Finansudvalget 2021-22
SB 15 2
Offentligt
2602688_0001.png
FINANSMINISTERIET
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget, Christiansborg
1240 København 1K
29. juni 2022
J.nr. 2021 6016
-
Til statsrevisorerne
Ministerredegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning om Finansministeri
ets udstedelse af 30-årige statsobligationer i 2008
Jeg har modtaget Statsrevisorernes bemærkninger fra den 25. april 2022 til Rigsre
visionens beretning nr. 15/2021 om Finansministeriets udstedelse af 30-årige
statsobligationer i 2008. I det følgende redegøres for de overvejelser, som beret
ningen har givet anledning til. Redegørelsen forholder sig til såvel beretningens
indhold og konklusioner som Statsrevisorernes bemærkninger.
Indledningsvist
vil
jeg gerne kvittere for Statsrevisorernes bemærkninger og Rigs
revisionens beretning.
Samtidig
vil
jeg gerne påpege, at Finansministeriet har gjort
mig
opmærksom på,
at Rigsrevisionens undersøgelse er udfordret af, at undersøgelsen er afgrænset fra
at vurdere, om udstedelsen af 30-årige statsobligationer i 2008 var det mest hen
sigtsmæssige finanspolitiske tiltag i forhold til at understøtte fastkurspolitikken.
Afgrænsningen skal ses i lyset af, at det er en præmis for regeringens økonomiske
politik (herunder også fmanspolitikken (inkl. statsgældspolitikken)), at denne skal
tilrettelægges, så den understøtter fastkurspolitikken.
Med Rigsrevisionens beretning bekræftes, at udstedelsen af 30-årige statsobligatio
ner i november 2008 hovedsageligt er begrundet med et hensyn
til
valutareserven.
Med andre ord er undersøgelsen afgrænset fra at undersøge om udstedelsen af 30-
årige statsobligationer var det mest hensigtsmæssige fmanspolitiske instrument at
anvende i forhold
til
at understøtte fastkurspolitikken
til
trods for, at det var det
primære formål med udstedelsen.
Statsrevisorerne beretning SB15/2021 - Bilag 2: Finansministerens redegørelse af 29. juni 2022
2602688_0002.png
Side 2 af 4
Finansministeriet fmder med det udgangspunkt ikke, at undersøgelsen kan anven
des til at sige noget om, hvorvidt staten/samfundet er påført unødvendige om
kostninger, idet Rigsrevisionens undersøgelse
ikke
omfatter, hvorvidt udstedelsen
var det mest hensigtsmæssige fmanspolitiske instrument til at sikre fastkurspolitik
ken.
Finansministeriet anser ikke beretningens konklusion og Statsrevisorernes be
mærkning om beregningen af statens omkostninger ved udstedelse af 30-årige
statsobligationer, herunder ift. udstedelsen af de sidste 27,6
mia.
kr., for at
give
et
retvisende billede af statens omkostninger ved udstedelsen.
Det er Finansministeriets vurdering, at en økonomisk analyse af om udstedelsen
af 30-årige statsobligationer har medført mérrenteomkostninger for staten kræver,
at der foretages kontrafaktiske beregninger af, hvordan den økonomiske udvikling
havde været, såfremt staten
ikke
havde foretaget udstedelsen. Herunder vil der
skulle svares på, hvad alternativet
ville
have været. Umiddelbart kan der peges på
højere pengepolitiske renter eller på, at fastkurspolitikken måtte opgives. Det vur
deres umiddelbart at
ville
have haft betydelige negative konsekvenser for Dan
mark og for danskerne.
Det er afgørende for vurderingen af hensigtsmæssigheden for staten ift. udstedelse
af 30-årige statsobligationer i 2008, at udstedelsen ses i lyset af den viden, man
havde på tidspunktet for udstedelsen.
Det er værd at notere sig den krise og den usikkerhed, som Danmark og resten af
verden i efteråret 2008 stod i. Og dermed det tidspres Finansministeriet var i ift. at
fmde løsninger på de betydelige økonomiske udfordringer, der var på daværende
tidspunkt.
