Finansudvalget 2021-22
EB 2021 1
Offentligt
2665605_0001.png
Endelig betænkning
Februar 2023
Endelig betænkning
over statsregnskabet
for 2021
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
Indholdsfortegnelse
1. Indhold og opbygning af Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021............... 1
2. Statsrevisorernes indstilling til Folketinget om godkendelse af
statsregnskabet for 2021 ....................................................................................................................... 5
3. Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på ............................................... 8
4. Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter .................. 13
5. Sammensætning af statsrevisorkollegiet i 2022-2026 ........................................................ 21
6. Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger ........................................................................ 22
7. Oplysninger om statsrevisorers inhabilitet i enkelte sager.................................................... 29
8. Oversigt over beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2021 ...................... 31
9. Fortsat opfølgning på beretninger vedrørende tidligere år ................................................... 35
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN 0107-0061
ISBN 978-87-7434-799-6
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0004.png
Indhold og opbygning af Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021 |
1
1. Indhold og opbygning af
Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2021
Lovgrundlag
Statsrevisorerne afgiver Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021 i henhold
til lov om statsrevisorerne, § 5.
Statsrevisorlovens § 5
Statsregnskabet forelægges Folketinget til beslutning med Statsrevisorernes endelige
betænkning.
Stk. 2.
Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet omfatter de i § 18,
stk. 2, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. omtalte oplysninger. Inden afgivel-
se af betænkning søger statsrevisorerne eventuelle tvivlsspørgsmål afklaret og redegør
herfor i betænkningen.
Stk. 3.
Skønner nogen af statsrevisorerne, at en sag, der omtales i den endelige betænk-
ning, gør det påkrævet, at Folketinget træffer en beslutning, afgives der indstilling herom
i forbindelse med bemærkningerne til sagen.
Sagerne i denne betænkning er opdelt efter de ministerområder, som fremgik af stats-
regnskabet for 2021.
Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021 inde-
holder:
Statsrevisorernes indstilling til Folketinget om godkendelse af statsregnskabet for
2021.
Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på, og afklaring af tvivls-
spørgsmål.
Statsrevisorernes afrapportering af deres besigtigelser af statslig virksomhed og
andre aktiviteter.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0005.png
2
| Indhold og opbygning af Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
Oplysninger om, hvordan statsrevisorkollegiet er sammensat i valgperioden 2022-
2026, herunder ændringer i statsrevisorkollegiet.
Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger til beretningssager, som Statsre-
visorerne har fulgt op på siden sidste endelige betænkning, dvs. i perioden februar
2022 - februar 2023.
Oplysninger om, hvilke statsrevisorer der har erklæret sig inhabile i hvilke beret-
ningssager.
Oversigt over, hvordan Statsrevisorerne har fulgt op på de beretninger, der er af-
givet til Folketinget i folketingsåret 2022-23, og hvilke ministerredegørelser og no-
tater fra Rigsrevisionen der har ligget til grund for Statsrevisorernes opfølgning.
Oversigt over, hvordan Statsrevisorerne har fulgt op på de beretninger, der er af-
givet til Folketinget i tidligere år, og de fortsatte notater fra Rigsrevisionen, der har
ligget til grund for Statsrevisorernes opfølgning.
Betænkningen afgives i elektronisk form på
https://www.ft.dk/statsrevisor/20211/be-
taenkning/EB2021/index.htm,
hvor alle bemærkninger, ministerredegørelser og nota-
ter fra Rigsrevisionen kan ses.
Statsrevisorerne har afgivet 21 beretninger til Folketinget vedrørende regnskabsåret
2021. Statsrevisorerne afgav bemærkninger til alle beretningerne. Beretningerne er
undersøgelser af statslig virksomhed mv., der er udarbejdet af Rigsrevisionen enten
på baggrund af en anmodning fra Statsrevisorerne eller på Rigsrevisionens eget ini-
tiativ. Af de 21 beretninger blev 5 beretninger udarbejdet på baggrund af anmodnin-
ger fra Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne følger op på alle beretninger på grundlag af ministrenes redegørelser
og rigsrevisors bemærkninger, jf. § 18 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
Når Statsrevisorerne følger op, vurderer de, om ministrene har iværksat foranstaltnin-
ger, der er så tilfredsstillende, at sagen kan afsluttes, eller om den fortsat skal følges.
Statsrevisorerne tager stilling til, om beretningssager
afsluttes eller fortsat følges
Når Statsrevisorerne behandler sager til denne endelige betænkning, sker det ud fra
et princip om, at der er knyttet statsrevisorbemærkninger til sager, hvor det er skøn-
net påkrævet eller hensigtsmæssigt at fremsætte kritik, henstillinger e.l. Undladelse
af statsrevisorbemærkning er – alt efter den pågældende sags karakter – udtryk for,
at sagen enten er tilfredsstillende afsluttet, at Rigsrevisionen fortsat følger sagen, el-
ler at sagen er bragt så langt frem, som det skønnes muligt under en rimelig sagsbe-
handling.
Resultatet af Statsrevisorernes behandling af sager til Endelig betænkning over stats-
regnskabet vil enten være, at sagen afsluttes uden yderligere opfølgning, eller at sa-
gens afslutning udsættes med henblik på en yderligere opfølgning. De fortsatte sager
kan fx skyldes, at der foregår et administrativt udredningsarbejde, som skal afsluttes,
eller at en udvikling skal holdes under observation gennem en længere periode.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
Indhold og opbygning af Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021 |
3
Skønner nogen af statsrevisorerne, at en sag, der omtales i denne betænkning, gør
det påkrævet, at Folketinget træffer en beslutning, kan statsrevisorerne indstille det-
te, i forbindelse med at de afgiver bemærkning til sagen, jf. lov om statsrevisorerne,
§ 5, stk. 3.
Ministre og forvaltning bliver altid orienteret om Statsrevisorernes og Rigsrevisionens
opfølgning på beretningssagerne efter det statsrevisormøde, hvor opfølgningen har
fundet sted.
Oplysninger om Statsrevisorernes eventuelle inhabilitet
En statsrevisor er inhabil i en revisionssag, hvis vedkommende har en personlig eller
økonomisk interesse i sagens udfald eller i samme sag har været repræsentant for no-
gen, der har en sådan interesse. Det gælder også i de tilfælde, hvor en statsrevisors
ægtefælle, beslægtede eller besvogrede, søskendebørn eller andre nærtstående har
interesse i sagens udfald. Inhabilitet foreligger også, hvis en statsrevisor deltager eller
har deltaget i ledelsen eller har været nært tilknyttet en offentlig myndighed, et selskab,
en forening eller en anden privat juridisk person, der har særlig interesse i sagens ud-
fald. Endvidere er en statsrevisor inhabil, når sagen vedrører revision af en offentlig
myndighed, hvor den pågældende statsrevisor tidligere har medvirket ved afgørelser
eller ved gennemførelsen af de foranstaltninger, som revisionssagen vedrører. Det kan
fx være tilfældet, hvis en statsrevisor er tidligere minister. Set over en årrække er det-
te den hyppigste årsag til en statsrevisors erklæring om inhabilitet. Endelig er en stats-
revisor inhabil, hvis der i øvrigt kan opstå tvivl om vedkommendes upartiskhed.
Det er den enkelte statsrevisors ansvar selv at gøre opmærksom på eventuel inhabili-
tet. Er en statsrevisor inhabil i forhold til en revisionssag, er det fast kutyme, at han/hun
ikke medvirker ved behandlingen af sagen. I praksis foregår det på den måde, at den
pågældende statsrevisor forlader statsrevisormødet, mens sagen behandles. Oplys-
ninger om inhabilitet er dels fremgået af de bemærkninger, som Statsrevisorerne har
haft til de enkelte beretninger, dels fremgår de af kapitel 7 i denne betænkning.
Særlige regnskaber
Med henblik på at sikre Folketingets indsigt i de tilfælde, hvor statslige opgaver bliver
henlagt til selskaber og virksomheder uden for finansloven, men hvor staten fortsat
har ansvar, har Statsrevisorerne og rigsrevisor direkte adgang til fuldt statsejede ak-
tieselskaber og aktieselskaber, hvor staten i øvrigt har bestemmende indflydelse. For
aktieselskaber, der har aktier optaget til notering på en børsfond, skal rigsrevisor ind-
kræve regnskaberne gennem vedkommende minister.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
4
| Indhold og opbygning af Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
De særligt klassificerede regnskaber for Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) og Po-
litiets Efterretningstjeneste (PET) revideres principielt på samme måde som statens
øvrige regnskaber, dvs. at revisionen gennemføres under Statsrevisorernes og rigsre-
visors ansvar. Revisionen af FE og PET udføres af særligt udpegede medarbejdere i
Rigsrevisionen, som er sikkerhedsgodkendt. I revisionen af PET medvirker endvidere
en afdelingschef i Justitsministeriet, som ligeledes er sikkerhedsgodkendt. Rigsrevi-
sor giver Statsrevisorerne en samlet årlig orientering om de overordnede resultater
af revisionen. Denne rapportering finder sted, samtidig med at Rigsrevisionen rappor-
terer om den øvrige årsrevision i
beretningen om revisionen af statsregnskabet
og
be-
retningen om revisionen af statens forvaltning.
Rapporteringen er som udgangspunkt
mundtlig og består i, at rigsrevisor i tilfælde, hvor der ikke er væsentlige kritiske be-
mærkninger, orienterer Statsrevisorerne om, at der ikke er særlige bemærkninger.
Denne rapportering omfatter de særlige midler og FE’s almindelige regnskab, idet re-
visionen af PET’s almindelige regnskab forudsættes rapporteret som en integreret del
af rapporteringen vedrørende politiets regnskab i lighed med andre statslige virksom-
heder.
Hvis rigsrevisor vurderer, at der ved efterretningstjenesternes regnskabsaflæggelse
er væsentlige fejl, at forvaltningen ikke har været økonomisk hensigtsmæssig, eller at
regler og sædvanlig praksis har været tilsidesat i et omfang, der sædvanligvis ville føre
til et forbehold eller supplerende oplysninger i en revisionspåtegning, vil rigsrevisor
særskilt rapportere mere detaljeret fra revisionen af disse klassificerede regnskaber.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0008.png
Statsrevisorernes indstilling til Folketinget om godkendelse af statsregnskabet for 2021 |
5
2. Statsrevisorernes indstilling
til Folketinget om godkendelse
af statsregnskabet for 2021
Statsrevisorerne forelægger statsregnskabet for Folketinget med deres bemærknin-
ger, jf. grundlovens § 47.
