Finansudvalget 2024-25
SB 15 5
Offentligt
2915128_0001.png
Oktober 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Miljøministeriets og
Forsvarsministeriets
indsats mod PFAS
Statsrevisorerne beretning SB15/2022 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 15/2022 om Miljøministeriets og Forsvarsministeriets indsats mod PFAS
2915128_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Miljøministeriets og Forsvars-
ministeriets indsats mod PFAS (beretning nr. 15/2022)
1. oktober 2024
RN 712/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Miljøministeriets og Forsvarsmi-
nisteriets indsats mod PFAS, som blev indledt med en beretning i 2023. Opfølgningen
sker med henblik på at vurdere, om ministeriernes initiativer adresserer den kritik, der
fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tid-
ligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 27. juli 2023.
2. Beretningen handlede om, hvorvidt Miljøministeriet og Forsvarsministeriet havde
haft en tilfredsstillende indsats mod PFAS i perioden 2007-2021.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de Miljøministeriets og
Forsvarsministeriets indsats mod PFAS i perioden 2007-2021 for at have været så util-
strækkelig og langsommelig, at miljøet og danskernes sundhed havde været udsat for
en unødig risiko.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Miljøministeriet har udarbejdet et admini-
strationsgrundlag for et risikobaseret tilsyn. Rigsrevisionen finder det endvidere til-
fredsstillende, at Miljøministeriet har opdateret administrationsgrundlaget for behand-
ling af sager om import af affald til bortskaffelse og har ændret praksis for overvågning
af PFAS fra affaldsdepoter.
Rigsrevisionen finder det ligeledes tilfredsstillende, at Forsvarsministeriet har gennem-
ført en screening for forurening med PFAS på alle sine forpagtede arealer.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at disse dele af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Miljøstyrelsen i 2024 vil gennemføre en kontrolind-
sats, som er rettet mod brandskum på brandøvelsespladser, og at styrelsen arbejder på
et revideret indsatsprogram for miljøfarlige forurenende stoffer, herunder en vejled-
ning om udledning af PFOS.
Indsatsprogram
Indsatsprogrammet for miljø-
farlige forurenende stoffer in-
deholder en række forskellige
indsatser, som skal reducere
tilstedeværelsen af miljøfarlige
forurenende stoffer i miljøet,
fx ved at stille krav til virksom-
heders udledning af visse foru-
renende stoffer til vandløb,
søer og havområder.
Statsrevisorerne beretning SB15/2022 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 15/2022 om Miljøministeriets og Forsvarsministeriets indsats mod PFAS
2915128_0003.png
2
Rigsrevisionens opfølgning viser desuden, at Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
har ansøgt om spildevandstilladelser for de områder med brandøvelsespladser, hvor
ministeriet har kendskab til aktiviteter, der medfører et aktuelt behov for en spilde-
vandstilladelse. Ministeriet arbejder fortsat med at tilvejebringe information om den
aktuelle aktivitet på de brandøvelsespladser, som ministeriet har identificeret, efter
Rigsrevisionens beretning blev afgivet.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Miljøministeriets kontrol med brandskum på brandøvelsespladser
Miljøministeriets arbejde med at opdatere vejledningen om udledning af PFOS
Miljøministeriets arbejde med at afklare, om kravene til udledning af de mest pro-
blematiske PFAS-stoffer i spildevand kan strammes yderligere
Forsvarsministeriets arbejde med at sikre spildevandstilladelser til den aktuelle ak-
tivitet på ministeriets brandøvelsespladser.
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Miljøministeriets udarbejdelse af et administra-
tionsgrundlag for et risikobaseret tilsyn.
Status
Miljøministeriets udarbejdelse af et ad-
ministrationsgrundlag for et risikobase-
ret tilsyn behandles og afsluttes i dette
notat.
Miljøministeriets kontrol med brandskum
på brandøvelsespladser følges.
2. Miljøministeriets opdatering af administrations-
grundlaget for import af affald til bortskaffelse.
3. Miljøministeriets opdatering af en vejledning om
udledning af PFOS og ministeriets etablering af en
ny praksis for overvågning af PFAS fra affaldsde-
poter.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Miljøministeriets opdatering af en vejled-
ning om udledning af PFOS behandles i
dette notat og følges fortsat.
Miljøministeriets etablering af en ny prak-
sis for overvågning af PFAS fra affalds-
depoter behandles og afsluttes i dette
notat.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
4. Miljøministeriets arbejde med at afklare, om kra-
vene til udledning af de mest problematiske PFAS-
stoffer i spildevand kan strammes yderligere.
5. Forsvarsministeriet arbejde med at sikre spilde-
vandstilladelser til den aktuelle aktivitet på ministe-
riets brandøvelsespladser.
