Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
SB 7 4
Offentligt
2535221_0001.png
Marts 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
forvaltningen af olie-
og gasrettighederne
i Nordsøen
Statsrevisorerne beretning SB7/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 28. februar 2022
2535221_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 7/2021 om forvaltningen
af olie- og gasrettighederne i Nordsøen
Skatteministerens redegørelse af 19. januar 2022
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 1. februar 2022
28. februar 2022
RN 702/22
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som klima-, energi- og forsynings-
ministeren og skatteministeren har iværksat som følge af Statsrevisorernes bemærk-
ninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Skatteministeren konstaterer med tilfredshed, at det i beretningen fremgår, at Rigsre-
visionen finder det tilfredsstillende, at Skattestyrelsen har visiteret og færdigbehand-
let sager vedrørende de mest risikofyldte og væsentlige rettighedshavende selskaber
inden for den fastsatte tidsfrist. Rigsrevisionen vurderer, at denne del af sagen kan af-
sluttes.
Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyser, at ministeren har noteret sig Statsre-
visorernes og Rigsrevisionens kritik af, at Energistyrelsens dialog med Kammeradvoka-
ten i sagen om overdragelse af kompensationsaftalen fra A.P. Møller – Mærsk til Total-
Energies var sparsomt dokumenteret, og tager kritikken til efterretning. Ministeren har
indskærpet over for Energistyrelsen, at opgaver til Kammeradvokaten og øvrig sagsdan-
nende dialog med Kammeradvokaten skal dokumenteres og journaliseres. Rigsrevisio-
nen finder ministerens indskærpelse tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen
kan afsluttes.
Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyser, at Energistyrelsen vil igangsætte et ar-
bejde med at etablere retningslinjer for vurderingen af den tekniske og den finansielle
kapacitet i et administrationsgrundlag. Det skal bidrage til at sikre, at styrelsen behand-
ler alle overdragelser med afsæt i samme retningslinjer.
Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyser, at det er beklageligt, at Energistyrelsen
ikke planlagde et dækkende tilsyn før 2019. Ministeren er enig i, at det ikke er tilfreds-
stillende, at der ikke er tilstrækkelig dokumentation for gennemførelse af Energistyrel-
sens tilsyn, og at det er uhensigtsmæssigt, at der ikke er noget samlet overblik over fast-
satte vilkår for de enkelte felter. Ministeren har på den baggrund taget flere initiativer.
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB7/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 28. februar 2022
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets udarbejdelse af retningslinjer for behand-
ling af sager om godkendelse af licensoverdragelser
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets arbejde med at sikre en fyldestgørende
dokumentation for, at de planlagte tilsynsaktiviteter er gennemført, og at der er
fulgt op på, at rettighedshaverne efterlever de fastsatte vilkår
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets arbejde med at få skabt et lettilgængeligt
overblik over fastsatte vilkår i de enkelte efterforsknings- og indvindingstilladelser.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2021 en beretning om forvaltningen af olie- og gas-
rettighederne i Nordsøen på baggrund af en anmodning fra Statsrevisorerne. Beret-
ningen handlede om, hvorvidt Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Skattemini-
steriet havde forvaltet de danske olie- og gasrettigheder i Nordsøen tilfredsstillende.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det tilfredsstillende, at Skat-
testyrelsen under Skatteministeriet siden 2017 fast har kontrolleret skatteopgørelser-
ne fra alle rettighedshavende selskaber i Nordsøen.
Statsrevisorerne fandt det desuden tilfredsstillende, at Energistyrelsen har undersøgt,
om selskaberne har den fornødne tekniske og finansielle kapacitet til at varetage for-
pligtelserne i licensen, når styrelsen godkender en licensoverdragelse.
Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Energistyrelsens dialog med Kammer-
advokaten om den anden vurdering har været sparsomt dokumenteret, og at der ikke
foreligger et kommissorium for det arbejde, som Kammeradvokaten skulle udføre. Her-
ved er der risiko for, at de juridiske vurderinger blev foretaget på et ufuldstændigt
grundlag.
