Finansudvalget 2023-24
SB 22 18
Offentligt
2767409_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
11. oktober 2023
J.nr. 2022 - 6909
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
Ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med
Statsrevisorernes bemærkninger om revisionen af statsregnskabet for 2022
Statsrevisorerne har den 15. august 2023 bedt mig om at redegøre for de foranstaltninger og
overvejelser, som
Beretning nr. 22/2022 om revisionen af statsregnskabet for 2022
og Statsrevisorer-
nes bemærkninger giver anledning til.
I det følgende fremgår mine kommentarer til beretningens konklusioner og Statsrevisorernes
bemærkninger hertil.
Jeg vil indledningsvis benytte lejligheden til at kvittere for et konstruktivt beretningsforløb,
hvor der har været en god, løbende dialog med Rigsrevisionen. Jeg kan med tilfredshed kon-
statere, at Statsrevisorerne og Rigsrevisionen finder, at Skatteministeriet for 2022 har aflagt et
korrekt og retvisende regnskab for statens skatter og afgifter. Det er en central milepæl i gen-
opretningen af skattevæsenet, at Rigsrevisionen nu
efter 5 år
fjerner deres forbehold for
regnskabet for statens indtægter. Jeg kan samtidig oplyse, at Skatteministeriet fortsat vil føre
tilsyn med aflæggelsen af regnskabet for statens skatter og afgifter for at fastholde fremdriften
på området, ligesom der arbejdes fokuseret på at få håndteret de resterende regnskabsmæssige
usikkerheder, som er fremhævet i beretningen.
Omlægning af regnskabspraksis for registrering af udgifter til it-projekter
Rigsrevisionen fremhæver i beretningen, at der i 2022 har været en dispensation til at indregne
udgifter til it-projekter i regnskabet på baggrund af skøn, og at der udestår implementering af
nye forretningsgange i forbindelse med omlæggelse af regnskabspraksis for indregning af ud-
gifter til it-projekter. Jeg noterer med tilfredshed, at Rigsrevisionen har fjernet forbeholdet for
Skatteministeriets regnskab vedrørende Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Skatteministeriet
fører fortsat tilsyn med området, og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har iværksat et foku-
seret arbejde, som skal sikre en korrekt værdiansættelse af de igangværende it-projekter, her-
under den fortsatte implementering af tilstrækkelige forretningsgange på området.
Usikkerhed om værdien af borgeres og virksomheders gæld til inddrivelse
Rigsrevisionen vurderer, at der fortsat er usikkerhed om indregningen af værdien af borgeres
og virksomheders gæld til inddrivelse i statsregnskabet, fordi ministeriet ikke har vurderet ind-
drivelsespotentialet for hele den ikke-inddrivelsesparate del af gælden, hvor der er tvivl om
posternes datakvalitet og retskraft. Jeg kan oplyse, at der over de seneste år er udført et gen-
nemgribende arbejde i Skatteministeriet i forhold til at vurdere inddrivelsesfordringernes reelle
værdi. Der er i regnskabet for 2022 i højere grad end tidligere taget højde for
www.skm.dk
Statsrevisorerne beretning SB22/2022 - Bilag 18: Skatteministerens redegørelse af 11. oktober 2023 vedr. beretning nr. 22/2022 om revisionen af statsregnskabet for 2022
2767409_0002.png
inddrivelsespotentialet på den ikke-inddrivelsesparate del af gælden. Det sker ved, at der ved
værdiansættelsen af de forskellige ikke-inddrivelsesparate fordringer sker en nedjustering, så
kursværdien afspejler det konkrete inddrivelsespotentiale for de enkelte fordringskategorier.
Skatteministeriet arbejder målrettet på at have vurderet inddrivelsespotentialet for hele den
resterende ikke-inddrivelsesparate del af gælden med henblik på, at resultaterne kan indgå i
regnskabet for 2023.
Jeg tager samtidig til efterretning, at Rigsrevisionen fremhæver, at der fortsat er usikkerhed
om Skatteministeriets værdiansættelse af gælden, da ministeriets model for værdiansættelse
forudsætter en effektiv systemunderstøttet inddrivelse. Skatteministeriet følger en langsigtet
plan for arbejdet med at løse udfordringerne i forhold til opkrævning og inddrivelse frem mod
2030. Implementering af planens milepæle, herunder udvikling af systemunderstøttelse til løn-
indeholdelse i DMI, effektivisering i oprydningen i ikke-inddrivelsesparat gæld samt forbed-
ring af datakvaliteten på de fordringer, der sendes til inddrivelse, vil samlet set bidrage til yder-
ligere at reducere usikkerheden om gældens værdi.
Mangelfuldt kontrolmiljø i Skatteministeriet vedrørende § 38. Skatter og afgifter
Rigsrevisionen påpeger, at der fortsat ikke er et tilstrækkeligt kontrolmiljø i forhold til de it-
systemer, som Skatteministeriet selv står for driften af. Dette er naturligvis utilfredsstillende.
Jeg kan oplyse, at der er et omfattende arbejde i gang med at styrke kontrolmiljøet blandt an-
det ved at kortlægge processer og risici samt ajourføre og styrke de relevante manuelle og au-
tomatiske kontroller med forbindelse til systemerne.
Væsentlige mangler i Skatteministeriets styring af brugerrettigheder
Rigsrevisionens retter berettiget kritik af styring af brugerrettigheder på tværs af ministeriets
it-systemer, herunder systemet One Stop Moms 2 (OSM2). Jeg kan oplyse, at der er igangsat
et flerårigt arbejde med henblik på at øge sikkerheden for tilgangen til Skatteministeriets it-sy-
stemer og leve op til kravene om funktionsadskillelse ved at afdække og beskrive de kritiske
brugerrettighedskombinationer på tværs af it-systemerne. Skatteministeriet arbejder desuden
målrettet på at øge andelen af it-systemer, der styres ved hjælp af brugerrettighedssystemet
Omada, så det derved sikres, at der er et fuldstændigt og samlet overblik over alle brugerret-
tigheder på tværs af ministeriets it-systemer.
Mangler i Skatteministeriets styring af it-sikkerheden i systemet One Stop Moms 2
Jeg bemærker, at Rigsrevisionen kritiserer implementeringstidspunktet for OSM2-projektet.
OSM2-projektet har, ligesom en lang række andre EU-lande, været udfordret af den stramme
tidsplan fastsat af EU, som var baggrunden for idriftsættelsestidspunktet. På baggrund af det
senest tiltrådte aktstykke har projektets styregruppe kunnet nedbryde de resterende opgaver i
halvårlige planer med milepæle, så der derved er sikret en solid styring af projektet.
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Jeppe Bruus
Side 2 af 2