Statsrevisorerne 2021
8
Offentligt
2407343_0001.png
Juni 2021
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af en
større undersøgelse af
forvaltningen af
handicapområdet
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af forvaltningen af handicapområdet
Tilrettelæggelsesnotat til Statsrevisorerne
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af forvalt-
ningen af handicapområdet
1. juni 2021
RN 308/21
I. Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 16. april 2021 om en undersøgelse
af forvaltningen af handicapområdet, jf. rigsrevisorlovens § 8, stk. 1. Dette notat beskri-
ver, hvordan en eventuel større undersøgelse vil kunne tilrettelægges.
Undersøgelsen kan gennemføres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Stats-
revisorerne i foråret 2022.
II. Baggrund
2. Det fremgår af Statsrevisorernes anmodning, at det sociale område, herunder han-
dicapområdet, med kommunalreformen den 1. januar 2007 blev udlagt fra de davæ-
rende 14 amter til Danmarks 98 kommuner. Et borgerforslag om at flytte handicapom-
rådet væk fra kommunerne har opnået det antal støttetilkendegivelser fra borgere,
som kræves for at få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i Folke-
tinget. Forslag til folketingsbeslutning (B 139) om at flytte handicapområdet væk fra
kommunerne er planlagt 1. behandlet af Folketinget den 4. maj 2021. Baggrunden for
forslaget er bl.a. kritik af uensartethed og fejl i kommunernes afgørelser om hjælp og
støtte til mennesker med handicap og psykisk sårbarhed og et ønske om at flytte om-
rådet til regionerne eller staten.
3. Statsrevisorerne stiller følgende spørgsmål:
Er kommunernes forvaltning af handicapområdet tilfredsstillende og overholder
forvaltningen gældende love og regler på området, herunder FN’s konvention om
rettigheder for personer med handicap? Får borgere med fysisk eller psykisk han-
dicap de ydelser, som de er berettigede til?
Hvordan har Social- og Ældreministeriet fulgt op på, hvilke resultater/forbedringer
der er opnået på handicapområdet siden 2007?
Har Social- og Ældreministeriets tilsyn med området været tilfredsstillende, her-
under Socialstyrelsens auditfunktions tilsyn med de 5 kommunale socialtilsyn?
Har tilsynet omfattet vurdering af og kontrol med kvaliteten af ydelser til de han-
dicappede?
Hvilken udvikling har der været siden 2007 i antallet af klager over kommunernes
forvaltning af handicapområdet til Ankestyrelsen, og hvor mange klagere får med-
hold?
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af forvaltningen af handicapområdet
2
Handicapkonventionens
definition af handicap
Personer med handicap om-
fatter personer, der har en
langvarig fysisk, psykisk, in-
tellektuel eller sensorisk funk-
tionsnedsættelse, som i sam-
spil med forskellige barrierer
kan hindre dem i fuldt og ef-
fektivt at deltage i samfunds-
livet på lige fod med andre.
Serviceloven
4. Det fremgår af anmodningen, at Statsrevisorerne er opmærksomme på, at Rigsre-
visionens begrænsede adgang til de kommunale regnskaber, jf. rigsrevisorlovens § 5,
kan nødvendiggøre afgrænsning af undersøgelsens omfang. Rigsrevisorloven giver
alene Rigsrevisionen adgang til efter anmodning at gennemgå den del af de kommu-
nale regnskaber, som vedrører virksomhed, for hvilken der skal ske afregning over
for staten. Finansieringen af handicapområdet er sammensat, så noget finansieres
via øremærkede midler afsat på finansloven, mens andet finansieres af kommuner-
nes bloktilskud mv.
5. Børn og voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne skal efter servicelo-
ven have mulighed for at få støtte gennem sociale indsatser og tilbud. Disse indsatser
skal bl.a. tilgodese de behov, der følger af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
og indsatserne gives også for at forbedre den enkeltes sociale og personlige funktion
og udviklingsmuligheder. Serviceloven indeholder bestemmelser om personlig hjælp,
omsorg og pleje, genoptræning, beskyttet beskæftigelse, samværs- og aktivitetstilbud,
botilbud mv. I denne undersøgelse vil vi fokusere på forvaltning af handicap inden for
serviceloven, da dette lovområde udgør en central del af handicapforvaltningen, og
da Social- og Ældreministeriet er ressortansvarlig for dette område.
6. Figur 1 viser organiseringen af forvaltningen af handicapområdet.
Serviceloven har bl.a. til for-
mål at tilgodese behov, der
følger af nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af forvaltningen af handicapområdet
2407343_0004.png
3
Figur 1
Organiseringen af forvaltningen af handicapområdet inden for serviceloven
SOCIAL- OG ÆLDRE-
MINISTERIETS
DEPARTEMENT
Det ansvarlige ministerium
for sociale indsatser.
