Finansudvalget 2021-22
SB 4 2
Offentligt
2509152_0001.png
Transportministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
([email protected])
5. januar 2022
2021-988
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne ved-
rørende Beretning nr. 4/2021
Statsrevisorerne har i brev af 15. november 2021 sendt Beretning
nr. 4/2021 om Banedanmarks håndtering af manglen på validato-
rer med en anmodning om en redegørelse til Statsrevisorerne ved-
rørende beretningen.
Jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne finder, at Banedanmarks
styring af validatorresurser i perioden oktober 2016 til medio 2021
ikke har været helt tilfredsstillende. Samtidig giver Statsrevisorer-
nes brev af 15. november 2021 mig anledning til følgende bemærk-
ninger:
Der er to grundlæggende præmisser i forbindelse med Rigsrevisio-
nens beretning, som efter min vurdering spiller en helt afgørende
rolle for forståelsen af problemstillingen.
Den første præmis er, at det i 2001 politisk blev besluttet at fra-
sælge Banedanmarks rådgivningsdivision, hvor de fleste validato-
rer i Danmark var ansat. Herefter har Banedanmark købt alle vali-
deringsydelser i markedet. Banedanmark har som statslig styrelse
hverken kunnet have fuld indsigt i eller kontrol over, hvordan det
private marked har disponeret deres validatorer.
Med andre ord blev det politisk besluttet, at Banedanmark ikke
selv skulle have rådighed over og direkte kunne disponere vali-
datorresurserne. Kompetencerne blev frasolgt til rådgivningsvirk-
somheden Atkins, og fra statslig side har man herefter været af-
hængig af private aktørers løbende prioritering af aktiviteterne,
deltagelsen i udbud osv. I takt med, at det nye fælleseuropæiske
signalsystem ERTMS gennemføres i mange europæiske lande, her-
under Norge, hvis eksisterende signalsystem er meget lig det dan-
ske, er den danske sårbarhed som følge af frasalget blevet yderli-
gere forøget.
Statsrevisorerne beretning SB4/2021 - Bilag 2: Transportministerens redegørelse af 5. januar 2022
2509152_0002.png
Side 2/3
Den anden vigtige præmis er, at den nødvendige replanlægning af
Signalprogrammet i 2016 og 2017, der forlængede udrulningsperi-
oden til 2030, betød, at validatorerne blev en central og knap re-
surse, fordi sikringsanlæggene til de eksisterende signaler skulle
være i brug langt flere år end planlagt.
Jeg er enig i, at der kunne være handlet hurtigere og mere kontant
i en periode på cirka et halvt år i 2017 efter denne anden replan-
lægning, hvor det blev tydeligt, at validatorerne nu var en særlig
knap resurse. Banedanmark igangsatte dog fra 2017 og frem en
lang række tiltag, der dels skulle sikre et bedre overblik over til-
gængelige validatorresurser i markedet, dels skulle øge tilgængelig-
heden af validatorer for Banedanmark.
Banedanmark kunne som en statslig styrelse imidlertid ikke tvinge
markedet til at levere de nødvendige validatorresurser til disse ini-
tiativer, og de relevante private aktører, herunder Atkins, ønskede
ikke at indgå bindende kontrakter med Banedanmark.
Banedanmark oprettede derfor en intern valideringsenhed i 2018
og igangsatte uddannelse af egne validatorer. På 12 måneder gik
Banedanmark fra at være 100 pct. afhængig af rådgivningsmarke-
det for validatorer til at have opbygget egen kapacitet. Jeg noterer
mig, at det som følge af Banedanmarks mange initiativer i det store
hele er lykkedes Banedanmark at få manglen på validatorer under
kontrol.
Jeg noterer mig i forlængelse heraf også, at effektiviseringsgevin-
sten fra de igangsatte initiativer har oversteget de forudgående for-
ventninger, som er blevet meddelt Transportudvalget med Ba-
nedanmarks Insourcing-analyse. Der er med andre ord nu mere
validatorkapacitet til rådighed i 2021 og frem end tidligere anslået
og udmeldt.
Hvad angår kritikken af Insourcing-analysen, står det tydeligt angi-
vet i analysens tekst, at der er tale om
forventede
gevinster af Ba-
nedanmarks tiltag. Hvis ikke Banedanmark havde lagt disse for-
ventninger til grund i planlægningen, skulle Banedanmark forlods
have udskudt eller aflyst jernbaneprojekter for efterfølgende at
konstatere, at der ville havde været ledig validatorkapacitet til at
udføre projektkerne. Det finder jeg ikke ville have været hensigts-
mæssigt.
Banedanmark har som nævnt efterfølgende kunnet konstatere, at
den leverede effektiviseringsgevinst fra de igangsatte initiativer har
oversteget forventningerne angivet i Insourcing-analysen. Det har
Statsrevisorerne beretning SB4/2021 - Bilag 2: Transportministerens redegørelse af 5. januar 2022
2509152_0003.png
Side 3/3
medvirket til, at Banedanmark på trods af den store udvidelse af
valideringsopgaven på Næstved Station
som Transportudvalget
løbende er blevet orienteret om
stort set har kunnet realisere va-
lideringsporteføljen i 2021.
Banedanmarks jernbaneprojekter trækker på andre knappe resur-
ser fra det private marked, hvor Banedanmark som statslig styrelse
og kunde heller ikke i fremtiden kan have fuld indsigt i markedets
dispositioner. Også her planlægger Banedanmark ud fra forvent-
ninger.
Jeg skal afslutningsvis bemærke, at det er Transportministeriets
vurdering, at der er en betydelig risiko for, at mangel på resurser
kommer til at påvirke afviklingen af Banedanmarks anlægsporte-
følje i de kommende år. Det skyldes dels det meget høje aktivitets-
niveau i den danske bygge- og anlægsbranche, dels forstyrrelserne i
de internationale forsyningskæder som følge af corona.
Der er sendt en kopi af dette brev til Rigsrevisionen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht