Finansudvalget 2022-23 (1. samling)
SB 2 3
Offentligt
2656996_0001.png
Februar 2023
Rigsrevisionens notat om
beretning om
indsatsen over for
langvarigt ledige
Statsrevisorerne beretning SB2/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 6. februar 2023
2656996_0002.png
2.. 3.
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 2/2022 om indsatsen
over for langvarigt ledige
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 9. januar 2023
6. februar 2023
RN 303/23
1. Rigsrevisionen gennemgår i dette notat de initiativer, som beskæftigelsesministe-
ren vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens
konklusioner. Dette sker med henblik på at vurdere, om Beskæftigelsesministeriets
initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og
Rigsrevisionens beretning.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
Konklusion
§
§ 18, stk. 4-notat
Beskæftigelsesministeren oplyser, at forenklingen af beskæftigelsesindsatsen skal ses i
sammenhæng med en intention om at sikre, at ingen borgere skal overlades til sig selv
på passiv forsørgelse. En aktiv beskæftigelsesindsats over for de ledige skal både gøre
sig gældende før og efter de første 6 måneders ledighed. Desuden skal kommunerne
være opmærksomme på at anvende de værktøjer, som kan bidrage til, at ledige kom-
mer i arbejde, fx et klart job- eller uddannelsesmål eller indgåelse og opfølgning på af-
taler med de ledige.
Beskæftigelsesministeren er derfor enig i, at det er vigtigt, at kommunerne giver de
langvarigt ledige en aktiv beskæftigelsesindsats med en klar retning, der bringer dem
tættere på arbejdsmarkedet, og at Beskæftigelsesministeriet understøtter og sikrer go-
de overordnede rammer for den kommunale indsats. Ministeren har derfor iværksat en
række initiativer for at forbedre indsatsen over for langvarigt ledige. Initiativerne om-
handler samtaler og tilbud, en klar retning for de langvarigt ledige og en forbedret mo-
nitorering af kommunernes indsats.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Beskæftigelsesministeriets arbejde med at implementere procedurer for monitore-
ring og opfølgning på kommunernes lovpligtige indsats i form af samtaler og tilbud
Beskæftigelsesministeriets arbejde med at udvikle en måling opdelt på ledighedsan-
ciennitet, så ministeriet kan følge kommunernes indsats
Beskæftigelsesministeriets arbejde med at gennemgå og opdatere vejledningerne til
sagsbehandlerne i kommunerne og a-kasserne
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB2/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 6. februar 2023
2
Beskæftigelsesministeriets opfølgning på kommunernes registrering af job- eller
uddannelsesmål
Beskæftigelsesministeriets servicegennemsyn af det skærpede tilsyn.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i november 2022 en beretning om indsatsen over for langva-
rigt ledige. Beretningen handlede om, hvorvidt Beskæftigelsesministeriet havde un-
derstøttet, at langvarigt ledige får en aktiv beskæftigelsesindsats med en klar retning,
så de kommer tættere på arbejdsmarkedet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at Be-
skæftigelsesministeriet ikke i tilstrækkelig grad har understøttet, at kommunernes be-
skæftigelsesindsats overholder kravene i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Statsrevisorerne fandt det også utilfredsstillende, at kommunerne ikke har givet alle
langvarigt ledige den lovpligtige indsats i form af samtaler og tilbud, og at kommuner-
ne ikke har sikret, at alle langvarigt ledige har et klart job- eller uddannelsesmål.
Endelig bemærkede Statsrevisorerne, at Beskæftigelsesministeriets monitorering og
tilsyn med kommunerne ikke i tilstrækkelig grad har sikret viden om de forskellige
grupper af ledige. Kommuner kan godt have en begrænset indsats over for fx aktivi-
tetsparate langvarigt ledige, uden at kommunerne bliver underlagt skærpet tilsyn. Det
fandt Statsrevisorerne utilfredsstillende.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
5. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Lovpligtige samtaler og tilbud
6. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at kommunerne ikke har givet alle lang-
varigt ledige den lovpligtige indsats i form af samtaler og tilbud.
Statsrevisorerne hæftede sig ved, at 16 % af de jobparate langvarigt ledige og 31 % af
de aktivitetsparate langvarigt ledige ikke har fået de lovpligtige samtaler inden for de
første 6 måneder af deres ledighedsforløb, og 19 % af de jobparate langvarigt ledige
og 31 % af de aktivitetsparate langvarigt ledige har ikke fået det lovpligtige tilbud inden
for de første 6 måneder af deres ledighedsperiode.
