Finansudvalget 2023-24
SB 4 4
Offentligt
2808209_0001.png
Beretning Nr. 4 Rigsrevisionens fortsatte notat om Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
Januar 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Banedanmarks
håndtering af manglen
på validatorer
Statsrevisorerne beretning SB4/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat om Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
2808209_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Banedanmarks håndtering af
manglen på validatorer (beretning nr. 4/2021)
5. januar 2024
RN 1503/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Banedanmarks håndtering af
manglen på validatorer, som blev indledt med en beretning i 2021 på baggrund af en
anmodning fra Statsrevisorerne. Opfølgningen sker med henblik på at vurdere, om
Transportministeriets initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorer-
nes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tidligere behandlet sagen i
notat til Statsrevisorerne af 1. februar 2022.
2. Beretningen handlede om, hvorvidt Banedanmark havde haft en tilfredsstillende
styring af validatorresurser til at gennemføre de planlagte jernbaneprojekter. En vali-
dator er en ekspert i signalanlæg, der skal sikre, at planlagte ændringer i jernbanen
lever op til gældende regler, før ændringerne udføres. Hvis der er fejl i et anlæg, kan
det føre til ulykker, og derfor skal alle planlagte ændringer i anlæggene valideres. Va-
lidering handler dermed grundlæggende om passagerernes sikkerhed.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at Banedanmarks styring
af validatorresurser i perioden oktober 2016 - medio 2021 ikke havde været helt til-
fredsstillende. Herudover fandt Statsrevisorerne det utilfredsstillende, at Banedan-
mark havde fremsendt et overblik over fremtidige valideringsbehov i jernbaneprojek-
terne frem til 2025 til Folketingets Transportudvalg, hvori der var medregnet effekter
af forbedringsindsatser, der byggede på udokumenterede skøn.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Banedanmark har arbejdet med at sikre
et overblik over, om det fremtidige valideringsbehov kan dækkes frem til udgangen af
2025. Banedanmark har et overblik over, om det fremtidige valideringsbehov kan dæk-
kes frem til juli 2025. Banedanmark udarbejder årligt planer for de enkelte projekters
valideringsbehov. Rigsrevisionen forventer, at Banedanmark i forbindelse hermed vil
få et overblik over valideringsbehovet for de resterende 5 måneder af 2025.
Statsrevisorerne beretning SB4/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat om Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
2808209_0003.png
2
Rigsrevisionen finder det ligeledes tilfredsstillende, at Banedanmark har arbejdet med
at forbedre estimeringen af valideringsbehovet i de enkelte projekter. Banedanmark har
oplyst, at ingen af Banedanmarks projekter, som er påbegyndt siden 2021, er blevet ud-
skudt eller aflyst på grund af et større behov for valideringsresurser end forventet eller
på grund af validatormangel. Endvidere viser Rigsrevisionens opfølgende revision, at
det var muligt for Banedanmark at dække valideringsbehovet for 3 udvalgte projekter.
Endelig finder Rigsrevisionen det tilfredsstillende, at Banedanmark i 2023 har fået cer-
tificeret de validatorer, som de vurderede, at der var behov for, og at yderligere 2 assi-
sterende validatorer er under uddannelse.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Banedanmarks arbejde med at sikre et mere de-
taljeret overblik over, om det fremtidige validerings-
behov kan dækkes til og med udgangen af 2025.
2. Banedanmarks arbejde med at forbedre estime-
ringen af valideringsbehovet i de enkelte jernbane-
projekter.
3. Banedanmarks arbejde med at uddanne nye vali-
datorer og opnå certificeringer for de assisterende
validatorer i Banedanmark inden udgangen af 2023.
Status
Behandles og afsluttes i dette notat.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Behandles og afsluttes i dette notat.
III. Banedanmarks initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Banedanmarks initiativer i forhold til opfølgningspunk-
terne.
6. Opfølgningen er baseret på brevveksling med Banedanmark og en dokumentgen-
nemgang.
Banedanmarks arbejde med at sikre et mere detaljeret overblik over
valideringsbehovet
Banedanmark har arbejdet med at sikre et mere detaljeret overblik over, om det frem-
tidige valideringsbehov kan dækkes frem til udgangen af 2025. Banedanmark har et de-
taljeret overblik frem til juni 2024 og et foreløbigt overblik frem til juli 2025. Rigsrevi-
sionen konstaterer, at Banedanmark årligt udarbejder planer for de enkelte projekters
valideringsbehov, og forventer, at Banedanmark i forbindelse hermed vil få et overblik
over valideringsbehovet frem til udgangen af 2025. Rigsrevisionen vurderer derfor, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB4/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat om Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
3
7. Statsrevisorerne noterede sig, at Banedanmark havde et overblik over det fremtidi-
ge valideringsbehov til og med 2022.