Ansvarlig for serviceloven.
SOCIALSTYRELSEN
ANKESTYRELSEN
Tilvejebringer og formidler
socialfaglig viden og praksis.
Varetager auditfunktion
i forhold til de 5 socialtilsyn.
Afgør klagesager (retlig prøvelse).
Koordinerer praksis.
Laver undersøgelser.
Fører tilsyn med
kommunernes forvaltning.
KOMMUNERNE
Har det daglige ansvar.
Træffer afgørelser efter
serviceloven.
DE 5 SOCIALTILSYN
BORGER
Forankret i 5 kommuner.
Fører tilsyn med
kommunernes sociale tilbud.
Kilde:
Rigsrevisionen.
Det fremgår af figur 1, hvilke myndigheder der er involveret i forvaltningen af handicap-
området inden for serviceloven. I det følgende gennemgår vi de enkelte myndigheders
ansvar.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af forvaltningen af handicapområdet
4
7. Kommunerne har ansvaret for at tilbyde hjælp og støtte til den enkelte borger, og
kommunerne træffer afgørelse i sociale sager, herunder på handicapområdet. Det er
kommunerne, der vurderer, hvilket tilbud den enkelte skal modtage.
Sektoransvarsprincippet
Ifølge sektoransvarsprincip-
pet har alle offentlige myndig-
heder, der udbyder en ydelse
eller service, også ansvar for,
at den pågældende ydelse er
tilgængelig for borgere med
nedsat funktionsevne.
8. Social- og Ældreministeriet har det overordnede ressortansvar for socialområdet,
herunder handicapområdet, ligesom ministeriet er ansvarligt for serviceloven. Det føl-
ger af sektoransvarsprincippet, at andre ministerområder også har opgaver og ansvar
i forhold til indsatsen over for mennesker med handicap.
9. Socialstyrelsen under Social- og Ældreministeriet varetager opgaver vedrørende
udvikling, rådgivning og implementering for hele det sociale serviceområde, og styrel-
sen har et særligt ansvar for at bidrage til løsning af opgaver inden for bl.a. handicap-
området. Med lov om socialtilsyn blev der i 2014 etableret 5 kommunale socialtilsyn,
der har til opgave at godkende og føre et løbende driftsorienteret tilsyn med plejefa-
milier og tilbud på det sociale område i Danmark. Ansvaret for de kommunale social-
tilsyn ligger i 5 udpegede kommunalbestyrelser i Hjørring, Silkeborg, Faaborg-Midtfyn,
Holbæk og Frederiksberg kommuner. Socialstyrelsen varetager en auditfunktion i for-
hold til de kommunale socialtilsyn. Socialstyrelsen skal understøtte, at de 5 socialtil-
syn løser deres opgaver i overensstemmelse med lovens formål og intention. Social-
styrelsen følger, jf. lov om socialtilsyn, løbende praksis i de 5 kommunale socialtilsyn
og gennemfører faglige undersøgelser og understøtter udførelsen af godkendelses-
og tilsynsopgaven. Socialstyrelsen foretager bl.a. stikprøver af socialtilsynenes arbej-
de og sikrer, at ny viden anvendes i socialtilsynenes arbejde. Det fremgår dog af be-
mærkningerne til lov om socialtilsyn, at Socialstyrelsen ikke skal føre tilsyn med lov-
ligheden af socialtilsynets opgavevaretagelse. Hvis Socialstyrelsen bliver opmærk-
som på uhensigtsmæssigheder i socialtilsynenes udførelse af godkendelses- og til-
synsopgaven, kan styrelsen enten rette henvendelse til det pågældende socialtilsyn
eller til Social- og Ældreministeriet, der har det overordnede ressortansvar for områ-
det, eller underrette det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen, der har kompetence til at
føre tilsyn med socialtilsynenes overholdelse af de regler, der særligt gælder for of-
fentlige myndigheder.
10. Ankestyrelsen er klageinstans for administrative afgørelser på socialområdet. Der
er tale om en retlig prøvelse af de kommunale afgørelser på handicapområdet. Anke-
styrelsen kan afvise, stadfæste, hjemvise, ophæve eller ændre en afgørelse, der er kla-
get over, herunder også afgørelser, der er truffet af socialtilsynet. Ankestyrelsen følger
løbende praksis i kommunerne og vejleder om praksis. Hertil kommer at, Social- og
Ældreministeriet kan anmode Ankestyrelsen om at gennemgå kommunalbestyrelser-
nes afgørelser. De kommuner, der deltager i en praksisundersøgelse, er forpligtede til
at forholde sig til, hvordan de kan forbedre deres praksis.
