Finansudvalget 2022-23 (1. samling)
SB 15 2
Offentligt
2729790_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022 - 5687
Den 22. juni 2023
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne for beretning nr. 15/2022 om
Miljøministeriets og Forsvarsministeriets indsats mod PFAS
I brev af 25. april 2023 har Statsrevisorerne anmodet mig om at redegøre for de
foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 15/2022 om Miljøministeriets
og Forsvarsministeriets indsats mod PFAS giver anledning til.
Jeg ser med stor alvor på de kritikpunkter, der rejses. Der er tale om fejl og
mangler, som skal rettes op så hurtigt som muligt. For at rette op på de
konstaterede forhold, har jeg iværksat et tværgående servicetjek, hvor der er rejst
kritik på mit område. Helt konkret er der taget kontakt til de relevante
miljømyndigheder, der bidrager til administration på de områder, som kritiseres i
beretningen. Initiativer, der er en del af servicetjekket, uddybes nedenfor i
afsnittene om anvendelse og udledning af PFAS samt overvågning og håndtering af
forurening med PFAS.
Jeg vil gerne kvittere for, at Rigsrevisionen i beretningen er opmærksomme på, at
Miljøministeriet under og efter Rigsrevisionens undersøgelsesperiode, der
strækker sig fra 2007 til 2021, har igangsat initiativer, der vedrører en række af de
problemer, som Rigsrevisionen peger på med hensyn til overvågning af
forureninger med PFAS i drikkevand, overfladevand og spildevand.
Jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens beretning
15/2022 kritiserer Miljøministeriets og Forsvarsministeriets indsats mod PFAS i
perioden 2007-2021 som så utilstrækkelig og langsommelig, at miljøet og
danskernes sundhed
har
været udsat for en unødig risiko. Jeg har bemærket, at
Rigsrevisionen konkluderer, at danskernes sundhed
kan have
været udsat for en
unødig risiko. Det er uklart for ministeriet, på hvilket fagligt grundlag,
Statsrevisorerne skærper Rigsrevisionens konklusion.
For overvågningen af drikkevand bemærker Rigsrevisionen om beskyttelse af
borgerne mod PFAS i drikkevand, at kommunerne i 2019 blev opfordret til i deres
tilsyn med drikkevandet at tage udgangspunkt i de skærpede, foreløbige
vejledende kvalitetskriterier for drikkevand.
For overvågningen af overfladevand er Rigsrevisionen opmærksomme på, at
Miljøministeriet arbejder på at øge antallet af vandløb med kendt kemisk tilstand.
Som følge af øget overvågning har Miljøministeriet i forbindelse med
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Statsrevisorerne beretning SB15/2022 - Bilag 2: Miljøministerens redegørelse af 22. juni 2023
2729790_0002.png
vandområdeplaner 2021-2027 (VP3) øget den samlede strækning af vandløb i
kendt tilstand fra ca. 200 km til ca. 1.000 km. Desuden bemærkes, at
Miljøstyrelsen siden 2020 har undersøgt mulighederne for at udvikle og anvende
modeller til brug for tilstandsvurderingerne for miljøfarlige stoffer. Det gøres for at
finde en løsning på den udfordring, at det af både praktiske og ressourcemæssige
årsager ikke er muligt at overvåge forekomsten af miljøfarlige stoffer i alle målsatte
vandområder gennem prøvetagning og kemiske analyser.
For overvågningen af spildevand er Rigsrevisionen opmærksomme på, at
Miljøstyrelsen afholder årlige dialogmøder med kommunerne med fokus på
spildevandsfaglige emner, da kommunerne som miljømyndighed skal stille krav til
renseanlæg inden for de rammer, som ministeriet har fastsat. I 2018 og 2019 blev
emnet PFOS/PFAS berørt på dialogmøderne. I 2020 var der flere oplæg om
PFOS/PFAS-problematikken.
Nedenfor vil jeg nærmere redegøre for de overvejelser, foranstaltninger og
konkrete initiativer, som beretning nr. 15/2022 har givet anledning til.
Redegørelsen er bygget op omkring beretningens to hovedtemaer og
Statsrevisorernes bemærkninger, der vedrører mit ressortområde.
1. Anvendelse og udledning af PFAS
Statsrevisorerne kritiserer, at Miljøministeriets først har ført tilsyn med PFOS 7
år efter, at PFOS generelt blev forbudt, og først har ført tilsyn med anvendelse af
brandskum 10 år efter, at det blev forbudt.
Statsrevisorerne har særligt hæftet sig ved disse undersøgelsesresultater:
• ”(…).
Fx har Miljøstyrelsen ikke fastsat krav om, at affaldsdepoter skal
analyseres for PFAS.”