Grundlovens § 47
Stk. 1.
Statsregnskabet skal fremlægges for Folketinget senest seks måneder efter fi-
nansårets udløb.
Stk. 2.
Folketinget vælger et antal revisorer. Disse gennemgår det årlige statsregnskab
og påser, at samtlige statens indtægter er opført deri, og at ingen udgift er afholdt uden
hjemmel i finansloven eller anden bevillingslov. De kan fordre sig alle fornødne oplysnin-
ger og aktstykker meddelt. De nærmere regler for revisorernes antal og virksomhed fast-
sættes ved lov.
Stk. 3.
Statsregnskabet med revisorernes bemærkninger forelægges Folketinget til be-
slutning.
Statsrevisorerne
Statsrevisorernes indstilling
Statsrevisorerne indstiller til Folketinget, at statsregnskabet for 2021 kan
godkendes, men med bemærkning om, at Rigsrevisionen har taget forbe-
hold for afgrænsede dele af statsregnskabet.
Statsrevisorerne bemærker, at Rigsrevisionen modsat tidligere år har taget for-
behold i erklæringen for hele statsregnskabet for 2021, da der kunne konsta-
teres fejl og usikkerheder på i alt ca. 1 % af de samlede indtægter og udgifter.
Statsrevisorerne henleder Folketingets opmærksomhed på, at Rigsrevisionen
for femte år i træk har taget forbehold for, om § 38. Skatter og afgifter i stats-
regnskabet er rigtig, og at fejl og usikkerheder i Skatteministeriets forvaltning
og regnskabsaflæggelse øger statens tab af indtægter.
20. februar 2023
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Serdal Benli
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0009.png
6
| Statsrevisorernes indstilling til Folketinget om godkendelse af statsregnskabet for 2021
Statsrevisorernes bemærkninger til statsregnskabet for 2021
Bortset fra forbeholdet for afgrænsede dele af statsregnskabet er stats-
regnskabet for 2021 i alle væsentlige henseender rigtigt, og staten har i
alle væsentlige henseender overholdt bevillingerne.
Forbeholdet for hele statsregnskabet skyldes fejl og usikkerheder i Skat-
teministeriets dele af statsregnskabet og fejl i Sundhedsministeriets, Er-
hvervsministeriets og Beskæftigelsesministeriets dele af statsregnskabet.
Statsregnskabets § 9. Skatteministeriet er rigtig, men Rigsrevisionen har
taget forbehold for virkningen af væsentlige og systematiske fejl i den
regnskabsmæssige håndtering af it-projekter. Der er på de 3 sidstnævnte
ministerområder tale om fejl, som ikke er systematiske og primært bety-
der, at statens aktiver og/eller indtægter reelt er højere end angivet i regn-
skabet.
Skatteministeriets regnskabsaflæggelse på § 38. Skatter og afgifter har si-
den 2017 været præget af usikkerhed.
Statsrevisorerne ser fortsat med stor alvor og bekymring på Skatteministe-
riets regnskabsaflæggelse og forvaltning samt på ministeriets styring af it-pro-
jekter.
Skatteministeren understregede i sin redegørelse af 22. december 2022 til
beretning nr. 20/2021 om revisionen af statsregnskabet for 2021,
at det er en
helt central opgave for Skatteministeriet, at der fremover kan fremlægges et
korrekt og retvisende regnskab for § 38. Skatter og afgifter, hvor Rigsrevisio-
nen ikke tager forbehold. Ministeren har taget til efterretning, at fejl i den
regnskabsmæssige håndtering af it-udviklingsprojekter i Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen giver anledning til at tage et forbehold for regnskabet for
§ 9. Skatteministeriet.
Statsrevisorernes udredning af tvivlsspørgsmål af betydning for Folketin-
gets godkendelse af statsregnskabet
Statsrevisorerne henledte i bemærkningerne til
beretning nr. 20/2021 om re-
visionen af statsregnskabet for 2021
Folketingets opmærksomhed på, at Stats-
revisorerne fortsat vil følge udviklingen i Skatteministeriet tæt og løbende vil
søge at afklare tvivlsspørgsmål af betydning for Folketingets godkendelse af
statsregnskabet – især på skatteområdet – bedst muligt.
Statsrevisorerne fik i januar 2023 en orientering fra Rigsrevisionen om resul-
taterne af den foreløbige revision af især § 9. Skatteministeriet og § 38. Skat-
ter og afgifter. Statsrevisorerne konstaterer, at Skatteministeriet i en årrække
har haft systematiske udfordringer med at aflægge et korrekt regnskab. Stats-
revisorerne konstaterer endvidere, at ministeriet fortsat arbejder for at ud-
bedre fejl og mangler, men at problemerne endnu ikke er løst.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0010.png
Statsrevisorernes indstilling til Folketinget om godkendelse af statsregnskabet for 2021 |
7
For at afklare sagen bedst muligt har Statsrevisorerne derudover haft en ræk-
ke møder med Folketingets Finansudvalg, Folketingets Skatteudvalg, skatte-
ministeren og Skatteministeriet. Rigsrevisionen har deltaget i møderne.
Den 22. september 2022 havde Statsrevisorerne møde med Finansudvalget
og Skatteudvalget om
beretning nr. 19/2021 om revisionen af statens forvalt-
ning i 2021 og beretning nr. 20/2021 om revisionen af statsregnskabet for 2021.
På møderne uddybede Statsrevisorerne og Rigsrevisionen alvoren og betyd-
ningen af forbeholdet, og udvalgene fik mulighed for at stille spørgsmål.
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har på et møde med Skatteudvalget den
2. februar 2023 orienteret om Skatteministeriets opfølgning i forhold til for-
beholdet for § 9. Skatteministeriet og § 38. Skatter og afgifter i statsregnska-
bet for 2021. På mødet drøftede man også udviklingen i beretningssager på
Skatteministeriets område. I januar 2023 er der 20 uafsluttede beretningssa-
ger på skatteområdet, dvs. sager, hvor de påpegede problemer ikke er ble-
vet løst.
Statsrevisorerne har endvidere på et møde med skatteministeren og Skatte-
ministeriet den 9. februar 2023 drøftet ministeriets tiltag for at fjerne forbe-
holdet for § 38. Skatter og afgifter i statsregnskabet for 2021 og rette fejlene
på § 9. Skatteministeriet samt drøftet status på de mange uafsluttede beret-
ningssager på ministeriets område.
Statsrevisorernes indstilling til Folketinget baserer sig på, at statsregnskabet
i alle væsentlige henseender er rigtigt, og at der generelt er en god og sikker
regnskabsforvaltning i staten, når der ses bort fra virkningen af forbeholdet
for Skatteministeriets dele af statsregnskabet og fejl i Sundhedsministeriets,
Erhvervsministeriets og Beskæftigelsesministeriets dele af statsregnskabet.
Statsrevisorernes indstilling baserer sig endvidere på beretninger fra Rigsre-
visionen, som Statsrevisorerne har afgivet til Folketinget i perioden oktober
2021 – september 2022. Endelig er indstillingen baseret på opfølgningen på
beretningerne i form af ministrenes redegørelser, Rigsrevisionens notater
herom og Statsrevisorernes løbende opfølgning på uafsluttede beretningssa-
ger, jf. lov om statsrevisorerne, § 5.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0011.png
8
| Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på
3. Sager, som Statsrevisorerne
gør Folketinget opmærksom på
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i 2021-2022
Statsrevisorerne har afgivet 21 beretninger til Folketinget, som vedrørte beretnings-
året 2021.
Beretninger til Folketinget i perioden oktober 2021 - september
2022
Beretning nr. 1/2021 om beskæftigelsesrettet indsats for sygemeldte borgere med
forløb i psykiatrien
Beretning nr. 2/2021 om politiets patruljering og overvågningskameraer
Beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel
Beretning nr. 4/2021 om Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
Beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderings-
system
Beretning nr. 6/2021 om Erhvervsministeriets forvaltning af hjælpepakker under
COVID-19
Beretning nr. 7/2021 om forvaltningen af olie- og gasrettighederne i Nordsøen
Beretning nr. 8/2021 om studenters overgang fra gymnasium til videregående
uddannelse
Beretning nr. 9/2021 om 5 statslige myndigheders efterlevelse af 20 tekniske
minimumskrav til it-sikkerheden
Beretning nr. 10/2021 om projekteringsfasen for Femern Bælt-forbindelsen
Beretning nr. 11/2021 om Forsvarsministeriets styring af facility management
Beretning nr. 12/2021 om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med
kvalificeret indikation på svig
Beretning nr. 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet
Beretning nr. 14/2021 om Energinets outsourcing af driften af forsyningsteknisk
it-infrastruktur
Beretning nr. 15/2021 om Finansministeriets udstedelse af 30-årige statsobligationer
i 2008
Beretning nr. 16/2021 om byretternes sagsbehandlingstider for straffesager
Beretning nr. 17/2021 om Kirkeministeriets forvaltning af Trossamfundsregistret
Beretning nr. 18/2021 om sygehusberedskabet før og under 1. smittebølge af
COVID-19
Beretning nr. 19/2021 om revisionen af statens forvaltning i 2021
Beretning nr. 20/2021 om revisionen af statsregnskabet for 2021
Beretning nr. 21/2021 om fravær på erhvervsuddannelserne.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på |
9
16 af de 21 beretninger er udarbejdet på Rigsrevisionens eget initiativ, mens 5 beret-
ninger er udarbejdet på baggrund af en anmodning fra Statsrevisorerne. Statsreviso-
rerne har anmodet om:
Beretning nr. 4/2021 om Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
Beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderings-
system
Beretning nr. 7/2021 om forvaltningen af olie- og gasrettighederne i Nordsøen
Beretning nr. 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet
Beretning nr. 15/2021 om Finansministeriets udstedelse af 30-årige statsobligatio-
ner i 2008.
