Statsrevisorerne 2021
4
Offentligt
2324533_0001.png
Februar 2021
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af en
større undersøgelse af
Banedanmarks håndtering
af manglen på validatorer
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 4: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
Tilrettelæggelsesnotat til Statsrevisorerne
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Bane-
danmarks håndtering af manglen på validatorer
26. januar 2021
RN 1502/21
I. Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 20. november 2020 om en under-
søgelse af Banedanmarks håndtering af manglen på validatorresurser, jf. rigsrevisor-
lovens § 8, stk. 1. Dette notat beskriver, hvordan en eventuel større undersøgelse vil
kunne tilrettelægges.
Undersøgelsen kan gennemføres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Stats-
revisorerne ultimo 2021.
II. Baggrund
2. Det fremgår af Statsrevisorernes anmodning, at de signaltekniske eksperter – og-
så kaldet validatorer – ifølge Banedanmark er en knap resurse på grund af den mar-
kante udbygning og fremtidssikring af jernbanen i disse år.
En validator skal sikre, at signalinfrastrukturen er i orden. Det betyder bl.a., at eventu-
elle fejl eller mangler på signalinfrastrukturen i forbindelse med jernbanearbejder ret-
tes og udbedres inden brug, så signaler, fjernstyringssystemer, sporskiftedrev m.m.
fungerer korrekt. De fleste validatorer er ansat i private rådgivningsvirksomheder,
men der er også validatorer ansat i Banedanmark.
Det fremgår af Banedanmarks notat af 13. december 2019 til Folketingets Transport-
udvalg om Banedanmarks brug af signaltekniske validatorer, at problemerne med at
skaffe de nødvendige validatorer har forsinket en række jernbaneprojekter. Manglen
på validatorer forsinker bl.a. elektrificeringen af jernbanen yderligere, samtidig med
at fornyelse og vedligehold af jernbanens infrastruktur udskydes. Samtidig betyder
manglen på validatorer, at der generelt kommer flere og længere sporspærringer på
grund af dårligere planlægning og færre muligheder for at foretage flere arbejder i
jernbaneinfrastrukturen inden for samme tidsrum.
3. På den baggrund anmodede Statsrevisorerne Rigsrevisionen om at undersøge Ba-
nedanmarks håndtering af manglen på validatorresurser med henblik på at sikre, at
signalinfrastrukturen er i orden og sikker.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 4: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
2
Statsrevisorerne stillede følgende spørgsmål:
1)
Hvilke planer har Banedanmark lagt frem til 2030, hvor Signalprogrammet forven-
tes færdigt, for brug af validatorresurser? Indeholder planerne angivelse af timefor-
brug for de enkelte projekter for både fornyelse og vedligehold af jernbanen, nye
baneprojekter og Signalprogrammet på de tidspunkter i projektforløbet, hvor der
skal foretages valideringer? Foretages der eksternt kvalitetstjek af resursebeho-
vet, og er der en løbende opdatering af behovet for validatorresurser?
2)
Hvordan fastsætter Banedanmark validatorbehovet for et jernbaneprojekt (fx den
planlagte immunisering Roskilde-Holbæk), herunder hvordan inddrages tilbud på
opgaver, private leverandører/entreprenører og rådgivere i resursefastlæggelsen?
3)
Hvordan har Banedanmark taget højde for, at det kræver validatorresurser at im-
munisere de konventionelle signaler (beskytte mod højspændingen fra elledninger-
ne) og opsætte konventionelle signaler og sikringsanlæg for at imødegå forsinkel-
serne i Signalprogrammet og forsinkelserne i elektrificeringen og indsættelsen af
elektriske tog?
4)
Hvordan har Banedanmark foretaget de nødvendige skridt og skabt de nødvendi-
ge incitamenter til at få flere validatorresurser, fx gennem rammeaftaler med et
bredt felt af rådgivningsvirksomheder, siden de første officielle forsinkelser af Sig-
nalprogrammet?