Af Rigsrevisionens delkonklusion om anvendelse og udledning af PFAS fremgår,
at ”Miljøministeriet
har først ført tilsyn med PFOS 7 år efter, at et generelt
forbud trådte i kraft, og har først ført tilsyn med PFOS i brandskum 10 år
efter, at et forbud mod anvendelse trådte i kraft. Endvidere har
Miljøministeriet ikke dokumenteret, at tilsynet med PFOS var baseret på en
risikovurdering. Miljøstyrelsens sagsbehandling af import af affald med PFOS
til bortskaffelse til en virksomhed er herudover ikke sket på et sikkert
grundlag. Miljøstyrelsen har desuden ikke fastsat krav til overvågning af
udledning af PFAS fra affaldsdepoter, som hører til gruppen af særligt
forurenende virksomheder i Danmark.”
Nedenstående initiativer er iværksat:
1) Risikobaseret tilsyn med PFOS i produkter
Jeg har noteret mig Statsrevisorernes bemærkning og Rigsrevisionens
konklusioner. Miljøstyrelsen burde skriftligt have dokumenteret, at de førte tilsyn
baseret på en vurdering af risikoen. Jeg har på denne baggrund påpeget over for
2
Statsrevisorerne beretning SB15/2022 - Bilag 2: Miljøministerens redegørelse af 22. juni 2023
2729790_0003.png
Miljøstyrelsen, at Miljøstyrelsen skal udarbejde administrationsgrundlag for
risikobaseret tilsyn.
Miljøstyrelsen har på den baggrund udarbejdet en risikovurderingsinstruks, som
beskriver elementerne i en strategisk linje, en taktisk linje og en operationel linje.
Miljøstyrelsen vil fremadrettet udarbejde en risikovurdering baseret på
elementerne i instruksen. Risikovurderingen vil ske i forbindelse med fastlæggelse
af kontrolobjekterne i de årlige kontrolkampagner, og resultatet vil være indeholdt
i Kemikalieinspektionens årlige beretning, der udkommer året efter.
Tilsynet med PFOS i forbrugerprodukter i 2015 og tilsynet med PFOS i
brandslukningsskum i 2021 og 2022 viste, at alle kontrollerede produkter og
brandskum overholdt lovgivningen (POP-forordningen). Miljøstyrelsen har siden
2021 prioriteret, og vil fortsat prioritere, tilsyn med regulerede og/eller forbudte
PFAS, herunder i forbrugerprodukter i 2021 og i sprøjtemidler og biocider i 2023.
2) Miljøstyrelsens sagsbehandling af import af affald med PFOS til bortskaffelse til
en virksomhed er ikke sket på et sikkert grundlag
Jeg har noteret mig Rigsrevisionens konklusioner. Miljøstyrelsen startede i forhold
til import af affald bestemt til bortskaffelse til den konkrete virksomhed en
praksisændring i 2020.
Miljøstyrelsen er uanset praksisændringen ved at gennemgå sin praksis for
behandling af sager vedrørende import af affald bestemt til bortskaffelse på anden
vis end forbrænding som opfølgning på kritikken. Miljøstyrelsen forventes at have
et opdateret administrationsgrundlag på plads i sommeren 2023.
3) Miljøstyrelsens krav til overvågning af PFAS fra affaldsdeponier
Jeg har ligeledes noteret mig, at Statsrevisorernes på baggrund af Rigsrevisionens
konklusioner særligt har hæftet sig ved manglende krav til overvågning af PFAS i
perkolat fra affaldsdeponier. Affaldsdeponier er et eksempel på, hvor
Miljøstyrelsen skulle have været mere opmærksomme og sat tidligere ind.
Det er kommunen, der fastsætter kontrolkrav i en tilslutningstilladelse til
affaldsdeponiet, førend der ledes perkolat til renseanlægget. Miljøministeriet er
ved at udarbejde en opdateret tilslutningsvejledning med vejledende værdier for
tilledning af PFOS. Det undersøges også, om yderligere PFAS kan inkluderes.
Miljøstyrelsen har i 2022 igangsat en særlig indsats for at sikre, at PFAS fra
affaldsdeponier overvåges. Miljøstyrelsen meddeler og vil meddele påbud om
undersøgelse af jord- og grundvandsforurening der, hvor der er mistanke eller
viden om udslip af perkolat. Indsatsen har flere faser. Nogle er således afsluttet,
nogle gennemføres i 2023 og 2024, og andre tiltag indgår i en vedvarende ny
tilsynspraksis.
Ud over indsatsen på affaldsdeponier, har Miljøstyrelsen igangsat en
tilsynskampagne for jern- og metalbranchen, samt off-shore olie- og gas, samt en
ikke-branchespecifik kampagne omfattende virksomheder med
brandslukningsanlæg. Disse indsatser forventes gennemført og afsluttet i 2024.