4 af de 21 beretninger vedrørende beretningsåret 2021 er afsluttet i denne endelige
betænkning. Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har endvidere fulgt op på 41 beret-
ninger fra tidligere år, hvoraf 11 sager er afsluttet, jf. kapitel 9.
Sager i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021,
som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på
Statsrevisorerne har fundet anledning til at fremhæve 8 beretningssager på grund af
deres kritiske og/eller principielle karakter. Heraf vedrører de 3 beretningssager skat-
teministerens område.
De ansvarlige ministre har afgivet redegørelser til Statsrevisorerne om, hvilke initiati-
ver de vil iværksætte på baggrund af beretningerne for at imødegå kritikken og anbe-
falingerne. Rigsrevisionen og Statsrevisorerne vil følge op på ministrenes initiativer,
indtil der er fundet tilfredsstillende løsninger på de påpegede problemer. Statsreviso-
rerne har ikke skønnet, at nogen af sagerne i denne endelige betænkning gør det på-
krævet at indstille til Folketinget at træffe en beslutning, jf. lov om statsrevisorerne,
§ 5, stk. 3.
Fortsat mangelfuld forvaltning og regelbrud i Skatteministeriet øger
statens tab af indtægter
Statsrevisorerne finder det meget kritisabelt og bekymrende:
at der igen er konstateret en række regelbrud og forvaltningsmangler i Skattemini-
steriet til trods for, at ministeriet i en årrække har kendt til flere af de konstaterede
regelbrud og forvaltningsmangler
at Rigsrevisionen for femte år i træk har måttet tage forbehold for § 38. Skatter og
afgifter
at Rigsrevisionen har taget endnu et forbehold på skatteområdet vedrørende
§ 9. Skatteministeriet på grund af systematiske fejl og mangler i regnskabsforvalt-
ningen.
Konsekvensen er, at staten herved mister skatteindtægter for flere milliarder kroner,
og at borgernes og virksomhedernes retssikkerhed kompromitteres. Således steg per-
songælden fra 114,1 mia. kr. i 2020 til 122,7 mia. kr. i 2021, og de samlede restancer ud-
gjorde 146,7 mia. kr. ultimo 2021.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
10
| Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på
Statsrevisorerne anerkender, at Skatteministeriet arbejder på at løse problemerne,
men Statsrevisorerne må efter 13 års kritik fra den statslige revision konstatere, at
arbejdet trækker i langdrag, og at afgørende fremskridt udebliver.
Det er baggrunden for, at Statsrevisorerne finder, at genopbygning af en effektiv skat-
teforvaltning bør have største prioritet, og at Statsrevisorerne har fundet det relevant
med en politisk drøftelse af Skatteministeriets resursesituation.
Statsrevisorerne udtalte den alvorligste kritik ifølge deres karakterskala i
beretning nr.
5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem.
Statsre-
visorerne påtalte skarpt og henledte Folketingets opmærksomhed på, at Skattemini-
steriet ikke havde givet Folketinget et retvisende billede af projektets økonomi i akt-
stykkerne til Folketingets Finansudvalg. Ministeriet påbegyndte udviklingen af det nye
ejendomsvurderingssystem i 2015 med en ikke-konsolideret økonomisk ramme på
96 mio. kr. (2015-priser) og en forventet afslutning i 2017. Ejendomsvurderingssyste-
met er forsinket ad flere omgange, og projektets økonomi er blevet forhøjet ved flere
aktstykker, senest til 1.336 mio. kr. i juni 2021 (2021-priser). I beretningen opgjorde
Rigsrevisionen imidlertid, at projektets samlede budgetterede økonomi kunne skøn-
nes til min. 3,6 mia. kr. Hertil kommer udgifter til den del af projektet, der vedrører er-
hvervsejendomme og skov- og landejendomme. Statsrevisorerne kritiserede skarpt,
at Skatteministeriet ikke har haft tilstrækkeligt styr på projektets økonomi, fremdrift,
tidsplan og risici. Statsrevisorerne kritiserede også, at ministeriet således ikke havde
rettet op på de kritiske forhold, som Statsrevisorerne og Rigsrevisionen påpegede i
2017 i
beretning nr. 18/2016 om Skatteministeriets styring af økonomien i udviklingen
af det nye ejendomsvurderingssystem.
I
beretning nr. 19/2021 om revisionen af statens forvaltning i 2021
henledte Statsrevi-
sorerne Folketingets opmærksomhed på, at Rigsrevisionens analyser viser, at staten
mister skatteindtægter for flere milliarder kroner, og at borgernes og virksomheder-
nes retssikkerhed herved kompromitteres.
Statsrevisorerne oplyste i
beretning nr. 20/2021 om revisionen af statsregnskabet for
2021,
at Statsrevisorerne siden 2009 har gjort Folketinget og skiftende regeringer op-
mærksom på de alvorlige problemer på skatteområdet.
Beretninger om COVID-19-indsatsen sikrer viden og læring fremadrettet
Da udbruddet af COVID-19 ramte Danmark i 2020 og aktiverede beredskab og beho-
vet for støtte, blev Statsrevisorerne og Rigsrevisionen enige om at undersøge indsat-
sen, så erfaringer og viden kan nyttiggøres, hvis en lignende krisesituation skulle opstå
igen.
I
beretning nr. 6/2021 om Erhvervsministeriets forvaltning af hjælpepakker under CO-
VID-19
fandt Statsrevisorerne det tilfredsstillende, at Erhvervsministeriet på kort tid
og under vanskelige forhold havde implementeret de 3 største kompensationsordnin-
ger til erhvervslivet (hjælpepakkerne) og havde levet op til Folketingets målsætning
om hurtig udbetaling til erhvervslivet. Statsrevisorerne fandt dog, at ministeriets ind-
sats for at minimere risikoen for fejludbetalinger og svig kunne have været bedre.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på |
11
Statsrevisorerne fandt i
beretning nr. 18/2021 om sygehusberedskabet før og under
1. smittebølge af COVID-19,
at hverken Sundhedsministeriet eller regionerne i tilstræk-
kelig grad havde sikret, at sygehusberedskabet var forberedt på at håndtere en pan-
demi. Dette på trods af, at en pandemi siden 2013 har været fremhævet som den mest
alvorlige og mest sandsynlige samfundstrussel i det nationale risikobillede. Indenrigs-
og sundhedsministeren anerkendte i sin redegørelse af 6. januar 2023, at beretningen
sætter et vigtigt fokus på planlægningen af sygehusberedskabet, og hvordan det dan-
ske sygehusberedskab var rustet til en pandemi. Ministeren oplyste, at læring af bered-
skabsplanlægningen og selve COVID-19-håndteringen har væsentlig betydning for,
hvordan sundhedsvæsenet er rustet til eventuelle kommende pandemier, og at beret-
ningen er et relevant bidrag til den fremadrettede planlægning af indsatsen.
Digitalisering af samfundet kræver øget fokus på it-sikkerhed hos stats-
lige myndigheder
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har i en række beretninger over en længere årræk-
ke påpeget vigtigheden af, at statslige myndigheder iværksætter it-sikkerhedsmæssi-
ge foranstaltninger, der kan imødegå risici for cyberangreb, misbrug og it-kriminali-
tet. Dette gælder særligt hos myndigheder, der løser samfundskritiske opgaver eller
håndterer personfølsomme oplysninger om borgerne.
I
beretning nr. 9/2021 om 5 statslige myndigheders efterlevelse af 20 tekniske mini-
mumskrav til it-sikkerheden
fandt Statsrevisorerne det utilfredsstillende, at hverken
Statens It eller 4 andre samfundsvigtige statslige myndigheder havde efterlevet alle
tekniske minimumskrav. Konsekvensen var øget sårbarhed i myndighedernes it-sy-
stemer, hjemmesider, mobiltelefoner og tablets.
Statsrevisorerne kritiserede i
beretning nr. 14/2021 om Energinets outsourcing af drif-
ten af forsyningsteknisk it-infrastruktur,
at Energinets manglende håndtering af sik-
kerhedsrisici før og under outsourcingforløbet har ført til en unødig risiko for kompro-
mittering af forsyningssikkerheden, da man i 2020 outsourcede driften af den forsy-
ningskritiske it-infrastruktur. Statsrevisorerne fandt også, at Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriets og Energinets håndtering af outsourcingen af den forsyningskritiske
it-infrastruktur samlet set ikke har været ansvarlig.
Utilstrækkelig fremdrift i Forsvarsministeriets arbejde med at styrke
kontrolmiljøet på indkøbs- og lønområdet
Det fremgik af
beretning nr. 20/2021 om revisionen af statsregnskabet for 2021,
at
Rigsrevisionen siden 2018 har kritiseret, at Forsvarsministeriet har et mangelfuldt
kontrolmiljø og ikke har overblik over, hvor der mangler funktionsadskillelse i økono-
misystemet DeMars. Statsrevisorerne har også tidligere påpeget, at ministeriets ar-
bejde med at få genoprettet forretningsgange og kontroller på indkøbsområdet har
trukket unødigt i langdrag, og at Statsrevisorerne forventer større fremdrift i arbejdet
henset til sagens alvor og risici. I forsvarsministerens redegørelse af 20. december
2022 tog ministeren kritikken alvorligt. Ministeren oplyste, at ministeriet siden decem-
ber 2019 har arbejdet med tiltag, som skal styrke det økonomiske kontrolmiljø på ind-
købsområdet. Ministeren oplyste også, at der er behov for, at ministeriet i den kom-
mende forligsperiode arbejder videre med at styrke den finansielle kontrol med ind-
køb, betaling og løn, hvilket bl.a. vil ske gennem en øget systemunderstøttelse og au-
tomatisering af kontrolmiljøet. Statsrevisorerne og Rigsrevisionen vil fortsat følge For-
svarsministeriets arbejde med at styrke kontrolmiljøet på indkøbs- og lønområdet.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
12
| Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på
Meget utilfredsstillende tilskudsforvaltning i Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
I
beretning nr. 12/2021 om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med
kvalificeret indikation på svig
gentog Statsrevisorerne henstillingen fra beretning nr.