5)
I hvilket omfang har Banedanmark igangsat og skabt incitamenter til et uddannel-
sesforløb for validatorer i tide, så der er sket løbende oplæring af nye validatorer
og kompetenceløft af eksisterende validatorer?
6)
I hvor høj grad er det lykkedes Banedanmark at planlægge og optimere validator-
resurserne, efter at Banedanmark har oprettet en enhed, der koordinerer alloke-
ring af alle validatorresurser både i Banedanmark og hos rådgiverne?
7)
Hvordan sikrer Banedanmark fremover, at flere planlagte og kommende jernbane-
projekter ikke forsinkes på grund af manglen på validatorresurser?
8)
I hvilket omfang har Banedanmark gjort brug af inspiration fra lande med lignende
konventionel signalteknologi, fx Sverige, Norge og Tyskland, til, hvordan valide-
ringsprocessen og -omfanget kan effektiviseres, og har Banedanmark undersøgt
mulighederne for at bruge udenlandske validatorer til hele eller dele af validerings-
processen?
9)
I hvor høj grad har Banedanmark undersøgt muligheden for, at andre fag- og per-
sonalegrupper kan assistere en validator i forbindelse med valideringsprocessen
og udarbejdelsen af validatorrapporten, så resursetrækket på validatorerne bliver
mindre?
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 4: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
3
III. Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
4. Rigsrevisionen forventer at tilrettelægge undersøgelsen med det formål at vurdere,
om Transportministeriet har haft en tilfredsstillende styring af validatorresurser til at
gennemføre de planlagte jernbaneprojekter.
Rigsrevisionen forventer at opdele undersøgelsen i 2 dele:
Planlagte jernbane-
projekter
Har Banedanmark sikret et tilfredsstillende overblik over, om der er validatorer til
at gennemføre de planlagte jernbaneprojekter?
Har Banedanmark iværksat tilfredsstillende initiativer for at sikre, at der er valida-
torer til at gennemføre de planlagte jernbaneprojekter?
5. Ifølge Banedanmark er manglen på validatorer primært opstået som følge af replan-
lægningen af Signalprogrammet i 2017, der betød, at Signalprogrammet blev yderlige-
re forsinket fra 2023 til senest 2030. Forsinkelsen medførte et behov for at gennem-
føre en række baneprojekter med de eksisterende signalsystemer i stedet for de nye.
Dermed opstod der også et øget behov for validatorer, der kan indstille, at ændringer
i de eksisterende sikringsanlæg godkendes. De eksisterende anlæg stammer fra flere
forskellige årtier og er baseret på forskellige styringsmåder. Derfor kræver det, at en
validator har specialiseret viden om den specifikke signaltype, når der skal foretages
ændringer i anlæggene.
Vi forventer, at undersøgelsen vil omfatte perioden op til replanlægningen af Signal-
programmet i 2017 og frem til i dag. Dermed forventer vi at afdække både, hvordan
Banedanmark løbende har håndteret risikoen for mangel på validatorer, og den aktu-
elle mangel på validatorer.
6. Nedenfor har vi angivet, hvordan vi forventer at undersøge de 2 dele, herunder hvor-
dan Statsrevisorernes spørgsmål indgår. Vi forventer, at undersøgelsens 2 dele tilsam-
men vil besvare Statsrevisorernes spørgsmål om, hvordan Banedanmark fremover
sikrer, at flere planlagte og kommende jernbaneprojekter ikke forsinkes på grund af
manglen på validatorresurser (spørgsmål nr. 7).
Banedanmarks overblik over validatorer
Planlagte jernbaneprojekter
definerer vi som alle projekter
frem mod 2030, hvor Signal-
programmet senest forventes
at være endeligt afsluttet. Pro-
jekterne vedrører fornyelse,
nyanlæg, Signalprogrammet
og Elektrificeringsprogram-
met. Projekter vedrørende
vedligehold indgår ikke, da
projekterne ikke kræver vali-
datorer.