3
Statsrevisorerne beretning SB15/2022 - Bilag 2: Miljøministerens redegørelse af 22. juni 2023
2729790_0004.png
2. Overvågning og håndtering af forurening med PFAS
Statsrevisorerne finder, at Miljøministeriets indsats for at kontrollere og
overvåge samt Forsvarsministeriets indsats for at begrænse anvendelse og
udledning af PFAS og ministeriets håndtering af forureninger har været helt
utilstrækkelig.
Statsrevisorerne har særligt hæftet sig ved disse undersøgelsesresultater:
”•
Der er PFAS-forurening på 524 lokaliteter med særlig interesse for den
fremtidige drikkevandsforsyning.
• 772 ud af 3.038 vandværker har ikke testet for PFAS i perioden 2015-2021. I
2022 overskred 7 vandværker grænseværdien for PFAS. Miljøministeriet har
først i 2022 stillet krav om, at vandværker skulle teste deres drikkevand for 4
PFAS-stoffer senest den 1. marts 2023.
• Miljøministeriet har ikke gjort brug af de muligheder for overvågning af
PFAS i drikkevand, overfladevand og spildevand, som lovgivningen giver. (…)
• Den kemiske tilstand for 99 % af de danske vandløb er ukendt.”
Af Rigsrevisionens delkonklusion om overvågning og håndtering af forurening
med PFAS fremgår, at
”Miljøministeriet har ikke anvendt de muligheder, som
loven giver, til at sikre en tilstrækkelig overvågning af PFAS i drikkevand,
overfladevand og spildevand. Miljøministeriet fastsatte i 2015 en grænseværdi
for 12 PFAS-stoffer i drikkevand, men gjorde det først obligatorisk for
vandværkerne at overvåge grænseværdierne i 2017. Ministeriet har herudover
ikke sikret en tilstrækkelig overvågning af PFOS i overfladevand. Ministeriet
har overvåget ca. 200 km ud af 18.900 km vandløb i Danmark. Herudover har
Miljøministeriet ikke reageret på, at kommunerne ikke har stillet krav til
renseanlægs udledninger af PFOS indtil 2021.
Rigsrevisionens analyse af data viser, at 7 ud af 3.038 vandværker på et
tidspunkt i 2022 overskred grænseværdien for 4 PFAS-stoffer, og at 772
vandværker ikke har testet for PFAS i perioden 2015-2021. Desuden viser
analysen, at der i 2022 er PFAS-forurening på 524 lokaliteter i områder med
særlige drikkevandsinteresser.”
Med reference til ovenstående er følgende initiativer igangsat:
4) Grænseværdier og overvågning af PFAS i drikkevand
Jeg noterer mig og forstår Statsrevisorernes bemærkning om Rigsrevisionens
punkt 42 i beretningen således, at kravet om kontrol for summen af 4 PFAS
(PFOA, PFOS, PFNA og PFHxS) først har været gældende fra 2022 med frist for
kontrol 1. marts 2023.
Miljøstyrelsen har de seneste år sat ind med øget overvågning af PFAS i
drikkevand, og vi har i Danmark i dag nogle af de strammeste krav til PFAS i
drikkevandet. Jeg kan oplyse, at Miljøministeriet fastsatte et skærpet kvalitetskrav
for 4 PFAS på 0,002 µg/l gældende fra 1. januar 2022. Jeg kan videre oplyse, at
PFOA, PFOS, PFNA og PFHxS også indgår i den bredere PFAS kontrol af summen
af 12 PFAS, som blev indskrevet i drikkevandsbekendtgørelsen i 2015. Fra 2017
4
Statsrevisorerne beretning SB15/2022 - Bilag 2: Miljøministerens redegørelse af 22. juni 2023
2729790_0005.png
har det været et krav om, at alle almene vandforsyninger skulle kontrollere for de
12 PFAS, inkl. PFOA, PFOS, PFNA og PFHxS. Der har dermed været krav om
kontrol for PFOA, PFOS, PFNA og PFHxS i drikkevand siden 2017.
Jeg kan endvidere oplyse, at der i oktober 2022 blev sat krav om, at større
vandforsyninger både almene og ikke almene vandværker skulle kontrollere for det
nye krav for fire PFAS (PFOA, PFOS, PFNA og PFHxS) senest den 21. november
2022. Kravet blev sat for at fremrykke kontrollen med PFAS sammenlignet med
den frekvens, der i øvrigt er fastsat for drikkevandskontrollen, efter at
kravværdierne for summen af 4 PFAS blev markant nedsat i 2021. For
vandforsyninger til en husstand, der har offentlig eller kommerciel aktivitet, f.eks.
bed and breakfast eller udlejning var kravet til kontrol efter de nye krav sat til 1.
marts 2023.