15/2020 om forvaltning af tilskud til landbrugere om, at Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri bør sikre kvaliteten af ministeriets tilskudsforvaltning og kontrol-
virksomhed samt departementets tilsyn hermed.
Baggrunden for henstillingen er beretning nr. 22/2016 om kvotekoncentrationen i
dansk fiskeri, beretning nr. 1/2018 om tilskud på fiskeriområdet, beretning nr. 10/2019
om kontrol med dyretransporter, beretning nr. 15/2020 om forvaltning af tilskud til
landbrugere og nu beretning nr. 12/2021 om Landbrugsstyrelsens forvaltning af til-
skudssager med kvalificeret indikation på svig.
Statsrevisorerne fandt det meget utilfredsstillende, at Ministeriet for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri havde forvaltet tilskudssager med mistanke om svig på et mangelfuldt
og juridisk uklart grundlag og ikke havde foretaget politianmeldelser i det omfang, som
Kammeradvokaten har tilrådet. Endelig vurderede Statsrevisorerne, at omfanget af
mangler, fejl og uregelmæssigheder i Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager
med mistanke om svig havde været så stort, at det var udtryk for en bekymrende og
usædvanlig forvaltningskultur.
Sagen gav anledning til, at Statsrevisorerne i marts 2022 i et brev gjorde ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri opmærksom på, at Ministeriet for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri 2 gange havde forbrudt sig mod rigsrevisorloven. Landbrugsstyrelsen
havde i forbindelse med
beretning nr. 15/2020 om forvaltning af tilskud til landbruge-
re
og
beretning nr. 12/2021 om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med
kvalificeret indikation på svig
afgivet urigtige, misvisende og mangelfulde oplysninger
til Rigsrevisionen og havde overtrådt den sandhedspligt, der gælder for offentlige myn-
digheder. Statsrevisorerne bad på den baggrund ministeren om at indskærpe over for
ministeriet og styrelser, at rigsrevisorlovens § 12, stk. 1, skal overholdes, og Statsrevi-
sorerne forventede, at noget lignende ikke sker fremover.
I et svar til Statsrevisorerne og i redegørelse af 23. maj 2022 erklærede ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri sig enig i, at det var stærkt kritisabelt, at Rigsrevisionen
ikke modtog alt det materiale, som Rigsrevisionen anmodede om i 2020. Ministeren
havde derfor indskærpet over for både Landbrugsstyrelsens direktør og de øvrige sty-
relsesdirektører på ministerområdet, at Rigsrevisionen altid og uden undtagelse skal
have udleveret alt det materiale, som Rigsrevisionen anmoder om. Ministeren har og-
så taget initiativ til, at departementets tilsyn med Landbrugsstyrelsen er skærpet, og
den nye ledelse i Landbrugsstyrelsen har igangsat tiltag, der skal styrke forvaltnings-
kulturen gennem et øget fokus på legalitet.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0016.png
Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter |
13
4. Statsrevisorernes besigtigelse
af statslig virksomhed og andre
aktiviteter
Statsrevisorlovens § 4
Statsrevisorerne kan ved besigtigelser og undersøgelser på stedet søge alle regnskabs-
mæssige oplysninger nærmere uddybet.
Dette kapitel handler om de besigtigelser, som Statsrevisorerne har gennemført i pe-
rioden februar 2022 - februar 2023.
Statsrevisorernes besigtigelse af Forsvarets aktiviteter og materiel-
anskaffelser
Statsrevisorerne besigtigede Forsvarets aktiviteter og materielanskaffelser i perioden
21.-22. november 2022. Formålet var at besigtige Forsvarets hoveddepot i Skrydstrup
og få en orientering om Forsvarsministeriets økonomistyring og kontrolmiljø. Derud-
over besøgte Statsrevisorerne Flådestation Korsør og Antvorskov Kaserne med sær-
ligt fokus på opbevaring af materiel og vedligeholdelse af ejendomme og infrastruktur.
Statsrevisorerne var ledsaget af rigsrevisor Birgitte Hansen, repræsentanter fra For-
svarsministeriets ledelse mfl. Under besigtigelsen gjorde Forsvarsministeriet status på
sin opfølgning på uafsluttede beretningssager på ministeriets område.
Besøget blev indledt på Flyvestation Skrydstrup med en kort briefing ved oberst Kim
Kinimond Jensen, chef for Fighter Wing Skrydstrup. I forlængelse heraf fik Statsreviso-
rerne et oplæg fra Forsvarsministeriet om den aktuelle situation på ministerområdet.
Under oplæggene redegjorde Forsvarsministeriet for de aktuelle udfordringer, bl.a. i
forhold til krigen i Ukraine, herunder donationer og genanskaffelse af materiel. Derud-
over blev Statsrevisorerne præsenteret for nogle af overvejelserne om tilrettelæggel-
sen af økonomistyringen som følge af det forventede bevillingsløft med en samlet be-
villing til drift og anlæg på over 30 mia. kr. i 2023. Forsvarsministeriet præsenterede
ligeledes nogle af de initiativer, som var taget under programmet ”Styrket økonomisk
kontrolmiljø for indkøb”. Initiativerne skulle bl.a. imødegå den kritik, som Statsreviso-
rerne og Rigsrevisionen rejste i
beretning nr. 8/2019 om indkøb hos Forsvarsministe-
riets Ejendomsstyrelse.
Afslutningsvis havde Statsrevisorerne mulighed for at stille
opfølgende og uddybende spørgsmål til de præsenterede initiativer og nogle af de ud-
fordringer, som Forsvarsministeriet står over for i de kommende år, herunder investe-
ringer i materiel og vedligeholdelse af materiel, byggeri og infrastruktur.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0017.png
14
| Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter
Orientering om lagerstyring på Forsvarets hoveddepot i Skrydstrup.
Ved Statsrevisorernes besøg hos Forsvarets hoveddepot i Skrydstrup fik Statsreviso-
rerne en rundvisning på depotet og blev præsenteret for Forsvarsministeriets arbejde
med at optimere forsyningskæderne. Første dag af besigtigelsen blev rundet af med
et besøg ved F-16 hangaren, hvor Statsrevisorerne besigtigede Forsvarets F-16 fly og
blev briefet om flyenes vedligeholdelse, det danske afvisningsberedskab og den ak-
tuelle status herfor. Derudover fik Statsrevisorerne en status på overgangen fra F-16
flyene til de nye F-35 kampfly.
På besigtigelsens anden dag besøgte Statsrevisorerne Flådestation Korsør. Besøget
blev indledt med en kort briefing ved kommandørkaptajn John M. Nielsen. I forlængel-
se heraf blev der holdt oplæg fra Forsvarsministeriet om vedligeholdelse af byggeri og
infrastruktur i Forsvaret, herunder status, prioriteringer og planer samt sikring af over-
holdelse af funktionsadskillelse på vedligeholdelsesområdet. Statsrevisorerne blev
derudover præsenteret for ”Helhedsplan Korsør”, som handler om vedligeholdelse og
nybyggeri på havnen i Korsør. Derudover fik Statsrevisorerne præsenteret økonomien
og processen for en række igangværende bygge- og anlægsprojekter, fx restaurering
af Nyboder, faciliteter til F-35 kampfly og skybrudssikring af Kastellet. I forlængelse af
oplæggene besigtigede Statsrevisorerne fregatten Peter Willemoes, som lå på Flåde-
station Korsør. Kommandørkaptajn Peter Sønderkjøge-Hansen fremviste fregatten og
myndighedsdepoter samt orienterede om fregattens missioner og træning af besæt-
ningen. Statsrevisorerne besigtigede Forsvarets Depot Noret (reparabelt lager) i Kor-
sør og fik fremvist lagre med materiel, som skulle repareres eller kasseres, og fik be-
skrevet overvejelser og udfordringer, som relaterede sig til dette.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0018.png
Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter |
15
Orientering på fregatten Peter Willemoes.
Som afrunding på besigtigelsen besøgte Statsrevisorerne Antvorskov Kaserne. Her
fik Statsrevisorerne et oplæg om hesteeskadronen og besigtigede forsyningscentret
m.m. på kasernen.
Samlet set fik Statsrevisorerne via de besigtigede aktiviteter og møder et godt indblik
i, hvordan Forsvaret har fulgt op på og vil følge op på beretninger på ministerområdet,
og hvilke opgaver og udfordringer Forsvaret står over for, særligt i lyset af den ændre-
de sikkerhedspolitiske situation og den heraf følgende bevillingsforøgelse. På bag-
grund af besigtigelsen noterede Statsrevisorerne sig bl.a.:
at genopretningsarbejdet efter de kritiske beretninger er godt i gang
at der er et betydeligt efterslæb på vedligeholdelse af bygninger, infrastruktur og
it på Forsvarsministeriets område
at Forsvaret ikke har overblik over vedligeholdelsesbehov og -efterslæb, bl.a. på
grund af mangel på stamdata, og at Forsvaret ikke har lagt sig fast på, hvad ved-
ligeholdelsestandarden skal være
at det med Forsvarets nuværende kapacitet kan blive vanskeligt for Forsvaret at
absorbere den ca. 30 mia. kr. store bevillingsforøgelse over de kommende år.
Statsrevisorerne erfarede på besigtigelsesrejsen ikke forhold, som på nuværende
tidspunkt nødvendiggør opfølgning ud over Statsrevisorernes og Rigsrevisionens op-
følgning på
beretning nr. 12/2014 om Forsvarets lagre, beretning nr. 22/2017 om For-
svarets forudsætninger for at løse sine opgaver, beretning nr. 8/2019 om indkøb hos
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
og
beretning nr. 17/2019 om Forsvarets sty-
ring af bemanding,
som endnu ikke er afsluttet.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0019.png
16
| Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter
Folkemødet på Bornholm
Statsrevisorerne afholdt for 9. gang et event på folkemødet på Bornholm i juni 2022.
Statsrevisorerne, rigsrevisor Birgitte Hansen og ombudsmand Niels Fenger havde ar-
rangeret et event, hvor journalist, tidligere minister og statsrevisor Hans Engell styrede
debatten og spørgsmål fra tilhørerne under overskrifterne:
Folketinget har udpeget uafhængige vagthunde til at sikre, at den offentlige forvalt-
ning følger love og regler – og gør det effektivt. Men hvorfor fortsætter de massive
problemer med skatteforvaltningen?
