer, platforme mv. de sam-
fundskritiske it-systemer er afhængige af for at kunne fungere?
Har myndighederne udarbejdet risikovurderinger for de samfundskritiske it-syste-
mer?
Har myndighederne nedskrevet en procedure for risikovurderingerne?
Indeholder risikovurderingerne en vurdering af trusler, sårbarheder, konse-
kvenser og sandsynligheder?
Er risikovurderingerne ajourført årligt?
Har myndighederne taget stilling til, i hvilket omfang og hvordan myndighederne vil
implementere ISO 27001-standardens kontrolmål for it-beredskabet?
Reetableringsplaner for de udvalgte samfundskritiske it-systemer
Vi har undersøgt følgende:
Har myndighederne sikret, at der er udarbejdet reetableringsplaner for de sam-
fundskritiske it-systemer?
Er reetableringsplanerne ajourført årligt?
Indeholder reetableringsplanerne 6 centrale elementer, som Rigsrevisionen
vurderer, at en reetableringsplan som minimum bør indeholde?
Se figur 2 på næste side.
Har myndighederne sikret, at reetableringsplanerne er blevet testet?
Vi har både set på, om der årligt er udført delvise tests (restore test), og om der
jævnligt udføres fulde reetableringstests (disaster recovery test).
Har myndighederne sikret, at det er testet, om hele it-systemet kan reetableres
på baggrund af den seneste backup på en tom server eller på ny hardware, fx i
et testmiljø?
Indgår test af reetableringstiden (Recovery Time Objective) og test af it-syste-
mets funktionalitet som en del af reetableringstesten?
Statsrevisorerne beretning SB3/2022 - Bilag 1: Beretning om statens it-beredskab
2636480_0012.png
Metode for Rigsrevisionens vurdering af it-beredskabet |
7
Har myndighederne sikret en tilfredsstillende leverandørstyring i forhold til reeta-
bleringsplaner?
Er der i kontrakterne med leverandørerne stillet krav til reetableringsplaner og
til leverandørernes test af planerne?
Er der udarbejdet systemspecifikke revisorerklæringer?
Figur 2
Centrale elementer i en reetableringsplan
Maksimal reetableringstid
(RTO)
Er der krav om, hvor lang tid der
maksimalt må gå, før it-systemet
er reetableret ved it-nedbrud?
Aktivering og deaktivering
af reetableringsplanen
Maksimalt datatab (RPO)
Er der krav til den maksimale
tidsperiode, hvor der må være
tab af data i it-systemet ved
it-nedbrud?
Er der beskrivelser af, hvornår, af
hvem og hvordan it-beredskabet
aktiveres, og hvornår it-systemet
betragtes som reetableret, og
beredskabet derfor kan deakti-
veres?
Aktiviteter til reetablering
af it-systemet
Rolle- og ansvarsfordeling
Er der beskrivelser af rolle- og
ansvarsfordelingen hos myn-
digheden og en eventuel leve-
randør ved it-nedbrud?
Reetableringsplan
Er der beskrivelser af eller hen-
visninger til, hvilke aktiviteter der
er nødvendige for at kunne
reetablere systemet?
Kontaktoplysninger
Er der kontaktoplysninger på
nøglepersoner hos myndigheden
eller en eventuel leverandør?
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af ISO 27001, Digitaliseringsstyrelsens vejledning om it-beredskab og Beredskabsstyrelsens vejledning om helheds-
orienteret beredskabsplanlægning.
Myndighedernes krisestyringsplaner for de udvalgte samfundskritiske
it-systemer
Vi har undersøgt følgende:
Har myndighederne udarbejdet krisestyringsplaner for de udvalgte samfundskri-
tiske it-systemer?
Er krisestyringsplanerne ajourført årligt?
Er krisestyringsplanerne fysisk tilgængelige?
Beskrives det, hvordan krisestyringsplanerne aktiveres?
Indeholder krisestyringsplanerne kontaktoplysninger på interne og eksterne
nøglepersoner?
Indeholder krisestyringsplanerne en beskrivelse af rolle- og ansvarsfordelingen
internt i myndigheden?
Beskriver krisestyringsplanerne, hvordan der kommunikeres til interne og eks-
terne aktører ved en større it-hændelse?
Har myndighederne årligt testet krisestyringsplanerne?
Fremgår resultaterne af testen?
Beskriver testrapporten konkrete forbedringsforslag, og bliver der fulgt op på
disse?