Jeg kan oplyse om, at Miljøministeriet pr. 22. maj 2023 har indført krav om test af
10 nye PFAS i drikkevand, så vandforsyningerne i alt skal kontrollere for 22 PFAS.
Det er vandforsyningerne, der skal sikre, at PFAS ikke havner ude hos borgerne.
Det er ikke i orden, hvis der er vandforsyninger, der ikke får testet for stofferne.
Jeg har drøftet dette med KL på et møde om kommunernes tilsynspligt, hvor jeg
indskærpede, at det skal der rettes op på. KL har orienteret om at de har kontaktet
kommunerne og bedt dem om at følge op for de vandforsyninger, hvor der ikke er
indberettet kontrol for de 4 PFAS.
5) Grænseværdier og overvågning af PFOS i overfladevand
Det bemærkes, at Rigsrevisionens kritik vedrører de data, der lå til grund for
Miljøministeriets vandplanlægning i 2015-2021, og som er indsamlet i perioden
2007-2012 under Det Nationale Overvågningsprogram NOVANA. Andelen af
overvågede vandløb er siden hen øget som forberedelse til udkastet til
vandområdeplaner 2021-2027.
Miljøministeriet udfører en øget overvågning i 2021-2023. Det er bl.a. sket med
henblik på at understøtte Miljøstyrelsens arbejde med udvikling af modeller, som
skal sikre viden om tilstanden for miljøfarlige stoffer i de vandområder, hvor vi
ikke måler i dag og på sigt bidrage til, at vi i Danmark ikke har områder
kategoriseret som værende i ukendt kemisk tilstand.
Derudover skal den igangsatte Strategi for miljøfarlige stoffer medvirke til at
opbygge viden om PFAS-forureninger, videreudvikle overvågningen og identificere
omkostningseffektive virkemidler til at begrænse forureninger med PFAS i
vandmiljøet.
I 2022 igangsatte Miljøstyrelsen et projekt med henblik på at understøtte
kommunernes kildeopsporing af bl.a. PFOS forureninger.
6) Grænseværdier og tilsyn med PFOS i spildevand
Kommunerne skal i egenskab af miljømyndighed vurdere, hvorvidt der skal stilles
krav til PFOS i udledningstilladelser til rensningsanlæg, hvis der findes PFOS i
spildevandet. På de årlige dialogmøder med kommunerne vil Miljøstyrelsen fortsat
5
Statsrevisorerne beretning SB15/2022 - Bilag 2: Miljøministerens redegørelse af 22. juni 2023
2729790_0006.png
drøfte problemstillingerne omkring PFAS, herunder PFOS, og opfordre
kommunerne til at stille nødvendige krav for PFOS.
I den årlige kontrol i 2023 med spildevandsselskaberne er der ekstra fokus på at
oplyse om spildevandsforsyningernes forpligtelser, hvis der er gennemført
analyser for PFAS og/eller andre miljøfarlige stoffer eller forsyningen på anden vis
har fået viden om PFAS og/eller andre miljøfarlige stoffer i renseanlæggenes
spildevand.
Miljøstyrelsen oplyser i kontrolbrevene alle forsyninger om, at ny viden om
sammensætningen af spildevandet jf. § 2, stk. 1 i spildevandsbekendtgørelsen kan
sidestilles med en ændret sammensætning af spildevandet og i visse tilfælde kan
kræve fornyet udledningstilladelse. Kontrolbrevene til forsyningerne sendes i kopi
til kommunerne.
Miljøministeriet vil – i samarbejde med Partnerskabet for miljøfarlige stoffer - se
på, om kravene til udledning af de mest problematiske miljøfarlige stoffer,
herunder de mest problematiske PFAS, kan strammes yderligere.
EU-kommissionens forslag til revision af vandrammedirektivet,
grundvandsdirektivet og direktiv om miljøkvalitetskrav lægger op til en revision af
listen over prioriterede stoffer. I dag indeholder denne liste PFOS og derivater
heraf med tilhørende EU-miljøkvalitetskrav. Med revision af vanddirektiverne er
der forslag om at optage i alt 24 PFAS forbindelser, inkl. PFOS, med et samlet
miljøkvalitetskrav for summen af de 24 PFAS forbindelser. Dette vil medføre en
udvidelse af måleprogrammet for den eksisterende NOVANA-overvågning og
styrke indsatsen i vandmiljøet mod de mest problematiske PFAS forbindelser.
Jeg vil i øvrigt henvise til redegørelsen fra Forsvarsministeren fsva. de dele af
beretningen, som henhører under dennes ressort.
Afslutningsvis skal jeg bemærke, at der er sendt en kopi af nærværende
redegørelse til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
6