Er den sunde forvaltningskultur udfordret, og hvad gør vagthundene ved det?
Er forvaltningen mindre åben for at lade vagthundene kigge sig i kortene?
Hans Engell styrede debatten med statsrevisorer og rigsrevisor på folkemødet.
Det var nogle af de spørgsmål, som ordstyrer Hans Engell stillede ”Folketingets vagt-
hunde” på folkemødet. Eventet foregik i Folketingets telt fredag den 17. juni 2022. På
eventet fortalte de 3 institutioner om nogle af de sager, som havde fyldt meget i det
seneste år, og som mange havde hørt om fra aviser og tv, eller som var af væsentlig
principiel betydning.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0020.png
Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter |
17
Interesserede tilhørere på Statsrevisorernes , Rigsrevisionens og Ombudsmandens event på folkemødet.
Besøg fra udlandet
I maj 2022 havde Statsrevisorerne besøg af deres statsrevisorkolleger – lagtingsrevi-
sorerne – fra Færøerne. Formålet med mødet var, at lagtingsrevisorerne kunne få en
præsentation af den danske revisionsordning og udveksle viden og erfaringer. Herud-
over blev der bl.a. drøftet behandling af beretninger fra Rigsrevisionen, opgaver, rela-
tioner til parlamentet og Statsrevisorernes konsensusprincip.
Statsrevisorernes seminar om målsætninger og kommunikation
I februar 2023 afholdt Statsrevisorerne et internt seminar om målsætningerne for
Statsrevisorernes arbejde og om, hvordan Statsrevisorerne kunne styrke den ekster-
ne og interne kommunikation. Statsrevisorerne havde inviteret rigsrevisor Birgitte
Hansen til at deltage i en del af seminaret for at drøfte, hvordan Rigsrevisionen kan
bidrage til Statsrevisorernes målsætninger og kommunikation, og hvordan det gode
samarbejde kan udvikles yderligere.
Drøftelserne udmundede i en række forslag og tiltag til, hvordan Statsrevisorerne kan
styrke sin kommunikation med sine interessenter, fx folketingsudvalg, borgere og me-
dier. Statsrevisorerne vil efterfølgende fastsætte målsætninger for deres arbejde.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0021.png
18
| Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter
Pressemøder
Statsrevisorerne holdt pressemøde i januar 2023 om
beretning nr. 10/2022 om For-
svarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023
og
beretning
nr. 9/2022 om Forsvarsministeriets opbygning af en indsættelsesbar brigade.
Stats-
revisorerne havde taget initiativ til pressemødet, da der var tale om beretninger med
højt kritikniveau og stor væsentlighed i forhold til den sikkerhedspolitiske situation og
det kommende forsvarsforlig.
Statsrevisorernes pressemøde.
Møder med Folketingets udvalg
Statsrevisorerne har deltaget i møder med en række af Folketingets udvalg om god-
kendelse af statsregnskabet for 2021 og om beretninger, som Statsrevisorerne har af-
givet til Folketinget. Rigsrevisionen har deltaget i alle møder.
Den 23. marts 2022 havde Miljø- og Fødevareudvalget anmodet Statsrevisorerne om
en teknisk gennemgang af
beretning nr. 7/2019 om sikring af grundvandet mod pesti-
cider.
Baggrunden for mødet var, at Statsrevisorerne havde orienteret udvalget om, at
de i januar 2022 havde afgivet en kritisk bemærkning til ministeren om, at opfølgnin-
gen på beretningen gik for langsomt:
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter |
19
”Statsrevisorerne konstaterer, at Miljøstyrelsen mere end 2 år efter, at beretningen er
afgivet, kun har screenet grundvandet for 3 ud af de 9 pesticider, som fremgik af Rigs-
revisionens beretning, og at der blev konstateret 2 pesticider i screeningen.
Statsrevisorerne finder dette særdeles kritisabelt og skal bede Miljøministeriet om se-
nest den 1. marts 2022 at redegøre for, hvornår screeningen af grundvandet for de re-
sterende 6 pesticider og nedbrydningsstoffer forventes afsluttet.
Statsrevisorerne vil fortsat følge Miljøstyrelsens kvalitetssikring af styrelsens faglige
vurderingsprincipper for overvågning af grundvandet og forvaltning af dispensation
til pesticidmidler”.
Statsrevisorerne havde møde med Finansudvalget og Klima-, Energi- og Forsynings-
udvalget den 9. juni 2022 om
beretning nr. 14/2021 om Energinets outsourcing af drif-
ten af forsyningskritisk it-infrastruktur.
På mødet blev undersøgelsens konklusioner
uddybet, og udvalget spurgte ind til forskellige aspekter af undersøgelsen.
Den 22. september 2022 havde Statsrevisorerne møde med Finansudvalget og Skat-
teudvalget om
beretning nr. 19/2021 om revisionen af statens forvaltning i 2021
og
beretning nr. 20/2021 om revisionen af statsregnskabet for 2021.
Baggrunden for mø-
derne var, at Rigsrevisionen havde taget et forbehold for det samlede statsregnskab
for 2021, og at Rigsrevisionen for femte år i træk har måttet tage forbehold for § 38.
Skatter og afgifter.
På møderne uddybede Statsrevisorerne og Rigsrevisionen baggrunden for forbehol-
det, og udvalgene fik mulighed for at stille spørgsmål.
Den 26. januar 2023 havde Statsrevisorerne møde med Retsudvalget om den stats-
lige revisions arbejde, hvad udvalget kan bruge dette arbejde til, og hvordan udvalget
kan samarbejde med Statsrevisorerne. På mødet gav Rigsrevisionen en orientering om
Justitsministeriets forvaltning generelt og om revisionssager på Justitsministeriets
område gennem de senere år.
Statsrevisorerne havde møde med Skatteudvalget den 2. februar 2023 om status på
revisionssager på Skatteministeriets område. Derudover orienterede Rigsrevisionen
om sin generelle vurdering af Skatteministeriets forvaltning og regnskabsaflæggelse
samt om status på udvalgte revisionssager.
Statsrevisorernes møder med ministre
Statsrevisorerne havde den 30. maj 2022 møde med justitsministeren om
beretning
nr. 2/2021 om politiets patruljering og overvågningskameraer
og
beretning nr. 16/2021
om byretternes sagsbehandlingstider for straffesager.
På mødet drøftede Statsrevi-
sorerne og justitsministeren de 2 beretninger samt justitsministerens redegørelse om
overvejelser og tiltag, som beretningerne havde givet anledning til. Baggrunden var
bl.a., at Statsrevisorerne undrede sig over, at justitsministeren ikke ville anerkende re-
sultaterne af Rigsrevisionens undersøgelse. Mødet gav anledning til, at justitsministe-
ren efterfølgende afgav en supplerende redegørelse til
beretning nr. 2/2021 om poli-
tiets patruljering og overvågningskameraer.
Mødet gav endvidere anledning til, at
Statsrevisorerne efterfølgende holdt et møde med Domstolsstyrelsen.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
20
| Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter
Den 30. september 2022 havde Statsrevisorerne møde med finansministeren om
beretning nr. 15/2021 om Finansministeriets udstedelse af 30-årige statsobligationer
i 2008.
På mødet drøftede Statsrevisorerne og finansministeren beretningen, præmis-
serne for gennemførelsen af undersøgelsen samt de initiativer og den redegørelse,
som beretningen havde givet anledning til fra Finansministeriets side. Mødet gav an-
ledning til, at finansministeren efterfølgende har afgivet en supplerende redegørelse
til beretningen.
I februar 2023 havde Statsrevisorerne møde med skatteministeren. Mødet handlede
bl.a. om Skatteministeriets tiltag for at fjerne forbeholdet for § 38. Skatter og afgifter i
statsregnskabet for 2021 og rette fejlene på § 9. Skatteministeriet. På mødet gav Skat-
teministeriet desuden en status på de mange uafsluttede beretningssager på ministe-
riets område.
Andre møder
I december 2022 holdt Statsrevisorerne møde med Domstolsstyrelsen. Baggrunden
for mødet var
beretning nr. 16/2021 om byretternes sagsbehandlingstider for straffe-
sager,
som Statsrevisorerne afgav til Folketinget den 16. maj 2022. Statsrevisorerne
havde i deres bemærkning til beretningen bl.a. fundet det problematisk, at Domstols-
styrelsen uden konsekvenser kunne undlade at iværksætte initiativer til at nedbringe
sagsbehandlingstiderne (it-understøttelse og kapacitetsstyring), som var aftalt med
Justitsministeriet og Rigsadvokaten. Mødet handlede om kritikpunkterne fra under-
søgelsen og Domstolsstyrelsens udtalelse til justitsministerens redegørelse til beret-
ningen. Statsrevisorerne havde bl.a. konstateret, at der var kritikpunkter, som justits-
ministeren og Domstolsstyrelsen ikke direkte adresserede i deres redegørelse og ud-
talelse.
Faglig evalueringsdag i Rigsrevisionen
Statsrevisorerne deltog i Rigsrevisionens faglige evalueringsdag den 30. januar 2023,
hvor der var lejlighed til at møde evaluatorerne af Rigsrevisionens beretninger fra 2022.
