Finansudvalget 2021-22
SB 4 3
Offentligt
2521156_0001.png
Februar 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Banedanmarks
håndtering af manglen
på validatorer
Statsrevisorerne beretning SB4/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 1. februar 2022
2521156_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 4/2021 om Banedanmarks
håndtering af manglen på validatorer
Transportministerens redegørelse af 5. januar 2022
1. februar 2022
RN 1502/22
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som transportministeren har
iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beret-
ningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Transportministeren noterer sig, at Statsrevisorerne finder, at Banedanmarks styring
af validatorresurser i perioden oktober 2016 - medio 2021 ikke har været helt tilfreds-
stillende. Ministeren er desuden enig i, at der kunne være handlet hurtigere og mere
kontant i dele af perioden.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Banedanmarks arbejde med at sikre et mere detaljeret overblik over, om det frem-
tidige valideringsbehov kan dækkes til og med udgangen af 2025
Banedanmarks arbejde med at forbedre estimeringen af valideringsbehovet i de en-
kelte jernbaneprojekter
Banedanmarks arbejde med at uddanne nye validatorer og opnå certificeringer for
de assisterende validatorer i Banedanmark inden udgangen af 2023.
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i november 2021 en beretning om Banedanmarks håndtering
af manglen på validatorer. Beretningen handlede om, hvorvidt Transportministeriet
havde haft en tilfredsstillende styring af validatorresurser til at gennemføre de plan-
lagte jernbaneprojekter.
Statsrevisorerne beretning SB4/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 1. februar 2022
2
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at Banedanmarks styring
af validatorresurser i perioden oktober 2016 - medio 2021 ikke havde været helt til-
fredsstillende. Herudover fandt Statsrevisorerne det utilfredsstillende, at Banedan-
mark havde fremsendt et overblik over fremtidige valideringsbehov i jernbaneprojek-
terne frem til 2025 til Folketingets Transportudvalg, hvori der var medregnet effekter
af forbedringsindsatser, der byggede på udokumenterede skøn.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Banedanmarks overblik over, om det fremtidige valideringsbehov kan
dækkes
5. Statsrevisorerne noterede sig, at Banedanmark har et overblik over det fremtidige
valideringsbehov og et detaljeret overblik til og med 2022.
Det fremgik herudover af beretningen, at Banedanmark har et mindre detaljeret over-
blik til og med 2023, og at Banedanmark i foråret 2021 udviklede en planlægningspro-
ces, der indebærer, at der bliver udarbejdet et detaljeret overblik over, hvordan de en-
kelte jernbaneprojekter kan resursedækkes ca. 1 år frem i tid.
Banedanmark oplyste desuden i forbindelse med beretningen, at der efter 2025 vil
være begrænset behov for validatorer, som kan validere ændringer i de gamle sik-
ringsanlæg.
6. Transportministeren oplyser i sin redegørelse, at effekten af de igangsatte initiati-
ver for at reducere manglen på validatorer har oversteget de forudgående forvent-
ninger, og at der er mere validatorkapacitet til rådighed i 2021 og frem end tidligere
anslået og udmeldt.
Transportministeren oplyser endvidere, at der som følge af det høje aktivitetsniveau i
den danske bygge- og anlægsbranche og forstyrrelser i de internationale forsynings-
kæder er en betydelig risiko for, at mangel på resurser kommer til at påvirke afviklin-
gen af Banedanmarks anlægsportefølje i de kommende år.
7. Rigsrevisionen vil fortsat følge Banedanmarks arbejde med at sikre et mere detal-
jeret overblik over, om det fremtidige valideringsbehov kan dækkes til og med udgan-
gen af 2025.
Statsrevisorerne beretning SB4/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 1. februar 2022
2521156_0004.png
3
Banedanmarks estimering af behovet for validering i de enkelte jernba-
neprojekter
8. Statsrevisorerne konstaterede, at Banedanmarks estimater indtil januar 2021 var
baseret på interne skøn og på estimater fra leverandørerne. Estimaterne afveg ofte
meget fra det realiserede forbrug.
Det fremgik også af beretningen, at Banedanmarks overblik ikke i hele den undersøgte
periode havde været baseret på velbegrundede estimater af valideringsbehovet i de
enkelte jernbaneprojekter. Det fremgik også, at Banedanmarks validatormangel i fle-
re tilfælde havde vist sig at være væsentligt større end tidligere forventet, og at Bane-
danmark derfor havde været nødt til at udskyde og aflyse projekter. Det skyldtes, at
valideringsbehovet hver gang viste sig væsentligt større end forventet.
Det fremgik yderligere af beretningen, at Banedanmark siden januar 2021 har anvendt
en ny og mere systematisk tilgang til estimeringen. Estimeringen er i højere grad base-
ret på erfaringer fra sammenlignelige projekter og på normtider for, hvor lang tid vali-
deringsopgaverne bør tage.
Transportministeren forholder sig ikke til Banedanmarks videre arbejde med at for-
bedre estimeringen af behovet for validering, og Banedanmark har ikke opstillet mål
for resultatet af den nye tilgang til estimering.
9. Rigsrevisionen vil fortsat følge Banedanmarks arbejde med at forbedre estimerin-
gen af valideringsbehovet i de enkelte jernbaneprojekter, herunder om Banedanmark
fremover undgår at udskyde og aflyse planlagte projekter som følge af et væsentligt
større behov for validering end forventet.
Banedanmarks indsats for at uddanne nye validatorer
10. Det fremgik af beretningen, at Banedanmark i et vist omfang havde sikret uddan-
nelse af nye validatorer. Det fremgik endvidere af beretningen, at Banedanmark hav-
de iværksat interne uddannelsesforløb, som omfattede 4 medarbejdere. Heraf havde
én medarbejder opnået sine første certificeringer som validator i 2021. Banedanmark
oplyste, at de øvrige assisterende validatorer formodentligt ville opnå de første certi-
ficeringer mellem udgangen af 2021 og 2023.
Transportministeren oplyser i sin redegørelse, at Banedanmark oprettede en intern
valideringsenhed i 2018 og igangsatte uddannelse af egne validatorer. Det fremgår ikke
af redegørelsen, hvilke mål der er for Banedanmarks uddannelse af nye validatorer.
11. Rigsrevisionen vil fortsat følge Banedanmarks arbejde med at uddanne nye valida-
torer og opnå certificeringer for de assisterende validatorer i Banedanmark inden ud-
gangen af 2023.
Lone Strøm