Projekterne indgår i ”Bane-
danmarks Anlægsplan 2030”.
7. Den første del af undersøgelsen handler om, hvorvidt Banedanmark har sikret et til-
fredsstillende overblik over, om der er validatorer til at gennemføre de planlagte jern-
baneprojekter. Vi forventer, at denne del af undersøgelsen vil kunne besvare Statsre-
visorernes spørgsmål nr. 1, 2 og 3.
8. For at besvare dette vil vi for det første undersøge, om Banedanmark har vurderet
behovet for validatorer til at gennemføre de planlagte jernbaneprojekter. Vi vil bl.a.
gennemgå, om Banedanmark har en plan for brug af validatorer frem til 2030, hvor
Signalprogrammet senest forventes at være endeligt afsluttet. Vi vil i den forbindelse
gennemgå, hvordan Banedanmark har beregnet det forventede behov for validatorer
i projekterne. Vi forventer, at det kan blive relevant at udvælge en række projekter til
en stikprøve for at gennemgå dette. Vi vil også gennemgå, om Banedanmark har fået
ekstern kvalitetssikring af sit behov for validatorer, om Banedanmark løbende har op-
dateret vurderingen af behovet for validatorer, og om Banedanmark har brugt viden
fra leverandører og private rådgivningsvirksomheder i forbindelse med fastsættelsen
af behovet.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 4: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
4
For det andet vil vi undersøge, om Banedanmark har sikret et overblik over de tilgæn-
gelige validatorer. Vi vil gennemgå, om Banedanmark har overblik over både interne
og eksterne validatorer og deres kompetencer samt overblik over udviklingen i tilgæn-
gelige validatorer, herunder markedsudviklingen. Herudover vil vi gennemgå, om Bane-
danmark løbende opdaterer dette overblik.
For det tredje vil vi undersøge, om Banedanmark har vurderet, om de tilgængelige va-
lidatorer er tilstrækkelige til at gennemføre de planlagte jernbaneprojekter. Vi vil gen-
nemgå, om Banedanmark løbende har sammenholdt sit behov for validatorer med
overblikket over tilgængelige validatorer og på den baggrund vurderet, om antallet af
tilgængelige validatorer svarer til behovet. Vi vil desuden gennemgå, om Banedanmark
løbende har vurderet risikoen for, at antallet af tilgængelige validatorer ikke lever op til
behovet, fx i forbindelse med replanlægningen af Signalprogrammet i 2017.
Banedanmarks initiativer for at sikre validatorer
9. Den anden del af undersøgelsen handler om, hvorvidt Banedanmark har iværksat
tilfredsstillende initiativer for at sikre validatorer til at gennemføre de planlagte jern-
baneprojekter. Vi forventer, at denne del af undersøgelsen vil kunne besvare Statsre-
visorernes spørgsmål nr. 4, 5, 6, 8 og 9.
10. For at besvare dette vil vi for det første undersøge, om Banedanmark har iværksat
initiativer for at optimere valideringsprocessen. Vi vil bl.a. gennemgå, om Banedan-
mark har afdækket muligheden for at bruge internationale erfaringer på området eller
afdækket muligheden for, at andre faggrupper kan assistere validatorernes arbejde.
Herudover vil vi gennemgå resultaterne af arbejdet i Banedanmarks koordinerende
enhed for validatorer.
For det andet vil vi undersøge, om Banedanmark har iværksat initiativer for at øge an-
tallet af tilgængelige validatorer. Vi vil gennemgå, om Banedanmark har øget antallet
af tilgængelige validatorer gennem uddannelsesforløb. Vi vil også gennemgå, om Ba-
nedanmark har afdækket muligheden for at bruge udenlandske validatorer eller fx an-
vendt rammeaftaler med rådgivningsvirksomheder til at få flere validatorer.
11. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne ske
ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Lone Strøm