Evaluatorerne var professorerne Lene Holm Pedersen, Jan Pries-Heje, Michael Gøtze
og Michael Svarre samt lektor Caroline Grøn. Rigsrevisor Birgitte Hansen bød velkom-
men til dagen, og Statsrevisorerne holdt oplæg om beretningernes relevans, kvalitet
mv., hvorefter evaluatorerne præsenterede deres evalueringer. Herefter havde Stats-
revisorerne mulighed for at drøfte evalueringerne med evaluatorerne og medarbejde-
re fra Rigsrevisionen.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0024.png
Sammensætning af statsrevisorkollegiet i 2022-2026 |
21
5. Sammensætning af stats-
revisorkollegiet i 2022-2026
Folketinget valgte på sit møde den 17. maj 2022 disse statsrevisorer og stedfortræde-
re for perioden 1. oktober 2022 - 30. september 2026:
Statsrevisorer
Leif Lahn Jensen (S)
Holger K. Nielsen (udpeget af SF)
Mikkel Irminger Sarbo (udpeget af RV)
Troels Lund Poulsen (V)
Sophie Løhde (V)
Mette Abildgaard (KF)
Stedfortrædere
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Vagn Kjær-Hansen (udpeget af SF)
Svend Thorhauge (udpeget af RV)
Thomas Danielsen (V)
Lars Christian Lilleholt (V)
Mai Mercado (KF)
Statsrevisorerne konstituerede sig den 1. oktober 2022 med Troels Lund Poulsen (V)
som formand og Leif Lahn Jensen (S) som næstformand. På grund af udskiftninger i
statsrevisorkollegiet har Statsrevisorerne senest den 16. januar 2023 konstitueret sig
med Mette Abildgaard (K) som formand og Leif Lahn Jensen (S) som næstformand.
Siden den 17. maj 2022 er der sket følgende ændringer i sammensætningen af stats-
revisorkollegiet:
Socialistisk Folkeparti udpegede den 5. september 2022 Serdal Benli (SF) i stedet
for Holger K. Nielsen (SF) med virkning fra 1. oktober 2022.
Venstre udpegede MF Lars Christian Lilleholt (V) som statsrevisor og MF Morten
Dahlin (V) som stedfortræder med virkning fra 15. december 2022, da Troels Lund
Poulsen og Thomas Danielsen blev udpeget som ministre.
Moderaterne udpegede MF Monika Rubin som statsrevisor med virkning fra 15. de-
cember 2022, da Sophie Løhde blev minister. Moderaterne udpegede MF Moham-
mad Rona (M) som stedfortræder med virkning fra 12. januar 2023.
Sekretariatschef Gitte Korff er leder af Statsrevisorernes Sekretariat med souschef
Morten Brædstrup-Holm som stedfortræder.
Statsrevisorer og stedfortrædere pr. 20. februar 2023
Statsrevisorer
Mette Abildgaard (K), formand
Leif Lahn Jensen (S), næstformand
Mikkel Irminger Sarbo (udpeget af RV)
Serdal Benli (udpeget af SF)
Lars Christian Lilleholt (V)
Monika Rubin (M)
Stedfortrædere
Mai Mercado (K)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Svend Thorhauge (udpeget af RV)
Vagn Kjær-Hansen (udpeget af SF)
Morten Dahlin (V)
Mohammad Rona (M)
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0025.png
22
| Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger
6. Oversigt over Stats-
revisorernes bemærkninger
Statsrevisorerne har som led i opfølgningen på uafsluttede beretningssager afgivet
bemærkninger til følgende beretninger:
Beretninger vedrørende 2013
Beretning nr. 22/2013 om indsatsen over for hjemløse
Statsrevisorerne finder det meget utilfredsstillende, at Social- og Indenrigsministeriets
opfølgning på beretning nr. 22/2013 om indsatsen over for hjemløse har trukket i unødigt
langdrag.
Statsrevisorerne konstaterer, at Social- og Indenrigsministeriet nu mere end 8 år efter
undersøgelsen endnu ikke har sikret sig tilstrækkelig viden om, i hvilket omfang hjemløse
får det tilbud om en handleplan, som de skal have i henhold til serviceloven – ca. 35 % af
de hjemløse har en handleplan. Ministeriets indsats for at nedbringe opholdstiden på for-
sorgshjem har heller ikke været tilstrækkelig – opholdstiden er stigende, og ministeriet
er fortsat ikke i stand til at vurdere og dermed sikre, at kommunerne etablerer det nød-
vendige antal pladser på forsorgshjem i forhold til antallet af hjemløse.
Statsrevisorerne skal opfordre til, at social- og indenrigsministeren sikrer, at de lovede
initiativer prioriteres og fremskyndes.
Statsrevisorerne, den 12. december 2022
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0026.png
Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger |
23
Beretninger vedrørende 2017
Beretning nr. 7/2017 om SKATs kontrol og vejledning på told-
området
Statsrevisorerne konstaterer, at Skatteministeriet har forbedret sin sanktionspraksis
over for virksomheder, som gentagne gange overtræder toldloven.
Statsrevisorerne finder imidlertid, at Skatteministeriets opfølgning på væsentlige dele
af beretningen har trukket i unødigt langdrag.
Statsrevisorerne finder det således utilfredsstillende, at Skatteministeriets udvikling af
et it-system, der kan udtage særligt farlige importvarer til kontrol, og et risiko- og kon-
trolsystem til brug for automatisk kontroludvælgelse af alle angivelser for import og eks-
port, ikke er afsluttet. Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Toldstyrelsen sær-
ligt i forhold til kontrol af særligt farlige importvarer fortsat ikke lever op til EU’s krav om
kontrol 5 år efter, at det oprindeligt var planen.
Statsrevisorerne, den 25. april 2022
Beretninger vedrørende 2018
Beretning nr. 3/2018 om udredningsretten
Statsrevisorerne konstaterer, at Sundhedsministeriet er i gang med styrke monitorerin-
gen og give et mere reelt billede af, om patienters ret til udredning er overholdt samt styr-
ke vejledning og information til patienter om ret til udredning.
Statsrevisorerne finder imidlertid, at Sundhedsministeriets opfølgning på væsentlige dele
af beretningen har trukket i unødigt langdrag. Statsrevisorerne finder det således meget
utilfredsstillende, at Sundhedsministeriets arbejde med opdatering af
Vejledning om frit
sygehusvalg, udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig udredning og information til henviste
patienter
ikke er afsluttet mere end 4 år efter, at Statsrevisorernes og Rigsrevisionens
beretning blev afgivet.
Statsrevisorerne skal opfordre til, at sundhedsministeren sikrer, at de lovede initiativer
prioriteres og fremskyndes.
Statsrevisorerne, den 13. juni 2022
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0027.png
24
| Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger
Beretning nr. 13/2018 om Kriminalforsorgens indsats over for
dømte i og uden for fængslerne
Statsrevisorerne konstaterer, at Justitsministeriet er i gang med styrke Kriminalforsor-
gens indsats over for dømte i og uden for fængslerne.
Statsrevisorerne finder imidlertid, at Justitsministeriets opfølgning på væsentlige dele af
beretningen har trukket i unødigt langdrag. Statsrevisorerne finder det bl.a. utilfredsstil-
lende, at arbejdet med undersøge og dokumentere, at straffene over for betinget dømte
og prøveløsladte bliver fuldbyrdet med den hurtighed, kontrol og konsekvens, som er for-
udsat i tilsynsreglerne, ikke er afsluttet mere end 3,5 år efter, at Statsrevisorernes og
Rigsrevisionens beretning blev afgivet.
Statsrevisorerne skal opfordre til, at justitsministeren sikrer, at de lovede initiativer prio-
riteres og fremskyndes.
Statsrevisorerne, den 4. november 2022
Beretning nr. 19/2018 om indsatsen for at opkræve og inddrive
politibøder og -krav
Statsrevisorerne finder Justitsministeriets og Skatteministeriets indsats for at opkræve
og inddrive politibøder og -krav utilfredsstillende. Politiets fordringsmasse under inddri-
velse er således steget med 3,3 mia. kr. i perioden ultimo 2018 til ultimo april 2022.
Statsrevisorerne konstaterer, at ministeriernes opfølgning på beretningen har været util-
strækkelig, og at udviklingen har været negativ. De samlede politifordringer under inddri-
velse ultimo april 2022 havde således en samlet værdi af 13,8 mia. kr. – hvilket er en stig-
ning på 32,1 % i forhold til niveauet ultimo 2018.
Statsrevisorerne skal gentage, at Justitsministeriet og Skatteministeriet bør prioritere
samarbejdet om løsningsmodeller for oversendelse af fordringer fra politiet til inddrivel-
se hos Gældsstyrelsen, da dette arbejde har trukket unødigt i langdrag.
Statsrevisorerne ser med stor alvor på sagen, der både har negative konsekvenser for
samfundsøkonomien og for borgernes retsfølelse. Statsrevisorerne og Rigsrevisionen vil
følge sagen tæt.
Statsrevisorerne, den 19. september 2022
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0028.png
Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger |
25
Beretning nr. 22/2018 om udvikling af det nye inddrivelses-
system og tilslutning af fordringshavere
Statsrevisorerne konstaterer med beklagelse, at Skatteministeriets arbejde med at fær-
digudvikle it-systemet PSRM, som skal overtage inddrivelsen af offentlige restancer, har
været utilfredsstillende. Grundfunktionaliteten er i orden, men systemet understøtter ik-
ke hensigtsmæssigt inddrivelse af offentlige restancer i det omfang, som gældsinddrivel-
sesloven giver mulighed for.
Statsrevisorerne skal henlede Folketingets opmærksomhed på, at Skatteministeriet vur-
derer, at det nuværende lovgrundlag er så komplekst, at det ikke er forsvarligt at løse ud-
fordringerne ved at videreudvikle PSRM, hvorfor skatteministeren vil tage initiativ til lov-
ændringer.
Statsrevisorerne finder, at Skatteministeriets arbejde med at sikre fremdrift i tilslutningen
af fordringshavere til det nye inddrivelsessystem har trukket unødigt i langdrag.
Statsrevisorerne skal endvidere henlede Folketingets opmærksomhed på, at Rigsrevisio-
nen ikke er enig med Skatteministeriet i, at den manglende tilslutning af Skatteforvaltnin-
gens systemer har en relativt begrænset provenumæssig effekt, sådan som det fremgik
af Akt 31 1/11 2021. Ifølge Rigsrevisionen medfører den manglende tilslutning bl.a., at gæld,
der stammer fra personligt ejede firmaer, ikke inddrives ved hjælp af lønindeholdelse.
Rigsrevisionen har opgjort denne gæld til 22,9 mia. kr.
Statsrevisorerne skal opfordre til, at skatteministeren sikrer, at de lovede initiativer prio-
riteres og fremskyndes, og anmoder Rigsrevisionen om at følge dette arbejde tæt.