Statsrevisorerne fandt, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets tilsyn med rettig-
hedshavernes anvendelse af undergrunden i Nordsøen ikke har været tilfredsstillende.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB7/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 28. februar 2022
3
II. Gennemgang af ministrenes redegørelser
Forvaltning af beskatningen af de rettighedshavende selskaber i Nord-
søen
5. Statsrevisorerne fandt det tilfredsstillende, at Skattestyrelsen siden 2017 fast har
kontrolleret skatteopgørelserne fra alle rettighedshavende selskaber i Nordsøen, og
at Skattestyrelsen har truffet 113 afgørelser vedrørende skatteopgørelsen af de ret-
tighedshavende selskaber i Nordsøen i perioden 2016-2020. Af de 113 afgørelser har
60 afgørelser medført ændringer i skatteopgørelsen, hvilket har ført til et øget skatte-
provenu på ca. 3,6 mia. kr.
Skatteministeren konstaterer i sin redegørelse med tilfredshed, at det i beretningen
fremgår, at Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Skattestyrelsen har visiteret
og færdigbehandlet sager vedrørende de mest risikofyldte og væsentlige rettigheds-
havende selskaber inden for den fastsatte tidsfrist.
Rigsrevisionen vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Behandling af sager om overdragelse af licensrettigheder
6. Statsrevisorerne fandt det tilfredsstillende, at Energistyrelsen har undersøgt, om
selskaberne har den fornødne tekniske og finansielle kapacitet til at varetage forplig-
telserne i licensen, når styrelsen godkender en licensoverdragelse.
Det fremgik af beretningen, at Energistyrelsens afgørelser om at godkende licensover-
dragelserne var baseret på en konkret vurdering af forholdene i hver enkelt sag, men
styrelsen havde ikke generelle retningslinjer eller kriterier for, hvordan en overdragel-
sessag skal vurderes.
Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyser i sin redegørelse, at ministeren finder
det hensigtsmæssigt, at Energistyrelsen vil igangsætte et arbejde med at etablere ret-
ningslinjer for vurderingen af den tekniske og den finansielle kapacitet i et administra-
tionsgrundlag. Det skal bidrage til at sikre, at styrelsen behandler alle overdragelser
med afsæt i samme retningslinjer, idet der dog fortsat tages højde for, at sagerne er
forskelligartede, og afgørelserne vil bero på konkrete vurderinger.
Rigsrevisionen finder det positivt, at Energistyrelsen vil igangsætte et arbejde med at
etablere retningslinjer for vurderingen af den tekniske og den finansielle kapacitet i et
administrationsgrundlag. Rigsrevisionen vil fortsat følge Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriets arbejde med at udarbejde retningslinjer for behandling af sager om god-
kendelse af licensoverdragelser.
7. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Energistyrelsens dialog med Kam-
meradvokaten om den anden vurdering har været sparsomt dokumenteret, og at der
ikke foreligger et kommissorium for det arbejde, som Kammeradvokaten skulle udføre.
Herved er der risiko for, at de juridiske vurderinger blev foretaget på et ufuldstændigt
grundlag.
Statsrevisorerne beretning SB7/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 28. februar 2022
4
Det fremgik af beretningen, at Rigsrevisionen fandt, at det i sådanne væsentlige sa-
ger er særligt vigtigt, at der foreligger et skriftligt kommissorium for det arbejde, som
Kammeradvokaten skal udføre.
Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyser, at ministeren har indskærpet over for
Energistyrelsen, at opgaver til Kammeradvokaten og øvrig sagsdannende dialog med
Kammeradvokaten skal dokumenteres og journaliseres.
Rigsrevisionen finder klima-, energi- og forsyningsministerens initiativ tilfredsstillende
og vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Tilsyn med anvendelsen af undergrunden i Nordsøen
8. Statsrevisorerne fandt, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets tilsyn med ret-
tighedshavernes anvendelse af undergrunden i Nordsøen ikke har været tilfredsstil-
lende.
