Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
SB 7 5
Offentligt
2739247_0001.png
September 2023
Rigsrevisionens notat om
beretning om
forvaltningen af olie-
og gasrettighederne
i Nordsøen
Statsrevisorerne beretning SB7/2021 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 15. august 2023
2739247_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om forvaltningen af olie- og
gasrettighederne i Nordsøen (beretning nr. 7/2021)
15. august 2023
RN 712/23
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om forvaltningen af olie- og gasret-
tighederne i Nordsøen, som blev indledt med en beretning i 2021. Beretningen hand-
lede om, hvorvidt Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Skatteministeriet hav-
de forvaltet de danske olie- og gasrettigheder i Nordsøen tilfredsstillende. Vi har tidli-
gere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 28. februar 2022.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
Konklusion
§ 18, stk. 4-notat
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
har udarbejdet retningslinjer, opdateret procedurer og udarbejdet en skabelon, så Ener-
gistyrelsens tilsyn dokumenteres fyldestgørende. Rigsrevisionen vurderer, at disse de-
le af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets arbejde med at få skabt et lettilgængeligt
overblik over fastsatte vilkår i de enkelte efterforsknings- og indvindingstilladelser.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2021 en beretning om forvaltningen af olie- og
gasrettighederne i Nordsøen på baggrund af en anmodning fra Statsrevisorerne.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de bl.a., at Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets tilsyn med rettighedshavernes anvendelse af undergrunden i
Nordsøen ikke havde været tilfredsstillende.
Statsrevisorerne beretning SB7/2021 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 15. august 2023
2739247_0003.png
2
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets udar-
bejdelse af retningslinjer for behandling af sager
om godkendelse af licensoverdragelser.
2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets arbej-
de med at sikre en fyldestgørende dokumentation
for, at de planlagte tilsynsaktiviteter er gennemført,
og at der er fulgt op på, at rettighedshaverne efter-
lever de fastsatte vilkår.
3. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets arbej-
de med at få skabt et lettilgængeligt overblik over
fastsatte vilkår i de enkelte efterforsknings- og ind-
vindingstilladelser.
4. Skatteministeriets forvaltning af beskatningen af
de rettighedshavende selskaber i Nordsøen.
5. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets doku-
mentation for opgaver til og øvrig sagsdannende
dialog med Kammeradvokaten.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 28. februar 2022
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 28. februar 2022
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
6. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
II. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets initiativer
7. Vi gennemgår i det følgende Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets initiativer i
forhold til opfølgningspunkt 1, 2 og 3. Dette sker med henblik på at vurdere, om Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriets initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Stats-
revisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Gennemgangen er baseret
på en dokumentgennemgang og brevveksling med Klima-, Energi- og Forsyningsmi-
nisteriet.
Retningslinjer for behandling af sager om godkendelse af licensover-
dragelse
8. Det fremgik af beretningen, at Energistyrelsens afgørelser om at godkende licens-
overdragelserne mellem selskaber var baseret på en konkret vurdering af forholdene
i hver enkelt sag, men at styrelsen ikke havde generelle retningslinjer eller kriterier for,
hvordan en overdragelse af en licens skulle vurderes.
Statsrevisorerne beretning SB7/2021 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 15. august 2023
3
9. Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at
ministeren fandt det hensigtsmæssigt, at Energistyrelsen igangsatte et arbejde med
at etablere retningslinjer for vurderingen af den tekniske og den finansielle kapacitet i
et administrationsgrundlag. Det skulle bidrage til at sikre, at styrelsen behandler alle
licensoverdragelser med afsæt i samme retningslinjer, idet der dog fortsat tages høj-
de for, at sagerne er forskelligartede, og at afgørelserne vil bero på konkrete vurde-
ringer.
10. Rigsrevisionens opfølgning viser, at Energistyrelsen har udarbejdet et administra-
tionsgrundlag, der indeholder beskrivelser af 1) lovgrundlaget for og definitioner af
overdragelser, 2) typiske forløb i overdragelsessager, 3) hvilke oplysninger Energisty-
relsen henholdsvis kan og skal indhente i sagsbehandlingen, og 4) kriterier for vurde-
ring af teknisk og finansiel kapacitet.
11. Rigsrevisionen finder Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet initiativer tilfredsstil-
lende og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Dokumentation for tilsynsaktiviteter og efterlevelse af vilkår
Teknisk og finansiel
kapacitet
Det følger af undergrundslo-
ven, at licenser kun kan over-
drages, hvis rettighedshave-
ren efter overdragelsen har
den fornødne tekniske og fi-
nansielle kapacitet.
Teknisk kapacitet
Et selskabs tekniske evne til
at deltage i og udføre projek-
tet med alt, hvad det indebæ-
rer
lige fra at udføre borin-
ger og udbygge produktionen
til i sidste ende at lukke og ryd-
de op efter alle aktiviteterne.
Finansiel kapacitet
12. Statsrevisorerne bemærkede, at Energistyrelsen ikke i tilstrækkelig grad kunne
dokumentere, at styrelsen havde ført tilsyn med, om rettighedshaverne havde efter-
levet vilkårene for aktiviteterne i Nordsøen. Styrelsen havde først i 2019 planlagt et
dækkende tilsyn med rettighedshavernes aktiviteter. Der kunne således være risiko
for, at rettighedshaverne ikke efterlevede undergrundsloven og de vilkår, som er knyt-
tet til deres tilladelser.