6. Forsvarsministeriets screening af de forpagtede
arealer for PFAS-forurening.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Statsrevisorerne beretning SB15/2022 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 15/2022 om Miljøministeriets og Forsvarsministeriets indsats mod PFAS
3
III. Ministeriernes initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Miljøministeriets og Forsvarsministeriets initiativer i
forhold til opfølgningspunkterne.
6. Opfølgningen er baseret på en dokumentgennemgang og brevveksling med Miljø-
ministeriet og Forsvarsministeriet.
Miljøministeriets administrationsgrundlag for et risikobaseret tilsyn
Miljøministeriet har udarbejdet et administrationsgrundlag for et risikobaseret tilsyn.
Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del af sagen
kan afsluttes.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Miljøstyrelsen vil gennemføre en kontrolindsats,
som er rettet mod brandskum på brandøvelsespladser i 2024. Rigsrevisionen vil fort-
sat følge Miljøministeriets kontrolindsats.
7. Statsrevisorerne kritiserede, at Miljøministeriet først havde ført tilsyn med PFOS
7 år efter, at PFOS generelt blev forbudt, og først havde ført tilsyn med anvendelse af
brandskum, som er en kendt kilde til forurening med PFOS, 10 år efter, at det blev for-
budt.
8. Det fremgik af beretningen, at Miljøministeriet ikke havde baseret sit tilsyn med
PFOS på en dokumenteret risikovurdering.
9. Miljøministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Miljøstyrelsen ville udar-
bejde et administrationsgrundlag for et risikobaseret tilsyn.
10. Vores opfølgning viser, at Miljøstyrelsen har udarbejdet en risikoinstruks og en ri-
sikoprocedure for styrelsens kontrolindsats. Disse udgør grundlaget for et risikoba-
seret tilsyn. Styrelsen gennemfører på den baggrund en kontrol, som er rettet mod
brandskum på brandøvelsespladser, i 2. halvår 2024.
Miljøministeriets administrationsgrundlag for import af affald til bort-
skaffelse
Miljøministeriet har opdateret administrationsgrundlaget for behandling af sager om
import af affald til bortskaffelse. Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillende og vurde-
rer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
PFAS og PFOS
Gruppen af PFAS-stoffer om-
fatter mindst 12.000 kemika-
lier, hvoraf mange er blevet
brugt i sammenhænge, hvor
der ønskes en vand- og fedt-
afvisende eller brandhæm-
mende effekt, fx i brandskum.
PFOS er det PFAS-stof, der
har været reguleret i længst
tid.
Sikkert grundlag
Det fremgik af beretningen, at
et sikkert grundlag for be-
handling af sager om import af
affald med PFOS til bortskaf-
felse kræver, at
Miljøministeriet vurderer:
om affaldet bliver fremstil-
11. Det fremgik af beretningen, at Miljøministeriets sagsbehandling af import af affald
med PFOS til bortskaffelse til en virksomhed ikke var sket på et sikkert grundlag.
12. Miljøministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Miljøstyrelsen i somme-
ren 2023 ville opdatere styrelsens administrationsgrundlag for import af affald til bort-
skaffelse.
let i så begrænsede mæng-
der, at det ville være uøko-
nomisk at bortskaffe i op-
rindelseslandet
om der er bortskaffelses-
muligheder i oprindelses-
landet.
Statsrevisorerne beretning SB15/2022 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 15/2022 om Miljøministeriets og Forsvarsministeriets indsats mod PFAS
4
13. Vores opfølgning viser, at Miljøstyrelsen i september 2023 har opdateret sit admi-
nistrationsgrundlag. Administrationsgrundlaget indeholder nu beskrivelser af regel-
grundlaget og en procesbeskrivelse, der understøtter, at styrelsens sagsbehandling
af import af affald til bortskaffelse sker på et sikkert grundlag. Procesbeskrivelsen
fastsætter, hvilke forhold der skal afklares og dokumenteres i en sag, og hvilke for-
hold der skal vurderes af sagsbehandleren, af en tekniker eller af en jurist.
Miljøministeriets vejledning om udledning af PFOS og overvågning af
PFAS fra affaldsdepoter
Miljøstyrelsen har ændret praksis for overvågning af PFAS fra affaldsdepoter. Rigsrevi-
sionen finder dette tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del af sagen kan af-
sluttes.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Miljøstyrelsen forventer at sende en opdateret vej-
ledning om udledning af PFOS i høring i 2024. Rigsrevisionen vil fortsat følge Miljømi-
nisteriets arbejde med at opdatere vejledningen.
Grænseværdier
Der findes forskellige beteg-
nelser for de tilladte niveauer
af PFAS i miljøet. I dette notat
nævnes disse som grænse-
værdier.