11. Social- og Ældreministeriet har siden 2017 offentliggjort udvalgte tal for resultater-
ne af Ankestyrelsens behandling af klagesager på socialområdet. Tabel 1 viser Anke-
styrelsens omgørelsesprocenter på udvalgte paragraffer på voksen- og børnehandi-
capområdet. En omgørelse betyder, at Ankestyrelsen har hjemvist, ophævet eller æn-
dret den afgørelse, der er klaget over.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af forvaltningen af handicapområdet
2407343_0006.png
5
Tabel 1
Ankestyrelsens omgørelsesprocenter for udvalgte områder inden for
servicelovens handicapbestemmelser (procent af behandlede klage-
sager)
2016
Voksenhandicapområdet
Børnehandicapområdet
-
46
%
2017
21
%
52
%
2018
32
%
47
%
2019
46
%
51 %
Note: Social- og Ældreministeriet har ikke offentliggjort Danmarkskort for voksenhandicapområdet i 2016.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af tal fra Social- og Ældreministeriet.
Det fremgår af tabel 1, at Ankestyrelsen i 2019 omgjorde 46
%
af alle klagesager på de
udvalgte bestemmelser på voksenhandicapområdet og 51
%
af klagesager på børne-
handicapområdet. Tabellen viser også, at andelen af omgjorte afgørelser på voksen-
handicapområdet er steget fra 21
%
til 46
%
siden 2017. På børnehandicapområdet
har omgørelsesprocenten ligget mellem 46
%
og 52 % i alle 4 år.
Omgørelsesprocenten er udtryk for, hvor mange klagesager Ankestyrelsen omgør.
Omgørelsesprocenten viser omgørelserne som andel af antallet af sager, der klages
over, og ikke som andel af antallet af kommunale afgørelser. Omgørelsesprocenten
er derfor ikke nødvendigvis et direkte udtryk for kvaliteten af den kommunale sags-
behandling som helhed.
12. Rigsrevisionen har tidligere undersøgt dele af forvaltningen af handicapområdet
(beretning nr. 20/2011 om statens overførsler til kommuner og regioner i 2011 – mer-
udgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste på det sociale område fra november 2012).
Beretningen handlede om revisionen af statens overførsler til kommuner og regioner
med særligt fokus på Social- og Ældreministeriets administration og kommunernes
hjemtagelse af refusion for merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste til forældre med
handicappede børn efter servicelovens § 41 og §42.
I august 2020 har Rigsrevisionen fulgt op på sagen i et notat til Statsrevisorerne. Stats-
revisorerne fandt på baggrund af opfølgningen, at Social- og Indenrigsministeriets op-
følgning på beretningen har trukket i unødigt langdrag. Statsrevisorerne fandt det util-
fredsstillende, at Social- og Indenrigsministeriet har været for passive i forhold til at
opnå et lavere fejlniveau i den kommunale sagsbehandling af merudgifter og tabt ar-
bejdsfortjeneste for forældre med handicappede børn. Særligt i lyset af, at ministeriet
har kendt til problemerne med kommunernes sagsbehandling på området i mere end
10 år. Opfølgningen viste også, at Ankestyrelsen har igangsat flere initiativer for at un-
derstøtte den kommunale sagsbehandling, men at det endnu er for tidligt at vurdere,
om de har en effekt. Det fremgår af notatet, at Rigsrevisionen fortsat vil følge udviklin-
gen og orientere Statsrevisorerne om udviklingen i fejlniveauet i kommunernes admi-
nistration af sager om merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste. Rigsrevisionen vil
behandle de åbentstående forhold fra beretningen i forbindelse med behandling af
denne statsrevisoranmodning.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af forvaltningen af handicapområdet
6
III. Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
13. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Social- og Ældreministeriet har
understøttet, at kommunerne foretager en tilfredsstillende forvaltning af handicap-
området. Vi forventer at opdele undersøgelsen i 2 dele:
Opfylder den kommunale forvaltning servicelovens bestemmelser på handicap-
området?
Er Social- og Ældreministeriet tilsyn med og opfølgning på kommunernes forvalt-
ning af handicapområdet tilfredsstillende?
I undersøgelsens første del behandler vi 1. og 4. punkt i Statsrevisorernes anmodning,
og i anden del anmodningens punkt 2 og 3.
14. I undersøgelsens
første del
undersøger vi kommunernes opfyldelse af de fastsatte
love og regler for social støtte på handicapområdet. Vi vil se på, om borgere med han-
dicap modtager de ydelser efter serviceloven, som de er berettigede til. Den kommu-
nale indsats på socialområdet, som tilbydes til borgere med handicap, er primært re-
guleret i lov om social service (serviceloven). Undersøgelsen tager udgangspunkt i
kommunernes ansvar for levering af sociale serviceydelser til de enkelte borgere.