8. Det fremgik af beretningen, at Banedanmark havde et mindre detaljeret overblik til
og med 2023. Det fremgik videre af beretningen, at det på daværende tidspunkt var
Banedanmarks forventning, at man efter 2025 vil have et begrænset behov for valida-
torer, som kan validere ændringer i de gamle sikringsanlæg. Banedanmark oplyser i
forbindelse med denne opfølgning, at det fortsat er forventningen, at der efter 2025
vil være et begrænset behov for validatorer. Det skyldes, at Banedanmark forventer,
at de nye signaler på dette tidspunkt vil være udrullet på de væsentligste hovedstræk-
ninger og på S-banen.
9. Vores opfølgning viser, at Banedanmark har arbejdet med at sikre et mere detalje-
ret overblik over, om det fremtidige valideringsbehov kan dækkes. Banedanmark har
indtil videre sikret et mere detaljeret overblik frem til juni 2024 og et foreløbigt over-
blik frem til juli 2025. Banedanmark oplyser, at Banedanmark årligt udarbejder planer,
der indeholder de enkelte projekters behov for validering. Rigsrevisionen forventer, at
Banedanmark dermed vil få et overblik over valideringsbehovet frem til udgangen af
2025.
Banedanmark indgik i juni 2021 en rammeaftale om validatorydelser med 2 rådgiven-
de ingeniørvirksomheder. Rammeaftalen har en løbetid på 2 år og en option på 1 år,
som Banedanmark har indløst. Banedanmark oplyser, at Banedanmark forventer at
indgå en ny rammeaftale senest i juni 2024. Den kommende rammeaftale om ekster-
ne valideringsresurser skal sikre, at valideringsbehovet dækkes frem til udgangen af
2025.
Banedanmarks arbejde med at forbedre estimeringen af validerings-
behovet
Banedanmark har arbejdet med at forbedre estimeringen af valideringsbehovet i de en-
kelte projekter. Banedanmark oplyser, at ingen af Banedanmarks projekter, som er på-
begyndt siden 2021, er blevet udskudt eller aflyst på grund af et større behov for vali-
deringsresurser end forventet eller på grund af validatormangel. Endvidere viser Rigs-
revisionens opfølgning, at det var muligt at dække valideringsbehovet ved 3 udvalgte
projekter. Dette finder Rigsrevisionen tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del
af sagen kan afsluttes.
10. Statsrevisorerne konstaterede, at Banedanmarks estimater indtil januar 2021 var
baseret på interne skøn og på estimater fra leverandørerne. Estimaterne afveg ofte
meget fra det realiserede forbrug. Det fremgik af beretningen, at det betød, at Bane-
danmark havde været nødt til at udskyde og aflyse projekter.
11. Banedanmark oplyser i forbindelse med opfølgningen, at Banedanmark har arbej-
det med at højne kvaliteten af valideringsmaterialet og med at forbedre validerings-
processen samt har insourcet hovedparten af valideringsopgaverne, så der er bedre
mulighed for at estimere resurseforbruget og bedre kontrol med resurseanvendelsen.
Banedanmark oplyser desuden, at ingen af Banedanmarks projekter, som er påbe-
gyndt og afsluttet efter 2021, er blevet udskudt eller aflyst på grund af et større behov
for valideringsresurser end forventet eller på grund af mangel på resurser.
Statsrevisorerne beretning SB4/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat om Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
2808209_0005.png
4
12. Rigsrevisionen har i forbindelse med opfølgningen gennemgået 3 ud af de 63 gen-
nemførte jernbaneprojekter i perioden januar 2021 - september 2023. Gennemgan-
gen viser, at det var muligt at dække valideringsbehovet for alle 3 projekter. Banedan-
mark oplyser dog, at ét af projekterne efterfølgende havde behov for ekstra valide-
ringstimer.
Banedanmarks indsats for at uddanne nye validatorer
Banedanmark har gennem uddannelse opnået certificeringer for de assisterende vali-
datorer i Banedanmark inden udgangen af 2023. Banedanmark har fået 4 assisterende
validatorer certificeret, og yderligere 2 assisterende validatorer er under uddannelse.
Dette finder Rigsrevisionen tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del af sagen
kan afsluttes.
13. Det fremgik af beretningen, at Banedanmark i et vist omfang havde sikret uddan-
nelse af nye validatorer. Det fremgik endvidere af beretningen, at Banedanmark hav-
de iværksat interne uddannelsesforløb, som omfattede 4 medarbejdere. Heraf havde
én medarbejder opnået sine første certificeringer som assisterende validator i 2021.
Banedanmark oplyste, at de 3 øvrige assisterende validatorer formodentligt ville opnå
de første certificeringer mellem udgangen af 2021 og 2023.
14. Vores opfølgning viser, at 4 assisterende validatorer i løbet af 2023 har opnået va-
rig godkendelse og certificering som validator. Endvidere viser opfølgningen, at yder-
ligere 2 assisterende validatorer er under uddannelse.
15. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
16. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB4/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat om Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
2808209_0006.png
5
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Banedanmarks
håndtering af
manglen på
validatorer
(nr.
4/2021)
12-11-2021
Minister-
redegørelse:
Transport-
ministeren:
05-01-2022
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Transportudvalget:
23-11-2021
Finansudvalget:
25-11-2021
Transportudvalget:
25-01-2022
Transport
ministeren:
25-11-2021
(93)