Vejledning om udledning af PFOS
14. Miljøministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Miljøstyrelsen var ved
at opdatere en vejledning med vejledende værdier for udledning af PFOS fra affalds-
depoter, og at styrelsen også ville undersøge, om yderligere PFAS-stoffer kunne in-
kluderes.
15. Vores opfølgning viser, at Miljøstyrelsen forventer at sende en opdateret vejled-
ning om udledning af PFOS i høring i 2024.
16. Miljøstyrelsen oplyser, at vejledningen gælder for alle virksomheder, der skal til-
sluttes offentlig kloak, herunder affaldsdepoter, og at vejledningen vil indeholde nye
og skærpede grænseværdier for en lang række miljøfarlige stoffer, heriblandt sum-
men af 24 PFAS-stoffer, som bl.a. omfatter PFOS.
Praksis for overvågning af PFAS
17. Statsrevisorerne hæftede sig bl.a. særligt ved, at Miljøstyrelsen ikke havde fastsat
krav om, at affaldsdepoter skulle analyseres for PFAS.
18. Det fremgik af beretningen, at 78 affaldsdepoter udførte frivillige analyser for PFAS
i 2022, og at resultatet af alle 78 analyser viste indhold af PFAS. Miljøstyrelsen påbød
herefter de resterende 11 relevante affaldsdepoter at analysere for indhold af PFAS.
19. Vores opfølgning viser, at Miljøstyrelsen har ændret praksis og stillet krav om, at
der fremadrettet skal foretages egenkontrol for PFAS hos alle affaldsdepoter med
affald, hvor der er en kendt risiko for indhold af PFAS.
20. Miljøstyrelsen oplyser, at kravet endnu ikke er implementeret for enkelte affalds-
depoter, bl.a. på grund af verserende sager om forurening eller kommende resultater
af forureningsundersøgelser.
Statsrevisorerne beretning SB15/2022 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 15/2022 om Miljøministeriets og Forsvarsministeriets indsats mod PFAS
5
21. Miljøstyrelsen oplyser endvidere, at egenkontrollen skal udføres og dokumenteres
over for styrelsen én gang årligt. Styrelsen vil efter 2 år med denne frekvens tage stil-
ling til, om det er den rette frekvens, eller om frekvensen skal justeres op eller ned.
Miljøministeriets krav til udledning af PFAS i spildevand
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Miljøministeriet har givet miljømyndighederne
mulighed for at stille skærpede krav i forbindelse med tilladelser til udledning af PFAS,
og at ministeriet forventer at sende et revideret indsatsprogram for miljøfarlige foru-
renende stoffer i høring i 2024.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Miljøministeriets arbejde med at afklare, om kravene til
udledning af de mest problematiske PFAS-stoffer i spildevand kan strammes yderligere.
22. Miljøministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Miljøministeriet i sam-
arbejde med ”Partnerskab for miljøfarlige stoffer” ville se på, om kravene til udledning
af de mest problematiske miljøfarlige stoffer, herunder de mest problematiske PFAS-
stoffer, kunne strammes yderligere.
23. Vores opfølgning viser, at Miljøministeriet har besluttet, at statslige og kommuna-
le miljømyndigheder kan lægge EU’s skærpede miljøkvalitetskrav
for 24 PFAS-stof-
fer til grund, når de giver tilladelser til udledning af PFAS i spildevand, selv om EU-
kravene ikke forventes at træde i kraft før 2026.
24. Miljøstyrelsen oplyser, at Miljøministeriet arbejder på et revideret indsatsprogram
for miljøfarlige forurenende stoffer, herunder PFOS, som forventes at blive sendt i hø-
ring i 2024. Styrelsen oplyser
videre, at en række anbefalinger fra ”Partnerskab for
miljøfarlige
stoffer” vil indgå i arbejdet. Partnerskabet har bl.a. anbefalet, at reduktio-
ner af miljøfarlige stoffer opnås ved at sætte ind ved kilden, og at der ved udfasning
af ét stof ikke substitueres med et tilsvarende problematisk stof. Styrelsen oplyser
desuden, at der i forbindelse med regeringens PFAS-handlingsplan er afsat midler til
øget overvågning af miljøfarlige forurenende stoffer, herunder PFAS, i både overflade-
vand og grundvand. Styrelsen har lagt et omfattende overvågningsprogram for perio-
den 2024-2027. Den øgede overvågning skal styrke viden om forekomsten af PFAS i
vandmiljøet.
Forsvarsministeriets spildevandstilladelser
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har ansøgt
om spildevandstilladelser for de områder med brandøvelsespladser, hvor ministeriet
har kendskab til aktiviteter, der medfører et aktuelt behov for en spildevandstilladelse.
