Statsrevisorerne 2021
11
Offentligt
2456999_0001.png
Oktober 2021
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af en
større undersøgelse af
Danmarks Nationalbanks
udstedelse af en 30-årig
statsobligation i 2008
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 11: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Danmarks Nationalbanks udstedelse af en 30-årig statsobligation i 2008
Tilrettelæggelsesnotat til Statsrevisorerne
1
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Danmarks
Nationalbanks udstedelse af en 30-årig statsobligation i
2008
6. oktober 2021
RN 1109/21
I. Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 25. august 2021 om en undersø-
gelse af Danmarks Nationalbanks udstedelse af en 30-årig statsobligation i 2008, jf.
rigsrevisorlovens § 8, stk. 1. Dette notat beskriver, hvordan en eventuel større under-
søgelse vil kunne tilrettelægges.
Undersøgelsen kan gennemføres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Stats-
revisorerne senest i 3. kvartal 2022.
II. Baggrund
2. Det fremgår af Statsrevisorernes anmodning, at Nationalbanken i 2008 udstedte
et 30-årigt statsobligationslån, og at Nationalbankens begrundelse
jf. Danmarks Na-
tionalbanks notat af 5. november 2008 om beslutning om åbning af en 30-årig dansk
statsobligation
var:
”For
at forbedre den danske pensionssektors mulighed for risikoafdækning er det be-
sluttet at åbne en 30-årig dansk statsobligation. Pensionssektoren kan benytte et
langt statspapir som alternativ til afdækning af risiko ved hjælp af lange europæiske
statspapirer eller forskellige typer afledte instrumenter, primært i euro. 11. november
2008 åbnes 4,5 pct. stående lån 2039 med termin 15. november. Statsobligationen
forfalder den 15. november 2039”.
Statsrevisorerne henviser endvidere til, at Finansministeriet på Folketingets Finans-
udvalgs spørgsmål om, hvilken korrespondance der har været mellem Finansministe-
riet og Nationalbanken, bl.a. har svaret, at ministeriet i sit journalsystem kun har kun-
net fremfinde ovennævnte beslutning fremsendt af Nationalbanken og underskrevet
af Finansministeriet, og at ministeriet ikke ses at være i besiddelse af yderligere doku-
menter. Dette fremgår af finansministerens svar af 24. februar 2021 på Finansudval-
gets spørgsmål nr. 139 (Alm. del) af 4. februar 2021.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 11: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Danmarks Nationalbanks udstedelse af en 30-årig statsobligation i 2008
2
3. Statsrevisorerne anmoder Rigsrevisionen om:
at undersøge beslutningsgrundlaget for optagelse af lånet, herunder om beslutnin-
gen om at udstede en 30-årig statsobligation i 2008 var velbegrundet, og om be-
slutningen er sket i overensstemmelse med målsætningerne for statsgældspolitik-
ken
at undersøge, om finansministeren har videregivet alle relevante oplysninger om
lånoptagelsen og begrundelsen herfor til Folketinget
at beregne, hvad Nationalbankens udstedelse af en 30-årig dansk statsobligation
udstedt af hensyn til en tredjepart
samlet set kommer til at koste staten frem til
lånets udløb i 2039, herunder udviklingen i statsgælden som følge heraf.
III. Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
4. Finansministeren har det overordnede og politiske ansvar for statens låntagning og
gæld, herunder relationerne til Folketinget. Lovgrundlaget findes i lov om bemyndigel-
se til at optage statslån. Loven bemyndiger finansministeren til at optage lån og fast-
sætter samtidig et gældsmaksimum for statens låntagning. I 2008 var finansministe-
ren i henhold til loven bemyndiget til at optage statslån for maks. 950 mia. kr. Selve
statsgældspolitikken er ikke nærmere reguleret ved lov.
5. Forvaltningen af statsgælden varetages af Nationalbanken på vegne af Finansmi-
nisteriet. Arbejdsfordelingen på statsgældsområdet er fastlagt i en aftale mellem Fi-
nansministeriet og Nationalbanken. I 2008 var arbejdsfordelingen fastlagt i en aftale
af 13. november 2006.
6. Formålet med undersøgelsen er at besvare Statsrevisorernes spørgsmål, og under-
søgelsen vil bestå af 3 dele.
Beslutningsgrundlaget
7. I undersøgelsens
første del
vil vi undersøge beslutningsgrundlaget for udstedelsen
af den 30-årige statsobligation i 2008.
8. Det fremgår af aftalen om arbejdsfordelingen på statsgældsområdet mellem Fi-
nansministeriet og Nationalbanken, at målsætningerne for statsgældspolitikken er:
at dække statens finansieringsbehov til lavest mulige langsigtede låneomkostnin-
ger under hensyntagen til et acceptabelt risikoniveau
at understøtte et velfungerende indenlandsk kapitalmarked
at lette statens adgang til kapitalmarkederne på længere sigt.
Finansministeriet har ansvaret for, at statsgældsforvaltningen lever op til de fastsatte
målsætninger. Det fremgår desuden af aftalen, at Finansministeriet og Nationalbanken
på kvartalsvise møder fastlægger strategien for statens låntagning. På møderne fast-
lægges retningslinjerne for statsgældspolitikken for den kommende periode. Retnings-
linjerne godkendes af Finansministeriet. I henhold til strategien varetager Nationalban-
ken den løbende låntagning og administration af gældsporteføljen. Væsentlige afvigel-
ser fra de aftalte retningslinjer i strategien forudsætter skriftlig godkendelse mellem
parterne.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 11: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Danmarks Nationalbanks udstedelse af en 30-årig statsobligation i 2008
3
I strategien for statens låntagning i 2008 var det fastlagt, at der i 2008 skulle udste-
des statsobligationer for ca. 30 mia. kr., og i august 2008 blev dette nedjusteret til 20
mia. kr. I 2008 blev der solgt statsobligationer for ca. 135 mia. kr., og heraf udgjorde
den 30-årige statsobligation ca. 90 mia. kr. Udstedelsen af den 30-årige statsobliga-
tion skete i de sidste måneder af 2008 på et tidspunkt, hvor Danmark ifølge Rangvid-
rapporten fra 2013 gennemlevede en egentlig systemisk finansiel krise i pengeinstitut-
sektoren som følge af store tab og nedskrivninger samt store likviditetsmæssige ud-
fordringer i pengeinstitutterne.