Rigsrevisorlovens § 5
Rigsrevisor skal efter anmod-
ning have adgang til at gen-
nemgå den del af de kommu-
nale regnskaber, som vedrø-
rer virksomhed, for hvilken der
skal ske afregning over for sta-
ten.
15. Det er som udgangspunkt opholdskommunen, der afholder den fulde udgift til til-
buddene, men for bestemte typer af enkeltsager er der dog en vis statsrefusion. For
disse ordninger har Rigsrevisionen fuld revisionsadgang, jf. rigsrevisorlovens § 5, her-
under adgang til sager behandlet i kommunerne. I denne del af undersøgelsen vil vi
undersøge 3 væsentlige ordninger, hvor der sker afregning over for staten:
hjælp efter § 41 til dækning af nødvendige merudgifter ved forsørgelse i hjemmet
af barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktions-
evne mv. (186,2 mio. kr. i 2020)
hjælp efter § 42 til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet
forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne mv. (735,7 mio. kr. i 2020)
hjælp efter § 100 til dækning af nødvendige merudgifter til den daglige livsførelse
til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne (70,6 mio. kr. i
2020).
Vi forventer at kunne vurdere, i hvilket omfang kommunerne har forvaltet ordningerne
i overensstemmelse med de gældende regler, herunder udpege særlige problemom-
råder og karakteren af de konstaterede regelbrud – bl.a. på baggrund af gennemgang
af sager med statsrefusion fra udvalgte kommuner.
16. Rigsrevisionen har ikke direkte adgang til de øvrige områder inden for den kommu-
nale handicapforvaltning. Vi forventer dog, at undersøgelsen via bl.a. data og analyser
fra Ankestyrelsen, Socialstyrelsen og kommunerne kan belyse kvaliteten af den kom-
munale forvaltning af de øvrige sociale indsatser på handicapområdet, herunder om-
fanget og karakteren af fejl og mangler i kommunernes afgørelser. Social- og Ældre-
ministeriet har oplyst, at Ankestyrelsen ikke har data, som kan belyse, hvor mange af-
gørelser kommunerne træffer, og dermed heller ikke, hvor stor en andel af kommuner-
nes afgørelser der bliver påklaget til Ankestyrelsen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af forvaltningen af handicapområdet
7
17. I undersøgelsens
anden del
undersøger vi Social- og Ældreministeriets tilsyn og
opfølgning med kommunernes forvaltning af reglerne om social støtte på handicap-
området.
For at vurdere, om Social- og Ældreministeriets tilsyn og opfølgning med kommuner-
nes forvaltning af handicapområdet er tilfredsstillende, vil vi undersøge, om ministeriet
har undersøgt virkningen af de ændringer, der blev foretaget i forvaltningen af handi-
capområdet i forbindelse med kommunalreformen i 2007, og om ministeriet har fulgt
op på resultatet af disse undersøgelser.
I denne del af undersøgelsen vil vi vurdere Social- og Ældreministeriets regeludste-
delse og vejledning af kommunerne. Vi vil vurdere Socialstyrelsens auditfunktions
opgavevaretagelse med at følge praksis og understøtte de kommunale socialtilsyn.
Vi vil endvidere undersøge, hvorledes ministeriet reagerer og følger op på konkrete
informationer fra Ankestyrelsen om regelbrud og mangler i den kommunale forvalt-
ning af reglerne om social støtte på handicapområdet.
18. Fælles for både undersøgelsens
første
og
anden del
gælder, at vi vil dække perio-
den fra 2007 til 2021, hvor det er relevant. Vi skal dog samtidig gøre opmærksom på,
at det for en række områder ikke vil være muligt at finde valide og sammenhængende
data for hele perioden. På grund af sektoransvarsprincippet har en række ministerier
inden for deres respektive ressortområder ansvar og opgaver i relation til handicap-
området. I denne undersøgelse vil vi behandle Social- og Ældreministeriet og kommu-
nernes forvaltning af serviceloven. Kommunerne har således også ansvar for indsat-
sen over for borgere med handicap på andre ressortområder, fx i forhold til beskæfti-
gelse, uddannelse og sundhed, som vi ikke behandler i denne undersøgelse.
Social- og Ældreministeriet har oplyst, at Danmark ratificerede handicapkonventionen
i juli 2009. Forud for ratifikationen blev det vurderet, at ratifikationen af handicapkon-
ventionen ikke krævede en ændring af dansk lovgivning. Der blev således konstateret
normharmoni
mellem handicapkonventionens krav til staten og dansk lovgivning. Vi
forventer derfor ikke særskilt at vurdere, om forvaltningen lever op til FN’s konvention
om rettigheder for personer med handicap, da et brud på handicapkonventionen og-
så vil være et brud på de danske regler på området.
19. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne
ske ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Lone Strøm