Statsrevisorerne beretning SB2/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 6. februar 2023
3
7. Beskæftigelsesministeren oplyser, at det er meget vigtigt, at kommunerne sikrer, at
alle ledige modtager de samtaler og tilbud, de har krav på, da en aktiv indsats i form af
samtaler og tilbud kan understøtte, at ledige får tilknytning til arbejdsmarkedet. Derfor
vil Beskæftigelsesministeriet via Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR)
indskærpe over for KL og kommunerne, at alle ledige skal have de lovpligtige samtaler
og tilbud. STAR vil samtidig som en del af den løbende dialog drøfte kommunernes ef-
terlevelse af krav til samtaler og tilbud med alle landets kommuner. STAR vil endelig
styrke og strømline styrelsens arbejds- og forretningsgange i forhold til at følge op på
kommunernes lovbundne indsats. Arbejds- og forretningsgangene vil indeholde be-
skrivelser af STAR’s interne procedurer i forhold til monitorering og opfølgning på
kommunernes indsats. Monitorerings- og opfølgningskonceptet vil endvidere blive
sendt til alle landets kommuner.
8. Rigsrevisionen finder det relevant, at beskæftigelsesministeren indskærper over for
KL og kommunerne, at alle borgere skal have de lovpligtige samtaler og tilbud. Rigsre-
visionen finder det positivt, at STAR vil styrke egne procedurer for monitorering og
opfølgning på kommunernes indsats. Rigsrevisionen vil følge beskæftigelsesministe-
riets arbejde med at implementere procedurer for monitorering og opfølgning på kom-
munernes lovpligtige indsats i form af samtaler og tilbud.
Samtaler og tilbud efter 6 måneders ledighed
9. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at 4 % af de jobparate ledige og 15 % af de aktivi-
tetsparate ledige har haft et ledighedsforløb med perioder på mindst 6 måneder uden
samtaler i kommunerne
10. Beskæftigelsesministeren oplyser, at STAR i dialogen med KL og kommunerne og-
så vil understrege intentionen med forenklingen af beskæftigelsesindsatsen, nemlig at
give kommunerne øget frihed til at gennemføre en effektiv og behovsorienteret ind-
sats i forhold til den enkelte ledige, men at de friere rammer ikke må føre til, at udsat-
te borgere overlades til sig selv over længere perioder. Ministeren oplyser, at det sær-
ligt vil indebære, at STAR går i dialog med de kommuner, som har flest passive lang-
varigt ledige. Beskæftigelsesministeriet vil udvikle en måling, hvor det bliver muligt at
opdele anciennitetsintervaller
også for langvarigt ledige med mere end 12 måneders
ledighed. Samtidig skal målingen gøre det muligt at opgøre omfanget af indsats og
kontakt inden for de seneste henholdsvis 6 og 12 måneder for hvert anciennitetstrin.
11. Rigsrevisionen finder det positivt, at Beskæftigelsesministeriet vil understrege over
for KL og kommunerne, at de frie rammer ikke må føre til, at udsatte borgere overla-
des til sig selv over længere perioder, og at ministeriet vil udvikle en måling fordelt på
anciennitet til at følge omfanget af indsatsen. Rigsrevisionen vil fortsat følge ministe-
riets arbejde med at udvikle denne måling.
Statsrevisorerne beretning SB2/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 6. februar 2023
4
Redskaber til at understøtte en klar retning i beskæftigelsesindsatsen
12. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at kommunerne ikke har sikret, at alle
langvarigt ledige har et klart job- eller uddannelsesmål. Statsrevisorerne bemærkede
i den forbindelse på, at 16 % af de jobparate langvarigt ledige og 52 % af de aktivitets-
parate langvarigt ledige ikke har fået fastsat et klart job- eller uddannelsesmål.
13. Beskæftigelsesministeren er enig i, at det er væsentligt, at kommunerne tilrette-
lægger en beskæftigelsesindsats med en klar retning for langvarigt ledige. Beskæfti-
gelsesministeriet vil derfor i et brev understrege over for KL, at Min Plan bl.a. skal inde-
holde oplysninger om job- og uddannelsesmål, oplysninger om aftaler om og krav til
jobsøgning samt status på igangsatte indsatser og opfølgning på afsluttede indsatser,
jf. § 41 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Ministeriet vil også understrege, at det
er vigtigt, at kommunerne anvender job- eller uddannelsesmål, og at kommunerne
indgår og følger op på aftaler med de ledige.