9. Vi vil undersøge, hvilken dokumentation der i Finansministeriet og Nationalbanken
findes for beslutningen om at udstede den 30-årige statsobligation. Vi vil desuden un-
dersøge, hvilken dokumentation der findes i forhold til afvigelsen fra den aftalte strate-
gi for statens låntagning. Det kan fx være referater af kvartalsmøder og eventuelle an-
dre møder mellem Nationalbanken og Finansministeriet samt sagsfremstillinger og
indstillinger til finansministeren. Da sagen er mere end 12 år gammel, er det muligt, at
dokumentationen ikke findes i journalsystemerne, men er lagt i Rigsarkivet. Hvis det
er tilfældet, vil vi også søge efter dokumentationen i Rigsarkivet.
På baggrund af den foreliggende dokumentation vil vi undersøge, om begrundelsen
for beslutningen om at udstede en 30-årig statsobligation i 2008 er klart dokumente-
ret, og om beslutningen er sket i overensstemmelse med målsætningerne for stats-
gældspolitikken.
Oplysninger til Folketinget
10. I undersøgelsens
anden del
vil vi undersøge, hvilke oplysninger finansministeren
har videregivet til Folketinget om udstedelsen af den 30-årige statsobligation i 2008
og begrundelsen herfor.
11. Finansministeren var i februar 2017 i samråd i Finansudvalget, hvor ministeren sva-
rede på spørgsmål om udstedelsen af den 30-årige statsobligation i 2008. Finansud-
valget har i 2017 desuden spurgt til, hvilken korrespondance der har været mellem Fi-
nansministeriet og Nationalbanken om udstedelsen af den 30-årige statsobligation i
2008. Finansministeren har over for Finansudvalget oplyst, at Finansministeriet på
baggrund af en søgning i ministeriets elektroniske journalsystemer mv. kun kan frem-
finde et kort beslutningsdokument fremsendt af Nationalbanken og underskrevet af
Finansministeriet, og at ministeriet ikke ses at være i besiddelse af yderligere doku-
menter om kontakten mellem Nationalbanken og Finansministeriet. Finansudvalget
har i 2021 gentaget dette spørgsmål, og finansministeren har igen svaret, at der kun
foreligger dette ene dokument.
12. Vi vil sammenholde de oplysninger, som finansministeren har videregivet til Folke-
tinget med det grundlag for beslutningen om udstedelsen af den 30-årige statsobliga-
tion i 2008, der er dokumenteret, og på den baggrund undersøge, om ministeren har
videregivet alle relevante oplysninger til Folketinget.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2021 nr. 11: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Danmarks Nationalbanks udstedelse af en 30-årig statsobligation i 2008
4
Beregning af omkostninger og betydning for statsgælden
13. I undersøgelsens
tredje del
vil vi undersøge, hvad Nationalbankens udstedelse af
den 30-årige statsobligation samlet set kommer til at koste staten frem til lånets ud-
løb i 2039, herunder udviklingen i statsgælden som følge heraf.
Udgangspunktet for denne del af undersøgelsen er den dokumenterede begrundelse
for, at staten i 2008 valgte at udstede den 30-årige statsobligation. Ud fra dette vil vi i
undersøgelsen søge at belyse, hvad statsobligationen samlet set kommer til at koste
staten i 2039, bl.a. set i forhold til eventuelle alternative finansieringsformer, der i 2008
var tilgængelige for staten under finanskrisen.
14. Finansministeren har i et skriftligt svar til Finansudvalget i 2017 besvaret et lignende
spørgsmål. Vi vil derfor indledningsvist undersøge de beregninger, der ligger til grund
for Finansministeriets besvarelse.
15. Vores besvarelse vil
som det er tilfældet i finansministerens besvarelse
skulle
baseres på en række forudsætninger. I det omfang, det viser sig nødvendigt, vil vi ind-
drage ekstern ekspertise i forhold til at beregne omkostningerne, og hvilke alternative
finansieringsformer staten havde under finanskrisen i 2008.
Vores besvarelse vil tage udgangspunkt i situationen i 2008, hvor Danmark befandt
sig i en finansiel krise. Det har bl.a. betydning for de markedsforhold og forventninger
til renteudviklingen, der gjorde sig gældende på dette tidspunkt, og dermed hvilke
handlemuligheder staten havde.
16. Rigsrevisionen vurderer ikke, at det er muligt at besvare Statsrevisorernes spørgs-
mål om, hvordan statsgælden har udviklet sig som følge af statens udgifter til den 30-
årige statsobligation. Det skyldes, at der ikke er en 1:1-sammenhæng mellem statens
renteudgifter mv. til den 30-årige statsobligation og udviklingen i statsgælden. Fx vil
et større råderum i statens finanser som følge af færre løbende renteudgifter ved et
billigere lån kunne anvendes til politiske prioriteringer eller til at mindske statsgælden
som følge af et mindre lånebehov. Dette afhænger af finanslovsprocessen. Denne del
af spørgsmålet vil derfor ikke indgå i undersøgelsen.
17. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne
ske ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Lone Strøm