Statsrevisorerne, den 22. august 2022
Beretninger vedrørende 2019
Beretning nr. 10/2019 om kontrol med dyretransporter
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri mere end 2,5 år efter, at beretningen blev afgivet, fortsat ikke har en endelig af-
klaring på, om der er behov for at etablere hjemmel i dyreværnsloven til at udstede ad-
ministrative bødeforlæg. Ministeriet har heller ikke etableret en systemunderstøttelse af
udveksling af oplysninger om afgørelser mellem Fødevarestyrelsen og anklagemyndig-
heden.
Statsrevisorerne skal opfordre til, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri priori-
terer og fremskynder gennemførelsen af de initiativer, som ministeriet igangsatte på for-
anledning af beretningen.
Statsrevisorerne, den 12. december 2022
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0029.png
26
| Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger
Beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at, Region Hovedstaden, Region Sjælland
og Region Syddanmark fortsat ikke i tilstrækkelig grad har beskrevet konsekvenserne
af de enkelte emner i sygehusbyggeriers besparelseskatalog, fx konsekvenser for syge-
husenes funktion og kapacitet.
Statsrevisorerne finder det endvidere utilfredsstillende, at Region Hovedstaden ikke i til-
strækkelig grad har forholdt sig til de driftsøkonomiske konsekvenser, der følger af de
gennemførte ændringer i regionens sygehusbyggeri.
Statsrevisorerne finder, at sundhedsministeren bør tilskynde, at dette arbejde fremskyn-
des og prioriteres.
Statsrevisorerne, den 16. januar 2023
Beretning nr. 22/2019 om indsatsen for at fastholde udsatte
unge i uddannelse
Statsrevisorerne har bedt Rigsrevisionen om fortsat at følge op på sagen i efteråret 2023.
Opfølgningen skal omfatte effekten af de reformer og initiativer, som Beskæftigelsesmi-
nisteriet og Børne- og Undervisningsministeriet har iværksat for at fastholde udsatte un-
ge i uddannelse.
Effekten kan måles ved en opgørelse af udviklingen i udvalgte nøgletal, herunder hvor
mange af de udsatte unge der siden 2014 har gennemført påbegyndt uddannelse, og
hvor mange unge der har fået aktiveringstilbud til tiden.
Statsrevisorerne, den 16. maj 2022
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0030.png
Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger |
27
Beretninger vedrørende 2021
Beretning nr. 2/2021 om politiets patruljering og overvågnings-
kameraer
Statsrevisorerne undrer sig over, at justitsministeren ikke vil anerkende resultaterne af
Rigsrevisionens undersøgelse. Undersøgelsen viser dels, at politiets patruljering ikke i
tilstrækkelig grad har været mere målrettet kriminalitetsmønstret, dels at politiets op-
sætning af overvågningskameraer ikke har sikret størst mulig effekt på utryghedsska-
bende gadekriminalitet.
Efter ministerens opfattelse giver Rigsrevisionens undersøgelse ikke et retvisende bille-
de af den indsats, der fra politiets side er ydet for at optimere den samlede anvendelse
af beredskabet, herunder ved hjælp af politiets driftsstyringsprojekt og projekt om ana-
lysebaseret patruljering.
Statsrevisorerne er enige med ministeren i, at politiets beredskab løser mange forskellig-
artede opgaver, men finder, at dette ikke bør afholde politiet fra at analysere beredska-
bets patruljeringstid og -steder.
Statsrevisorerne vil drøfte dette med justitsministeren, ligesom Statsrevisorerne vil be-
de ministeren redegøre for, hvordan politiet fremadrettet vil sikre, at overvågningskame-
raer opsættes, hvor der er behov for en særlig tryghedsskabende indsats, og hvor der
jævnligt opstår episoder med vold og uro.
Statsrevisorerne, den 21. februar 2022
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0031.png
28
| Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger
Beretning nr. 15/2021 om Finansministeriets udstedelse af
30-årige statsobligationer i 2008
Da beretningen blev afgivet i april 2022, fandt Statsrevisorerne det bemærkelsesværdigt,
at Finansministeriet fandt, at der ikke var grundlag for beretningens konklusion og Stats-
revisorernes bemærkning, mens Rigsrevisionen fastholdt, at der forelå et fuldt dækkende
grundlag for beretningens konklusioner. For at udrede dette tvivlsspørgsmål har Stats-
revisorerne efterfølgende afholdt et møde med finansministeren, som har afgivet en ny
redegørelse til sagen. I den nye ministerredegørelse anførte ministeren bl.a., at det havde
været nyttigt med mere fyldige begrundelser i forbindelse med Nationalbankens indstil-
ling om forøgelse af udstedelsesomfanget og Finansministeriets forelæggelse for den da-
værende finansminister. Dette har Finansministeriet taget til efterretning.
Statsrevisorerne skal medgive finansministeren og Finansministeriet, at beretningen ikke
indeholder en vurdering af, om udstedelsen af 30-årige statsobligationer i 2008 var det
mest hensigtsmæssige finanspolitiske tiltag i forhold til at understøtte fastkurspolitikken
og statsgældspolitikken. Det har hverken været Statsrevisorernes eller Rigsrevisionens
intention at gennemføre en sådan undersøgelse.
Statsrevisorerne har derimod anmodet om, og Rigsrevisionen har gennemført, denne un-
dersøgelse af beslutningsgrundlaget, dvs. om Finansministeriet i tilfredsstillende grad har
begrundet udstedelsen af statsobligationerne i fastkurspolitikken, og om finansministe-
ren har videregivet alle relevante oplysninger til Folketinget. Som det fremgår af beret-
ningen, har udstedelsen af statsobligationer for 60 mia. kr. været begrundet i hensyn til
fastkurspolitikken eller statsgældspolitikken, men 27,6 mia. kr. har ikke. Udstedelsen af
de sidste 27,6 mia. kr. har alene været begrundet i en kraftig efterspørgsel fra markedet
(herunder fra ATP), og den har overvejende tilgodeset danske pensionskunder og ikke
et finansieringsbehov i staten.
Statsrevisorerne kan ikke afvise, at den sidste udstedelse er sket med de bedste inten-
tioner, og at den skal ses i sammenhæng med det tidspres, Finansministeriet var under i
efteråret 2008 i forhold til at finde løsninger i forhold til den økonomiske krise.
Statsrevisorerne må dog gentage, at udstedelsen af 30-årige statsobligationer for yder-
ligere 27,6 mia. kr. i 2008 har påført staten højere renteudgifter end nødvendigt umiddel-
bart efter udstedelsen. Udstedelsen har kostet skatteyderne ca. 1,24 mia. kr. mere p.a.,
end hvis der kun var blevet udstedt 30-årige statsobligationer for 60 mia. kr.
Statsrevisorerne, den 20. februar 2023
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
Oplysninger om statsrevisorers inhabilitet i enkelte sager |
29
7. Oplysninger om
statsrevisorers inhabilitet i
enkelte sager
Følgende statsrevisorer har erklæret sig inhabile i disse beretningssager, som er be-
handlet i denne endelige betænkning:
Beretninger vedrørende 2015
Beretning nr. 11/2015 om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets
tilsyn med refusion af udbytteskat
Statsrevisor Troels Lund Poulsen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretninger vedrørende 2016
Beretning nr. 7/2016 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ
moms
Statsrevisor Troels Lund Poulsen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretning nr. 8/2016 om statens udbud af it-drift og -vedligeholdelse
Statsrevisor Troels Lund Poulsen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretninger vedrørende 2017
Beretning nr. 9/2017 om ministeriernes tilsyn med refusionen til
kommunerne
Statsrevisor Troels Lund Poulsen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretninger vedrørende 2018
Beretning nr. 3/2018 om udredningsretten
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretning nr. 7/2018 om rettidigheden i indsatsen over for kræft-
patienter
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Statsrevisor Mette Abildgaard har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
30
| Oplysninger om statsrevisorers inhabilitet i enkelte sager
Beretning nr. 9/2018 om forskelle i behandlingskvaliteten på syge-
husene
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretning nr. 11/2018 om folkeskolens obligatoriske 9.-klasseprøver
Statsrevisor Troels Lund Poulsen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretning nr. 17/2018 om lempelsen af revisionspligten
Statsrevisor Troels Lund Poulsen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretninger vedrørende 2019
Beretning nr. 15/2019 om outsourcede persondata
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Statsrevisor Troels Lund Poulsen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretning nr. 22/2019 om indsatsen for at fastholde udsatte unge i
uddannelse
Statsrevisor Troels Lund Poulsen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretninger vedrørende 2020
Beretning nr. 12/2020 om sagsbehandlingstider og produktivitet i
Nævnenes Hus
Statsrevisor Troels Lund Poulsen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretninger vedrørende 2021
Beretning nr. 1/2021 om beskæftigelsesrettet indsats for sygemeldte
borgere med forløb i psykiatrien
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Statsrevisor Troels Lund Poulsen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretning nr. 14/2021 om Energinets outsourcing af driften af
forsyningskritisk it-infrastruktur
Statsrevisor Lars Christian Lilleholt har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretning nr. 18/2021 om sygehusberedskabet før og under 1. smitte-
bølge af COVID-19
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
2665605_0034.png
Oversigt over beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2021 |
31
8. Oversigt over beretninger,
der er behandlet i Endelig
betænkning 2021
Beretningerne og de dokumenter, der har ligget til grund for Statsrevisorernes be-
handling (ministerredegørelser, notater fra Rigsrevisionen og Statsrevisorernes be-
mærkninger), findes kun elektronisk på
www.ft.dk/statsrevisorerne.