Statsrevisorerne bemærkede, at Energistyrelsen ikke i tilstrækkelig grad kan doku-
mentere, at styrelsen har ført tilsyn med, om rettighedshaverne har efterlevet vilkå-
rene for aktiviteterne i Nordsøen. Styrelsen har først i 2019 planlagt et dækkende til-
syn med rettighedshavernes aktiviteter. Der kan således være risiko for, at rettigheds-
haverne ikke efterlever undergrundsloven og de vilkår, som er knyttet til deres tilla-
delser.
Statsrevisorerne hæftede sig særligt ved, at der for 51 % af de fastsatte vilkår for de 5
undersøgte felter ikke foreligger dokumentation for, at Energistyrelsen har fulgt op på,
om vilkårene er efterlevet. Statsrevisorerne hæftede sig videre ved, at Energistyrelsen
først i 2018 udarbejdede en strategi for tilsynet med rettighedshavernes aktiviteter i
Nordsøen, og at Energistyrelsen for 28 ud af 46 planlagte tilsynsaktiviteter i 2019 og
2020 ikke kan dokumentere, at tilsynsaktiviteterne er udført.
Det fremgik af beretningen, at Energistyrelsen for de 5 undersøgte felter ikke havde
nogen samlet oversigt over vilkår på feltniveau, hvorfor der var risiko for, at styrelsen
ikke havde det fulde overblik over de fastsatte vilkår, og at tilsynet ikke dækkede alle
vilkår.
Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyser, at ministeren finder det beklageligt, at
Energistyrelsen ikke planlagde et dækkende tilsyn af rettighedshavernes anvendelse
af undergrunden før 2019. Ministeren finder det dog tilfredsstillende, at Energistyrel-
sen fra og med 2019 har rettet op på denne situation og har fået etableret og planlagt
et dækkende tilsyn.
Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyser videre, at ministeren er enig i, at det
ikke er tilfredsstillende, at der ikke er tilstrækkelig dokumentation for gennemførelsen
af Energistyrelsens tilsyn. Ministeren er også enig i, at det er en uhensigtsmæssig prak-
sis, at Energistyrelsen ikke har noget samlet overblik over fastsatte vilkår for de en-
kelte felter.
Statsrevisorerne beretning SB7/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 28. februar 2022
2535221_0006.png
5
Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyser, at Energistyrelsen har taget kritikken
til efterretning, og at styrelsen på baggrund af kritikken har igangsat en opdatering af
de relevante procedurer og skabeloner med henblik på at sikre fyldestgørende doku-
mentation for gennemførelse af de planlagte tilsynsaktiviteter og for opfølgning på ef-
terlevelse af vilkår. Styrelsen har også igangsat et arbejde med at skabe et lettilgæn-
geligt overblik over aktive vilkår i de enkelte efterforsknings- og indvindingstilladelser.
Derudover vil styrelsen fremadrettet også have et skærpet fokus på at sikre hensigts-
mæssige formuleringer af vilkår i de relevante afgørelser og på denne måde bl.a. ska-
be større klarhed over, hvad der er vilkår, og hvad der kun er vejledning til virksomhe-
derne om rammerne for tilladelsen. På den baggrund forventer ministeren, at der i
2022 vil være rettet op på de kritiserede forhold.
Rigsrevisionen finder det positivt, at Energistyrelsen har taget en række initiativer i
tilknytning til tilsynet med anvendelsen af undergrunden i Nordsøen. Rigsrevisionen
vil fortsat følge Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets arbejde med at opdatere re-
levante procedurer og skabeloner for at sikre en fyldestgørende dokumentation for,
at de planlagte tilsynsaktiviteter er gennemført, og at der bliver fulgt op på, at rettig-
hedshaverne efterlever de fastsatte vilkår. Rigsrevisionen vil endvidere fortsat følge
ministeriets arbejde med at få skabt et lettilgængeligt overblik over fastsatte vilkår i
de enkelte efterforsknings- og indvindingstilladelser.
Lone Strøm