Finansudvalget 2022-23 (1. samling)
SB 10 3
Offentligt
2694796_0001.png
April 2023
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Forsvarsministeriets
økonomistyring af
forligsmidler i perioden
2018-2023
Statsrevisorerne beretning SB10/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 21. april 2023
2694796_0002.png
2.. 3.
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 10/2022 om Forsvars-
ministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden
2018-2023
Forsvarsministerens redegørelse af 17. april 2023
21. april 2023
RN 406/23
1. Rigsrevisionen gennemgår i dette notat de initiativer, som forsvarsministeren vil
iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusio-
ner. Dette sker med henblik på at vurdere, om Forsvarsministeriets initiativer adres-
serer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens
beretning.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
Konklusion
§
§ 18, stk. 4-notat
Det fremgår af forsvarsministerens redegørelse, at ministeren tager den rejste kritik
alvorligt. Forsvarsområdet står over for store bevillingsløft i det kommende forsvars-
forlig, og derfor finder ministeren, at det er centralt, at der fremover bliver en stær-
kere styring af, gennemsigtighed i og opfølgning på implementeringen af de politiske
målsætninger for Forsvaret og anvendelsen af bevillingerne.
Forsvarsministeren har redegjort for en række overordnede foranstaltninger og initia-
tiver, som senere vil blive udbygget og konkretiseret nærmere efter det igangsatte kas-
seeftersyn. Kasseeftersynet vil forventeligt blive offentliggjort i starten af maj 2023.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Forsvarsministeriets arbejde med at styrke forligs- og økonomistyringen på forsvars-
området, herunder arbejdet med at konkretisere og implementere initiativerne
samt udvikle og anvende et nyt koncept for ministeriets egen forligsopfølgning og
-rapportering.
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB10/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 21. april 2023
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2023 en beretning om Forsvarsministeriets økonomi-
styring af forligsmidler i perioden 2018-2023. Formålet med undersøgelsen var at vur-
dere, om Forsvarsministeriets økonomistyring har givet gennemsigtighed i anvendel-
sen af forligsmidler i perioden 2018-2023. Forsvarsministeriets område fik med for-
svarsforliget et bevillingsløft på 12,8 mia. kr. (2018-priser). Målsætningerne i forliget var
bl.a. at styrke Forsvarets bidrag til NATO’s kollektive
afskrækkelse og forsvar samt at
styrke Forsvarets bidrag til den nationale sikkerhed.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det kritisabelt, at Forsvars-
ministeriet ikke havde tilrettelagt en økonomistyring, der havde gjort ministeriet i
stand til at redegøre for, om forligsmidlerne var anvendt til at løse de opgaver og nå de
mål og effektiviseringer, som var forudsat i forsvarsforliget 2018-2023.
Statsrevisorerne fandt det bekymrende, at forsinkelser i materielinvesteringer kan ha-
ve negative konsekvenser for Forsvarets operative kapaciteter og for Danmarks mål
om at øge forsvarsudgifternes andel til 2 % af BNP i 2033.
Statsrevisorerne påtalte, at Forsvarsministeriet ikke har levet op til grundlæggende og
almindeligt udbredte principper for god statslig økonomistyring, der sikrer gennemsig-
tighed mellem bevillinger, resurseforbrug og faglig fremdrift i opgaveløsningen. Kon-
sekvensen af den mangelfulde økonomistyring er, at Folketingets og Forsvarsministe-
riets muligheder for at vurdere bevillingsbehovet og prioritere på et oplyst grundlag
begrænses.
Set i lyset af at forsvarsområdet fremadrettet står over for store bevillingsløft, ind-
skærpede Statsrevisorerne, at Forsvarsministeriet snarest muligt bør styrke økono-
mistyringen. Det er i den forbindelse en skærpende omstændighed, at Statsrevisorer-
ne og Rigsrevisionen i en årrække har rejst kritik af økonomistyringen på forsvarsom-
rådet, ligesom forligskredsen i flere forlig har anført, at ministeriets økonomistyring
skulle styrkes.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
5. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Statsrevisorerne beretning SB10/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 21. april 2023
3
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Styrkelse af forligs- og økonomistyringen på forsvarsområdet
6. Statsrevisorerne fandt det kritisabelt, at Forsvarsministeriet ikke havde tilrettelagt
en økonomistyring, der havde gjort ministeriet i stand til at redegøre for, om forligs-
midlerne var anvendt til at løse de opgaver og nå de mål og effektiviseringer, som var
forudsat i forsvarsforliget 2018-2023.
7. Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse, at målet for departementets tilrette-
læggelse af økonomistyringen for det kommende forsvarsforlig er, at økonomistyrin-
gen skal bidrage til at sikre, at der er en stærk tværgående og gennemsigtig styring.
Økonomistyringen skal understøtte, at Forsvarsministeriet kan foretage tværgående
prioriteringer og sikre sammenhæng mellem planlægning og styring af økonomien
med henblik på implementering af de politiske prioriteter på forsvarsområdet. Mini-
steren oplyser, at flere af de planlagte foranstaltninger og initiativer i forhold til at styr-
ke økonomistyringen er overordnede og vil blive nærmere udbygget og konkretiseret.