Beretning nr. 1/2021 om beskæftigelsesrettet indsats for sygemeldte
borgere med forløb i psykiatrien
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 21. februar 2022
Sundhedsministerens redegørelse af 21. februar 2022 og udtalelser fra regions-
rådene
Rigsrevisionens notat af 21. marts 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 2/2021 om politiets patruljering og overvågningskameraer
Justitsministerens redegørelse af 20. december 2021
Rigsrevisionens notat af 19. januar 2022
Statsrevisorernes bemærkning af 21. februar 2022
Justitsministerens supplerende redegørelse af 29. september 2022
Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. november 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel
Skatteministerens redegørelse af 12. januar 2022
Rigsrevisionens notat af 3. februar 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 4/2021 om Banedanmarks håndtering af manglen på
validatorer
Transportministerens redegørelse af 5. januar 2022
Rigsrevisionens notat af 1. februar 2022.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
32
| Oversigt over beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2021
Beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye
ejendomsvurderingssystem
Skatteministerens redegørelse af 12. januar 2022
Rigsrevisionens notat af 7. februar 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 6/2021 om Erhvervsministeriets forvaltning af
hjælpepakker under COVID-19
Erhvervsministerens redegørelse af 26. januar 2022
Rigsrevisionens notat af 23. februar 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 7/2021 om forvaltningen af olie- og gasrettigheder
i Nordsøen
Skatteministerens redegørelse af 18. januar 2022
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 1. februar 2022
Rigsrevisionens notat af 28. februar 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 8/2021 om studenters overgang fra gymnasium
til videregående uddannelse
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 11. februar 2022
Rigsrevisionens notat af 8. marts 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 9/2021 om 5 statslige myndigheders efterlevelse af
20 tekniske minimumskrav til it-sikkerheden
Finansministerens redegørelse af 11. marts 2022
Sundhedsministerens redegørelse af 13. marts 2022
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 16. marts 2022
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 17. marts 2022
Justitsministerens redegørelse af 25. marts 2022
Rigsrevisionens notat af 22. april 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 10/2021 om projekteringsfasen for Femern Bælt-
forbindelsen
Transportministerens redegørelse af 9. marts 2022
Rigsrevisionens notat af 25. marts 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 11/2021 om Forsvarsministeriets styring af facility
management
Forsvarsministerens redegørelse af 22. april 2022
Rigsrevisionens notat af 20. maj 2022.
Afsluttet sag
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
Oversigt over beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2021 |
33
Beretning nr. 12/2021 om Landbrugsstyrelsens forvaltning af
tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 23. maj 2022
Rigsrevisionens notat af 16. juni 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet
Social- og ældreministerens redegørelse af 23. maj 2022
Rigsrevisionens notat af 23. juni 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 14/2021 om Energinets outsourcing af driften af
forsyningskritisk it-infrastruktur
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 2. juni 2022 med
udtalelse fra Energinets bestyrelse
Rigsrevisionens notat af 28. juni 2022
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. januar 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 15/2021 om Finansministeriets udstedelse af 30-årige
statsobligationer i 2008
Finansministerens redegørelse af 29. juni 2022
Rigsrevisionens notat af 29. juli 2022
Finansministerens supplerende redegørelse af 27. januar 2023
Rigsrevisionens notat af 7. februar 2023
Statsrevisorernes bemærkning af 20. februar 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 16/2021 om byretternes sagsbehandlingstider for
straffesager
Justitsministerens redegørelse af 19. september 2022 og udtalelse fra
Domstolsstyrelsen
Rigsrevisionens notat af 12. oktober 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 17/2021 om Kirkeministeriets forvaltning af
Trossamfundsregistret
Kirkeministerens redegørelse af 15. august 2022
Rigsrevisionens notat af 14. september 2022.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
34
| Oversigt over beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2021
Beretning nr. 18/2021 om sygehusberedskabet før og under
1. smittebølge af COVID-19
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 6. januar 2023 og
udtalelser fra regionsrådene
Rigsrevisionens notat af 2. februar 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 19/2021 om revisionen af statens forvaltning i 2021
Skatteministerens redegørelse af 6. januar 2023
Rigsrevisionens notat af 6. februar 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 20/2021 om revisionen af statsregnskabet for 2021
Udenrigsministerens redegørelse af 2. september 2022
Ministeren for udviklingssamarbejdes redegørelse af 5. september 2022
Erhvervsministerens redegørelse af 5. september 2022
Statsministerens redegørelse af 6. september 2022
Indenrigs- og boligministerens redegørelse af 6. september 2022
Social- og ældreministerens redegørelse af 21. september 2022
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 23. september 2022
Miljøministerens redegørelse af 23. september 2022
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 27. september 2022
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 27. september 2022
Kulturministerens redegørelse af 28. september 2022
Transportministerens redegørelse af 11. oktober 2022
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 23. oktober 2022
Kirkeministerens redegørelse af 24. oktober 2022
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 24. oktober 2022
Forsvarsministerens redegørelse af 20. december 2022
Skatteministerens redegørelse af 22. december 2022
Finansministerens redegørelse af 11. januar 2023
Justitsministerens redegørelse af 19. januar 2023
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 20. januar 2023
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 26. januar 2023
Rigsrevisionens notat af 7. februar 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 21/2021 om fravær på erhvervsuddannelserne
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 30. januar 2023
Rigsrevisionens notat af 9. februar 2023.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
Fortsat opfølgning på beretninger vedrørende tidligere år |
35
9. Fortsat opfølgning på
beretninger vedrørende
tidligere år
Fortsatte beretninger vedrørende 2011
Beretning nr. 20/2011 om statens overførsler til kommuner og regioner
i 2011 – merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste på det sociale om-
råde
Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. marts 2022.
Afsluttet sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2013
Beretning nr. 22/2013 om indsatsen over for hjemløse
Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. november 2022
Statsrevisorernes bemærkning af 12. december 2022.
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2014
Beretning nr. 6/2014 om vagtplanlægning i statslige institutioner
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022.
Afsluttet sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2015
Beretning nr. 11/2015 om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets
tilsyn med refusion af udbytteskat
Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. februar 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 15/2015 om regionernes styring af ambulant behandling
af voksne patienter med psykiske lidelser
Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. oktober 2022.
Afsluttet sag
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
36
| Fortsat opfølgning på beretninger vedrørende tidligere år
Fortsatte beretninger vedrørende 2016
Beretning nr. 2/2016 om undervisningen på professionshøjskolerne
Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. marts 2022.
Afsluttet sag
Beretning nr. 7/2016 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ
moms
Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. marts 2022.
Afsluttet sag
Beretning nr. 8/2016 om statens udbud af it-drift og -vedligeholdelse
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 22/2016 om kvotekoncentrationen i dansk fiskeri
Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2022.
Afsluttet sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2017
Beretning nr. 7/2017 om SKATs kontrol og vejledning på toldområdet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 22. marts 2022
Statsrevisorernes bemærkning af 25. april 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 9/2017 om ministeriernes tilsyn med refusion til
kommunerne
Rigsrevisionens fortsatte notat af 16. november 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 12/2017 om myndighedernes brug af tolkeydelser
Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. januar 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 15/2017 om politiets opgavevaretagelse efter styrket
terrorberedskab og indførelse af midlertidig grænsekontrol
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. februar 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 16/2017 om statens ejerskabsudøvelse i selskaber
med flere ejere
Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2022.
Afsluttet sag
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
Fortsat opfølgning på beretninger vedrørende tidligere år |
37
Fortsatte beretninger vedrørende 2018
Beretning nr. 1/2018 om tilskud på fiskeriområdet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2022
Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 3/2018 om udredningsretten
Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2022
Statsrevisorernes bemærkning af 13. juni 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 7/2018 om rettidigheden i indsatsen over for
kræftpatienter
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 8/2018 om universiteternes beskyttelse af
forskningsdata
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 9/2018 om forskelle i behandlingskvaliteten på
sygehusene
Rigsrevisionens fortsatte notat af 20. maj 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 11/2018 om folkeskolens obligatoriske 9.-klasse-
prøver
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. marts 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 13/2018 om Kriminalforsorgens indsats over for
dømte i og uden for fængslerne
Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. oktober 2022
Statsrevisorernes bemærkning af 4. november 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 15/2018 om information og kompensation til
togpassager ved forsinkelser og aflysninger
Rigsrevisionens fortsatte notat af 30. marts 2022.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
38
| Fortsat opfølgning på beretninger vedrørende tidligere år
Beretning nr. 16/2018 om Ankestyrelsens sagsbehandlingstider
og produktivitet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. marts 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 17/2018 om lempelsen af revisionspligten
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. oktober 2022.
Afsluttet sag
Beretning nr. 19/2018 om indsatsen for at opkræve og inddrive
politibøder og -krav
Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. september 2022
Statsrevisorernes bemærkning af 19. september 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 22/2018 om udvikling af det nye inddrivelsessystem
og tilslutning af fordringshavere
Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. august 2022
Statsrevisorernes bemærkning af 22. august 2022.
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2019
Beretning nr. 1/2019 om uddannelsesinstitutioners finansiering
af bygninger og grunde
Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. august 2022.
Afsluttet sag
Beretning nr. 2/2019 om Danmarks udviklingssamarbejde med
Myanmar
Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. april 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 3/2019 om budgetteringen af Vejdirektoratets
vejprojekter
Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. september 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 5/2019 om lægemiddelanbefalinger
Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. januar 2023.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
Fortsat opfølgning på beretninger vedrørende tidligere år |
39
Beretning nr. 6/2019 om Skatteministeriets indsats på aktieområdet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 10/2019 om kontrol med dyretransporter
Rigsrevisionens fortsatte notat af 28. november 2022
Statsrevisorernes bemærkning af 12. december 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerier
Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2023
Statsrevisorernes bemærkning af 16. januar 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 12/2019 om momskontrollen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 28. februar 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 13/2019 om Børne- og Undervisningsministeriets
forvaltning af AUB-ordningen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 15/2019 om outsourcede persondata
Rigsrevisionens fortsatte notat af 20. maj 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 22/2019 om indsatsen for at fastholde udsatte unge
i uddannelse
Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2022
Statsrevisorernes bemærkning af 16. maj 2022.
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2020
Beretning nr. 4/2020 om Skatteministeriets kontrol med A-skat
Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. november 2022.
Fortsat sag
Beretning nr. 8/2020 om politiets indsats i forhold til at rejse
sigtelser for indbrud
Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. januar 2023.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2021 - Bilag 1: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
40
| Fortsat opfølgning på beretninger vedrørende tidligere år
Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabs-
praksis
Rigsrevisionens fortsatte notat af 18. januar 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 12/2020 om sagsbehandlingstider og produktivitet
i Nævnenes Hus
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. oktober 2022.
Fortsat sag