Beskæftigelsesministeren oplyser desuden, at STAR på baggrund af Rigsrevisionens
beretning har besluttet yderligere at styrke understøttelsen af kommunernes brug af
konkrete job- eller uddannelsesmål samt opfølgning på indgående aftaler med de le-
dige. Det vil ske ved, at STAR gennemgår og i nødvendigt omfang justerer relevant vej-
ledningsmateriale til sagsbehandlere i kommuner og a-kasser. Justeringerne vil have
til formål at tydeliggøre kravene i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om job- eller
uddannelsesmål og registrering i Min Plan.
14. Rigsrevisionen finder det positivt, at Beskæftigelsesministeriet vil indskærpe vig-
tigheden af at anvende og følge op på job- og uddannelsesmål over for kommunerne.
Rigsrevisionen finder det også positivt, at ministeriet vil gennemgå vejledningsmate-
rialet til sagsbehandlere i kommuner og a-kasser for at tydeliggøre kravene i loven.
Rigsrevisionen vil følge arbejdet med at gennemgå og opdatere vejledningerne til sags-
behandlerne i kommunerne og a-kasserne.
Beskæftigelsesministeriets monitorering af beskæftigelsesindsatsen
15. Statsrevisorerne bemærkede, at Beskæftigelsesministeriets monitorering og tilsyn
med kommunerne ikke i tilstrækkelig grad har sikret viden om de forskellige grupper
af ledige.
16. Beskæftigelsesministeren oplyser, at STAR vil udbygge den eksisterende monito-
reringsindsats med henblik på at adressere Rigsrevisionens og Statsrevisorernes kri-
tik. Ud over at ministeriet vil udvikle den i pkt. 10 nævnte måling, oplyser ministeren,
at STAR vil følge kommunernes registreringer af lediges job- eller uddannelsesmål.
STAR vil gå i dialog med de kommuner, som mangler at registrere oplysninger om job-
eller uddannelsesmål.
17. Rigsrevisionen finder det positivt, at Beskæftigelsesministeriet har taget skridt til
at sikre en mere systematisk monitorering af den indsats, som langvarigt ledige får.
Dermed får ministeriet samme detaljerede viden om de langvarigt ledige, som ministe-
riet får om den tidlige indsats. Rigsrevisionen finder det også positivt, at ministeriet vil
arbejde på at følge kommunernes registreringer af lediges job- eller uddannelsesmål.
Rigsrevisionen vil følge ministeriets opfølgning på kommunernes registrering af job-
eller uddannelsesmål.
Statsrevisorerne beretning SB2/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 6. februar 2023
5
Skærpet tilsyn
18. Statsrevisorerne bemærkede, at kommuner godt kan have en begrænset indsats
over for fx aktivitetsparate langvarigt ledige, uden at kommunerne bliver underlagt
skærpet tilsyn.
Statsrevisorerne hæftede sig ved, at ingen kommuner er blevet underlagt skærpet til-
syn ved Beskæftigelsesministeriets første årlige opgørelse i april 2022, da alle kom-
munerne levede op til målene for beskæftigelsesindsatsen. 8 kommuner blev dog un-
derlagt et skærpet tilsyn light, da de ikke levede op til fokusmålet om tilbud.
19. Beskæftigelsesministeren oplyser, at STAR i 1. halvår 2023 vil gennemføre et ser-
viceeftersyn af det skærpede tilsyn og af tilsynet med den tidlige indsats med henblik
på at identificere og rette op på eventuelle uhensigtsmæssigheder i tilrettelæggelsen
af tilsynet. Ministeren oplyser desuden, at Beskæftigelsesministeriet i den forbindelse
vil være opmærksom på Statsrevisorernes bemærkninger i forhold til indretningen af
tilsynet i forhold til de enkelte målgrupper.
20. Rigsrevisionen vil følge Beskæftigelsesministeriets servicegennemsyn af det skær-
pede tilsyn.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB2/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 6. februar 2023
2656996_0007.png
6
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse (r)
Indsatsen over for
langvarigt ledige
(nr.
2/2022)
04-11-2022
Minister-
redegørelse:
Beskæftigelses-
ministeren:
09-01-2023
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
12-01-2023