På udstedelsestidspunktet var det Finansministeriets vurdering, at staten med ud
stedelsen
ville
komme til at betale en lidt højere rente mod så til gengæld at opnå
større sikkerhed om de fremtidige renteudgifter. Her er det værd at bemærke, at
det på udstedelsestidspunktet var vurderingen, at der kunne forventes en stigning i
særligt de lange renter,jJ Bi/ag i Strategiop/ag 2009 (Op/æg til statigæ/dsnzøde den 18.
december
2008).
Endelig bør det bemærkes, at den markante kontobuffer, som udstedelsen skabte,
kan have haft en positiv effekt på renten ved efterfølgende statslige obligationsud
stedelser, samt at udstedelsen primært blev købt af indenlandske pensionskasser,
hvorved en evt. gevinst tilfalder danske pensionsindbetalere og dermed de danske
skatteydere.
Finansministeriet anser derfor
ikke
beretningens analytiske grundlag for at være
tilstrækkeligt til, at der kan konkluderes, at staten er påført højere (rente)udgifter
end nødvendigt.
Statsrevisorerne beretning SB15/2021 - Bilag 2: Finansministerens redegørelse af 29. juni 2022
2602688_0003.png
Side 3 af 4
Jeg noterer mig således beretningens konldusion og Statsrevisorernes bemærkning,
samtidig med, at jeg bemærker, at Finansministeriet ikke vurderer, at der er fagligt
grundlag for beretningens konklusion og Statsrevisorernes bemærkning.
Finansministeriet anser ikke beretningens konklusion og Statsrevisorernes be
mærkning om, at Finansministeriet ikke har begrundet udstedelsen af 30-årige
statsobligationer for 27,6 mia. kr. ud af i alt 87,6 mia. kr. ud fra formål i stats
gældspolitikken for at være baseret på faktuelle oplysninger, idet Finansministeriet
har dokumenteret, at udstedelserne for knap 90 mia. kr. i november og december
2008 primært kan tilskrives hensynet til fastkurspolitikken. Udstedelsen af de sid
ste 30-årige statsobligationer for 27,6 mia. kr. har således ikke påfort staten hojere
renteudgifter end nødvendigt, som anført i beretningen og i Statsrevisorernes be
mærkninger.
Udstedelsen skal også ses i lyset af den økonomiske situation og usikkerheden for
dansk økonomi. Det fremgår af flere af Finansministeriets interne papirer, og af
flere offentliggjorte analyser i efteråret 2008, herunder Økonomisk Redegørelse,
december 2008.
Finansministeriet er derfor ikke enig i beretningens konklusion og Statsrevisorer
nes bemærkning.
Jeg noterer mig således beretningens konklusion og Statsrevisorernes bemærkning,
samtidig med, at jeg også bemærker, at Finansministeriet ikke vurderer, at der er
grundlag for beretningens konklusion og Statsrevisorernes bemærkning.
Ift. beretningens konklusion og Statsrevisorernes bemærkning om, at det er meget
utilfredsstillende, at Finansministeriet ikke videregav alle relevante oplysninger om
udstedelsen af de 30-årige statsobligationer i 2008 til Folketinget ved det åbne
samråd i 2017, skal Finansministeriet understrege, at Finansministeriet har videre-
givet alle relevante oplysninger, som Finansministeriet var bekendt med i 2017.
Men Finansministeriet skal naturligvis beklage, at Finansministeriet ikke tidligere i
forbindelse med samråd og spørgsmål fra Finansudvalget fandt de relevante doku
menter ved søgning i ministeriets systemer.
Jeg tager beretningens konklusion og Statsrevisorernes bemærkning til efterret
ning, og noterer mig Finansministeriets beklagelse.
Jeg tager beretningens samlede konklusioner og statsrevisorernes bemærkninger til
efterretning samtidig med, at jeg konstaterer, at beretningen og Statsrevisorernes
bemærkninger ikke ændrer på, at jeg fortsat har tillid til, at Finansministeriet har
handlet og handler til Danmarks og danskernes bedste.
Statsrevisorerne beretning SB15/2021 - Bilag 2: Finansministerens redegørelse af 29. juni 2022
2602688_0004.png
Side 4 af 4
I\Ied ovenstående redegørelse håber jeg, at der er givet fyldestgørende svar på
Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning om statens udste
delse af 30-årige statsobligationer i 2008.
En kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen.
Med
hilsen
Finansminister