Statsrevisorerne hæftede sig særligt ved, at der for 51 % af de fastsatte vilkår for de 5
undersøgte felter ikke forelå dokumentation for, at Energistyrelsen havde fulgt op på,
om vilkårene var efterlevet. Statsrevisorerne hæftede sig videre ved, at Energistyrel-
sen først i 2018 udarbejdede en strategi for tilsynet med rettighedshavernes aktivite-
ter i Nordsøen, og at Energistyrelsen for 28 ud af 46 planlagte tilsynsaktiviteter i 2019
og 2020 ikke kunne dokumentere, at tilsynsaktiviteterne var udført.
13. Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at
det ikke var tilfredsstillende, at der ikke var tilstrækkelig dokumentation for gennem-
førelsen af Energistyrelsens tilsyn.
Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyste videre, at Energistyrelsen havde igang-
sat en opdatering af de relevante procedurer og skabeloner for at sikre fyldestgøren-
de dokumentation for, at de planlagte tilsynsaktiviteter er gennemført, og for, at der er
fulgt op på, om de fastsatte vilkår er efterlevet. På den baggrund forventede ministe-
ren, at der i 2022 ville være rettet op på de kritiserede forhold.
14. Rigsrevisionens opfølgning viser, at Energistyrelsen har opdateret de relevante
procedurer og udarbejdet en skabelon, der skal understøtte, at Klima-, Energi- og For-
syningsministeriets tilsynsaktiviteter og rettighedshavernes efterlevelse af vilkår i til-
ladelser dokumenteres fyldestgørende.
Et selskabs finansielle evne til
at udføre projektet med alt,
hvad det indebærer
lige fra
at udføre boringer og udbygge
produktionen til i sidste ende
at lukke og rydde op efter alle
aktiviteterne.
De 5 undersøgte felter
I beretningen undersøgte vi til-
synet med henholdsvis Tyra-
feltet, Ravnfeltet, Sirifeltet,
Hejrefeltet og Bojefeltet. De 5
felter var udvalgt efter et øn-
ske om at inddrage store og
små felter. Felterne stod til-
sammen for over 90 % af gas-
produktionen og knap 30 % af
olieproduktionen i Nordsøen i
2018.
Statsrevisorerne beretning SB7/2021 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 15. august 2023
4
21 tilsynsplaner
Energistyrelsens tilsyn er ba-
seret på i alt 21 tilsynsplaner,
som omfatter alle olie- og gas-
felter. Nogle tilsynsplaner gæl-
der for et enkelt felt, mens an-
dre tilsynsplaner gælder for 2
eller flere felter.
15. Rigsrevisionens opfølgning viser, at Energistyrelsen i alle 21 tilsynsplaner har doku-
menteret de tilsynsaktiviteter, som styrelsen udførte i 2022, og i 14 af tilsynsplanerne
også har dokumenteret, at vilkårene er efterlevet.
16. Rigsrevisionen finder Energistyrelsens initiativer tilfredsstillende og vurderer, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Overblik over fastsatte vilkår i de enkelte efterforsknings- og indvin-
dingstilladelser
Vilkår i tilladelser
Et vilkår i en tilladelse kan fx
være, at licenshaveren skal
sende en rapport for feltets
produktion til Energistyrelsen
dagligt eller månedligt.
17. Det fremgik af beretningen, at Energistyrelsen ikke havde en samlet liste over vil-
kår på feltniveau for de 5 olie- og gasfelter, der indgik i undersøgelsen. Der var derfor
en risiko for, at styrelsen ikke havde det fulde overblik over vilkårene, og at tilsynet
ikke dækkede alle vilkår.
Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at
ministeren var enig i, at det var en uhensigtsmæssig praksis, at Energistyrelsen ikke
havde noget samlet overblik over fastsatte vilkår for de enkelte felter. Ministeren op-
lyste videre, at Energistyrelsen havde igangsat et arbejde med at skabe et lettilgæn-
geligt overblik. Derudover ville styrelsen fremadrettet også have et skærpet fokus på
at sikre hensigtsmæssige formuleringer af vilkår og på denne måde bl.a. skabe større
klarhed over, hvad der er vilkår, og hvad der kun er vejledning til virksomhederne.
18. Opfølgningen viser, at Energistyrelsen har defineret, hvad der er vilkår, og hvad
der kun er vejledning. Opfølgningen viser videre, at Energistyrelsen stadig mangler
overblik over vilkår i 7 ud af 21 tilsynsplaner for felterne, herunder for Ravnfeltet, som
var ét af de 5 felter, der indgik i beretningen.
Energistyrelsen oplyser, at arbejdet med at få et overblik over alle vilkår forventes af-
sluttet med udgangen af 2023.
19. Rigsrevisionen vil fortsat følge Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets arbejde
med at skabe et lettilgængeligt overblik over vilkår i de enkelte tilladelser, herunder
dokumentation for efterlevelse af vilkår.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB7/2021 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 15. august 2023
2739247_0006.png
5
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Forvaltningen af
olie- og gasrettig-
hederne i Nordsøen
(nr.
7/2021)
10-12-2021
Minister-
redegørelser:
Skatteministeren:
18-01-2022
Klima-, energi-
og forsynings-
ministeren:
01-02-2022
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
16-12-2021
Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget:
24-02-2022
Klima-, energi-
og forsynings-
ministeren:
23-03-2022
(238)