Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
SB 7 3
Offentligt
2530180_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1. februar 2022
J nr. 2021 - 4808
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse vedrørende Statsrevi-
sorernes beretning nr. 7/2021 om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
forvaltning af de danske olie- og gasrettigheder i Nordsøen
I det følgende redegøres for de foranstaltninger og overvejelser, som Rigsrevisi-
onens beretning om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets forvaltning af de
danske olie- og gasrettigheder i Nordsøen og Statsrevisorernes bemærkninger
herom giver anledning til. Jeg stiller mig endvidere gerne til rådighed for yderli-
gere afklaring af forhold i beretningen, såfremt Statsrevisorerne måtte have et
ønske herom.
Rigsrevisionen konkluderer i beretningen, at Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriets forvaltning af de danske olie- og gasrettigheder i Nordsøen samlet set
ikke har været helt tilfredsstillende. Kritikken er opdelt i to dele, hvor Statsreviso-
rerne og Rigsrevisionen begge konkluderer, at 1) Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet har behandlet sager om overdragelse af licensrettigheder tilfredsstil-
lende, mens 2) Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets tilsyn med rettigheds-
havernes anvendelse af undergrunden i Nordsøen ikke har været tilfredsstil-
lende.
Af Statsrevisorernes bemærkninger til Rigsrevisionens beretning fremgår yderli-
gere, at Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Energistyrelsens dialog
med Kammeradvokaten om den anden vurdering af, om kompensationsaftalen
skulle overdrages til Total fra Mærsk, har været sparsomt dokumenteret, og at
der ikke har foreligget et kommissorium for det arbejde, som Kammeradvokaten
skulle udføre.
I de følgende afsnit vil jeg adressere kritikpunkterne fra Statsrevisorerne og
Rigsrevisionen.
Retningslinjer/kriterier for overdragelser
Jeg noterer mig Statsrevisorernes og Rigsrevisionens generelle konklusion om,
at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har behandlet sager om overdra-
gelse af licensrettigheder tilfredsstillende. Jeg noterer mig dog også, at Rigsrevi-
sionen bemærker, at der ikke forefindes skriftlige retningslinjer eller kriterier,
som sætter rammer for, hvordan Energistyrelsen skal foretage vurderinger af
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
Statsrevisorerne beretning SB7/2021 - Bilag 3: Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 1. februar 2022
2530180_0002.png
den tekniske og finansielle kapacitet hos selskaberne, og hvilke konkrete krav
Energistyrelsen kan stille til ansøgeren. Jeg finder det derfor hensigtsmæssigt,
at Energistyrelsen nu igangsætter et arbejde med at etablere sådanne retnings-
linjer i et administrationsgrundlag. Dette vil således bidrage til at sikre, at styrel-
sen behandler alle overdragelser med afsæt i samme retningslinjer, idet der dog
fortsat vil skulle tages højde for, at sagerne er forskelligartede og afgørelserne
vil bero på konkrete vurderinger.
Dokumentation og journalisering af sagsskridt
Jeg har noteret mig Statsrevisorernes og Rigsrevisionens kritik vedrørende
Energistyrelsens dialog med Kammeradvokaten i sagen om overdragelse af
kompensationsaftalen fra Mærsk til Total, og tager denne kritik til efterretning.
Rigsrevisionen finder, at det i sådanne væsentlige sager er særligt vigtigt, at der
foreligger et skriftligt kommissorium for det arbejde, som Kammeradvokaten skal
udføre. Rigsrevisionen bemærker endvidere, at Energistyrelsens dialog med
Kammeradvokaten i sagen er sparsomt dokumenteret. Jeg har på denne bag-
grund indskærpet over for Energistyrelsen, at opgaver til Kammeradvokaten og
øvrig sagsdannende dialog med Kammeradvokaten skal dokumenteres og jour-
naliseres.
Tilsynet med rettighedshavernes anvendelse af undergrunden
Jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne og Rigsrevisionen finder, at Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriets tilsyn med rettighedshavernes anvendelse af
undergrunden i Nordsøen ikke har været tilfredsstillende. Jeg hæfter mig her
ved følgende kritikpunkter:
At Energistyrelsen før 2019 ik k e har planlagt et dæk k ende tilsyn.
Dette er beklageligt. Jeg finder det dog samtidig tilfredsstillende, at
Energistyrelsen fra og med 2019 har rettet op på denne situation og fået
etableret og planlagt et dækkende tilsyn.
At der ik k e er tilstræk k elig dok umentation for gennemførsel af tilsyn.
Konkret har Rigsrevisionen fundet, at det for 61 pct. af de planlagte til-
synsaktiviteter ikke været muligt at finde dokumentation for gennemfør-
sel af aktiviteterne. Endvidere finder Rigsrevisionen, at der for 51 pct. af
de fastsatte vilkår for 5 undersøgte felter ikke foreligger dokumentation
for, at Energistyrelsen har fulgt op på, om vilkårene er blevet efterlevet.
Jeg er enig i, at dette ikke er tilfredsstillende, og det er tydeligt, at det er
to områder, hvor der i Energistyrelsen skal rettes op på dokumentati-
onsindsatsen. Energistyrelsen har oplyst mig, at man har taget kritikken
til efterretning, og at man på baggrund af kritikken har igangsat en op-
datering af de relevante procedurer og skabeloner med henblik på at
sikre fyldestgørende dokumentation for gennemførelse af de planlagte
tilsynsaktiviteter og for opfølgning på efterlevelse af vilkår.
Side 2/3
Statsrevisorerne beretning SB7/2021 - Bilag 3: Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 1. februar 2022
2530180_0003.png
At der ik k e er et samlet overblik over vilk år på feltniveau, hvorfor der er
en risik o for, at Energistyrelsen ik k e har det fulde overblik over vilk å-
rene, og at tilsynet ik k e dæk ker alle vilk år.
Jeg er enig i, at dette er en uhensigtsmæssig praksis. Energistyrelsen
har oplyst mig, at man har taget kritikken til efterretning og på denne
baggrund har igangsat et arbejde med at skabe et lettilgængeligt over-
blik over aktive vilkår i de enkelte efterforsknings- og indvindingstilladel-
ser. Samtidig har Energistyrelsen oplyst mig om et skærpet fokus frem-
adrettet på at sikre hensigtsmæssige formuleringer af vilkår i de rele-
vante afgørelser og på denne måde bl.a. skabe større klarhed over,
hvad der er vilkår, og hvad der alene er vejledning til virksomhederne
om rammerne for tilladelsen.
Jeg forventer på denne baggrund, at der i 2022 vil være rettet op på de kritise-
rede forhold.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 3/3