Ministeren vil i den forbindelse nedsætte et ekspertudvalg, der skal understøtte udvik-
lingen af den faglige planlægning og tværgående økonomiske styring på ministerom-
rådet. Det drejer sig bl.a. om rollefordelingen i forhold til økonomistyring, planlægning
og risikoidentifikation på tværs af etablissement, materiel og personel.
Forsvarsministeren oplyser desuden, at departementet vil opstille krav til styrelsernes
implementeringsplaner, tidsplaner og vurderinger af risici for de konkrete initiativer i
det kommende forsvarsforlig. Dertil kommer krav og ansvar for, at der sker tværgåen-
de prioritering og styring af forligsinitiativerne, og at Forsvarsministeriet sikrer sam-
menhæng til driften af Forsvaret på tværs af etablissementer, materiel og personel.
Departementet vil også stille krav til styrelsernes registrering af og opfølgning på an-
vendelsen af forligsmidler. Opsætningen af en registreringsramme skal afspejle de
konkrete initiativer i det kommende forsvarsforlig og omfatte det økonomiske grund-
lag og sammenhængen til den generelle økonomistyring på ministerområdet.
Samtidig vil kravene til styrelsernes opfølgning på anvendelsen af forligsmidler bety-
de, at der
i tilknytning til den nuværende flerårige rammestyring
vil blive indført
egentlig flerårsbudgettering. Flerårsbudgetteringen vil blive forankret i departemen-
tets koncernøkonomi og skal samtidig være systemunderstøttet.
Forsvarsministeriet vil ydermere styrke den målrettede opfølgning på politisk aftalte
effektiviseringsinitiativer. I forbindelse med fremtidige effektiviseringer bliver opfølg-
ningskonceptet derfor konstrueret på en sådan måde, at ministeriet løbende kan føl-
ge op på, om provenuer realiseres som tiltænkt. Ministeriet vil derudover orientere for-
svarsforligskredsen om status på realiseringen af effektiviseringerne i det nuværende
forlig i løbet af maj 2023 og ved udgangen af 2023, når alle effektiviseringsinitiativerne
er opgjort.
Statsrevisorerne beretning SB10/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 21. april 2023
4
Forsvarsministeren oplyser også, at ministeren vil etablere en central implemente-
ringsenhed i departementet. Enheden skal sikre et stærkere tilsyn med og tættere op-
følgning på fremdriften i implementeringen af det kommende forsvarsforlig og anven-
delsen af forligsmidler.
Endelig oplyser forsvarsministeren, at en stærkere forligs- og økonomistyring også
skal understøtte den politiske opfølgning på det kommende forsvarsforlig. Forsvars-
ministeriet vil derfor udvikle et nyt koncept for forligsopfølgning og -rapportering, der
skal sikre, at forligskredsen får et systematisk overblik over fremdriften i implemente-
ringen af de politisk besluttede initiativer. Konceptet skal desuden sikre et rettidigt og
gennemsigtigt beslutningsgrundlag for efterfølgende politiske prioriteringer ved væ-
sentlige ændringer af de operative behov, det økonomiske grundlag, tidsperspektivet
og risiciene i forhold til implementeringen af de politiske målsætninger i det kommen-
de forsvarsforlig. Konceptet for forligsopfølgning og -rapportering skal ifølge ministe-
ren samtidig medvirke til systematisk orientering af Folketingets Finansudvalg og Fol-
ketingets Forsvarsudvalg om fremdriften i det kommende forsvarsforlig. Dette skal
styrke Folketingets kontrolmuligheder med implementeringen af de politiske målsæt-
ninger og anvendelsen af forligsmidler på forsvarsområdet.
8. Rigsrevisionen finder det positivt, at Forsvarsministeriet vil iværksætte initiativer,
der kan styrke forligs- og økonomistyringen på forsvarsområdet. Rigsrevisionen kon-
staterer, at der er tale om overordnede initiativer, som ifølge forsvarsministeren vil bli-
ve udbygget og konkretiseret yderligere.
Rigsrevisionen vil følge Forsvarsministeriets arbejde med at styrke forligs- og økono-
mistyringen i den kommende forligsperiode, herunder arbejdet med at konkretisere
og implementere initiativerne samt udvikle og anvende et nyt koncept for ministeriets
egen forligsopfølgning og -rapportering.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB10/2022 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 21. april 2023
2694796_0006.png
5
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Forsvarsministeriets Finansudvalget:
økonomistyring af
19-01-2023
forligsmidler i perio-
den 2018-2023
(nr.
10/2022)
16-01-2023
Minister-
redegørelse:
Forsvarsministeren:
17-04-2023
Finansudvalget og
Forsvarsudvalget:
04-05-2023
Forsvarsministeren:
19-01-2023
(57)
19-01-2023
(58)
20-01-2023
(59)
20-01-2023
(60)
20-01-2023
(61)
20-01-2023
(62)
22-02-2023
(30)
27-02-2023
(32)
27-02-2023
(33)
23-03-2023
(151)
Forsvarsudvalget:
22-02-2023
Finansudvalget:
23-02-2023
Forsvarsministeren:
13-03-2023