Ministeriet arbejder fortsat med at tilvejebringe information om den aktuelle aktivitet
på de brandøvelsespladser, som ministeriet har identificeret, efter Rigsrevisionens be-
retning blev afgivet.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Forsvarsministeriets arbejde med at sikre spildevands-
tilladelser til den aktuelle aktivitet på ministeriets brandøvelsespladser.
Partnerskab for miljø-
farlige stoffer
Partnerskabet for miljøfarlige
stoffer er et tværgående sam-
arbejde mellem interesseorga-
nisationer, erhverv og myndig-
heder.
Partnerskabet skal bidrage til
at videreudvikle overvågnin-
gen af de miljøfarlige stoffer,
udbygge viden om kilderne til
forurening og undersøge nye
renseløsninger, som kan be-
grænse forureningen.
Statsrevisorerne beretning SB15/2022 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 15/2022 om Miljøministeriets og Forsvarsministeriets indsats mod PFAS
6
25. Statsrevisorerne hæftede sig bl.a. særligt ved, at Forsvarsministeriet ikke kunne
dokumentere, at ministeriet havde lovpligtige tilladelser til spildevandsudledning på
42 ud af 47 brandøvelsesområder.
26. Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Rigsrevisionens
kritik havde givet ministeren anledning til at indskærpe over for Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse, at arbejdet med indhentning af de manglende spildevandstilladel-
ser skulle prioriteres højt. Ministeren forventede, at styrelsen inden udgangen af 2023
ville have sendt ansøgninger om spildevandstilladelser til kommunerne. Styrelsen vil-
le efterfølgende også sikre, at alle øvrige spildevandstilladelser var gældende og op-
daterede.
27. Vores opfølgning viser, at Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har ansøgt om
spildevandstilladelser for 10 områder med brandøvelsespladser hos de relevante
kommuner.
28. Forsvarsministeriet oplyser, at brandøvelsespladserne på de resterende 32 om-
råder ikke længere er aktive, og at der derfor ikke er behov for at indhente en spilde-
vandstilladelse til disse områder.
Forsvarsministeriet oplyser desuden, at gennemgangen i 2024 har afdækket 12 yder-
ligere brandøvelsespladser end dem, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse havde
kendskab til i 2023. Styrelsen er i gang med at tilvejebringe information om aktiviteter
på brandøvelsespladserne for at vurdere, om der foregår aktiviteter på pladserne,
som kræver spildevandstilladelser.
Forsvarsministeriet oplyser endvidere, at Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har
iværksat tiltag for at sikre, at alle ministeriets øvrige miljøgodkendelser og spildevands-
tilladelser er gældende og opdaterede i forhold til de nuværende aktiviteter.
Forsvarsministeriets screening af forpagtede arealer
Forsvarsministeriet har gennemført en screening for forurening med PFAS på forpag-
tede arealer. Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne
del af sagen kan afsluttes.
29. Statsrevisorerne påtalte bl.a., at Forsvarsministeriet ikke i tide havde orienteret
forpagtere af ministeriets arealer om risikoen for PFAS-forurening. Dette var i gen-
nemsnit først sket 4 år efter, at en undersøgelsesrapport var blevet udarbejdet.
30. Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Forsvarsministeri-
ets Ejendomsstyrelse havde iværksat en screening for PFAS-forurening på de pågæl-
dende arealer med bistand fra en ekstern rådgiver.
31. Vores opfølgning viser, at Forsvarsministeriet har gennemført en screening for
forurening med PFAS på alle ministeriets forpagtede arealer.
Screeningen viser, at der i 10 ud af Forsvarsministeriets 24 forpagtningsaftaler er kon-
stateret tilfælde af PFAS over grænseværdien i græs på ét eller flere af de arealer,
som forpagtningsaftalerne omfatter.
Statsrevisorerne beretning SB15/2022 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 15/2022 om Miljøministeriets og Forsvarsministeriets indsats mod PFAS
2915128_0008.png
7
32. Forsvarsministeriet oplyser, at alle forpagtere er orienteret om resultatet af scree-
ningen. Forpagtningsaftalerne er opsagt for de arealer, hvor der blev konstateret til-
fælde af PFAS over grænseværdien i græs.
33. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
34. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB15/2022 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 15/2022 om Miljøministeriets og Forsvarsministeriets indsats mod PFAS
2915128_0009.png
8
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Miljøministeriets
og Forsvarsmini-
steriets indsats
mod PFAS
(nr.
15/2022)
24-04-2023
Minister-
redegørelser:
Miljøministeren:
22-06-2023
Forsvarsministeren:
27-06-2023
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
04-05-2023
Miljø- og Fødevare-
udvalget:
26-04-2023
Miljø- og Fødevare-
udvalget:
24-05-2023
Miljø- og Fødevare-
udvalget:
25-05-2023